Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025

Πλήρης ανατροπή των ψευδο-πατερικών περί ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ θέσεων του π. Σεραφείμ Ζήση

 


Παρέμβασις ες τν εσήγησιν το π. Σεραφεμ Ζήση

 

    Το ερομονάχου Εθυμίου Τρικαμην

 

 

(παλιότερο κείμενο αλλά πάντα επίκαιρο)

     Μο πεστάλη σ φωτοαντίγραφα εσήγησις το π. Σεραφεμ Ζήση, ποία γινε στν Θεσσαλονίκη σ μερίδα μ θέμα «Περιπτώσεις Οκονομίας στος γνες γι τν ρθοδοξία» (δ). πειδ πιστεύω τι εναι δύσκολο στς μέρες μας ν κατανοήσουμε τος γίους, κα πειδ συνήθως τος προσαρμόζουμε στ πιστεύω μας, θ θελα ν καταθέσω τς σκέψεις κα νστάσεις μου γι τν δημιουργία νς γενικοτέρου προβληματισμο, ς πρς τ δέον γενέσθαι, δι τν καταπολέμησι τς αρέσεως το Οκουμενισμο.

    ναφορ τν σκέψεων κα νστάσεών μου θ εναι στ σημεο τς μιλίας το π. Σεραφεμ δι τν περίπτωσι τς κκλησιαστικς Οκονομίας το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου, πειδ τυχε ν τν μελετήσω κάπως καλύτερα π τος λλους γίους Πατέρες, κα σκοπός, φ’ νς μν συμβολ ες τν ρθ κατανόησι το σίου, φ’ τέρου σωστ κα διακριτικ προσαρμογ τν λόγων κα τν ργων του στν σημεριν κατάστασι τς αρέσεως.

     ναφέρει λοιπόν π. Σεραφεμ Ζήσης στν ρχ τς ναφορς του στν σιο τ ξς:

    «Εναι δ χαρακτηριστικ τι ατοί, πρς τος ποίους γιος Θεόδωρος Στουδίτης ντετέθη κα φάρμοσε γι τ θέμα τς Οκονομίας κοινωνησία μερικς τελείως, δηλαδ ο γιοι Πατριάρχες Κων/πόλεως Ταράσιος κα Νικηφόρος, εναι πίσης γιοι τς κκλησίας μας κι χι μολυσμένοι κα κοινώνητοι, λόγ τς Οκονομίας τους».

    Τ σημεο ατ τς εσηγήσεως το π. Σεραφείμ, τσι πως ναφέρεται, νομίζω τι χι μόνο δν οκοδομε, λλ κα ποπλαν τος κροατς κα τος λοιπος ρθοδόξους κα εδικ ατος πο προβληματίζονται ς πρς τν ποτείχισι π τν αρεσι. Διότι να μν ο γιοι ατο Πατριάρχες δν εναι μολυσμένοι κα κοινώνητοι, ξ ατίας κα μόνο τς γαθς προθέσεως κα πειδ δν τ καναν ατ χάριν το βολέματός των κα χάριν το φησυχασμο κα το συμβιβασμο, ν σήμερα στος ντιοικουμενιστς συμβαίνει τ ντελς ντίθετο, δηλαδ ζητομε ν ερωμε παραδείγματα Οκονομίας π τος γίους μας, προκειμένου ν βολευτομε κα προκειμένου ν μν πολεμήσουμε ποτ καί, βέβαια, ν χουμε κα συχη τν συνείδησί μας τι καλς κα νουνεχς πράττομε, δν δημιουργομε σχίσμα κ.λπ.

    Νομίζω λοιπν τι, τ σημεο ατό, διαφορετικ θ πρεπε ν εχε διατυπωθε, προκειμένου ν οκοδομήση τος ρθοδόξους κα ν μν νοίγη παραδρόμους κα τραπος ς πρς τν ρθόδοξο μολογία. Θ πρεπε δηλαδ ν εχε ναφερθ κα τονισθ τι, ν σιος Θεόδωρος Στουδίτης ποτειχίστηκε π γίους Πατριάρχες, ο ποοι εχαν τελείως γν πρόθεσι κα νόθευτη γάπη γι τν κκλησία, τί θ πρέπη ν κάνουμε μες σήμερα, ο ποοι δν ποτειχιζόμεθα π αρετικος κα αρεσιάρχες Πατριάρχες κα ρχιεπισκόπους;

     Κα ν, π πλέον, σιος ποτειχίστηκε γι τν κκλησιαστικ κα Συνοδικ θεσμοθέτησι τς λλοιώσεως κα παραβάσεως μις κα μόνο Εαγγελικς ντολς, τί θ πρέπη ν κάνουμε μες σήμερα πο θεσμοθετεται κκλησιαστικ κα Συνοδικ παράβασις κα θέτησις, χι μίας, λλ πάμπολλων Εαγγελικν ντολν; Κα ν, τέλος, γιος δν συμβιβάστηκε οτε ποχώρησε, οδ βμα ποδός, μέχρι ν ποκατασταθ ρθόδοξος πίστις, τί θ πρέπη ν κάνωμε μες σήμερα, ταν χι ποκατάστασις τς ρθοδόξου πίστεως δν γίνεται, λλ διαρκς “προκόπτουμε π τ χείρω πλανντες κα πλανώμενοι”;

    Νομίζω τι στ σημεο ατό, τσι πως διετύπωσε π. Σεραφεμ τν εσήγησί του, βοηθ τν φησυχασμ κα τ βόλεμα καί, βέβαια, φήνει πονοούμενα γι τν λεγόμενη δυνητικ ρμηνεία το 15ου Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου ες τν ποον ναφέρεται μέσως κατωτέρω.

    ν συνεχεί τς νωτέρω παραθέσεως π. Σεραφεμ ναφέρει τ ξς:

    «Φαίνεται δ τι ΙΕ΄ Κανν τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου το Μ. Φωτίου, π το ποίου βασίζεται ποτείχισή μας πίσης, ποτελε μία προσπάθεια μετριασμο τς αστηρς στάσεως ναντι τν αρέσεων, πως τν ντελαμβάνετο γιος Θεόδωρος κα ο Στουδίτες».

    Ατ τ τμμα τς εσηγήσεως νομίζω τι προχείρως χει τεθε κα βέβαια μ τν σκοπ ν στηρίξη τν στήρικτη κα ντιπατερικ λεγομένη δυνητικ ρμηνεία το ν λόγ Κανόνος, εναι δ ναληθς κα ψευδς γι τος ξς λόγους:

    1) ποτείχισις π τν αρεσι δν στηρίζεται σ να ερ Κανόνα, κα μάλιστα μ πικυρωμένο π Οκουμενικ Σύνοδο, λλ στηρίζεται πρωτίστως στν γία Γραφ ες τν ποία πάρχουν περισσότερα π σαράντα (40) χωρία, τ ποα μιλον γι τν πομάκρυνσι π τος αρετικος κα διεστραμμένους κατ τν πίστι ποιμένες· στηρίζεται πίσης σ δεκάδες ερος Κανόνες, ο ποοι παγορεύουν αστηρότατα κάθε κκλησιαστικ κοινωνία μ τος αρετικούς, κα στηρίζεται στν διδασκαλία λων νεξαιρέτως τν γίων, ο ποοι παρομοίως κα ατο διδάσκουν ατν τν μεση κκλησιαστικ πομάκρυνσι.

    2) ΙΕ΄ (15ος) ερς Κανών τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου χι μόνο δν ποτελε μετριασμ τς στάσεως τν Στουδιτν Πατέρων κα το σίου Θεοδώρου, λλ εναι αστηρότερος π ατούς, φ’ σον διακελεύει τν ποτείχισι π οονδήποτε πίσκοπο, ποος δημοσίως κηρύττει αρεσι, χωρς δηλαδ Συνοδικ κατοχύρωσι τς αρέσεως, ν σιος Θεόδωρος κα ο Στουδίτες ποτειχίστηκαν, σύμφωνα κα μ τν εσήγησι το π. Σεραφείμ, μετ π Συνοδικ κατοχύρωσι. ντιθέτως ποτελε πιβράβευσι κα πικύρωσι τν γώνων το σίου, ο ποοι λλωστε σαν πόλυτα ναρμονισμένοι μ λη τν ρθόδοξο Παράδοσι.

    3) Ες τ σημεο ατ τς εσηγήσεως, π. Σεραφεμ φήνει ν ννοηθ, μμέσως πλν σαφς, τι κακς νήργησε σιος Θεόδωρος Στουδίτης ες τν περίπτωσι τς μοιχειανικς αρέσεως καί, τρόπον τινά, Πρωτοδευτέρα Σύνοδος π γίου Φωτίου βαλε τ πράγματα ες τν θέσι των, διορθώνοντας τν αστηρότητα το σίου.

     4) διος Μ. Φώτιος φαίνεται αστηρότερος το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου, διότι παρομοίως διδάσκει ν πομακρυνώμεθα πάραυτα π κάθε αρετικ φρονοντα πίσκοπο, πως μακρυ φεύγουμε π να λύκο κα να φίδι, χωρς δηλαδ Συνοδικ κατοχύρωσι τς αρέσεως κα χωρς καταδίκη Συνοδικ το αρετικο ατο πισκόπου:

    «Αρετικός στιν ποιμήν; Λύκος στί· φυγεν ξ ατο κα ποπηδν δεήσει, μηδ’ πατηθναι προσελθεν, κν μερον περισαίειν δοκ· φγε τν κοινωνίαν ατο κα τν πρς ατν μιλίαν ς ἰὸν φεως· γκίστρ μν κα δελέατι χθύες λίσκονται, μιλία δ πονηρ κα τν αρετικν ἰὸν ποκαθήμενον χουσα πολλος τν πλουστέρων προσιόντας κα μηδν βλάβος παθεν φορωμένους ζώγρησε· φεύγειν ον παντ σθένει δι τατα προσήκει τος τοιούτους» (ΕΠΕ 12, 400, 31).

    5) Τέλος νομίζω τι εναι τελείως αθαίρετο κα ντελς βάσιμο ατ τ συμπέρασμα το π. Σεραφείμ, κα βασίζεται στν πανεπιστημιακ ρθολογισμό, ποος τ εκολα τ κάνει δύσκολα καί, τ φανερ κα εδιάκριτα, τ κάνει νεφελώδη.

    ν συνεχεί, στν ναφορά του στν σιο Θεόδωρο τν Στουδίτη π. Σεραφείμ, ναφέρει μερικ στορικ στοιχεα σχετικ μ τν ξέλιξι τς μοιχειανικς αρέσεως, τ ποα βέβαια εναι σωστά, κα στιάζει τν προσοχή του στν π’ ριθμ (49) πιστολ το σίου, ες τν ποία ντως σιος μιλε γι κάποια Οκονομία. π δ κα ες τ ξς θ δυνάμεθα ν επωμεν τι λα, σα ναφέρει π. Σεραφεμ δι τν σιο, εναι στοχα κα κατανόητα κόμη κα σ κάποιον ποος χει μελετήσει τς πιστολς το σίου, τ δ συμπεράσματα τ ποα ξάγει, εναι λανθασμένα κατ τν γνώμη μου κα φτάνουν στ σημεο ν δείχνουν τν σιο τι ντιφάσκει στς πιστολές του, δ πατρ Σεραφεμ μ πιθανς ρμηνεες ν προσπαθ ν γεφυρώση ατς τς ντιφάσεις.

    σκοπς λων ατν τν περιπλανήσεων γύρω π τν σιο ναφέρεται στ τέλος ς ξς:

    «Νομίζω τι κ τν νωτέρω στοιχείων προκύπτει, πς δν φίσταται γι τν γιο Θεόδωρο προϋπόθετα μολυσμός, λόγ τς μνημονεύσεως κάποιου αρετίζοντος, ταν συντρέχει ελογη ατία τς Οκονομίας κα κατ τ λοιπ παρρησία τς ρθοδόξου μολογίας».

    Ατός, λοιπόν, εναι σκοπς λων ατν τν ναφορν το π. Σεραφείμ, κα βέβαια εναι τελείως λάθος, διότι συμβαίνει, πως θ δείξουμε, τ ντελς ντίθετο, ταν δηλαδ μνημονεύεται αρετικς πίσκοπος, πάρχει προϋπόθετα μολυσμός, λόγ κα μόνο τς μνημονεύσεως, χωρς ν κάνη σιος καμι Οκονομία ες τ σημεο ατό. ναφέρομε πρς πίρρωσι τν λεγομένων τ ξς π τς πιστολς το σίου.

    1) Στν πιστολ (49), τν ποία πικαλεται π. Σεραφείμ, ναφέρει σιος δι τ ζήτημα τς μνημονεύσεως αρετικο πισκόπου τ ξς:

    «Ε δ αρετικν ναφέρει ντα πίσκοπον, κν μακαρίζ, κν ρθοδοξ, τς μν θείας κοινωνίας φεκτέον, τς δ κοινς τραπέζης, πν κε δέει μνημονεύοι, δε δεκτέον τάχα κα ελογοντα ατν κα συμψάλλοντα, άνπερ μήτε αρετικ τ οκεί πισκόπ ετε τιν λλ συνιερουργ ν γνώσει μεταδίδοι».

    δ ναφέρει γιος τι, ταν μνημονεύεται αρετικς πίσκοπος, δν κοινωνομε π ατν τν ερέα πο τν μνημονεύει, στω κα ν ερέας ατς εναι ρθόδοξος κατ τ λλα.

    2) Στν πιστολ (40), τν ποία πίσης πικαλεται π. Σεραφείμ, ναφέρει σιος δι τ διο θέμα:

    «Τ πρεσβυτρ κα γουμν καλς πεκρθης, ερχθναι τς λειτουργας τος νυν χειροτονηθντας π το ερεθντος ρτίως ρχιερέως ν κκλησί, λγοντος δ μως, τι κακς γνετο σνοδος, κα πολλαμεν. Δι τ γρ μολογν ο φεγει τν πλειαν, διαστλλων αυτν τς αρσεως, να μν παρ Θε πσκοπος; κα εσν ατο δεκτα α χειροτοναι ατκα. δι τ προκειμνης τς αρσεως ες χειροτοναν γομενος προγαγε τος δελφος αρετικν; ν ον χειροτονσας ρθωσεν, ν ατος εθύς ερουργεν· ντος δ ν τ αρσει δι το ναφρειν ατν αρετικν, κν τ φρνημα λγοι χειν γις· οχ οἷόν τε ος χειροτονε τ ληθείᾳ εναι λειτουργος Θεο. Ε δ πνεμα ζλου Θεο νψεν ν τ καθηγουμν κα προθυμεται μολογας στφανον ναδσασθαι· μηδ λειτουργετω ν τ π' ατο νθρονιασθεσ κκλησίᾳ· μτε ναφερτω ατν ς πσκοπον. Κα μακριος οτος πολλν κα λλων παρδειγμα σωτηρας γινμενος».

    δ σιος εναι σαφέστερος κα δν δέχεται οτε χειροτονίες, οτε γκαίνια ναο π ατν τν πίσκοπο, ποος μνημονεύει αρετικν Μητροπολίτη, θεωρε δ τι μόνο δι τς μνημονεύσεως αρετικο ερίσκεται μέσα στν αρεσι, στω κα ν χη γις κα ρθόδοξο φρόνημα.

    Σημαντικ ες τ σημεο ατ εναι τι μολογία ν καιρ αρέσεως δι τν σιο, δν εναι οτε ο μερίδες, οτε ο προφορικς κα γραπτς μολογίες, οτε χαρτοπόλεμος, λλ ποτείχισι, δ παραμον στν αρεσι δι τς μνημονεύσεως εναι πώλεια κα κόλασις.

 

«Διατί γρ μολογν ο φεύγει τν πώλεια, διαστέλλων αυτν τς αρέσεως, να μέν παρ Θε πίσκοπος;». 

    3) Στν πιστολ (39) σιος ναφέρει δι τ διο θέμα τ ξς:

    «Τατα ον σύν τ προσηγορί ναγκαον νόμισα πομνσαι τήν πατρωσύνην σου, πως εδυα τι αρεσις, φεύγ τήν αρεσιν, γουν τούς αρετικούς, το μήτε κοινωνεν ατος μήτε ναφέρειν ν τ εαγεστάτ ατς μον πί τς θείας λειτουργίας˙ τι μέγισται πειλαί κενται παρά τν γίων κφωνηθεσαι τος συγκαταβαίνουσιν ατος μέχρι καί στιάσεως. ε δέ λέγοι σιότης σου, πς ατ πρό τς λεηλασίας τοτο οκ επομεν, λλ’ τι καί μες μνημονεύομεν τν ν τ Βυζαντίδι, κενο γινωσκέτω, τι οπω σύνοδος ν οδέ κφωνηθέν πρχε τό πονηρόν δόγμα καί νάθεμα· καί πρό τούτων οκ ν σφαλές ποστναι τν παρανομούντων τελείως τό φεύγειν μόνον τήν προφαν κοινωνίαν ατν, οκονομί δέ πρεπούσ ναφέρειν ως καιρο. πεί δέ ξλθεν ες προπτον αρετική σέβεια διά συνόδου ες τομφανές, δε ρτι καί τήν σήν ελάβειαν σύν πσιν ρθοδόξοις παρρησιάζεσθαι διά το μή κοινωνεν τος κακοδόξοις μηδέ ναφέρειν τινά τν ν τ μοιχοσυνόδ ερεθέντων μοφρονούντων ατ. Καί γέ δίκαιον, σιε πάτερ, κατά πάντα σε ντα φερωνύμως θεόφιλον, φιλεν καί ν τούτ τόν θεόν˙ χθρούς γάρ θεο Χρυσόστομος ο μόνον τούς αρετικούς, λλά καί τούς τος τοιούτοις κοινωνοντας μεγάλ καί πολλ τ φων πεφήνατο. Καί άν σή στερρότης οκ σφαλίσηται, τίς λοιπόν σωθήσεται; καί άν παρρησιασάμενος δυνάμει θεο ς γιος πλήν τελείας αρέσεως ρτι μετά τήν αρεσιν ποστείληται, πς τερος τολμήσει γρύξαι;».

    δ σιος μ σαφήνεια ναφέρει τι πομάκρυνσις π τν αρεσι σημαίνει διακοπ μνημονεύσεως κα διακοπ κκλησιαστικς κοινωνίας. Δι τν διακοπ τς μνημονεύσεως κα τς κκλησιαστικς κοινωνίας δν πάρχουν γι τν σιο καταδικασμένοι μ καταδικασμένοι π Συνόδου πίσκοποι, πως σχυρίζονται ο ντιοικουμενιστές. Πρς στήριξιν τς διδασκαλίας ατς σιος χρησιμοποιε τν χρυσορρήμονα φωστρα τς οκουμένης, ποος μάλιστα φαίνεται δ αστηρότερος κα π τν σιο, φ’ σον κα ατούς, ο ποοι κοινωνον μ τος αρετικούς, τος κατατάσσει στος χθρος το Θεο.

    4) Στν πιστολ (553), κατ τν ρίθμησι το Γεωρ. Φατούρου, (220) κατ τν ρίθμησι το Migne, πρς τν σπαθαρέα Μαχαρ, σιος ναφέρει τ ξς:

    «Ε δ διακρίνεται α πάλιν δι' αρεσιν, τοτο ναγκαον· τ γρ κοινωνεν παρ αρετικο προφανος διαβεβλημένου κατ τν βίον λλοτριο θεο κα προσοικειο τ διαβόλ. Σκέψαι ον, μακαρία, τινι τρόπ τν ερημένων εη σου σκοπς κα κατ' ατ πρόσιθι τος μυστηρίοις. γνωστν δ πσιν τι νν αρεσις ν τ καθ' μς κκλησί κατακρατοσα τν μοιχειανν στι· φείσαι ον τοίνυν τς τιμίας σου ψυχς μετ τν δελφν κα τς κεφαλς. φης δέ μοι τι δέδοικας επεν τ πρεσβυτέρ σου μ ναφέρειν τν αρεσιάρχην. κα τί περ τούτου επεν σοι τ παρν ο καθορ, πλν τι μολυσμν χει κοινωνία κ μόνου το ναφέρειν, κν ρθόδοξος εη ναφέρων».

    δ λοιπόν, πάρχει κα διδασκαλία το σίου γι τν μολυσμ τς κοινωνίας μόνο μ τν μνημόνευσι το αρετικο πισκόπου, στω κα ν χη ρθόδοξο φρόνημα ερεύς, ποος μνημονεύει τν αρετικό.

    5) φήσαμε στ τέλος τν δια τν πιστολ π’ ριθμν (40), τν ποία ναφέρει κα π. Σεραφείμ, ποία κα μόνη της θ ταν δυνατόν, ν τν μελετοσε σωστά, ν λύση λες τς πορίες του κα ν μν θεωρήση τι σιος ντιφάσκει, πως λανθασμένως σχυρίζεται. Ες ατν λοιπν τν πιστολ σιος, παντ σ ρωτήσεις το σίου Ναυκρατίου σχετικς μ τν μνημόνευσι:

    «Περ τν τρων σου ρωτσεων∙ πρτη, περ πρεσβυτρου το ρθοδοξοντος, λλ' μως μνημονεοντος φβ διωγμο τν αρετικν πσκοπον, προαπεκρθη σοι· πλν κα αθις∙ ε μ συλλειτουργε αρετικ, κα ε μ μεταδιδο τος τοιοτοις, δεκτον τν τοιοτον ες συνεστασιν, κα ψαλμωδαν, κα ελογαν βρωμτων, κα τοτο κατ' οκονομαν, ο μν τοι ες θεαν μετληψιν. δε δ περωτν τς αρσεως κρατοσης πντως· μολογαν δ δεχομνοις ρκεσθαι, οκ οδα ε μ προδλως ψευδολγος ατη∙ τ γρ φαην σε διδσκεσθαι μς παρ τν Πατρων, μ περωτν περ καιρο ο μ στιν αρεσις μαινομνη κα περ τν μ προδλως κατεγνωσμνων. τοιοτον δ πρεσβτερον, σπνιον ερεν νν μ μιγνμενον κα συγκοινωνοντα αρετικος.

    δευτρα, περ φιλοχρστου προσκαλουμνου ες τ εκτριον ατο ποισαι παννυχδα κα ε δε ν ατ λειτουργσαι, κα μεθ' ν χρ. πακουστον κα τον, κα συμψαλτον δηλοντι ε ρθδοξος προσκαλομενος κα ο ψαλτδο, φυλαττμενοι μφτεροι τς τν αρετικν κοινωνας. κα μν κα λειτουργητον ν τ εκτηρίῳ, ε γε μολογοη κατχων, μηκτι π αρετικο ατ λειτουργεσθαι∙ προερηται γρ ναγκαον εναι τ περωτν ν πσι δι τν λυττσαν αρεσιν.

    τρτη, ε λβοι τις παρ τινος κκλησαν ρθδοξος, στι δ συνθεια το κατ' νιαυτν παξ δς συνηθροσθαι ν ατ λαν, κα ν τ λειτουργίᾳ ναφρεσθαι τν αρετικν. το μν ψλλειν κεσε κατ νγκην συγχωρητον· λειτουργεν δ, ο. Ε δ δυνατν διακοπναι τν συνθειαν, κα λειτουργητον.

    τετρτη, ε κκλησα στν φ' λειτουργν ναφρει τν αρετικν χει δ ρθδοξος θυσιαστριον καθηγιασμνον ν σινδνι, ν σανσι· προσκει ατ τεθναι ν τ ατ κκλησίᾳ, μ παρντος το ναφροντος, κα ν ατ συλλειτουργσαι τν ρθδοξον. ο προσκει, λλ’ μλλον κατά νγκην ν κοιν οκ, κλελεγμν τιν καθαρωτρ τπ».

    Ες τν πρώτη λοιπν ρώτησι σιος παντώντας παγορεύει ν κοινωνομε π ερέα ποος π φόβο μνημονεύει αρετικν πίσκοπον. Ες τν δεύτερη σιος παγορεύει ν λειτουργήση ρθόδοξος ερες ες τν ναόν, ες τν ποον λειτουργον ο αρετικο μοιχειανο ερες. Δι ν λειτουργήση, πρέπει ν εναι ρθόδοξος ατς πο τν προσκαλε, ο ψάλτες κ.λπ. Ες τν τρίτην παγορεύει σιος ν λειτουργήση ρθόδοξος ερες ες τν ναό, ες τν ποο μία δύο φορς τν χρόνο μνημονεύεται αρετικς μοιχειανς πίσκοπος. Ες τν τετάρτη τέλος, παγορεύει σιος ν λειτουργήση ρθόδοξος ερες ες τν να ες τν ποο μνημονεύεται αρετικς πίσκοπος, στω κι ν δν εναι παρν ατς πο τν μνημονεύει, στω κα ν ρθόδοξος χρησιμοποιήση δικό του ντιμήνσιο.

     π λη ατ τν διδασκαλία το σίου, τν ποία ναφέραμε π διάφορες πιστολές, γίνεται κατανοητ τι σιος δν ντιφάσκει, πως λανθασμένως κατενόησε π. Σεραφείμ, λλ πεναντίας, εναι σαφέστατος κα παγορεύει, χωρς οδεμία ξαίρεσι, τν μνημόνευσι αρετικο πισκόπου, στω κα ν ατ γίνεται π φόβο ξ ατίας το διωγμο. κενο τ ποο κατ’ οκονομία πιτρέπει, εναι τν μνημόνευσι ρθοδόξου κατ τ φρόνημα πισκόπου, ποος μως π φόβο μνημονεύει αρετικ Μητροπολίτη. π τν ερέα λοιπν ατν κατ’ οκονομία κοινωνομε, π τν πίσκοπο μως ατόν, ποος μνημονεύει π φόβο αρετικ Μητροπολίτη, δν δεχόμεθα τς χειροτονίες του, τ γκαίνια το ναο κ.λπ.

    Προφανς λοιπόν, π. Σεραφεμ κανε σύγχυσι το ερέως, ποος μνημονεύει ρθόδοξο κατ τ φρόνημα πίσκοπο, κα το πισκόπου, ποος μνημονεύει π φόβο αρετικ Μητροπολίτη κι τσι βγαλε τ συμπέρασμα τι σιος ντιφάσκει. μως παντο κα πάντοτε σιος παγορεύει τν μνημόνευσι αρετικο πισκόπου, Μητροπολίτου, Πατριάρχου κ.λπ., στω δηλαδή, κι ν ατ γίνεται π φόβο.

    Ες τ σημεο ατ πρέπει ν παρεμβάλωμε τν ρίστη κα θαυμασία διδασκαλία το σίου, τν ποία ναφέρει ες τ τέλος τς πιστολς (49) κα ναφέρεται ες τ μέχρι πο πρέπει ν φθάσωμε ρευνντες πρς τ πίσω, προκειμένου ν πικοινωνήσωμε μ κάποιον  κκλησιαστικά.

    «Πλέον οκ ξερευνητέον, ε μετ το συνεστιασθέντος τ αρετικ σδε συνεστιάθη, ζητεν, κα μετ τοτο τερος, κντεθεν νασειράζειν τν λόγον κα φίστασθαι πάντων. θελόγνωμον τ χρμα κα ο τν γίων· μέχρι γρ τούτου, φησί, στθι κα οχ περβήσ. μ γρ οκ δεισαν τατα ξερευνν κα διαγγέλλεσθαι μν; λλ’ οδαμς. δι οκ σθλν μεταβαίνειν ρια, θεντο ο πατέρες μν».

    Μς διδάσκει δ σιος τι παρομοίως κα ες τ θέμα τς μνημονεύσεως μέχρι κε θ σταθομε, ν μν μνημονεύωμε δηλαδή, αρετικ πίσκοπο. Τ ν ατς μνημονεύει αρετικ Μητροπολίτη κ.λπ. ατ μς διδάσκει τι δν πρέπει ν τ ξετάζωμε. Κα βέβαια ναφέρει, πίσκοπος τν ποο μνημονεύομε, ν μ συλλειτουργ μ αρετικούς, ν προκειμέν Οκουμενιστς πισκόπους.

    Πρέπει πίσης ν σημειωθ τι, τότε φόβος, δν χει καμι σχέσι μ τος σημερινος φόβους, διότι τότε φοβοντο κα δειλίαζαν π τν φόβο τν ξοριν, τν φυλακίσεων, τν μαστιγώσεων, τν βασάνων, κόμα κα το θανάτου, ν σήμερα δειλιάζομε φοβούμενοι μήπως χάσουμε τν θέσι μας, τν μπαστούνα μας, τν μισθό μας κα πλς ν πέσουμε στν δυσμένεια το πισκόπου κ.λπ.

    Τέλος, ν π. Σεραφεμ μιλε γι τς περιπτώσεις τς οκονομίας, δν μς ναφέρει, τί εδους οκονομίες πρέπει ν κάνουν σήμερα ο ρθόδοξοι Κληρικο κα ο ρθόδοξοι λαϊκοί, χωρς ν ερεθον π τν οκονομία στν παράβασι. Δν ναφέρει πίσης τι, τότε μοιχειανικ αρεσις, οδεμία μοιότητα χει ς πρς τν αρεσι το Οκουμενισμο, διότι Οκουμενισμς εναι σταδιακ μνήστευσις λων τν αρέσεων κα σοπέδωσις τν πάντων. Δν ναφέρει τι π κατό (100) χρόνια διαδίδεται κα πεκτείνεται αρεσις χωρς οσιαστικ ντίδρασι στω ντίδρασι πο ν τν ναχαιτίση, δν ναφέρει τν βασικ διδασκαλία το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου τι δηλαδή, ποτείχισις π τν αρεσι εναι θέμα σωτηρίας κα παγωγ ες ατν εναι θέμα πωλείας κα κολάσεως, πργμα τ ποο καταρρίπτει τν δυνητικ ρμηνεία το Κανόνος κ.λπ.

    Γενικς νομίζουμε τι εσήγησις γινε μ συγκεκριμένο σκοπό, ν στηρίξη δηλαδ τς νοικονόμητες οκονομίες, τν δυνητικ ρμηνεία το 15ου ϊερο Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας κ.λπ.. κα δι’ ατ παραποίησε ξόφθαλμα τν διδασκαλία το σίου καί, τρόπον τινά, τν φερε στ μέτρα μας, χωρς οδεμία προσπάθεια ν μεταφέρη μς στ μέτρα τν γίων.

     ν κατακλεδι ναφέρομε τι, πως δείχνουν τ πράγματα, κα ο Εσηγήσεις, κα ο μερίδες θ νταχθον στν χαρτοπόλεμο, φ’ σον δν βοηθον τος ρθοδόξους στν πομάκρυνσι π τος λύκους, λλ μλλον τος βοηθον ν ερουν τρόπους ες τ ν παραμείνουν κοντ σ’ ατούς.

    σως δ ν νομίζουν κάποιοι πατέρες τι εναι δυνατν παροσα αρεσις ν ντιμετωπισθ δι’ λλης δο, δηλαδ καδημαϊκ μ εσηγήσεις, μολογίες, χαρτοπόλεμο κ.λπ. κα χι παραδοσιακ μ γνες, διωγμούς, καθαιρέσεις, ποτειχίσεις κ.λπ. κα δι’ ατ ναλίσκονται σ ατο το εδους τς προσπάθειες, πργμα τ ποο, χι μόνο δν φοβονται ο Οκουμενιστές, λλ κα χαίρονται, κα μλλον θ χουν τος πατέρες ατος ς παράδειγμα πρς μίμησι.

    Νομίζω τι κενο τ ποο ντως θ βοηθοσε, θ το μία σύναξις τν ποτειχισμένων κληρικν κα μοναχν, μέσα στν ποία θ συζητοντο τ πάρχοντα προβλήματα κα θ λαμβάνοντο ποφάσεις, στω κατ πλειοψηφία, σύμφωνα μ τν πατερικ διδασκαλία « ψφος τν πλειόνων κρατείτω», χωρς ρχηγος κα πηρεασμούς, χωρς μαδοποιήσεις κα βέβαια χωρς διάθεσι νυπακος στν ψφο τν πλειόνων καί, σφαλς, μ κριτήριο πάντα, τν διδασκαλία τν γίων Πατέρων.

 

 

ερομόναχος Εθύμιος Τρικαμηνς

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου