Τετάρτη, 14 Φεβρουαρίου 2018

ΟΤΑΝ ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΘΥΜΙΚΟ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΑΡΧΙΜ. ΠΑΪΣΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΦΙΛΩΤΑ


Κάθε φυσιολογικός άνθρωπος  διαθέτει λογιστικό, θυμικό και επιθυμιτικό στην ψυχή του και αυτό είναι το τριμερές. Το θυμικό το έθεσε ο Θεός στην ύπαρξή μας για να την ασφαλίζει από την αμαρτία και  την ασέβεια με την  αντίρρηση και την δίκαιη ή ιερά οργή για να αντισταθούμε στο κακό που πάει να εισβάλλει στην ψυχή, στον οικογένεια, στην πατρίδα και κυρίως στην πίστη μας. "Οργίζεσθε και μη αμαρτάνετε" μας συνιστά ο λόγος του Θεού. Ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις που ο άνθρωπος κάνοντας κακή χρήση του θυμού συνήθως αμαρτάνει, γι αυτό και διαπιστώνονται έριδες, μάχες, φιλονικίες και όχι μόνο. Υπάρχει όμως κάτι στην χριστιανική ηθική πολύ βασικό για να ερμηνεύσουμε μια συμπεριφορά. Υπάρχει κάποιος λόγος. Ποτέ δεν θυμώνει κανείς αν δεν υπάρχει κάποια αιτία. Αιτία όμως από αιτία διαφέρει όσο ο ουρανός από την γη. Υπάρχουν, επομένως, σοβαροί λόγοι να θυμώσει κανείς ή και επουσιώδη ζητήματα που μπορεί ο άνθρωπος να τα ξεπεράσει περιφρονώντας τα. Στα ζητήματα όμως της πίστεως τα πράγματα είναι κατ’ εξοχήν κρίσιμα διότι από την διδασκαλία της πίστεως, ως περιεχομένου της Θείας Αποκαλύψεως, κρίνεται η σωτηρία μας. Αν θα κληρονομήσουμε την αιώνια ζωή στην Βασιλεία του Θεού. Συνεπώς, είναι θέμα ζωής ή θανάτου και μάλιστα αιωνίου, πνευματικού. Είναι από τα θέματα εκείνα που δεν σηκώνουν ούτε υποκειμενικές ερμηνείες ούτε επιπόλαιες θεωρήσεις.
Βέβαια, ο κάθε άνθρωπος έχει ελευθερία και αυτεξούσιο να κάνει τις επιλογές του και να αυτοπροσδιορίζεται όπως εκείνος κρίνει σύμφωνα με τις επιταγές της συνειδήσεώς του ή την παιδεία που έλαβε ή τις επιδράσεις που δέχεται από το περιβάλλον του. Οπωσδήποτε, όμως η ελευθερία του σταματά εκεί που ξεκινά η ελευθερία του άλλου.  Πάντως, σε τελική ανάλυση την ευθύνη για την ψυχή του αλλά και για τις ψυχές που έχει εμπιστευθεί ο Θεός ανάλογα με τον ρόλο του την έχει ο ίδιος. Η διαδικασία βέβαια για να αποφασίσει ο άνθρωπος κάτι που αφορά τις ενέργειές του περνά από μια σειρά γνωστικών λειτουργιών που όλα εκκινούν από ορισμένα ερεθίσματα είτε της αισθητικής μας ύπαρξης είτε του ψυχικού μας κόσμου στον οποίο υπάρχουν λογισμοί, συναισθήματα και επιθυμίες αλλά και αποταμιευμένες μνήμες που σαν από εκμαγείο βγάζει η διάνοια του ανθρώπου προκειμένου να τις χρησιμοποιήσει για να επεξεργασθεί ένα μήνυμα που φτάνει ως πληροφορία καθώς συλλογίζεται διαλογιζόμενος και αναλογιζόμενος ο άνθρωπος για να δημιουργήσει έργο ως τέχνες, επιστήμες, διανόηση και φιλοσοφία. Όλο το θέμα είναι πως χρησιμοποιεί την αίσθηση, την φαντασία, την γνώμη, την διάνοια και τον νου! Λειτουργίες λεπτές, άγνωστες αλλά τελικά πολύ χρήσιμες και απαραίτητες για να υπάρχουμε όχι απλώς ως ζώα αλλά κοινωνώντας ο ένας με τον άλλο (κοινωνικοποίηση) αλλά πρωτίστως με τον θεό που είναι το όντως Ον, η πηγή κάθε αγαθού και γι’ αυτό της Ζωής. 



Η σχέση μας με την όντως Ζωή είναι θέμα υπαρξιακό είναι ζήτημα του να υπάρχω ή να μην υπάρχω, και επειδή ακριβώς είναι τόσο καίριο αυτό αξιολογώ τα πράγματα με βάση πρώτα αυτό! Όταν μάλιστα έχω ευθύνη για τις ψυχές και των άλλων τα πράγματα είναι σοβαρότερα. Ακριβώς, επειδή τα πράγματα με την ευθύνη της διαποίμανσης είναι πολύ σοβαρά δεν μπορείς να σκανδαλίζεις με ανόητες προφάσεις προκαλώντας διάσπαση στον αγώνα την ώρα που υπάρχει ο υπεύθυνος που έχει λόγο και μπορείς να απευθυνθείς σ' αυτόν. Και όπως σε μια μητέρα αν ορμήσεις να της πάρεις τα παιδιά είναι σε θέση να βγει σε μάχη ακόμη και αν είναι ζώο έτσι και ο άνθρωπος, το λογικό τούτο ζώο, δεν ανέχεται εισβολή κατά  την οποία θα κινδυνεύσει ότι έχει υπό την προστασία της. Τώρα άν είναι κανείς ιερεύς ή επίσκοπος τα πράγματα είναι κατά την αναλογία των πρόσκαιρων με τα αθάνατα τέτοια, που αφωσιωμένος στον Θεό κατά Χάριν πατήρ γίνεται λέων πυρ πνέων! Έχει όμως και την ευθύνη ως εντεταλμένος υπό του Θεού δια του χαρίσματος που έλαβε δια επιθέσεως των χειρών.
 Ο λαϊκός οπωσδήποτε είναι υπεύθυνος και αυτός, μάλιστα σε καιρό αιρέσεως, έχει πολύ μεγάλη ευθύνη. Δεν έχει όμως την ίδια ευθύνη με τον ποιμένα! Διαφέρει το χάρισμα, διαφέρει ο ρόλος, διαφέρει και η ευθύνη ενός εκάστου. Ο βαθμός υπευθυνότητος κλιμακώνεται καθώς ο βαθμός της ιεροσύνης ή το μέγεθος του ποιμνίου αυξάνει. Όμως υπάρχει κάτι παράδοξο σε καιρό αιρέσεως, όταν ο ποιμένας δεν βγαίνει να διώξει τους πνευματικούς λύκους, τότε η ευθύνη και όχι το χάρισμα της ιεροσύνης μεταβιβάζεται στους υπ’ αυτόν πρεσβυτέρους, που αν και αυτοί δεν παίρνουν θέση η ευθύνη περνά στο ποίμνιο, στο χριστεπώνυμο πλήρωμα που οφείλει να υπαρασπισθεί την πίστη και την πατρώα ευσέβεια. Στην περίπτωση αυτή ο άνθρωπος που δεν έχει ισχυρό θυμικό είναι πνευματικά άνευρος, χωρίς νεύρο ψυχής δηλαδή,  άχρηστος! Ο άνθρωπος που από την φύση του είναι γενετικά ήσυχος, πράος, ταπεινός όχι γιατί απέκτησε την ταπείνωση με αγώνα δεν είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στην πράξη που απαιτεί αγώνα. Είναι σαν ένα μεγαλόσωμο ίσως και γυμνασμένο άνδρα που όμως είναι ευνουχισμένος. Δεν είναι ότι το καλύτερο ο άνθρωπος να είναι πράος αλλά χρειάζεται ορισμένες φορές σε καιρό που το καλούν οι περιστάσεις να είναι μάχιμος και ετοιμοπόλεμος. Τώρα, αν είναι κανείς και αξιωματικός σε έναν αγώνα και μάλιστα μέσα στην μάχη, διότι οι στρατηγοί το έβαλαν στα πόδια και οι ταγματάρχες μέχρι να συνειδητοποιήσουν τί γίνεται καθώς βγήκαν με το πάσο τους στην μάχη και ψάχνουν ακόμη προκάλυμμα, και δεν μπορούν να συγχρονισθούν με εκείνους που βρίσκονται ήδη μέσα στην φωτιά εδώ και ενάμισυ χρόνο, δεν έχουν σφάλμα οι πολεμιστές αλλά οι αχρικαιριστές που έχουν μόνο τουπέ και τίποτε άλλο. Διεθνή ακτινοβολία σου λέει ο άλλος, τρομάρα σας! Τελικά, ο αγώνας γίνεται και πάλι για την εξουσία και την αρχηγία; Ο Κύριος μας, ο Ιησούς Χριστός, τί είναι; Δεν είναι ο αρχηγός της Πίστεως και της σωτηρίας ημών; Χρειαζόμαστε άλλους ηγέτες; Όχι! Αλλά εάν κάποιος θέλει παράσημο ας ανδραγαθήσει, ας αγωνισθεί γενναία, ας δείξει αυταπάρνηση. Εδώ οι τίτλοι και τα χαρτιά αγαπητοί μου φίλοι δεν περνούν! Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός είναι αγωνοθέτης γι αυτό και ο κριτής. Ο θρόνος Του είναι ο σταυρός αφήστε λοιπόν τα παραμύθια και μην βγαίνετε με κρατούμενα στην μάχη. Η Μάχη θέλει αυταπάρνηση. Θα τα χάσεις όλα! Τα ανθρώπινα, ίσως και την ζωή σου! Αν τώρα στην αναμπουμπούλα αυτή κάθεται ο άλλος την ώρα που σφυρίζουν οι σφαίρες από τ’ αυτί σου και εσύ προσπαθείς να κρατήσεις την μάχη εμψυχώνοντας τους αγωνιστές και έρχεται ο άλλος και σου λέει βλακίες χρειάζεται και καμμιά σφαλιάρα μολονότι την έταξα αλλά δεν την έδωσα. Τί νομίζετε εμ, τάξιμο εμ δοσιμο;

15 σχόλια:

  1. Να αγιασει το στόμα σας πάτερ. Κάποια ψυχή που ωφελήθηκε από τις ιατρικές κι όχι μόνο συμβουλες σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό με την σφαλιάρα μου άρεσε οσονούπω σου έρχεται δυστυχώς πρώην ηγουμενε π. Παισιε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αδερφέ μου 1208 δεν καταλαβαίνω γιατί χαίρεσαι τόσο πολύ Μήπως είσαι ένας από τους εμπαθείς οι οποίοι θέλουν να μπερδεύουν τον κόσμο και να διαστρεβλώνουν τον αγώνα αν δεν γνωρίζεις και να περνάς την ώρα σου γιατί δεν έχεις τι να κάνεις Σε έχω μία λύση για να γεμίσεις την ψυχή σου κάνε λίγη προσευχή λίγο κομποσκοίνι και θα νιώσεις καλά και δεν θα έχεις ανάγκη να κάθεσαι και να σχολιάζεις για να γράφεις Βλακείες δεν ξέρεις πώς ο νόμος της ζωής όταν ευχόμαστε το κακό στον άλλον γυρνάει σε μας Εύχομαι να μετανιώσεις να ζητήσει συγνώμη από τον κύριο όταν μπαίνεις αυτά τα ιστολόγια τα οποία θεωρούνται ότι είναι στο λόγια για να κάνουν αγώνα να ενημερώνεται ο πιστός λαός Εσύ δεν έχεις θέση Πήγαινε στο καφενείο με τις κουτσομπόλες να περάσεις την ώρα σου Ή μήπως ξέρεις κρύβεσαι πίσω
    Πίσω από τον Βασίλη ο ο οποίος δεν μπορεί να ξεπεράσει ένα μάλωμα και είναι γεμάτος οργή ο θεός να τον βοηθήσει και και να σταματήσει όλον αυτόν τον κατήφορο όλοι μας έχουμε κατά καιρούς πικραθεί Ίσως πολλές φορές νομίζουμε ότι είναι άδικα όμως ο αν εσύ τώρα θέλεις να δημιουργείς αναστάτωση για να φύγουμε από την ουσία του θέματος για την αποτειχιση σε λυπάμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε όχι και να τον σπάσει τα μούτρα ρε φίλε!

      Διαγραφή
    2. Στο καφενείο πάνε άλλοι για μαζέψουν υποστηρικτές για τον δήθεν εκδιωγμο αγαπητέ.Οσο για την λύπηση δεν χρειάζεται για εμένα μάλλον στην προσωπικότητα σου χρειάζεται που ενισχυεις τον σκανδαλοποιο αυτόν ιερωμενο.αλήθεια εσύ κάνεις κομποσχοινι?Απο τα λεγόμενα σου μάλλον για κουτσομπόλα όπως γράφεις μου φαίνεσαι.Καλη Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμε της 15 Φεβρουαρίου 2018 12,ο8μ.μ το σκέφθηκες μήπως το οσονούπω έρθει επάνω σου από τον Θεό; Τόσο πολύ απαξιώσατε τον Θεό; Δεν σας έμεινε ίχνος σκέψης για το Θεό; Απειλή μου φαίνεται το "σου έρχεται".Από σένα; Εσύ ποιός είσαι; Από το Θεό; Μα ο π. Παίσιος αγωνίζεται εναντίον της παναίρεσης και κάνει ότι έκαναν και οι Άγιοι Πατέρες σε ανάλογες περιπτώσεις εν καιρώ αιρέσεων . Ο Θεός θα κρίνει και αυτόν αλλά και εσένα . Ο π. Παίσιος θα μπορεί να πει. Δεν αρνήθηκα "Σε φίλη Ορθοδοξία" "εν σοι εγεννήθημεν, και σοι ζώμεν , και εν σοι κοιμηοησόμεθα.ει δε καλέσει καιρός, και ΜΥΡΙΑΚΙΣ ΥΠΕΡ ΣΟΥ ΤΕΘΝΗΞΌΜΕΘΑ ,ως επίσης και "τον Λόγο Σου Τ Ε Τ Η Ρ Η Κ Α" Εσύ τι απολογία θα δώσεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν αρνείται την ορθοδοξία αλλά τον μαμμωνά από την επίσημη διοίκηση τον ζητά αγαπητέ- αγαπητη.

      Διαγραφή
    2. Mάλλον ως χαστούκι θα εννοούσε την απόφαση των Συνοδικων Δικαστηριων που από ότι μαθαίνω θα πέσει βαριά καμπάνα μεγαλύτερη από εκείνη του μοναστηριού του π.Παισιου.Ειδομεν

      Διαγραφή
  5. Πατέρα Παίσιε μη φοβάστε τις απειλές . "Ει μεθ ημών ο Θεός ουδείς καθ ημών" Σε αυτούς θα ρθουν οι απειλές του Θεού, και ακόμη δεν το κατάλαβαν . Τόσο τους τύφλωσε ο Διάβολος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΑΔΕΛΦΟΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑ! ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΑΝΟΙΞΟΝ ΤΑΣ ΠΥΛΑΣ ΖΩΟΔΟΤΑ....ΜΗΝ ΤΑ ΒΑΖΕΤΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΩΚΟΝΤΑΙ ΑΛΗΘΩΣ. ΠΑΙΖΕΤΕ ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΙΑ. ΑΚΟΥΤΕ Κ.ΒΑΣΙΛΗ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ὅλοι ἔχουν δίκαιο καὶ κανεὶς δὲν ἔχει ἀπόλυτο δίκαιο. Ἐλευθερία ἔχουμε, ἡ Πίστις ὅμως εἶναι μία, ἡ ἄπαξ παραδοθεῖσα τοῖς ἁγίοις (ἅγιοι εἶναι ὅλοι οἱ σωζόμενοι καὶ σεσωσμένοι Χριστιανοί). Ὄποιος παρεκκλίνει εἶναι αἱρετικός.

    Γιατί τότε παρατηροῦνται ὅλες αύτὲς οἱ διαφωνίες μεταξὺ τῶν Ὀρθοδόξων; Γιατὶ δὲν πιστεύουν ὅλοι ὁμόφωνα ὥστε νὰ λήξουν οἱ διαφωνίες; Διότι τὸ ἅλας ἐμωράνθη. Διότι καὶ οἱ πλέον καλοπροαίρετοι τῶν ζηλωτῶν ποὺ ἀγωνίζονται γιὰ τὴν ἀκρίβεια σὲ ἕνα θέμα πίστεως, ἀδιαφοροῦν ἢ καὶ παρεκκλίνουν ἐξ ἀγνοίας σὲ ἄλλο, τὸ ὁποῖο ὅμως ἄλλοι ζηλωτές ἑρμηνεύουν σωστά κ.ο.κ. Διότι, γιὰ νὰ τὰ ποῦμε "ἔξω ἀπὸ τὰ δὀντια", ὅλοι ἀπομακρυνθήκαμε ἀπὸ τὴν πηγή τοῦ ζῶντος ὕδατος. Μακρυά της πηγῆς τὸ νερὸ εἶναι θολό καὶ δίνεται ἡ εὐκαιρία σὲ καιροσκόπους καὶ ἐκμεταλλευτὲς νὰ παρουσιάσουν τὸ δικό τους θολό νερό ὡς "τῆς πηγῆς". Ὁ οἰκουμενισμὸς εἶναι μιὰ ἀπὸ τὶς συνέπειες, εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα, δὲν εἶναι ἡ αἰτία. Ποιὰ εἶναι "ἡ πηγὴ τοῦ σωτηρίου"; Μᾶς τὸ ἀποκαλύπτει ὁ Μ. Ἀθανάσιος στὴ ΛΘ ἑορταστικῆ του ἐπιστολή. Κρισάρα συνεπῶς, τὴν ὁποία θὰ ἔπρεπε νὰ χειρίζεται ἡ ποιμένουσα ἐκκλησία, ἀλλὰ αὐτὴ περὶ ἄλλα τυρβάζει, ὥστε μἐσω τῆς Ἁγίας Γραφῆς ὅπως τὴν Ἑρμηνεύει ἡ διαχρονικὴ Ἐκκλησία μὲ τὴν συμφωνία τῶν Πατέρων, τῆς προσευχῆς, τοῦ ἐν Χριστῷ βίου μας, νὰ διαπιστώσουμε ποιὸς ποιμένας, διδάσκαλος καὶ ἀδελφός πορεύεται καὶ ὁδηγεῖ καὶ ἄλλους στὴ Σωτηρία καὶ ποιός, ἐξ ἀγνοίας ἢ ἐκ προθέσεως, πορεύεται στὴ σκολιὰ ὁδό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανακαλώ τις σκληρές εκφράσεις που χρησιμοποίησα για τον πάτερ Παίσιο.
    Ο αγώνας αυτός για την Ορθοδοξία δεν είναι δικός μας, αλλά του Θεού και ο Κύριος θέλει οι στρατιώτες Του να φορούν το ένδυμα της ταπείνωσης και της αγάπης. Είναι ανάγκη να καταλάβουμε ότι είναι καταστροφικό να στρέφονται αποτειχισμένοι πατέρες εναντίον άλλων αποτειχισμένων πατέρων.
    Καλή Σαρακοστή και καλή μετάνοια σε όλους μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλή Σαρακοστή Βασίλη Η Παναγία να σε σκεπάζει να σε οδηγεί Να σαι καλα καληνύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Με Μετάνοια, ταπείνωση και αγάπη όλοι μαζί να αγωνισθούμε κατά των εχθρών της πίστεώς μας . Ας σταματήσουν οι χαρακτηρισμοί και οι αλληλοκατηγορίες . Αυτό είναι το σχέδιο του διαβόλου. Ας μην ενδίδουμε. ένας είναι ο εχθρός και αυτός είναι η παναίρεση του Οικουμενισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου