Πανελλήνιο θεολογικό αίτημα για δίωρο, υποχρεωτικό, ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα Θρησκευτικών σε όλο το Νέο Σχολείο
του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου
Το Σάββατο 30 Απριλίου 2011 πραγματοποιήθηκε στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος με την παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου πανελλήνια συνάντηση Θεολόγων για τα Θρησκευτικά στο Λύκειο, μετά την προ μηνός ανακοίνωση του Νέου Λυκείου από την Υπουργό Παιδείας. Εκπρόσωποι των Θεολογικών Σχολών αλλά και των Eνώσεων Θεολόγων συγκεντρώθηκαν στην Ιερά Μονή Πεντέλης και έδωσαν μία ηχηρή απάντηση στα υπουργικά σχέδια υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος στο Νέο Λύκειο.
Όλοι συμφώνησαν στην διατήρηση υποχρεωτικού μαθήματος Θρησκευτικών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου που θα διδάσκεται για δύο ώρες σε κάθε τάξη.
Κι όχι μόνο αυτό. Η συνάντηση αυτή επιβεβαίωσε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Θεολόγων όλης της χώρας, πέρα από ηλικίες και τόπους δράσης, επιθυμεί και θα αγωνιστεί μέχρι τέλους για τη διατήρηση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος...
Οι Θεολόγοι που συμμετείχαν στη συνάντηση εκπροσωπώντας τους συναδέλφους τους της Λάρισας, της Φθιώτιδας, της Αιτωλοακαρνανίας, της Μαγνησίας, της Μεσσηνίας, της Λέσβου, της Αχαΐας, της Ηλείας, της Αργολίδας, της Πιερίας, της Κέρκυρας, της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της Μακεδονίας και της Θράκης διατράνωσαν την ξεκάθαρη βούλησή τους όχι μόνο υπέρ του υποχρεωτικού μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά και του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του.
Παραφωνίες που ακούστηκαν εντός του θεολογικού χώρου την προηγούμενη περίοδο και υπουργικά σχέδια που στοχεύουν στην μετατροπή του χαρακτήρα του μαθήματος σε θρησκειολογικό κατέπεσαν σαν χάρτινος πύργος μπροστά στα αδιάσειστα επιχειρήματα των Θεολόγων που μίλησαν στη συνάντηση και απαίτησαν υποχρεωτικό ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα Θρησκευτικών για τους μαθητές των ελληνικών σχολείων και ασφαλώς και των Λυκείων.
Τις θέσεις τους αυτές άλλωστε είχαν διατυπώσει οι Θεολόγοι όλης της Ελλάδας και με Ψηφίσματα που είχαν συντάξει και αποστείλει προς την Υπουργό Παιδείας από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η πρόθεση του Υπουργείου να υποβαθμίσει και να αλλοιώσει το μάθημα των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο.
Όσοι συμμετείχαν στη συνάντηση εξουσιοδότησαν τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο για να μεταφέρει στο Υπουργείο τις θέσεις των Θεολόγων και της Εκκλησίας για το μάθημα.
Το Υπουργείο βρίσκεται πλέον ενώπιον αρραγούς θεολογικού μετώπου που δεν πρόκειται να υποχωρήσει μπροστά σε σχέδια υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος.
Οι ελάχιστοι δε παράγοντες του εκκλησιαστικού και θεολογικού χώρου που έμμεσα ή άμεσα δήλωναν πως είναι πρόθυμοι να δεχθούν αλλαγή του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος προκειμένου δήθεν έτσι να εξασφαλίσουν την υποχρεωτικότητά του τώρα οφείλουν να ακολουθήσουν την πλειονότητα όσων δικαίως ζητούμε και ορθόδοξο και υποχρεωτικό μάθημα και ξεκάθαρα να αντιταχθούν στα πολιτικά παιχνίδια όσων επιδιώκουν την πολύπλευρη υποβάθμιση του θρησκευτικού μαθήματος τόσο με την απορθοδοξοποίηση του όσο και με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας του.
Τα πράγματα πλέον είναι σαφή. Ο θεολογικός κόσμος απαιτεί δίωρο υποχρεωτικό ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα Θρησκευτικών για όλες τις τάξεις του Λυκείου και γενικά του Νέου Σχολείου.
Το υπουργικό σχέδιο για το Νέο Λύκειο πρέπει άμεσα να τροποποιηθεί, ειδάλλως θα προσκρούσει τόσο στις προβλέψεις των νόμων και του Συντάγματος όσο και στην μακραίωνη χριστιανική παράδοση της πατρίδας μας της οποίας οι ζώντες εκφραστές δεν θα επιτρέψουν να εξοβελιστεί το θρησκευτικό μάθημα από το περιεχόμενο της παιδείας μας.
Θέσαμε και παλαιότερα το ερώτημα, χωρίς να πάρουμε απάντηση:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ποιά αγιογραφικά ή αγιοπατερικά κείμενα αναφέρεται, ότι η θρησκευτική εκπαίδευση, η Ορθόδοξη κατήχηση και το ομολογιακό μάθημα Θρησκευτικών είναι καθήκον της Πολιτείας και όχι της Εκκλησίας;
Δυστυχώς, οι Θεολόγοι υπεραμύνονται της διδασκαλίας από λόγους συντεχνιακούς, η δε Εκκλησία επικαλείται το Σύνταγμα.
Δηλαδή, η Εκκλησία αναγνωρίζει, ότι τη χριστιανική πίστη πρέπει να την διδάξει η (εξ ορισμού) αντίχριστη Πολιτεία, επειδή κάτι τέτοιο λέει το Σύνταγμα; Και οι Ι. Κανόνες τι λένε; Είναι κατώτεροι από το Σύνταγμα ή όχι;
Σχετικά με την ορθόδοξη κατήχηση έχουμε τους Ι. Κανόνες: β΄της Α΄Συνόδου, ζ΄, η΄ Λαοδίκειας, οη΄ Πενθέκτης, καθώς και οι ιβ΄ Νεοκαισάρειας και μζ΄ Λαοδίκειας, για κατήχηση ΜΕΤΑ το βάπτισμα. Σε όλες τις περιπτώσεις, την κατήχηση αναλαμβάνει η Εκκλησία και όχι η Πολιτεία.
ΙΚ
Αν το 98% του πληθυσμού, οι Ορθόδοξοι, επιθυμούν να αναθέσουν την κατήχηση των παιδιών τους στο σχολείο, με την ευλογία και συνδρομή της Εκκλησίας, έχουν το δικαίωμα. Καταβάλλουν άλλωστε τους ανάλογους φόρους. Η υποχρέωση αυτή της παιδείας αναγράφεται και στο Σύνταγμα. Η Παιδεία θα έπρεπε να νοείται όπως την οραματιζόταν ο π.Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Καποδίστριας, ο Μακρυγιάννης. Εξάλλου όπως αναφέρει ο π.Β.Βολουδάκης, με ένα τόσο μεγάλο ποσοστό Ορθοδόξων, φυσιολογικά θα έπρεπε να είναι αδιάσπαστοι οι δεσμοί εκπαίδευσης και Εκκλησίας, Πολιτείας και Εκκλησίας, λαού - Πολιτείας - Εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μετά από το ανωτέρω "όνειρο θερινής νυκτός" επαναλαμβάνω κι εγώ το αναπάντητο ερώτημα του κ.Ι.Κ.
Αναπάντητο διότι προέχει ποιά είναι και τι είναι η Εκκλησία, αν υπάρχουν ικανά στελέχη στα οποία θα αναθέσει την κατήχηση των παιδιών, διότι οι αστοχίες περί τα θρησκευτικά στην κοσμική εκπαίδευση περνούν απαρατήρητες, οι αστοχίες όμως και οι κατευθύνσεις των νέων προς σκολιές ατραπούς από εκκλησιαστικά πρόσωπα, χρεώνονται στην Εκκλησία και οι
συνέπειες είναι πολύ σημαντικότερες.
Πολύ θα θέλαμε να μάθουμε, αν όλα τα ανωτέρω προβλέπονται από την Παράδοση. Δηλαδή, αν η Εκκλησία μη έχοντας στελέχη διδαχής της κατήχησης επιτρέπεται να την αναθέτει στην Πολιτεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπογραμμίσαμε τους Ι. Κανόνες που αναφέρονται στην κατήχηση. Δεν γνωρίζουμε αν υπάρχουν πατερικά κείμενα περί της διδαχής της κατήχησης και από την Πολιτεία.
Τα υπόλοιπα, Συντάγματα, φόροι κ.λπ. δεν αφορούν την Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού.
Τα περί του 98% των Ορθοδόξων, εκ των οποίων το 2% εκκλησιάζεται τακτικά και από το οποίον 2% το 5% ζει τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας (κατά τον π. Αεράκη), τι να πει κανείς; Μάλλον για κλάματα είμαστε.
ΙΚ
Για κλάματα. Εκκλησία, Πολιτεία και ατομικά, αλλά Ανέστη Χριστός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι 100% ως συνήθως, αλλά 1000% συμφωνούμε με τον αγαπητό ΙΚ.
Δεν τέθηκε όμως θέμα ότι δεν έχει ικανά στελέχη η Εκκλησία, πλην αμφιβολιών για την προσήλωση στην ιερότητα και στην Ορθοδοξία. Έχει στελέχη. Οι επίσκοποι και εξ αναθέσεως οι μορφωμένοι κληρικοί δεν είναι κανονικά οι υπεύθυνοι κατηχητές και διδάσκαλοι του Θείου λόγου; Έκανε και τίποτε άλλο ο ιερός Χρυσόστομος;
Αλλά ο ζήλος ο του οίκου Σου κατέφαγέ με, πού καιρός για το "πάρεργο", την κατήχηση! Προέχουν οι λειτουργικές ανάγκες, οι πανηγύρεις, τα συλλείτουργα, οι υποδοχές λειψάνων, και τα μυστήρια, οι γάμοι, οι βαπτίσεις (χωρίς κατήχηση) εκεί υπάρχει το ενδιαφέρον, ασχέτως αν το πρότυπο, ο Απ. Παύλος αναφέρει ότι "εγώ δεν βάπτισα, εκτός από ελάχιστους, δεν μπορώ να αφήσω το κύριο έργο μου, το λόγο του Θεού για να βαπτίζω".
Ένα άλλο θέμα είναι "σε ποιούς και με ποία κριτήρια και με ποιες συνέπειες ανατίθενται (ελλείψει ενδιαφέροντος από τους ποιμένες) οι θέσεις των κατηχητών". stop.
Προφανώς η Εκκλησία δεν έχει την όρεξη να ασχοληθεί σοβαρά με την κατήχηση νέων αλλά και ενηλίκων.