Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2012



Γιατί βαπτίστηκε ο Χριστός;




του αρχιμ. Αθανασίου Σιαμάκη




Ο Ιωάννης βαπτιστής βρισκόταν στην έρημο και οι Ιουδαίοι έβγαιναν έξω από τα Ιεροσόλυμα την Ιουδαία και τα περίχωρα και πήγαιναν σ’ αυτόν και βαπτίζονταν στον Ιορδάνη, εξομολογούμενοι τις αμαρτίες των κατά το βάπτισμα.


Εντελώς αυθόρμητα μιλώντας στα πλήθη των προσερχομένων ο Βαπτιστής, έδωσε τον τύπο του βαπτίσματός του, μίλησε δε και για κάποιον άλλο βαπτιστή και για ένα άλλο σπουδαιότερο βάπτισμα, λέγοντας· Εγώ μεν βαπτίζω με νερό όσους έχουν έρθει σε μετάνοια, αλλ’ αυτός που έρχεται μετά από μένα είναι ισχυρότερός μου τόσο, που δεν είμαι ικανός να κρατήσω στα χέρια μου τα παπούτσια του. Αυτός θα σας βαπτίσει με άγιο Πνεύμα και φωτιά. Μ’ αυτά τα λόγια ο Ιωάννης βαπτιστής εννοούσε τον Ιησού Χριστό και το βάπτισμα που έφερε εκείνος, το χριστιανικό.


Και ενώ ο Ιωάννης έλεγε αυτά τα λόγια για τον Ιησού από θεία έμπνευση, χωρίς καν να ξέρει τον Ιησού Χριστό κατ’ όψη, να και καταφθάνει ο Ιησούς στον Ιορδάνη ποταμό, για να βαπτιστεί κι αυτός, προερχόμενος από τη Γαλιλαία. Με την πράξη του αυτή ο Ιησούς πρώτα απ’ όλα έδειξε ότι εγκρίνει το βάπτισμα του Ιωάννου, και με την προσέλευσή του ενθάρρυνε τα πλήθη να προσέρχονται στον Ιωάννη, γιατί αυτός, εκτός από το βάπτισμα, σαν πρόδρομός του, τους μιλούσε κατάλληλα και προετοίμαζε τις ψυχές τους να δεχθούν μετά από λίγο τον ίδιο.


Ο Ιωάννης όμως, αν και δεν ήξερε τον Ιησού, από θεία διαίσθηση και μόνο, τον εμπόδιζε αποφασιστικά, λέγοντας· Εγώ έχω ανάγκη να βαπτισθώ από σένα, και συ έρχεσαι σε μένα, για να σε βαπτίσω; Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Του αποκρίνεται ο Ιησούς· Άφησέ τα τώρα αυτά τα εκδηλώματα της αληθινής σου μετριοφροσύνης. Είναι δεκτά. Αλλ’ αυτή την ώρα πρέπει να κάνεις αυτά που όρισε ο Θεός για σένα, κι εγώ σαν άνθρωπος ομοίως να κάνω αυτά που πρέπει να κάνω, δηλαδή να περάσω από τη διαδικασία του βαπτίσματός σου. Διότι πρόκειται για απλή διαδικασία, και όχι για ουσία. Εγώ δεν έχω αμαρτήματα· άλλος είναι ο σκοπός, για τον οποίο έρχομαι να βαπτιστώ. Θα τον καταλάβεις σε λίγο. Πρέπει λοιπόν να εκπληρωθούν αυτά που επιβάλλει η θεία δικαιοσύνη. Τότε ο Ιωάννης πείστηκε και έπαυσε να τον εμποδίζει.


Και όταν βούτηξε μέσα στο νερό του ποταμού (μέχρι το λαιμό του, όπως όλοι, και από αυτή τη θέση εξομολογούνταν τ’ αμαρτήματά τους, ο Ιησούς , επειδή δεν είχε κανένα αμάρτημα για να το εξομολογηθεί), αμέσως ανέβηκε πάνω από το νερό, και, εντελώς ξαφνικά, άνοιξαν γι’ αυτόν οι ουρανοί, και (ο Βαπτιστής) είδε το πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι να κατεβαίνει και να έρχεται πάνω του. Το είδε αναφέρεται στο βαπτιστή, όχι στον Ιησού. Ο Ιησούς ήξερε τι επρόκειτο να γίνει. Φαίνεται αυτό πιο καθαρά στη μαρτυρία (1,32-34) του ευαγγελιστού Ιωάννου.


Έχω δει, λέει ο Βαπτιστής, το Πνεύμα να κατεβαίνει σαν περιστέρι από τον ουρανό. Και το πνεύμα έμεινε για πάντα πάνω του. Κι εγώ δεν τον ήξερα ποιος είναι, αλλ’ ο Θεός Πατέρας, που με έστειλε να βαπτίζω τους ανθρώπους με νερό, εκείνος μου είπε· Αυτός στον οποίο θα δεις να κατεβαίνει το Πνεύμα και να παραμένει πάνω του, είναι που θα βαπτίζει με Πνεύμα άγιο. Κι εγώ έχω δει κι έχω μαρτυρήσει, συνεχίζει ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, ότι αυτός είναι ο Γιος του Θεού.


Καταπληκτική η μαρτυρία του Βαπτιστού, του μεγαλυτέρου ανθρώπου πάνω στη γη, για τον Ιησού Χριστό.


Και επανέρχομαι στην εξιστόρηση του Ματθαίου· Και πάλι, λέει, εντελώς απρόσμενα ακούστηκε μια φωνή από τον ουρανό να λέει· Αυτός είναι ο Γιος μου ο αγαπητός, στον οποίο ευαρεστήθηκα. Ποιος αυτός; Αυτός που κάθησε πάνω του το Πνεύμα. Ο Ιησούς. Καταπληκτική η πιο πάνω μαρτυρία του Βαπτιστού, αλλά καταπληκτικότερη η μαρτυρία του ίδιου του Θεού Πατρός, ότι ο Ιησούς είναι ο μονάκριβος Γιός του, που δεν τον δυσαρέστησε ποτέ, διότι πάντοτε έκανε το ευάρεστο σ’ αυτόν. Σύμφωνες δε και οι δυο μαρτυρίες μεταξύ τους.


Τέλος πρέπει ν’ αναφερθεί εδώ και ο σκοπός, για τον οποίο βαπτίστηκε ο Ιησούς το βάπτισμα του Ιωάννου, καθώς και ο σκοπός, για τον οποίο ο Θεός ανέθεσε στον Ιωάννη όλο αυτό το έργο της βαπτίσεως των ανθρώπων. Μας λέει για τα δυο αυτά σπουδαία ερωτήματα πάλι ο ίδιος ο Ιωάννης βαπτιστής λέγοντας· Και εγώ δεν ήξερα ποιος είναι αυτός. Αλλά για να τον μάθουν οι Ισραηλίτες, γι’ αυτό ήρθα εγώ να βαπτίζω στο νερό (Ιω 1,31). Το δεν ήξερα δεν έρχεται σε αντίθεση με το ήξερα, που εννοείται πιο πάνω (Ιω 1,15-17). Δηλαδή ανατέθηκε το βάπτισμα στον Ιωάννη, μόνο και μόνο για ένα σκοπό, για να γνωρίσουν οι Ιουδαίοι ότι ο Ιησούς είναι ο Γιος του Θεού και σωτήρας του κόσμου, κι όχι ένας οποιοσδήποτε προφήτης.


Και εξηγεί ο Ιωάννης χρυσόστομος· Πως αλλιώς θα γινόταν η σύσταση του Ιησού στον κόσμο; Μήπως μπορούσε να τον πάρει ο Ιωάννης από το χέρι και να τον περάσει απ’ όλες τις πόρτες των Ισραηλιτών και να κάνει τη σχετική σύσταση; Αυτό και χρόνο θ’ απαιτούσε και θα ήταν πολύ κατώτερο της θείας αξίας του Ιησού.


Αν ο Θεός Πατέρας ευαρεστείται από το Γιο του, πόσο θα έπρεπε εμείς να το έχουμε τιμή μας που πιστεύουμε σ’ αυτόν που ευαρεστείται ο Θεός και έχουμε πάρει το βάπτισμά του; Να ένα αναγκαίο κοντρόλ της προσωπικής πίστεώς μας. Το έχουμε τιμή μας που σχετιστήκαμε μαζί του; Ευαρεστούμε σαν Χριστιανοί το άγιο θέλημά του ή συχνά τον πικραίνουμε;

3 σχόλια:

  1. Μέχρι σήμερα είχα την εντύπωση ότι στην όχθη του ποταμού, γινόταν η δημοσία εξομολόγηση, και έπειτα ο άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, βάπτιζε στο νερό του Ιορδάνη τους μετανοούντες. Ο π.Αθανάσιος μας πληροφορεί ότι η δημόσια εξομολόγηση γινόταν κατά διάρκεια τη βάπτισης (βαπτίζω στο νερό = βουτάω κάτι στο νερό) με το κεφάλι έξω από το νερό. Πάντα κάτι που δεν γνωρίζαμε, έχει να μας προσφέρη ο π.Αθανάσιος, μαζί με "οδηγίες πλεύσεως" με τη σωστή ρότα, για να μη καραβοτσακιστούμε στους υφάλους. "Το έχουμε τιμή μας που σχετιστήκαμε μαζί του; Ευαρεστούμε σαν Χριστιανοί το άγιο θέλημά του ή συχνά τον πικραίνουμε;"

    Απορία μου ακόμα παραμένει, αν οι ενήλικες που βαπτιζόταν ήσαν μόνο άνδρες ή και αν βαπτίζοντο και γυναίκες, πάντως οπωσδήποτε, βρέφη δεν ήταν αφού εξομολογούντο οι ίδιοι τις αμαρτίες τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν θα πρέπει να βαπτίζονταν και γυναίκες, καθ' ότι η γυναίκα στον αρχαίο Ισραήλ ήταν η αιτία του κακού. Εξ άλλου, η προσευχή ενός Εβραίου στο Θεό ξεκινάει με το "Σ' ευχαριστώ Θεέ μου, που δεν με έκανες γυναίκα.....".

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θερμές ευχαριστίες Κε Ιωάννη Κ, για τις απαντήσεις και διαλόγους, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ευλογημένα για την ονομαστική σας εορτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου