Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

 

ΛΟΓΟΙ ΠΕΡΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ 

ΑΙΡΕΣΕΩΝ.

 ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ

 


Ο Μέγας Φώτιος σε κατηχητική επιστολή του προς τον άρχοντα Μιχαήλ της Βουλγαρίας του γράφει: «Έτσι λοιπόν σκεπτόμενος και πιστεύοντας, σύμφωνα με την παράδοση της αγίας, καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας του Θεού, συ το ωραίο γέννημα των κόπων μου, να αποδέχεσαι και να τιμάς τις άγιες και οικουμενικές επτά συνόδους, άλλες από αυτές γιατί είναι διδάσκαλοι, και άλλες γιατί είναι πρόμαχοι της ευσεβείας.

Γιατί με αυτές αποκρούεται κάθε καινοτομία και αίρεση, και εδραιώνεται στις ψυχές των ευσεβών ως αναμφίβολη σεβασμιότητα το αιώνιο και αρχαιοπαράδοτο φρόνημα της ορθοδοξίας».

Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός σε λόγο του περί εικόνων μας λέει: «Επειδή όλα όσα λέγονται (τα λόγια των αγίων) είναι αληθινά και σκοπός τους είναι η δόξα του Θεού και των αγίων που δοξάζονται από αυτόν, και η σωτηρία μας και η εξουδετέρωση και καταισχύνη του διαβόλου και των δαιμόνων του, τα προσκυνούμε και τα αγκαλιάζουμε και τα καταφιλούμε και τα ασπαζόμαστε με τα μάτια και τα χείλη και την καρδιά, όπως επίσης και ολόκληρη την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη και τους λόγους των αγίων και των διακεκριμένων Πατέρων,

ενώ τα αισχρά και τα βδελυκτά και ακάθαρτα γραφόμενα των Μανιχαίων και των ειδωλολατρών και των άλλων αιρέσεων, τα αποστρεφόμαστε και τα απορρίπτουμε, επειδή περιέχουν ψεύτικα και μάταια πράγματα και έχουν εφευρεθεί για την δόξα και χαρά του διαβόλου και των δαιμόνων του, μολονότι περιέχουν και το όνομα του Θεού».

Ο Μέγας Αθανάσιος ερμηνεύοντας το «Εν εκκλησίαις ευλογείτε τον Θεόν, Κύριον εν πηγών Ισραήλ» των Ψαλμών γράφει: «Πηγαί του Ισραήλ είναι οι μακάριοι προφήται και προ αυτών ο νόμος. Λέγει λοιπόν ότι δεν είναι ορθόν να αντλώμεν από αλλού, αλλά μόνον εξ αυτών, διά να υμνώμεν τον Θεόν. Λέγει δε τούτο ένεκα των ετεροδόξων συγγραμμάτων των αιρετικών.

Διότι από τα βιβλία του νόμου και των προφητών ευλογείται ο Κύριος από όσους δύνανται να αντλήσουν από αυτά, τας πηγάς της σωτηρίας, το χαρμόσυνον ύδωρ, διά το οποίο ο Σωτήρ είπε “ Όποιος πίη εκ του ύδατος το οποίον εγώ του δίδω, θα αποκτήση μέσα του πηγήν ύδατος, το οποίον θα αναβρύη αιώνιον ζωήν”. Ελέγχονται δε ούτω και όσοι διαφοροποιούν Παλαιάν και Καινήν Διαθήκην, διότι δεν δύνανται να ευλογούν τον Θεόν εις τας εκκλησίας, επειδή δεν έχουν τας πηγάς του Ισραήλ, αλλά ούτε και τον Κύριον».

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει για τους αιρετικούς: “Εκείνος που πορνεύει αν εισέρχεται συνεχώς στην Εκκλησία καθώς και ο υπερήφανος και εκείνος που έχει οποιοδήποτε ελάττωμα, θα το αποβάλη πολύ γρήγορα και θα επανεύρη την υγεία του, αν απολαμβάνη συνεχή διδασκαλία.

Εκείνος όμως που απέκοψε τον εαυτό του από την σύναξη αυτή και απομακρύνθηκε από την διδασκαλία των Πατέρων και απέφυγε το ιατρείο και αν ακόμα νομίζει ότι είναι υγιής, πολύ σύντομα θα αρρωστήση… Για αυτό ο Παύλος λέει να μη διαφωνούν αναμεταξύ τους οι χριστιανοί, ούτε να ανακηρύσσουν δικούς τους αρχηγούς, ούτε και να διαιρούν το σώμα του Χριστού».

Ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος σε κατηχητικό του λόγο αναφέρει: «Ποιους, λοιπόν άραγε θεώρησα ως αιρετικούς; Μήπως αυτούς που αρνούνται τον Υιό του Θεού; Μήπως αυτούς που βλασφημούν το Άγιο Πνεύμα λέγοντας ότι αυτό δεν είναι Θεός; Μήπως αυτούς που λένε ότι ο Πατέρας είναι ανώτερος από τον Υιό; Μήπως εκείνους που λένε ότι ο Χριστός είναι βέβαια Υιός του Θεού, δεν πιστεύουν όμως ότι έλαβε τη σάρκα από γυναίκα;…

Για κανέναν από αυτούς τους ασεβείς και αθέους δεν σου λέγω, ούτε για κάποια από τις άλλες αιρέσεις, που εμφανίστηκαν βέβαια ως σκότος, αλλά εξαφανίστηκαν από τους αγίους Πατέρες με τα θεόπνευστα συγγράμματά τους. Αλλά για εκείνους ομιλώ και εκείνους ονομάζω αιρετικούς, που λένε ότι δεν υπάρχει ανάμεσά μας κανείς στα δικά μας τα χρόνια, που να μπορεί να φυλάξει τις ευαγγελικές εντολές και να συμπεριφέρεται όπως οι άγιοι Πατέρες.

Πρώτα, δηλαδή από όλα να είναι πιστός και πρακτικός (διότι με τα έργα αποδεικνύεται η πίστη), έπειτα θεωρητικώτατος και συγχρόνως θεόπτης, με

το να έχει φωτισθεί και λάβει το Άγιο Πνεύμα. Όσοι λένε ότι είναι αυτό αδύνατον, δεν είναι πρεσβευτές κάποιας μερικής αιρέσεως, αλλά όλων. Εκείνος που το λέγει αυτό ανατρέπει όλες τις Θείες Γραφές».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου