Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2025

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου εἰς τήν Ἱερατικήν Σύναξιν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης (1η Οκτωβρίου 2025)

 

Eισαγωγικά

Παραθέτουμε ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Ιερατική Σύναξη της Ι.Μ.Θεσσαλονίκης την 1η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025  και παρακαλούμε τους αγαπητούς αναγνώστες να σχολιάσουν τα γραφόμενα, ώστε να αποτελέσει το κείμενο αφορμή θεολογικής συζήτησης.

 Υπενθυμίζουμε ότι θα δημοσιεύουμε σχόλια που θα τεκμηριώνουν τις απόψεις των σχολιαστών. Υβριστικά ή μη τεκηριωμένα σχόλια θα διαγράφονται.

Προκειμένου να διευκολύνουμε την συζήτηση προτείνουμε να ξεκινήσουμε  τον σχολιασμό των απόψεων  του Οικ.Πατριάρχη που στο κείμενο έχουν τονισθεί με κόκκινο χρώμα, χωρίς αυτό να αποτελεί δέσμευση στον διάλογο.

π.Δ.Α 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

ερώτατε Μητροπολτα Θεσσαλονίκης κύριε Φιλόθεε, Ποιμενάρχα τς θεοσώστου ταύτης παρχίας και λοιποί τιμιώτατοι αδελφοί Ιεράρχαι,

 

Ελαβέστατοι πρεσβύτεροι καί διάκονοι,

 

Ελογημένα τέκνα ν Κυρί,

 

Μέ διαίτερη χαρά καί συγκίνηση συμμετέχουμε σήμερα σέ ατή τήν ελογημένη ερατική Σύναξη τς ερς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Πάντοτε πρόσωπον πρός πρόσωπον συνάντηση καί πικοινωνία εναι πηγή πνευματικς εφροσύνης. Σς εχαριστομε, γιε Θεσσαλονίκης, γιά τήν πρόσκληση καί τήν εκαιρία νά πευθυνθομε πατρικς πρός τόν περί μς ερό Κλρο.

Εναι μεγάλη ελογία καί ξαίρετο προνόμιο, γαπητοί πρεσβύτεροι καί διάκονοι, νά νήκετε στίς τάξεις τν κληρικν τς ρθοδόξου κκλησίας. ταυτότης λων τν μελν το ερο κλήρου, πό τόν πολιό πίσκοπο μέχρι τόν νεοχειροτονηθέντα διάκονο, εναι κοινή. καλν ες τό «μέγα καί θαυμαστόν» τς ερωσύνης ξίωμα, «τό τελούμενον μέν πί τς γς, τάξιν δέ πουρανίων χον ταγμάτων», εναι Χριστός, εί «νεργν ν μν καί τό θέλειν καί τό νεργεν πέρ τς εδοκίας» (Φιλιπ. β’, 13). 

Δέν νήκομε στόν αυτό μας λλά στόν Κύριο. Εμεθα κήρυκες το Σταυρο καί τς ναστάσεώς Του, τς γάπης Του γιά τόν νθρωπο, τς θυσίας Του γιά τή σωτηρία μας, τς διάνοιξης διά τς κ νεκρν γέρσεώς Του τς δο πρός τήν κατά χάριν θωση καί τήν τελεύτητη ζωή στήν οράνια Βασιλεία Του.

Ποτέ καί πουθενά δέν δόθηκε στήν νθρώπινη παρξη τόσο ψηλή ξία, προοπτική «ληθεστάτης λευθερίας» καί αώνιότητος, σο στόν Χριστιανισμό. Μέ ξοχο τρόπο μέγας Θεσσαλονικεύς θεολόγος καί γιος Νικόλαος Καβάσιλας διετύπωσε ατή τήν λήθεια γιά τήν ν Χριστ λύτρωση το νθρώπου: «Οδέν ς νθρωπος ερόν, καί φύσεως κοινώνησεν Θεός», δηλαδή «Τποτε δέν εναι τόσο ερό σο νθρωπος, τή φύση το ποίου προσέλαβε Θεός». Ατόν τόν Θεό, «ς γάπη στί τε καί λέγεται», ατόν τόν νθρωπο, τόν «γαπημένον το Θεο», διακονε ερός κλρος, φωσιωμένος ψυχ τε καί σώματι στόν Χριστό καί στήν γία κκλησία Του, μέ κλόνητη πιστότητα στίς παραδόσεις τς ρθοδοξίας, μέ τοιμότητα γιά προσφορά στόν συνάνθρωπο.

Δέν εναι επρόσδεκτη, οτε νώπιον το Θεο οτε πό τούς νθρώπους, μία ερωσύνη, ποία πιθυμε περισσότερο νά φαίνεται παρά νά εναι, νά πιδεικνύεται παρά νά θυσιάζεται, νά πολαμβάν παρά νά προσφέρ. γνήσιος ερεύς ζητε «νά συμπεριληφθ τό νομά του ες τήν Βίβλον τς Βασιλείας» καί χι «νά γγραφ ες τάς δέλτους τς στορίας».

Τό πνευματικό καί ποιμαντικό ργο το ερέως πιτελεται μέ διάκριση, λεπτότητα καί νσυναίσθηση, μέ σύνεση καί εαισθησία, μέ σεβασμό τν προσωπικν χαρακτηριστικν τν νθρώπων πού συναντ. ερεύς βρίσκεται στό πλευρό τν πιστν, πρίν τόν ναζητήσουν κενοι. Μέ τή στάση του καί τή συμπεριφορά του ναδεικνύει τή δύναμη τς χριστιανικς γάπης, ποία φ᾿ νός μέν δέν γνωρίζει ρια, φ᾿ τέρου δέ εναι πάντοτε προσωπική μέριμνα γιά τόν πλησίον.

χομε ναφέρει καί σέ λλη εκαιρία, τό παναλαμβάνουμε καί νώπιόν σας, ατό που πρό μερικν δεκαετιν λέγετο στή Δυτική Ερώπη, τι δηλαδή θεολόγος καί ερεύς φείλουν νά κρατον «στό να χέρι τήν Βίβλο καί στό λλο τήν φημερίδα», ν τ ννοί τι, μαζί μέ τή θεολογία, παραίτητη εναι καί νημέρωση γιά τίς κοινωνικοπολιτικές καί πολιτισμικές ξελίξεις, γνώση τν παρξιακν ναγκν καί τν προσδοκιν το συγχρόνου νθρώπου καί το πνεύματος τς ποχς. Σήμερα, βεβαίως, ο πάντες κρατον τό πανέξυπνο smart phone, μέ τόν κεανό τν πληροφοριν καί τν ψηφιακν δεδομένων.

χει γραφ τι τά προβλήματα καί τά παρξιακά διέξοδα το νθρώπου σήμερα εναι πρόκληση, δυνατότητα καί τό πλαίσιο πού προσφέρει σύγχρονος πολιτισμός στήν ρθόδοξη κκλησία γιά νά δώσ πίκαιρη μαρτυρία γιά τήν μβέλεια τν ξιν της, τοποθετώντας τόν λύχνον «πί τήν λυχνίαν». μακαριστός Μητροπολίτης Περγάμου ωάννης, λεγε τι σέ ατό πού γιά τούς μεγάλους Πατέρες τς κκλησίας το τετάρτου αἰῶνος κπροσωποσε λληνική φιλοσοφία ς πρόκληση γιά τή θεολογία, ντιστοιχε στήν ποχή μας λιγγιώδης πρόοδος τς τεχνολογίας.

ντως νάπτυξη τς τεχνολογίας βρίσκεται στόν πυρνα τν συγχρόνων ξελίξεων. τεχνολογία εναι «μεγάλη δύναμη», λογική τς ποίας διεισδύει καί πεκτείνεται σέ λους τούς τομες τς ζως καί το πολιτισμο. κκλησία εναι δύνατον νά γνοήσ τά νέα δεδομένα στό ποιμαντικό της ργο. λυσιτελής χρήση τν δυνατοτήτων τίς ποες προσφέρει σύγχρονος πολιτισμός εναι νδειξη το δυναμισμο τς ζως τς κκλησίας. σως γνωρίζετε, τι Β’ Παναυστραλιανή ερατική Σύναξη, στίς 29 Σεπτεμβρίου στό Σύδνεϋ, χει θέμα «Μέσα Κοινωνικς Δικτυώσεως καί ερωσύνη.   χρσις τν Μέσων Κοινωνικς Δικτυώσεως πό τόν κληρικόν».

ρθοδοξία, ποία μπορε νά λειτουργήσ σήμερα ς θετική πρόκληση καί προοπτική ζως καί λευθερίας σέ μία ποχή παναπροσδιορισμο τς εράρχησης τν ξιν, εναι δύνατον νά διαφορ γιά τά πιτεύγματα το πολιτισμο, γιά τήν πιρροή πού σκον παγκοσμίως καί γιά τίς νέες δυνατότητες πού προσφέρουν στό πεδίο τν νθρωπίνων πραγμάτων. Δέν πορευόμεθα πρός τόν Θεό μέ γυρισμένη τήν πλάτη στόν πολιτισμό πού, στήν αθεντικότητά του, ποτελε δρο το Θεο στόν νθρωπο.

Εναι βέβαιο τι, στό πλαίσιο ατό, καλή θεολογική κατάρτιση, συνεχής μπλουτισμός της μέσα πό γνήσιο νδιαφέρον γιά τήν τρέχουσα θεολογική συζήτηση καί τή μελέτη τν θεολογικν κειμένων, λλά καί θύραθεν παιδεία πού παρέχει γνώσεις γιά τόν πολιτισμό καί γιά τόν σύγχρονο νθρωπο, ποτελον στήριγμα γιά τό ργο το κληρικο. μπνέουν, διευκολύνουν, μπλουτίζουν, μβαθύνουν, μορφαίνουν τή διακονία καί τήν γία ποστολή του. κκλησία χει νάγκη εσεβν καί εφυν κληρικν, μέ πνευματική καλλιέργεια, μέ σεβασμό στήν παράδοση τς κκλησίας καί μέ σύγχρονο πνεμα, φιλοθέους καί φιλανθρώπους. Μή λησμοντε, τι κάθε κληρικός πηρετε συγκεκριμένους νθρώπους καί οδέποτε γενικς «τόν νθρωπο». ποιμαντική εναι πάντοτε στοχευμένη, ποτέ φηρημένη.

νακηρύξαμε τό 2020 «τος ποιμαντικο νακαινισμο καί φειλετικς μερίμνης διά τήν νεολαίαν» (βλ. Πατριαρχική πόδειξις πί τος Χριστουγέννοις 2022) καί καλέσαμε κλρο καί λαό σέ συμμετοχή καί στήριξη τς νθεης ατς προσπάθειας. πογραμμίσαμε δέ τι πρέπει νά βοηθήσουμε τή νέα γενεά νά κατανοήσ τή σημασία τς βιώσεως τς θείας λατρείας ς θεμελίου τς χριστιανικς παρξης.

Καλομε σήμερα καί σς, ελαβέστατοι κληρικοί τς ερς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, νά ντάξετε στήν εχαριστιακή πραγμάτωση τς νοριακς ζως τή «διαλεγομένη ποιμαντική» γιά τούς νέους καί τίς νέες, μέ ξονα τήν λήθεια τς ν Χριστ λευθερίας, ποία εναι σύνοψη λων τν γαθν πού χάρισε νσάρκωσις το Θεο Λόγου στόν νθρωπο, λήθεια πού κπροσωποσε κκλησία καθ᾿ λη τήν πορεία της, κηρύσσοντας καί φαρμόζοντας ν τ πράξει τήν νότητα πίστης καί γάπης ς πεμπτουσίας τς ζως ν Χριστ.

ρθόδοξη παράδοση διαθέτει μεγάλα πνευματικά ποθέματα, βαθειά νθρωπογνωσία, περα συνύπαρξης μέ τό διαφορετικό. παρουσία πιστν λλων θρησκειν νάμεσά μας δέν πιτρέπει νά γνοήσουμε τή σημασία τς ερηνικς συνύπαρξης καί τς πικοινωνίας, λλά καί τς ντίστασης στόν θρησκευτικό φονταμενταλισμό, ποος εκολα δηγε σέ «βία ν νόματι το Θεο» καί προσφέρει επρόσδεκτα πιχειρήματα στούς ρνητές τς θρησκευτικς πίστης. κτός πό ατή τή «θρησκειολογική πρόκληση», πτή πραγματικότητα ποτελε καί διαχριστιανικός διάλογος μέ τελικό σκοπό τήν νότητα το Χριστιανισμο. μακαριστός π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ χαρακτήρισε τήν «τραγωδία τς διαίρεσης» τς κκλησίας ς «τό μεγαλύτερο καί κρισιμώτερο πρόβλημα τς χριστιανικς στορίας». Θεολογικός μινιμαλισμός καί οκουμενιστικές οτοπίες δέν συνέβαλαν ποτέ στήν πρόοδο το διαχριστιανικο διαλόγου. Ο δέ ρνητές το διαλόγου δέν πορρίπτουν ,τι κτυλίσσεται σέ ατόν, λλά τό εδωλό του, πως ατοί ξωθεν τό φαντάζονται, τό ποο βεβαίως δέν χει καμμία σχέση μέ τήν πραγματικότητα. σχυε ξ ρχς, καί πό τήν γία καί Μεγάλη Σύνοδο τς ρθοδόξου κκλησίας διατυπώθηκε μέ τή δέουσα σαφήνεια καί μφαση, τι μετάθετος ρος τν διαχριστιανικν διαλόγων παραμένει ρχή, τι ποκατάσταση τς νότητος φείλει νά ρείδεται πάνω στήν πλήρη συμφωνία ν τ πίστει.

 

Ελαβέστατοι πρεσβύτεροι καί διάκονοι,     

Τό Οκουμενικό Πατριαρχεο ποτέ δέν πρξε κφραστής μις ρθοδοξίας διάφορης γιά τήν κοινωνία, γιά τόν πολιτισμό, γιά τήν στορική στιγμή. Ποτέ δέν εχε πίσης τό βλέμμα του συντηρητικς στραμμένο πρός τό παρελθόν, μέ τή βεβαιότητα τι Παράδοση εναι δια ζωή τς κκλησίας στήν διάλειπτη συνέχεια καί συνοχή της. ξήγγειλε πάντοτε πικαίρως τό Εαγγέλιο στό κάστοτε παρόν, μέ μετακίνητη πιστότητα στήν παρακαταθήκη τς ληθείας καί μέ εήκοον ος γιά τά σημεα τν καιρν. Χωρίς τίς θαρραλέες πρωτοβουλίες τς Μεγάλης κκλησίας, ρθοδοξία δέν θά εχε νεργό συμμετοχή στή σύγχρονη Οκουμενική Κίνηση, οτε θά εχε συνέλθει γία καί Μεγάλη Σύνοδος τς Κρήτης, οτε θά κούετο χηρή ρθόδοξη φωνή γιά τά μεγάλα προβλήματα τς ποχς μας.

Τό Οκουμενικό Πατριαρχεο συνεχίζει νά δίδ τήν καλήν μαρτυρίαν «περί τς ν μν λπίδος», μέσα σέ να κόσμο, ποος φαίνεται νά λησμον τίς χριστιανικές ρίζες τν νθρωπιστικν ξιν καί τι χωρίς ναφορά στόν Θεό εναι δύνατον νά δραιωθ πόλυτος σεβασμός πρός τήν ξιπρέπεια το νθρώπου. παναλαμβάνουμε καί νώπιόν σας, τι χωρίς «νοικτό τόν ορανό», νθρωπος «δέν μπορε νά μείν πιστός στή γ».

Εναι ζωτικς σημασίας νά γνωρίζ νέα μας γενεά τήν ναντικατάστατη προσφορά τς γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας στό Γένος καί τόν καθοριστικό της ρόλο στή διάσωση τς ταυτότητός μας, τή σημασία της γιά τήν πορεία μας πρός τό μέλλον, καθώς καί τήν πανορθόδοξη, παγχριστιανική καί πανανθρώπινη ποστολή της. Δέν παρκον τεχνολογική γγραμματοσύνη, πιστημονική γνώση, οκονομική πρόοδος καί ο σύγχρονες δέες γιά τή συγκρότηση καί διάσωση τς διοπροσωπίας μας, στό κέντρο τς ποίας βρίσκεται πνευματικός πολιτισμός μας.

προϋπόθετη πιστότης στήν Παράδοση τς κκλησίας, λοιπόν, προσφιλέστατα τέκνα ν Κυρί, διακονία τς Τραπέζης τς γίας, μέριμνα γιά τούς δελφούς καί συμβολή στήν μεταμόρφωση το κόσμου, μετοχή χι ποχή, πρόσληψη χι γονες πορρίψεις, διαλεγομένη ποιμαντική καί μπιστοσύνη στήν πρόνοια το Θεο, «ς πάντας νθρώπους θέλει σωθναι καί ες πίγνωσιν ληθείας λθεν» (Α’ Τιμ. β’, 4).

ν τ πνεύματι τούτ, μεταφέρουμς σέ λους σας καί στόν καθένα σας προσωπικς, τήν ελογία τς Μητρός Κωνσταντινουπολίτιδος κκλησίας. πανσθενουργός, παντεπόπτης καί παντελεήμων Θεός νά σκέπ σς, τις προσφιλείς λευιτικές οικογένειές σας καί όλους τούς γαπημένους σας καί νά κρατύν τήν κκλησιαστική διακονία σας. ρρωσθε, ελαβέστατοι καί λίαν γαπητοί λειτουργοί το ψίστου πρεσβύτεροι καί διάκονοι!

 

Χριστός ν τ μέσ μν!

1 σχόλιο:

  1. Είναι υποκριτική και οικουμενιστική όλη η τοποθέτηση του Πατριάρχη . Την μία μιλάει για διάλογο για συνύπαρξη αρμονική (!!) ...παίζει δηλ με το συναίσθημα του αναγνώστη και αμέσως μετά λέει για ενότητα Χριστιανισμού !... και πιο κάτω όλα αυτά εν τη πίστη ...τοποθετήσεις χλιαρές , συγκεχυμένες, κοινώς οικουμενιστικές.
    Βρε άνθρωπε του Θεού ...μνημονεύει τον Πάπα ;! Ναι ή όχι ; Αφού τον μνημονεύεις βρε και είσαι κατά της Πίστης των Αγίων Πατέρων . Ντρέπομαι που δεν βρέθηκε ένας Ιερέας να μιλήσει και να ανταπαντήσει ορθόδοξα ...να βάλει πάνω από όλα τον Χριστό μας , να μιλήσει γνωρίζοντας το Μαρτύριο που θα ακολουθούσε. Δειλία και βολεψη . Στοιχεία που επικρατούν σε όλους μας . Ντροπή μας . Θεέ μου συγχώρεσε με.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου