ΠΟΙΟΙ
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟΙ
ΔΙΑΛΟΓΟΙ
ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΡΕΠΤΟΙ;
του κ. Παναγιώτου Τελεβάντου
Ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Πέτρος Βασιλειάδης δημοσίευσε άρθρο (“Η αναγκαιότητα του διαθρησκειακού διαλόγου και τα προβλήματά του”) με αφορμή σχετικό άρθρο (“Διαθρησκειακός διάλογος: Μια προσέγγιση”) του Μητροπολίτη Ιωαννουπόλεως και Πρετορίας κ. Σεραφείμ.
Ο κ. Βασιλειάδης παραπέμπει σε άρθρο μου “Προυποθέσεις διαλόγου με τους αλλοθρήσκους” και το θεωρεί τρόπο τινά απάντηση στις θέσεις που διατυπώνει ο Σεβασμιότατος Ιωαννουπόλεως.
Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα καθόλου υπόψη το άρθρο του κ. Σεραφείμ. Στην πραγματικότητα ήταν ένα παλιό αδημοσίευτο κείμενο που έγραψα για την ανάλυση της Ομολογίας Πίστεως για τον Οικουμενισμό το οποίο διασκεύασα για να δημοσιευθεί στον ιστοχώρο.
ΑΝΑΓΚΑΙΟΙ ΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
_____________________
Υπάρχουν πολλά θέματα που δεν μπορούμε να συμβωνήσουμε με τον κ. Βασιλειάδη.
Ο προβληματισμός του κινείται σε απροκάλυπτα οικουμενιστικό πλαίσιο και οι όροι του είναι δανεισμένοι κατευθείαν από την προτεσταντική θεολογία.
Το σίγουρο είναι ότι καμιά αντίρρηση δεν έχουμε να διεξάγονται διάλογοι με αλλόθρησκους, σχισματικούς και αιρετικούς.
Μας θλίβει βαθύτατα η συστηματική κατασυκοφάντηση των παραδοσιακών πιστών ότι δήθεν αντιτιθέμεθα στη διεξαγωγή διαλόγων με τους αλλόθρησκους, τους σχισματικούς και τους αιρετικούς.
Δεν ξέρω γιατί μετέρχονται πολλοί αδελφοί μας συστηματικά αυτή τη συκοφαντία.
Πάλιν και πολλάκις έχουμε τονίσει ότι οι αντιρρήσεις μας αφορούν αποκλειστικά και μόνον το συγκρητιστικό και αντικανονικό πλαίσιο που διεξάγονται.
Οχι τους διάλογους αυτούς καθ’ εαυτούς.
Οχι μόνο δεν έχουμε αντίρρηση αλλά θεωρούμε επιβεβλημένο καθήκον των Ορθοδόξων να πορευθούν “εις πάντα τα έθνη και να μαθητεύσουν πάντας τους λαούς βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και να τους διδάξουν να τηρούν πάντα όσα ενετείλατο ημίν”.
Πιο απλά:
Αντιλαμβανόμαστε τους διαθρησκειακούς και διαχριστιανικούς διαλόγους ως ορθόδοξο ευαγγελισμό του κόσμου, ακριβώς όπως ο εκ των κορυφαίων θεολόγων του εικοστού αιώνα π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ διακήρυξε, επειδή “το σκάνδαλο του σχίσματος και των αιρέσεων” μας πληγώνει βαθύτατα.
“ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ”
= ΑΠΡΟΚΑΛΥΠΤΟΣ ΣΥΓΚΡΗΤΙΣΜΟΣ
__________________
Ατυχώς αυτή την πεποίθηση ο κ. Βασιλειάδης αξιολογεί ως “νεωτερικά φονταμενταλιστική”, “σεχταριστική” και μη ανταποκρινόμενη στην “ολιστική πνευματικότητα” της εποχής μας.
Ο όρος “ολιστική” εκφράζει απροκάλυπτα συγκρητισμό.
Ατυχώς ο κ. Καθηγητής θεωρεί ότι η πίστη στη μοναδικότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας ως Κιβωτού βεβαίας σωτηρίας του ανθρώπου ερείδεται στον προτεσταντικό “φονταμενταλισμό” (ατόφια προτεσταντικός όρος) και όχι στο Ευαγγέλιο και στην Παράδοση της Εκκλησίας.
Ο Απόστολος των εθνών Παύλος στην Πνύκα κατήγγειλε τον άγνωστο Θεό, τον ποιητήν του ουρανού και της γης ο οποίος ανέστησε τον Χριστόν εκ νεκρών, έστω και αν οι ρασιοναλιστές Αθηναίοι τον λοιδόρησαν με το “Ακουσόμεθα σε και πάλιν.”
Την ίδια ακριβώς στάση τήρησαν οι Αγιοι Ιωάννης Χρυσόστομος με τους Εβραίους, όπως ακριβώς έκαναν οι Μέγας Φώτιος, Κύριλλος και Μεθόδιος με τους Σλαύους και οι Αγιοι Ιωάννης Δαμασκηνός και Γρηγόριος Παλαμάς με τους Μουσουλμάνους.
ΣΩΤΗΡΙΑ
ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
_____________________
Η κυριότερη αστοχία της ερμηνευτικής του κ. Καθηγητή είναι ότι συγχύζει τη σωτηρία με την πίστη στη μοναδικότητα της αλήθειας της Εκκλησίας.
Μια σύγχυση που φανερώνει την επίδραση της λεγόμενης “φιλελεύθερης” (liberal) προτεσταντικής θεολογίας στη σκέψη του.
Κανένας Ορθόδοξος ποτέ δεν είπε ότι όσοι είναι Ορθόδοξοι σώζονται αυτόματα.
Η sola fides (μόνον η πίστη) είναι θεμέλιο του Προτεσταντισμού.
Οχι της Ορθοδοξίας.
Επιπλέον ενώ είναι ακράδαντη πεποίθηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας ότι είναι η Μόνη κιβωτός της θείας χάριτος και η βεβαία οδός της σωτηρίας επειδή είναι το Σώμα του Σωτήρα Χριστού ουδέποτε πιστέψαμε ότι ο Θεός θα καταδικάσει στην Κόλαση όσους δεν είναι Ορθόδοξοι.
Αυτές οι αντιλήψεις είναι ατόφια προτεσταντικές.
Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί πιστεύουν ότι η “Κρίσις εδόθη εις το Υιόν μόνον”.
Με κανένα τρόπο δεν θέλουμε να νοσφισθούμε την εξουσίαν του Χριστού την ημέραν της Κρίσεως.
Στη Β΄ Παρουσία θα είμαστε κρινόμενοι και απολογούμενοι.
Οχι συμπάρεδροι του Κυρίου.
Προσευχόμαστε εκτενώς να σωθούν όλοι ανεξαίρετα οι άνθρωποι.
“Ζώντες τε και τεθνεώτες”.
Και στη Θεία Λειτουργία, και στις ακολουθίες της Εκκλησίας και στις ατομικές μας προσευχές.
Κηρύσσουμε την αλήθεια του Ευαγγελίου Του.
Τους καλούμε να εγκεντριστούν στο πανάγιο σώμα Του:
Την Ορθόδοξη Εκκλησία. Από εκεί και πέραν, όμως, αφήνουμε τα πάντα στην Κρίση και στο έλεος του Αγίου Θεού.
Αγνοούμε ποιοι θα σωθούν και πώς ο Θεός θα κρίνει τα πλάσματά Του.
Ενα γνωρίζουμε:
Οτι ο Θεός ήρθε να σώσει.
Οχι να καταστρέψει τον κόσμο.
Πώς θα το κάνει;
“Τις έγνω νουν Κυρίου”;
Εχουμε, όμως, εμπιστοσύνη στη σοφία και στην αγάπη Του.
Μια αγάπη που έδωκεν τον Μονογενήν αυτού Υιόν να σταυρωθεί για τον κόσμο.
Η αντίληψη ότι όλοι όσοι δεν πιστεύουν στο Χριστό θα πάνε στην κόλαση είναι γνήσια Προτεσταντική.
Ως ορθόδοξοι χριστιανοί γνωρίζουμε το “σπερματικό λόγο” του Αγίου Ιουστίνου του φιλοσόφου και μάρτυρος και την περί “διαθηκών” διδασκαλία του Αγίου Ειρηναίου Λουγδούνου.
Ενθυμούμεθα πάντοτε το νόμο της συνείδησης που αναφέρει ο Απόστολος Παύλος.
Δεν ξεχνούμε επίσης ότι “το πνεύμα όπου θέλει πνει”, όπως δεν μας διαφεύγει η διδαχή που αποτυπώνεται τόσο εύγλωττα στην ιστορία της κολοκύνθης του Ιωνά.
Η απόδοση προτεσταντικών δοξασιών σε ορθόδοξους πιστούς είναι είτε απαύγασμα άγνοιας για το τι φρονούμε είτε συκοφαντία για να σπιλωθούμε.
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ
ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
_______________
Η ακράδαντη πεποίθηση για την αποκλειστικότητα της Ορθοδοξίας δεν αποκλείει συναντήσεις μεταξύ εκπροσώπων θρησκειών με τις οποίες επιδιώκεται η διασφάλιση της αρμονικής συμβίωσης των ανθρώπων και των θρησκειών. Απαραίτητη, όμως, προυπόθεση στις συναντήσεις αυτές είναι οι ορθόδοξοι αντιπρόσωποι να μην προβαίνουν σε κατάφωρη παραβίαση των Ιερών Κανόνων που απαγορεύουν αυστηρά και επί ποινή καθαιρέσεως (για κληρικούς) και αφορισμού (για λαικούς) τη συμπροσευχή με σχισματικούς και αιρετικούς.
Πολλώ μάλλον με αλλόθρησκους.
Ακόμη χειρότερα!
Δεν επιτρέπεται να διεξάγονται διάλογοι με αλλόθρησκους που εδράζονται σε συγκρητιστικό υπόβαθρο (“ολιστική πνευματικότητα”).
Δηλαδή διάλογοι οι οποίοι αρνούνται στη θεωρία ή και στην πράξη ότι η Ορθοδοξία είναι η Θεία Αποκάλυψη του μόνου αληθινού Θεού:
Του Τριαδικού Θεού.
Αυτό δεν σημαίνει ότι αναμένουμε τους αλλόθρησκους να εμφορούνται από ορθόδοξες δοξασίες.
Υπογραμμίζουμε μόνον την ανάγκη οι Ορθόδοξοι αντιπρόσωποι στους διαθρησκειακούς διαλόγους να προσέρχονται με ξεκάθαρες θέσεις και στόχους. Αν με άλλα λόγια οι διαθρησκειακοί διάλογοι και οι συναντήσεις διεξάγονται για κοινωνικά θέματα (λχ. συντονισμός βοήθειας προς σεισμοπαθείς, πλημμυροπαθείς ή άλλους εμπερίστατους αδελφούς μας) ή ως προσπάθεια υπέρβασης της καχυποψίας και της έχθρας μεταξύ των ανθρώπων, διασφάλιση της ανεξιθρησκείας, κτλ. κανένας δεν έχει αντίρρηση για τη διεξαγωγή τους.
Αν, όμως, με αυτές τις συναντήσεις και τους διαλόγους, παραβιάζεται το δογματικό και κανονικό πλαίσιο της Ορθόδοξης παράδοσης τότε οι αντιρρήσεις μας είναι δεδομένες.
ΟΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΟΙ
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΙΑΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
________________________________
Πέραν, όμως, των διαλόγων για διασφάλιση της ανεξιθρησκείας, συντονισμό για κοινωνικά και άλλα θέματα είναι επιβεβλημένο να διεξάγονται θεολογικοί διάλογοι για να καταγγέλλεται στα έθνη ο αληθινός Θεός και Σωτήρας του κόσμου Ιησούς Χριστός.
Αποκλειστικός στόχοςτων ορθόδοξων αντιπροσώπων πρέπει να είναι ο εγκεντρισμός των αλλοθρήσκων (όπως και των αιρετικών και των σχισματικών) εις την Μίαν, Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησία.
Την μόνη αληθινή Εκκλησία, την Κιβωτό της χάριτος και ακαταίσχυντη ελπίδα του ανθρωπίνου Γένους.
Η Ορθοδοξία δεν είναι θησαυρός αποκλειστικής μας χρήσης.
Ανήκει σε όλους του ανθρώπους και έχουμε χρέος, κατά τις επιταγές του Κυρίου, να τον προσφέρουμε σε όλους τους καλοπροαίρετους συνανθρώπους μας.
Και για να εκπληρώσουν αυτόν ακριβώς το στόχο πρέπει να προσέρχονται οι Ορθόδοξοι αντιπρόσωποι στους διαθρησκειακούς διαλόγους και συναντήσεις.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΟΡΟ “ΒΟΙΩΤΟ”. Αγαπητοί κύριοι της ‘ ’ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ’’ . Όπως γνωρίζετε εσείς και πάρα πολλά άλλα ιστολόγια ότι δεν απαν...
-
Εισαγωγικά Επειδή το κείμενο που ασκεί κριτική ο κ.Σαρρής δημοσιεύτηκε και στο ιστολόγιο ΟΜΟΛΟΓΙΑ δημοσιεύουμε την οφειλόμενη απάντηση : -...
-
- Παναγιώτης Ασημακόπουλος Σημειώσεις περί ομοφυλοφιλίας και πατερικών τοποθετήσεων με αφορμή τη διανομή φυλλαδίου σε μαθητές 1. Οι κ...
-
ΜΙΑ ΕΞΑΜΒΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ “12”» και ο Κος Ανδρεοπουλος, στο καταρρυπωμένο από ψεύδη βιβλίο (ΣΥΝΕΧΕΙΑ, αρ. φ. 321/Μάρτιος 202...
-
ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ!!!! Ο ΛΑΦΤΣΗΣ ΔΕΝ ΧΑΛΑΕΙ ΧΑΤΗΡΙ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΣΙΠΟΥΡΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΨΗΤΑ, ας ειναι και Τεσσαρακοστη. Υπουργοί και 21 ...
-
Η ΣΙΓΟΝΤΑΡΟΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΗ «αρχή» των «Ακτίνων» : Αφήστε το σχόλιό σας και να είστε σίγουρος, πως αν εκφράζει την Παράδοση της Εκκλησίας,...
-
ΣΠΟΡΟΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΙΟΔΟΤΕΣ “Αλήθειες & ψέµατα” Τι έλεγαν (δήθεν) ένθεν κακείθεν, οι νέοι όσιοι, Παΐσιος, Ιάκωβος, Πορφύριος… για τους “1...
-
Ρωμανίδης: Ἄν φορᾶς τό ἐγκόλπιο γιά νά λιτανεύεις μιά Κολωνακιώτικη ἐκκλησιαστική ἀριστοκρατία ὡς ὑπεροχή, εἶσαι ἕνας μασκαρεμένος ἀπατεων...
-
πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου. Συνεχίζονται οι δημοσιεύσεις στον ηλεκτρονικό τύπο που έχουν σχέση με το θέμα της θέσης του Εσταυρω...
-
ΑΝΘΡΑΚΕΣ Ο ...ΘΗΣΑΥΡΟΣ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΩΤΕΣ ΑΔΕΛΦΟΙ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΕΧΕΙ ΔΙΚΗΟ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ, Ο ΟΝΤΩΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΑΣ. Η Π...
Τι είδους σχόλιο είναι αυτό;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι σχέση έχει με το θέμα του άρθρου;
Οδυσσέα! Μήπως πρέπει να ξανασκεφτείς το θέμα της ανωνυμίας στα σχόλια;
Νομίζω ότι πρέπει να υποχρεώνονται οι σχολιογράφοι να σου δίνουν πλήρη στοιχεία και να δημοσιεύουν με νέο ΣΤΑΘΕΡΟ ψευδώνυμο κάθε φορά.
Η τάση του Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει δηλαδή το να επιτρέπεις σε κάποιο άτομο την ευκαιρία να κάνει υποθετικούς διάλογους στους οποίους συμμετέχει ένα και μόνον πρόσωπο με πολλά ψευδώνυμα δεν βοηθά καθόλου.
Προ παντός αν το άτομο αυτό χυδαιολογεί, βρίζει και σπιλώνει ευθέως ή με υπαινιγμούς την υπόληψη ανθρώπων.
Να το πούμε λίγο πιο καθαρά: Αν υπάρχουν κάποιοι δικοί σου άνθρωποι που θέλουν να εκφράζονται ανώνυμα επέτρεψε στους συγκεκριμένους ανθρώπους ΜΟΝΟΝ να γράφουν με ψευδώνυμα ή όποιους άλλους προσθέσεις σταδιακά και τους οποίους θα ξέρεις πάντοτε ποιοι είναι.
Αλλιώς τους επιτρέπεις να κατεβάζουν το επίπεδο της ιστοσελίδας σου. Είναι κρίμα.
Φαίνεται, ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες ανθρώπων:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτοί, που γεννήθηκαν δια της φυσικής εξόδου
και
Αυτοί, που γεννήθηκν από νεροχύτη.
Αι
Λυπουμαι που αναγκασθηκα να αποσυρω το προηγουμενο σχόλιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗταν πραγματι ασχετο με το θεμα που αναρτησαμε.
Και ειναι πολυ σοβαρο το θεμα.
Οσα προτεινει ο κ. Τελεβαντος για τα σχολια των επισκεπτων, θα τα σκεφθουμε και θα δουμε τι θα αποφασισουμε.
Καλησπέρα, καλή χρονιά! Τελικά ΠΡΑΓΜΑΤΙ ό,τι δε σας αρέσει δεν το ΑΝΑΡΤΑΤΕ!! Δεν περίμενε κανείς να εί-
ΑπάντησηΔιαγραφήσθε διαφορετικοί! Είχα αναφερθεί στον Π.Τ. και τη
"γραμματική" του, αλλά και στο πώς θα αποφύγετε από τούδε και εφ'εξής την ανωνυμία. Γιατί το "κατάπι-
ατε";
Αγαπητε μου ανωνυμε φιλε τις ωρας 10,50, ακουσε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠηρα το σχολιο σου και οι συστασεις σου, οσον αφορα τα ΣΧΟΛΙΑ ηταν πολυ ενδιαφερουσες και θα τις δημοσιευα εαν δεν ειχες μεσα στο σχολιο σου και αλλα τινα.
Εκανες αγενη επιθεσι εναντιον του κ. Τελεβαντου και τον ηλεγξες γιατι εκανε ενα λαθος στην προστακτικη.
Εισαι φιλολογος και εσυ και ελεγχεις εναν φιλολογο;
Λαθη γινονται πολλα στο γραψιμο μας.
Ειτε απο κεκτημενη ταχυτητα, ειτε και απο αγνωσια.
Εσυ γραφεις παντοτε αλανθαστα;
Δευτερον, αγαπητε ανωνυμε, τον χαρακτηρισες "μαϊντανο" και τον στελνεις σε αλλες σελιδες και οχι στην δικη μας.
Με ποιο δικαιωμα;
Ο κ. Τελεβαντος ειναι επωνυμος.
Και αναλαμβανει τις ευθυνες του σε οσα γραφει. Εσυ, ο ανωνυμος, τι ευθυνες αναλαμβανεις;
Ανωνυμος = δειλος, τις επρισσοτερες φορες και ΘΡΑΣΥΔΕΙΛΟΣ, και ανεξελεκτος.
Και οι προσωπικες επιθεσεις των ανωνυμων, θα πρεπει να ειναι προσεκτικες.
Αλλοιως θα απορριπτονται.
Δυστυχως, εγω ο πλεον φιλελευθερος ανθρωπος, ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ότι ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΛΕΥΤΕΡΙΑ.
Σε λιγο θα μπουν κανονες για τους ανωνυμους σχολιαστας.
Οι επωνυμοι ή οι γνωστοι σε μας ανωνυμοι ή οι ψευδωνυμοι ασφαλως και θα εχουν αλλη μεταχειρισι.
Ειδες που ξεφυγε το , "της ωρας" και εγραφη "τις ωρας";
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ειδα αφου το δημοσιευσα, γι αυτο σου το επισημαινω γιατι πολλες φορες γραφονται τα λαθη.