Σάββατο 19 Μαρτίου 2016

αγαμοκρατία και δεσποτοκρατία…

αγαμοκρατία και δεσποτοκρατία


 
του Παλαιμαχου Αγωνιστη
παπαΗλια Υφαντη

Ο Παναγιότατος Πάπας αποφάνθηκε πως κάποια απ’ τα λεγόμενα του υποψηφίου των Ρεπουμπλικανών για την προεδρεία των ΗΠΑ κ. Μπραμ, «δεν είναι και τόσο χριστιανικά». Και ο Πρεσβυτεριανός κ. Μπραμ του απάντησε ανάλογα.
Μπαίνει όμως το εύλογο ερώτημα για όλους εμάς τους, λεγόμενους, χριστιανούς, που σε πολλούς τομείς πραγματοποιήσαμε ολική ανατροπή του χριστιανισμού: Πόσο άραγε χριστιανοί μπορεί να είμαστε; Και ας περιοριστούμε, στην προκειμένη περίπτωση, στον τομέα διοίκησης, αρχίζοντας απ’ τους άγιους ποντίφηκες! Μήπως το περί του «αλαθήτου» δόγμα δεν συνιστά εξωφρενική «ύβρη» σε βάρος του μόνο αλάθητου Θεού; Ή ο περί «πρωτείου» ισχυρισμός δεν αποτελεί εκ βάθρων ανατροπή του ευαγγελικού πνεύματος( Ματθαίου: Κ: 25-28, κλπ )! Κι ακόμη το ακατανόητο γεγονός ότι σε αντίθεση με το παράδειγμα  του Χριστού που επέλεξε ως βάση για την οικοδόμηση της Εκκλησίας του τον έγγαμο Απόστολο Πέτρο  έχουν  επιβάλει στον κλήρο το απάνθρωπο καθεστώς της καθολικής αγαμίας! Πράγμα που εξάλλου βρίσκεται σε διαμετρική αντίθεση με την μακραίωνη παράδοση της αρχαίας Εκκλησίας, οπότε γινόταν αδιακρίτως επιλογή μεταξύ εγγάμων και αγάμων. Με βάση τη σοφία και την αγιότητά τους και όχι τόσα άλλα μετέπειτα αφύσικα και αμφισβητούμενα κριτήρια.
Και ενώ στην Παπική Εκκλησία επεβλήθη η αγαμία ως υποχρεωτικό μέτρο για τους κληρικούς όλων των βαθμίδων, στην Ορθόδοξη περιορίστηκε μόνο στους επισκόπους. Είναι δε χαρακτηριστικό, στην προκειμένη περίπτωση, το παράδειγμα του διαπρεπούς ιεράρχη της ΚυρήνηςΣυνεσίου. Ο οποίος στο απάνθρωπο μέτρο της αγαμίας, που τότε άρχισε να εφαρμόζεται, απάντησε ότι θα γινόταν επίσκοπος μόνο, αν διατηρούσε τη σύζυγό του. Για να αναγκαστούν να δεχτούν τον όρο του, δεδομένης της μεγάλης του αρετής και σοφίας. Τελικά όμως η συνήθης πλειοψηφία των αγάμων κατόρθωσε να επιβάλει στην Ορθόδοξη Εκκλησία το μέτρο αυτό, που διαχρονικά αποδείχτηκε πηγή πολλών δεινών. Μεταξύ των οποίων το μέγιστο φαίνεται να είναι το σκάνδαλο της δεσποτοκρατίας, που αποτελεί το αντίστοιχο του παπικού αλάθητου και πρωτείου. Γιατί μπορεί να μην ομιλούν περί αυτών αλλά τα εκφράζουν με το βίο και την πολιτεία τους. Σε σχέση και με το λαϊκό στοιχείο της Εκκλησίας αλλά προπάντων τους υπόλοιπους κληρικούς.
Αποτέλεσμα αυτής της πραγματικότητας είναι η αποξένωση του λαού από την Εκκλησία. Δεδομένου ότι τον έχουν βάλει τελεσίδικα στο περιθώριο. Και ποτέ δεν τον ρωτάνε για το παραμικρό. Ή μήπωςακούσατε να ζητούν τη συγκατάθεσή του, όταν θέλουν να εκλέξουν παπάδες, επισκόπους ή αρχιεπισκόπους; Τον κολακεύουν μόνο, οσάκις θέλουν να αποσπάσουν τον οβολό του!  Αλίμονο δε στον κληρικό, που θα τολμήσει να διαφωνήσει με τις συχνά ανόητες και άδικες αποφάσεις  τους. Που μπορεί να βρίσκονται σε αντίθεση, όχι μόνο προς τους νόμους της Πολιτείας, αλλά και το νόμο της ελευθερίας και της δικαιοσύνης του Ευαγγελίου. Διότι σαν άλλοι Ερντογάν νόμος είναι-λένε- η υπογραφή τους! Ενώ παράλληλα μοιράζουν σαν τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας Νταβούτογλου τριαντάφυλλα αγαπολογίας . Και βέβαια είναι δικτυωμένοι με διάφορα ΜΜΕ. Έτσι ώστε να κρύβουν τ’ αγκάθια τους, για να μπορούν να κάνουν ο, τι θέλουν και εντούτοις να βρίσκονται στο απυρόβλητο και μάλιστα να διαφημίζονται και ως άγιοι.
Βέβαια το Ευαγγέλιο μακαρίζει όσους επιλέγουν να μένουν άγαμοι, προκειμένου να  υπηρετήσουν το έργο της Βασιλείας του Θεού ( Ματθαίου: 19: 12). Αν όμως δενδιαθέτουν το χάρισμα της αγαμίαςκαι μάλιστα ελαύνονται από αλλότρια πάθη (φιλοδοξία, φιλαργυρία, εξουσιομανία, κλπ), καταντούν πηγή δυστυχίας και για τους εαυτούς τους και τους συνανθρώπους τους. Γιατί η φύση, που νομίζουμε ότι μπορούμε να τη στραγγαλίσουμε εκδικείται ποικιλοτρόπως. Με αποτέλεσμα, όχι μόνο να μας εκτρέπει σε διάφορες αφύσικες καταστάσεις, αλλά και να υπαγορεύει συχνά σαδιστική συμπεριφορά απέναντι στους άλλους.
Συμπεριφορά, που στην προκειμένη περίπτωση, εκδηλώνεται ιδιαίτερα σε βάρος των άμεσα εξαρτωμένων από τους εκπροσώπους της δεσποτοκρατίας. Με πρώτα θύματα τους έγγαμους ιερείς. Είναι δε χαρακτηριστικός ο τρόπος, που χρησιμοποιούν συχνά, προκειμένου να κουρελιάσουν την αξιοπρέπειά του έγγαμου παπά και να τον εξαναγκάσουν να σκύψει και να φιλήσει την παντούφλα του ετσιθελισμού τους: «Λυπήσου, του λένε, τα παιδάκια σου»!…
Αλλά και απέναντι στους άγαμους δεν είναι η συμπεριφορά τους λιγότερο καταπιεστική. Κάποιοι απ’ τους ιδιαίτερα δραστήριους άγαμους ιερείς κατορθώνουν να δημιουργήσουν αξιόλογα πνευματικά ιδρύματα ή μοναστήρια και μοναστικές αδελφότητες. Ε, λοιπόν κάποιοι τσιφλικάδες δεσποτάδες φτάνουν στο κατάντημα να διαλύον τα μοναστήρια και να αλυσοδένουν τους ναούς των πνευματικών ιδρυμάτων. Καταστρέφοντας έτσι τις τόσο αναγκαίες στην ατέλειωτη ερημιά της εποχής μας πνευματικές αυτές οάσεις.
Μπορεί οι διωκόμενοι κληρικοί να προσφύγουν στην κοσμική δικαιοσύνη. Αν όμως οι δικαστές ανήκουν στα διαπλεκόμενα με τα παρεκκλησιαστικά παραδικαστικά κυκλώματα δεν μπορούν να βρουν το δίκιο τους. Κι αν ακόμη συναντήσουν Τερτσέτηδες και Πολυζωίδηδες, και δικαιωθούν,το συνδικάτο του δεσποτικού αδελφάτου αρνείται συχνά να εφαρμόσει τις αποφάσεις.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο Χριστός σε αντίθεση με όλους αυτούς οι οποίοι «φορτώνουν του ώμους κλήρου και λαού φορτία βαριά και πονηρά» (Ματθαίου; ΚΓ: 4) φωνάζει και λέει πως «ο ζυγός του είναι χρηστός και το φορτίο του ελαφρύ» (Ματθαίου: ΙΑ: 30). Και όμως αυτοί στο όνομα του Θεού της Αγάπης επιμένουν να ποδοπατούν κάθε έννοια αγάπης και δικαιοσύνης
Λέγεται πως τον Ιούνιο στην Κρήτη συνέρχεται μετά από πολλούς αιώνες Πανορθόδοξη Σύνοδος. Η οποία θα έπρεπε να δώσει πρωταρχική σημασία στα πυορροούντα αυτά σε βάρος της Εκκλησίας σκάνδαλα. Πώς όμως να συμβεί κάτι τέτοιο, όταν η εκκλησιαστική διοίκηση, αντί να κκλησιαστικοποιείται , ρέπει ολοένα  και περισσότερο-σ’ Ανατολή και Δύση-προς τον δεσποτισμό και τον ολοκληρωτισμό!…

3 σχόλια:

  1. Αυστραλία: «Η αγαμία οδήγησε τους ιερείς σε βιασμούς παιδιών» .
    Άρθρο που αναφέρεται σε καθολικούς "ιερείς", αναδημοσίευση από http://www.newsbomb.gr/kosmos/news/story/533804/aystralia-h-agamia-odigise-toys-iereis-se-viasmoys-paidion#ixzz420mrO9Je

    "Η υποχρεωτική αγαμία, την οποία ορκίζονται οι ιερείς, είναι πιθανόν η αιτία που οδηγεί αρκετούς από αυτούς στο σεξουαλικό βιασμό παιδιών, όπως καταλήγει μια νέα έρευνα από τους ηγέτες της Εκκλησίας τους στην Αυστραλία.
    Είναι η πρώτη φορά που κύκλοι της Καθολικής Εκκλησίας της Αυστραλίας δηλώνουν ότι "η υποχρεωτική αγαμία" ενδέχεται να είχε ως αποτέλεσμα τον βιασμό χιλιάδων παιδιών και ότι οι ιερείς θα πρέπει να λαμβάνουν ειδική ψυχοσεξουαλική παιδεία".
    Στην ίδια μελέτη ασκείται κριτική κατά της Εκκλησίας, με στόχο -όπως υποστηρίζεται- την "υπεροχή έναντι των άλλων", γίνεται δε έκκληση για "περισσότερη διαφάνεια όσον αφορά τον ρόλο του Βατικανού και τη συμμετοχή του στον τρόπο με τον οποίο οι εκκλησιαστικές Αρχές της Αυστραλίας ανταποκρίνονται στις κατηγορίες βιασμών".
    Είναι γεγονός ότι με τη δημόσια παραδοχή του πιθανού ρόλου της αγαμίας σ' αυτήν την υπόθεση, η εν λόγω μελέτη θέτει ένα διεθνές προηγούμενο και έρχεται σε έντονη αντίθεση με πρόσφατη μελέτη στις ΗΠΑ, όπου υποστηρίζεται ότι δεν θα έπρεπε η αγαμία να φέρεται ως αιτία της επιδημίας των βιασμών. Στην Αυστραλία η μελέτη, εκδόθηκε από το Αυστραλιανό Εκκλησιαστικό Συμβούλιο Αλήθειας, Δικαιοσύνης και Θεραπείας, στην αναθεωρητική επιτροπή του οποίου συμμετέχουν οι επίσκοποι Μελβούρνης, Βρισβάνης, Πέρθης, Καμπέρας και Αδελαΐδας.
    Ο Φράνσις Σάλιβαν, γενικός διευθυντής του Αυστραλιανού Εκκλησιαστικού Συμβουλίου, δήλωσε ότι επιβάλλεται στην Εκκλησία να εξετάσει τώρα "πώς άνθρωποι οι οποίοι έχουν επιλέξει να μείνουν άγαμοι, μπορούν να μείνουν ψυχολογικά υγιείς και να μην αρχίσουν να φέρονται με τρόπο που απορρέει από μια λανθασμένη αίσθηση για τον ίδιο τον εαυτό τους. Οφείλουμε να εξετάσουμε το ζήτημα αν η αγαμία είναι μία επιπλέον αφόρητη πίεση για μερικούς. Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι ο θεσμός της αγαμίας θα πρέπει να καταργηθεί -ας μην ανατρέψουμε θεμελιώδεις κανόνες της Εκκλησίας- αλλά να δούμε τα πράγματα με καθαρότητα. Δεν γίνεται δηλαδή να έχεις μια ανοιχτή και έντιμη συζήτηση για το μέλλον χωρίς να έχεις μια ανοιχτή και έντιμη συζήτηση για το θέμα της αγαμίας. Οφείλουμε να θέσουμε το θέμα αυτό στο τραπέζι των συζητήσεων".
    Παρά το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός ατόμων, εκτός και εντός Εκκλησίας, είχε συνδέσει στο παρελθόν το πρόβλημα των βιασμών με τον όρκο αγαμίας των κληρικών, τώρα είναι η πρώτη φορά, στην εν λόγω έρευνα, που ηγετικά στελέχη της Καθολικής Εκκλησίας προβαίνουν σε δημόσια δήλωση για το θέμα αυτό".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΑΜΟΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ (Τρίτο μέρος της μελέτης)
    Δρος Κωνσταντίνου Σιαμάμη (θεολόγου - φιλολόγου)

    Τὸ συμπέρασμα εἶναι ὅτι μιὰ ἐκκλησία ποὺ ἀπὸ μερικοὺς αἰῶνες ἤδη τὰ ἔκανε στραπάτσο, δὲν ἔχει τὸ κῦρος νὰ τροποποιήσῃ οὔτε κανόνες, ποὺ ἄλλως εἶναι τροποποιήσιμοι. τὴ δὲ Βίβλο δὲν μπορεῖ νὰ τὴν τροποποιήσῃ οὔτε ἡ ἁγιώτερη ἐκκλησία˙ διότι αὐτοστιγμεὶ θὰ παύσῃ νὰ εἶναι ἐκκλησία. ὁ Κύριος ἀπαγόρευσε τὴν τροποποίησι καὶ ἑνὸς ἰῶτα ἢ μιᾶς κεραίας (Μθ 5, 18 - 19). ὅποιος ἀποπειραθῇ κάτι τέτοιο τὸν ἔχει ἀντίπαλο. ὅποιος τολμήσῃ νὰ θεσπίσῃ δεύτερο γάμο κληρικῶν, θὰ ἔχῃ ἱδρύσει ἄλλο θρήσκευμα˙ ὅπως ἀκριβῶς ὁ Μωάμεθ˙ διότι θὰ ἔχῃ ὑπογράψει ἄλλο Συμβόλαιο, μὲ ἄλλους ὅρους, διαφορετικὸ ἀπὸ κεῖνο ποὺ εἶχε ὑπογράψει ὅταν εἶχε βαπτισθῆ, θὰ ἔχῃ συνάψει μιὰ ἄλλη Διαθήκη, ὅπως ἀκριβῶς τὸ Κοράνιο ἐμφανίστηκε σὰ μιὰ Τρίτη Διαθήκη μετὰ τὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη. καὶ ὁ Μωάμεθ βέβαια, ὅ,τι κι ἂν ἦταν, ἦταν τοὐλάχιστο ἄντρας μὲ κότσια. παρ̉ ὅλ̉ αὐτὰ δὲν ἔκανε τίποτε περισσότερο ἀπὸ μιὰ τρύπα στὸ νερό, μέσα στὴν ὁποία καταποντίστηκε μαζὶ μὲ τοὺς ὀπαδούς του. αὐτὰ τὰ ΄΄θεολογοῦντα΄΄ ἀνδρείκελα, ποὺ δὲν φτάνουν οὔτε τὸ Μωάμεθ, τί μποροῦν νὰ κάνουν; μὴ ἔχοντας τὴν ἀντρειά του, δὲν θὰ μπορέσουν οὔτε τρύπα στὸ νερὸ νὰ κάνουν. μποροῦν ὅμως νὰ καταποντιστοῦν καὶ νὰ πνιγοῦν. ἄλλο πρᾶγμα εἶναι νὰ τροποποιῇ κανεὶς κανόνες συνόδων, ποὺ ἐνδεχομένως εἶναι τροποποιήσιμοι, κι ἄλλο νὰ θέλῃ νὰ βάλῃ χέρι στὴ Βίβλο, ἢ μᾶλλον νὰ θέλῃ νὰ τὴν ἀκυρώσῃ, γιὰ νὰ ὑπογράψῃ ἄλλο Συμβόλαιο. αὐτὸ ἀκριβῶς εἶναι ἡ ἀθέτησι μιᾶς μόνο ἐντολῆς τῆς Κ. Διαθήκης. Ὅστις γὰρ ὅλον τὸν νόμον τηρήσῃ, πταίσῃ δὲ ἐν ἑνί, γέγονε πάντων ἔνοχος, λέει ὁ Ἰάκωβος (2, 10). ἡ Βίβλος δηλαδὴ μόνον ὡς πακέτο γίνεται δεκτὴ ἢ ἀπορρίπτεται, καὶ ὄχι κατ̉ ἄρθρον. ὅποιος δὲν ἀποδέχεται μιὰ ὁποιαδήποτε ἐντολή της, ἔχει καταπατήσει ὁλόκληρη τὴ Διαθήκη. καὶ μὲ ποιόν συμβαλλόμενο θὰ ὑπογράψῃ τὸ ἄλλο Συμβόλαιο; μὲ τὸ διάβολο ἀσφαλῶς˙ διότι ὁ θεὸς μένει πιστὸς στὸ Συμβόλαιο ποὺ ὑπέγραψε, καὶ δὲν τὸ ἀθετεῖ˙ ἀρνήσασθαι ἑαυτὸν οὐ δύναται (Β΄ Τι 2, 13). αὐτοὶ ποὺ θὰ θεσπίσουν δεύτερο γάμο κληρικῶν, ὅσο πολλοὶ κι ἂν εἶναι, ἀκόμη κι ἂν εἶναι περισσότεροι ἀπὸ τὴν ὑπόλοιπη Χριστιανωσύνη, ἂν μὲν εἶναι λαϊκοί, θὰ εἶναι αὐτομάτως ξεβαφτισμένοι, ἂν δὲ εἶναι κληρικοί, θὰ εἶναι αὐτομάτως καθῃρημένοι καὶ ξεβαφτισμένοι. γι̉ αὐτοὺς τοὺς παράφρονες ἰσχύει ἡ παροιμία
    Τὰ μυρμήγκια βγάζουν φτερά,
    ὅταν θέλουν νὰ ψοφήσουν.
    Ὅσο γιὰ τοὺς κληρικούς, ποὺ εἶναι ἤδη νέοι χῆροι καὶ ζωντοχῆροι, καὶ μὴ ἀντέχοντας θέλουν νὰ ξαναπαντρευτοῦν, ἀσφαλῶς ἡ ἐκκλησία δὲν θὰ εἶναι ἐκείνη ποὺ θὰ τοὺς στριμώξῃ, ὥστε νὰ ἐκραγοῦν πρὸς τὴν πορνεία ἢ τὴ μοιχεία ἢ ὁποιαδήποτε ἄλλη ἐκτροπή. νὰ καθαιρεθοῦν, χωρὶς ν̉ ἀφοριστοῦν, καὶ νὰ ἐπανέλθουν στὴν τάξι τῶν λαϊκῶν, μὲ τὴ σύστασι, ἂν μποροῦν νὰ μετοικήσουν κιόλας σ̉ ἄλλο νομό, καὶ νὰ ξαναπαντρευτοῦν˙ καὶ ὁπουδήποτε νὰ ζήσουν μέχρι τέλους ὡς προσπίπτοντες, χωρὶς δικαίωμα ἐκκλησιαστικοῦ λόγου κι ὁποιασδήποτε ἐκκλησιαστικῆς διακονίας. ἂς τὸ παραχωρήσῃ κι αὐτὸ ἅπαξ μόνο ἡ ἐκκλησία. δὲν μποροῦν ὅμως καὶ νὰ ξαναπαντρευτοῦν καὶ κληρικοὶ νὰ παραμείνουν. πολὺ τοὺς εἶναι ποὺ θὰ παραμείνουν, ἂν θέλουν βέβαια, Χριστιανοὶ ἔγγαμοι προσπίπτοντες. μονὰ ζυγὰ δικά τους τὰ θέλουν; καὶ τὴν πίττα σωστὴ καὶ τὴ γάτα χορτάτη; γεννήθηκαν γιὰ νὰ τρῶν ἀπὸ τὴν ἐκκλησία; εἶναι εἰδεχθῶς θρασεῖα μιὰ τέτοια ἀπαίτησι. γιατί ἡ ἐκκλησία εἶναι στρίγγλα, ποὺ δὲν δέχεται γιὰ χάρι τοῦ σεξουαλικοῦ κεφιοῦ τους νὰ καταπατήσῃ τὸ Συμβόλαιό της μὲ τὸ νυμφίο της, σὰν τὴν παπαδιά τους, καὶ δὲν εἶναι θρασεῖς καὶ ἀναιδεῖς ἐκβιασταὶ αὐτοί, ποὺ δὲν θέλουν, ὅταν ξαναπαντρευτοῦν, νὰ χάσουν τὰ τυχερά τους ἀπὸ τὴν ἐκκλησία; ὑπάρχει θρασύτερη καὶ εἰδεχθέστερη ἀναίδεια ἀπ̉ αὐτό; κι ἂν δὲν δέχωνται οὔτε αὐτὴ τὴν παραχώρησι τῆς ἐκκλησίας, ν̉ ἀφοριστοῦν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διαβάζοντας κάποιος σώφρων το κείμενο του παπα Ηλία και κυρίως τα κείμενα του Δρος Κ.Σιαμάκη στα σχόλια που εκ του ασφαλούς έστειλε κάποιος ανώνυμος (αν βέβαια δημοσιευτούν και εναπόκειται στον ιστολόγο η σοφή απόφασις) και γνωρίζοντας τον φανατικό ταλιμπανισμό μερίδος των θρησκευόμενων της εποχής μας, δεν μπορεί παρά να ανατρέξει στο βιβλικό χωρίο:

    "Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶ μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ρήξωσιν ὑμᾶς" (Ο ΚΥΡΙΟΣ, Ματθ. Ζ΄6)

    Μην δόστε το άγιο στους σκύλους ούτε να βάλετε τα μαργαριτάρια μπροστά στα γουρούνια, μήπως τα καταπατήσουν με τα πόδια τους κι έπειτα στραφούν εναντίον σας και σας ξεσχίσουν.

    Αλλά ΕΩΣ ΠΟΤΕ θα κρύβεται η αλήθεια του Χριστιανισμού και οι εντολές του Κυρίου, του Ευαγγελίου, θα καταπατώνται χάριν εντολών ανθρώπων και παραδόσεων πρεσβυτέρων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου