Συμπροσευχές μέ αἱρετικούς
Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὑπάρχουν Ὀρθοδόξοι Χριστιανοί πού στηλιτεύουν τίς
συμπροσευχές Ὀρθοδόξων καί ἑτεροδόξων.
Ὅμως, μήπως θά πρέπει νά
διερωτηθοῦν, ἄν αὐτή ἡ
στηλίτευση εἶναι σύμφωνη μέ
τόν πνεῦμα τῶν σχετικῶν Ἰ.
Κανόνων;
Ὁ ΜΕ΄τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ταυτίζει τόν αἱρετικό μέ τόν ἀρνητή τοῦ Χριστοῦ (τῆς Θεότητός Του). «Τίς γάρ συμφώνησις Χριστῷ πρός Βελίαρ; ἤ τίς μερίς πιστῷ μετά ἀπίστου», ἀναφέρει ὁ Κανόνας. Καί ἀφορίζει τόν κληρικό πού συμπροσεύχεται μέ ἕναν τέτοιον αἱρετικό. Καί ἄν ὁ κληρικός κάνει κάτι παραπάνω ἀπό συμπροσευχή, καθαιρεῖται. Ἀντίστροφα, στήν ἴδια περίπτωση, ὁ ΛΓ΄τῆς Λαοδικείας δείχνει ἐπιείκεια· δέν ὁρίζει ἐπιτίμια· ἁπλῶς δέν ἐπιτρέπει μιά τέτοια συμπροσευχή· «οὐ δεῖ αἱρετικοῖς ἤ σχισματικοῖς συνεύχεσθαι».
Ὅμως, εἶναι ἄλλο πρᾶγμα ἡ συμπροσευχή κληρικοῦ μέ τόν ἀρνητή τοῦ Χριστοῦ, καί ἄλλο μέ χριστιανό, ἑτερόδοξο (αἱρετικό) πού πιστεύει στόν Χριστό.(σημ ιστολογίου !!!!!!!!!!!!!)
Καί εἶναι θέμα πρός συζήτηση, ἄν ὁ ΜΕ΄τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί ΛΓ΄ τῆς Λαοδικείας, ἰσχύουν στήν περίπτωση συμπροσευχῶν μέ χριστιανούς πού πιστεύουν στον Χριστό Πάντως, ἡ Ἀνατολική Ἐκκλησία ἦταν ἐπί αἰῶνες, ὄχι μόνο σέ συμπροσευχή, ἀλλά σέ «κοινωνία» μέ τή Δυτική Ἐκκλησία, ἡ ὁποία ἔπεσε στήν αἵρεση τοῦ filioque!
(Σχόλια ιστολογίου. Αίρεση κατά τους αγ. Πατέρες , θα πει εκτός των άλλων και άρνηση συμμετοχής στο σώμα της Εκκλησίας( Χριστού),άρνηση στη συμμετοχή στη Λατρεία. Και αφού διάλεξαν να φύγουν πως μπορούν να συμμετέχουν όταν δεν υπάρχει συμφωνία Πίστεως, όπως λέγει ο αγ. Ειρηναίος;! Άρα οι συμπροσευχες είναι εκτροπή εκκλησιολογική, δογματική και λειτουργική.
Οι Παπικοί αφού έπεσαν στην αίρεση του filioque ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ. Ο ΛΓ' Ιερός Κανόνας της Λαοδικείας ορίζει ότι "ΟΥ ΔΕΙ αιρετικοίς ή σχισματικοίς συνεύχεσθαι", Εφ' όσον είναι Αιρετικοί ή Σχισματικοί δέν πρέπει να γίνεται Συμπροσευχή, τό αναφέρει σαφώς.)
«Τοῦτο ἐστίν ἡ
συνήθεια τῆς καθολικῆς τῶν χριστιανῶν
Ἐκκλησίας· (=τῆς Κων/πόλεως)· διό καί οἱ ἁγιώτατοι
Πατριάρχαι ὅτε ἐλειτούργουν ἑορτασίμως ἐρχομένους καί Ἀρμενίους καί Λατίνους καί ἱσταμένους μετά πάσης εὐλαβείας εἰς τήν λειτουργίαν οὐκ
ἐδίωκον, ἀλλά καί ἀπερχομένους μετά τῶν
ὀρθοδόξων καί προσκυνοῦντας καί ἀσπαζομένοις τήν πατριαρχικήν χεῖραν καί εὐλόγουν καί ἐδίδουν
αὐτοῖς τό ἀντίδωρον·
ὡς γάρ μαθηταί τοῦ Χριστοῦ οὐκ
ἐξέβαλλον ἔξω τούς εἰς αὐτούς
ἐρχομένους. Ἀρκετόν οὖν ἔστιν
ὅτι ὑμεῖς
οὐ ζητεῖτε οὐδέ λαμβάνετε ἁγιασμόν
παρ’αὐτῶν, διότι εἰσίν ἑτερόδοξοι κεχωρισμένοι· ἀλλά ἐάν
ζητῶσιν τόν ἁγιασμόν ἀφ’ ὑμῶν, ὀφείλετε μή ἀπομπέμπειν
αὐτούς».[3]
Ὅταν ὁ Ἱερέας συμπροσεύχεται μέ αἱρετικό, ἀρνητή
τοῦ Χριστοῦ, «ἀφοριζέσθω»·[4]
ὅταν «οὐ νηστεύει (οὐ ξηροφαγεῖ) καθαιρείσθω»·[5] τό δεύτερο εἶναι βαρύτερο ἀπό τόν πρῶτο.Ὅμως,
κάποιοι ἐνοχλοῦνται-σκανδαλίζονται μόνο μέ τό
πρῶτο....
[1]«Τῶ
τιμιωτάτῳ έν Μοναχοῖς κύρ Μάξιμον τῶ κατά κόσμον Σοφιανῶ καί πᾶσι τοῖς
ἀσκουμένοις τῇ ἁγίᾳ μονῇ τοῦ
Σινᾶ ὁσιωτάτοις ἱερομονάχοις καί μοναχοῖς», (Γενναδίου Σχολαρίου. «Ἅπαντα τά εὑρισκόμενα», τ. ΙV. Paris, 1935,
σελ. 198).
[2] Γενναδίου Σχολαρίου, «Ἅπαντα
τά εὑρισκόμενα», τ. ΙV.
Paris, 1935, σελ. 201
[3] Γενναδίου Σχολαρίου. «Ἅπαντα
τά εὑρισκόμενα», τ. ΙV.
Paris, 1935, σελ. 201-2
[4] ΜΕ΄Ἁγίων
Ἀποστόλων.
[5] ΞΘ΄Ἁγίων Ἀποστόλων
πηγη.ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

Εξ όσων γνωρίζουμε, αιρετικός είναι:
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Ο αρνούμενος την Τριαδικότητα του Θεού
2. Ο αρνούμενος την Θεότητα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού
3. Ο αρνούμενος την Ανάσταση Του.
Τα υπόλοιπα είναι πλάνες ή αιρετικές διδασκαλιες