Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2012


Ο ΜΕΓΑΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ

ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗΣ ΑΓΙΑΣΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΣ

ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΙΚΡΟ ΑΓΙΑΣΜΟ ΚΑΘΕ ΜΗΝΟΣ


του Πρωτοπρ. π. Βασιλείου Βολουδάκη



Επανερχόμεθα στο θέμα γιατί συστηματικά τα τελευταία χρόνια, κάποιοι Επίσκοποι και αγαπητοί συμπρεσβύτεροι παρασύρονται από κενοφανείς απόψεις και διδάσκουν τους πιστούς ότι ο Μέγας Αγιασμός της Παραμονής και της ημέρας των Θεοφανείων είναι της αυτης αγιαστικής δυνάμεως με τον αγιασμό που τελειται κάθε μήνα και σε κάθε περίσταση, γνωστό ως Μικρό Αγιασμό.



Οι Κληρικοί αυτοί δεν αντιλαμβάνονται ότι ο Μέγας Αγιασμός διαφέρει διότι έχει Αγιαστική Ευχή με διπλή επίκληση της Θείας Χάριτος, ομοία με του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, ενώ ο αγιασμός κάθε μηνός δεν έχει αγιαστική του ύδατος ευχή αλλά μόνο την κατάδυση του Σταυρού, η δε ευχή που τίθεται σε μερικα Ευχολόγια είναι μεταγενεστέρα και προσετέθη από αμαθείς περί τα πνευματικα λογίους. Ας μας απαντήσουν στο ερώτημα: Σε περίπτωση κλινικού Βαπτίσματος θα χρησιμοποιήσουν Μέγα ή Μικρό Αγιασμό;


Παραθέτουμε στη συνέχεια το σχετικό άρθρο που δημοσιεύσαμε το έτος 2004, με τις θεολογικές θέσεις που παρελάβαμε από την Θεολογία της Εκκλησίας μας, τις οποίες και μας εβεβαίωσαν οι σύγχρονοι Γέροντες, οι μεταλαμπαδευταί του Ορθοδόξου βιώματος, τους οποίους, χάριτι Θεού, εγνωρίσαμε.:


Στις 5 Ιανουαρίου, τελείται στους Ορθοδόξους Ιερούς Ναούς η Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού και εν συνεχεία οι ιερείς θα αγιάσουν τα σπίτια όσων χριστιανών το επιθυμούν και το ζητήσουν.



Η ίδια Ακολουθία θα τελεσθεί και αύριο, εορτή των Θεοφανείων, κατά την οποία εορτή πανηγυρίζουμε με το γεγονός της Φανερώσεως επί της γης του Χριστού ως Μονογενούς Υιού και λόγου του Θεού Πατρός. Ταυτοχρόνως εορτάζουμε και τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας, καθ’ ότι, όπως ψάλλει η Εκκλησία μας «Τριάδος η φανέρωσις εν Ιορδάνη γέγονεν».

Ο αγιασμός και των δύο ημερών, 5ης και 6ης Ιανουαρίου, είναι ίδιος. Δηλαδή έχει την ίδια αγιαστική δύναμη.



Μερικοί, όμως, παρασυρόμενοι από το γεγονός ότι την παραμονή των Θεοφανείων παραλείπεται η ανάγνωση της πρώτης μεγάλης Ευχής ισχυρίζονται ότι, ένεκα αυτής της ελλείψεως, ο αγιασμός της 6ης Ιανουαρίου είναι μεγαλυτέρας αγιαστικής χάριτος. Οι υποστηρικτές αυτής της απόψεως δεν έχουν δίκιο, διότι η παραλειπομένη ευχή δεν είναι αγιαστική αλλά κηρυκτική. Αναλύει θεολογικά το νόημα της εορτής χωρίς, όμως, να περιέχει επίκληση της αγιαστικής Θ. Χάριτος.

Πραγματική διαφορά αγιαστικής δυνάμεως υπάρχει μεταξύ του Μεγάλου Αγιασμού και του Μικρού αγιασμού που τελείται στην αρχή κάθε μηνός.



Η διαφορά αγιαστικής Χάριτος Μικρού και Μεγάλου Αγιασμού δεν είναι ποιοτική αλλά ποσοτική. Δεν διαφέρει η ποιότητα της Θ. Χάριτος, η Οποία είναι η αυτή πάντοτε αλλά διαφέρει η ποσότητα. Το ίδιο συμβαίνει και με την Ιερωσύνη. Και οι τρεις βαθμοί της, Επίσκοπος, Πρεσβύτερος, Διάκονος έχουν λάβει την ίδια ποιότητα Θ. Χάριτος αλλά όχι την ίδια ποσότητα και γι’ αυτό υπάρχει διαφορά στην ενέργεια των τριών βαθμίδων της Ιερωσύνης.



Ο Μέγας Αγιασμός είναι το σπουδαιότερο φάρμακο της Εκκλησίας μας μετά τη Θ. Κοινωνία και γι’ αυτό μεταλαμβάνουμε του αγιασμού πριν να λάβουμε το αντίδωρο, ενώ, αντιθέτως, ο μικρός Αγιασμός, ως τέταρτος κατά σειράν δυνάμεως, λαμβάνεται μετά το αντίδωρο. Μέγα Αγιασμό λαμβάνουν και όσοι δεν έχουν τις προϋποθέσεις και την ανάλογη προετοιμασία για τη Θ. Μετάληψη.



Ο Μέγας Αγιασμός συνδέεται άμεσα με το μυστήριο της Μετανοίας και την Εξομολόγηση, καθ’ ότι η αρχή του ανάγεται στο βάπτισμα μετανοίας του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, το οποίο ενεργοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε με την Παρουσία και την Βάπτιση του Κυρίου μας στον Ιορδάνη ποταμό.



Η σύνδεση του Μ. Αγιασμού με το μυστήριο της Μετανοίας επιτάσσει να προηγείται της μεταλήψεως του Μέγας. Αγιασμού νηστεία άνευ ελαίου, δεδομένου ότι η νηστεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μετάνοια. Η ανέλαιος νηστεία για την μετάληψη του Μ. Αγιασμού τηρείται πάντοτε και όχι μόνο κατά την παραμονή των Θεοφανείων, εφ’ όσον μετάληψη Μεγάλου Αγιασμού γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.



Μερικοί επιμένουν να πιουν Μ. Αγιασμό την παραμονή των Θεοφανείων, χωρίς να έχουν νηστέψει το λάδι, συνεπικουρούμενοι και από κάποιους ιερείς που τους εξοπλίζουν με το τάχα… ακαταμάχητο επιχείρημα: «Μα, γιατί να χρειάζεται να νηστέψουμε το λάδι για να πιούμε Μ. Αγιασμό, αφού με αυτόν ραντίζουμε τους τοίχους και τον χύνουμε στο έδαφος;».



Οι άνθρωποι που προτάσσουν αυτό το επιχείρημα πρέπει να γνωρίζουν ότι μόνο δύο ημέρες (5 και 6 Ιανουαρίου) το χρόνο ο Μέγας Αγιασμός ρίπτεται στο έδαφος και ραντίζεται και αυτό, για να αγιασθεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε και κινούμεθα εμείς οι άνθρωποι. Το πάτωμα και τα πλακάκια δεν μπορούν να νηστέψουν! Οι πιστοί, όμως, μπορούμε και πρέπει να νηστέψουμε, γιατί, όπως προείπαμε, ο Μέγας Αγιασμός συνδέεται με το μυστήριο της Μετανοίας.



Εξαίρεση στην ανέλαιο νηστεία γίνεται αν συμπέσει η παραμονή των Θεοφανείων, ημέρα Σάββατο ή Κυριακή, οπότε γίνεται κατάλυση ελαίου, διότι ποτέ δεν νηστεύουμε το λάδι, τα Σάββατα και τις Κυριακές παρεκτός μόνο το Μέγα Σάββατο.



Οι αγιαστικές Ευχές καθιστούν το νερό του Μ. Αγιασμού ισοδύναμο με το νερό της βαπτίσεως και γι’ αυτό ο Μ. Αγιασμός χρησιμοποιείται για την βάπτιση βρεφών, που είναι ετοιμοθάνατα, ή βαρειά άρρωστα προς συντόμευση της Ακολουθίας της Βαπτίσεως. Επίσης, εάν τελεσθεί βάπτιση την ημέρα των Θεοφανείων χρησιμοποιείται στην κολυμβήθρα Μέγας Αγιασμός, χωρίς να αναγνωσθεί η Ευχή του Αγιασμού του ύδατος αλλά μόνο τα λόγια, που αφορούν στον βαπτιζόμενο. Η Ακολουθία του Μικρού Αγιασμού (που τελείται κάθε μήνα) δεν περιέχει αγιαστική Ευχή, δηλαδή επίκληση της χάριτος του Αγίου Πνεύματος αλλά ο αγιασμός του ύδατος γίνεται μόνο με την κατάδυση του Τιμίου Σταυρού. Επίσης, ο Μικρός Αγιασμός ρίπτεται και ραντίζεται στο έδαφος καθ’ όλο το έτος εν αντιθέσει με τον Μεγάλο Αγιασμό, ο οποίος, όπως μαρτυρείται στους χειρογράφους κώδικες «ου ρίπτεται το σύνολον» (κωδ. 979 του Σινά) κατά τις λοιπές ημέρες, πλην των ημερών της παραμονής και της εορτής των Θεοφανείων.



Ο Μέγας Αγιασμός φυλάσσεται καθ’ όλο το έτος στο Ιερό Βήμα του Ναού και χρησιμοποιείται από τους Ιερείς στις περιπτώσεις, που προαναφέραμε αλλά και σε άλλες περιστάσεις. Συνεπώς δεν συντρέχει λόγος να φυλάσσεται και στα σπίτια των χριστιανών, δεδομένου ότι για να διατηρηθεί στο σπίτι πρέπει να επικρατούν σ’ αυτό πνευματικές συνθήκες. Εξ άλλου η Εκκλησία μας είναι το «ταμείον της Θ. Χάριτος» και φυσικά δεν θα αρνηθεί ποτέ να μας χορηγήσει τον Μεγάλο Αγιασμό, όταν η περίσταση το καλέσει και ο Πνευματικός κρίνει ότι θα αποβεί «προς ωφέλειαν επιτήδειος».

12 σχόλια:

  1. Μπορεί ένας θεολόγος να μας εξηγήσει, πώς είναι δυνατόν να μιλάμε για ποιότητα και ποσότητα της Θείας Χάριτος; Μέχρι τώρα εγνώριζα, ότι η "ποσότητα" της Θ. Χάριτος εξαρτάται όχι από το πόση δίδει ο Θεός, αλλά από το πόση διάθεση και δοχείο προσφέρουμε εμείς για να την πάρουμε.
    Γράφει ο π. Βασίλειος: "Η διαφορά αγιαστικής Χάριτος Μικρού και Μεγάλου Αγιασμού δεν είναι ποιοτική αλλά ποσοτική. Δεν διαφέρει η ποιότητα της Θ. Χάριτος, η Οποία είναι η αυτή πάντοτε αλλά διαφέρει η ποσότητα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμείς γιορτάζουμε, αγιάζουμε τα ύδατα, αλλά αλλού, άνθρωποι που δεν φταίνε που γεννήθηκαν σε άλλη ομολογία, πιστεύουν Χριστό και διαβάζουν Αγία Γραφή, δολοφονούνται από φανατικούς αντιχριστιανούς.
    Δεν είναι η πρώτη φορά. Περνάει απαρατήρητη η είδηση... Μήπως αν δεν ενδιαφερθούμε για τη φωτιά που καίει το σπίτι του γείτονα, μπορεί σαν πυρκαϊά να φτάσει και στο σπίτι μας;


    Hμερομηνία : 06-01-12 www.kathimerini.gr Eκτύπωση | e-mail

    Έξι νεκροί από εισβολή ενόπλων σε εκκλησία στη Νιγηρία

    Ένοπλοι εισέβαλαν σε εκκλησία στην διάρκεια της λειτουργίας και άνοιξαν πυρ το βράδυ χθες [Πέμπτη] στην πόλη Γκόμπε, στη βορειοανατολική Νιγηρία, σκοτώνοντας τουλάχιστον έξι από τους συγκεντρωμένους πιστούς και τραυματίζοντας δέκα ακόμη, όπως δήλωσε ο πάστορας Τζάστιν Τζάουρο.

    Σύμφωνα με τον ιερωμένο, «περίπου στις 19:30 [20:30 ώρα Ελλάδας] κάποιοι οπλισμένοι άνδρες εισέβαλαν βιαίως στην εκκλησία και άνοιξαν πυρ εναντίον των συγκεντρωμένων πιστών. Έξι άνθρωποι σκοτώθηκαν στην επίθεση και 10 τραυματίστηκαν». Ανάμεσα στα θύματα, πρόσθεσε ο πάστορας, ήταν και η σύζυγός του. Ουδεμία οργάνωση ανέλαβε την ευθύνη για την ενέργεια μέχρι στιγμής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όταν σε γυάλινα δοχεία καλά κλεισμένα διαπιστωθεί το 2010 ότι έχει χαλάσει ο Μεγάλος Αγιασμός των Θεοφανείων (που ιερουργήθηκε το 2005 και το 2007 αντίστοιχα από ορθόδοξο ιερέα της Μητροπόλεως Θηβών ο οποίος μάλιστα υπέγραψε και την ομολογία πίστεως κατά του οικουμενισμού) τι σημαίνει αυτό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τίποτα δεν σημαίνει.

    Εδώ, το σώμα του Χριστού μουχλιάζει άμα μείνει μια βδομάδα. Προς τούτο, η θ. κοινωνία της Μ. Πέμπτης, που θα χρησιμοποιηθεί για μελλοθανάτους, φρυγανίζεται, γαιτί αλλιώς θα μουχλιάσει. Βέβαια, το ίδιο το σώμα του Χριστού δεν μουχλιάζει, αλλά μουχλιάζει αυτό που βλέπουμε εμείς. Γι' αυτό και ο ιερέας κάνει κατάλυση, παρ' όλη τη μούχλα, που έχει αναπτυχθεί, χωρίς να πάθει τίποτε!

    Για τον αγιασμό, τούτο διαπιστώνεται και με μικροσκόπιο, όπου καίτοι είναι κλεισμένος αεροστεγώς, παρ' όλον αυτό παρατηρούνται μικροοργανισμοί, οι οποίοι πολλαπλασιάζονται, όσο περνάει ο καιρός.

    Επομένως το θέμα δεν έχει να κάνει με τον οικουμενισμό ή όχι.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παρά την εκτίμησή μου προς τον π. Βασίλειο, είμαι υποχρεωμένος να επισημάνω ότι κάτι δεν πάει καλά στο άρθρο του. Που στηρίζονται οι απόψεις του;Θα ήμασταν ευτυχείς, αν ο π. Βασίλειος -δεν έχω ερευνήσει το θέμα- θα ήθελε να κάνει τον κόπο να μιλήσει για κάποιες πηγές. Έχει ερευνήαει άραγε από πότε μπήκε ο αγιασμός στην εκκλησία και πώς; Η χορηγία μεγάλου αγιασμού, όπως γράφει,στους μή έχοντες την κατάλληλη προετοιμασία, μήπως τους ενθαρρύνει να βολεύονται και να παραμένουν στην απροετοιμασία;Και πώς μπορεί ο αγιασμός να είναι είδος υποκατάστατου της Θείας Κοινωνίας, έστω και προς καιρόν;Υπάρχει σύγκριση ανάμεσά τους;Και είναι εύκολο ένας ιερέας να συνιστά αγιασμό αντί θ. κοινωνία;Μήπως είναι πιο έντιμο να συστήσει μετάνοια, προκειμένου νὰ αρθεί το εμπόδιο της ακοινωνησίας;Ειλικρινά δεν περίμενα από τον π. Βασίλειο να ασχολείται με ποσότητες και ποιότητες χάριτος. Μήπως η τέτοια λεπτολόγηση έχει σχέση με τον δυτικό σχολαστικισμό, που σὲ τελική ανάλυση είναι ορθολογισμός;Ας με συγχωρήσει για τη γλώσσα, αλλά πρόθεσή μου ήταν να γίνω σαφής. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τότε γιατί λένε ότι ο Αγιασμός δεν χαλάει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στο βιβλίο του Τρικαμηνά για τον Οικουμενισμό αναφέρεται ο θεσμός των μυστηριοφυλάκων, που ήταν λαϊκοί οι οποίοι πρόσεχαν τα Μυστήρια που είχαν ιερουργηθεί από ορθόδοξο ιερέα που δεν μετείχε στην εκάστοτε αίρεση για να μεταλαμβάνουν οι αποτειχισμένοι χριστιανοί. Σε μία εβδομάδα προλάβαιναν να μεταλάβουν όλοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αν το αγιασμένο νερό μουχλιάζει αν διατηρηθεί σε κλειστό δοχείο για κάποιο χρονικό διάστημα, τότε σε τι διαφέρει από το απλό νερό;

    Δηλαδή δεν ισχύει αυτό που αναφέρεται εδώ:
    http://vatopaidi.wordpress.com/2012/01/06/%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%82-%E1%BC%A4-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CF%82-%E1%BF%BE%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82/
    Τό ἁγιασμένο νεράκι τοῦ Μικροῦ ῾"Αγιασμοῦ διατηρεῖται χρόνια, ὅπως καί τό νεράκι τοῦ Μεγάλου λεγομένου ῾Αγιασμοῦ».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΟΣΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΩ ΤΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟ ΑΝΩΝΥΜΟΝ ΣΤΟΥΣ ΤΡΙΣ ΒΑΘΜΟΥΣ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ, ΟΠΟΥ ΕΚΕΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΧΑΡΙΣΜΑ, ΤΗΝ ΙΕΡΩΣΥΝΗ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΠΟΣΟΤΙΚΟ ΒΑΘΜΟ.
    ΕΠΙΣΗΣ, ΑΛΛΗ Η ΠΟΣΟΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟ ΤΗΣ ΚΑΝΔΗΛΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ευχαριστώ τον καταρτισμένο σχολιαστή 6/12 8:03 μ.μ., συμφωνώ μαζί του. Δεν τόλμησα να σχολιάσω, αρχικώς, για να μη δημιουργήσω "θέμα" και "τροφή" για κακοπροαίρετους, διότι πολλές άδικες επιθέσεις παρατηρούνται στο ιστολόγιο.

    Αφού όμως ετέθη το ΣΟΒΑΡΟ θέμα, οφείλω να ομολογήσω ότι μόλις διάβασα το άρθρο του σεβαστού π.Βασιλείου, σκέφτηκα τα ίδια με τον σχολιαστή 6/12 8:03 μ.μ. Μάλιστα, ότι είναι υπερβολή να γίνεται οποιαδήποτε σύγκρισις ύδατος, έστω όπως νοείται αγιασμένου, με το Σώμα και Αίμα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Το νερό του Ιορδάνη όταν βαπτίστηκε ο Ιησούς αγίασε και "μετάλαβαν" οι παρευρισκόμενοι; Αν είναι Αρχαία Εκκλησιαστική παράδοση ο αγιασμός των υδάτων, και η μετάληψίς των, τότε που αναφέρεται στην Κ.Δ. ή ως Μυστήριο; Δεν είπε ο Κύριος ότι "όποιος προσθέσει ή αφαιρέσει"... κ.λπ.;

    Για έναν Χριστιανό που τηρεί τις νηστείες, δεν είναι υποχρεωτική η τριήμερη νηστεία προ της Θείας Κοινωνίας, της Μεταλήψεως, του Σώματος και Αίματος του Χριστού, εκτός εάν του ορίσει κανόνα ο πνευματικός του. Πώς επιβάλλουμε ότι πρέπει να νηστεύουμε προ της "μεταλήψεως" του αγιασμού; Και η λέξη "μετάληψις" πώς χρησιμοποιείται με τόση ευκολία για τον αγιασμό, όταν παιδιόθεν και στην κατήχηση, και στις ευχές της Εκκλησίας, (Μεταλαμβάνει ο δούλος του Θεού εις άφεσιν αμαρτιών .... Σώμα Χριστού Μεταλάβετε πηγής Αθανάτου γεύσασθε) ως λέξη την "Μετάληψι" την συνηθίσαμε να αναφέρεται μόνο στην Θεία Κοινωνία; Αιτούμενος την ευχή του π.Βασιλείου Βολουδάκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. 9 και 43@
    Έχω από την γιαγιά μου φυλαγμένο Μεγάλο Αγιασμό,άθικτο.Τότε φύλαγαν αγιασμό στα εικονίσματα [δεν ξέρω ]για να μην αρρωστήσει κανείς βαριά και πριν πεθάνει να του δώσουν τον αγιασμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. προς τον θυηπόλος που είπε...
    ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΟΣΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΩ ΤΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟ ΑΝΩΝΥΜΟΝ ΣΤΟΥΣ ΤΡΙΣ ΒΑΘΜΟΥΣ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ, ΟΠΟΥ ΕΚΕΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΧΑΡΙΣΜΑ, ΤΗΝ ΙΕΡΩΣΥΝΗ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΠΟΣΟΤΙΚΟ ΒΑΘΜΟ.
    Άραγε, υπάρχει άλλη ποσότητα, η άλλο χάρισμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου