Κυριακή 1 Απριλίου 2012

Ε΄Νηστειών Μρ 10,32-45


Η ταπεινή διακονία,

όχι η καταδυνάστευση,

είναι αληθινή εξουσία



του αρχιμ. Αθανασίου Σιαμάκη



Ανεβαίνοντας ο Χριστός στα Ιεροσόλυμα προλέγει πάλι όλα όσα δυσάρεστα επρόκειτο να του συμβούν στο άμεσο μέλλον. Αρχιερείς και γραμματείς, είπε, θα τον καταδικάσουν και θα τον παραδώσουν στους ειδωλολάτρες στρατιώτες για να τον θανατώσουν.


Ύστερα απ’ αυτές τις αποκαλύψεις, τι αισθήματα θα περίμενε κανείς να καταλάβουν τις ψυχές των μαθητών;

Προφανώς λύπης αγωνίας και συμπαραστάσεως.

Κι όμως, ποιός το περίμενε;

Όχι μόνο δεν τον συμπόνεσαν, αλλ’ ούτε καν κατάλαβαν τι τους έλεγε. Νόμιζαν ότι τους μιλούσε αλληγορικά κι εννοούσε άλλα από κείνα που έλεγε.

Απόδειξη της παρανοήσεως τα δυο αδέλφια Ιάκωβος και Ιωάννης.

Πλησιάζουν και του ζητούν ρουσφέτι, και μάλιστα επιτακτικά·

Αυτό που θα σου ζητήσουμε θέλουμε να μας το κάνεις, του είπαν.

Σαν φτάσεις στο απόγειο της δόξης σου, να μας βάλεις έναν στα δεξιά σου κι έναν στ’ αριστερά σου.

Δηλαδή ζήτησαν τα δύο μεγαλύτερα αξιώματα.


Τα δυο αδέρφια ονειρεύονταν εξέχουσες υπουργικές θέσεις στην εγκόσμια βασιλεία του, όπως τη νόμιζαν, παρ’ όλο που ο Χριστός είχε δείξει ότι η βασιλεία του δεν είναι κοσμική.

Προφανώς είχαν παρανοήσει τα λόγια του και νόμιζαν πως σύντομα πρόκειται ο διδάσκαλος ν’ αναδειχθεί σε βασιλιά, και θέλησαν να προλάβουν να καταλάβουν τις πιο ισχυρές κι εμφανίσιμες θέσεις δίπλα του.

Σίγουρα η κοσμική άστοχη και αψυχολόγητη απαίτηση των μαθητών του εκείνη τη στιγμή του πρόσφερε γεύση πικρίας και εγκαταλείψεως.

Τους μιλούσε για άδικο και επονείδιστο θάνατο, κι εκείνοι ζούσαν στον ονειρώδη κόσμο τους.

Μεγάλος κι αυτός ο σταυρός του Κυρίου. Να μην τον καταλαβαίνουν οι δικοί του.


Δεν ξέρετε τι ζητάτε, τους απαντά ο Κύριος.

Και συνεχίζει· Μπορείτε να πιείτε το ποτήρι που πρόκειται να πιω και να βαπτιστείτε το βάπτισμα που πρόκειται να βαπτιστώ;

Αφού ήθελαν αλληγορία, τους μίλησε με αλληγορία.

Σαν ποτήρι και βάπτισμα εννοούσε το μαρτυρικό του θάνατο.

Οι δυο μαθηταί όμως τώρα, που τους μιλάει με αλληγορία, δεν κατάλαβαν την αλληγορία.

Παρανόησαν τα λόγια του.

Νόμιζαν ότι πρόκειται για κρασί σε επίσημο βασιλικό τραπέζι και στη συνέχεια για κάποιο ανακουφιστικό λουτρό.

Κι απάντησαν ότι μπορούν.


Ο Χριστός πικραίνεται ακόμη περισσότερο.

Δεν μπορεί να συνεννοηθεί μαζί τους.

Και τους λέει μιλώντας προφητικά· Πράγματι θα πιείτε το ποτήρι και θα βαπτισθείτε το βάπτισμα του μαρτυρικού θανάτου, όταν αργότερα ως κήρυκές μου θα υποστείτε διωγμούς και μαρτύρια, αλλά το να καθήσετε εκεί που ζητάτε κατά τη δόξα μου, δεν εξαρτάται από μένα.

Οι θέσεις αυτές θα δοθούν αξιοκρατικά από τον δικαιοκρίτη Πατέρα μου σ’ αυτούς που πρέπει να δοθούν, για τους οποίους και έχουν ετοιμαστεί. Ρουσφέτια και ευνοιοκρατικές προτιμήσεις δεν θα υπάρξουν.


Και για να μη μείνουν οι μαθηταί σε δυσνόητα λόγια και νοήματα, τους μίλησε ξεκάθαρα, για το πώς εννοεί τις εξουσίες και τα αξιώματα μέσα στη βασιλεία του.

Τους λέει· Αυτοί που νομίζουν ότι είναι κυβερνήτες λαών συνήθως κάνουν κατάχρηση της εξουσίας τους πάνω στους ανθρώπους, τους καταπιέζουν ανεξέλεγκτα και τους καθιστούν δούλους τους.


Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και μεταξύ σας.

Η δική σας περίπτωση της μεταξύ σας σχέσεως ως ανθρώπων που ζείτε κάτω από την εποπτεία μου, δεν είναι κοσμική αλλά πνευματική.

Όποιος λοιπόν από σας θέλει να γίνει πρώτος, ας γίνει δούλος, που θα υπηρετεί τους πάντας με αγάπη και ταπεινοφροσύνη.

Διότι ο Γιος του ανθρώπου αυτό το παράδειγμα σας έδωσε.

Δεν ήρθε στον κόσμο για να υπηρετηθεί, αλλά για να υπηρετήσει τους άλλους.

Κι επί πλέον ήρθε για να δώσει τη ζωή του λίτρο, για να εξαγοραστούν από την αμαρτία και το θάνατο πολλοί.


Οι κοσμικές φιλοδοξίες στη βασιλεία του Χριστού δεν έχουν καμμιά θέση.

Όψονται όσοι παρουσιαζόμενοι σήμερα ως διάδοχοι του Χριστού και των αποστόλων έχουν μετατρέψει την πνευματική εξουσία σε κοσμική και ασκούν μεροληπτική διοίκηση και καταπιέζουν και απειλούν και καταδιώκουν και εξαπατούν και παραμερίζουν και αδικούν και ζουν σαν μαχαραγιάδες και σατράπες και φεδουάρχες.

Οι κατά τόπους εκκλησίες δεν είναι επαρχίες και βυζαντινά θέματα.

Οι κοσμικότητες και οι βυζαντινισμοί δεν έχουν θέση στη βασιλεία του.

Αν δεν εννοούν να το καταλάβουν τώρα, σίγουρα κάποια στιγμή θα το καταλάβουν.

Είθε να μην είναι αργά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου