Για τους Εβραίους, οι Σαμαρείτες ήταν παράδειγμα προς αποφυγήν. Και ο Χριστός, για να τους προκαλέσει, προβάλλει, ως παράδειγμα προς μίμηση, τον καλό Σαμαρείτη.
Οι άνδρες Εβραίοι δόξαζαν το Θεό, που δεν γεννήθηκαν γυναίκες. Οι ραβίνοι αποφαίνονταν πως είναι προτιμότερο να κάψουν το βιβλίο του νόμου, παρά να το δώσουν στις γυναίκες να το διαβάσουν. Και απαγόρευαν να μιλήσει κάποιος καθ’ οδόν ακόμη και με τη σύζυγό του. Της οποίας, βεβαίως, έπρεπε να προπορεύεται κάμποσα μέτρα…
Και βέβαια εξουθένωναν με πολλούς και διαφόρους τρόπους τους αμαρτωλούς. Και προπάντων τις αμαρτωλές.
Όμως ο Χριστός δεν έχει κανένα πρόβλημα να μιλήσει-εκεί στο πηγάδι του Ιακώβ- με μια γυναίκα. Και μάλιστα Σαμαρείτισσα. Έστω και χιλιοκριματισμένη.
Διψούσε ή προφασίστηκε πως διψούσε. Και της ζήτησε νερό να πιει. Καθώς εκείνη αντλούσε απ’ το πηγάδι.
Η γυναίκα απορεί με το τόλμημα του Χριστού και του θυμίζει τις αμοιβαίες προκαταλήψεις μεταξύ Ιουδαίων και Σαμαρειτών.
Ο Χριστός όμως αδιαφορεί για τις προκαταλήψεις και επιμένει. Της λέει πως, αν του δώσει πηγαδίσιο νερό, εκείνος θα της δώσει τρεχούμενο.
Και η γυναίκα, με κάποια δόση ειρωνείας, του αντιτείνει πως δεν έχει κουβά να αντλήσει ούτε καν πηγαδίσιο νερό. Πόσο μάλλον να μπορέσει να της προσφέρει και τρεχούμενο νερό…
Κι όμως ο Χριστός επιμένει πως μπορεί. Και διατείνεται, μάλιστα, πως το δικό του νερό έχει θαυματουργικές ιδιότητες. Γιατί όποιος πιει-της είπε- απ’ αυτό δεν ξαναδιψάει. Κι όχι μόνο αυτό. Αλλά και δημιουργεί, μέσα του, πηγή και πίδακα νερού, που, αδιάκοπα, αναβλύζει. Και κάνει όσους πίνουν απ’ αυτό να ζουν αιώνια.
Τα λόγια του μυστηριώδη συνομιλητή εξάπτουν την περιέργεια της γυναίκας. Η οποία ζητάει αυτή, τώρα πια, να της δώσει το θαυματουργό νερό. Για να μην ξαναδιψάσει κι ούτε να έρχεται διαρκώς στο πηγάδι.
Έτσι, που ο Χριστός θα μπορούσε να της πει, με τη σειρά του ότι είναι εκείνη, που δεν έχει άντλημα κατάλληλο, για να πάρει το θαυματουργό νερό.
Όμως το να κεντρίσει τις ηθικές της πληγές θα ήταν μια βαναυσότητα. Και γι’ αυτό προτιμάει να χειρουργήσει τις πληγές της με το νυστέρι του θαύματος:
-Πήγαινε, της είπε, να φωνάξεις τον άντρα σου κι ελάτε, πάλι εδώ, μαζί.
-Δεν έχω άντρα! αποκρίνεται εκείνη.
-Αυτό, που λες, της είπε ο Χριστός, είναι αλήθεια. Αλλά μόνο η μισή η αλήθεια. Γιατί είχες πέντε άντρες κι αυτός, που τώρα έχεις, δεν σου ανήκει.
Η γυναίκα μένει κατάπληκτη απ’ την αποκάλυψη. Αλλά δεν αισθάνεται καθόλου άσχημα. Αντίθετα, νιώθει πανέμορφα, που φωτίστηκαν οι σκοτεινές πτυχές της ψυχής της.
Έτσι ώστε να πάρει αυτή, τώρα πια, την πρωτοβουλία της συζήτησης:
-Κύριε, του λέει, μου δίνεις την εντύπωση ότι είσαι προφήτης. Και θέλω να μου λύσεις μια απορία:
Εσείς οι Ιουδαίοι λέτε ότι πρέπει να προσκυνάμε το Θεό στο ναό του Σολομώντα, ενώ εμείς οι Σαμαρείτες στο όρος Γαριζείν. Ποιο είναι το σωστό και ποιο το λάθος;
-Ο Θεός, της αποκρίνεται ο Χριστός, δεν είναι ούτε εδώ ούτε εκεί. Ο Θεός είναι παντού. Είναι σαν τον άνεμο, που φυσάει, όπου θέλει. Βρίσκεται έξω και πέρα απ’ τις ανθρώπινες προκαταλήψεις. Είναι το απέραντο θαύμα, που μας μιλάει με μύριες γλώσσες. Αλλά κυρίως με τη γλώσσα της αλήθειας και της ελευθερίας. Κι εκείνο, που ζητάει από μας είναι να του μιλάμε στην ίδια αυτή γλώσσα.
-Μακάρι, λέει η γυναίκα, ν’ αξιωθούμε ν’ ακούσουμε τι θα μας πει για όλα αυτά ο Μεσσίας, που πρόκειται να έλθει.
Για ν’ αποσπάσει, έτσι, απ’ το Χριστό την ομολογία, που τόσοι άλλοι περίμεναν, και δεν αξιώνονταν να την ακούσουν:
-Εγώ ,της είπε, που σου μιλάω, είμαι ο Μεσσίας.
Η γυναίκα δεν μπορεί να αρθρώσει λέξη. Γιατί αυτό πια δεν μπορεί να το χωρέσει ο νους της.
Αφήνει τη στάμνα της στο πηγάδι και τρέχει να ειδοποιήσει τους συγχωριανούς της. Για να ιδούν κι αυτοί και ν’ ακούσουν.
Έτσι ώστε να βεβαιωθεί ότι ήταν πραγματικά και ότι δεν έζησε, ξαφνικά, κάποιες παραισθητικές καταστάσεις…
Δεν μας λέει το Ευαγγέλιο, αν ο Χριστός ήπιε, τελικά, απ’ το νερό της Σαμαρείτισσας. Πάντως απ’ τα φαγώσιμα, που έφεραν οι μαθητές του δεν έφαγε. Γιατί-όπως είπε-αυτός είχε να φάει κάποια άλλη τροφή, άγνωστη σε κείνους.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι γκρέμισε το ένα ύστερα από το άλλο τα κάστρα των προκαταλήψεων όχι μόνο της Σαμαρείτισσας, αλλά και των συμπολιτών της. Που τον κράτησαν κοντά τους για δυο ολόκληρες μέρες…
Γεμίζοντας, έτσι, κυριολεκτικά, τον κουβά της ψυχής τους με το αθάνατο νερό.
Που, όπως φαίνεται, τους μέθυσε κυριολεκτικά. Με την αλήθεια και την ελευθερία ….
Παπα-Ηλίας
Oδυσσέα μου, τι να πει κανεις.. Έχει λυσσάξει ο κάτοικος της Αμερικής. Δεν φτάνει που έχει άδικο, βγαίνει και από πάνω. Ενώ θα έπρεπε να ντρέπεται για όλα αυτά που έχει κάνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι επιμένει να βλέπει όλους (επώνυμους και ανώνυμους) ως τον εκλεκτό κληρικό της Πτολεμαϊδος. Είτε είσαι εσύ, είτε είναι ο Καρδάσης, είτε ο οποιοσδήποτε άλλος, επώνυμος ή ανώνυμος.
Φαίνεται όμως πως πλέον δεν τον παίρνει κανένας στα σοβαρά, γι'αυτό στην τελευταία ανάρτηση έχει γίνει εξω φρενών..
Χαίρομαι που οι συκοφαντίες δεν επιασαν σε κανένα σοβαρό άνθρωπο τόπο!
Εμείς οι επισκέπτες, βλέπουμε από τη μια έναν μπλόγκερ, να συνομιλεί κάποτε και με κάποιον παναή σχολιάζοντας τον αρχιμανδρίτη με όχι κόσμιο τρόπο, αλλά ειρωνικό και υβριστικό, να τον αποκαλούν βατραχάκη, blog watcer -ή κάπως έτσι, πού να θυμόμαστε- και με πολλούς άλλους χαρακτηρισμούς και υποννοούμενα, που αν τα αντιγράφαμε θα κοκκίκιζε η οθόνη από τη ντροπή της, και ο ένας να επαινεί τον άλλο για το πιο επιτυχές "παρατσούκλι", σαν να είναι μικρά παιδιά που έχουν το ακαταλόγιστο και συζητούν ιδιωτικά. Πρόκειται όμως για ενήλικες, για δημόσια κείμενα με χιλιάδες αναγνώστες και για θιγόμενο πρόσωπο που το κατηγορούν συν τοις άλλοις ότι ελέγχει το παρόν και άλλα μπλογκς και είναι ο ίδιος με τον ΙΚ και άλλους αρθρογράφους και σχολιαστές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την άλλη, βλέπουμε έναν σοβαρό κληρικό, που είναι γνωστός στους χριστιανικούς κύκλους από φοιτητής, που είχε συμμετοχή σε Χριστιανικές διαλέξεις και αγρυπνίες, του οποίου όλες οι ομιλίες και τα κηρύγματα διαπνέονται από Ορθόδοξο ήθος. Μήπως γι' αυτό πολεμείται;
Το περίσσευμα της καρδίας εκάστου, όπως σχολιάστηκε, φαίνεται από τα κείμενά του, του δε Ορθόδοξου Άξιου κληρικού το περίσσευμα της καρδίας φαίνεται εδώ:
http://www.pmeletios.com (προσοχή com, όχι gr).
Επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα, που λόγω εργασιών δεν είναι με πλήρες περιεχόμενο. Στη διεύθυνση
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.pmeletios.com/omilies/video_omilies/agios_aygoystinos.html
υπάρχει το βίντεο ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ - 1994 ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΧΟΡΟΣΤΑΤΟΥΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ κ.κ. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΗ ο οποίος εόρταζε την ονομαστική του εορτή. Στο βίντεο, στο 12΄ λεπτό και εξής ομιλεί ο π.Μελέτιος Βαδραχάνης που είχε οριστεί ομιλητής στον πανηγυρικό εσπερινό, σπό τον παρόντα εορτάζοντα Μητροπολίτη Φλωρίνης Αυγουστίνο, ο οποίος μετά το πέρας της ομιλίας, στο 47:30 λεπτό, ευχαριστημένος από το περιεχόμενο της ομιλίας, είπε επαινώντας τον πατέρα Μελέτιο:
"Δόξα τω Θεώ, εις την μητρόπολίν μας ΟΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ, έχουμε δεκάδα θεολόγων - ιεροκηρύκων που μετ' αυταπαρνήσρως κηρύττουν τον λόγον του Θεού... Σήμερον ο αγαπητός Μελέτιος, ομίλησε ευστόχως και καταληπτώς..."
και στο 50΄λεπτό ο π.Αυγουστίνος λέει "σήμερον, όπως ωμίλησε ο Μελέτιος θαυμάσια, θα δημοσιεύσωμεν την ομιλίαν του εις το περιοδικόν της Μητροπόλεώς μας "Σάλπιγξ Ορθοδοξίας".
Αξίζει όλοι και οι κατήγοροι και οι θαυμαστές του π.Μελετίου να απολαύσουμε την ομιλία του.