Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011



















Η ΑΝΑΛΗΨΙΣ


του υψιπέτου αετού Αυγουστίνου


Τί ενε νάληψις; ποιό γεγονς ­ορτάζουμε; Συντόμως θ τ ναπτύξω.

Η ἐπιστήμη λέει, τι ­ταν κάποτε ποχ πο δν πρχε τίποτα. λη δν ενε θάνατη· ενε φθαρτή, κα ς φθαρ­τ δν χει αωνία προέ­λευσι. ­ταν ποχ πο δν πρχε λιος, σελήνη, ­στρα, γαλαξί­ες· δν πρχαν ποταμοί, λίμνες, θάλασσες, ­κεα­νοί· δν ­πρχαν βουν κα κάμποι, δέντρα κα λουλού­δια, ζα κα πουλιά· ταν ποχ πο δν πρχε νθρωπος. Δν πρχε μως ποτέ ­ποχ ―ατ διακηρύττουμε στ Σύμβολο τς πίστε­ως― πο ν μν πάρχ Χριστός! Αώνιος Χριστός, ναρχος· ατή ενε πίστις μας. Υός, τ δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος, πρχε πάν­τοτε, «πρ πάντων τν αώνων» (Σύμβ. πίστ.).
Υἱὸς ταν στος ορανος περιβαλλόμενος π τος γγέλους. λλ ταν νθρω­πος πεσε κα διεφθάρη κα καμμία λλη δύναμι δν μποροσε ν τν σώσ, τότε τ δεύ­τερο πρόσωπο τς Θεότητος ρθε στ γ.


χετε δε ποτ ετό; Εδα γ ετ πάνω στ ψηλ βουν τς Πίνδου. Πρ το νδόξου λβανι­κο πολέμου το 40, νας τσοπνος μο λέει· Κοίταξε τν ορανό. Κοιτάζω πάνω· δν βλεπα παρ να στίγμα, μι τελεία. , ατ ενε ετός, μο λέει, τ διακρίνω γ π τν κίνησί του. Τ στίγμα πράγματι μεγά­λωσε, διέγραψε κύκλους – κύκλους, κα ρθε κα κάθησε πάνω σ να βράχο. Κα ταν χρυσάετος παρακαλ, προμήνυμα τς νδόξου νί­­κης πο στεφάνωσε τ λληνικά πλα! Σν ετς λοιπν Χριστς κατέβηκε δ στ γ ―ενε πίσης δόγμα τς πίστεώς μας―, λαβε σάρκα π τ πάναγνα αματα τς περαγίας Θεοτόκου κα παρουσιάστηκε πλέον ς νθρωπος, ς πι ταπεινς νθρωπος.


Ταπεινς νθρωπος! Δν πάρχει λλος τόσο ταπεινός. Γεννήθηκε π πτωχ μητέρα σ μι σπηλι μ δυσοσμία ζων. Τριάντα χρόνια ζησε γνωστος, κι ταν μ­φανίσθηκε δη­μοσίως ζησε ς πι φτωχός. Σ κάποιον, πο θέλησε ν τν ­κολουθήσ, το επε· Τ πουλι κ ο λεποδες χουν φωλιές, « δ υἱὸς το νθρώπου οκ χει πο τν κε­φαλν κλίν» (Ματθ. 8,20· Λουκ. 9,58). ς ρθουν ατο πο κάνουν τ σοσιαλιστ κα τν κομ­μουνιστ ν δον ποιόν ­χουν ρχηγ ο Χριστιανοί. Χριστς δν ε­χε «πο τν κεφα­λν κλίν», κα τέλος κλινε τν κεφαλ χι σ μα­ξιλάρια λλ σ γκάθινο στεφάνι πάνω στ σταυρό. Ατς ενε « ρ­χηγς τς σωτη­ρίας μν» (Παρακλ. χ. πλ. α΄, Σάβ. σπ., στιχ. νατ.).


Ο γραμματες, ο φαρισαοι κα ο σχυρο τς μέρας βλεπαν τ Ναζωραο ς να ­σήμαντο νθρωπο. λλ ταν νοιξε τ στόμα του κα κουσαν τ λόγια του κι ταν εδαν τ θαύματά του, μειναν λοι κατάπληκτοι. Γι ατ τν μέρα τν βαΐων λεγαν μ θαυμα­σμό· «Ποιός εν ατός;» (Ματθ. 21,10)· ατς δι­αφέρει π λους τος λλους. κολούθησε κατόπιν σταυρικ θυσία κα νάστασί του. Κα ταν μετ σαράντα μέρες, σν σήμερα, ­νελήφθη, δν ποροσαν μόνο ο νθρωποι· ποροσαν κα ο γγελοι στος ορανος κ λεγαν τν διο λόγο, κενο πού χε κούσει προφητικς σαΐας· «Τίς οτος;» (σ. 63,1).


κε λοιπν πο Χριστς ποχαιρετοσε τος μα­θητς στ ρος τν λαιν κα τος ελογοσε, τ πόδια του, πο δν εμαστε ­ξιοι ν τ φιλήσουμε, τ πόδια πο περπάτησαν π πόλι σ πόλι κι π χωρι σ χωρι γι ν βρον τ πολωλς κα τέλος καρφώθηκαν στ σταυρ κα βάφτηκαν μ τ τίμιο αμα του, τ γυμν πόδια το Χριστο, ρχισαν ν μ πατον πλέον πάνω στ γ.

―Μ πς ψώθηκε πάνω;… νθρωπε, ν μες βρήκαμε τρόπους ν πετμε στν ­έρα, ταν δύσκολο ατ στ Χριστό;

Τν παρέλαβε νεφέλη κα τν νέβαζε πά­νω, ν ο μαθητα μειναν κε ν κοιτάζουν κθαμβοι. Τότε νας γγελος τος επε· Τί κά­θεστε κοιτάζοντας στν ορανό; Ατς ησος, πο τώρα νελήφθη π σς, τσι θ ξαναέρθ. Θ ξαναέρθ! – λλη λήθεια τς πίστεώς μας ατή. σο εμαστε βέβαιοι, τι α­ριο ξημερώνει Παρασκευή, τόσο ν εμαστε βέβαιοι, δελφοί μου, τι θ ρθ πάλι Χριστός. Θ ρθ χι πλέον ς δύναμος νθρω­πος, λλ μ δόξα μεγάλη, μετ γγέλων κα ρχαγγέλων. Θ ρθ Κύριος κατ τ Δευτέρα παρουσία χι πλέον γι ν διδάξ, λλ γι ν δικάσ. Ναί, θ δικάσ. κε θ εμαι κ γώ, κε θ εστε κ σες, κε λοι, μικρο κα μεγάλοι, γι ν δώσουμε λόγο τν πράξε­ών μας νώπιον το δεκάστου Δικαστηρίου.

* * *

νάληψις το Κυρίου μς βάζει σ σκέψι. Τί ενε, δελφοί μου, ατ γ πο κατοι­κο­με, γι τν ποία γίνονται τόσοι πόλεμοι μετα­ξ τν λαν; Φαντασττε ν παλεύουν δύο με­ταξύ τους. Τος ρωττε, Γιατί σκοτώνε­στε; κα σς παντον· Γι να κόκκο μμου. Α­τ γίνεται τώρα. γ μας ν σχέσει μ τ σύμ­παν τί ενε; να κουκκ μμου. ξίζει λοι­πν γι τν κόκκο ατ ν σκοτωνώμεθα;


Δν πάρχει μόνο γ. Δν ενε ατ μό­νιμη κατοικία μας. δ εμεθα προσωρινοί. γ ενε ξενοδοχεο. ταν πς σ να ξενο­δοχεο κα μείνς μία – δύο μέρες, δ λς Τ ξενοδοχεο ενε δικό μου. Κάποιος φιλόσοφος μοναχς γραψε γι τ κελλί του· «Κελλίον μου κελλίον μου, σήμερον μο, αριον τέρου, κα οδέποτέ τινος». Φιλοξενούμεθα δωρεν στ ξενοδοχεο πο λέγεται γ, κα σήμερα – αριο φεύγουμε π δ γι τν πατρίδα μας.


Ρώτησαν να φιλόσοφο πρ Χριστο· ―Ποιά ενε πατρίδα σου; ―Περιμένετε, λέει· κι ­ταν νύχτωσε κα βγκαν τ στρα, τος ­δει­ξε τν ορανό. ―κε ενε πατρίδα μου! ορανς ενε πατρίδα μας. «Οκ χομεν ­δε μένουσαν πόλιν, λλ τν μέλλουσαν πιζη­τομεν» (βρ. 13,14), λεγε πόστολος Παλος.


Στ θεία Λειτουργία κομε· «νω σχμεν τς καρδίας», ψστε τς καρδιές σας πρς τ νω. Τν ρα ατ ο Χριστιανο μέσ στν κ­κλησία δν πατον στ γήινο δαφος· τόπος ενε ερός. λλωστε κα τυμολογία τς λέξεως νθρωπος σημαίνει τ ν πο τείνει πρς τ νω κα ποθε ν δ τν ορανό. Μ μένουμε λοιπν στραμμένοι πρς τ κάτω πως ο χοροι πο χουν τ κεφάλι συνεχς στ γ. Εμεθα νθρωποι, μ γινώμεθα κτήνη.
πάρχει ορανός, πάρχουν στρα, πάρχουν τόσο ραα πράγματα. Ο φιλόσοφοι ε­παν, τι νθρωπος ενε πολυδιάστατος· ε­νε κα πνευματικ κα σωματικ κα κοινωνικ κα οκονομικ κα φιλοσοφικ ν, λλ πρ παντς ―πάρτε κιμωλία κα γράψτε― ν­θρω­πος σον· μεταφυσικ ν. χει ίζα μεταφυσική, νοσταλγε τν ορανό. ταν πέθαινε Σωκράτης, τν ρώτησαν· ―Τί ν κά­νουμε τ σμα σου; Κα ατς τος επε· ―Τ σμα δν ενε Σωκράτης· Σωκράτης τώρα πηγαίνει λλο, σ να κόσμο θάνατο.


κκλησία πάντοτε, λλ διαιτέρως τώρα μ τν νάληψι το Κυρίου μν ησο Χριστο, στρέφει τ νο μας κα μς προετοι­μάζει γι τν ορανό. κε ν πιστεύουμε κ ­μες. Ψηλά καρδι κα νος, σν ετο κα χι σν σαρες κα χοροι. «Τ πολ­τευμα ­μν ν ορανος πρχει» (Φιλ. 3,20).


Στς πόλεις κα τ χωριά μας κανείς θεος, κανείς βλάσφημος, κανένα διαζύγιο, καμμιά μοιχεία, καμμιά πορνεία, καμμιά κλοπ κα ­πάτη. λοι νωμένοι ―μι ψυχή, νας λαός!― πάντοτε κοντ στν κκλησία το Χριστο, πο νώνει τος νθρώπους. κε ­λοι, μικρο κα μεγάλοι, ν συγκεντρωνώμεθα, ν νοίγουμε τ στόματά μας κα σν μι κιθάρα ν μνομε ησον Χριστν σταυρω­μένον, ναστάντα κα ναληφθέντα ες τος ορανούς· ν, παδες λλήνων, μνετε κα ­περυψο­τε ες πάντας τος αἰῶνας· μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου