Το συλλείτουργο ενός αγιορείτη με έναν σχισματικό
της Ειρήνης Ιωαννίδου
Όσοι επικοινώνησαν προσευχητικά με τους σχισματικούς της Ουκρανίας ουσιαστικά είναι ακοινώνητοι
Είναι γνωστό ότι μετά τη χορήγηση αυτοκεφαλίας σε μία ομάδα καθηρημένων και αναθεματισμένων Ουκρανών, πολλοί εκ των οποίων μάλιστα αχειροτόνητοι και αυτοχειροτόνητοι, το Άγιο Όρος έχει πάρει «master» στα μολυσματικά μυστήρια, μιας και στην περίπτωση της σέχτας αυτής υπάρχει σύνθεση και ένωση αίρεσης και σχίσματος.
Σε αυτό το κολάσιμο γαϊτανάκι συνεχίζει μέχρι και σήμερα αμετανόητη η Ι.Μ. Βατοπεδίου.
Τον περασμένο μήνα, στις 15 Οκτωβρίου 2023, ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου του Αγίου Όρους, Γέροντας Εφραίμ, συλλειτούργησε με τον κληρικό της OCU Vasily Lilo. Από το φωτογραφικό υλικό που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο επιβεβαιώνεται και η συμμετοχή στο συλλείτουργο και του Ηγουμένου της ΙΜ Ξενοφώντος Αγίου Όρους Αρχιμ. Αλέξιου.
Σχετικό δημοσίευμα επισημαίνει ότι ο Vasily Lilo είναι γνωστός για την άμεση συμμετοχή του στην κατάληψη του ιερού ναού της UOC στη Μπόγιαρκα, κατά την οποία οι επιδρομείς χρησιμοποίησαν δακρυγόνα, οι λαϊκοί και ο ιερέας ξυλοκοπήθηκαν, ενώ η παπαδιά τραυματίστηκε σοβαρά [1].
Οι βιαιότητες και βιαιοπραγίες των σχισματικών δυστυχώς δε σβήνονται με το πέρασμα του χρόνου. Η πολεμική κατάσταση, την οποία δημιούργησε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στα εκκλησιαστικά πράγματα της Ουκρανίας, είναι χαραγμένη στη μνήμη του ορθοδόξου πληρώματος.
Ακόμα και αν προσπαθούσαμε να δικαιολογήσουμε τη στάση τους εξαιτίας μίας θεολογικής αμάθειας ή μίας κακώς εννοούμενης υπακοής στην ανωτέρα τους εκκλησιαστική αρχή, πώς να συμβιβαστούμε με την εξιλέωση τέτοιων μισαλλόδοξων πρακτικών από μέρους τους;
Σχετικά με το ποια πρέπει να είναι η στάση των κληρικών και των λαϊκών απέναντι σε όσους κοινώνησαν προσευχητικά με τους σχισματοαιρετικούς της Ουκρανίας, η Σύναξη Ορθοδόξων Μοναχών και Κληρικών υπογραμμίζει στη “Διακήρυξη αφύπνισης και αντίστασης: Από την αίρεση του Κολυμπαρίου στο Ουκρανικό σχίσμα και στην “Ένωση των Εκκλησιών”(Δεκέμβριος 2019):
«Ἀπαγορεύεται ἑπομένως αὐστηρά ἡ κοινωνία μέ τούς σχισματικούς, ἰδιαίτερα ἡ προσευχητική, ἡ λειτουργική. Ὅσοι κοινωνοῦν μέ ἀκοινωνήτους καθίστανται καί αὐτοί ἀκοινώνητοι, ἰδιαίτερα δέ ὅσοι κοινωνοῦν μέ καθηρημένους κληρικούς πρέπει νά καθαιροῦνται καί αὐτοί.
Γιά τήν ἐφαρμογή αὐτῶν τῶν Κανόνων πού εἶναι σαφέστατοι πρέπει νά ληφθοῦν ὑπ᾽ ὄψιν τά ἑξῆς. Οἱ δικοί μας κληρικοί, οἱ Ἑλλαδίτες, ἀλλά καί τῶν ἄλλων δικαιοδοσιῶν τῆς Κωνσταντινούπολης καί τῆς Ἀλεξάνδρειας, πού ἐκοινώνησαν προσευχητικά μέ τούς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας, οὐσιαστικά εἶναι ἀκοινώνητοι, καί πρέπει νά ἀποφεύγεται ἡ κοινωνία μέ αὐτούς, δηλαδή οἱ ἄλλοι κληρικοί καί οἱ λαϊκοί δέν πρέπει νά ἐκκλησιάζονται ἐκεῖ πού λειτουργοῦν ἤ νά ἔχουν ἄλλες σχέσεις. Οἱ κληρικοί μάλιστα πρέπει στά πλαίσια τῆς μή κοινωνίας νά διακόψουν τήν μνημόνευση, οἱ μέν ἐπίσκοποι τοῦ πατριάρχου καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, οἱ δέ πρεσβύτεροι καί διάκονοι τῶν ἐπισκόπων ὡς μή «ὀρθοτομούντων τόν λόγον τῆς ἀληθείας». Ἡ δικαιολόγηση τοῦ σχίσματος καί ἡ ἐκκλησιοποίησή του δέν εἶναι ὀρθοτόμηση τοῦ λόγου τῆς ἀληθείας. Ἀλλιῶς ψεύδονται ἐνώπιον τοῦ Θυσιαστηρίου».
Κάλο θα ήταν, λοιπόν, οι συνειδητοί χριστιανοί να κοιτούν πίσω από τους «αγγελόμορφους ρασοφόρους», πίσω από τα ιστορικά κτίσματα των Ιερών Μοναστηριών, ακόμα και του Αγίου Όρους, διότι αυτά δε σώζουν αλλά η ορθή πίστη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου