Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

 

 

Πως θα αντιδρούσε άραγε ο Ιησούς Χριστός αν εισερχόταν στην υποτιθέμενη εθνική (ρωμαϊκή) πινακοθήκη των Ιεροσολύμων και αντίκριζε προσβλητικές εικόνες Πατριαρχών και Προφητών;

24-3-2025

Καρανίκας Παναγιώτης

    Διά του παρόντος άρθρου σκοπεύω να προβληματίσω τους αναγνώστες ώστε να απαντήσουν στο ερώτημα του τίτλου του άρθρου· στο πως θα αντιδρούσε ο Ιησούς Χριστός βλέποντας να εκθέτονται σε μία αίθουσα ή στην αγορά της πόλης των Ιεροσολύμων βλάσφημες προσωπογραφίες των Ενώχ, Νώε, Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, Μωυσή, Ηλία, Δαυΐδ, Ησαΐα, Ιερεμία, Ιεζεκιήλ, Δανιήλ, Ιωσήφ ή του Ιωάννου Προδρόμου;

   Για να συνδράμω στην εξαγωγή ορθής απάντησης θα ανακαλέσω στη μνήμη σας το περιστατικό της εκδίωξης των εμπόρων και αργυραμοιβών από την αυλή του Ναού των Ιεροσολύμων.

    Ο θεολόγος Ιωάννης στο δεύτερο κεφάλαιο του ευαγγελίου του μας διηγείται ότι καθώς πλησίαζε η ιουδαϊκή εορτή του νομικού Πάσχα, ο Ιησούς ανέβηκε από την Καπερναούμ στα Ιεροσόλυμα και είδε στον εξωτερικό περίβολο του Ναού ανθρώπους που πωλούσαν τα προς θυσία ή προσφορά βόδια, πρόβατα και περιστέρια καθώς και τους αργυραμοιβούς που έκαναν καθιστοί συνάλλαγμα από ξένα νομίσματα στο ιουδαϊκό νόμισμα του Ναού. Βλέποντας αυτή την κατάσταση λοιπόν ο Ιησούς έφτιαξε ένα πρόχειρο μαστίγιο από σχοινιά και έβγαλε από την αυλή του Ναού τα τετράποδα ζώα, σκόρπισε καταγής τα νομίσματα και αναποδογύρισε τους πάγκους των κολλυβιστών. Φόβισε και έδιωξε τους πωλητές αλλά δεν τους χτύπησε. Ούτε ζήτησε προηγουμένως την άδεια των ρωμαϊκών αρχών ή της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας των Ιουδαίων για να προβεί σε αυτή την αυθόρμητη και βίαιη εκδίωξη των ζώων, εμπόρων και τραπεζιτών. Στη συνέχεια ζήτησε από τους πωλητές των περιστεριών να απομακρύνουν τα κλουβιά από το χώρο εκείνο και κατόπιν είπε σε όλους τους παρισταμένους να μην κάμνουν τον οίκο του Πατρός Του, οίκο εμπορίου.

   Ούτε τα μικρά και σιωπηλά περιστέρια δεν ανέχτηκε ο Κύριος στο ναό του Πατέρα Του. Καμία υποχώρηση και συγκατάβαση στην ασέβεια, ούτε στις φαινομενικά μικρές βεβηλώσεις. Ασέβεια εννοώ την κερδοσκοπία από την πώληση των περιστεριών και όχι τα περιστέρια αυτά καθ’ εαυτά.

    Ο Ιησούς εξεδίωξε τους εμπόρους από τον αυλόγυρο του Ναού και δεύτερη φορά, ετεροχρονισμένα. Το εξιστορεί ο ευαγγελιστής Ματθαίος. Εκεί ο Ιησούς είπε στους παρευρισκομένους ότι ο Ναός είναι οίκος προσευχής και δεν πρέπει να τον μεταβάλουν σε σπήλαιο ληστών. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο Ιησούς εξέβαλε από τον υπαίθριο χώρο του Ναού όχι μόνο εκείνους που πωλούσαν αλλά και εκείνους που αγόραζαν. Κατά αναλογία δυνάμεθα παρενθετικά να ισχυριστούμε ότι ασέβεια και αμαρτία δεν είναι μόνο να ανοίγεις το μαγαζί σου και να πουλάς επί κέρδους τις Κυριακές αλλά και να ψωνίζεις τις Κυριακές. Ασέβεια και αμαρτία δεν είναι μόνο να εκθέτεις δημοσίως βλάσφημους πίνακες αλλά και να τους βλέπεις εξ επόψεως καλλιτεχνικής με απάθεια ως επισκέπτης.

   Ο αμνός του Θεού, ο γλυκύς και πράος Ιησούς εξεδήλωσε ιερά αγανάκτηση που προχώρησε σε έργο. Η αγανάκτησή του δεν περιορίστηκε μόνο σε συναισθηματική φόρτιση ή σε μία προφορική δημόσια διαμαρτυρία και επίπληξη. Φώναξε αλλά και έπραξε. Έλεγξε τους ασεβείς όχι μόνο με τα χείλη Του αλλά και με τα χέρια Του.  

    Και… «ἐμνήσθησαν δὲ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ὅτι γεγραμμένον ἐστίν, ὁ ζῆλος τοῦ οἴκου σου καταφάγεταί με». Αν πρέπει να μας κατατρώει ο ζήλος για τον άψυχο ναό του Θεού, τι θα πρέπει να μας προκαλεί ο ζήλος για τον έμψυχο ναό του Θεού που είναι κατ’ ουσίαν και το σώμα του Ιησού και η μήτρα της Υπεραγίας Θεοτόκου; Ο ζήλος είναι ένα συναίσθημα, μία εσωτερική παρόρμηση που πρέπει να διακατέχει όλους τους ευσεβείς χριστιανούς. Ο Θεός αρέσκεται στους κατ’ επίγνωση ζηλωτές χριστιανούς που τον σέβονται ανιδιοτελώς με αυταπάρνηση αψηφώντας τις συνέπειες και επιπτώσεις από τους ανθρώπους εκείνους και τους κρατικούς νόμους που δεν σέβονται το Θεό.

    Αγαπητοί αναγνώστες και αδελφοί, επανέρχομαι και σας θέτω το εξής ερώτημα. Αν ο θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός δεν ανέχτηκε τα ζώα, τους πωλητές και τους αργυραμοιβούς όχι μόνο εντός του Ναού αλλά ούτε καν στην εξωτερική αυλή και αν εκδήλωσε την αγανάκτησή του με προφορικό δημόσιο έλεγχο και έμπρακτα με το φραγγέλιο, τι θα έλεγε και τι θα έκανε αν επισκεπτόταν την υποτιθέμενη εθνική (ρωμαϊκή) πινακοθήκη των Ιεροσολύμων και αντίκριζε προσβλητικές εικόνες Πατριαρχών και Προφητών; Προτού απαντήσετε αναλογιστείτε παρακαλώ την αχανή και ασύγκριτη διαφορά μεταξύ της αυλής του Ναού και των έμψυχων εικόνων, υπηρετών και φίλων του Θεού.

    Και τολμώντας μία χρονική αναγωγή στο σήμερα, σας ερωτώ φίλτατοι αναγνώστες. Πως θα αντιδρούσε ο Κύριός μας και Θεός μας Ιησούς Χριστός επισκεπτόμενος αισθητώς εν σώματι την εθνική πινακοθήκη των Αθηνών και αντικρίζοντας βλάσφημες εικόνες του Ιδίου, της Μητέρας Του, του Σταυρού Του, των Αγγέλων Του και των Αγίων; Αν έλεγξε σφοδρώς τους πωλητές και τους αγοραστές και αν έδιωξε βιαίως με μαστίγιο τα ζώα και τους ιερόσυλους εμπόρους και τραπεζίτες από την αυλή ενός ιουδαϊκού ναού, πως θα μεταχειριζόταν άραγε τις βέβηλες εικόνες της εθνικής πινακοθήκης και τι θα έλεγε στους Κατσαδιώτη, Μενδώνη, Τσιάρα και Μητσοτάκη;

Ευχαριστώ εκ καρδίας και εκ των προτέρων τους αναγνώστες εκείνους που θα τολμήσουν να απαντήσουν γραπτώς στο ως άνω ερώτημά μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου