του Θεολόγου-Φιλολόγου Κωνσταντίνου Σιαμάκη Τὸν πατέρα Αὐγουστῖνο Καντιώτη, ἐπίσκοπο Φλωρίνης (1967 - 2000), τὸν γνώρισα ἀρχιμανδρίτη τὴν Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς (28 Φεβρουαρίου) τοῦ 1960 στὴ Θεσσαλονίκη, σὲ ὁμιλία του σὲ αἴθουσα. ἤμουν τότε 19 ἐτῶν, πρωτοετὴς φοιτητὴς τῆς φιλολογίας. καὶ μετὰ τὴν ὁμιλία συνέφαγα μαζί του. ἤμασταν στὸ τραπέζι περίπου 30 ἄτομα. ἡ χαρά μου τὴν ἡμέρα ἐκείνη ἦταν ἀπερίγραπτη. στὸ τραπέζι μίλησε μαζί μου πολλὲς φορές. θὰ ἔλεγα, ἐντυπωσιάσαμε τὴν ὥρα ἐκείνη ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. μέχρι τὴν ἡμέρα ἐκείνη εἶχα διαβάσει μόνο τὸ 1953, σὲ ἡλικία 12 ἐτῶν, μία Σπίθα του, στὴν ὁποία παρομοιάζει τὴ σημερινὴ κοινωνία μὲ τὴ μελλοθάνατη Πομπηΐα (φ. 146/Ἰούλιος 1953), καὶ τὸ 1957, σὲ ἡλικία 16 ἐτῶν, τὸ βιβλίο του «Ἐλευθέρα καὶ ζῶσα ἐκκλησία». καὶ τὸν θαύμαζα, χωρὶς νὰ τὸν γνωρίζω. οἱ δὲ πληροφορίες ποὺ μάζευα ἀπὸ τότε γιὰ τὸ πρόσωπό του ἦταν ἀντιφατικές. καὶ τὸ καλοκαίρι τοῦ 1961 ἤμουν ἤδη μέλος τῆς ἀδελφότητός του. ἔχω ἀναμνηστικὴ ὁμαδικὴ φωτογραφία ἀπὸ τὴν τότε σύναξι τῆς ἀδελφότητος, στὴν ὁποία ἔλαβα μέρος ὡς μέλος. ἔγινα μέλος πρῶτος ἐγὼ κατ᾽ ἐξαίρεσι φιλόλογος, διότι ὅλοι οἱ ἄλλοι ἦταν θεολόγοι. καὶ γιὰ 2 - 3 χρόνια ἤμουν ὁ Βενιαμὶν τῆς ἀδελφότητος. Κι ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ἤμουν πολὺ ἀγαπημένο παιδὶ τοῦ π. Αὐγουστίνου. δὲν μ᾽ ἔχει μαλλώσει ποτέ. δὲν μοῦ ἔκανε αὐστηρὴ παρατήρησι ποτέ. καὶ πολλὲς φορὲς μ᾽ ἔλεγε μὲ καμάρι «Ἀγριόγατε!». τοῦ ἄρεσε νὰ μὲ ῥωτάῃ πολλὰ πάνω σὲ φιλολογικὰ ζητήματα, καὶ εἶχε πολλὴ ἐμπιστοσύνη στὶς ἀπαντήσεις μου. καὶ –δὲν ξέρω ἂν τὸ ἴδιο ἔκανε καὶ μ᾽ ἄλλα παλληκάρια του– μαζί μου ἔχει παίξει πολλὲς φορές. τοῦ ἄρεσε νὰ παίζουμε σὰν παιδιά, ἰδίως ὅταν ἤμασταν οἱ δυό μας μόνοι. εἴχαμε σ᾽ αὐτὸ μιὰ ἰδιαίτερη ἐπικοινωνία. θὰ διηγηθῶ ἀμέσως ἕνα τέτοιο παιχνίδι. Τὸ 1970 ἦταν ἀκόμη πρόσφατος ἐπίσκοπος. καὶ ἦταν σὲ μιὰ ἀπὸ τὶς ἐπισκέψεις του στὴ Θεσσαλονίκη, ὅπου ἐρχόταν κι ἔμενε ἀπὸ μιὰ ἡμέρα μέχρι καὶ μιὰ ἑβδομάδα. ἐκεῖνο τὸ πρωϊνὸ ἤμασταν στὸ σπίτι μόνο οἱ δυό μας. μοῦ λέει· «Κωνσταντῖνε, αὐτὸ ποὺ θὰ σοῦ πῶ θέλω νὰ μείνῃ μεταξύ μας. ὅταν ἤμουν μικρός, μαθητὴς γυμνασίου, εἶχα διαβάσει ἕνα βιβλίο, ποὺ τώρα δὲν θυμοῦμαι οὔτε τὸν τίτλο του οὔτε τὸ συγγραφέα του. τὸ διάβασα μόνο μέχρι ἕνα σημεῖο, διέκοψα, καὶ μέχρι τώρα δὲν μπόρεσα νὰ τὸ ξαναβρῶ καὶ νὰ τὸ διαβάσω μέχρι τέλους. καταλαβαίνεις. ὅταν τὸ θυμοῦμαι, θέλω νὰ μάθω τὸ τέλος του ἔστω καὶ μετὰ μισὸν αἰῶνα» (ἦταν τότε 63 ἐτῶν). τοῦ λέω· «Μπορεῖτε νὰ μοῦ πῆτε κάτι ἀπὸ τὸ περιεχόμενό του;». μοῦ λέει· «Ἔλεγε γιὰ κάποιο καράβι, ποὺ ὅταν ἔχασε τὸν καπετάνιο του, ἕνας κακὸς ἔβαλε κρυφὰ δίπλα στὴν πυξίδα του ἕνα σίδερο μὲ κακὸ σκοπό. δὲν τὸ τελείωσα, δὲν ξέρω ποιός ἦταν ὁ κακὸς σκοπός του, δὲν ξέρω τί ἀπέγινε τὸ καράβι καὶ τὸ πλήρωμά του. θέλω αὐτὸ τὸ βιβλίο». τοῦ λέω· «Ἰουλίου Βέρν, Δεκαπενταετὴς πλοίαρχος». μοῦ λέει∙ «Ὑπάρχει τώρα αὐτὸ τὸ βιβλίο;». τοῦ λέω· «Σᾶς τὸ φέρνω σὲ πέντε λεπτά». κατέβηκα καὶ ἀγόρασα ἕνα ἀντίτυπο ἀπὸ τὸ βιβλιοπωλεῖο ποὺ ὑπῆρχε στὴν οἰκοδομή μας. ἐντυπωσιάστηκε. μοῦ λέει· «Ἀγριόγατε, σὲ θαυμάζω. ἀλλὰ πρόσεξε· μὴν τὸ πάρῃς ἐπάνω σου». τὸν θαύμασα ὅμως κι ἐγὼ γιὰ τὴ μνήμη του. γιατὶ ἐγὼ εἶχα μόνο 15 χρόνια, ποὺ εἶχα διαβάσει τὸ βιβλίο (ἦμουν τότε 29 ἐτῶν), ἐνῷ αὐτὸς εἶχε 50 χρόνια. δὲν τὸ διάβασε, γιατὶ δὲν εἶχε χρόνο. διάβασε προσεκτικὰ μόνο τὸ σημεῖο ἐκεῖνο μὲ τὴν πυξίδα, κι ἔπειτα μ᾽ ἔβαλε νὰ τοῦ πῶ περιληπτικὰ τὸ περιεχόμενο τοῦ βιβλίου. ὁ π. Αὐγουστῖνος παιδιόθεν εἶναι φιλομαθὴς κι ἔχει ἰσχυρὴ μνήμη, θὰ ἔλεγα παιδική. Πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει, λέει ὁ Ἀριστοτέλης ἀρχίζοντας «Τὰ μετὰ τὰ φυσικά» του. αὐτὸ τὸ ὀρέγεσθαι τοῦ εἰδέναι σὲ μερικοὺς εἶναι πολὺ ἰσχυρό· καὶ στὸν π. Αὐγουστῖνο. κι ἐγὼ μὲν εἶχα τὴ συνείδησι ὅτι παίζουμε, ὅπως κι ἄλλες φορές. αὐτὸς ὅμως μοῦ λέει· «Θέλω νὰ χρησιμοποιήσω σὲ προσεχῆ ὁμιλία μου τὸ παράδειγμα τῆς πυξίδας σὰν παρομοίωσι τοῦ πῶς ὁ διάβολος ἀποπροσανατολίζει ὁμάδες ὁλόκληρες ἀνθρώπων μὲ πεῖρα γιὰ νὰ τοὺς καταστρέψῃ. καὶ νὰ μὴ λέω ἀνακρίβειες. δὲν σοῦ τὸ κρύβω ὅμως, ἤθελα νὰ μάθω καὶ τὸ τέλος τῆς διηγήσεως». Πολὺ ἐκτιμάει τὸ στρατὸ καὶ τοὺς ἀξιωματικούς του. κάποτε, ποὺ τὸν ῥώτησα «Γιατί;», μοῦ ἀπάντησε· «Γιατὶ αὐτοὶ πηγαίνουν στὸ θάνατο, καὶ σκοτώνονται, γιὰ νὰ ζήσουμε ἐμεῖς καλλίτερα». προσθέστε σ᾽ αὐτὸ τὸ ὅτι ὑπηρέτησε τρία χρόνια στὸ στρατὸ ὡς ἱερεὺς - λοχαγός, καὶ ὅτι τὰ παιδικὰ καὶ πρῶτα ἐφηβικά του χρόνια 5 - 15 (1912-1922) χαράχτηκαν ἀπὸ συγκλονιστικὲς ἐντυπώσεις τῶν τότε πολέμων κι ἀπὸ ἀφηγήσεις στρατιωτῶν συγγενῶν καὶ συγχωριανῶν του. παλληκάρια ἔφευγαν γιὰ τὸν πόλεμο, τοὺς ἔγραφαν γιὰ μάχες ποὺ ἔκαναν, γιὰ τὶς νίκες καὶ τὶς ἧττες των καὶ τὶς σφαγές, τοὺς ἔστελναν φωτογραφίες μὲ τὶς στολές, φωτογραφίες ἀπὸ τὰ χαρακώματα κι ἀπὸ στιγμὲς μαχῶν, μερικὲς φορὲς ἕνα παλληκάρι ἐρχόταν στὸ νησὶ μὲ ἄδεια, καὶ τὸν θαύμαζαν ὅλοι κι ἄκουγαν τὶς διηγήσεις του ἀπὸ τὸν πόλεμο, μερικὲς φορὲς ἐρχόταν γιὰ πάντα μόνο μὲ ἕνα πόδι, μερικὲς φορὲς ἔπαιρναν γράμμα ἀπὸ τὸ διοικητή του, ὅτι τὸ παλληκάρι αὐτὸ δὲν θὰ γυρίσῃ στὸ χωριό του ποτὲ καὶ δὲν θὰ τὸ ξαναδοῦν, γιατὶ σκοτώθηκε, καὶ τὸ κορμί του βρίσκεται θαμμένο στὴ Μ. Ἀσία. διάβαζαν κάθε μέρα μὲ ἀγωνία ἀνταποκρίσεις ἀπὸ τὸν πόλεμο. ἀπὸ 5 μέχρι 15 χρονῶν ζοῦσε κάθε μέρα αὐτὰ τὰ συγκλονιστικὰ βιώματα. Ὅταν ἤμουν μαθητὴς στὴ Σ.Α.Τ. (Σχολὴ Ἀξιωματικῶν Τεθωρακισμένων), ἡ ὁποία τότε ἦταν στὸ Γουδί, μέσα στὴν Ἀθήνα, κάθε φορὰ ποὺ εἶχα ἔξοδο καὶ πήγαινα στὸ κτήριο τῆς ἀδελφότητος, ἤθελε νὰ μὲ βλέπῃ μὲ τὴ στολή. ἐγὼ τὸν χαιρετοῦσα στρατιωτικὰ ὡς λοχαγό, κι ἐκεῖνος δὲν χόρταινε νὰ μὲ καμαρώνῃ. Ὡς ἀνθυπίλαρχος στὴν Ἀλεξανδρούπολι χρημάτισα ἐκτάκτως διαχειριστὴς τοῦ χρηματικοῦ, κι ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς μισθοὺς ἔδινα στοὺς ἀξιωματικοὺς καὶ τὴν Ἱστορία τοῦ Στρατοῦ καὶ πολλὰ ἄλλα στρατιωτικὰ βιβλία, τεχνικὰ διοικητικὰ τακτικὰ στρατηγικά. ἐπειδὴ μερικοὶ ἀξιωματικοὶ δὲν τὰ ἔπαιρναν, εἶχα περίσσια. ὁ π. Αὐγουστῖνος, ποὺ εἶναι γενικὰ βιβλιόφιλος καὶ φιλαναγνώστης κι ἔχει διαβάσει στὴ ζωή του πολλά, ἤθελε πολὺ ν᾽ ἀποκτήσῃ στρατιωτικὰ βιβλία. στὰ κηρύγματά του πολλὲς φορὲς ἔλεγε παραδείγματα ποὺ ἀντλοῦσε ἀπὸ στρατιωτικὰ βιβλία. γέμισα λοιπὸν δυὸ μεγάλα χαρτοκιβώτια, ἕνα μὲ τόμους τῆς Ἱστορίας Στρατοῦ κι ἕνα μὲ ἄλλα στρατιωτικὰ βιβλία, καὶ τοῦ τὰ ἔστειλα ἀεροπορικῶς στὴν Ἀθήνα. στὸν πρῶτο τόμο τῆς Ἱστορίας Στρατοῦ εἶχα γράψει τὴν ἀφιέρωσι· Ἀρχιμανδρίτῃ Αὐγουστίνῳ Καντιώτῃ ἐμῷ πνευματικῷ πατρὶ καὶ διδασκάλῳ ἰδόντι τὰς ἡμέρας ἐκείνας. Ἀνθυπίλαρχος Κωνσταντῖνος Σιαμάκης συγκινήθηκε πολύ. ὅταν μετὰ ἀπ᾽ αὐτὸ τὸν εἶδα σὲ μιὰ ἄδειά μου, μοῦ εἶπε μὲ μάτια βουρκωμένα· «Μ᾽ ἔκανες κι ἔκλαψα, ἀγριόγατε, μ᾽ ἐκεῖνο τὸ ἀμίμητό σου “ἰδόντι τὰς ἡμέρας ἐκείνας”. ξέρεις νὰ χτυπᾷς τὴν πρέπουσα χορδή μου, ἀγριόγατε!». Στὸν ἑλληνοτουρκικὸ πόλεμο τοῦ 1974, ποὺ πάρα λίγο νὰ ἐπεκταθῇ καὶ στὸ Αἰγαῖο, ἤμουν ἴλαρχος διοικητὴς λόχου βαρέων ὅπλων (ἀντιαεροπορικῶν, ὅλμων, πολυβόλων, κλπ.) στὴ Λῆμνο. ἤμασταν στὰ χαρακώματα. ἡ σκηνή μου ἦταν μέσα σὲ δάσος ἔξω ἀπὸ τὴ Μύρινα, δίπλα σ᾽ ἕνα μεγάλο τουριστικὸ ξενοδοχεῖο, τὸ ὁποῖο λόγῳ τῆς ἐμπολέμου καταστάσεως εἶχε ἐρημώσει ἀπὸ πελάτες. εἶχε δὲ τηλεφωνικὲς γραμμὲς ἀκόμη καὶ στὴν ἄμμο τῆς παραλίας ὑπαίθριες. σχεδὸν κάθε νύχτα, ὥρα 10 - 12, τηλεφωνοῦσα ἀπὸ κεῖ στὴ Φλώρινα, ὅπου ὁ π. Αὐγουστῖνος ἦταν ἐπίσκοπος, καὶ τοῦ ἔδινα πλήρη ἀναφορά· πῶς μόλις εἶχα ἐπιθεωρήσει τοὺς ἄνδρες μου στὰ χαρακώματα, πῶς ἦταν ἀναπτυγμένοι γύρω ἀπὸ τὴ Μύρινα, πῶς παρατηρούσαμε τὰ τουρκικὰ πολεμικὰ πλοῖα νὰ περιπολοῦν ἀπέναντί μας στὴν ἐλάχιστη κανονικὴ ἀπόστασι ἀπὸ τὴν ὑφαλοκρηπίδα μας, πῶς ἤμασταν ἕτοιμοι, μὲ τὴν παραμικρή τους ἐπιθετικὴ κίνησι ν᾽ ἀνοίξουμε πῦρ, πῶς προβλεπόταν μεγάλο μακελειό. δὲν χόρταινε ν᾽ ἀκούῃ. καὶ κάθε φορὰ μὲ καληνυχτοῦσε μὲ βουρκωμένα μάτια· τὸ καταλάβαινα ἀπὸ τὴ φωνή του. μοῦ ἔλεγε· «Νιώθω σὰ νὰ εἶμαι μαζί σου στὰ χαρακώματα». μιὰ φορὰ τοῦ εἶπα μὲ τέχνασμα καὶ τὰ ἄκρως ἀπόρρητα συνθηματικὰ τῆς νύχτας ἐκείνης, ποὺ εἶναι γιὰ ὅλη τὴν Ἑλλάδα ἴδια. εἶναι τόσο ἀπόρρητα, πού, ἂν γιὰ ὁποιοδήποτε λόγο συμβῇ νὰ διαρρεύσουν, εἰδοποιεῖται ἀμέσως κατ᾽ εὐθεῖαν τὸ ἀρχηγεῖο ἐνόπλων δυνάμεων στὴν Ἀθήνα, κι ἀμέσως δίνεται σῆμα σ᾽ ὅλη τὴν Ἑλλάδα ν᾽ ἀντικατασταθοῦν μὲ τὰ ἐφεδρικὰ μέχρι καὶ τὸν τελευταῖο σκοπὸ τῶν μονάδων καὶ τῶν χαρακωμάτων. κι αὐτὸ γίνεται μὲ διαταγὲς τυποποιημένες καὶ μονολεκτικὲς μέσα σὲ 10 λεπτά. εἶπα λοιπὸν στὸν π. Αὐγουστῖνο· «Σύνθημα τὸ βαπτιστικὸ τοῦ Καραβᾶ, παρασύνθημα ὁ χῶρος τῆς ἐπιτυχίας του». Καραβᾶς εἶναι τὸ ἐπίθετο τοῦ ἡγουμένου τῆς μονῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Μηλοχωρίου Πτολεμαΐδος π. Μαξίμου, ὁ ὁποῖος, πρὶν καρῇ μοναχός, λεγόταν Μιλτιάδης. τὄπιασε ἀμέσως ὅτι τὰ συνθηματικὰ εἶναι «Μιλτιάδης - Μαραθών». εἶχε μείνει κατάπληκτος καὶ συγκλονισμένος. καὶ τὴν ἄλλη μέρα μοῦ εἶπε ὅτι δὲν κοιμήθηκε ὅλη τὴ νύχτα. «Ἀγρυπνοῦσα μαζί σας στὰ χαρακώματα», μοῦ εἶπε, «δὲν μποροῦσα νὰ κοιμηθῶ, τὴν ὥρα ποὺ σεῖς ἀντιμετωπίζατε τὸ ἐνδεχόμενο ν᾽ ἀρχίσῃ ἡ μάχη». γιὰ νὰ πῶ τὴν ἀλήθεια ὅλη, ὅταν μοῦ τὸ εἶπε αὐτό, βούρκωσα κι ἐγώ. κι ὅταν τοῦ εἶπα «Σᾶς ζητῶ συγγνώμην γι᾽ αὐτὸ ποὺ ἔκανα, δὲν πρόβλεψα ὅτι θὰ σᾶς κάνω νὰ ξενυχτήσετε», μοῦ ἀποκρίθηκε· «Ἐγὼ σ᾽ εὐχαριστῶ. μοῦ ἄρεσε πάρα πολὺ ποὺ μοῦ ἔδωσες αὐτὴ τὴν ἀναφορά, κι ἔζησα κι ἐγὼ στὸ μέτωπο, ὅπως τὰ χρόνια τὰ παλιά, ἴλαρχε». Σ᾽ ἕνα ἄλλο τέτοιο τηλεφώνημα ἐκείνων τῶν ἡμερῶν, μόλις τελείωσα τὴν ἀναφορά μου γιὰ τὴν ἐπιθεώρησί μου καὶ γιὰ τὸ ἠθικὸ καὶ τὴν ἑτοιμότητα τῶν ἀνδρῶν μου, λὲς καὶ ἤμασταν προσυνεννοημένοι, ἀπαγγείλαμε καὶ οἱ δυὸ ταυτόχρονα τὸ ψαλμικὸ Ἐὰν μὴ Κύριος φυλάξῃ πόλιν, εἰς μάτην ἠγρύπνησεν ὁ φυλάσσων (Ψα 121,1). Τοῦ ἔδινα συνεχῶς ἀναφορά, σὰ νὰ ἦταν ὁ διοικητής μου, καὶ τὸ χαιρόταν πολύ. πολλὲς φορὲς μοῦ ἔλεγε· «Μ᾽ ἔχεις μεταθέσει στὴν πρώτη γραμμὴ τοῦ πυρός, ἀγριόγατε». Τὸ καλοκαίρι τοῦ 1972 ἐργαζόμουν ὡς ἀνειδίκευτος ἐργάτης στὸ κτίσιμο τοῦ τεράστιου τσιμεντένιου σταυροῦ πάνω στὸ ὕψωμα ποὺ δεσπόζει τῆς πόλεως Φλωρίνης καὶ τοῦ διπλανοῦ ναοῦ. ὁ σταυρὸς ἔχει ὕψος 30 μέτρα, ὅσο μιὰ οἰκοδομὴ μὲ δέκα ἢ ἕντεκα ὀρόφους. ὁ π. Αὐγουστῖνος ἦταν τότε 64 ἐτῶν. ἕνα πρωϊνὸ ἀνέβηκε πεζὸς στὸ ὕψωμα νὰ δῇ τὴν πορεία τῶν ἐργασιῶν. ὁ σταυρὸς εἶχε τελειώσει, καὶ κτιζόταν ὁ ναός. ἤμουν τότε 31 ἐτῶν καὶ πολὺ εὐκίνητος κι ἀναρριχητικός. ἐρχόμουν σ᾽ αὐτὸ δεύτερος μετὰ τὸν συνομήλικό μου ἐργοδηγό τους καὶ μέλος τῆς ἀδελφότητός τους ἐργαζόμενο Γιάννη Ἀσλανίδη, τὸν μετέπειτα Γρηγοριάτη ἱερομόναχο Κοσμᾶ, ὁ ὁποῖος ἐργάστηκε στὸ ἱεραποστολικὸ ἔργο τοῦ Ζαῒρ τῆς Ἀφρικῆς, ὅπου καὶ σκοτώθηκε σὲ αὐτοκινητιστικὸ δυστύχημα. ὁ π. Αὐγουστῖνος μὲ ῥώτησε ἂν μπορῶ ν᾽ ἀναρριχηθῶ στὸ σταυρό, κι ἀναρριχήθηκα στὴν κορυφή του. πάτησα πάνω στὸ καπελλάκι τοῦ σταυροῦ, ἐμβαδοῦ μισοῦ τετραγωνικοῦ μέτρου (τὸ ἄλλο μισὸ εἶναι ἄνοιγμα, γιὰ ν᾽ ἀνεβαίνῃ ἐπάνω ὁ ἀναρριχώμενος), στάθηκα ὄρθιος μὲ τὰ πόδια σὲ διάστασι, καί, ὅπως μοῦ εἶπε ὁ π. Αὐγουστῖνος, στράφηκα πρὸς τὸ χωριὸ Σκοπιά. ὁ π. Αὐγουστῖνος ἀπὸ κάτω μοῦ ὑπαγόρευε ἕνα σύντομο κήρυγμα, κι ἐγὼ τὸ φώναζα πρὸς τὸ χωριό. ἡ φωνή μου τότε ἦταν πολὺ δυνατή. εἶδα τοὺς χωρικοὺς νὰ παρακολουθοῦν κατάπληκτοι τὸ κήρυγμα ἐκεῖνο ἀπὸ τοὺς δρόμους καὶ τὰ παράθυρα. εἶχαν μείνει ὅλοι ἀκίνητοι σὲ μιὰ ὥρα κατ᾽ ἐξοχὴν ἐργάσιμη. τοὺς εἶχα πῆ βέβαια στὴν ἀρχὴ ὅτι στὴ βάσι τοῦ σταυροῦ εἶναι ὁ ἐπίσκοπός τους καὶ μοῦ ὑπαγορεύει τὰ λόγια ποὺ τοὺς λέω. ὅταν τελείωσα, οἱ χωρικοὶ μᾶς εὐχαρίστησαν μὲ τὸ μεγάφωνο τῆς κοινότητος. ὁ π. Αὐγουστῖνος εἶχε χαρῆ τότε πάρα πολύ. κι ὅταν ἀνταμώναμε τὸ καλοκαίρι ἐκεῖνο, ὅλο γι᾽ αὐτὸ τὸ ἀσυνήθιστο κήρυγμα λέγαμε. σὰ δυὸ συμπαῖκτες ποὺ παίξαμε ἕνα ἐκπληκτικὸ παιχνίδι. Τὸ πρῶτο μου κήρυγμα ἀπὸ ἄμβωνος τὸ ἔκανα στὸ ἴδιο ἐκεῖνο χωριὸ μετὰ δύο χρόνια στὶς 14-7-1974, λίγες μέρες πρὶν ἀπὸ τὴν ἐπιστράτευσι, ἐνῷ ἤμουν ὑπαρχηγὸς στὴν ἐκκλησιαστικὴ κατασκήνωσι τῆς μητροπόλεως Φλωρίνης. πῆγα στὴ Σκοπιὰ καὶ κήρυξα μὲ ἐντολὴ καὶ ἀνάθεσι τοῦ π. Αὐγουστίνου, κι ἀπὸ τότε κηρύττω μέχρι σήμερα. μοῦ εἶπε· «Ἀπὸ βρέφους τὰ ἱερὰ γράμματα οἶδας τὰ δυνάμενά σε σοφίσαι. πήγαινε στὴ Σκοπιὰ καὶ κήρυξέ τους τὸ εὐαγγέλιον τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ δυνάμεως». σὰν μὲ πυρακτωμένο σίδερο μοῦ ἔμειναν χαραγμένα στὴ μνήμη μου τὰ λόγια ἐκεῖνα τὰ διοριστήρια κι ἀναθετήρια, ἡ ἐντολή του. Ὁ π. Αὐγουστῖνος ἔχει διαβάσει τὰ κείμενά μου, ἄρθρα καὶ συγγράμματα, καὶ μ᾽ ἐπῄνεσε γι᾽ αὐτὰ πολλὲς φορές. πολλοὶ μ᾽ ἔχουν ἐπαινέσει γιὰ διάφορα πράγματα. ἀλλ᾽ ὁ ἔπαινος τοῦ Αὐγουστίνου Φλωρίνης γιὰ τὸ γραπτό μου λόγο εἶναι γιὰ μένα πνευματικὸ κειμήλιο ὑπέροχο καὶ ἀνεκτίμητο· ἡ ἀνώτερη ἀπὸ τὶς περγαμηνές μου. ἰδιαιτέρως μ᾽ ἔχει ἐπαινέσει πολλὲς φορὲς ἐκφράζοντας καὶ τὴν ἀπόλυτη κι ἀνεπιφύλακτη συμφωνία του κι ἀνάπαυσί του γιὰ τὴν πολεμική μου ἐναντίον τῶν παπικῶν καὶ τῶν ἄλλων αἱρετικῶν. δύο μόνο φορὲς μ᾽ ἔχει ἀποκαλέσει «διδασκαλικὸ διάδοχό του». Μερικὰ ἄλλα περιστατικὰ ἀπὸ τὴν κοινὴ ζωή μου μὲ τὸν Αὐγουστῖνο ἀναφέρω στ᾽ Ἀπομνημονεύματά μου (§§ 44· 185-189) καὶ στὸν πρόλογο τῆς Α’ ἐκδόσεως τοῦ Λεξικοῦ μου τῆς Καινῆς Διαθήκης, τὴν ὁποία χρηματοδότησε ὁ ἴδιος. ὁ π. Αὐγουστῖνος ἀναφέρθηκε στὰ περιστατικὰ αὐτὰ πολλὲς φορὲς καὶ μὲ πολλὴ ἀγάπη γιὰ μένα. Ὁ Κύριος νὰ μᾶς τὸν χαρίζῃ κι ἄλλα χρόνια πολλά. * Τὸ κείμενο αὐτὸ μοῦ ζητήθηκε νὰ τὸ γράψω καὶ δημοσιεύτηκε στὴ ‘’Χριστιανικὴ Σπίθα’’ τοῦ π. Αὐγουστίνου Καντιώτου ἐπισκόπου Φλωρίνης, στὸ φύλλο 653/Ἰούλιος - Αὔγουστος 2007. |
-Κωνσταντίνε, τί έρευνες κάνεις τώρα;
ΑπάντησηΔιαγραφή-Κωνσταντίνε, ανακάλυψες τίποτε να μας παρουσιάσεις;
-Είναι εδώ ο αγαπητός Κωνσταντίνος ο οποίος θα μας παρουσιάσει... τί ερευνάς τώρα Κωνσταντίνε;
-Εσύ τί λες Κωνσταντίνε επ'αυτού;(Σε θέμα που ετέθη)
-Σας παρουσιάζομεν και ημείς, διότι ερευνώμεν και μαθαίνουμε, και ο,τι εκλεκτὀ μαθαίνουμε σας το παρουσιάζομεν (αναφορά του π.Αυγουστίνου παρουσιάζοντας το "άπαξ παραδοθείσα πίστις", που την εννοιά της είχε προσδιορίσει ο Κ.Σιαμάκης).
Θυμηθήκαμε τις ερωτήσεις του π.Αυγουστίνου, προς τον κ.Σιαμάκη σε κάποιες περιπτώσεις που είχαμε την ευλογία να παρευρεθούμε σε ευρύτερο, στενό ή πολύ στενό κύκλο. Αργότερα βέβαια καταλάβαμε ότι οι ερωτήσεις δεν απευθυνόταν τυχαία απο τον π.Αυγουστίνο στον κ.Κων/νο Σιαμάκη.
Το λεξικό λέξεων Κ.Διαθήκης του Κ.Σιαμάκη που εκδόθηκε δαπάναις του π.Αυγουστίνου, νομίζω ότι αργότερα εξεδόθη ως ανάτυπον και από την Ι.Μ.Εδέσσης.
Κύριε Οδυσσέα μας εκπλήξατε και μας συγκινήσατε με την ανάρτησή σας.
Αυγουστίνος Καντιώτης!Μικρός το δέμας αλλά γίγας τω πνεύματι!Υπόδειγμα ασκητικότητας,αφιλοχρηματίας,παρρησίας!Υπέρμαχος όσο λίγοι της ανεξαρτησίας της Εκκλησίας και της αποδέσμευσής της απ τα δεσμά της άθεης πολιτείας συγκρούστηκε με το ποικίλο κατεστημένο δίδοντας μαρτυρία Χριστού εν μέσω γενεάς σκολιάς και διεστραμμένης.Εμφορούμενος απ το αγωνιστικό και ασυμβίβαστο πνεύμα των Παπουλάκου,Κοσμά Φλαμιάτου,Απόστολου Μακράκη,Διαλησμά κ.ά. άρθρωσε προφητικό λόγο ενάντια στην εκκοσμίκευση και το συσχηματισμό της Ελλαδικής Εκκλησίας μαζί με τους Χριστοφόρο Καλύβα,Ανδρέα Κεραμίδα,Παν.Βαρυμποπιώτη,μακαριστό Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνο Σακελλαρόπουλο και άλλους.Ο λόγος του ειδικά στις χαλεπές ημέρες που ζούμε καθίσταται ιδιαιτέρως επίκαιρος.Η εκκοσμίκευση των χριστιανών έχει αγγίξει το ζενίθ ενώ η αγωνιστικότητα έφθασε στο ναδίρ.Κοσμικές συναυλίες εντός ορθοδόξων ναών,αμνήστευση των προγαμιαίων σχέσεων,σχετικοποίηση του δόγματος,μεταπατερική θεολογία κ.τ.ο. συνθέτουν το πλαίσιο του συμβιβασμού μας με το κοσμικό φρόνημα.Ο προδρομικός λόγος του π.Αυγουστίνου προσλαμβάνει οσημέραι το χαρακτήρα του επείγοντος.Αφυπνισθώμεν τάχιστα αδελφοί,οί τε κληρικοί και λαικοί!
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυκούργος Νάνης
Ας ζούσε στην εποχή μας ο π.Αυγουστίνος. Ήταν ξεχωριστός ποιμήν ψυχών, μοναδικός, πίστευε αυτά που ζούσε, και ζούσε αυτά που πίστευε, δηλ. αποκλειστικά στον Ιησού Χριστό, ζούσε για το Χριστό και όχι από το Χριστό, στην τσέπη του δεν είχε χρήματα, δεν ήξερε πώς είναι τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα, δυο λιτές αρχιερατικές φορεσιές είχε όλες κι'όλες στα χρόνια αρχιερατείας του, μίτρα φόρεσε μόνο στην ενθρόνισή του, το φιλανθρωπικό του έργο είναι τεράστιο, αλλά ο αντίδικος έφερε κάποια στιγμή διαιρέσεις και αντιδικίες στο θαυμαστό έργο της αδελφότητος. Καλά λόγια δίδασκε και για τον π.Ευσέβιο Ματθόπουλο, μάλιστα παρότρυνε τους ακροατές του να διαβάσουν τον "προορισμό του ανθρώπου", για τον Μακράκη, ίσως όχι σαν δογματικό πρότυπο αλλά σαν ζηλωτή διαδόσεως και εφαρμογής της βασιλείας του Θεού, για τους καθηγητές Μπρατσιώτη και Τρεμπέλα, τον αρχιεπίσκοπο Χρύσανθο, τον Σπυρίδωνα Βλάχο, κ.ά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη σειρά των συναγωνιστών του ήταν και οι αείμνηστοι Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος, Κοζάνης Διονύσιος. Ως επίσκοπος φρόντισε για την επιλογή ευσεβών, ακεραίων, πιστών, και καλής έξωθεν και έσωθεν μαρτυρίας κληρικών, κατάργησε περιφορά των δίσκων εν ώρα Θ.Λειτουργίας, δίδασκε και εφάρμοζε ότι τα αναγνώσματα, ευαγγέλιο, απόστολος, προφητείες, έπρεπε να διαβάζονται με σωστή απαγγελία και όχι ψαλτικώς, θεωρούσε απαραίτητο το κήρυγμα στη Θ.Λειτουργία "τη διακονία του Λόγου", τα έλεγε έξω από τα δόντια στους αγιορείτες ("πήγα και τους τα είπα έξω από τα δόντια και έφυγα εν μια νυκτί"), τιμούσε τον μοναχισμό αλλά προτιμούσε την εν τω κόσμω ιεραποστολική δραστηριοποίηση, όργωσε πολλές επαρχίες της Ελλάδας κηρύσσοντας και αγαθοποιώντας, γνωστά είναι τα συσσίτια για τα πεινασμένα παιδιά της Κοζάνης επί κατοχής, κάποια λάθη έκανε, που δεν είναι του παρόντος αλλά οπωσδήποτε Θεία φροντίδι μάλλον απεκατεστάθησαν. Δεν ήθελε να εκδώση αυτόματα διαζύγια ή να τελέση γάμους, που απαγόρευε η εκκλησιαστική τάξις αλλά επέβαλαν οι Νόμοι της Πολιτείας. Επί επταετίας, αν και εντός αυτής της περιόδου εξελέγη υπό του Ιερωνύμου, αντιμετώπισε προβλήματα για την αταλάντευτη τοποθέτησή του στους Ι.Κανόνες και στα Δόγματα γι'αυτό κάποιος υπουργός ήθελε να τον βγάλει τρελλό, όμως απέτυχε η προσπάθειά του! Αντέδρασε στον καρνάβαλο, αντέδρασε στα καλλιστεία, στους νόμους για τις εκτρώσεις, στην χειροτονία μικρής ηλικίας κληρικών, προφητικώς έλεγε ότι η ΕΟΚ τότε, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιφέρει οικονομική καταστροφή της Ελλάδος διότι οι πολυεθνικές και το διεθνές οικονομικό κεφάλαιο θα επικρατήση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας, και ότι θα μας διοικούν οι ξένοι. Έλεγε "ακόμα και να έχουμε οικονομικά οφέλη, που δεν το πιστεύω, αλλά δεν είμαι αρμόδιος, είμαι αρμόδιος να είπω ότι πνευματικώς δεν θα ωφεληθή η Ελλάς διότι θα καταντήση διεθνές πορνείον όπου οι ξένοι θα εξουσιάζουν". Πρωτοστάτησε στις εκδηλώσεις κατά του υποχρεωτικού πολιτικού γάμου και της αρπαγής της εκκλησιαστικής περιουσίας. Και άλλα πολλά ...
Ας ζουσε στην εποχή μας ο π.Αυγουστίνος!
Στον Ανωνυμο φίλο 7.13 - για να μην ξεχασουμε και τα λιγα γραμματα που ξερουμε, παρακαλω τον κύριο ΙΚ να με διορθωσει, καθως ειναι και ο μόνος λογικος και αξιολογος αρθρογραφος του συγκεκριμενου Ιστολογιου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓραφει ο Ανωνυμος 7.13.μμ (31 Δεκ):
"αλλά ο αντίδικος έφερε κάποια στιγμή διαιρέσεις και αντιδικίες στο θαυμαστό έργο της αδελφότητος".
Ο Διαβολος φταιει, που ο Σωτήρ δεν τα βρηκε με την Ζωή;
Ο Διαβολος φταιει, που ο ενας καρφωνε τον άλλον στα δικαστηρια;
Θα τρελαθουμε τελειως;
Ή μήπως φταιει οτι και οι δυο ειχανε αδικο; Ειχανε απομακρυνθει απο την Μάνα Εκκλησια;
Πήγανε να βγαλουνε τον Αυγουστινο τρελο;
Ενας υπουργος της χουντας;
Η Χουντα φταιει;
Για ανοιξτε και διαβαστε καλυτερα!
Ο Τρεμπελας πρωτος εισηγήθηκε την Τρελοποιηση του Αυγουστινου στην Ιερα Συνοδο της Ελλαδος!
Παλι η Χουντα φταιει;
Κυριε ΙΚ, ακομα και αν διαφωνειται μαζι μου, ακομα και αν δεν θελετε να εχετε πολλα μαζι μου - καθοτι βλεπετε οτι κατα καιρους τα λεω 'εξω απο τα δοντια' - και μπορει - ποιος ξερει, αυριο να ερθει και η σειρα σας...
...επι του παροντος, πειτε μου, εχω αδικο;
Θα μας κανετε εσεις οι ΘΡΗΣΚΕΥΟΜΕΝΟΙ ΑΡΡΩΣΤΟΙ , οι ΑΣΘΕΝΕΙΣ, τα προβατα με ολη την Αρνητικη Εννοια του Ορου...
..να ξεχασουμε και το ονομα μας;
Φτανει πια στην ΠΛΥΣΗ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ στους χριστιανους - τοσα χρονια δεν βαρεθηκατε να μιλατε με αυτην την 'αδερφίζουσα' και 'γκευίστικη' διαλεκτο;
Ευτυχισμενο το 2012!
Μυρμιδόνας
Χρόνια Πολλά. Καλή Χρονιά και ευλογημένη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναφέρθηκαν λίγα για τα παιδικά χρόνια του π.Αυγουστίνου (1912-1922) και μεταξύ των άλλων: "ἀπὸ 5 μέχρι 15 χρονῶν ζοῦσε κάθε μέρα αὐτὰ τὰ συγκλονιστικὰ βιώματα","μερικὲς φορὲς ἔπαιρναν γράμμα ... ὅτι τὸ παλληκάρι αὐτὸ δὲν θὰ γυρίσῃ στὸ χωριό του ποτὲ καὶ δὲν θὰ τὸ ξαναδοῦν, γιατὶ σκοτώθηκε, καὶ τὸ κορμί του βρίσκεται θαμμένο στὴ Μ. Ἀσία". Όπως πληροφορούμαστε από τον συγγενή του π.Αυγουστίνου Νίκο Αλιπράντη, στο βιβλίο του "Αυγουστίνος Καντιώτης - τα παιδικά χρόνια", ο υπίατρος Νικόλαος Αλιπράντης, εξάδελφος του π.Αυγουστίνου έχασε τότε,τη ζωή του στα μέρη του Τουμλού Μπουνάρ της Κιουτάχειας.
Σχετικά με τον ορμητικό χαρακτήρα του π.Αυγουστίνου, τη μαχητικότητα, την αποφασιστικότητα, την ευθύτητα, εκτός των πολεμικών γεγονότων, μαχών, νικών, των Βαλκανικών πολέμων και της Μικρασιατικής εκστρατείας που βίωσε ως παιδί, εκτός από τα 3 χρόνια που ο π.Αυγουστίνος διετέλεσε στρατιωτικός ιερέας, υπάρχει και άλλη εξήγηση: Η Κρητική καταγωγή του και διαπαιδαγώγηση, οι ηρωϊκές ιστορίες των Κρητικών αγώνων που άκουγε από τους γονείς του και τη γιαγιά του, και από συγγενείς και συγχωριανούς στις Λεύκες Πάρου, αφού και οι δύο γονείς του αλλά και πολλοί συντοπίτες είχαν καταγωγή από την Κρήτη.
Ο π.Αυγουστίνος μερικές φορές εκαυχάτο ότι "στις φλέβες του ρέει αίμα Κρητικό", άλλωστε Κρητική ήταν και η προφορά του και το επίθετό του: Καντιώτης, δηλαδή Ηρακλειώτης, αφού Κάντια ήταν η ονομασία του Ηρακλείου επί Ενετών. Πληροφορούμαστε από το ε.α. βιβλίο, ότι η μητέρα του π.Αυγουστίνου, η δασκάλα Σοφία Θραψιάδη, ήταν κόρη του Θραψιάδη ή Θρεψιάδη γεννημένου στον Κώτσο Πάρου, που ζούσε στην Αθήνα και της Κρητικιάς Ευαγγελίας Διαμαντοπούλου, που έφυγε από την Κρήτη για την Τήνο το 1866 όταν ξέσπασε ο Τουρκοκρητικός πόλεμος και έπειτα πήγε στην Αθήνα όπου παντρεύτηκε τον Θραψιάδη. Όταν η μητέρα του π.Αυγουστίνου διορίστηκε δασκάλα στις Λεύκες πάρου, παντρεύτηκε τον έμπορο υφασμάτων Νικόλαο Καντιώτη, του οποίου ο πατέρας είχε γεννηθεί στην Κρήτη, όπως από την Κρήτη κατάγονταν οι περισσότεροι Παριανοί. Ο Νικόλαος Καντιώτης, ο πατέρας του μικρού Ανδρέα (κοσμικό όνομα του π.Αυγουστίνου), ήταν πειθαρχικός, απαγόρευε στον Αντρέα να ντύνεται παπαδάκι στην Εκκλησία, διότι αναγκαστικά θα μιλούσε και δεν θα μπορούσε να παρακολουθήση τη Θεία Λειτουργία. Αυστηρός ήταν με τη σειρά του ο Ανδρέας σε ηλικία 15-16 ετών και με τις τρεις αδελφές του: το καλοκαίρι τις συμβούλευε να μην φορούν κοντά μανίκια. Πνευματικό πατέρα, εξομολόγο, είχε από παιδί ο Ανδρέας τον π.Φιλόθεο Ζερβάκο, αγία μορφή, καθηγούμενο της ιεράς Μονής Λογγοβάρδας Πάρου, ενώ άκουγε και τις απλές μα βαθυστόχαστες ομιλίες του παπα-Νικόλα της ενορίας του.
SYNEXISH FILTATE ODUSSEA TOY AGONISTIKOY FRONHMATOS ME YGIEIA KAI DYNAMH MAKARI NA MIMHUON TON P AYGOYSTINO OI SHMERINOI ARXIEREIS PLHROFORHUHKA OTI EIDAN APO THN THLEORASH KANA EISERXTAI STHN FYLAKH KORYDALLOY PROKEIMENOY NA EPISKEFUH TON EFRAIM KAI O SEB. IOSHF PALAIOS MAUHTHS TOY AYGOYSTINOY KRATONTAS KAI ARXIERATIKO MPASTOYNI ISOS NA TON FOVITHOYN OI FYLAKES..... TA DIAKRITA TA FORA O EPISKOPOS MONO STHN EPARXIA TOY
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς και δεν φταίει ποτέ ο Πειραστής, παρά μόνον και αποκλειστικά ο πειραζόμενος. Ούτε ο Πειραστής ευθύνεται ασφαλώς, για την εισήγηση του Τρεμπέλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως, κάθε καλόπιστη κριτική είναι δεκτή και οι τυχούσες διαφωνίες εποικοδομητικές. Ειδικά για τη διαφωνία:
Διαφωνία είναι η έλλειψη συμφωνίας, η διάσταση γνωμών, η διχογνωμία. Τέτοια περίπτωση έχουμε στις Πράξεις των Αποστόλων μεταξύ Παύλου και Βαρνάβα: "Ο Βαρνάβας σκέφθηκε να πάρει μαζί του και τον Ιωάννη που λεγόταν Μάρκος. Ο Παύλος όμως, έκρινε να μην πάρουν μαζί τους εκείνον που είχε χωρισθεί από αυτούς από την Παμφυλία και δεν τους είχε ακολουθήσει στο έργο της ιεραποστολής. Προκλήθηκε λοιπόν μεγάλη διαφωνία με αποτέλεσμα να χωρισθούν μεταξύ τους και ν’ αποπλεύσει για την Κύπρο ο Βαρνάβας με την συνοδεία του Μάρκου. Ο Παύλος όμως εκλέγοντας τον Σίλα αναχώρησε, αφού τον εμπιστεύθηκαν οι Χριστιανοί στην προστασία του Θεού. Και περιόδευε τη Συρία και την Κιλικία" (Πράξ. 15.37-41).
Θα διερωτηθεί κάποιος, μήπως ήταν κακός ο Βαρνάβας; Καθόλου, γιατί πως θα μπορούσε να γίνει κακός για ένα ασήμαντο πράγμα; Δεν έγινε κανένα κακό με το να χωρισθούν μεταξύ τους, αντίθετα προέκυψε μεγάλο καλό, αφού έτσι βοήθησαν ολόκληρα έθνη. Αν δεν συνέβαινε αυτό, δεν θα έστεργε εύκολα ν’ αφήσει ο ένας τον άλλο. Η διαφωνία εδώ δεν είναι κακή και ας έχουν διαφορετική γνώμη για τέτοια ζητήματα μιας και οι θέσεις τους είναι σοβαρές. Αν ο κάθε ένας από αυτούς διαφωνούσε ζητώντας το δικό του και την προβολή του εαυτού του, τότε θα ήταν μια κακή διαφωνία. Τώρα που θέλοντας ο κάθε ένας να διαπαιδαγωγήσει και να διδάξει και πήραν διαφορετικούς δρόμους, δεν υπάρχει τίποτε κακό σ’ αυτό. Δεν χώρισαν σαν εχθροί και τούτο φαίνεται στις επιστολές του Παύλου, όπου ο Βαρνάβας δέχεται πολλά εγκώμια. Στο κείμενο αναφέρεται, ότι προκλήθηκε μεγάλη διαφωνία, όχι φιλονικία, ούτε εχθρότητα. Αντίθετα ο χωρισμός έγινε με πολύ σύνεση και αμοιβαία υποχώρηση. Εγώ δεν θέλω, εσύ θέλεις, για να μην μαλώνουμε, ας χωρίσουμε τους τόπους (διαποίμανσης). Έγινε αυτός ο χωρισμός, επειδή κατά βάθος ήταν υποχωρητικοί ο ένας στον άλλο (P.G. 60.245).
Καλή διαφωνία λοιπόν και κακή διαφωνία. Στην καλή διαφωνία είμαστε σύμφωνοι.
Όσο για τους θρησκευόμενους είναι οι πλέον βαρύτατα άρρωστοι μέσα στο απέραντο νοσοκομείο των ψυχών και των σωμάτων, που είναι η Εκκλησία. Αυτοί βρίσκονται συνεχώς στην εντατική και ζουν διασωληνωμένοι και είναι πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη, η ανάνηψή τους.
Ευλογημένη Χρονιά
ΙΚ
Από τον σχολιαστή 31 Δεκ. 7:33 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια Πολλά, ευλογημένο το νέο έτος 2012 μ.Χ.
Χρόνια πολλά στους Βασίληδες.
Γράφοντας «αδελφότητα» δεν αναφέρθηκα στη «Ζωή» ή στο «Σωτήρα» αλλά στην αδελφότητα πνευματικών τέκνων του π.Αυγουστίνου, και για κάποια αδικία, που πίκρανε ορισμένους, και που εν τέλει αποκαταστάθηκε από τον ίδιο τον π.Αυγουστίνο. Αν από τους 12 μαθητές του Χριστού ο ένας, ο Ιούδας τον πρόδωσε, αν παροξυσμοί, διαιρέσεις,διαφωνίες και αποχωρισμοί υπήρξαν και μεταξύ των Αποστόλων Παύλου και Βαρνάβα («ἐγένετο οὖν παροξυσμὸς, ὥστε ἀποχωρισθῆναι αὐτοὺς ἀπ' ἀλλήλων» πράξ.15,39), είναι δυνατόν να μη συμβαίνουν στους χριστιανούς της εποχής μας;
Εμείς, άγευστοι πνευματικών καταστάσεων και ακατήχητοι, θεωρούμε «τρελλούς» όσους εφαρμόζουν το Ευαγγέλιο ενώ αποδεχόμαστε σαν λογικούς μόνο όσους δεν το εφαρμόζουν, επικαλούμενοι το «κατ΄οικονομίαν»!
Ο Καντιώτης: -Δεν υπογράφει «αυτόματο διαζύγιο», παρακούοντας μεν τον κοσμικό νόμο αλλά υπακούοντας στο Ευαγγέλιο; -Παρουσία των Κατακτητών, στην Κατοχή κηρύσσει «Το άστρο της Ελλάδος δε θα σβήση»; -Αγωνίζεται κατά των καρναβαλικών οργίων; Ᾱπευθύνεται στο Βασιλιά με τίτλο «Βασιλεύ, είσθε Μασώνος;» και πετυχαίνει την ακύρωση του Β.Διατάγματος για φορολόγηση Ιερών Μονών με σκοπό να πηγαίνουν τα έσοδα στις Στοές; -Δεν παίρνει τυχερά, δε φοράει μίτρα; - «Τρελλός»! «ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ»!!!
«Τρελλό» απεκάλεσαν και τον Χριστό !!! («έλεγον γαρ ότι εξέστη» Μαρκ.3,21), «μανιακό» αποκάλεσαν τον Απ. Παύλο («μαίνη Παύλε, τα πολλά σε γράμματα εις μανίαν περιτρέπει»(Πράξ.26,24)!
Ο Π.Τρεμπέλας προφορικά και γραπτά με επιστολή του που δημοσιεύεται στο βιβλίο του π.Αυγουστίνου «Εξέστημεν;» εξηγεί ότι εκ πλάνης, σχημάτισε δι’ολίγον λανθασμένη γνώμη, αλλά κατόπιν, αναγνωρίζων την προφητική προσωπικότητα και το έργο του π.Αυγουστίνου, ζητάει συγγνώμη, αναιρεί όσα απερίσκεπτα είχε διατυπώσει και έκτοτε θεωρούσε τον π.Αυγουστίνο σπουδαία επισκοπική μορφή.
Και αφού το έφερε η κουβέντα, ας αναφέρουμε, κάτι σχετικό, από την «κοινή ζωή του Κων/νου Σιαμάκη με τον π.Αυγουστίνο». Ο Κων/νος Σιαμάκης, είναι αυτός που με θαρραλέα όσο και παρακινδυνευμένη παρέμβασή του συνέβαλε στην ανατροπή των δολοπλοκιών υπουργού της επταετίας, κατά του π.Αυγουστίνου (είχε φορέσει και χοντρό πουλόβερ, για να το κρύο στη φυλακή αφού το πιο πιθανό ήταν να τον συνελάμβαναν): Σε Εορτασμό Εθνικής Επετείου, στη Λέσχη Αξ/κών Φρουράς Θεσσαλονίκης, έμαθε ότι θα παρίστατο ο Γεώργιος Παπαδόπουλος. Ο Κων/νος Σιαμάκης, ως έφεδρος Αξιωματικός, και αξιοποιώντας γνωριμία του, μπήκε στη Λέσχη Αξιωματικών. Δίπλα στον Γ.Παπαδόπουλο καθόταν και ο υπουργός -διώκτης του π.Αυγουστίνου. Μετά από πολλές απόπειρες προσεγγίσεως, στο διάδρομο, στη συνέντευξη, στο ασανσέρ, τελικώς κατά την αποχώρηση, ο Κων/νος Σιαμάκης κατάφερε να αποσπάση το ενδιαφέρον του Γ.Παπαδόπουλου, ο οποίος του έδωσε το χέρι με χειραψία και ενώπιον φλας, πλήθους λαού, και σωματοφυλάκων, ο Κ.Σιαμάκης του εξήγησε με λίγα λόγια και με πέντε επιχειρήματα, μακρυά από τα μικρόφωνα, τι συμβαίνει, και τον παρακάλεσε εκ μέρους πλήθους λαού της Β.Ελλάδος, να σταματήσουν οι άδικες απόπειρες εξοντώσεως του π.Αυγουστίνου. Ο Γ.Παπαδόπουλος υποσχέθηκε ότι "θα φροντίσει", και πράγματι σε δύο ημέρες η συγκεκριμένη επιχείρηση εξόντωσης κατά του π.Αυγουστίνου σταμάτησε.
Ο Κ.Λογοθέτης, δικηγόρος στη Θεσσαλονίκη, πρώην Εισαγγελέας στη Θεσσαλονίκη και στη Φλώρινα, σε εκπομπή του στην τηλεόραση 4Ε αναφέρθηκε λεπτομερώς στο παρασκήνιο της «στημένης» επιχείρησης κατά του π.Αυγουστίνου, και πώς κάποιος από το τότε καθεστώς στήνοντας επιτροπή ψυχιάτρων ήθελε να «βγάλει από τη μέση» τον π.Αυγουστίνο, και πώς με στοιχεία -που παρέθεσε ο τ.Εισαγγελέας-, αποδείχθηκε η πλεκτάνη, και δυστυχώς η απόπειρα σπίλωσης ανθρώπου από επίορκους επιστήμονες. Εξάλλου ο κ.Λογοθέτης παρέθεσε και άλλες περιπτώσεις διώξεων ή απειλών κατά του π.Αυγουστίνου, ο οποίος εφάρμοζε το «πειθαρχείν δει Θεώ μάλλον ή ανθρώποις».
Αυτή είναι η αλήθεια των ιστορικών συμβάντων.
Συμπληρωματικά στα όσα αξιόπιστα αναφέρει ο ανώνυμος των 12:03μ.μ. να υπομνήσουμε ότι στην εν λόγω επιστολή του αειμνήστου Τρεμπέλα προς τον αοίδιμο π.Αυγουστίνο ο πρώτος τονίζει, αφού προηγουμένως εκζήτησε τη συγγνώμη απ τον επίσκοπο, ότι ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ στη σχετική κατάθεσή του αναφορικά με την προσωπικότητα του π.Αυγουστίνου.Κι αυτό καταφαίνεται απ τη λέξη ΙΣΩΣ που χρησιμοποιεί στην εν λόγω αναφορά ο Τρεμπέλας.Ο Τρεμπέλας κατά λέξει αναφέρει στην εν λόγω επιστολή:ΟΜΟΛΟΓΩ ΟΤΙ ΣΑΣ ΗΔΙΚΗΣΑ.Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο μακαρίτης Τρεμπέλας όρθρου βαθέος μετέβη στη χειροτονία σε επίσκοπο του π.Αυγουστίνου το καλοκαίρι του 1967 και αργότερα σαν υπεύθυνος κατά νόμον του περιοδικού Ο ΣΩΤΗΡ έγραψε σχόλιο συμπαραστάσεως για τη δίωξη του π.Αυγουστίνου απ το στρατιωτικό καθεστώς με τη διαδικασία της αποστολής ψυχιάτρων που το κατέσχε η λογοκρισία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυκούργος Νάνης