Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ,
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ,
ΔΗΛΑΔΗ, ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ,
ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ
ΟΥΔΕΝ ΔΕΔΟΙΚΑ ΩΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ,
ΠΛΗΝ ΕΝΙΩΝ.
«Δότε μοι θρηνήσαι τα παρόντα. Δότε μοι στόμα διάραι σήμερον και την κοινήν ταύτην οδύρασθαι συμφοράν. Εύκαιρον νύν ειπείν : αποστείλατε προς τας θρηνούσας και ελθέτωσαν και προς τας σοφάς φθεγξάτωσαν. Τις δώσει τη κεφαλή μου ύδωρ και οφθαλμοίς μου πηγήν δακρύων και κλαύσομαι τον λαόν μου ημέρας και νυκτός ; Τις δώη μου εν τη ερήμω σταθμόν έσχατον ; Επί τα όρη λάβετε κοπετόν και επί τας τρίβους της ερήμου θρήνον» (Ιερεμ. Θ΄1,9).
« Ευχαριστώ υμάς, διότι παρά τους
πειρασμούς, οίτινες εκύκλωσαν υμάς, μού επεδείξατε πίστιν δοκιμασθείσαν κατά
πάντα.
Υπήρξατε η αγνή σύζυγος, ήτις κλείει τα ώτα εις τας αισχράς προτάσεις
κατά την διάρκειαν της απουσίας του συζύγου.
Υπήρξατε ο άγρυπνος κύων, όστις
φυλάσσει το ποίμνιον κατά την απουσίαν του ποιμένος.
Υπήρξατε οι ναύται οι
καθοδηγούντες ασφαλώς το πλοίον εν τη απουσία του κυβερνήτου.
Οι στρατιώται,
οίτινες αποστερηθέντες του αρχηγού των, δεν αφήνουν οι εχθροί να τους αρπασουν
την νίκην.
Υμείς εμοί
πολίται, υμείς εμοί πατέρες, υμείς εμοί αδελφοί, υμείς εμοί τέκνα, υμείς εμοί
μέλη, υμείς εμοί σώμα, υμείς εμοί φώς, μάλλον δε και του φωτός τούτου
γλυκύτεροι.
Τι γαρ τοιούτον παρέχει μου η ακτίς, οίον η υμετέρα αγάπη;
Τοσαύτας ημέρας ηγρυπνήσατε, και
ουδέν υμάς έκαμψεν, ου χρόνου μήκος μαλακωτέρους υμάς εποίησεν, ου φόβοι, ουκ
απειλαί.
Προς πάντα εγένεσθε γενναίοι.
Και τι λέγω εγένεσθε;
Τούτο όπερ
επεθύμουν αεί, κατεφρονήσατε των βιοτικών πραγμάτων, απετάξασθε τη γή, εις τον
ουρανόν μετέστητε.
Απηλλάγητε των συνδέσμων του σώματος, προς την μακαρίαν
εκείνην αμιλλάσθε φιλοσοφίαν.
Ταύτα εμοί στέφανοι, ταύτα
παράκλησις, ταύτα παραμυθία, ταύτα εμοί άλειμμα, ταύτα ζωή, ταύτα αθανασίας
υπόθεσις».
ΟΥΔΕΝ ΔΕΔΟΙΚΑ ΩΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ,
ΠΛΗΝ ΕΝΙΩΝ.
Εκεινοι, ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ και ΣΤΑΣΙΑΣΤΕΣ,
υμεις δε λαος πληρης Ζηλου Προφητικου.
(Εκ της ομιλίας του ιερου Χρυσοστόμου προς την Εκκλησια Κωνσταντινουπολεως της
εποχής του, πρό της αναχωρήσεώς του διά την β΄εξορίαν).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου