Πέμπτη 22 Μαΐου 2025

ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Β)

 


  Αθανάσιος Ι. Παιβανάς
Καθηγητής Μαθηματικών  
• Master of Business Administration (MBA), University of Illinois U.S.A.
• Καθηγητής Πληροφορικής, Προγραμματιστής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών  
• Ανώτατο Διευθυντικό Στέλεχος ΟΤΕ  
• Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής

1. Ο άνθρωπος δεν επλάσθη, «ίνα εύρη ικανοποίησιν των εν εαυτώ φυσικών δήθεν ιδιοτελών και ευδαιμονιστικών ορέξεων και ούτω καταντήση ακίνητος και απαθής. Τουναντίον εδημιουργήθη προς τον σκοπό να αγαπά τον Θεόν και τον συνάνθρωπόν του με την αυτήν αγάπην, ην έχει ο Θεός προς τον κόσμον». Γι’ αυτό χαρακτηριστικό στοιχείο του ανθρώπου είναι το αυτεξούσιο, το οποίο πρέπει να το χρησιμοποιήσει με αναφορά στον Θεό. Εφ’ όσον ο άνθρωπος είναι κατ’ εικόνα Θεού, ο Θεός μας έδωσε ορισμένες ευθύνες απέναντι στην υπόλοιπη κτίση. Μας έκαμε οικονόμους Του και συνεργούς Του. Ακόμα και μετά την πτώση ο άνθρωπος παρέμεινε οικονόμος της κτίσεως – παρ’ όλο που τώρα είναι, καταστροφικός και λειτουργεί σύμφωνα με το ανθρώπινο θέλημα και όχι με εκείνο του Θεού.

2. Η σύγχρονη επιστήμη έχει κάνει τα «αδύνατα δυνατά». Η εξελικτική πορεία της δεν εμποδίζεται και τα επιτεύγματά της δεν αναστέλλονται.

3. Η επιστήμη ως επιστήμη είναι ευλογία. Η αντιπαλότητα ανάμεσα σε πίστη και επιστήμη οφείλεται σε λάθος θεώρηση θέσης, αποστολής, αρμοδιοτήτων, ορίων.

 4. Η πρόοδος του ανθρώπου στους διαφόρους τομείς των αλματωδώς εξελισσομένων νέων τεχνολογιών σε καμμία περίπτωση δεν είναι και δεν μπορεί να θεωρηθεί δαιμονική. Μία τέτοια θεώρηση ευρίσκεται μακράν της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Τα επιστημονικά επιτεύγματα του ανθρώπου είναι αποτέλεσμα της υλοποίησης της ευλογίας του Θεού. Είναι δώρο της Σοφίας Του προς τον άνθρωπο και δεν έχουμε εμείς το δικαίωμα να αλλάξουμε αυτήν τη θεώρηση. Είπε ο Θεός «αυξάνεσθε και πληθύνεσθε και κατακυριεύσατε της γης» (Γεν. 1,28). Ευλογία Θεού είναι η γνώση, η έρευνα, η κατάκτηση. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός συμμετέχει σ’ αυτήν την ευλογία, δεν την αρνείται, δεν πλανάται αποδίδοντας στον διάβολο αυτά που ο Θεός ως χαρίσματα χορηγεί στον άνθρωπο. Είναι μεγάλη αμαρτία να αποδίδονται ενέργειες του Χριστού στον αντίχριστο και ενέργειες του αντιχρίστου στον Χριστό.

5. Είναι σαφές ότι άλλο είναι η ευλογία του Θεού και άλλο η χρήση των επιτευγμάτων των νέων τεχνολογιών από τον άνθρωπο. Δεν υπάρχει σχέση μεταξύ ευλογίας του Θεού και κακής χρήσης. Η κακή χρήση είναι καρπός της αμαρτίας. Σε καμμία περίπτωση όμως η αμαρτία αυτή δεν γίνεται αφορμή για ανάκληση της ευλογίας του Θεού. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, ο Θεός θα είχε καταργήσει τα μαχαίρια επειδή κάποιοι τα χρησιμοποίησαν για να σκοτώσουν συνανθρώπους τους. Πρέπει να γίνει σαφές ότι ο Κάιν – ανεξάρτητα με το μέσο που χρησιμοποίησε για να σκοτώσει τον αδελφό του – και ο οποιοσδήποτε εκμεταλλεύεται επί το κακόν τις δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες, έχουν την ίδια ευθύνη και καταδίκη. 6. Τα επιτεύγματα των νέων τεχνολογιών (πληροφορικής, βιοτεχνολογίας, μιρκοηλεκτρονικής κ.α.), λειτουργούν προς όφελος του ανθρώπου και προς διευκόλυνση της ζωής του. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που δημιουργούν και προβλήματα όπως: α ) Όταν προσβάλλουν την ιδιωτική του ζωή. β ) Διευκολύνουν την εμφάνιση νέων μορφών εγκληματικότητος. γ ) Επιδρούν αποφασιστικά στις συνθήκες του κοινωνικού βίου και στις σχέσεις του ανθρώπου η του ατόμου με τους συνανθρώπους του. Η απομόνωση του ανθρώπου ως συνέπεια της νέας τεχνολογίας είναι ένα σύνηθες φαινόμενο στη σύγχρονη κοινωνία της πληροφορίας.

7. Οι ίδιοι λόγοι που δυσκολεύουν ένα άνθρωπο που μεγάλωσε σε μη τεχνολογική κοινωνία, διευκολύνουν αυτόν που μεγαλώνει σε μία τεχνολογική κοινωνία. Η ανθρώπινη υποδομή, π.χ. τα τεχνολογικά επιτεύγματα, δεν μπορούν να εμποδίσουν την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Μία τέτοια σκέψη μπορούμε να πούμε ότι είναι βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.

8. Ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας λέγει: οι επιστήμες, οι ανακαλύψεις και γενικά οι εφαρμογές τους δεν επιτρέπουν αμφιβολία ότι ο άνθρωπος επί γης «της ανωτάτω δόξης εκμαγείον και της θεοπρεπούς εξουσίας εικών (P.G. 69, 20c). Αποτέλεσμα όμως της προόδου είναι ο κίνδυνος που διατρέχει ίνα «ετοιμότατα διολισθήση εις το οίεσθαι τυχόν απηλλάχθαι και της εξουσίας και της του Κρατούντος υπεροχής», δηλαδή ο άνθρωπος κινδυνεύει, γοητευμένος από τις επιτυχίες του, να αρχίσει να ψάχνει να βρεί αφορμή να διολισθήσει σε ένα πνεύμα-φρόνημα όμοιο με αυτό των ανθρώπων που προσπάθησαν να δημιουργήσουν τον πύργο της Βαβέλ. Εύκολα δηλαδή διολισθαίνει στο πνεύμα-φρόνημα να «οίεται» ότι μπορεί και οφείλει να απαλλαγεί από την εξουσία του Κρατούντος. Αυτό είναι το σημείο που χρειάζεται προσοχή.

9. Φυσικό είναι, ο κάθε άνθρωπος που θέλει να επιβάλει την κυριαρχία του στους άλλους, να χρησιμοποιεί τα τελειότερα τεχνολογικά μέσα που του παρέχονται. Αυτό όμως έχει να κάνει με την κακή χρήση των τεχνολογικών μέσων επιτευγμάτων από τον άνθρωπο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αρνούμαστε την χρήση τους επ’ αγαθώ. 10. Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς διδάσκει ότι το μυστήριο του αντιχρίστου, καίτοι δεν έχει έρθει ακόμη, ενεργείται στον κόσμο, όπως ενεργείτο το μυστήριο του Σταυρού, πριν ακόμη εμφανισθεί. Ο Σταυρός είναι «η της αμαρτίας κατάργησις», κάτι που σημαίνει ότι το σημείο και η ενέργεια του αντιχρίστου είναι η επικράτηση και η συντήρηση της αμαρτίας. Αυτό που πρέπει να βιώνουμε είναι το μυστήριό του Σταυρού που είναι η κατάργηση της αμαρτίας, δηλαδή η κάθαρση της καρδίας, ο φωτισμός του νού και η θέωση.

11. Το χάραγμα του αντιχρίστου (666) συνδέεται άμεσα με τη συνειδητή άρνηση της πίστεως στον Χριστό και την σύνταξη με τον διάβολο. Είναι ως εκ τούτου το αντίστροφό του ιερού Βαπτίσματος και του αγίου Χρίσματος «σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου». Όταν κάποιος βαπτίζεται, η Εκκλησία του ζητά να απαντήσει καταφατικά στο ερώτημα: «Αποτάσσεσαι τον σατανά, τα έργα του και την πομπή του; Συντάσσεσαι με τον Χριστό;». Ανάλογο είναι το θέμα όσον αφορά στο αντίχριστο «βάπτισμα» του χαράγματος. Ο διάβολος την ψυχή των ανθρώπων πολεμά και εκείνη κυρίως απειλεί. Μέχρι και σήμερα δεν παρατηρείται πουθενά το φαινόμενο να ζητείται η σύνταξη των Ορθοδόξων με τον αντίχριστο ως προϋπόθεση λήψης ταυτότητας η διαβατηρίου η πιστωτικής κάρτας η κάρτας υγείας η ακόμη αγοράς καταναλωτικών αγαθών που φέρουν το bar code.

 12. Το ότι στο μέλλον υπάρχει η εκδοχή ο άνθρωπος να προχωρήσει σε κακή χρήση των τεχνολογικών του επιτευγμάτων η ότι η τεχνολογική πρόοδος θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τα σχέδια του αντιχρίστου, είναι πιθανόν να συμβεί. Και τι πρέπει να κάνει κανείς; Να ζει χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, χωρίς τηλέφωνο, να μην χρησιμοποιεί τις σύγχρονες ηλεκτρικές συσκευές η να αρνηθεί π.χ. να κάνει εγχείρηση με την τεχνολογία των laser; Οι Χιλιαστές δεν κάνουν μετάγγιση αίματος και πεθαίνουν και οι προτεσταντικές αιρέσεις (Amish, Memmonite, Mormons και άλλες συναφείς) αποποιούνται την εξέλιξη των επιστημών, την έρευνα, την χρήση των τεχνολογικών μέσων.

13. Η Εκκλησία θα πρέπει να αποτιμήσει τη μεγάλη ζημιά που έγινε στην πνευματική κατάρτιση του πληρώματός της με την «αντιχριστολογία» την οποία αρκετά χρόνια τώρα οι εν λόγω κύκλοι χρησιμοποιούν και να φροντίζει ώστε και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι πιστοί να ενημερώνονται με τεκμηριωμένο επιστημονικό υλικό και οι θεολογικές θέσεις και τοποθετήσεις να βασίζονται στις άδολες πηγές της Ορθοδοξίας και όχι σε πηγές αμφιβόλου και υπόπτου προελεύσεως που προκαλούν αγωνία, αναστάτωση, μελαγχολία φόβο, διότι ο «ο καρπός του Πνεύματος εστίν αγάπη, χαρά, ειρήνη….». Η Εκκλησία δεν σκορπά το φόβο της έλευσης του αντιχρίστου, αλλά προσπαθεί να καταρτίσει τα τέκνα της ώστε να σφραγισθούν με την σφραγίδα του ζώντος Θεού. Οι ιδέες και θέσεις των οποιωνδήποτε κύκλων που κηρύσσουν αντιχριστολογία και ενσπείρουν το φόβο, θα πρέπει να απομονωθούν και να σταματήσει επιτέλους η δημιουργία εντυπώσεων, κάτι που έχει διασύρει την Εκκλησία, η οποία δεν αντέχει άλλα σκάνδαλα και διασυρμούς.

 14. Και κάτι ακόμη το οποίο παρακαλώ να μην παρερμηνευτεί. Στο Σύμβολο της Πίστεως απαγγέλουμε: «…και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης…» και έχουμε τη βεβαιότητα ότι αυτό θα συμβεί. Πριν όμως έλθει ο Χριστός «μετά δόξης» και πάλι στη γη, θα προηγηθεί η έλευση του αντιχρίστου. Είναι τουλάχιστον μεγάλη πλάνη να πιστεύουμε ότι είμαστε σε θέση να ανατρέψουμε το προαιώνιο σχέδιο του Θεού.

15. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός δεν μπορεί να μιλά για το χάραγμα του θηρίου. Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να προετοιμάζεται να σφραγισθεί με την σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος. Ο Άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος μας προτρέπει: «όσοι τοίνυν ασφράγιστοι, δράμετε, όσοι ασημείωτοι, σπεύσατε τω σημείω σημειωθήναι του Πνεύματος», γιατί – όπως λέγει – ασφράγιστος είναι «ο δειλαινόμενος θάνατον» και ασημείωτος «ο μη ακριβώς το είδος της σφραγίδος γινώσκων». Όσοι θα σφραγισθούν με την σφραγίδα του Χριστού αυτοί θα είναι σε θέση να διακρίνουν τις ενέργειες του αντιχρίστου και θα είναι αυτοί που θα στέκονται μετά του Αρνίου της Αποκαλύψεως μετέχοντες της δόξης του Θεού.

Εν κατακλείδι:

 Η Αγία Γραφή και Πατέρες της Εκκλησίας μας διδάσκουν: Η επιστημονική του πρόοδος του ανθρώπου, οι τεχνολογίες και τα τεχνολογικά του επιτεύγματα, είναι ευλογία και δώρο του Θεού προς τον άνθρωπο. Ως εκ τούτου είναι αναπόσπαστο τμήμα της Σοφίας του Θεού την οποία ο Θεός χορηγεί στον «κατ’ εικόνα Αυτού» πλασθέντα άνθρωπο. Είναι μεγάλη αμαρτία, είναι βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος να χαρακτηρίζονται οι τεχνολογίες δαιμονικές, γιατί έτσι αποδίδονται στον διάβολο αυτά που ο Θεός ως χαρίσματα χορηγεί στον άνθρωπο.

Ο Ορθόξοξος Χριστιανός:

§ Είναι ιδιαίτερα προσεκτικός ώστε να μην παρασύρεται και να μην πλανάται από απόψεις και θέσεις σχετικές με την τεχνολογία και την χρήση των εφαρμογών της στην ζωή του, οι οποίες στερούνται παντελώς θεολογικής (πατερικής) και επιστημονικής τεκμηρίωσης.

 § Απαιτεί η ενημέρωσή του για την τεχνολογική πρόοδο να βασίζεται σε επιστημονικά τεκμηριωμένο υλικό και οι οποιεσδήποτε θεολογικές απόψεις και τοποθετήσεις πάνω σ’ αυτά τα θέματα να βασίζονται τεκμηριωμένα στις άδολες πηγές της Ορθοδοξίας και όχι σε αυθαίρετες ανεύθυνες πηγές αμφιβόλου και υπόπτου προελεύσεως.

 § Γνωρίζει ότι δεν υπάρχει σχέση μεταξύ της ευλογίας του Θεού – η οποία οδηγεί τον άνθρωπο σε διαρκείς κατακτήσεις και δημιουργίες – και της κακής χρήσης από τον άνθρωπο, των τεχνολογικών του επιτευγμάτων. Η κακή χρήση είναι καρπός της αμαρτίας.

 § Είναι εφοδιασμένος με τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, είναι αισιόδοξος, χαίρεται «εν Κυρίω πάντοτε» και δεν δημιουργεί την προσωπική του σχέση με τον Χριστό μέσω του αντιχρίστου. Αν επιχειρήσει κάτι τέτοιο, τότε είναι βέβαιο ότι θα πλανηθεί. Προετοιμάζεται να σφραγισθεί με την σφραγίδα του Χριστού και βιώνει το μυστήριό του Σταυρού που είναι η κατάργηση της αμαρτίας, δηλαδή η κάθαρση της καρδίας, ο φωτισμός του νού και η θέωση.


1 σχόλιο:

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου