Το κατεξοχήν έργο του Αγίου Νεκταρίου περί τού πώς πρέπει να
αντιμετωπίζουμε τους αιρετικούς είναι το «Περί Ανεξιθρησκείας» (Ένα μικρό
βιβλιαράκι εκδόσεων Παναγόπουλου ). Ας δούμε μερικά αποσπάσματα...
Λέει ο άγιος Νεκτάριος για το ποιός είναι ο ρόλος του
επισκόπου:
«Πρώτον χρέος εις τον της Εκκλησίας προστάτην το να επιμελείται να στηρίζει εις την ευσέβειαν και να καταρτίζη εις την θεάρεστον πολιτειαν τους έγκεχειρισμένους αυτώ ορθοδόξους.
Δεύτερον έργον και μετ εκείνο,
και οίον εκ περιουσίας κατόρθωμα, το να αγωνίζεται δια να κερδίσει και τους εξ
αλλοτρίας θρησκείας ή κόμματος, και να συναγάγη τούς, πλανωμένους εις τα σκότη
τής άσεβείας ή της αιρέσεως. ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ (το οποιον και εδω περιττον ισως
δεν ειναι να το προσθεσω) ΟΧΙ ΜΕ ΑΛΛΟΝ ΤΡΟΠΟΝ, ΠΑΡΑ ΜΕ ΤΟ ΜΕΣΟΝ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΤΟΥ ΟΡΘΟΥ ΛΟΓΟΥ, ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΠΡΑΞΕΩΣ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟΥ
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ».
Αφού λοιπόν προσέχει και κατηχεί σωστά το δικό του ποίμνιο ο ορθόδοξος επίσκοπος, τότε μόνο ας προσπαθήσει να διορθώσει και τους πλανεμένους. Με ποιόν τρόπο; Mα φυσικά με τη διδασκαλία του ορθού λόγου. Αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες και υποθέσεις ότι μπορεί και έχει το δικαίωμα ο επίσκοπος να συμπροσεύχεται και να συλλειτουργεί με τους αιρετικούς για να κατορθώσει να τους διορθώσει; Όχι βέβαια.
Λέει κάπου αλλού ο Άγιος Νεκτάριος γι αυτόν που «περιέρχεται δε εις λύμην και διαστροφήν και έξαπάτην των ύγιαινόντων τέκνων της πίστεως»:
«Τον τοιούτον, αφ' ου τοιουτοτρόπως εξέστραπται και ανιάτως
ούτως αμαρτάνει ων αυτοκατάκριτος, όχι μόνον κατά την έσω και πνευματικήν
συνάφειαν, αλλά και κατά την έξω και βιωτικήν κοινωνίαν, όσον είναι δυνατόν,
τον αποστρεφόμεθα και τούτο δια δύο αιτίας: πρώτον, δια να μη δίδωμεν εις αυτόν
ευκολίαν με την αδιάφορον και απαραφύλακτον συναναστροφήν να διαστρέφη τας
ψυχάς των απλούστερων, και να διαδίδη την κακήν ζύμην εις το λοιπόν ειλικρινές
φύραμα και δεύτερον, δια να τον κολάσωμεν τρόπον τινά και να τον συστείλωμεν με
την τοιαύτην άποστροφήν, ήτις ενδέχεται μεν να γένη επιστροφής αφορμή και
ανανήψεως, γίνεται δε πάντως (αν εκείνο δεν άκολουθήση) μία ποινή προς αυτόν
της αποστασίας δικαία και πρέπουσα.
"Έχομεν περί τούτου σαφή την Δεσποτικήν παραγγελίαν: «Ει η χειρ σου ή ο πους σου σκανδαλίζει σε, έκκοψον αυτά και βάλε από σου» (Ματθ. ιη' 8). «Και ει ο οφθαλμός σου σκανδαλίζει σε, εξελε αυτόν και βάλε από σου» (αύτ. 9). Εάν και σου, και πολλών άλλων μετά σου, και τελευταίον και της Εκκλησίας ο αδελφός σου παρακούση, «έστω σοι ώσπερ ο εθνικός και ο τελώνης» (αύτ. 17). Έχομεν την Αποστολικήν διαταγήν: «Αιρετικόν ανθρωπον μετά μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού» (Τίτ. γ' 10)
Και πρόσεξτε τώρα παραδείγματα από την εκκλησιαστική μας ιστορία που φέρνει :
1) «Διηγείται ο θείος Ειρηναίος (βιβλ. γ', κεφ. γ'), εξ
ακοής του ιερού Πολυκάρπου, ότι υπάγοντας ο ευαγγελιστής Ιωάννης εις ένα
λουτρόν εν Εφέσω μίαν ημέραν δια να λουσθή, ως ήκουσεν ότι μέσα ήτον Κήρινθος ο
Αιρεσιάρχης και ελούετο, εξεπήδησεν ευθύς ο του Κυρίου μαθητής, και φεύγωμεν
(έκραξε) φεύγωμεν, μήποτε συμπέση το βαλανείον επάνω μας ένδον γαρ Κήρινθος, ο
της αληθείας εχθρός.
2) Αναγινώσκομεν εις την εκκλησιαστικήν ιστορίαν ότι οι
Σαμοσατείς δεν ήθελαν πλέον να εισέρχωνται εις τα θερμά εις τα όποια είχε
πλυνθή ο Αρειανός Ευνόμιος.
3) Αναγινώσκομεν ότι τα παιδία των Σαμοσατέων, επειδή μία
σφαίρα με την οποίαν έπαιζον είχε κυλισθή μεταξύ των ποδών της ημιόνου εφ' ης
καθήμενος ο τα Αρείου νοσών επίσκοπος Λούκιος, κατά συγκυρίαν εκείθεν τότε
διέβαινεν, άναψαν ευθύς φωτίαν, και διεβίβασαν δια της φλογός την σφαίραν, μη
τολμήσαντα τα παιδία να την μεταχειρισθούν, πριν δια του πυρός (ως ενόμιζον)
την καθαρίσουν.»
Βλέπετε «ζηλωτισμοί» και φανατισμοί μόλις από τους πρώτους χριστιανούς; Mα καλά αυτοί που ήταν μάρτυρες αυτήκοοι του κηρύγματος του Χριστού και των Αποστόλων του δεν μπόρεσαν να εννοήσουν το «της αγάπης κεφάλαιο»; O ίδιος ο επιστήθιος μαθητής Του φοβήθηκε να μην μολυνθεί από τον Κήρινθο επειδή θα συνέπιπτε στον ιδιο χώρο μαζί του; Aυτός που είναι γνωστός ως μαθητής της αγάπης;
Εξηγεί λοιπόν ο Άγιος:
Και καταλήγει: «ΛΟΙΠΟΝ Η ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑ ΔΙΑΣΩΖΕΙ ΤΗΝ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΝ ΑΛΛΟΤΡΙΟΤΗΤΑ».
Και τώρα η αναφορά του στο σημείο της πνευματικής κοινωνίας
με τους εκτός εκκλησίας αιρετικούς:
ΦΕΥΓΕ ΜΟΝΗΝ ΤΗΝ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΤΟΙΟΥΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑΝ, ΑΝ
ΚΑΙ Ο ΒΙΟΣ Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΕ ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ ΝΑ ΔΙΑΣΩΖΗΣ ΤΗΝ ΚΟΣΜΙΚΗΝ ΟΙΚΕΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ
ΣΥΝΑΦΕΙΑΝ."
Σαφέστατος ο διαχωρισμός. Και ο άγιος γράφει πολλά και
σπουδαία επ αυτού στις σελίδες 42 με 47 του έργου του που αναφέραμε.
Σημειώνω μία πρόταση μόνο:
Αυτά για τους Οικουμενιστές. Να πάμε όμως και στους
"Ζηλωτές" (με την κακή έννοια του όρου). Όλους αυτούς, δηλαδή, που θα
ήθελαν να δουν τους αιρετικούς κρεμασμένους, που δεν έχουν καμμία αγάπη για
τους αδελφούς μας που βαδίζουν στην απώλεια.
Τι λέει;
Στο «Γεροντικό» διαβάζουμε:
Δύο μοναχοί συναντούν, χωριστά ο καθένας, έναν ιερέα των ειδώλων στην έρημο. Ο πρώτος μιλάει δογματικά, όπως τον έβλεπε υπό το πρίσμα του δόγματος, ότι η ειδωλολατρεία είναι δαιμονική θρησκεία και οι ιερείς της υπηρέτες του διαβόλου. Του λέει:
-Αί, αι δαίμον! Πού τρέχεις;
-Σωθείης· σωθείης, καματηρέ!
-Τι καλό είδες επάνω μου, χριστιανός συ, και μου μιλάς με τόσο καλό τρόπο;
Απαντάει ο άγιος:
Τα λόγια του δευτέρου, τον κατένυξαν τόσο, που άφησε την ειδωλολατρεία και το επίζηλο αξίωμά του, και έγινε χριστιανός και μοναχός (Αββά Μακαρίου, λθ΄).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου