Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021

ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ
ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ



1. Ἀπαγορευμένη καί ἐπιτρεπόμενη ἀποτείχιση

Τόν τελευταῖο καιρό γίνεται συχνά λόγος γιά «ἀποτείχιση» καί «ἀποτειχισμένους» πιστούς, μέ συχνή ἐπίσης καί μᾶλλον σκόπιμη παρανόηση τοῦ ἐννοιολογικοῦ περιεχομένου αὐτῶν τῶν λέξεων. Τό οὐσιαστικό ἀποτείχισις παράγεται ἀπό τό ρῆμα ἀποτειχίζω, τό ὁποῖο σύμφωνα μέ τά Λεξικά σημαίνει: ὀχυρώνω, ἀποκλείω διά τείχους, ἐγείρω μεσότοιχον. Ἑπομένως καί ἡ λέξη «ἀποτείχισις» σημαίνει: ἀποκλεισμός διά τείχους, ὀχύρωσις. Τό δέ τεῖχος πού ὑψώνει κανείς γιά νά ἀμυνθεῖ καλεῖται ἀποτείχισμα.

Εἶναι σαφές ὅτι ἡ χρήση τῆς λέξεως ἀποτείχιση προϋποθέτει ὅτι ὑπάρχει κάποιος κίνδυνος, κάποιος ἐχθρός, γιά τήν προφύλαξη ἀπό τόν ὁποῖο ὑψώνει κανείς ἕνα τεῖχος. Στήν ἐκκλησιαστική γλώσσα ἡ ἔννοια αὐτή τῆς ἀποτειχίσεως φραστικά εἰσάγεται ἀπό τόν 15ο κανόνα τῆς Πρωτοδευτέρας Συνόδου ἐπί Μ. Φωτίου (861), ὅπου εἶναι σαφέστατο καί ἡλίου φαεινότερο ποιός εἶναι ὁ κίνδυνος πού ἐπιβάλλει τήν ἀποτείχιση. Αὐτός εἶναι ἡ αἵρεση καί οἱ αἱρετικοί ἐπίσκοποι.

Συγκεκριμένα μέ τούς δύο προηγουμένους κανόνες ἡ Σύνοδος, γιά νά ἀποτρέψει τήν δημιουργία σχισμάτων, τιμωρεῖ μέ τήν αὐστηρή ποινή τῆς καθαιρέσεως, διά τοῦ 13ου τόν πρεσβύτερο ἢ διάκονο, ὁ ὁποῖος διακόπτει τήν κοινωνία μέ τόν ἐπίσκοπό του καί δέν ἀναφέρει τό ὄνομά του στίς διάφορες εὐχές τῶν θείων λειτουργιῶν, πρίν νά καταδικασθεῖ ὁ ἐπίσκοπος ἀπό κάποια σύνοδο, «πρό συνοδικῆς διαγνώσεως», ἐπικαλούμενος κάποια δῆθεν ἀτοπήματα, «ἐγκλήματα», τοῦ ἐπισκόπου, δηλαδή ὄχι θέματα πίστεως ἀλλά διοικητικές, οἰκονομικές κ.ἄ. ἀτασθαλίες. Τά ἴδια ἐπαναλαμβάνει καί ὁ 14ος, δηλαδή ἐπιβάλλει τήν ποινή τῆς καθαιρέσεως στόν ἐπίσκοπο τώρα, πού γιά τούς ἴδιους λόγους διακόπτει τήν κοινωνία μέ τόν μητροπολίτη του. Ὁ 15ος κανόνας ἔχει μία ἰδιαιτερότητα: Στό πρῶτο του μέρος λέγει τά ἴδια καί γιά τόν μητροπολίτη, ὁ ὁποῖος διακόπτει τό μνημόσυνο τοῦ πατριάρχου, στήν δικαιοδοσία τοῦ ὁποίου ἀνήκει. Στό δεύτερο μισό ὅμως τοῦ κανόνος, ὅπου εἰσάγεται καί ἡ ἔννοια τῆς ἀποτειχίσεως, ὁ κανών προβαίνει σέ μία ἐξαίρεση, μέ βάση τήν ὁποία ἠμποροῦν οἱ κληρικοί ὁποιασδήποτε βαθμίδος καί ἀξιώματος νά διακόψουν τήν κοινωνία μέ τόν ἱερατικῶς προϊστάμενό τους καί νά μή τόν μνημονεύουν· αὐτό συμβαίνει, ὅταν ὁ ἐπίσκοπος, ὁ μητροπολίτης ἢ ὁ πατριάρχης κηρύσσουν καί διδάσκουν «γυμνῇ τῇ κεφαλῇ», δηλαδή φανερά, ἀπροκάλυπτα, κάποια αἵρεση, πού τήν ἔχουν καταδικάσει Σύνοδοι καί Ἅγιοι Πατέρες, «παρά τῶν Ἁγίων Συνόδων ἢ Πατέρων κατεγνωσμένην». Ἡ διακοπή μάλιστα αὐτή τῆς κοινωνίας καί τῆς ἀναφορᾶς τοῦ ὀνόματος τοῦ ἐπισκόπου, μητροπολίτου, πατριάρχου γίνεται καί πρίν ἀσχοληθεῖ μέ τό θέμα κάποια σύνοδος, δηλαδή καί «πρό συνοδικῆς διαγνώσεως».

Τό σημαντικό εἶναι ὅτι αὐτοί πού ἀποτειχίζουν τούς ἑαυτούς των ἀπό τέτοιους δῆθεν ἐπισκόπους, πού κηρύσσουν αἵρεση, ὄχι μόνο δέν ὑπόκεινται στίς ποινές πού ἐπιβάλλουν οἱ προηγούμενοι κανόνες, δηλαδή στήν ποινή τῆς καθαιρέσεως, ἀλλά πρέπει ἐπί πλέον νά τιμῶνται μέ τήν πρέπουσα τιμή ἀπό τούς Ὀρθοδόξους, διότι ἀποτειχίσθηκαν, δηλαδή χωρίσθηκαν μέ τό τεῖχος τῆς ἀληθείας, ὄχι ἀπό ἐπισκόπους, ἀλλά ἀπό ψευδεπισκόπους καί διότι ὄχι μόνο δέν προκαλοῦν σχίσμα καί διαιρέσεις, ἀλλά σπεύδουν, ἐπείγονται νά γλυτώσουν τήν Ἐκκλησία ἀπό σχίσματα καί διαιρέσεις πού προκαλοῦν οἱ ψευδοεπίσκοποι. Παραθέτουμε τό ἀκριβές κείμενο τοῦ κανόνος, τό ὁποῖο δυστυχῶς δέν προσέχουν πολλοί καί ὁμιλοῦν ἀπό κοιλίας, πρόχειρα, καί ἀβασάνιστα, καί κατόπιν θά σχολιάσουμε κάποια σημεῖα του, ὥστε νά ἀποσαφηνισθεῖ ἡ ἔννοια τῆς ἀποτειχίσεως, ἰδιαίτερα τό ἀπό ποιόν, ἀπό ποιούς ἀποτειχίζεται κανείς, ποιός εἶναι ὁ κίνδυνος, ὁ ἐχθρός, γιά τήν ἀπόκρουση τοῦ ὁποίου ὑψώνει κανείς τό τεῖχος, ὥστε νά ἀμυνθεῖ καί νά παρεμποδίσει τήν προέλαση καί τήν ἐξάπλωσή του. Τί προκύπτει ἀπό τό κείμενο; Ἀποτειχίζεται κανείς ἀπό τήν Ἐκκλησία ἢ ἀπό τήν αἵρεση, ἀπό ἀληθινούς ἐπισκόπους ἢ ψευδεπισκόπους; Ἂς ξαναδιαβάσουμε προσεκτικά τό κείμενο τοῦ 15ου κανόνος, πού παραθέτουμε ἀμέσως:

«Τά ὁρισθέντα περί Πρεσβυτέρων καί Ἐπισκόπων καί Μητροπολιτῶν, πολλῷ μᾶλλον ἐπί Πατριαρχῶν ἁρμόζει. Ὥστε εἴ τις Πρεσβύτερος, ἤ Ἐπίσκοπος, ἤ Μητροπολίτης τολμήσοι ἀποστῆναι τῆς πρός τόν οἰκεῖον Πατριάρχην κοινωνίας, καί μή ἀναφέροι τό ὄνομα αὐτοῦ, κατά τό ὡρισμένον καί τεταγμένον, ἐν τῇ θείᾳ Μυσταγωγίᾳ, ἀλλά πρό ἐμφανείας συνοδικῆς καί τελείας αὐτοῦ κατακρίσεως, σχίσμα ποιήσοι· τοῦτον ὥρισεν ἡ ἁγία Σύνοδος πάσης ἱερατείας παντελῶς ἀλλότριον εἶναι, εἰ μόνον ἐλεγχθείῃ τοῦτο παρανομήσας. Καί ταῦτα μέν ἐσφράγισταί τε καί ὥρισται περί τῶν προφάσει τινῶν ἐγκλημάτων τῶν οἰκείων ἀφισταμένων προέδρων, καί σχίσμα ποιούντων, καί τήν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας διασπώντων. Οἱ γάρ δι᾽ αἵρεσίν τινα παρά τῶν ἁγίων Συνόδων ἤ Πατέρων, κατεγνωσμένην, τῆς πρός τόν πρόεδρον κοινωνίας ἑαυτούς διαστέλλοντες, ἐκείνου δηλονότι τήν αἵρεσιν δημοσίᾳ κηρύττοντος, καί γυμνῇ τῇ κεφαλῇ ἐπ᾽ Ἐκκλησίας διδάσκοντος, οἱ τοιοῦτοι οὐ μόνον τῇ κανονικῇ ἐπιτιμήσει οὐχ ὑπόκεινται πρό συνοδικῆς διαγνώσεως ἑαυτούς τῆς πρός τόν καλούμενον Ἐπίσκοπον κοινωνίας ἀποτειχίζοντες, ἀλλά καί τῆς πρεπούσης τιμῆς τοῖς ὀρθοδόξοις ἀξιωθήσονται. Οὐ γάρ Ἐπισκόπων, ἀλλά ψευδεπισκόπων καί ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, καί οὐ σχίσματι τήν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας κατέτεμον, ἀλλά σχισμάτων καί μερισμῶν τήν Ἐκκλησίαν ἐσπούδασαν ῥύσασθαι».

πατηρ Θεοδωρος Ζησης

11 σχόλια:

  1. Ναι ναι... τα εχουμε ξαναακουσει τα παραμυθια και απο τον π.Ευθυμιο.
    Αποτειχιση λογω αιρεσης, οχι λογω αλλων θεματων, αλλα ο π.Ευθυμιος αποτειχιστηκε πότε ; οταν ο Μητροπολιτης Λαρισης Θεολογος εκθρονιστηκε και ενθρονιστηκε νεος.

    Δηλαδη καθαρα για διοικητικους λογους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eισαι ασχετος και δεν εχεις καμμια σχεσι με την Εκκλησια.
      Ο πατηρ Ευθυμιοε αξιοθρηνητε αποτειχισθηκε για δυο λογους που προβλεπουν οι Ιεροι κανονες. Και για την πανειρεσι του Οικουμενισμου του Οικουμενιστου Χριστοδουλου, οταν ηταν Μοιχεπιβατης Βολου και για λογους δικαιοσυνης οταν ηταν Μοιχεπιβατης ο Ιγνατιος Λαππας.
      Αλλα εσυ που καταλαβαινεις απο τετοια.
      Εχεις μεσανυχτα, ακου για λογους διοικητικους!!!!!

      Διαγραφή
    2. Διοικητικο δεν ειναι το ποιος δεσπότης είναι σε ποια μητρόπολη ;

      Τι ειναι δηλαδη ; δογματικο ;


      Πως γινεται αυτο ; μιλαμε βεβαιως για Ορθοδοξους. Οχι για τον Διοσκορο και τον Νεστοριο

      Διαγραφή
    3. Eισαι καλα κυριε;
      Οι Ιεροι Κανονες ομιλουν για αποτειχισι για λογους Δικαιοσυνης δεν το γνωριζεις;
      Δικαοσυνη εννοουν την αρπαγη καποιου θρονου απο ζωντα επσισκοπο σπουδαρχιδων αρχιμανδριτων. Και εδω επιτρεπει και αποτειχισι και δια παντος μεσου της εκδιωξης αυτου του προβατοσχημου Λυκου.
      Εχεις μεσανυχτα γι αυτα φαινεται. Παρα ταυτα κανεις τον εξυπνο.

      Διαγραφή
  2. Αντε να σας δούμε που θα καταλήξετε τελικά...

    Ήδη γνωρίζω αποτειχισμένους που τρέχουν σε ψυχολόγους και ψυχιατρους. Ή μάλλον στέλνουν τα παιδια τους.

    Ακομα χειρότερα δηλαδη. Ποιος ξέρει τι έζησαν αυτά τα παιδιά για να χρήζουν ψυχιατρικης υποστηριξης...


    Μια μερα θα βγουν αυτα στην δημοσιοτητα. Αλλα εσεις σαν τους Χιλιαστες χωρις τυψεις θα τα κοιτατε απραγοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ασε τα σαπια σου ΣΑΠΙΕ.
      Δεν υπαρχουν αυτα σε αποτειχισμενους.
      Αυτα τα παραμυθια αλλου εξυπνακια ανωνυμε θρασυδειλε

      Διαγραφή
    2. Με αυτά θα πείσεις όσους δεν ξέρουν από αποτείχιση και δεν ξέρουν αποτειχισμένους. Οχι εμένα κ.Τσολογιαννη. Εγω και απο αποτειχιση ξερω (ημουν πριν χρονια) και αποτειχισμενους ξερω. Δεν περνανε αυτα σε εμενα. Μια φορα τα εχαψα, και ξυπνησα. Εφυγα απο την πλανη

      Διαγραφή
    3. Και επεστρεψες στο ιδιο εξεραμα, στην Παναιρεσι.
      Με για σου και χαρα σου αξιοθρηνητε.
      Εφυγες απο τη λασπη λες.
      Και πηγες που στο Βοθρο και στην Χαβρα των Εβραιων;

      Διαγραφή
  3. Προς ανωνυμους 8/10/2021.Ας ξεκινησουμε απο το τελευταιο .Αν εισαστε καποτε στην αποτειχιση ,ποτε δεν φυγατε απ'αυτην .Φυγατε μαλλον με απογοητευση απο καποια ομαδα που ηγητο-ηγουντο ιερωμενος η ιερωμενοι ,απ'αυτους ΝΑΙ ΑΠΟΚΟΠΗΚΑΤΕ,ΟΧΙ απο την αποτειχιση.Κλωτσησε η καρδια σας απ'τα οσα βλεπουμε στο διοικητικο κομματι της εκκλησιας και ψυχικα μη αναπαυομενοι αποτειχισθηκατε, ορθως,Ετσι συμβαινει ,εν πρωτοις δεν αναπαυεται η καρδια του ορθοδοξου και ακολουθως γυρευει συν Θεω, η ,με δικη του πρωτοβουλια και ευθυνη ,καπως ισως βιαστικα, να προσχωρησει και να ακουμπησει σε καποιο κομματι-ομαδα, ορθως διαμαρτυρομενων για τα τεκταινομενα.Ενδεχομενα ,οι οποιοι ηγουντο η ηγητο της ομαδας σας να σας απογοητευσαν ,ως ανθρωποι οντες και τον κοσμον οικουντες.Μη απογοητευεστε αδελφοι και συνεχιστε την αναζητηση με γνωμονα την προσευχη και τους αγιους μας.ΑΥΤΟ που αναζητησατε αλλα σας απογοητευσε ,λογω ανθωπινου παραγοντα,ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ,Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ,ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΜΑΣ ,μη τα παρατησετε,ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΘΑ ΣΑΣ ΣΤΕΙΛΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΟΔΗΓΟ.Μην ενδωσετε στον πειρασμο .Συγχρονως βημα - βημα και οχι με αλματα ,γαλα και οχι ξηρα τροφη ,παρακληση ,μαθητευσατε στους Αγιους μας '' παλαιους''αλλα και συγχρονους αλλα και ζωντες διδασκαλους ,ως ανωτερω,για να εδραιωθειτε στην Δικαιοσυνη του Ευαγγελιου και των κανονων των Ι.Συνοδων[7+2].Επιπροσθετως ,ανεξαρτητως των οσων προηγηθησαν ,να ενημερωνεσθε και απο τουτο το καναλι ,εχει κατ'επιλογη βεβαιως και θεματα που θα σας βοηθησουν αλλα και χωρο να θεσετε ερωτησεις προς ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗ,ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ οι Χριστιανικες αυτη την ενοιαν και λογο υπαρξης εχουν αλλα και ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ.Αν θελετε και κρινετε σκοπιμο ,μας ενημερωνετε για την ομαδα που σας απογοητευσε ,προς ενημερωση και προφυλλαξη ετερων αδελφων ,χωρις να θιγονται μη επιτρεπτα .Οσον αφορα το θεμα του μ. επισκοπου ΛΑΡΙΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ,δεν εινε τοσο ''ρηχα ''τα πραγματα οπως τα συλογιεστε η σας τα μετεφεραν.Εκει στην Θεσσαλια ξεσηκωθηκε ολοκληρη περιοχη με αντικτυπο σ'ολη την Ορθοδοξια και σαφεστατα αυτα για τα οποια αγωνιζοντο οι αδελφοι μας ΛΑΡΙΣΙΝΟΙ ,την ΚΑΘΑΡΣΗ της Εκκλησιας και αποκατασταση της δικαιοσυνης μεσα απο την αποκατασταση του μαρτυρικου τους Επισκοπου [μαθετε ποιος ητο ο μ. Θεολογος,,αυτα μας οδηγουν γιατι ειναι πονος -αγαπη για την Ορθοδοξια και οδος για την σωτηρια.Αν επιθυμειτε υπαρχει καπου στα δεξια σας διευθυνση Λαρισαιων που εκδιδουν εφημεριδα [ΑΓΩΝΑΣ]ελπιζουμε να'ναι προθυμοι να σας ενημερωσουν, καλοπροαιρετα,για οσα συνεβησαν τοτε στη λαρισα ,αυτοι που κυριολεκτικα εδωσαν αιμα ,φυλλακιστηκαν,πληγωθηκαν ,εδαρησαν ,συρθηκαν με ψευδεις κατηγοριες ενωπιον δικαστων,...,κ.λ.π.π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΙ ΕΥΔΟΚΕΙ Η ΧΑΡΙΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΕΝ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΣ ΜΗ ΒΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΔΗΜΟΝΟΥΜΕ.ΕΙΝΕ ΑΛΗΘΕΣ ΟΜΩΣ ΟΤΙ Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ ΕΙΝΕ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΕΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΣΘΑΙ ΚΑΙ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΩΣ ΟΥΔΟΛΩΣ ΥΣΤΕΡΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΗΜΕΙΟΝ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΤΟΥ ΣΤΟΜΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.ΤΑ ΠΡΟΣΦΑΤΩΣ ΑΝΑΡΤΗΘΕΝΤΑ ΥΠΟ ΤΗΣ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΛΥΣΗ ΠΑΣΗΣ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗΣ ΤΩΝ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ .ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΠΩΣ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΖΩΣΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ὁ Ἄγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης δὲν ἀποτειχίστηκε ἀπό τὴν διοικούσα ἐκκλησία τῆς Κων/πόλεως ἐπειδή ὑπέθαλπε τὴν μοιχεία τοῦ αὑτοκράτορα;Δὲν εἶναι δογματικὸ θέμα ἡ ἀποδοχὴ τῆς μοιχείας ἀπὸ τὴν ἐπίσημη ἐκκλησία, ἀλλὰ καταπατεῖ ΜΙΑ ΠΛΗΘΩΡΑ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ. Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ γιὰ τὴν ἐπισκοπική μοιχεπιβασία, γιὰ τὴν σιμωνία κλπ. κλπ. Ἀρα ὁ π. Εὐθύμιος πολὺ καλὰ ἔκανε καὶ ἀποτειχίστηκε ἀπὸ τοὺς καταπατητές τῶν Ἱερῶν Κανόνων!

    Ν.Κυριακίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου