«Ζῆλος λήψεται
λαὸν ἀπαίδευτον».
του Χρυσορρόα Αυγουστίνου
Κακὸς ζῆλος, βρασμὸς ψυχῆς, θὰ πιάσῃ τὸ λαὸ ποὺ δὲν παιδαγωγήθηκε μὲ τὸ νόμο τοῦ Κυρίου.
Ὁμιλεῖ γιὰ ζῆλο ὄχι ἑνὸς ἀνθρώπου ἀλλὰ ἑνὸς ὁλοκλήρου λαοῦ. Ποιός εἶνε ὁ λαὸς αὐτός; Ὁ Ἰουδαϊκός. Αὐτὸς κατελήφθη ἀπὸ κακὸ ζῆλο ἐναντίον τοῦ Χριστοῦ.
Ὅταν ἐμφανίσθηκε ὁ Χριστὸς ὡς ῥαββί, ὡς διδάσκαλος, στὴν ἀρχὴ τὸν πίστεψαν. Τὸν ἀκολούθησαν ὅλοι μὲ ἐνθουσιασμό. Ὡμολογοῦσαν τὰ θαύματά του. Βάδιζαν χιλιόμετρα, γιὰ νὰ τὸν βροῦν. Κρέμονταν ἀπὸ τὰ χείλη του (Λουκ. 19,48), αἰσθάνοντο ὑπερτάτη ἡδονὴ νὰ τὸν ἀκοῦνε, καὶ ἔλεγαν· «Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος» (Ἰωάν. 7,46), ποτέ δὲ μίλησε κανεὶς ὅπως αὐτός.
Τὴν Κυριακὴ τῶν Βαΐων σὰν λαοθάλασσα τὸν ὑποδέχθηκαν μὲ πρωτοφανεῖς ἐκδηλώσεις καὶ ζητωκραυγὲς «ὡσαννά» (Ματθ. 21,9 κ.ἀ.). Ποτέ βασιλιᾶς δὲν ἔγινε ἀντικείμενο θερμοτέρας ὑποδοχῆς.
Τὰ «ὡσαννὰ» ὅμως κράτησαν μόλις 4 ἡμέρες. Μετὰ ἔσβησαν. Οἱ καρδιὲς πάγωσαν, διεστράφησαν. Ἀντὶ «ὡσαννά», ὁ ἴδιος αὐτὸς λαός, τὸ πρωὶ τῆς Παρασκευῆς κάτω ἀπ᾽ τὸ πραιτώριο τοῦ Πιλάτου φώναζαν· «Σταύρωσον σταύρωσον αὐτόν» (Λουκ. 23,21· Ἰωάν. 19,6).
Πῶς μετεβλήθη ὁ λαὸς αὐτός; μεσολάβησαν δαίμονες; Κάτι χειρότερο. Ὑπάρχουν περιπτώσεις, ὅπως λέει ὁ Τζοβάννι Παπίνι στὸ ἔργο του Ἱστορία τοῦ Χριστοῦ, ποὺ ὁ ἄνθρωπος κάνει κακὸ μεγαλύτερο ἀπὸ τὸ διάβολο.
Ὁ ἐμπαθής, ὁ φθονερός, ὁ φιλήδονος, ὁ φιλόδοξος, ὁ ἀλαζὼν ἄνθρωπος μπορεῖ νὰ βλάψῃ περισσότερο κι ἀπὸ μία λεγεῶνα δαιμόνων.
Ποιοί λοιπὸν μεσολάβησαν; Ὄχι βέβαια οἱ ἀγράμματοι ψαρᾶδες τῆς Γαλιλαίας. Μεσολάβησαν οἱ γραμματισμένοι, ἡ ἐλὶτ τῆς κοινωνίας, οἱ γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι. Αὐτοὶ φθόνησαν τὸν Ἰησοῦ Χριστό. Τοὺς κατέλαβε κακὸς ζῆλος καὶ ἄρχισαν νὰ τὸν διαβάλλουν. Καὶ τί δὲν εἶπαν ἐναντίον του!
Αὐτὸν ἀκοῦτε, αὐτὸν ἀκολουθεῖτε; Εἶνε «φάγος», «οἰνοπότης», «φίλος τελωνῶν καὶ ἁμαρτωλῶν», αὐτὸς εἶνε «Βεελζεβούλ» (Ματθ. 11,19· 10,25. Λουκ. 7,34). Τὸν ἀρχηγὸ τῶν ἀγγέλων ἀπεκάλεσαν ἀρχηγὸ τῶν δαιμόνων· τὸ φῶς ἀπεκάλεσαν σκότος!
Καὶ ὁ λαός; Ἀντὶ νὰ κλείσῃ τὰ αὐτιά του σ᾽ αὐτοὺς τοὺς δημαγωγούς, τοὺς ἄκουσε καὶ μέσα του ἡ φυσιογνωμία τοῦ Χριστοῦ ὑποβαθμίστηκε, ἐκμηδενίστηκε. Παρασυρόμενος ἔτσι ἀπὸ τοὺς ἡγέτες του, διέπραξε τὸ μεγαλύτερο ἔγκλημα τῶν αἰώνων· σταύρωσε τὸ Χριστό.
* * *
Ὁ λαός, ἀδελφοί μου, ὅταν δὲν ἔχῃ ἀξίους ἡγέτας (πολιτικούς, θρησκευτικούς, στρατιωτικούς κ.λπ.), ἐκφυλίζεται, παρασύρεται. Παύει πλέον νὰ εἶνε λαός· γίνεται ὄχλος. Καὶ ὁ ὄχλος μπορεῖ νὰ διαπράξῃ καὶ τὰ μεγαλύτερα ἐγκλήματα. Ἀλλοίμονο ἂν ὁ λαὸς πέσῃ σὲ δημαγωγούς. Ἂν ἀνοίξουμε τὴν ἱστορία τοῦ γένους μας, θὰ δοῦμε ὅτι, ὅσο κακὸ μᾶς ἔκαναν οἱ δημαγωγοί, δὲν μᾶς ἔκαναν οἱ ἐχθροί.
⃝
Μεγάλος δημαγωγὸς στὴν ἀρχαία Ἀθήνα ἦταν ὁ Ἀλκιβιάδης. Ἀνάστημα ἐντυπωσιακό, ὡραῖος σὰν τὸν Ἄδωνι, μὲ λάμψι δυνάμεως καὶ ἀλκῆς, εὐφυὴς καὶ ῥήτορας. Τί νὰ τὰ κάνῃς ὅμως αὐτά; Ἦτο ἀλαζὼν καὶ ὑπερήφανος. Καὶ ὅ,τι ἔχτισε ὁ Περικλῆς, τὸ κατέστρεψε αὐτὸς σὲ λίγες ὧρες. Τὸ νὰ δημιουργήσῃς εἶνε δύσκολο, αἰῶνες χρειάζονται· τὸ νὰ καταστρέψῃς εἶνε εὔκολο. Παρέσυρε τοὺς Ἀθηναίους σὲ μία ἄφρονα ἐκστρατεία στὴ Σικελία, ἐκεῖ ποὺ δὲν εἶχαν καμμιά δουλειά. Ματαίως φώναζε ὁ Νικίας, οἱ φρόνιμοι στρατηγοὶ καὶ οἱ σύμμαχοι, ὅτι θὰ γίνῃ καταστροφή. Τίποτε αὐτός. Καὶ ἐκεῖ στὴ Σικελία ἐτάφη τὸ ἄνθος τοῦ Ἀθηναϊκοῦ λαοῦ. Αὐτὰ κάνουν τὰ συνθήματα τῶν δημαγωγῶν. Ὁ λαὸς αὐτὸς δὲν εἶνε πλέον φρόνιμος· εἶνε «λαὸς ἀπαίδευτος».
⃝
Θέλετε ἕνα νεώτερο παράδειγμα; Ἤμουν μικρὸς καὶ ἔζησα τὰ δραματικὰ γεγονότα. Εἶδα τοὺς γονεῖς μου, τοὺς συγγενεῖς καὶ φίλους νὰ ἐκστρατεύουν, ν᾽ ἀδειάζῃ τὸ χωριό μας (μεγάλο χωριό), καὶ μόνο στὴ μάχη τοῦ Κιλκὶς χάσαμε 20 παιδιά. Ἔφθασε τότε ἡ πατρίδα μας στὰ πρόθυρα τῆς Κωνσταντινουπόλεως· ὁ Πλαστήρας ἀπ᾽ τὸ Καλὲ-Γκρότο ἔβλεπε μὲ τὰ κιάλια τὴν Ἄγκυρα. Πῶς ἐν συνεχείᾳ ἡττηθήκαμε; Δημαγωγοὶ κατέστρεψαν τὸ ὄνειρο.
⃝
Κ᾽ ἕνα παράδειγμα τῶν ἡμερῶν μας. Ὁ λαός μας εἶνε εὐγενής· γνώρισμά του εἶνε ἡ ἀγάπη πρὸς τὴν Ἐκκλησία. Κάποιοι ὅμως ἔῥῤιξαν τὸ σύνθημα «Γκρεμίστε τὴν Ἐκκλησία!». Καὶ γιὰ νὰ τὸ πετύχουν, ἄρχισαν νὰ διαβάλλουν τὸ κῦρος τοῦ κλήρου, ἐκμεταλλευόμενοι ὡρισμένα ἐλαττώματα καὶ ἁμαρτήματά του. Δὲν τὰ ἀρνοῦμαι, πρῶτος ἐγὼ τὰ ἔχω ἐλέγξει. Ἀλλὰ σὲ ποιό κλάδο δὲν ὑπάρχουν καὶ προδόται; Δώδεκα ἦταν οἱ ἀπόστολοι καὶ ἕνας ἦταν προδότης· θὰ κρίνουμε τὸ Χριστὸ ἀπὸ αὐτό; Καὶ θὰ κρίνουμε τὸν κλῆρο μας, διότι μέσα σὲ χιλιάδες παπᾶδες ὑπάρχουν καὶ μερικοὶ ποὺ λησμόνησαν τὴν ἀποστολή τους; Οἱ συκοφάνται λοιπὸν μὲ ὅλα τὰ μέσα (περιοδικά, ἐφημερίδες, ῥαδιόφωνο, τηλεόρασι, θεατρικὲς παραστάσεις, κινηματογραφικὰ ἔργα, δωρεὰν εἰσιτήρια κ.λπ.) προσπάθησαν νὰ διακωμῳδήσουν τὸ ῥάσο, νὰ κλονίσουν τὴν ἐμπιστοσύνη.
Καὶ ὁ λαὸς ὁπωσδήποτε ἐπηρεάζεται. Ἀπὸ τέτοιες κατηγορίες εἶμαι κ᾽ ἐγὼ κατάφορτος· ἀλλὰ θεωρῶ τὶς ὕβρεις ὡς παράσημα. Μποροῦν ὅμως ὅλοι νὰ τὸ ἀνεχθοῦν αὐτό; Γι᾽ αὐτὸ πολὺ δύσκολα ἕνας νέος ἀποφασίζει σήμερα νὰ γίνῃ κληρικός. Ἐὰν ἤμεθα λαϊκοί, θὰ μᾶς ὑπολείπτοντο· τώρα ποὺ φοροῦμε τὸ ῥάσο, μᾶς μισοῦν. Δὲν μισοῦν βέβαια ἐμᾶς· μισοῦν τὸν Ἰησοῦν τὸν Ναζωραῖο, τοῦ ὁποίου τὴν εἰκόνα παρὰ τὴν ἀναξιότητά μας περιφέρουμε στὸν κόσμο. «Τὸν ὀνειδισμὸν αὐτοῦ φέρομεν», ὅπως λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Ἑβρ. 13,13). Καὶ ὁ Χριστὸς μακάρισε – ποιούς; Τί εἶπε· «Μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς …καὶ εἴπωσι πᾶν ῥῆμα καθ᾽ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκα ἐμοῦ» καὶ τοῦ εὐαγγελίου μου (Ματθ. 5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου