Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025

“O εις και η Αλήθεια αποτελούν την πλειοψηφία”

 



Στα θέματα της πίστεως και της αγιοπνευματικής εκκλησιαστικής διοργανώσεως ουδεμία αξία ή σημασία έχουν αποφάσεις, που λαμβάνονται κατά πλειονοψηφία ή ακόμη και παμψηφία, εάν έρχωνται σε αντίθεση και σύγκρουση με τα δόγματα και τους κανόνες της Εκκλησίας. Στις περιπτώσεις αυτές έχει απόλυτη εφαρμογή η αρχή: «Ο εις και η αλήθεια αποτελούν την πλειοψηφία». Με βάση την αρχή αυτή διασφαλίσθηκε η Ορθοδοξία δια μέσου των αιώνων και συνετρίβησαν οι αιρέσεις και τα σχίσματα. Αρκεί να θυμηθούμε τι συνέβη κατά την επί δεκαετίες κυριαρχία των Αρειανών κατά τον Δ΄ αιώνα, ότε η πλειονοψηφία ή και η παμψηφία πολυαρίθμων Συνόδων, που αποδείχθησαν ληστρικές ή ψευδοσύνοδοι, ετάχθησαν υπέρ της αιρέσεως του Αρείου και εναντίον της Ορθοδοξίας. Οι Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας όχι μόνο δεν υπετάχθησαν στις αποφάσεις αυτές των ψευδοσυνόδων, αλλά όρθωσαν το ανάστημά τους επί των επάλξεων της Ορθοδοξίας, όπως ο Μέγας Αθανάσιος. Είναι ίσως η συγκλονιστικώτερη περίπτωση στην εκκλησιαστική ιστορία, που επιβεβαιώθηκε με τον πιο πανηγυρικό τρόπο, ότι «Ο εις και η αλήθεια αποτελούν την πλειοψηφία». Εάν ο Μέγας Αθανάσιος συνεμορφώνετο με την αρχή της πλειονοψηφίας και υπετάσσετο εις τις αντικανονικές και αντορθόδοξες αποφάσεις της, θα επρόδιδε την ιδιότητά του, ως αληθινού ορθοδόξου Ιεράρχου και Επισκόπου, που έχει σαν ύψιστη αποστολή την προάσπιση μέχρι θανάτου της εμπιστευθείσης σε κάθε αληθινό επίσκοπο Ιεράς Παρακαταθήκης, της αποκαλυφθείσης από τον Εσταυρωμένο Θεό της Αγάπης, Αληθείας και τότε αντί της Κυριακής της Ορθοδοξίας θα εορτάζετο ο θρίαμβος της Αιρέσεως και στη θέση του Μεγάλου Αθανασίου θα δοξολογείτο ο Άρειος!


(Από το βιβλίον «Η Μεγάλη Προδοσία» του Καθηγητού κ. Κων/νου Δωρ. Μουρατίδου).

ΠΗΓΗ,ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΦΩΝΗ

 

ΣΧΟΛΙΑ

«Ο εις και η Αλήθεια αποτελούν την πλειοψηφία»

1. Δογματικό και εκκλησιολογικό θεμέλιο

Το κείμενο εκφράζει έναν βασικό άξονα της Ορθόδοξης εκκλησιολογίας: η Αλήθεια της Εκκλησίας δεν καθορίζεται αριθμητικά, αλλά αποκαλυπτικά. Η Εκκλησία δεν είναι δημοκρατικό σωματείο, αλλά Σώμα Χριστού, «στύλος και εδραίωμα της αληθείας» (Α΄ Τιμ. 3,15).

Η αλήθεια της πίστεως δεν εξαρτάται από πλειοψηφικές αποφάσεις, όταν αυτές έρχονται σε σύγκρουση με το αποκεκαλυμμένο δόγμα και την Παράδοση.

Ο ίδιος ο Κύριος προειδοποιεί:
«Ει ο κόσμος υμάς μισεί, γινώσκετε ότι εμέ πρώτον εμίσησεν» (Ιω. 15,18).

Η αλήθεια συχνά βρίσκεται σε σταυρική μειονότητα, όχι σε θριαμβευτική πλειοψηφία.


2. Πατερική μαρτυρία

Η αναφορά στον Άγιο Αθανάσιο αποτελεί καίριο θεολογικό παράδειγμα. Κατά τον Δ΄ αιώνα, η αίρεση του Αρείου επικράτησε θεσμικά και αριθμητικά. Πολλές σύνοδοι, με συμμετοχή πλήθους επισκόπων, αλλοίωσαν το δόγμα περί της θεότητας του Υιού.

Η αναφορά στον Άγιο Αθανάσιο αποτελεί καίριο θεολογικό παράδειγμα. Κατά τον Δ΄ αιώνα, η αίρεση του Αρείου επικράτησε θεσμικά και αριθμητικά. Πολλές σύνοδοι, με συμμετοχή πλήθους επισκόπων, αλλοίωσαν το δόγμα περί της θεότητας του Υιού.

Ο Άγιος Αθανάσιος, παρότι: εξορίστηκε πέντε φορές, διώχθηκε, συκοφαντήθηκε, δεν συμβιβάστηκε ποτέ με την πλάνη. Έμεινε αμετακίνητος στην αποστολική πίστη, ακόμη και όταν βρέθηκε μόνος, εξόριστος και διωκόμενος.

Ο αγώνας του Αγίου Αθανασίου αντανακλά τον λόγο του Κυρίου: «Και έσεσθε μισούμενοι υπό πάντων διά το όνομά μου» (Ματθ. 10,22)

Ο Άγιος Αθανάσιος δεν πολέμησε «τον κόσμο» από υπερηφάνεια, αλλά: από υπακοή στην Αλήθεια, από αγάπη για την Εκκλησία, από πίστη στον Χριστό.


3. Πνευματική ερμηνεία

Η φράση «ο εις και η Αλήθεια» δεν υμνεί τον ατομισμό ή την αυθαιρεσία. Αναφέρεται στον ένα που μένει εντός της Εκκλησίας, της Παράδοσης και του Σταυρού, όχι στον «έναν» που αυτονομήθηκε.

Η αλήθεια δεν είναι προσωπική άποψη, αλλά ο ίδιος ο Χριστός:
«Εγώ ειμι η Οδός και η Αλήθεια και η Ζωή» (Ιω. 14,6).

Όποιος μένει εν Χριστώ, ακόμη κι αν μείνει μόνος, δεν είναι μόνος, διότι βρίσκεται σε κοινωνία με όλη την Εκκλησία των Αγίων.


4. Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής – η ομολογία εναντίον των πολλών

Ο Άγιος Μάξιμος βρέθηκε μόνος απέναντι σε Πατριάρχες, αυτοκράτορες και συνόδους που υποστήριζαν τον Μονοθελητισμό. Όταν του είπαν ότι όλη η Εκκλησία σκέφτεται αλλιώς, απάντησε:
«Ει και πας ο κόσμος κοινωνήσει, εγώ ου κοινωνώ».

Για τον Άγιο Μάξιμο, κριτήριο Εκκλησίας δεν είναι ο αριθμός, αλλά η ορθόδοξη ομολογία. Η αλήθεια δεν μετριέται με κοινωνική αποδοχή, αλλά με πιστότητα στο φρόνημα των Πατέρων.

Η στάση του Οσίου Μαξίμου δεν ήταν ακαδημαϊκή αντιλογία, αλλά μαρτυρία αληθείας με σταυρικό φρόνημα. Επέλεξε την εξορία, την κοπή της γλώσσας και του δεξιού χεριού, παρά τη σιωπή ή τον συμβιβασμό με την πλάνη.
Διδάσκει ότι η αλήθεια της Πίστεως δεν υποτάσσεται στην εξουσία, ούτε στην πλειοψηφία, αλλά φυλάσσεται με ταπείνωση και υπομονή.


5. Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος – φόβος των ψευδοσυνόδων

Ο Άγιος Γρηγόριος είναι εξαιρετικά αυστηρός απέναντι στις συνόδους που δεν εκφράζουν το Πνεύμα της Αλήθειας:
«Φεύγω τας συνόδους, διότι ουδεμίαν είδον έχουσαν καλόν τέλος».

Η φράση αυτή δεν απορρίπτει τη συνοδικότητα, αλλά καταγγέλλει τις συνόδους που λειτουργούν χωρίς το Άγιο Πνεύμα, όπου η πλειοψηφία γίνεται όργανο πλάνης.
Εδώ θεμελιώνεται πατερικά η αρχή ότι η αλήθεια προηγείται της διαδικασίας.


6. Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος – η μειονότητα των δικαίων

Ο Χρυσόστομος επισημαίνει ότι στην ιστορία της σωτηρίας ο Θεός εργάζεται συνήθως μέσα από λίγους:
«Ου διά το πλήθος κρίνεται η αλήθεια, αλλά διά την ορθότητα των δογμάτων».

Η Εκκλησία δεν ταυτίζεται πάντοτε με τη «μαζική» έκφρασή της, αλλά με εκείνους που διαφυλάσσουν ανόθευτη την πίστη, ακόμη κι αν διώκονται από εκκλησιαστικούς μηχανισμούς.


7. Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων – η Καθολικότητα ως πληρότητα αληθείας

Ο Άγιος Κύριλλος ξεκαθαρίζει ότι η «Καθολική Εκκλησία» δεν είναι καθολική επειδή είναι πολυπληθής, αλλά επειδή:
«Διδάσκει όλην και ακέραιαν την αλήθειαν».

Άρα, αν μια πλειοψηφία αλλοιώνει την αλήθεια, παύει να εκφράζει την καθολικότητα, ακόμη κι αν εμφανίζεται ισχυρή και οργανωμένη.


8. Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος – ο δρόμος των ολίγων

Σε ασκητικό επίπεδο, ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος συμπληρώνει:
«Ολίγοι οι σωζόμενοι, διότι ολίγοι οι θέλοντες τον κόπον της αληθείας».

Η αλήθεια συνδέεται με σταυρό, όχι με άνεση ή αποδοχή. Αυτό ισχύει τόσο στην προσωπική άσκηση όσο και στη δογματική στάση.


Συμπέρασμα

Οι Πατέρες συμφωνούν σε ένα κοινό φρόνημα:
• Η πλειοψηφία χωρίς αλήθεια γίνεται πλάνη
• Η μειονότητα με αλήθεια γίνεται Εκκλησία
• Ο «εις» δεν είναι αυθαίρετος, αλλά φορέας της Παραδόσεως
• Η αλήθεια δεν καινοτομεί, μαρτυρεί

Γι’ αυτό και η Εκκλησία τιμά Ομολογητές, όχι «πλειοψηφούντες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου