Νικόλαος Σωτηρόπουλος:
Αἱρετικὸς
ὁ π. Δανιὴλ ᾿Αεράκης;
᾿Αξιότιμε κ. Διευθυντά,
σᾶς παρακαλῶ νὰ δημοσιεύσετε στὸν ἀγωνιστικὸ καὶ λίαν ἀγαπητὸ “Ο.Τ.” τὴν παροῦσα ἐπιστολή μου, τὴν ὁποία ὑπαγόρευσε τὸ αἴσθημα τῆς δικαιοσύνης καὶ ἡ θεολογικὴ συνείδησί μου.
Στὸν “Ο.Τ.” ἀρθρογραφεῖ ὁ διαμένων στὴν ᾿Αμερικὴ θεολόγος κ. Παναγιώτης Τελεβάντος. Δὲν τὸν γνωρίζω προσωπικῶς. ᾿Αλλ᾿ ἀπὸ τὴν ἀρθρογραφία του ἀντιλαμβάνομαι, ὅτι εἶνε ζηλωτὴς( ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΙ: ου κατ' επίγνωσι )τῆς Πίστεως, καὶ χαίρω γι᾿ αὐτὸ καὶ συγχαίρω.
᾿Αλλ᾿ ἐπειδὴ κανεὶς δὲν εἶνε ἀλάθητος, — γι᾿ αὐτὸ ἄλλωστε πολεμοῦμε τὸν Πάπα, διότι ἰσχυρίζεται, ὅτι εἶνε ἀλάθητος —, ἂς ἐπιτρα πῇ νὰ παρατηρήσω ἕνα σοβαρὸ λάθος τοῦ κ. Τελεβάντου, ἴσως ἀπὸ ὑπερβάλλοντα ζῆλο, ὁπωσδήποτε ὅμως ἀπὸ ἐπιπολαία κρίσι. Στὴν ἀρθρογραφία του ἐπιτίθεται κατὰ τοῦ ἀρχιμανδρίτου κ. Δανιὴλ ᾿Αεράκη, θεολόγου, ἱεροκήρυκος ἐπὶ ἥμισυ αἰῶνος, καὶ συγγραφέως.
᾿Εξ ἀφορμῆς θέσεων τοῦ ἐν λόγῳ ἀρχιμανδρίτου στὸ θέμα τῆς “λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως” καὶ συγκεκριμένως τῆς μεταφράσεως λειτουργικῶν κειμένων, ὁ κ. Τελεβάντος ἐκφενδονίζει κατ᾿ αὐτοῦ φοβερὲς κατηγορίες, ὅτι εἶνε ”ἀθεολόγητος”, ὅτι “διεύρυνε τὸ μέτωπο τῆς ἀποστασίας”, ὅτι εἶνε “βραχύ τι παρὰ Προτεστάντας ἠλαττωμένος”, κ.ἄ., ὅτι παρεξέκλινε δηλαδὴ ἀπὸ τὴν ᾿Ορθόδοξη Πίστι καὶ ἔγινε αἱρετικός. Σὲ Κυπριακὸ δὲ περιοδικὸ ἔγραψε, ὅτι ἡ θεολογία τοῦ π. Δανιὴλ ᾿Αεράκη “ὄζει αἱρέσεων ἀπὸ κορυφῆς μέχρι πατούσας”! Πέρασε δέ τὶς δεινές κατηγορίες καὶ σὲ πλῆθος ἱστοσελίδες τοῦ Διαδικτύου.
Γνωρίζω τὸν π. Δανιὴλ ᾿Αεράκη. Καὶ συνδέομαι μαζί του ἀπὸ τὰ φοιτητικὰ χρόνια. Κηρύττει καὶ γράφει, καὶ λευκάνθηκε στὸ ἔργο τοῦ Εὐαγγελίου. ῾Ιερὸ πάθος του εἶνε τὸ κήρυγμα. Καὶ εἶνε ἐπιμελής, ἐπιμελέστατος ἱεροκήρυξ. Δὲν προχειρολογεῖ, ὅπως μερικοὶ ἄλλοι. ῍Αν διακρίνωμε δέκα ἱεροκήρυκες τῆς Πατρίδος μας ὡς τοὺς καλλιτέρους, ἕνας ἀπ᾿ αὐτοὺς εἶνε καὶ αὐτός. Γι᾿ αὐτὸ καὶ τὸν καλοῦν καὶ ὁμιλεῖ σὲ πολλὰ μέρη τῆς Πατρίδος. Καὶ πολλοὶ ὠφελοῦνται ἀπὸ τὰ κηρύγματά του. Χίλιες δὲ περίπου ὁμιλίες του κυκλοφοροῦνται σὲ CD. ᾿Εκδίδει καὶ τὸ μαχητικὸ περιοδικὸ “᾿Ιωάννης ὁ Βαπτιστής”. Καὶ ἔχει γράψει 80 περίπου ἀξιόλογα βιβλία, ἰδιαιτέρως χρήσιμα σὲ ἱεροκήρυκες, σὲ κατηχητὰς καὶ σὲ διδάσκοντες σὲ κύκλους ῾Αγίας Γραφῆς. ῎Εχω ἀκούσει ὁμιλίες τοῦ π. Δανιὴλ καὶ ἔχω διαβάσει βιβλία του
καὶ δὲν διαπίστωσα καμμία παρέκκλισι ἀπὸ τὴν ᾿Ορθόδοξη Πίστι.
Καὶ ἀπὸ τοὺς ἀκροατὰς καὶ ἀναγνῶστες του δὲν τὸν κατηγόρησε κανεὶς γιὰ αἵρεσι. ῞Ο,τι κηρύττει καὶ ὅ,τι γράφει στηρίζεται στὴν ῾Αγία Γραφὴ καὶ στοὺς Πατέρες. ᾿Ιδιαιτέρως ὁδηγός του στὸν προφορικὸ καὶ στὸ γραπτὸ λόγο του εἶνε ὁ ἀπόστολος Παῦλος καὶ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Καὶ ἀπορῶ καὶ ἐξίσταμαι πῶς ὁ κ. Τελεβάντος θεωρεῖ τὸν π. Δανιὴλ ἀθεολόγητο, μέρος τῆς ἀποστασίας καὶ αἱρετικὸ “ἀπὸ κορυφῆς μέχρι πατούσας”, χωρὶς νὰ παραθέτῃ ἀπὸ τὸν προφορικὸ καὶ τὸν γραπτὸ λόγο τοῦ π. Δανιὴλ οὔτε μία φράσι, ποὺ νὰ δείχνῃ παρέκκλισι ἀπὸ τὴ δογματικὴ διδασκαλία τῆς ᾿Εκκλησίας.
Κατηγορεῖ μὲ τὴ χειρότερη κατηγορία, τὴν κατηγορία τοῦ αἱρετικοῦ, χωρὶς ἐπιχειρήματα, χωρὶς ἐρείσματα, ἕνα δόκιμο κήρυκα τοῦ Εὐαγγελίου καὶ συγγραφέα. Βεβαίως στὸ θέμα τῆς “λειτουργικῆς ἀναγεννήσεως” καὶ τῆς μεταφράσεως λειτουργικῶν κει μένων δύναται ὁ κ. Τελεβάντος καὶ κάθε ἄλλος νὰ ἔχῃ ἀντιρρήσεις ἀπέναντι τοῦ π. Δανιήλ. Καὶ ἐγὼ ἔχω ἐπιφυλάξεις. Στενοχωροῦμαι, διότι τὰ ἄφθαστα ἀριστουργήματα τῆς λατρείας δὲν δύνανται οἱ πολλοί, καὶ μάλιστα οἱ νέοι, νὰ καταλάβουν καὶ νὰ ἀπολαύσουν. ᾿Αλλὰ καὶ ἀντιλαμβάνομαι, ὅτι οἱ μεταβολὲς στὴ λατρεία εἶνε δύσκολες καὶ παρακεκινδυνευμένες. Καὶ διαφωνῶ πρὸς μεταβολὲς τῆς λατρείας ἀτομικῶς καὶ αὐθαιρέτως ἀπὸ τὸν Α ἢ Β ἐπίσκοπο ἢ ἄλλο κληρικό. ῍Αν κριθῇ σωστὸ νὰ γίνουν κάποιες μεταβολὲς στὴ λατρεία, αὐτὲς πρέπει νὰ γίνουν ἀπὸ τὴν ᾿Εκκλησία, ὄχι ἀπὸ τὸν Α ἢ Β κληρικὸ αὐθαιρέτως.
Δύναται, ἐπαναλαμβάνω, ὁ κ. Τελεβάντος νὰ ἔχῃ ἀντιρρήσεις ἀπέναντι στὸν π. Δανιήλ. ᾿Αλλ᾿ ἀπὸ τὸ σημεῖο τῶν ἀντιρρήσεων σὲ μὴ δογματικὸ θέμα μέχρι τὸ σημεῖο νὰ ἐκτοξεύῃ ἐναντίον του τὴν κατηγορία, ὅτι ἐξετράπη ἀπὸ τὴ δογματικὴ διδασκαλία τῆς ᾿Εκκλησίας, ὑπάρχει τεραστία ἀπό στασι. Στὰ θέματα τῶν δογμάτων τῆς ᾿Εκκλησίας ὁ ἀρχιμανδρίτης Δανιὴλ ᾿Αεράκης εἶνε ἀκραιφνῶς ᾿Ορθόδοξος.
Γι᾿ αὐτὸ ὁ κ. Τελεβάντος, ζηλωτὴς καὶ αὐτὸς τῆς Πίστεως, ὀφείλει νὰ διορθώσῃ τὸ λάθος του δημοσίως διὰ τῶν ἐντύπων, στὰ ὁποῖα ἔγραψε, καὶ τοῦ Διαδικτύου, στὸ ὁποῖον ἀνήρτησε τὶς ἀνεπέρειστες κατηγορίες. Εἴμεθα τόσον ὀλίγοι οἱ χριστιανικῶς ἀγωνιζόμενοι στὴ σατανικὴ ἐποχή μας, καὶ ἂς μὴ δημιουργοῦμε διαιρέσεις καὶ πικρίες μεταξύ μας, ἀλλ᾿ ἂς ὁμονοοῦμε πρὸς ἐπιτυχίαν τοῦ ἀγῶνος καὶ δόξαν τοῦ Χριστοῦ.
Μὲ πολλὴ ἐκτίμησι
Νικόλαος ᾿Ιω. Σωτηρόπουλος
Έχει απόλυτο δίκιο ο κ. Σωτηρόπουλος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ .Ν.Σωτηρόπουλος δεν είναι χθεσινός. Δεν είναι "μειράκιον". Είναι εκ των αρίστων θεολόγων και δοκιμασμένος στον βίο του δια πυρός και σιδήρου των διώξεων και γνωστός για την πίστη του στην Αγία Τριάδα και την αφοσίωσή του στην Εκκλησία και στην Ορθοδοξία. Είναι Παραδοσιακός ! Τον τρέμουν δε οι πάσης φύσεως αιρετικοί, τα επιχειρήματα των οποίων κονιορτοποιεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνεπώς η επιστολή έχει βαρύνουσα σημασία, αλλά τουλάχιστον τινες εξ ημών δεν την είχαμε ανάγκη, διότι και ο π.Δανιήλ γνωστός είναι επί έτη, ιεροκήρυξ γίγας, κραταιός θεολόγος, δεν είναι "χθεσινός", τα ίδια με τον κ.Σωτηρόπουλο ισχύουν και για τον π.Δανιήλ, μάλιστα στο προφορικό του κήρυγμα τολμώ να πω ότι πλησιάζει περισσότερο στο "στυλ" του π.Αυγουστίνου. Ο λόγος του κάθε μισό λεπτό διανθίζεται από χωρία της Αγ.Γραφής και των Πατέρων, ιδίως του Ιερού Χρυσοστόμου.
Χίλιες ομιλίες του κυκλοφορούν, υπομνήματα ερμηνευτικά της Αγ.Γραφής, δεκάδες βιβλία, τώρα παρά την ηλικία του εκδίδει το Χρυσοστομικό Λεξικό, όπου συγκεντρώνει κατά θέμα όλους τους λόγους του Ιερού Πατρός, γνωστό δε είναι και το κοινωνικό του και ιεραποστολικό έργο και οι ομιλίες του που ανελλιπώς συνεχίζει.
Δεν νομίζω ότι κάποιος διεκδικεί το αλάθητο δίκην πάπα ούτε το αναμάρτητον, άνθρωποι είμαστε, σφάλλουμε αλλά μετανοούμε εν τη πίστει.
Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, αλλά δεν έχουμε ανάγκη από επιλεκτικούς (όπως αποδεικνύεται καθημερινά) τελε-χαρακτηρισμούς, εκ του εγγύς εμείς στην Ελλάδα γνωρίζουμε και πρόσωπα και καταστάσεςι. Αλλά προφανώς η τεκμηριωμένη Ευαγγελικά θέση του π.Δανιήλ επί του "666" τάραξε τα θολά ύδατα !!! και πως να τον αντιμετωπίσης!!! ή με συκοφαντίες ή με ειρωνείες.
Όμως: Ο π.Δανιήλ είναι κορυφή και βράχος.
Η κορυφή είναι κορυφή κι΄ας είν' και χιονισμένη
το βράχο δέρνει η θάλασσα μα πάντα βράχος μένει.
Αναγνώστης
" ῍Αν διακρίνωμε δέκα ἱεροκήρυκες τῆς Πατρίδος μας ὡς τοὺς καλλιτέρους, ἕνας ἀπ᾿ αὐτοὺς εἶνε καὶο π.Δανιήλ Αεράκης ".
ΑπάντησηΔιαγραφήΝικόλαος Σωτηρόπουλος
Δεν ψεύδεται ο κ. Σωτηρόπουλος. Το κήρυγμα του π.Δανιήλ είναι Χρυσοστομικό, ταράζει τις απελπισμένες και αμαρτωλές καρδιές και τις οδηγεί στον Ιησού, στην ελπίδα και στη μετάνοια. Γράφω εκ προσωπικής πείρας. Σε κάθε δε κήρυγμα, σε κάθε ομιλία, σε κάθε σχεδόν περιοδικό, ο π.Δανιήλ υποφέρει για το έγκλημα των εκτρώσεων, τον εκφυλισμό, τις εκκλησιαστικές αδικίες, όπως κατά των αναπολογήτως σφαγιασθέντων μητροπολιτών και του εν ζωή π.Νικοδήμου. Τα "Βάζει" με αρχές και εξουσίες. Και δεν κουράζεται να αγωνίζεται και να διώκεται υπερ της δικαιοσύνης. Μακάριος !
Όπως μακάριος είναι, κατά τον Ιησούν, και ο ιδιοκτήτης του παρόντος ιστολογίου που "μια ζωή" συμπάσχει με τους απανταχού αδικουμένους και "άχρι θανάτου" αγωνίζεται υπερ της αληθείας.
ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΜΕΝΟΥΝ - SCRIPTA MANENT
Στο θέμα των μεταφράσεων ο π.Δανιήλ γραπTώς έχει δηλώσει ότι ΜΌΝΟΝ η Επίσημη Εκκλησία Θα αποφασίσει. Αν διαβάσετε δε, τα βιβλία του και τα άρθρα του επί ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ στα περιοδικά, θα δείτε, ότι ο π.Δανιήλ παραθέτει ΠΑΝΤΑ το αρχαίο πρωτότυπο κείμενο της Αγ.Γραφής ή των Πατέρων ή των Ι.Κανόνων και έπειτα γράφει τη λέξη Μετάφρασις και παραθέτει την μετάφρασι στην καθομιλουμένη, για να καταλάβουμε και εμείς τι λέει ο Ι.Χρυσόστομος ή ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ή άλλοι Πατέρες. Δεν βάζει μόνο μετάφρασι όπως θα μπορούσε. Λοιπόν; Τι φρονεί;
Οι παλαιότεροι αναγνώστες θυμόμαστε τον π.Δανιήλ Αεράκη να είναι τακτικός αρθρογράφος του Ορθοδόξου Τύπου, μαχητικός σε θέματα Ορθοδοξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλαξε μήπως μυαλά τώρα στα γεράματα ο π.Δανιήλ; Αστεία ερώτησις. Τότε;
Στον Ο.Τ. άλλαξε η ηγετική συντακτική ομάδα. Δίδεται το βήμα προφανώς σε αρθογράφους που συμπλέουν με τη γραμμή της νυν διεύθυνσης του Ο.Τ.
Τι να "ανακάλυψε" ο κ. Τελεβάντος που επί 50 χρόνια εμείς οι ακροατές και αναγνώστες του π.Δανιήλ δεν ανακαλύψαμε; Σκέφτομαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπί 2000 χρόνια υφίσταται η αντιδιαστολή: "Εκκλησία ή θρησκεία της περιτομής";
Στην περιτομή προστέθηκαν δεκάδες "μαγικά, γραώδη, ψευδή, ανθρώπινα, σιμωνικά, αντικανονικά, τυχηρά, αγιασμένα φρούτα, τρόπος εκλογής κληρικών, άδικες απομακρύνσεις 12 επισκόπων, άδικα επιτίμια, οικουενισμός, θεοτικά", που άλλοτε είναι γραφικά, άλλοτε όμως αντιχριστιανικά.
Ο π.Δανιήλ με τα συγγράματά του και τις ομιλίες του οδηγεί τους πιστούς στην Πίστη στον Ιησού και στην Αγ.Τριάδα, στην Μία Αγία καθολική και αποστολική Ορθόδοξη Εκκλησία, και όχι στη θρησκεία.
Αιρετική θεωρείται από άκρως συντηρητικούς αλλά άσχετους με την Εκκλησιαστική Παράδοση και την Αγία Γραφή η στάση του στα τυχηρά, σιμωνία, εμπορευματοποίηση περιφερόμενων ι. λειψάνων και εικόνων, τυχηρών, σιμωνίας, μαγικών φυλακτών, άσεμνης ενδυμασίας γυναικών σε ναούς και εκτός, εκμετάλλευση ιερών φρούτων, τάχα, χειροτονιών σχεδόν εφήβων νέων, ημερολογίου, επισκόπων, κουσουρίων, θηλυπρεπούς συμπεριφοράς κληρικών, οικουμενιστών, επιτρεπόντων προγαμιαίες σχέσεις, και πρόσφατα περί 666΄. Και εμάς μας κατηγορούν.
Αλλά στην πραγματικότητα ο π.Δανιήλ Αεράκης, ο προσγειωμένος Ιεροκήρυκας, βαδίζει στην Καντιωτική γραμμή, βαδίζει στην Ορθόδοξη παράδοση.
Την ευχή Σας π.Δανιήλ, δέεσθε υπέρ ημών αλλά και των εχθρών την Ορθοδοξίας ίνα μετανοήσουν.
Ιωάννης Μ.
Σχόλιο στο άρθρο του κ.Νικ. Σωτηρόπουλου για τον π.Δανιήλ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"αδελφός υπό αδελφού βασταζόμενος, ως πόλις οχυρά και τετειχισμένη"
Συμφωνώ με τους 3 πρώτους σχολιαστές ότι βαρύνουσα αξία έχει η γνώμη του κ.Ν.Σωτηρόπουλου. Και για ένα άλλο λόγο: Και ο Απ. Παύλος χάρηκε, συγκινήθηκε και πήρε δύναμη όταν είδε τους Χριστιανούς να έρχονται σε δυο ομάδες να τον προϋπαντήσουν, ενώ έφτανε στη Ρώμη. Ανθρώπινο το ότι έχουμε ανάγκη συμπαράστασης όταν διωκόμαστε ή συκοφαντούμαστε.
Η γνώμη των χιλιάδων ανώνυμων ακροατών και αναγνωστών των κηρυγμάτων του π.Δανιήλ δεν μπορεί να ακουστεί. Ετσι, ως εξ ονόματος χιλιάδων άλλων, εκφράζεται ο κ.Σωτηρόπουλος, πιστό πνευματικό τέκνο του π.Αυγουστίνου και συνεχιστής του στην αδελφότητα "Σταυρός".