Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2011





ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ

ΚΟΙΝΗ ΖΩΗ ΜΟΥ

ΜΕ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ

ΚΑΝΤΙΩΤΗ





του Θεολόγου-Φιλολόγου Κωνσταντίνου Σιαμάκη



Τν πατέρα Αγουστνο Καντιώτη, πίσκοπο Φλωρίνης (1967 - 2000), τν γνώρισα ρχιμανδρίτη τν Κυριακ τς Τυρινς (28 Φεβρουαρίου) το 1960 στ Θεσσαλονίκη, σ μιλία του σ αθουσα. μουν τότε 19 τν, πρωτοετς φοιτητς τς φιλολογίας. κα μετ τν μιλία συνέφαγα μαζί του. μασταν στ τραπέζι περίπου 30 τομα. χαρά μου τν μέρα κείνη ταν περίγραπτη. στ τραπέζι μίλησε μαζί μου πολλς φορές. θ λεγα, ντυπωσιάσαμε τν ρα κείνη νας τν λλο. μέχρι τν μέρα κείνη εχα διαβάσει μόνο τ 1953, σ λικία 12 τν, μία Σπίθα του, στν ποία παρομοιάζει τ σημεριν κοινωνία μ τ μελλοθάνατη Πομπηα (φ. 146/ούλιος 1953), κα τ 1957, σ λικία 16 τν, τ βιβλίο του «λευθέρα κα ζσα κκλησία». κα τν θαύμαζα, χωρς ν τν γνωρίζω. ο δ πληροφορίες πο μάζευα π τότε γι τ πρόσωπό του ταν ντιφατικές. κα τ καλοκαίρι το 1961 μουν δη μέλος τς δελφότητός του. χω ναμνηστικ μαδικ φωτογραφία π τν τότε σύναξι τς δελφότητος, στν ποία λαβα μέρος ς μέλος. γινα μέλος πρτος γ κατ ξαίρεσι φιλόλογος, διότι λοι ο λλοι ταν θεολόγοι. κα γι 2 - 3 χρόνια μουν Βενιαμν τς δελφότητος.



Κι π τν ρχ μουν πολ γαπημένο παιδ το π. Αγουστίνου. δν μ χει μαλλώσει ποτέ. δν μο κανε αστηρ παρατήρησι ποτέ. κα πολλς φορς μ λεγε μ καμάρι «γριόγατε!». το ρεσε ν μ ωτά πολλ πάνω σ φιλολογικ ζητήματα, κα εχε πολλ μπιστοσύνη στς παντήσεις μου. κα –δν ξέρω ν τ διο κανε κα μ λλα παλληκάρια του– μαζί μου χει παίξει πολλς φορές. το ρεσε ν παίζουμε σν παιδιά, δίως ταν μασταν ο δυό μας μόνοι. εχαμε σ ατ μι διαίτερη πικοινωνία. θ διηγηθ μέσως να τέτοιο παιχνίδι.



Τ 1970 ταν κόμη πρόσφατος πίσκοπος. κα ταν σ μι π τς πισκέψεις του στ Θεσσαλονίκη, που ρχόταν κι μενε π μι μέρα μέχρι κα μι βδομάδα. κενο τ πρωϊν μασταν στ σπίτι μόνο ο δυό μας. μο λέει· «Κωνσταντνε, ατ πο θ σο π θέλω ν μείν μεταξύ μας. ταν μουν μικρός, μαθητς γυμνασίου, εχα διαβάσει να βιβλίο, πο τώρα δν θυμομαι οτε τν τίτλο του οτε τ συγγραφέα του. τ διάβασα μόνο μέχρι να σημεο, διέκοψα, κα μέχρι τώρα δν μπόρεσα ν τ ξαναβρ κα ν τ διαβάσω μέχρι τέλους. καταλαβαίνεις. ταν τ θυμομαι, θέλω ν μάθω τ τέλος του στω κα μετ μισν αἰῶνα» (ταν τότε 63 τν). το λέω· «Μπορετε ν μο πτε κάτι π τ περιεχόμενό του;». μο λέει· «λεγε γι κάποιο καράβι, πο ταν χασε τν καπετάνιο του, νας κακς βαλε κρυφ δίπλα στν πυξίδα του να σίδερο μ κακ σκοπό. δν τ τελείωσα, δν ξέρω ποιός ταν κακς σκοπός του, δν ξέρω τί πέγινε τ καράβι κα τ πλήρωμά του. θέλω ατ τ βιβλίο». το λέω· «ουλίου Βέρν, Δεκαπενταετς πλοίαρχος». μο λέει∙ «πάρχει τώρα ατ τ βιβλίο;». το λέω· «Σς τ φέρνω σ πέντε λεπτά». κατέβηκα κα γόρασα να ντίτυπο π τ βιβλιοπωλεο πο πρχε στν οκοδομή μας. ντυπωσιάστηκε. μο λέει· «γριόγατε, σ θαυμάζω. λλ πρόσεξε· μν τ πάρς πάνω σου». τν θαύμασα μως κι γ γι τ μνήμη του. γιατ γ εχα μόνο 15 χρόνια, πο εχα διαβάσει τ βιβλίο (μουν τότε 29 τν), ν ατς εχε 50 χρόνια. δν τ διάβασε, γιατ δν εχε χρόνο. διάβασε προσεκτικ μόνο τ σημεο κενο μ τν πυξίδα, κι πειτα μ βαλε ν το π περιληπτικ τ περιεχόμενο το βιβλίου. π. Αγουστνος παιδιόθεν εναι φιλομαθς κι χει σχυρ μνήμη, θ λεγα παιδική. Πάντες νθρωποι το εδέναι ρέγονται φύσει, λέει ριστοτέλης ρχίζοντας «Τ μετ τ φυσικά» του. ατ τ ρέγεσθαι το εδέναι σ μερικος εναι πολ σχυρό· κα στν π. Αγουστνο. κι γ μν εχα τ συνείδησι τι παίζουμε, πως κι λλες φορές. ατς μως μο λέει· «Θέλω ν χρησιμοποιήσω σ προσεχ μιλία μου τ παράδειγμα τς πυξίδας σν παρομοίωσι το πς διάβολος ποπροσανατολίζει μάδες λόκληρες νθρώπων μ περα γι ν τος καταστρέψ. κα ν μ λέω νακρίβειες. δν σο τ κρύβω μως, θελα ν μάθω κα τ τέλος τς διηγήσεως».



Πολ κτιμάει τ στρατ κα τος ξιωματικούς του. κάποτε, πο τν ώτησα «Γιατί;», μο πάντησε· «Γιατ ατο πηγαίνουν στ θάνατο, κα σκοτώνονται, γι ν ζήσουμε μες καλλίτερα». προσθέστε σ ατ τ τι πηρέτησε τρία χρόνια στ στρατ ς ερες - λοχαγός, κα τι τ παιδικ κα πρτα φηβικά του χρόνια 5 - 15 (1912-1922) χαράχτηκαν π συγκλονιστικς ντυπώσεις τν τότε πολέμων κι π φηγήσεις στρατιωτν συγγενν κα συγχωριανν του. παλληκάρια φευγαν γι τν πόλεμο, τος γραφαν γι μάχες πο καναν, γι τς νίκες κα τς
ττες των κα τς σφαγές, τος στελναν φωτογραφίες μ τς στολές, φωτογραφίες π τ χαρακώματα κι π στιγμς μαχν, μερικς φορς να παλληκάρι ρχόταν στ νησ μ δεια, κα τν θαύμαζαν λοι κι κουγαν τς διηγήσεις του π τν πόλεμο, μερικς φορς ρχόταν γι πάντα μόνο μ να πόδι, μερικς φορς παιρναν γράμμα π τ διοικητή του, τι τ παλληκάρι ατ δν θ γυρίσ στ χωριό του ποτ κα δν θ τ ξαναδον, γιατ σκοτώθηκε, κα τ κορμί του βρίσκεται θαμμένο στ Μ. σία. διάβαζαν κάθε μέρα μ γωνία νταποκρίσεις π τν πόλεμο. π 5 μέχρι 15 χρονν ζοσε κάθε μέρα ατ τ συγκλονιστικ βιώματα.



ταν μουν μαθητς στ Σ.Α.Τ. (Σχολ ξιωματικν Τεθωρακισμένων), ποία τότε ταν στ Γουδί, μέσα στν θήνα, κάθε φορ πο εχα ξοδο κα πήγαινα στ κτήριο τς δελφότητος, θελε ν μ βλέπ μ τ στολή. γ τν χαιρετοσα στρατιωτικ ς λοχαγό, κι κενος δν χόρταινε ν μ καμαρών.



ς νθυπίλαρχος στν λεξανδρούπολι χρημάτισα κτάκτως διαχειριστς το χρηματικο, κι κτς π τος μισθος δινα στος ξιωματικος κα τν στορία το Στρατο κα πολλ λλα στρατιωτικ βιβλία, τεχνικ διοικητικ τακτικ στρατηγικά. πειδ μερικο ξιωματικο δν τ παιρναν, εχα περίσσια. π. Αγουστνος, πο εναι γενικ βιβλιόφιλος κα φιλαναγνώστης κι χει διαβάσει στ ζωή του πολλά, θελε πολ ν ποκτήσ στρατιωτικ βιβλία. στ κηρύγματά του πολλς φορς λεγε παραδείγματα πο ντλοσε π στρατιωτικ βιβλία. γέμισα λοιπν δυ μεγάλα χαρτοκιβώτια, να μ τόμους τς στορίας Στρατο κι να μ λλα στρατιωτικ βιβλία, κα το τ στειλα εροπορικς στν θήνα. στν πρτο τόμο τς στορίας Στρατο εχα γράψει τν φιέρωσι·



ρχιμανδρίτ Αγουστίν Καντιώτ

μ πνευματικ πατρ κα διδασκάλ

δόντι τς μέρας κείνας.

νθυπίλαρχος Κωνσταντνος Σιαμάκης

συγκινήθηκε πολύ. ταν μετ π ατ τν εδα σ μι δειά μου, μο επε μ μάτια βουρκωμένα· «Μ κανες κι κλαψα, γριόγατε, μ κενο τ μίμητό σου “δόντι τς μέρας κείνας”. ξέρεις ν χτυπς τν πρέπουσα χορδή μου, γριόγατε!».



Στν λληνοτουρκικ πόλεμο το 1974, πο πάρα λίγο ν πεκταθ κα στ Αγαο, μουν λαρχος διοικητς λόχου βαρέων πλων (ντιαεροπορικν, λμων, πολυβόλων, κλπ.) στ Λμνο. μασταν στ χαρακώματα. σκηνή μου ταν μέσα σ δάσος ξω π τ Μύρινα, δίπλα σ να μεγάλο τουριστικ ξενοδοχεο, τ ποο λόγ τς μπολέμου καταστάσεως εχε ρημώσει π πελάτες. εχε δ τηλεφωνικς γραμμς κόμη κα στν μμο τς παραλίας παίθριες. σχεδν κάθε νύχτα, ρα 10 - 12, τηλεφωνοσα π κε στ Φλώρινα, που π. Αγουστνος ταν πίσκοπος, κα το δινα πλήρη ναφορά· πς μόλις εχα πιθεωρήσει τος νδρες μου στ χαρακώματα, πς ταν ναπτυγμένοι γύρω π τ Μύρινα, πς παρατηρούσαμε τ τουρκικ πολεμικ πλοα ν περιπολον πέναντί μας στν λάχιστη κανονικ πόστασι π τν φαλοκρηπίδα μας, πς μασταν τοιμοι, μ τν παραμικρή τους πιθετικ κίνησι ν νοίξουμε πρ, πς προβλεπόταν μεγάλο μακελειό. δν χόρταινε ν κού. κα κάθε φορ μ καληνυχτοσε μ βουρκωμένα μάτια· τ καταλάβαινα π τ φωνή του. μο λεγε· «Νιώθω σ ν εμαι μαζί σου στ χαρακώματα». μι φορ το επα μ τέχνασμα κα τ κρως πόρρητα συνθηματικ τς νύχτας κείνης, πο εναι γι λη τν λλάδα δια. εναι τόσο πόρρητα, πού, ν γι ποιοδήποτε λόγο συμβ ν διαρρεύσουν, εδοποιεται μέσως κατ εθεαν τ ρχηγεο νόπλων δυνάμεων στν θήνα, κι μέσως δίνεται σμα σ λη τν λλάδα ν ντικατασταθον μ τ φεδρικ μέχρι κα τν τελευταο σκοπ τν μονάδων κα τν χαρακωμάτων. κι ατ γίνεται μ διαταγς τυποποιημένες κα μονολεκτικς μέσα σ 10 λεπτά. επα λοιπν στν π. Αγουστνο· «Σύνθημα τ βαπτιστικ το Καραβ, παρασύνθημα χρος τς πιτυχίας του». Καραβς εναι τ πίθετο το γουμένου τς μονς γίας Παρασκευς Μηλοχωρίου Πτολεμαδος π. Μαξίμου, ποος, πρν καρ μοναχός, λεγόταν Μιλτιάδης. τπιασε μέσως τι τ συνθηματικ εναι «Μιλτιάδης - Μαραθών». εχε μείνει κατάπληκτος κα συγκλονισμένος. κα τν λλη μέρα μο επε τι δν κοιμήθηκε λη τ νύχτα. «γρυπνοσα μαζί σας στ χαρακώματα», μο επε, «δν μποροσα ν κοιμηθ, τν ρα πο σες ντιμετωπίζατε τ νδεχόμενο ν ρχίσ μάχη». γι ν π τν λήθεια λη, ταν μο τ επε ατό, βούρκωσα κι γώ. κι ταν το επα «Σς ζητ συγγνώμην γι ατ πο κανα, δν πρόβλεψα τι θ σς κάνω ν ξενυχτήσετε», μο ποκρίθηκε· «γ σ εχαριστ. μο ρεσε πάρα πολ πο μο δωσες ατ τν ναφορά, κι ζησα κι γ στ μέτωπο, πως τ χρόνια τ παλιά, λαρχε».

Σ να λλο τέτοιο τηλεφώνημα κείνων τν μερν, μόλις τελείωσα τν ναφορά μου γι τν πιθεώρησί μου κα γι τ θικ κα τν τοιμότητα τν νδρν μου, λς κα μασταν προσυνεννοημένοι, παγγείλαμε κα ο δυ ταυτόχρονα τ ψαλμικ



Ἐὰν μ Κύριος φυλάξ πόλιν,

ες μάτην γρύπνησεν φυλάσσων (Ψα 121,1).

Το δινα συνεχς ναφορά, σ ν ταν διοικητής μου, κα τ χαιρόταν πολύ. πολλς φορς μο λεγε· «Μ χεις μεταθέσει στν πρώτη γραμμ το πυρός, γριόγατε».

Τ καλοκαίρι το 1972 ργαζόμουν ς νειδίκευτος ργάτης στ κτίσιμο το τεράστιου τσιμεντένιου σταυρο πάνω στ ψωμα πο δεσπόζει τς πόλεως Φλωρίνης κα το διπλανο ναο. σταυρς χει ψος 30 μέτρα, σο μι οκοδομ μ δέκα ντεκα ρόφους. π. Αγουστνος ταν τότε 64 τν. να πρωϊν νέβηκε πεζς στ ψωμα ν δ τν πορεία τν ργασιν. σταυρς εχε τελειώσει, κα κτιζόταν ναός. μουν τότε 31 τν κα πολ εκίνητος κι ναρριχητικός. ρχόμουν σ ατ δεύτερος μετ τν συνομήλικό μου ργοδηγό τους κα μέλος τς δελφότητός τους ργαζόμενο Γιάννη σλανίδη, τν μετέπειτα Γρηγοριάτη ερομόναχο Κοσμ, ποος ργάστηκε στ εραποστολικ ργο το Ζαρ τς φρικς, που κα σκοτώθηκε σ ατοκινητιστικ δυστύχημα. π. Αγουστνος μ ώτησε ν μπορ ν ναρριχηθ στ σταυρό, κι ναρριχήθηκα στν κορυφή του. πάτησα πάνω στ καπελλάκι το σταυρο, μβαδο μισο τετραγωνικο μέτρου (τ λλο μισ εναι νοιγμα, γι ν νεβαίν πάνω ναρριχώμενος), στάθηκα ρθιος μ τ πόδια σ διάστασι, καί, πως μο επε π. Αγουστνος, στράφηκα πρς τ χωρι Σκοπιά. π. Αγουστνος π κάτω μο παγόρευε να σύντομο κήρυγμα, κι γ τ φώναζα πρς τ χωριό. φωνή μου τότε ταν πολ δυνατή. εδα τος χωρικος ν παρακολουθον κατάπληκτοι τ κήρυγμα κενο π τος δρόμους κα τ παράθυρα. εχαν μείνει λοι κίνητοι σ μι ρα κατ ξοχν ργάσιμη. τος εχα π βέβαια στν ρχ τι στ βάσι το σταυρο εναι πίσκοπός τους κα μο παγορεύει τ λόγια πο τος λέω. ταν τελείωσα, ο χωρικο μς εχαρίστησαν μ τ μεγάφωνο τς κοινότητος. π. Αγουστνος εχε χαρ τότε πάρα πολύ. κι ταν νταμώναμε τ καλοκαίρι κενο, λο γι ατ τ συνήθιστο κήρυγμα λέγαμε. σ δυ συμπακτες πο παίξαμε να κπληκτικ παιχνίδι.

Τ πρτο μου κήρυγμα π μβωνος τ κανα στ διο κενο χωρι μετ δύο χρόνια στς 14-7-1974, λίγες μέρες πρν π τν πιστράτευσι, ν μουν παρχηγς στν κκλησιαστικ κατασκήνωσι τς μητροπόλεως Φλωρίνης. πγα στ Σκοπι κα κήρυξα μ ντολ κα νάθεσι το π. Αγουστίνου, κι π τότε κηρύττω μέχρι σήμερα. μο επε· «π βρέφους τ ερ γράμματα οδας τ δυνάμενά σε σοφίσαι. πήγαινε στ Σκοπι κα κήρυξέ τους τ εαγγέλιον το Κυρίου ησο Χριστο μετ δυνάμεως». σν μ πυρακτωμένο σίδερο μο μειναν χαραγμένα στ μνήμη μου τ λόγια κενα τ διοριστήρια κι ναθετήρια, ντολή του.

π. Αγουστνος χει διαβάσει τ κείμενά μου, ρθρα κα συγγράμματα, κα μ πνεσε γι ατ πολλς φορές. πολλο μ χουν παινέσει γι διάφορα πράγματα. λλ παινος το Αγουστίνου Φλωρίνης γι τ γραπτό μου λόγο εναι γι μένα πνευματικ κειμήλιο πέροχο κα νεκτίμητο· νώτερη π τς περγαμηνές μου. διαιτέρως μ χει παινέσει πολλς φορς κφράζοντας κα τν πόλυτη κι νεπιφύλακτη συμφωνία του κι νάπαυσί του γι τν πολεμική μου ναντίον τν παπικν κα τν λλων αρετικν. δύο μόνο φορς μ χει ποκαλέσει «διδασκαλικ διάδοχό του».

Μερικ λλα περιστατικ π τν κοιν ζωή μου μ τν Αγουστνο ναφέρω στ πομνημονεύματά μου (§§ 44· 185-189) κα στν πρόλογο τς Α’ κδόσεως το Λεξικο μου τς Καινς Διαθήκης, τν ποία χρηματοδότησε διος. π. Αγουστνος ναφέρθηκε στ περιστατικ ατ πολλς φορς κα μ πολλ γάπη γι μένα.

Κύριος ν μς τν χαρίζ κι λλα χρόνια πολλά.

*

Τ κείμενο ατ μο ζητήθηκε ν τ γράψω κα δημοσιεύτηκε στ ‘’Χριστιανικ Σπίθα’’ το π. Αγουστίνου Καντιώτου πισκόπου Φλωρίνης, στ φύλλο 653/ούλιος - Αγουστος 2007.

9 σχόλια:

  1. -Κωνσταντίνε, τί έρευνες κάνεις τώρα;

    -Κωνσταντίνε, ανακάλυψες τίποτε να μας παρουσιάσεις;

    -Είναι εδώ ο αγαπητός Κωνσταντίνος ο οποίος θα μας παρουσιάσει... τί ερευνάς τώρα Κωνσταντίνε;

    -Εσύ τί λες Κωνσταντίνε επ'αυτού;(Σε θέμα που ετέθη)

    -Σας παρουσιάζομεν και ημείς, διότι ερευνώμεν και μαθαίνουμε, και ο,τι εκλεκτὀ μαθαίνουμε σας το παρουσιάζομεν (αναφορά του π.Αυγουστίνου παρουσιάζοντας το "άπαξ παραδοθείσα πίστις", που την εννοιά της είχε προσδιορίσει ο Κ.Σιαμάκης).


    Θυμηθήκαμε τις ερωτήσεις του π.Αυγουστίνου, προς τον κ.Σιαμάκη σε κάποιες περιπτώσεις που είχαμε την ευλογία να παρευρεθούμε σε ευρύτερο, στενό ή πολύ στενό κύκλο. Αργότερα βέβαια καταλάβαμε ότι οι ερωτήσεις δεν απευθυνόταν τυχαία απο τον π.Αυγουστίνο στον κ.Κων/νο Σιαμάκη.

    Το λεξικό λέξεων Κ.Διαθήκης του Κ.Σιαμάκη που εκδόθηκε δαπάναις του π.Αυγουστίνου, νομίζω ότι αργότερα εξεδόθη ως ανάτυπον και από την Ι.Μ.Εδέσσης.

    Κύριε Οδυσσέα μας εκπλήξατε και μας συγκινήσατε με την ανάρτησή σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυγουστίνος Καντιώτης!Μικρός το δέμας αλλά γίγας τω πνεύματι!Υπόδειγμα ασκητικότητας,αφιλοχρηματίας,παρρησίας!Υπέρμαχος όσο λίγοι της ανεξαρτησίας της Εκκλησίας και της αποδέσμευσής της απ τα δεσμά της άθεης πολιτείας συγκρούστηκε με το ποικίλο κατεστημένο δίδοντας μαρτυρία Χριστού εν μέσω γενεάς σκολιάς και διεστραμμένης.Εμφορούμενος απ το αγωνιστικό και ασυμβίβαστο πνεύμα των Παπουλάκου,Κοσμά Φλαμιάτου,Απόστολου Μακράκη,Διαλησμά κ.ά. άρθρωσε προφητικό λόγο ενάντια στην εκκοσμίκευση και το συσχηματισμό της Ελλαδικής Εκκλησίας μαζί με τους Χριστοφόρο Καλύβα,Ανδρέα Κεραμίδα,Παν.Βαρυμποπιώτη,μακαριστό Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνο Σακελλαρόπουλο και άλλους.Ο λόγος του ειδικά στις χαλεπές ημέρες που ζούμε καθίσταται ιδιαιτέρως επίκαιρος.Η εκκοσμίκευση των χριστιανών έχει αγγίξει το ζενίθ ενώ η αγωνιστικότητα έφθασε στο ναδίρ.Κοσμικές συναυλίες εντός ορθοδόξων ναών,αμνήστευση των προγαμιαίων σχέσεων,σχετικοποίηση του δόγματος,μεταπατερική θεολογία κ.τ.ο. συνθέτουν το πλαίσιο του συμβιβασμού μας με το κοσμικό φρόνημα.Ο προδρομικός λόγος του π.Αυγουστίνου προσλαμβάνει οσημέραι το χαρακτήρα του επείγοντος.Αφυπνισθώμεν τάχιστα αδελφοί,οί τε κληρικοί και λαικοί!
    Λυκούργος Νάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ας ζούσε στην εποχή μας ο π.Αυγουστίνος. Ήταν ξεχωριστός ποιμήν ψυχών, μοναδικός, πίστευε αυτά που ζούσε, και ζούσε αυτά που πίστευε, δηλ. αποκλειστικά στον Ιησού Χριστό, ζούσε για το Χριστό και όχι από το Χριστό, στην τσέπη του δεν είχε χρήματα, δεν ήξερε πώς είναι τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα, δυο λιτές αρχιερατικές φορεσιές είχε όλες κι'όλες στα χρόνια αρχιερατείας του, μίτρα φόρεσε μόνο στην ενθρόνισή του, το φιλανθρωπικό του έργο είναι τεράστιο, αλλά ο αντίδικος έφερε κάποια στιγμή διαιρέσεις και αντιδικίες στο θαυμαστό έργο της αδελφότητος. Καλά λόγια δίδασκε και για τον π.Ευσέβιο Ματθόπουλο, μάλιστα παρότρυνε τους ακροατές του να διαβάσουν τον "προορισμό του ανθρώπου", για τον Μακράκη, ίσως όχι σαν δογματικό πρότυπο αλλά σαν ζηλωτή διαδόσεως και εφαρμογής της βασιλείας του Θεού, για τους καθηγητές Μπρατσιώτη και Τρεμπέλα, τον αρχιεπίσκοπο Χρύσανθο, τον Σπυρίδωνα Βλάχο, κ.ά.
    Στη σειρά των συναγωνιστών του ήταν και οι αείμνηστοι Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος, Κοζάνης Διονύσιος. Ως επίσκοπος φρόντισε για την επιλογή ευσεβών, ακεραίων, πιστών, και καλής έξωθεν και έσωθεν μαρτυρίας κληρικών, κατάργησε περιφορά των δίσκων εν ώρα Θ.Λειτουργίας, δίδασκε και εφάρμοζε ότι τα αναγνώσματα, ευαγγέλιο, απόστολος, προφητείες, έπρεπε να διαβάζονται με σωστή απαγγελία και όχι ψαλτικώς, θεωρούσε απαραίτητο το κήρυγμα στη Θ.Λειτουργία "τη διακονία του Λόγου", τα έλεγε έξω από τα δόντια στους αγιορείτες ("πήγα και τους τα είπα έξω από τα δόντια και έφυγα εν μια νυκτί"), τιμούσε τον μοναχισμό αλλά προτιμούσε την εν τω κόσμω ιεραποστολική δραστηριοποίηση, όργωσε πολλές επαρχίες της Ελλάδας κηρύσσοντας και αγαθοποιώντας, γνωστά είναι τα συσσίτια για τα πεινασμένα παιδιά της Κοζάνης επί κατοχής, κάποια λάθη έκανε, που δεν είναι του παρόντος αλλά οπωσδήποτε Θεία φροντίδι μάλλον απεκατεστάθησαν. Δεν ήθελε να εκδώση αυτόματα διαζύγια ή να τελέση γάμους, που απαγόρευε η εκκλησιαστική τάξις αλλά επέβαλαν οι Νόμοι της Πολιτείας. Επί επταετίας, αν και εντός αυτής της περιόδου εξελέγη υπό του Ιερωνύμου, αντιμετώπισε προβλήματα για την αταλάντευτη τοποθέτησή του στους Ι.Κανόνες και στα Δόγματα γι'αυτό κάποιος υπουργός ήθελε να τον βγάλει τρελλό, όμως απέτυχε η προσπάθειά του! Αντέδρασε στον καρνάβαλο, αντέδρασε στα καλλιστεία, στους νόμους για τις εκτρώσεις, στην χειροτονία μικρής ηλικίας κληρικών, προφητικώς έλεγε ότι η ΕΟΚ τότε, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιφέρει οικονομική καταστροφή της Ελλάδος διότι οι πολυεθνικές και το διεθνές οικονομικό κεφάλαιο θα επικρατήση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας, και ότι θα μας διοικούν οι ξένοι. Έλεγε "ακόμα και να έχουμε οικονομικά οφέλη, που δεν το πιστεύω, αλλά δεν είμαι αρμόδιος, είμαι αρμόδιος να είπω ότι πνευματικώς δεν θα ωφεληθή η Ελλάς διότι θα καταντήση διεθνές πορνείον όπου οι ξένοι θα εξουσιάζουν". Πρωτοστάτησε στις εκδηλώσεις κατά του υποχρεωτικού πολιτικού γάμου και της αρπαγής της εκκλησιαστικής περιουσίας. Και άλλα πολλά ...
    Ας ζουσε στην εποχή μας ο π.Αυγουστίνος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στον Ανωνυμο φίλο 7.13 - για να μην ξεχασουμε και τα λιγα γραμματα που ξερουμε, παρακαλω τον κύριο ΙΚ να με διορθωσει, καθως ειναι και ο μόνος λογικος και αξιολογος αρθρογραφος του συγκεκριμενου Ιστολογιου.

    Γραφει ο Ανωνυμος 7.13.μμ (31 Δεκ):

    "αλλά ο αντίδικος έφερε κάποια στιγμή διαιρέσεις και αντιδικίες στο θαυμαστό έργο της αδελφότητος".

    Ο Διαβολος φταιει, που ο Σωτήρ δεν τα βρηκε με την Ζωή;
    Ο Διαβολος φταιει, που ο ενας καρφωνε τον άλλον στα δικαστηρια;

    Θα τρελαθουμε τελειως;

    Ή μήπως φταιει οτι και οι δυο ειχανε αδικο; Ειχανε απομακρυνθει απο την Μάνα Εκκλησια;

    Πήγανε να βγαλουνε τον Αυγουστινο τρελο;
    Ενας υπουργος της χουντας;

    Η Χουντα φταιει;

    Για ανοιξτε και διαβαστε καλυτερα!

    Ο Τρεμπελας πρωτος εισηγήθηκε την Τρελοποιηση του Αυγουστινου στην Ιερα Συνοδο της Ελλαδος!

    Παλι η Χουντα φταιει;

    Κυριε ΙΚ, ακομα και αν διαφωνειται μαζι μου, ακομα και αν δεν θελετε να εχετε πολλα μαζι μου - καθοτι βλεπετε οτι κατα καιρους τα λεω 'εξω απο τα δοντια' - και μπορει - ποιος ξερει, αυριο να ερθει και η σειρα σας...

    ...επι του παροντος, πειτε μου, εχω αδικο;

    Θα μας κανετε εσεις οι ΘΡΗΣΚΕΥΟΜΕΝΟΙ ΑΡΡΩΣΤΟΙ , οι ΑΣΘΕΝΕΙΣ, τα προβατα με ολη την Αρνητικη Εννοια του Ορου...

    ..να ξεχασουμε και το ονομα μας;

    Φτανει πια στην ΠΛΥΣΗ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ στους χριστιανους - τοσα χρονια δεν βαρεθηκατε να μιλατε με αυτην την 'αδερφίζουσα' και 'γκευίστικη' διαλεκτο;

    Ευτυχισμενο το 2012!

    Μυρμιδόνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρόνια Πολλά. Καλή Χρονιά και ευλογημένη.

    Αναφέρθηκαν λίγα για τα παιδικά χρόνια του π.Αυγουστίνου (1912-1922) και μεταξύ των άλλων: "ἀπὸ 5 μέχρι 15 χρονῶν ζοῦσε κάθε μέρα αὐτὰ τὰ συγκλονιστικὰ βιώματα","μερικὲς φορὲς ἔπαιρναν γράμμα ... ὅτι τὸ παλληκάρι αὐτὸ δὲν θὰ γυρίσῃ στὸ χωριό του ποτὲ καὶ δὲν θὰ τὸ ξαναδοῦν, γιατὶ σκοτώθηκε, καὶ τὸ κορμί του βρίσκεται θαμμένο στὴ Μ. Ἀσία". Όπως πληροφορούμαστε από τον συγγενή του π.Αυγουστίνου Νίκο Αλιπράντη, στο βιβλίο του "Αυγουστίνος Καντιώτης - τα παιδικά χρόνια", ο υπίατρος Νικόλαος Αλιπράντης, εξάδελφος του π.Αυγουστίνου έχασε τότε,τη ζωή του στα μέρη του Τουμλού Μπουνάρ της Κιουτάχειας.

    Σχετικά με τον ορμητικό χαρακτήρα του π.Αυγουστίνου, τη μαχητικότητα, την αποφασιστικότητα, την ευθύτητα, εκτός των πολεμικών γεγονότων, μαχών, νικών, των Βαλκανικών πολέμων και της Μικρασιατικής εκστρατείας που βίωσε ως παιδί, εκτός από τα 3 χρόνια που ο π.Αυγουστίνος διετέλεσε στρατιωτικός ιερέας, υπάρχει και άλλη εξήγηση: Η Κρητική καταγωγή του και διαπαιδαγώγηση, οι ηρωϊκές ιστορίες των Κρητικών αγώνων που άκουγε από τους γονείς του και τη γιαγιά του, και από συγγενείς και συγχωριανούς στις Λεύκες Πάρου, αφού και οι δύο γονείς του αλλά και πολλοί συντοπίτες είχαν καταγωγή από την Κρήτη.

    Ο π.Αυγουστίνος μερικές φορές εκαυχάτο ότι "στις φλέβες του ρέει αίμα Κρητικό", άλλωστε Κρητική ήταν και η προφορά του και το επίθετό του: Καντιώτης, δηλαδή Ηρακλειώτης, αφού Κάντια ήταν η ονομασία του Ηρακλείου επί Ενετών. Πληροφορούμαστε από το ε.α. βιβλίο, ότι η μητέρα του π.Αυγουστίνου, η δασκάλα Σοφία Θραψιάδη, ήταν κόρη του Θραψιάδη ή Θρεψιάδη γεννημένου στον Κώτσο Πάρου, που ζούσε στην Αθήνα και της Κρητικιάς Ευαγγελίας Διαμαντοπούλου, που έφυγε από την Κρήτη για την Τήνο το 1866 όταν ξέσπασε ο Τουρκοκρητικός πόλεμος και έπειτα πήγε στην Αθήνα όπου παντρεύτηκε τον Θραψιάδη. Όταν η μητέρα του π.Αυγουστίνου διορίστηκε δασκάλα στις Λεύκες πάρου, παντρεύτηκε τον έμπορο υφασμάτων Νικόλαο Καντιώτη, του οποίου ο πατέρας είχε γεννηθεί στην Κρήτη, όπως από την Κρήτη κατάγονταν οι περισσότεροι Παριανοί. Ο Νικόλαος Καντιώτης, ο πατέρας του μικρού Ανδρέα (κοσμικό όνομα του π.Αυγουστίνου), ήταν πειθαρχικός, απαγόρευε στον Αντρέα να ντύνεται παπαδάκι στην Εκκλησία, διότι αναγκαστικά θα μιλούσε και δεν θα μπορούσε να παρακολουθήση τη Θεία Λειτουργία. Αυστηρός ήταν με τη σειρά του ο Ανδρέας σε ηλικία 15-16 ετών και με τις τρεις αδελφές του: το καλοκαίρι τις συμβούλευε να μην φορούν κοντά μανίκια. Πνευματικό πατέρα, εξομολόγο, είχε από παιδί ο Ανδρέας τον π.Φιλόθεο Ζερβάκο, αγία μορφή, καθηγούμενο της ιεράς Μονής Λογγοβάρδας Πάρου, ενώ άκουγε και τις απλές μα βαθυστόχαστες ομιλίες του παπα-Νικόλα της ενορίας του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. SYNEXISH FILTATE ODUSSEA TOY AGONISTIKOY FRONHMATOS ME YGIEIA KAI DYNAMH MAKARI NA MIMHUON TON P AYGOYSTINO OI SHMERINOI ARXIEREIS PLHROFORHUHKA OTI EIDAN APO THN THLEORASH KANA EISERXTAI STHN FYLAKH KORYDALLOY PROKEIMENOY NA EPISKEFUH TON EFRAIM KAI O SEB. IOSHF PALAIOS MAUHTHS TOY AYGOYSTINOY KRATONTAS KAI ARXIERATIKO MPASTOYNI ISOS NA TON FOVITHOYN OI FYLAKES..... TA DIAKRITA TA FORA O EPISKOPOS MONO STHN EPARXIA TOY

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προφανώς και δεν φταίει ποτέ ο Πειραστής, παρά μόνον και αποκλειστικά ο πειραζόμενος. Ούτε ο Πειραστής ευθύνεται ασφαλώς, για την εισήγηση του Τρεμπέλα.

    Πάντως, κάθε καλόπιστη κριτική είναι δεκτή και οι τυχούσες διαφωνίες εποικοδομητικές. Ειδικά για τη διαφωνία:

    Διαφωνία είναι η έλλειψη συμφωνίας, η διάσταση γνωμών, η διχογνωμία. Τέτοια περίπτωση έχουμε στις Πράξεις των Αποστόλων μεταξύ Παύλου και Βαρνάβα: "Ο Βαρνάβας σκέφθηκε να πάρει μαζί του και τον Ιωάννη που λεγόταν Μάρκος. Ο Παύλος όμως, έκρινε να μην πάρουν μαζί τους εκείνον που είχε χωρισθεί από αυτούς από την Παμφυλία και δεν τους είχε ακολουθήσει στο έργο της ιεραποστολής. Προκλήθηκε λοιπόν μεγάλη διαφωνία με αποτέλεσμα να χωρισθούν μεταξύ τους και ν’ αποπλεύσει για την Κύπρο ο Βαρνάβας με την συνοδεία του Μάρκου. Ο Παύλος όμως εκλέγοντας τον Σίλα αναχώρησε, αφού τον εμπιστεύθηκαν οι Χριστιανοί στην προστασία του Θεού. Και περιόδευε τη Συρία και την Κιλικία" (Πράξ. 15.37-41).

    Θα διερωτηθεί κάποιος, μήπως ήταν κακός ο Βαρνάβας; Καθόλου, γιατί πως θα μπορούσε να γίνει κακός για ένα ασήμαντο πράγμα; Δεν έγινε κανένα κακό με το να χωρισθούν μεταξύ τους, αντίθετα προέκυψε μεγάλο καλό, αφού έτσι βοήθησαν ολόκληρα έθνη. Αν δεν συνέβαινε αυτό, δεν θα έστεργε εύκολα ν’ αφήσει ο ένας τον άλλο. Η διαφωνία εδώ δεν είναι κακή και ας έχουν διαφορετική γνώμη για τέτοια ζητήματα μιας και οι θέσεις τους είναι σοβαρές. Αν ο κάθε ένας από αυτούς διαφωνούσε ζητώντας το δικό του και την προβολή του εαυτού του, τότε θα ήταν μια κακή διαφωνία. Τώρα που θέλοντας ο κάθε ένας να διαπαιδαγωγήσει και να διδάξει και πήραν διαφορετικούς δρόμους, δεν υπάρχει τίποτε κακό σ’ αυτό. Δεν χώρισαν σαν εχθροί και τούτο φαίνεται στις επιστολές του Παύλου, όπου ο Βαρνάβας δέχεται πολλά εγκώμια. Στο κείμενο αναφέρεται, ότι προκλήθηκε μεγάλη διαφωνία, όχι φιλονικία, ούτε εχθρότητα. Αντίθετα ο χωρισμός έγινε με πολύ σύνεση και αμοιβαία υποχώρηση. Εγώ δεν θέλω, εσύ θέλεις, για να μην μαλώνουμε, ας χωρίσουμε τους τόπους (διαποίμανσης). Έγινε αυτός ο χωρισμός, επειδή κατά βάθος ήταν υποχωρητικοί ο ένας στον άλλο (P.G. 60.245).

    Καλή διαφωνία λοιπόν και κακή διαφωνία. Στην καλή διαφωνία είμαστε σύμφωνοι.

    Όσο για τους θρησκευόμενους είναι οι πλέον βαρύτατα άρρωστοι μέσα στο απέραντο νοσοκομείο των ψυχών και των σωμάτων, που είναι η Εκκλησία. Αυτοί βρίσκονται συνεχώς στην εντατική και ζουν διασωληνωμένοι και είναι πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη, η ανάνηψή τους.

    Ευλογημένη Χρονιά

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Από τον σχολιαστή 31 Δεκ. 7:33 μ.μ.

    Χρόνια Πολλά, ευλογημένο το νέο έτος 2012 μ.Χ.
    Χρόνια πολλά στους Βασίληδες.

    Γράφοντας «αδελφότητα» δεν αναφέρθηκα στη «Ζωή» ή στο «Σωτήρα» αλλά στην αδελφότητα πνευματικών τέκνων του π.Αυγουστίνου, και για κάποια αδικία, που πίκρανε ορισμένους, και που εν τέλει αποκαταστάθηκε από τον ίδιο τον π.Αυγουστίνο. Αν από τους 12 μαθητές του Χριστού ο ένας, ο Ιούδας τον πρόδωσε, αν παροξυσμοί, διαιρέσεις,διαφωνίες και αποχωρισμοί υπήρξαν και μεταξύ των Αποστόλων Παύλου και Βαρνάβα («ἐγένετο οὖν παροξυσμὸς, ὥστε ἀποχωρισθῆναι αὐτοὺς ἀπ' ἀλλήλων» πράξ.15,39), είναι δυνατόν να μη συμβαίνουν στους χριστιανούς της εποχής μας;

    Εμείς, άγευστοι πνευματικών καταστάσεων και ακατήχητοι, θεωρούμε «τρελλούς» όσους εφαρμόζουν το Ευαγγέλιο ενώ αποδεχόμαστε σαν λογικούς μόνο όσους δεν το εφαρμόζουν, επικαλούμενοι το «κατ΄οικονομίαν»!
    Ο Καντιώτης: -Δεν υπογράφει «αυτόματο διαζύγιο», παρακούοντας μεν τον κοσμικό νόμο αλλά υπακούοντας στο Ευαγγέλιο; -Παρουσία των Κατακτητών, στην Κατοχή κηρύσσει «Το άστρο της Ελλάδος δε θα σβήση»; -Αγωνίζεται κατά των καρναβαλικών οργίων; Ᾱπευθύνεται στο Βασιλιά με τίτλο «Βασιλεύ, είσθε Μασώνος;» και πετυχαίνει την ακύρωση του Β.Διατάγματος για φορολόγηση Ιερών Μονών με σκοπό να πηγαίνουν τα έσοδα στις Στοές; -Δεν παίρνει τυχερά, δε φοράει μίτρα; - «Τρελλός»! «ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ»!!!

    «Τρελλό» απεκάλεσαν και τον Χριστό !!! («έλεγον γαρ ότι εξέστη» Μαρκ.3,21), «μανιακό» αποκάλεσαν τον Απ. Παύλο («μαίνη Παύλε, τα πολλά σε γράμματα εις μανίαν περιτρέπει»(Πράξ.26,24)!

    Ο Π.Τρεμπέλας προφορικά και γραπτά με επιστολή του που δημοσιεύεται στο βιβλίο του π.Αυγουστίνου «Εξέστημεν;» εξηγεί ότι εκ πλάνης, σχημάτισε δι’ολίγον λανθασμένη γνώμη, αλλά κατόπιν, αναγνωρίζων την προφητική προσωπικότητα και το έργο του π.Αυγουστίνου, ζητάει συγγνώμη, αναιρεί όσα απερίσκεπτα είχε διατυπώσει και έκτοτε θεωρούσε τον π.Αυγουστίνο σπουδαία επισκοπική μορφή.

    Και αφού το έφερε η κουβέντα, ας αναφέρουμε, κάτι σχετικό, από την «κοινή ζωή του Κων/νου Σιαμάκη με τον π.Αυγουστίνο». Ο Κων/νος Σιαμάκης, είναι αυτός που με θαρραλέα όσο και παρακινδυνευμένη παρέμβασή του συνέβαλε στην ανατροπή των δολοπλοκιών υπουργού της επταετίας, κατά του π.Αυγουστίνου (είχε φορέσει και χοντρό πουλόβερ, για να το κρύο στη φυλακή αφού το πιο πιθανό ήταν να τον συνελάμβαναν): Σε Εορτασμό Εθνικής Επετείου, στη Λέσχη Αξ/κών Φρουράς Θεσσαλονίκης, έμαθε ότι θα παρίστατο ο Γεώργιος Παπαδόπουλος. Ο Κων/νος Σιαμάκης, ως έφεδρος Αξιωματικός, και αξιοποιώντας γνωριμία του, μπήκε στη Λέσχη Αξιωματικών. Δίπλα στον Γ.Παπαδόπουλο καθόταν και ο υπουργός -διώκτης του π.Αυγουστίνου. Μετά από πολλές απόπειρες προσεγγίσεως, στο διάδρομο, στη συνέντευξη, στο ασανσέρ, τελικώς κατά την αποχώρηση, ο Κων/νος Σιαμάκης κατάφερε να αποσπάση το ενδιαφέρον του Γ.Παπαδόπουλου, ο οποίος του έδωσε το χέρι με χειραψία και ενώπιον φλας, πλήθους λαού, και σωματοφυλάκων, ο Κ.Σιαμάκης του εξήγησε με λίγα λόγια και με πέντε επιχειρήματα, μακρυά από τα μικρόφωνα, τι συμβαίνει, και τον παρακάλεσε εκ μέρους πλήθους λαού της Β.Ελλάδος, να σταματήσουν οι άδικες απόπειρες εξοντώσεως του π.Αυγουστίνου. Ο Γ.Παπαδόπουλος υποσχέθηκε ότι "θα φροντίσει", και πράγματι σε δύο ημέρες η συγκεκριμένη επιχείρηση εξόντωσης κατά του π.Αυγουστίνου σταμάτησε.

    Ο Κ.Λογοθέτης, δικηγόρος στη Θεσσαλονίκη, πρώην Εισαγγελέας στη Θεσσαλονίκη και στη Φλώρινα, σε εκπομπή του στην τηλεόραση 4Ε αναφέρθηκε λεπτομερώς στο παρασκήνιο της «στημένης» επιχείρησης κατά του π.Αυγουστίνου, και πώς κάποιος από το τότε καθεστώς στήνοντας επιτροπή ψυχιάτρων ήθελε να «βγάλει από τη μέση» τον π.Αυγουστίνο, και πώς με στοιχεία -που παρέθεσε ο τ.Εισαγγελέας-, αποδείχθηκε η πλεκτάνη, και δυστυχώς η απόπειρα σπίλωσης ανθρώπου από επίορκους επιστήμονες. Εξάλλου ο κ.Λογοθέτης παρέθεσε και άλλες περιπτώσεις διώξεων ή απειλών κατά του π.Αυγουστίνου, ο οποίος εφάρμοζε το «πειθαρχείν δει Θεώ μάλλον ή ανθρώποις».

    Αυτή είναι η αλήθεια των ιστορικών συμβάντων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Συμπληρωματικά στα όσα αξιόπιστα αναφέρει ο ανώνυμος των 12:03μ.μ. να υπομνήσουμε ότι στην εν λόγω επιστολή του αειμνήστου Τρεμπέλα προς τον αοίδιμο π.Αυγουστίνο ο πρώτος τονίζει, αφού προηγουμένως εκζήτησε τη συγγνώμη απ τον επίσκοπο, ότι ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ στη σχετική κατάθεσή του αναφορικά με την προσωπικότητα του π.Αυγουστίνου.Κι αυτό καταφαίνεται απ τη λέξη ΙΣΩΣ που χρησιμοποιεί στην εν λόγω αναφορά ο Τρεμπέλας.Ο Τρεμπέλας κατά λέξει αναφέρει στην εν λόγω επιστολή:ΟΜΟΛΟΓΩ ΟΤΙ ΣΑΣ ΗΔΙΚΗΣΑ.Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο μακαρίτης Τρεμπέλας όρθρου βαθέος μετέβη στη χειροτονία σε επίσκοπο του π.Αυγουστίνου το καλοκαίρι του 1967 και αργότερα σαν υπεύθυνος κατά νόμον του περιοδικού Ο ΣΩΤΗΡ έγραψε σχόλιο συμπαραστάσεως για τη δίωξη του π.Αυγουστίνου απ το στρατιωτικό καθεστώς με τη διαδικασία της αποστολής ψυχιάτρων που το κατέσχε η λογοκρισία.
    Λυκούργος Νάνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου