Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009





"Διάλογος"


Ορθοδόξων


και


Φραγκολατίνων

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεολογική Σχολή
Τμήμα Θεολογίας
Τομέας Δογματικής Θεολογίας
Καθηγητής Δημήτριος Τσελεγγίδης
Θεσσαλονίκη 10-9-2009


Πρός την Ιερά Κοινότητα

του Αγίου Ορους


Σεβαστοί Πατέρες

Παρακολουθώντας με βαθύ αίσθημα ευθύνης την εκκλησιαστική κατάσταση της εποχής μας ως απλός πιστός αλλά και ως Πανεπιστημιακός Καθηγητής της Δογματικής Θεολογίας της Εκκλησίας, θα ήθελα να απευθυνθώ ευλαβώς προς εσάς, για ένα σοβαρότατο θεολογικό θέμα.

Τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους θα γίνει στην Κύπρο, ως γνωστόν, η κρισιμώτερη ίσως έως τώρα Συνέλευση της Μικτής Διεθνούς Επιτροπής για τον Θεολογικό Διάλογο Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών.

Επειδή το Κοινό Κείμενο, που θα προκύψει από τη Συνέλευση αυτή θα έχει καταλυτική σημασία στην εξέλιξη των σχέσεων των δύο διαλεγομένων μερών, θεωρώ χρέος μου να σας παρακαλέσω θερμώς να επιληφθείτε του σοβαρού αυτού θέματος και ειδικότερα να ασχοληθείτε επισταμένως με το συγκεκριμένο περιεχόμενο του Θεολογικού αυτού Διαλόγου.

Η Μικτή Διεθνής Επιτροπή θα ασχοληθεί συγκεκριμένα με το «ρόλο του Επισκόπου Ρώμης εν τη κοινωνία όλων των Εκκλησιών» (βλ. Κείμενο της Ραβέννας, παραγρ. 45). Ταπεινώς φρονώ, ότι αν συζητήσετε θεολογικως το θέ­μα και τοποθετηθείτε με σαφήνεια σ΄ αυτό, θα επηρεάσει καθοριστικά ίσως την τελική διαμόρφωση του Κοινού Κείμενου της Διεθνούς Συνελεύσεως.

Με τον τρόπο αυτό η Ι­ερά Κοινότητα θα λειτουργήσει εγκαίρως και προληπτικώς, για να μη χρειαστεί να παρέμβει αργότερα θεραπευτικώς, ως οφείλει, κρίνοντας εκ των υστέρων τις ενδεχόμενες θεολογικές και εκκλησιολογικές αστοχίες του Κοινού Κείμενου.

Επιπροσθέτως, ας μου επιτραπεί να εκφράσω με κάθε δυνατή συντομία και την θεολογική άποψη στο υπό συζήτηση θέμα. Η προγραμματισμένη θεολογική συζήτηση για το πρωτείο του Επισκόπου Ρώμης «εις μεγαλύτερον βάθος», τον προσεχή Οκτώβριο στην Κύπρο, είναι μεθοδολογικώς άκαιρη και ουσιαστικά προθύστερη. Και τούτο, γιατί, σύμφωνα με τη θεολογική και υστερική δεοντολογία, θα πρέπει να προηγηθεί οπωσδήποτε η θεολογική συζήτηση για τη θεμελιώδη διαφορά μας με τους Ρωμαιοκαθολικούς στο δόγμα και ειδικότερα στο filioque, το αλάθητο και την κτιστή θεία Χάρη, που εσφαλμένα εξακολουθούν να υποστηρίζουν. Οι δογματικές αυτές κακοδοξίες ενεργούν προσδιοριστικά στο χαρακτήρα της ταυτότητας του Ρωμαιοκαθολικισμού και κενώνουν θεολογικά την Εκκλησιολογία και την Μυστηριολογία του, κενώ­νουν δηλαδή ουσιαστιικά τον κατεξοχήν χαρακτήρα της Εκκλησίας ως «κοινωνίας θεώσεως» του ανθρώπου.

Μόνο μετά την απόλυτη ταυτότητά μας στο δόγμα, μπορεί να ακολουθήσει συζήτηση για τον τρόπο διοικήσεως της Εκκλησίας. Η διαφορά μας στο δόγμα, σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα των Οικουμενικών Συνόδων που σαφώς προκύπτει από τα Πρακτικά τους, θέτει εκτός Εκκλησίας τους Ρωμαιοκαθολικούς, πράγμα που επιβεβαιώνεται και εμπειρικώς από την επί μία χιλιετία διακοπή της μεταξύ μας διαμυστηριακής κοινωνίας.

Εύλογα, λοιπόν, προκύπτει το θεολογικό ερώτημα: Πως θα μπορέσουμε να συζητήσουμε ορθολογικώς στον επικείμενο Θεολογικό Διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς για τη θεσμική-ιεραρχική θέση ενός προσώπου (δηλαδή του Πάπα) εντός Εκκλησίας, ενόσω το πρόσωπο αυτό βρίσκεται ακόμη ουσιαστικά αλλά και τυπικά εκτός της Εκκλησίας.

Αν, παρά ταύτα γίνει θεωρητικά μόνο συζήτηση για το πρωτείο του Επίσκοπου Ρώμης, ας μου επιτραπεί και εδώ να υπενθυμίσω την αδιαμφισβήτητη ιστορική αλήθεια, ότι ποτέ η Εκκλησία κατά την πρώτη χιλιετία δεν ανεγνώρισε στον Επίσκοπο Ρώμης πρωτείο αυθεντίας και εξουσίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Η υπέρτατη αυθεντία στην ανά την Οικουμένη Εκκλησία ασκείτο πάντοτε και μόνον απο τις Οικουμενικές συνόδους.

Άλλωστε, ποτέ η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν δέχτηκε το παπικό πρωτείο, όπως αυτό κατανοήθηκε και ερμηνεύτηκε απο την Α΄ Βατικανή Σύνοδο, η οποία ανεκήρυξε, τον Πάπα ως αλάθητο εκφραστή της συνειδήσεως της Εκκλησίας με δυνατότητα να είναι αντίθετος ακόμη και με τις αποφάσεις Οικουμενικής Συνόδου. Με αλλα λόγια, ο Πάπας στη Λατινική Δύση -με το δογματικώς κατοχυρωμένο και από την Β΄ Βατικανή Σύνοδο «αλάθητό» του και το διεκδικούμενο πρωτείο εξουσίας σ΄ ολόκληρη την Εκκλησία- έχει πάρει αυθαιρέτως τη θέση του Πνεύματος της Αληθείας στην Παγκόσμια Εκκλησία.

Κατά συνέπεια, με την παραπάνω εκκλησιολογικού χαρακτήρα κατανόηση του παπικού πρωτείου εξουσίας ακυρώνεται όχι απλώς και μόνον το συνοδικό σύστημα διοικήσεως της Εκκλησίας, αλλά ουσιαστικά και αυτή η ίδια η παρουσία του Αγίου Πνεύματος σ΄ αυτήν.

Με όσα εν συντομία έγραψα, απευθύνομαι σε Σας … για να Σας, εκφράσω τις εκκλησιαστικού χαρακτήρα ανησυχίες μου και παράλληλα να θέσω υπόψη Σας μία συνοπτική θεολογική αποτίμησή μου για τη μεθοδολογία και το πιεριεχόμενο του συγκεκριμένου διμερούς Θεολογικού Διαλόγου στο πλαίσιο της Μικτής Διε­θνούς επιτροπής.

Ευελπιστώ, ότι η Χάρη του Αγίου Πνεύματος θα Σας φωτίσει να δώσετε τη μαρτυρία του Αγίου Όρους στο σοβαρό αυτό θέμα.

Με βαθύτατο σεβασμό

ασπάζομαι την δεξιά Σας

Δημήτριος Τσελεγγίδης

Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής

του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου

vatopaidi wordpress

13 σχόλια:

  1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΝ κ.ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο κύριε Τσελεγγίδη μου.
    Μπράβο σου γλυκύτατε καθηγητάρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμε (3:50μμ) να το εκλάβουμε ως ειρωνικό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οχι, οχι φιλε μου.
    Από τη χαρά μου και το θαυμασμό μου έγραψα έτσι.
    Για ειρωνείες στους ξεπουλημένους τους Οικουμενιστές και τα πατρινά κοπέλια τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kαλά ρε ανώνυμε 4:02 τον Ανδριόπουλο βλέπεις και στον ύπνο σου;
    Άκου πατρινά κοπέλια τους!!!!!!!
    Διαφήμιση τους κάνεις!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτοί διαφημίζονται μόνοι τους με τις αηδίες που γράφουν σαν υπονομιστές.
    Τι να τους διαφημίσεις;
    Οι Οικουμενιστές έχουν όλοι τους την ίδια μούρη, όπως οι χοίροι που τσαλαβουτούν μέσα στα λύματα και στις λάσπες.
    Οσοι ομως αγαπούν την Μάννα μας την Ορθοδοξία και ασχολούνται και την υπερασπίζονται, λάμπουν και φεγγοβολούν και οι ίδιοι και μέσα τους και γύρω τους.
    Δεν συμφωνείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μήπως θάπρεπε να ακούσουμε λόγον και από τους πατέρες των Ιεροσολύμων;
    Πού είναι η μονή του αγίου Σάββα;
    Που είναι ο π. Ευδόκιμος;
    Ωστε συμμετέχει και το πατριαρχείο των Ιεροσολύμων;
    Και το είχαμε γιά Ορθόδοξο.
    Κάναμε λάθος;
    Ποιός μπορεί να μας πη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σπουδαία και αληθινά τα όσα λες αγαπητέ μας ανώνυμε 13 Σεπτ.2009 5:36 μμ. Συμφωνώ και εγώ απολύτως.

    Φιλόθεος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Διερωτώμεθα, προς τι η μικτή θεολογική επιτροπή και προς τι ο διάλογος;

    Τα περί του πρωτείου, του αλάθητου και του φιλιόκβε έχουν επιλυθεί οριστικά από 8 Οικουμενικές Συνόδους μέχρι το Σχίσμα και 19 Ορθόδοξες και Πανορθόδοξες Συνόδους μετά το Σχίσμα.

    Ο διάλογος αυτός θα είχε νόημα, αν γινόταν η οριοθέτηση του τρόπου με τον οποίον η παγκόσμια παπική θρησκευτική κοινότητα, θα απέρριπτε τις αιρετικές της θέσεις και θα επέστρεφε στους κόλπους της μιάς και μόνης Εκκλησίας.

    Κάθε άλλη ενέργεια, θεωρείται "εκ του πονηρού".

    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΣΧΟΛΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΚΤΙΝΕΣ ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΩΝ
    ===========================================

    Ανώνυμος Ο/Η Γιωργος απο Πολυγυρο είπε...
    Ντροπή στον μοναχό ΜωΥσή να δικαιολογεί τις εγκληματικές μεταμοσχεύσεις. Ντροπή.
    Είναι αυτός μοναχός της Ορθοδοξου Εκκλησίας;
    Που εγκρίνει τα εγκλήματα των μεταμοσχεύσεων;
    Η Εκκλησία δεν εγκρίνει την μεταμόσχευσι των ΜΟΝΩΝ οργάνων.
    Η εγκύκλιος που εξεδόθη το λέγει ΡΗΤΑ.
    Γιατί το αποκρύπτει ο ένοχος Μωϋσής;
    Γιατί δεν λέει την αλήθεια ο Μωϋσής; Ντροπή του.




    13 Σεπτέμβριος 2009 8:09 μμ
    Blogger Ο/Η Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...
    Αν για την επιστήμη όλα τα θέματα είναι διαπραγματεύσιμα,εκτός από τη δαρβινική αρχή της εξέλιξης των ειδών και την "αρχή της ηδονής" του Φρόυντ (παρένθεση,η "αρχή της ηδονής" δέχεται σήμερα καίριο πλήγμα με τα παιδιά του σωλήνα και τις κλωνοποιήσεις,αλλά αυτό δεν το λέει κανείς) για την Εκκλησία δεν συμβαίνει το ίδιο.Η αρχή της Ζωής από τον Ζωοδότη,"το Πνεύμα το άγιον,το κύριον,το ζωοποιόν",δεν νομίζω ότι μπορεί να τεθεί υπό διαπραγμάτευση.
    Αν τώρα έρχεται η επιστήμη να μας λύσει κάποια προβλήματα,τα περισσότερα είναι αυτά που η ίδια έχει δημιουργήσει.Αλλά τα έχει δημιουργήσει και η αποστασία μας από τον αγαθόν Θεόν.Ποιός επιστήμονας σήμερα γνωρίζει,και ομολογεί,και πράττει σύμφωνα με το: "Η θεοσέβειά εστι σοφία,το δε απέχεσθαι από κακών εστιν επιστήμη".
    Όσοι εξ αυτών το γνωρίζουν είναι για "τα μπάζα" (συγγνώμη για την έκφραση) της επιστήμης ή του διαδικτύου.Όποιος δεν ανήκει στις ποικίλες σχολές και στοές, στις οποίες εφορεύουν οι ομόπιστοι Δαρβινιστές και Φροϋδιστές,δεν πρόκειται να δει ποτέ προκοπή.Κατά συνέπεια,δεν πρόκειταιε ποτέ να κσληθεί σε διαλόγους. Αυτό,δα,έλλειπε.Να μην ξέρουμε και ποιους να καλέσουμε σε διαλόγους.



    13 Σεπτέμβριος 2009 9:01 μμ
    Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...
    Κυριε Κυπριανε Χριστοδουλιδη, νομιζω ειστε γιατρος και νομιζω γραψατε βιβλίο κατά των μεταμοσχεύσεων ή οχι;
    Τι λετε για τις μεταμοσχευσεις;



    13 Σεπτέμβριος 2009 9:17 μμ
    Blogger Ο/Η Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

    Δεν μπορώ να γράψω πολλά,όπως και δεοντολογικά δεν μπορώ να δώσω στη δημοσιότητα την αλληλογραφία που είχα κάποτε με τον μοναχό Μωυσή.
    Μονολεκτικά θα απαντούσα ότι η Ιατρική δεν είναι η επιστήμη του απολύτου,όπως ουδείς επιστημονικός κλάδος είναι,γι΄ αυτό και είναι επιδεκτική αναθεωρήσεων.
    Δεν μπορεί λοιπόν να αποφαίνεται με κατηγορηματικό - δογματικό σχεδόν - τρόπο ότι ο εγκεφαλικός "θάνατος" είναι θάνατος.
    Δεν είναι.
    Και τα όργανα αφαιρούνται από έμψυχο και ζώντα άσθενή.

    13 Σεπτέμβριος 2009 10:24 μμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γιωργος απο πολυγυρο14 Σεπτεμβρίου 2009 στις 9:45 μ.μ.

    Ο/Η Γιωργος από Πολυγυρο είπε...
    Κύριε Χριστοδουλίδη
    ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ να γράψετε. Οφείλετε να γράψετε.
    Κάθε μέρα σκοτώνονται ζωντανοί άνθρωποι.
    Εγώ απορώ που είναι οι χριστιανοί γιατροί να βγούν και να φωνάξουν ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ;
    Γιατί κρύπτονται;
    Γιατί λουφάζουν;
    Γιατί δεν ομιλούν;
    Βγαίνει αυτός ο καλόγηρος που βρήκε ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ όπως γράφει θρασύτατα ο αναισχυντος από το ξερίζωμα του σηκωτιού του ανερώτητου ασθενή του, και το έβαλε αθεόφοβα στον εαυτό του και δεν ντρέπεται ο άθλιος.
    Τι δηλαδή επειδή θεωρείται "λόγιος" τον κρύπτετε;
    Βγάλτε τις επιστολές του στη δημοσιότητα.
    Οφείλετε να το πράξετε.
    Αλλοιώς κρύπτετε την αλήθεια των πραγμάτων και φέρετε ευθύνη.
    Ποιά δεοντολογία υπερισχύει;
    Πανω από όλα είναι η ΑΛΗΘΕΙΑ και όχι το σκάνδαλο, λένε οι Ορθόδοξοι Πατέρες.



    14 Σεπτέμβριος 2009 4:45 πμ
    Blogger Ο/Η Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...
    "Εγώ απορώ που είναι οι χριστιανοί γιατροί να βγούν και να φωνάξουν ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ;"


    Αγαπητέ κ.Γιώργο,

    Οι άνθρωποι αυτοί υπάρχουν και φωνάζουν.Αλλά πνίγουν τις φωνές τους.Και γράφουν,αλλά για "τα μπάζα" (ζητώ και πάλι συγγνώμη).Αυτά όμως που γράφουν δεν "πνίγονται". Κυκλοφορούν
    από χέρι σε χέρι και αθόρυβα, γκρεμίζουν τα υποχθόνια έργα τους.



    14 Σεπτέμβριος 2009 12:54 μμ
    Blogger Ο/Η Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...
    Αγαπητέ κ.Γιώργο,
    Θα σας παρακαλούσα να ζητήσετε συγγνώμη για τους βαρείς χαρακτηρισμούς που εκτοξεύσατε εναντίον του μοναχού Μωυσή.
    Φροντίσετε να είσαστε ηπιότερος στη γραφή σας,ακόμη και όταν έχετε δίκιο.

    Ως προς τον μοναχό Μωυσή,δεν είναι ο μόνος που πλανήθηκε.Εύχομαι το Φως το αληθινό, το φωτίζον πάντα άνθρωπο ερχόμενο (και επανερχόμενο) εις τον κόσμο, να διαλύσει τα σκοτάδια της πλάνης και να μαρτυρήσει "τη αληθεία".

    Στον άγιο Θεό είναι οφειλέτης της ζωής που του δόθηκε και ο Θεός δεν ευλογεί την ευθανασία για να ζήσει κάποιος άλλος.Αν φθάσουμε στο σημείο να εξαγιάζουμε τον θάνατο ενός ανθρώπου για να ζήσουν οι πολλοί,δεν θα αργήσουμε να κάνουμε και το αντίστροφο: Να σκοτώσουμε τους πολλούς για να ζήσουν ευτυχισμένοι και απαλλαγμένοι από πλείστα όσα προβλήματα οι ολίγοι.

    14 Σεπτέμβριος 2009 6:43 μμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Τα δυο τελευταία μηνύματα δεν έχουν θέση στην ενότητα αυτή και κακώς μπήκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου