Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2009






ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ


Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

(1770-1861)


Μοναχός Χριστοφόρος Παναγιωτόπουλος Παπουλάκος είναι νας σύγχρονος πόστολος το λληνισμο καί τς ρθοδοξίας. Παρά τατα μορφή καί δράση του πί κατόν πενήντα καί πλέον χρόνια τελοσε πό μφισβήτηση καί παρεξήγηση μέσα στήν τεχνητή μίχλη, τήν ποία εχαν δημιουργήσει κακία καί ντινομίες τς ποχς του, καί μόλις στίς μέρες μας ποκαθίσταται σέ λη της τή λαμπρότητα.

Στήν ποχή του ρισμένοι πό σύγχυση μπάθεια τόν ποκάλεσαν γύρτη, τό πίσημο κράτος τόν συνέλαβε καί ερά Σύνοδος, πό τήν πίεση τς ξουσίας, τόν περιόρισε διά βίου σέ Μονές τς Θήρας καί τς νδρου. λλά λαός πό γενιά σέ γενιά, σάν μέσα σέ θρύλο, μς μεταλαμπαδεύει μέ ελάβεια καί σεβασμό τή μνήμη, τή φήμη καί τά σημεα του. τσι, τώρα πού χρόνος τόν πομάκρυνε πό τίς σύγχρονες περιστάσεις, μπορομε νά τόν δομε καί νά τόν κρίνουμε καλύτερα.

Παπουλκος/κης γεννήθηκε μετά τό 1770 στόν ρμπουνα του δήμου Κλειτορίας τν Καλαβρύτων. Μετέρχονταν τό οκογενειακό πάγγελμα το κρεοπώλη. ταν νθρωπος φιλήσυχος καί δίκαιος. Σέ ριμη λικία βλέπει να οράνιο σημεο στήν οκία του, πού τόν προστάζει νά φιερωθε ξ λοκλήρου στόν Χριστό ς κήρυκας μοναχός. Πιό ψηλά πό τό χωριό του χτίζει τή σκήτη τς «Κοιμήσεως τς Θεοτόκου». ταν πλός καί κατεχε στοιχειώδεις γραμματικές γνώσεις· ς κ τούτου δέν θά μποροσε νά κατακτήσει κάποια πεύθυνη θέση στόν νώτατο κλρο. Εχε μως τήν τύχη νά ζήσει στήν πιό ντονη περίοδο το θνους μας. Συμμετεχε στή μεγάλη προετοιμασία καί στόν γώνα γιά τήν πελευθέρωση τς λλάδος πό τό μακρόχρονο θωμανικό ζυγό.

τσι ζυμώθηκε μέ τά θνικά νάματα καί τήν πνευματικότητα, πού πορρέουν πό τή μακραίωνη παράδοσή μας καί τήν νευ ρων καί ρίων προσήλωση τς λλαδικς κκλησίας στήν Μεγάλη Μητέρα κκλησία. Καί ταν ο Βαυαροί καί τά ργανά τους θέλησαν νά λλοιώσουν τό λληνορθόδοξο πνεμα μέ παράδεκτες καί ποπτες καινοτομίες, Χριστοφόρος τέθηκε πικεφαλς στόν γώνα γιά τήν λήθεια καί τήν λευθερία. Μαζί του λόγιοι ρασοφόροι τς εποχής του, πως κ Κεφαλληνίας Κοσμς Φλαμιάτος, Μεγαλοσπηλιώτης γνάτιος Λαμπρόπουλος, Κωνσταντνος ξ Οκονόμων, Διονύσιος πιφανιάδης, καί λλοι Κολλυβάδες καί πνευματικοί νθρωποι πό λα τά κοινωνικά καί μορφωτικά στρώματα.

Παπουλκος περιοδεύει σέ λη τήν Πελοπόννησο, στήν ττική καί σέ πολλά νησιά, πως στίς Σπέτσες, στήν δρα, στόν Πόρο καί στήν λαφόνησο, διδάσκοντας τό Λόγο το Θεο. Ο Διδαχές του εναι βάλσαμο καί λπίδα γιά τούς ταλαίπωρους νθρώπους τν περιοχν ατν. Παντο στηλιτεύει τίς προσπάθειες τς ξενόφερτης ξουσίας καί τν προστατν ατς, πού προσπαθον νά λλοιώσουν τήν παράδοσή μας. Μέ τό λόγο του μεταμορφώνει τό λαό, στε νά πικρατε γάπη, δικαιοσύνη καί συγχώρηση. Τύπος τς ποχς γράφει πώς: «,τι δέν κατάφεραν ο νόμοι, τό κατόρθωσε μέ τό κήρυγμά του Χριστοφόρος». φιλανθρωπία καί καλοσύνη ξαπλώνονται παντο, π’ που περν. ερά Σύνοδος ρχικά προτείνει νά τόν φήσουν λεύθερο, διαπιστώνοντας: «τι που ν πλθε, κηρύξας τν λόγον το Θεο, οτε γυρτίαν, οτε διοτέλειάν τινα φάνη μετελθών, λλ’ φιλοκερδής ν, κα κτήμων, κα ς πό πλος πλούστατος τν λόγον το Θεο κηρύξας, συνέστειλε κα παντελς παυσε δι τς διδασκαλίας του τν ζωοκλοπήν, τήν δενδροκοπίαν, τν ψευδορκίαν κ.τ.λ. καί … θεωρε ατν τς κατ’ ατο γενομένης κατηγορίας θον». στόσο ο σχυροί φοβονται καί πιέζουν τήν . Σύνοδο νά κδώσει ργότερα παγορευτική γκύκλιο γιά τά κηρύγματά του. Παπουλκος πιστρέφει στόν ρμπουνα γιά περισυλλογή· λλ’ μως χι γιά πολύ.

γώνας χει γίνει γι’ ατόν σκοπός τς πάρξεώς του. ταν σέ λίγο ξαναβγαίνει στά χωριά καί στήν παιθρο, Πελοπόννησος λόκληρη καί πολλά νησιά δονονται πό νθουσιασμό. Το πιφυλάσσουν πρωτοφαν γιά τά χρονικά ποδοχή. Μιά μεγάλη πνευματική λιτανεία διασχίζει π’ κρου ες κρον τό Μοριά μέ πικεφαλς τόν Παπουλκο. Παντο τό πλθος μαζί μέ τόν κλρο τόν ποθεώνει καί τόν κολουθε ψάλλοντας τό «Τ περμάχ Στρατηγ».

μεγάλη πορεία τς πίστεως φθάνει μέχρι τήν Καλαμάτα. Τότε Κυβέρνηση καί . Σύνοδος νησυχον καί ποφασίζουν νά ντιδράσουν. Στρατός καί στόλος ποστέλλονται ναντίον το οπλου Γέροντος, γιά νά καταστείλουν τό «κίνημα». Παπουλκος καταφεύγει στά πρόσιτα βουνά τς Μάνης, που τόν προστατεύει μν γάπη τν κατοίκων, θά τόν καταδώσει μως τό πάθος τς φιλαργυρίας. μοιβή τς συλλήψεώς του εχε ριστε σέ ξι χιλιάδες δραχμές καί προδότης, δυστυχς, βρέθηκε νάμεσα στόν κλρο.

γωνιστής γιά να χρόνο γκλείεται στίς γρές καί νήλιες φυλακές το Ρίου. ταν μεταφέρεται στήν θήνα, γιά νά δικασθε, κλρος καί λαός, μέ κλάματα καί δεήσεις, ποκλίνονται σέ κενον, π’ που περν. Τό Κράτος δέν τολμ νά τόν δικάσει, γιατί λαός εναι μέ τό μέρος του καί τοιμος νά ναιρέσει τίς συκοφαντίες. Μέ πιέσεις τς πολιτείας στήν . Συνόδο περιορίζεται σωματικς διά βίου, περιφρουρούμενος στή Μονή Προφήτου λιού Θήρας καί ργότερα στή Μονή Παναχράντου νδρου. λλά λαός δέν τόν λησμονε. π’ λα τά Βαλκάνια ρχονται προσκυνητές στά σιδερόφρακτα κελλιά, που φυλάσσεται, γιά νά πάρουν τήν εχή του κομμάτι πό τό ράσο του γιά γιασμό. Κοιμήθηκε στήν νδρο στίς 18 ανουαρίου 1861. Λίγο νωρίτερα φρουρός του ζήτησε συγγνώμη πό τόν Γέροντα καί τήν ελογία του, γιά νά γίνει Μοναχός. Εχε τήν πεποίθηση τι κάτω πό τήν κατάλευκη γενειάδα του κπορεύονταν φς καί λήθεια.

Παπουλκος κοιμήθηκε γνοημένος πό τούς σχυρούς, πού προσπάθησαν καί μετά τό θάνατό του νά κηλιδώσουν τή μνήμη του. λλά κλρος καί λαός τόν θελε πάντα κοντά του. Πολλοί Ναοί χτίζονταν στό νομά του, σο κόμα ζοσε, προσωπικά του ντικείμενα τοποθετονται, μαζί μέ τή μορφή του σε δαγκεροτυπία, στά εκονοστάσια ς λείψανα. πό πατέρα σέ παιδί μέ ελάβεια μεταφέρεται σπόρος, πού ρριξε φωτισμένος ατός, λλά καί θαρραλέος, γωνιστής–μοναχός. Μέ σεβασμό ναφέρονται λοι στήν πορεία τς ζως του, πό τό σπίτι του στόν ρμπουνα Κλειτορίας μέχρι τή Μονή Παναχράντου, «δ γεννήθηκε Παπουλάκος», «πό δ πέρασε», «σέ ατή τήν πέτρα νεβασμένος κήρυξε».

Μετά πολλά χρόνια ρχεται ναγνώριση. Εναι καί ατό να πό τά χαρακτηριστικά τς φυλς μας. δ ο ρωες, ο γιοι καί ο μεγάλες προσωπικότητες δέν νακηρύσσονται οτε πιβάλλονται μέ δόγματα μέ διατάγματα. δ τούς μεγάλους τούς ναδεικνύει λαός, φο χρόνος ξεκαθαρίσει τίς ποπτες λληλεπιδράσεις τς ποχς καί τν συνανθρώπων τους.

τσι, Παπουλκος, φτωχός Μοναχός, περν δη στή χορεία τν γίων τς ρθοδοξίας καί τιμται τήν μέρα τς κοίμησής του, τήν 18η ανουαρίου, καθώς καί τήν 18η Αγούστου σέ νάμνηση τς λιτάνευσης τς εκόνος καί τς τιμίας κάρας του, κατά τό θέρος το 1973, στήν χαα. δη ερά Μητρόπολις Θήρας μοργο & Νήσων προβαίνει σέ λες τίς παραίτητες νέργειες γιά τήν πίσημη ναγραφή το σίου Μοναχο στίς δέλτους το ρθόδοξου ορτολογίου.

Γιά τόν Παπουλκο βλέπε περισσότερα στίς στοσελίδες: www.papoulakos.org / www.papoulakos.ifno

© ρχιμ. Νεκτάριος Ν. Πέττας, Πρόεδρος το μή κερδοσκοπικο: «ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου