Βαρθολομαίος: Ο Πάπας κι Εγώ, είμαστε «επικεφαλής της χριστιανικής κοινότητας»!
Πηγή: "Amen"
Βαρθολομαίος: Δεν μπορούμε να πράξουμε διαφορετικά από το να «υπηρετούμε και να διατηρούμε» το δημιούργημα του Θεού
«Αυτό
που ενώνει τις δυο Εκκλησίες είναι πολύ πιο σημαντικότερο από εκείνο
που τις χωρίζει».
Με τα λόγια αυτά ο Οικουμενικός Πατριάρχης
Βαρθολομαίος, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα La Stampa, υπογραμμίζει
τη σημασία της αφοσίωσης όλων των Χριστιανών στην κατεύθυνση της
προστασίας της Κτίσης και της Δημιουργίας του Θεού.
Μιλώντας στο
δημοσιογράφο Andrea Tornielli, ο Προκαθήμενος της πρωτόθρονης Εκκλησίας
της Ορθοδοξίας
και πρωτοστάτης στο αγώνα ευαισθητοποίησης της παγκόσμιας κοινής γνώμης για την ανάγκη διαφύλαξης του φυσικού περιβάλλοντος, μέρος του οποίου είναι και ο άνθρωπος, επισημαίνει ότι, «οι Εκκλησίες μας έχουν συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορούμε να πράξουμε διαφορετικά από το να «υπηρετούμε και να διατηρούμε» το δημιούργημα του Θεού, γεγονός που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ρόλου μας, ως επικεφαλής της χριστιανικής κοινότητας, όπως επίσης και δέσμευση για την κοινωνική δικαιοσύνη στον κόσμο».
και πρωτοστάτης στο αγώνα ευαισθητοποίησης της παγκόσμιας κοινής γνώμης για την ανάγκη διαφύλαξης του φυσικού περιβάλλοντος, μέρος του οποίου είναι και ο άνθρωπος, επισημαίνει ότι, «οι Εκκλησίες μας έχουν συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορούμε να πράξουμε διαφορετικά από το να «υπηρετούμε και να διατηρούμε» το δημιούργημα του Θεού, γεγονός που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ρόλου μας, ως επικεφαλής της χριστιανικής κοινότητας, όπως επίσης και δέσμευση για την κοινωνική δικαιοσύνη στον κόσμο».
Η συνέντευξη φέρει ως τίτλο «Εμείς, οι
Ορθόδοξοι είμαστε ενωμένοι με τους Καθολικούς στην υπεράσπιση της Γης
που μοιραζόμαστε» και πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη χθεσινή παρουσίαση
της νέας Εγκυκλίου από τον Πάπα Φραγκίσκο, με θέμα την κλιματική αλλαγή
και στην οποία γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο πρόσωπο του Οικουμενικού
Πατριάρχη, ως «πρωτοπόρο του κηρύγματος για την προάσπιση του
περιβάλλοντος».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος,
αναφέρεται στην εισαγωγή της συνέντευξης, σχολίασε ότι «η ευγενική
αναφορά που έκανε στο πρόσωπό του ο αδελφός Πάπας Φραγκίσκος δεν τον
εξέπληξε».
Στην ερώτηση του δημοσιογράφου «γιατί η Εκκλησία,
Ορθόδοξη και Καθολική, παρεμβαίνει σε αυτό το θέμα με τρόπο τόσο
αποφασιστικό» ο Οικουμενικός Πατριάρχης επισήμανε ότι «υπάρχει κάτι
περισσότερο: αυτό που ενώνει τις δυο Εκκλησίες είναι πολύ πιο
σημαντικότερο από εκείνο που τις χωρίζει.
Και οι δυο οφείλουν να έχουν
στο νου τους αυτή την άποψη και να δεσμευτούν για την ενότητα.
Πέρα από
τις θρησκευτικές και δογματικές διαφορές, είμαστε χρήσιμοι στη Γη που
μοιραζόμαστε, στη δημιουργία που μας προσφέρθηκε ως πολύτιμο
και εύθραυστο δώρο από τον Δημιουργό μας.
Οι Εκκλησίες μας έχουν
συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορούμε να πράξουμε διαφορετικά από το να
«υπηρετούμε και να διατηρούμε» το δημιούργημα του Θεού, γεγονός που
αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ρόλου μας, ως επικεφαλής της
χριστιανικής κοινότητας, όπως επίσης και δέσμευση για την κοινωνική
δικαιοσύνη στον κόσμο».
Ο Andrea Tornielli επισημαίνει ότι ο
Πάπας Φραγκίσκος συνέδεσε την προστασία της δημιουργίας με την ανάγκη
αλλαγής μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης και ρωτά τον Πατριάρχη εάν
συμμερίζεται την άποψή του.
Απαντώντας, ο Οικουμενικός Πατριάρχης
επισήμανε ότι «το πρόβλημα της ρύπανσης και της υποβάθμισης του
περιβάλλοντος, δεν μπορεί να απομονωθεί ώστε να υπάρξει εξεύρεση λύσης.
Το περιβάλλον είναι η οικία που περιβάλει το ανθρώπινο είδος […] δεν
μπορεί κατά συνέπεια να εκτιμηθεί και να αξιολογηθεί από μόνο του, χωρίς
να συνδεθεί άμεσα με το μοναδικό δημιούργημα που το κατοικεί. Η
ανησυχία για το περιβάλλον σημαίνει ταυτόχρονα ανησυχία για ανθρώπινα
προβλήματα όπως η φτώχεια, η δίψα και η πείνα. Αυτός ο δεσμός
περιγράφεται ξεκάθαρα και με λεπτομέρειες στις παραβολές του Κυρίου».
Στην
επισήμανση του δημοσιογράφου ότι ο άνθρωπος μοιάζει να θεωρεί τον εαυτό
του «κύριο» της φύσης, ο Πατριάρχης υπενθυμίζει ότι «οι όροι
“οικολογία” και “οικονομία” έχουν την ίδια ετυμολογική ρίζα, ήτοι το
πρόθεμα «οικο», το οποίο προέρχεται από την ελληνική λέξη «οίκος», που
σημαίνει κατοικία.
Χαρακτήρισε επιπροσθέτως «αξιοθρήνητο» και
«εγωιστικό» το γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν περιορίσει τη χρήση αυτής
της λέξης για τους εαυτούς τους, σαν να ήταν οι μοναδικοί κάτοικοι του
πλανήτη.
«Αυτός ο πλανήτης είναι πράγματι η κατοικία μας, αλλά είναι
επίσης κατοικία όλων, κάθε ζωικού πλάσματος και κάθε μορφής ζωής που
δημιουργήθηκε από τον Θεό. Αποτελεί δείγμα υπεροψίας από την πλευρά των
ανθρώπων να θεωρούν ότι μόνο αυτοί κατοικούν σε αυτό τον πλανήτη, όπως
είναι εξίσου υπεροψία να φαντάζεται κανείς ότι η Γη ανήκει μόνο σε αυτή
την γενιά».
Καταλήγοντας ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
επισημαίνει ότι «σκοπός του χριστιανισμού […] είναι ο εναγκαλισμός όλων
των ανθρώπων και όλων των πραγμάτων, όχι εξαιτίας φόβου ή λόγω ανάγκης,
αλλά με αγάπη και χαρά» και προέτρεψε «στη δημιουργία και την προώθηση
μέσων υπέρ της ειρήνης και της ζωής και όχι υπέρ της βίας και του
θανάτου».
Πηγή: Amen
Κι εγώ ο αφελής νόμιζα ότι υπάρχει ΜΙΑ εκκλησία κύριε Βαρθολομαίε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΙωάννης Μ.
Πιστεύω εις Ένα Θεόν ... και εις ΔΥΟ αγίας καθολικάς και αποστολικάς Εκκλησίας ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα το αλλάξουμε λοιπόν Παναγιώτατε το Σύμβολο της Πίστεως, γιατί άλλα να ομολογούμε στο Βάπτισμα, άλλα στη Θ. Λειτουργία, άλλα να μαθαίνουμε στα θρησκευτικά στο σχολείο (ότι μία είναι η Εκκλησία, η Ορθόδοξη και ο παπισμός είναι αίρεση) κι άλλα να μας λέτε εσείς; .
Ιωάννης Μ.
Στην Ορθοδοξία έχουμε το Συνοδικό σύστημα. Στην οικουμενική Μία Εκκλησία, την Ορθόδοξη, δεν υπάρχει το πρωτείο του ενός ανθρώπου, είτε πατριάρχη είτε επισκόπου είτε δεσπότη Κι αν νομίζεται ότι υπάρχει είναι εκτροπή. Γεωπολιτικά, πολιτικά, θρησκευτικά, ιστορικά, ας λένε ό,τι θέλουν. Εμείς οφείλουμε να πιστεύουμε ό,τι μας δίδαξαν οι Απόστολοι και η αρχαία Εκκλησία, π.χ. στο ερώτημα της περιτομής ή μη των εθνικών που προέκυψε δεν αποφάσισε μόνος του ούτε ως "επικεφαλής" ο Απ. Πέτρος ούτε ως "επικεφαλής" ο Απ. Παύλος ούτε κάποιος άλλος "επικεφαλής" Απόστολος. Απεφάσισε η Σύνοδος. Όπως και στην εκλογή αποστόλου και διακόνων. Ψήφω κλήρου και λαού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχει "πάπας". Επικεφαλής, αρχηγός, είναι μόνο ο Χριστός. Η Εκκλησία διοικείται Συνοδικά. Όλα τα άλλα, παπισμοί, δεσποτισμοί, πρωτεία (πλην για τιμητικούς λόγους πρεσβυγενών, πρωτευουσών Κρατών κ.λπ.) είναι εκτροπές από την Ορθοδοξία. Αν ο Μωάμεθ ο Β΄ ο Πορθητής ανέθεσε στον εκάστοτε Πατριάρχη Κων/λεως τον τίτλο του εθνάρχη "του γένους των Ορθοδόξων", αν κάποτε ο Επίσκοπος Κων/λεως είχε έδρα στην Πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας, αυτά παρήλθαν πλέον.
Αυτά που ενώνουν τις δυο Εκκλησίες είναι περισσότερα από εκείνα που τις χωρίζουν. Ε, και που είναι το πρόβλημα; και γιατί να μην το εκλάβουμε ως φιλοφρόσυνη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξ άλλου τέτοιες φιλοφρονήσεις έχουμε και από αγίους και μάλιστα μεγάλους Πατέρες, όπως τον άγιο Μάρκο, που ούτε λίγο, ούτε πολύ είπε στον Πάπα, ότι έχουμε τον ίδιο Χριστό, την ίδια Πίστη και προσκυνούμε την ίδια αγία Τριάδα (εσύ με το Φιλιόκβε και εγώ χωρίς!) κάτι που κυκλοφόρησε στο Διαδύκτιο: "Μέχρι τινος οι του αυτού Χριστού, και της αυτής πίστεως βάλλομεν αλλήλους και κατατέμνομεν, μέχρι τίνος οι της αυτής Τριάδος προσκυνηταί δάκνομεν αλλήλους;". Το "κατατέμνομεν" δεν υπονοεί διαιρεμένη Εκκλησία; Ή μήπως οι φιλοφρονήσεις από αγίους επιτρέπονται, οπότε έχουμε δυο μέτρα και δυο σταθμά;
Αλλά και ο Λουγδούνου άγιος Ειρηναίος δεν μίλησε για τους δυο πνεύμονες της Εκκλησίας, τον Ανατολικό και τον Δυτικό; Ή μήπως ο άγιος Γεννάδιος δεν ετάχθη υπέρ του Φιλιόκβε στη Φλωρεντία (Ιστ. Ελληνικού έθνους) ή ο άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας (κατά Ράνσιμαν) ή ο δάσκαλος του αγίου Μάρκου, ο Ιωσήφ Βρυέννιος με την περίφημη πρότασή του περί αποδοχής του (κατά τον Ναυπάκτου Ιερόθεο), ή όπως και ο Αλεξανδρείας άγιος Κύριλλος, που τον επικαλέσθηκε και ο Βέκκος (κατά τον άγιο Νεκτάριο);
Όλα αυτά βέβαια που γίνονται είναι τελικά σε βάρος της Εκκλησίας, των Συνόδων και των Κανόνων της, αλλά από την άλλη είναι καλό να είμαστε μετρημένοι στα λόγια μας, γιατί η εκκλησιαστική ιστορία μας επιφυλάσσει εκπλήξεις!!!
"γιατί η εκκλησιαστική ιστορία μας επιφυλάσσει εκπλήξεις" !!!
ΔιαγραφήΣαφώς η εκκλησιαστική ιστορία μας επιφυλάσσει εκπλήξεις. Εκεί πάει το πράμα. Αλλά τι σημαίνει αυτό; Ότι οφείλουμε να αποδεχόμαστε ως ορθή κάθε "έκπληξη" της εκκλησιαστικής ιστορίας του μέλλοντος; Όχι φυσικά. Δεν αποδεχόμαστε ως σωστό ούτε και κάθε λόγο ή φιλοφρόνηση φιλοπαπικού ή όχι ανθρώπου άλλης εποχής - κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι έκτοτε- δεν αποδεχόμαστε ως ορθής χριστιανικής ορθόδοξης πρακτικής κάθε γεγονός της παρελθούσης εκκλησιαστικής ιστορίας και κάθε λανθασμένη απόφαση που κυριάρχησε και μας επεβλήθη, αν διαφωνεί με το Ευαγγέλιο, διότι εκτός από τις εκπλήξεις που μας επιφυλάσσει η εκκλησιαστική ιστορία, εκπλήξεις μας επιφυλάσσει και ο Κριτής και οφείλουμε να είμαστε σώφρονες.