Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2025

ΠΟΤΕ Η ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΡΙΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΚΡΙΜΑ (ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ)

 



γιος Συμεν Θεσσαλονίκης λέγει:

τι πρέπει ν προσέχει ερες δι ποον προσφέρει τς μερίδας». («Κεφάλαιον ΟΓ).

σον τ ργον εναι πωφελές, κα σωτήριον δι’ σους ξίως προσφέρεται, τοσοτον εναι πικίνδυνον κα πιβλαβς ταν δι’ ναξίους, ς μεταθέτους π τν κακίαν, προσφέρεται. πειδ μερς προσφερομένη διά τινα μ τ ν ερίσκεται πλησίον το Θείου ρτου, ταν κενος ερουργται κα μεταβάλλεται ες Σμα Χριστο, εθς κα ατ το γιασμο μετέχει. Μ τ ν εσάγεται κα ες τ ποτήριον, νώνεται μ τ αμα· δι τοτο κα ξαποστέλλει τν χάριν ες τν ψυχν κείνου, δι τν ποον προσφέρθη. Γίνεται λοιπν Κοινωνία νοητή· κα ν μν δι ελαβες προσφέρεται, δι μαρτωλούς, που ν ερίσκωνται μως ες μετάνοιαν, οράτως δέ χεται νθρωπος τν Κοινωνίαν το Πνεύματος. ….Ε δ κα προσφέρεται δι κνένα που συζ ες τν μαρτίαν κα δν πέχει π’ ατήν, κα εναι νάξιος κα νεπιτήδειος πρς τν Κοινωνίαν, ες τν τοιοτον θέλει εναι ες κατάκριμα πρ ατο θυσία· θεν κα πρέπει ν προσέχ ερες ν μ λαμβάν π καθένα προσφοράν, μηδ ν προσφέρ δι τος τοιούτους, που ζον ναισχύντως ες τν μαρτίαν, δι ν μ συγκατακριθ κα ατς μ ατούς.

κ τούτου κα πειρασμοί, κα θλίψεις κολουθοσι. Δι τοτο κα λέγει· "ν μν πολλο σθενες, κα ἄῤῥωστοι, κα κοιμνται κανοί".

Πλαίσιο κειμένου: 7Εναι πολ σημαντικ τ σα λέγονται π το σεπτο εράρχου. ερες πο προσφέρει μερίδα (μνημονεύει στν ερ προσκομιδ κβάλλων μερίδα), ἐὰν ατο πο μνημονεύει εναι ελαβες ζον ν μετανοί, τότε δέχονται γιασμό. Ἐὰν μως συζον μ τν μαρτία κα τν διενεργον ναιδς, τότε κατακρίνονται. Κα τ ξιοπρόσεκτο, συγκατακρίνεται κα ερες μαζ μ’ ατος πειδ τος μνημονεύει δέχεται προσφορ π’ ατούς. Κα ἑὰν ερες συγκατακρίνεται μαζί τους πειδ μόνον δέχεται προσφορά τους, πόσο περισσότερο ἐὰν τος κοινωνήσει κ το γίου Ποτηρίου. ρχ συγκοινωνούντων δοχείων. Γι τν γιο Συμεν Θεσσαλονίκης μως τ ν ξωκείλει κάποιος στν αρεση εναι θανάσιμο μάρτημα. Ατ τ λέγει λλο ς ξς:

« Τοτο εναι τ μέγα μυστήριον· "Θες ν νθρώποις, κα Θες ν μέσ Θεν μν"· δηλαδ μ τ ν θεώθημεν κ το κατ φύσιν ντως Θεο, που σαρκώθη δι’ μς. Τοτο εναι μέλλουσα Βασι- λεία, κα τς αωνίου ζως τ πολίτευμα· " Θες μεθ’ μν ρώμενός τε, κα μεταλαμβανόμενος" κα δν χουν χώρα ο πιστοι, κα ο τερόφρονες ν εσέλθουν ες ατήν, πειδ ποία κοινωνία εναι μεταξ το φωτς κα το σκότους; "Κα ξαροσι, λέγει, τος πονηρούς, κ μέσου τν Δικαίων ο γγελοι". θεν δι τοτο δν εναι παντάπασι συγχωρημένον ν προσφέρ ερεύς, ν μνημονεύ κανένα τερόδοξον· λλ μήτε δι’ κείνους, ο ποοι ερίσκονται κα ζον φανερ ες τν μαρτίαν, κα εναι μετανόητοι, δν μπορε ερεύς, ν προσφέρ· πειδ θέλει εναι ες κατάκριμα ατν προσφορά, ς κα ες τος μετανοήτους κοινωνία τν φρικτν Μυστηρίων, καθς λέγει Παλος».

Τ τι εναι θανάσιμο μάρτημα τ τερόδοξο φρόνημα φαίνεται π’ ατ πο λέγει ερς Πατρ τι δν εναι μ κανένα τρόπο συγχωρημένο ερες ν μνημονεύει τερόδοξο διότι κατακρίνεται τερόδοξος. Κα τ παραλληλίζει μάλιστα μ τος μετανοήτους μαρτωλος ο ποοι χουν κριβς τ διο ποτέλεσμα. Κατάκριση π το Θεο. Τ τι εναι μαρτία νώπιον το Θεο ποδοχ τς αρέσεως ς φρόνημα ατ τ λέγουν λοι ο Πατέρες. νδεικτικς Μ. Βασίλειος λέγει: «... ξιομεν μς, σον στν φ’ μν, ες λίγον ριθμν περιστσαι τος βλασφημοντας κα τος μ  λέγοντας κτίσμα τ Πνεμα τ γιον δέχεσθαι ες κοινωνία, να μόνοι καταλειφθσιν ο βλάσφημοι κα καταισχυνθέντες πανέλθωσι πρς τν λήθειαν πιμένοντες τ μαρτί ναξιόπιστοι σι δι τν λιγότητα” λλ κα γι τν ερ Χρυσόστομο λέγεται:

«Συνεπς, γι τ Χρυσόστομο, μεγάλη μαρτία δν ποτελε μονάχα αρεση,...». πανερχόμενοι στν γιο Συμεν Θεσσαλονίκης, γι ν λέγει τι δν πρέπει ερες ν μνημονεύσει τν τερόδοξο σημαίνει τι ναφέρεται σ κριτο διότι τν κατακριθέ- ντα, οτως λλως, δν πιτρέπεται ν τν μνημονεύσει.

Τ συμπέρασμα ξ λων ατν εναι τι γι τν γιο Συμεν Θεσσαλονίκης διαμνημόνευση στν ερ προσκομιδ το κρίτου αρετικο κατακρίνει τν διο τν αρετικ λλ κα τν ερέα πο τν μνημονεύει, καθς πίσης τ διο ποτέλεσμα πιφέρεται γι τος δύο κα π τς μεταδόσεως τς Θείας Κοι- νωνίας. Κα μν συγκατάκριση το ρθοδόξου μετ το αρετικο, δι τς μνημονεύσεως, συμφωνε μ’ ατ πο λέγουν ο γιορετες Πατέρες λλ κα Ε’ Οκουμενικ Σύνοδος. δ συγκατάκριση κ τς μεταδόσεως τς Θείας Κοινωνίας συμφωνε μ τ λεχθέντα το γίου ωάννου το Δαμασκηνο, τς Ε’ Οκουμενικς Συνόδου κα το κειμένου πο πιγράφεται στ νομα το Μ. Βασιλείου.

(Ιερομονάχου Ευγενίου .Η  έννοια του μολυσμού. Οι παραπομπές των κειμένων βρίσκονται στο βιβλίο. Ευχαριστούμε τον Γέροντα για την άδεια δημοσίευσης αποσπασμάτων του βιβλίου του.)

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

Ο  Γέροντας προσφέρει ΔΩΡΕΑΝ  ένα μικρό αριθμό αντιτύπων του βιβλίου  σε ενδιαφερομένους, με μοναδικό έξοδο την πληρωμή των ταχυδρομικών τελών αποστολής .Όσοι ενδιαφέρονται ας στείλουν μήνυμα στο e-mail aiakeidis@yahoo.gr για σχετική συννενόηση.

 

 

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου