Αντορθόδοξος θέσις περί των Ἁγίων Λειψάνων ἀπό Κύπριον θεολόγον.
Τοῦ Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Σὲ ἄρθρο τὸ ὁποῖο δημοσιεύτηκε στὴν ἱστοσελίδα SigmaLive ἡμερομηνίας 2/2/2024, μὲ τίτλο “Θεολογομαχία γιὰ Ἁγία Ζώνη: «Tό παιδὶ ἀναστήθηκε – Ἡ Θεία Χάρη δὲν ἀποθηκεύεται»”, σημειώνοντο μεταξὺ ἄλλων τὰ ἑξῆς: “Μεγάλο σάλο ἔχει προκαλέσει τὶς τελευταῖες ἡμέρες τὸ θέμα τῆς περιφορᾶς κειμηλίων, ὀστῶν καὶ εἰκόνων γιὰ προσκύνημα”.
Αὐτὰ δυστυχῶς ἀναφέρονται ἐξ ἀφορμῆς τῆς Ἁγίας Ζώνης τῆς Παναγίας μας στὴν Κύπρο. Κανένας σάλος ὅμως δὲν ἔχει γίνει. Καμιὰ ἀναταραχὴ δὲν ἔχει προκληθεῖ. Καμιὰ ἀναστάτωση δὲν ἔγινε, οὔτε καὶ σύγχυση. Τὸ Κυπριακὸ κράτος μὲ ἐπισημότητα ὑποδέχθηκε τὴν Ἁγία Ζώνη τῆς Παναγίας, μαζὶ μὲ τὸν λαὸ τῆς Κύπρου. Γιὰ ποιὸ σάλο μιλοῦν;
Οὔτε καὶ τὰ κόμματα θορυβήθηκαν γιὰ τὴν ἔλευση τῆς Ἁγίας Ζώνης, καθότι πλῆθος λαοῦ ἀπὸ ὅλα τὰ κόμματα προσκύνησε τὴ θαυματουργὴ Ἁγία Ζώνη τῆς Παναγίας μας. Ὅσοι δὲν ἤθελαν νὰ προσκυνήσουν, δὲν τὸ ἔχουν διατυμπανίσει.
Στὸ ἐν λόγῳ ἄρθρο σημειώνετο καὶ τὸ ἀκόλουθο: “Συγκεκριμένα, μὲ ἀφορμὴ τὸν ἐρχομὸ τῆς Ἁγίας ζώνης στὴν Κύπρο, φαίνεται ὅτι προκλήθηκε «διχασμὸς» στὸν ἐκκλησιαστικὸ χῶρο γιὰ τὴν περιφορὰ κειμηλίων, ὀστῶν καὶ εἰκόνων γιὰ προσκύνημα. Ἀπὸ τὴ μεριὰ του φαίνεται ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Γεώργιος νὰ εἶναι ἀντίθετος μὲ αὐτὴ τὴν τακτικὴ καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη οἱ Μητροπολίτες νὰ εἶναι θετικοί”.
Δημοσίως δὲν ἔχει γίνει τοποθέτηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου γιὰ τὴν ἔλευση τῆς Ἁγίας Ζώνης τῆς Παναγίας καὶ ὡς ἐκ τούτου δὲν εἶναι σωστὸ νὰ γίνει ὁποιοσδήποτε σχολιασμός.
Ἐπίσης στὸ ἄρθρο αὐτὸ τονιζόταν καὶ τὸ ἀκόλουθο: “Στὴ συνέχεια ὁ Θεόδωρος Κυριακοῦ εἶπε ὅτι, τὸ «νὰ λέμε τώρα ὅτι τὰ λείψανα ἢ εἰκόνες κάνουν θαύματα, τότε ἔχουμε φτάσει σὲ μία θέση αἱρετικὴ καὶ νὰ πῶ γιατί. Ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ δὲν ἀποθηκεύεται σὲ κτιστὰ ἀντικείμενα, οὔτε τὰ κτιστὰ ἀντικείμενα μποροῦν νὰ μεταδώσουν τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ. Ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ εἶναι αὐτὴ ποὺ ἐπενεργεῖ τὸ θαῦμα δὲν εἶναι τὰ ἀντικείμενα. Πιστεύω στὰ θαύματα, αὐτὸ δηλώνω τώρα. Τὸ μεγαλύτερο θαῦμα εἶναι ὁ καθένας μας»”.
Σὲ αὐτὴ τὴν ἀντορθόδοξη θέση τοῦ Θεόδωρου Κυριακοῦ γιὰ τὰ Ἅγια Λείψανα, κανονικὰ ἔπρεπε νὰ ἀπαντήσει ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου ἐπισήμως, γιατί διακηρύττεται θέση ἀντίθετη μὲ τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἡ θέση αὐτὴ ἀντιστρατεύεται τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας γιὰ τὰ χαριτόβρυτα Ἅγια Λείψανα.
Γιατί λοιπὸν στὸν καθαγιασμὸ τῆς Ἁγίας Τράπεζας τοποθετοῦνται Ἅγια Λείψανα; Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ὁ Καβάσιλας ἀναφέρει ὅτι , ὁ «Θεοῦ νεῶς ἀληθὴς καὶ θυσιαστήριον τὰ ὀστᾶ ταῦτα». Σὲ αὐτὸ διαφωνεῖ ὁ Θεόδωρος Κυριακοῦ;
“Πηγάς ἡμῖν σωτηρίους ὁ δεσπότης Χριστὸς τὰ τῶν ἁγίων παρέσχετο λείψανα πολυτρόπως τὰς εὐεργεσίας πηγάζοντα, μύρον εὐωδίας βρύοντα. Καὶ μηδεὶς ἀπιστεῖτο”, ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός.
Ἐπισήμως θὰ πρέπει νὰ τοποθετηθεῖ ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου γιὰ τὴν ἀντορθόδοξη θέση τοῦ θεολόγου Θεόδωρου Κυριακοῦ. Δυστυχῶς ὁ ἐν λόγῳ θεολόγος ἀπαξίωσε πρόσφατα τὴ διδασκαλία τοῦ Ἀποστόλου Παύλου γιὰ τὸ θέμα τῆς ὁμοφυλοφιλίας, ὅπου καὶ πάλι ἡ Ἐκκλησία δὲν ἔδωσε τὴ δέουσα ἀπάντηση. Ἂν προσμετρήσει κανεὶς καὶ τὸ γεγονὸς ὅτι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον τὰ ΜΜΕ σὲ αὐτὸν προστρέχουν, ὅταν προκύπτει ἕνα ἐκκλησιαστικὸ πρόβλημα, καθίσταται ἀκόμα πιὸ ἀναγκαία ἡ τοποθέτηση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου στὸ ἐν λόγῳ θέμα.
Καιρός να σταματήσουν οι αγιολειψανοκειμηλιομαριολατρείες, κατάλοιπα ρωμαιο-παπικών και αρχαιοειδωλολατρικών επιδράσεων. Κατηχημένος Χριστιανός δέν θέτει τις ελπίδες σωτηρίας του σε υποκατάστατα (συνήθως προσοδοφόρα για τους κατέχοντες και περιφέροντες) αλλά πιστεύει, προσκυνά, λατρεύει, κοινωνεί κι ελπίζει για τη σωτηρία Του στον Κύριο και Σωτήρα Ιησού Χριστό. Καιρός ηια κατήχηση οι καιροί ου μενετοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάνω στα ιερά λείψανα υπάρχει η χάρη του Αγίου Πνεύματος. Η χάρη του Τριαδικού Θεού που επικάθισε επί της ψυχής του αγίου με τους ασκητικούς αγώνες του,διαπορθμεύεται και στο σώμα του που μετά την εκταφή το λείψανο παρουσιάζει δείγματα της αγιότητος, όπως μυροβλυσία, κιτρινωπό χρώμα οστών, ευωδία, θαυματουργία. Αυτή είναι η θεολογική ερμηνεία περί των Ιερών λειψάνων. Βέβαια αυτή η χάρη των λειψάνων δεν επενεργεί μαγικά, αλλά προυποθέτει μεγάλη πίστη και ταπείνωση και όπου ο Θεός θέλει γίνεται το θαύμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια υπάρχει και άλλη μια πικρή αλήθεια. Ότι τα λείψανα και οι εικόνες πηγαινοέρχονται 1. Για να μαζέψουν χρήματα οι ναοί και οι μητροπόλεις. 2. Για να προβάλλονται οι Αρχιμανδρίτες και να γίνονται οι δημόσιες σχέσεις για να γίνουν μελλοντικά Δεσποτάδες. 3. Για να γίνονται δημόσιες σχέσεις μεταξύ των δεσποτάδων για να γίνουν κάποια στιγμή Αρχιεπίσκοποι. 4. Η έλευση των λειψάνων κινητοποιεί και τις δημόσιες αρχές (δημάρχους, στρατό, φιλαρμονικές) γιατί μέσα από αυτές τις φιέστες και τα αλληλολιβανίσματα γίνονται γνωριμίες και ανοίγουν οι πόρτες για πολλούς ανωτάτους Ιερωμένους να τελειώσουν τις ΄΄δουλειες΄΄που θέλουν. Απλά ο ακατήχητος λαός προσκυνά τα λείψανα (και καλά κάνει) αλλά δεν γνωρίζει τις προυποθέσεις του θαύματος, γιατί όλοι έρχονται για να τελειώσουν τις δουλειες που θέλουν (θέματα υγείας, να βρούμε γαμπρό και νύφη, να βρουν δουλειά τα παιδιά του) αλλά αυτό μετατρέπει την όλη υπόθεση σε ένα Χριστεμπόριο. Φταίνε οι Ιερωμένοι που δεν νουθετούν τον λαό θεολογικά, και φταίει και ο λαός που δεν θέλει να έχει πίστη πραγματική, αλλά μια θρησκοληψία που καταντά στο τέλος δεισιδαιμονία. Γεμίσαμε θρησκοληψία και αυτό βολεύει περισσότερο τον Οικουμενισμό που θέλει γεμάτες Εκκλησίες, αλλά από ΄΄πιστούς΄΄ που δεν ξέρουν τι πιστεύουν. Έτσι φτάσαμε στη σημερινή Εκκλησιαστική κατάσταση όπου οι ιερωμένοι με τις φιέστες που αναφέραμε και τα κονομάνε, και κάνουν και τις δημόσιες σχέσεις και ο λαός ΄ύπακούει΄΄ σε μια αφηρημένη θρησκευτικότητα. Έτσι όλοι κερδίζουν: Οι δεσποτάδες και οι Ιερείς με το........αζημίωτο, και ο κόσμος θρησκεύει ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο μέσα από τη θρησκοληψία του. Και η ζωή συνεχίζεται...........