Απόκρεων Μθ 25,31-46
Η Β΄ Παρουσία του Κυρίου
του αρχιμ. Αθανσίου Σιαμάκη
Ταράζει τον «ύπνο» των ανθρώπων η θύμηση της β΄παρουσίας του Κυρίου. Γίνεται ενοχλητική και προκαλεί αγωνία, αλλ’ αυτό δεν μειώνει τη βεβαιότητα του ερχομού της. Εκείνο το «Όταν έλθη...», δεν αφήνει περιθώρια για ψευδαισθήσεις. Την κάνει παραπάνω από βέβαιη, και ουσιαστικά δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Εύκαιρο για κάποια ψηλάφηση του θέματος.
1.Πότε θα έρθει; Κανένας δεν το ξέρει· ούτε οι άγγελοι. Ο Θεός κρατάει το μυστικό αυτό κλειδωμένο και απόρρητο. Μας προειδοποιεί όμως να είμαστε έτοιμοι, διότι θα έρθει την ώρα που δεν τον περιμένουμε . Μας δίνει και προγνωστικά, για να μην πουν κάποιοι ότι είναι αυθαίρετος. Διαβάστε Μθ 24,1-44· 25,1-46. Ιω 5,43-44. Ρω 11,25-26. Β΄Θε 2,1-12. Α΄Θε 4,13-18. Β΄Πε 3,4· 13. Απ 13,4-18. Εδώ θ’ αναφερθεί το περιεχόμενο των χωρίων αυτών όσο γίνεται πιο απλά και συνοπτικά.
2. Το ευαγγέλιο θα κηρυχθεί σ’ όλο τον κόσμο. Θα συγκρουσθεί στήθος με στήθος με τις ψευτοθρησκείες και ψευτοφιλοσοφίες του κόσμου, και θα τραβήξει κοντά του ανθρώπους όλων των φυλών και των χρωμάτων.
3. Θ’ ακολουθήσει η επιστροφή του Ισραήλ. Πρώτο πήρε την κλήση, αλλά τελευταίο θα προσέλθει στη μετάνοια.
4. Θ’ ακολουθήσει η μεγάλη αποστασία. Η πνευματική κατίσχυση της εκκλησίας θα προκαλέσει την αντίδραση των δυνάμεων του σκότους. Η τελευταία φάση της μάχης θα χαρακτηριστεί για τη σκληρότητά της. Το κακό θα βάλει τα δυνατά του. Η επιστήμη θα κηρυχθεί υπέρ της αθεΐας. Οι τέχνες θα υπηρετούν την ασέβεια. Τα σχολεία θα μεταβληθούν σε φυτώρια απιστίας. Τα βιβλία θα διδάσκουν το ψέμα. Οι λαοί θα μιλούν τη γλώσσα της αλαζονείας. Οι ηγέτες θα υπηρετούν τη βία, την αμαρτία, την πλεονεξία, την αρπαγή. Τα κόμματα θα παίζουν το θέατρο του παραλόγου. Οι εφημερίδες θα εκτοξεύουν το δηλητήριο της αθεΐας και της διαφθοράς. Τα ραδιόφωνα θα εκπέμπουν την ειρωνεία. Η τηλεόραση θα χύνει τα λύματα του ηθικού βορβόρου στα σαλόνια των σπιτιών. Η γυναίκα θα φτύσει το χαλινάρι της σεμνότητος, θ’ αποθρασυνθεί, θ’ απογυμνωθεί, και θα γίνει δαυλός που θα υποκαίει τις σαρκικές ορέξεις, καίγοντας και καιόμενη. Κανένας δεν θα ξέρει ποια παιδιά είναι ποιων γονέων. Οι αιμομιξίες θα φτάσουν στο έπακρο. Το παγόβουνο του μίσους και του ατομισμού θα συντρίψει το σκάφος της κοινωνίας.
Ο Χριστιανισμός θα μπει στο μουσείο της αρχαιολογίας. Η αγάπη θα συναντάται μόνο στα λεξικά. Η κτηνωδία θα βαδίζει ντυμένη με χρυσοποίκιλτα στολίδια. Οι πιστοί θα περάσουν στη δυσμένεια και στον κατατρεγμό. Διωκόμενοι θα καταφεύγουν στις σπηλιές της γης. Ψευτοπροφήτες ψευτοδιδάσκαλοι και ψευτοαρχιερείς, φέροντας το χάραγμα του θηρίου της Αποκαλύψεως, θα κάνουν σημεία και τέρατα και θ’ αποπλανούν τους αδαείς και αστήρικτους. Θα διαλαλούν ότι δεν υπάρχει αμαρτία αίρεση και πλάνη, αλλ’ όλα θα είναι ευπρόσδεκτα. Το κακό σε ασύμμετρη υπεροχή θα ογκώνεται κατά των ανθρώπων του Θεού, και, βρίσκοντας την ενσάρκωσή του στον θεοποιημένο αντίχριστο, στον αντιπρόσωπο του διαβόλου, θα οξύνει το διωγμό κατά των Χριστιανών, απαιτώντας αναγνώριση και προσκύνηση από όλους. Κάποιοι εμπαίκτες θα ειρωνεύονται λέγοντας· «Που είναι η Δευτέρα παρουσία του Κυρίου; γιατί δεν έγινε ακόμη; Η κατάσταση παραμένει η ίδια όπως παλιά. Τώρα έχει φτάσει στο απροχώρητο». Τότε θα κλονιστούν ακόμη και οι εκλεκτοί.
5. Την ώρα εκείνη της μέγιστης διογκώσεως του κακού, κατά την οποία ο άνθρωπος της απωλείας, ο αντίχριστος, τσαλαπατώντας χορεύοντας και ασελγώντας θα φαίνεται θρονιασμένος στο ναό του Θεού· την ώρα εκείνη που η εκκλησία του Χριστού θα φαίνεται ανεπανόρθωτα ηττημένη και εξαφανισμένη από το πρόσωπο της γης· την ώρα εκείνη που σεισμοί καταποντισμοί πείνα και επιδημίες θ’ απλώνουν τα θανατηφόρα πλοκάμια τους, και το σκοτείνιασμα του ήλιου, το πέσιμο των άστρων, το αποσάλεμα των δυνάμεων του ουρανού, η αλλαγή του σχήματος του κόσμου θα συνοδεύουν πένθιμα στον τάφο του τον κόσμο, εκείνη ακριβώς τη στιγμή σαν αστραπή θα λάμπει απ’ άκρου σ’ άκρο ο σταυρός, ανοίγοντας το δρόμο στον ερχόμενο Κριτή. Τότε «όλες οι φυλές των ανθρώπων θα θρηνήσουν και θα δουν τον Υιό του Ανθρώπου να έρχεται πάνω στα σύννεφα με δύναμη και λάμψη πολλή».
6. Τότε σε χρόνο ριπής οφθαλμού (= ανοιγοκλεισίματος των βλεφάρων) ο Κριτής θ’ αποδώσει δικαιοσύνη σ’ όλους (εις πάντα τα έθνη),πιστούς και απίστους (= πρόβατα και ερίφια), λέγοντας στους μεν «Ελάτε οι ευλογημένοι από τον πατέρα μου, κληρονομείστε τη βασιλεία που είναι έτοιμη για σας από τότε που θεμελιώθηκε ο κόσμος... Διότι δείξατε αγάπη και συμπόνια στους πεινασμένους, διψασμένους, ξένους, γυμνούς, αρρώστους, φυλακισμένους, που πίσω απ’ αυτούς ήμουν εγώ ο ίδιος», και στους άλλους· «Εσείς που τα κακά έργα σας σας έκαναν άξιους κατάρας, φύγετε μακριά από μένα στην αιώνια φωτιά, που έχει ετοιμαστεί για το διάβολο και τους αγγέλους του... Γιατί δείξατε ασπλαγχνία και σκληρότητα στους παραπάνω αδυνάτους, που πίσω απ’ αυτούς ήμουν εγώ».
Αδελφοί, ας σπεύσουμε να εξευμενίσουμε τον Κριτή με πίστη μετάνοια και έργα αγάπης, λόγω οικειώσεως του Χριστού, για να μην αναγκαστούμε να τον αναγνωρίσουμε, λόγω κατακρίσεως από το Χριστό. Τότε θα είναι αργά.
Είναι παρακινδυνευμένο να ομιλούμε για εξευμενισμό του Κριτή, από Ορθόδοξη πλευρά και τούτο θυμίζει Λατινική θεολογία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπενθυμίζουμε, ότι στον α΄ κανόνα του αγίου Ιωάννη Νηστευτή αναφέρεται ο εξευμενισμός του θείου: "ου μην αλλά και ει συχναίς γονάτων κλίσεσι το θείον εξευμενίζειν αιρείται.....".
Εκ του λόγου τούτου, δηλ. ο εξευμενισμός του θείου, ανάγκαζε τους Πατέρες της Πενθέκτης, να μην καλύψουν τους κανόνες του αγίου με οικουμενικό κύρος, σύμφωνα με τον β΄ κανόνα της Πενθέκτης.
ΙΚ
Γεμάτη η ΚΔ και η ΠΔ με τον εξιλασμό, την εξιλέωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.pantokrator.info/gr/logos/sotiropoulos/493_o_exilasmos.mp3
Δεν είναι ανάγκη να ακούσετε όλη την ομιλία με τίτλο "Εξιλασμός", από το πρώτο λεπτό ο θεολόγος κ.Νικόλαος Σωτηρόπουλος δίνει τον ορισμό του εξιλασμού που περιλαμβάνει τρεις έννοιες, μια εξ αυτών "εξευμενισμός".
Το θέμα του εξευμενισμού ή εξευμενίσεως το ανέλυσε Ορθοδόξως ο κ.Νικόλαος Σωτηρόπουλος στην ομιλία του με θέμα «Ο εξιλασμός» την Κυριακή 10-4-2011 στις 6:30 μ.μ. στην αίθουσα του Συλλόγου "Αγ.Ιωάννης ο Ελεήμων" Ζωοδόχου Πηγής 44 Αθήνα. Η ομιλία, διανέμεται δωρεάν στο www.pantocrator.info είναι η Νο 493 του κ.Σωτηρόπουλου
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αρχή της ομιλίας, απομαγνητοφωνημένη:
«Επειδή ευρισκόμεθα εν όψει της Μεγάλης Εβδομάδος, η ιερότερη δε ημέρα της Μ.Εβδομάδος είναι η Μ.Παρασκευή, το κήρυγμα απόψε θα έχη θέμα «Ο εξιλασμός»! Ο εξιλασμός!
Ο εξιλασμός προϋποθέτει τις αμαρτίες
και περιλαμβάνει τρεις έννοιες:
α)Την έννοια της προσφοράς θυσίας,
β) την έννοια της εξευμενίσεως του Θεού του οργισμένου για τις αμαρτίες και
γ) την έννοια της αφέσεως των αμαρτιών».
Μόλις άκουσα όλη την ομιλία του κ.Σωτηρόπουλου, η λέξη εξιλέωση και εξευμενισμός αναφέρεται κυρίως στη Σταυρική Θυσία του Κυρίου ως αντιπροσώπου όλων των ανθρώπων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ομιλία είναι σύντομη και μεστή νοημάτων, αφυπνιστική. Ευχιριστούμε τον συντάκτη. Το πώς νοείται εδώ το "εξευμενίσουμε", νομίζω, αναλύεται από τα "πίστη μετάνοια έργα αγάπης", που αναφέρονται στη συνέχεια. Δεν δίδεται εδώ δογματικό περιεχόμενο στη λέξη. Δεν νοείται όπως νοείται ο εξευμενισμός ή ο εξιλασμός που έφερε ο Χριστός. Άπαγε. Εξάλλου εμείς δεν μπορούμε να εξιλάσουμε το Θεό με τίποτε, με κανένα καλό έργο μας. Δικός μας εξιλασμός είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, λέει ο ευαγγελιστής Ιάννης (Α΄ Επιστ. 2,2). Η Θυσία του Χριστού είναι ιλαστήρια θυσία, που γκρέμισε το μεσότοιχον του φραγμού, όχι τα δικά μας έργα (μετάνοια, καλά έργα, κλπ). Οικειούμενοι το Χριστό δια της πίστεως και αποδεχόμενοι ότι αυτός είναι ο ιλασμός μας, δεχόμαστε τα ευεργετήματα της ιλαστηρίου θυσίας του Κυρίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή