Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019


Καθαίρεση Βαρθολομαίου!
   Όλο και ωριμάζει στις σκέψεις όλων η καθαίρεση Βαρθολομαίου. Το πρόβλημα είναι ποιοί και πόσοι Επίσκοποι θα τολμήσουν -αψηφώντας τις όποιες συνέπειες- να το υποστηρίξουν δημόσια!

Εἴμεθα εἰς ἀδιέξοδον; Ἡ ὀγδόη λύσις!



Το Παναγιώτου Κατραμάδου

   Συζητν μ πολλος κα διαφορετικος εδήμονας τν κκλησιαστικν πραγμάτων δι τ φλέγον ζήτημα τς Οκρανίας ες τ ρώτημά μου «ποία θ το βέλτιστος λύσις» εσέπραξα λλοτε μ εσχημον κα λλοτε μ εθ τρόπον τν πάντησιν: «εμεθα ες διέξοδον»! ν μως, ς διατυμπανίζεται, ες τν δημοκρατίαν δν πάρχουν διέξοδα, πολ περισσότερον δν φίστανται διέξοδα ες τν κκλησίαν. Ποαι εναι α πιθανα λύσεις;
   π μεγάλην μερίδα πιστν ποστηρίζεται ποψις τι πρέπει τ Πατριαρχεον Κωνσταντινουπόλεως ν ποχωρήση, συναισθανόμενον τ γκληματικν λάθος του. Εναι βέβαιον τι χωρς ν συμβουλευθ κανένα κα καταπατντας τς συνομολογήσεις κατ τς πανορθοδόξους προσυνοδικς
διασκέψεις περ ποδόσεως τς ατοκεφαλίας, τ Φανάρι προέβη ες κίνησιν νερμάτιστον, περόριον κα διαιρετικήν.
     
ντως, φείλει ν ποχωρήση.
    Τοιαύτη
πόφασις θ ποκατέστη ες τος ρθοδόξους τ λαβωμένον κρος το Πατριαρχείου, χαρακτηριζομένη ς γενναία ναγνώρισις το παραπτώματός των.

    Δυστυχς, ο προϊστάμενοι το Πατριαρχείου δν χουν καμίαν διάθεσιν δι μετάνοιαν, καθς θεωρον αυτος «πρώτους περάνω τν πολοίπων». Μόνον ν πιεσθον σχυρς, θ ποχρεωθον ν λλάξουν πλεσιν.
     Τ διον τ Φανάρι ποστηρίζει τι λύσις θ το ν ποχωρήση τ Πατριαρχεον Μόσχας, ποδεχόμενον τς νεργείας του. ποψις ατ κτς το γεγονότος τι δν πολογίζει τ δίκαια το Πατριαρχείου Μόσχας ες τν συγκεκριμένην περίπτωσιν, παραθεωρε κα τν δύναμιν το Πατριαρχείου, καθς ποτελε τ μισυ τς ρθοδοξίας ετε τ θέλομεν ετε χι.
    Τ
σημαντικώτερον μως πρόβλημα εναι τι, ν Μόσχα ποχωρήση, ατ δν βλάπτει τν κκλησίαν τς Ρωσίας, λλ λας τς Ατοκεφάλους κκλησίας.
   
ποδοχ τν ντικανονικοτήτων το Φαναρίου θέτει ν μφιβόλ λα τ Ατοκέφαλα, καθς θ εναι ς ν ναγνωρίζεται de facto τ νυπόστατον δικαίωμα το Φαναρίου ν πεμβαίνη ες οανδήποτε δικαιοδοσίαν πο ν δυνάμει νακηρύσσει ς δικήν της. Κανες δν τ πιθυμε ατό, καθς κθεμελιώνει τν θεολογίαν το Ατοκεφάλου.
     Ο πλεστοι συγκλίνουν σήμερα πρς μία τρίτην λύσιν, ατν τς συγκλήσεως Πανορθοδόξου Συνόδου, πο θ πιληφθ π το θέματος. Ατ λλωστε εναι κα πρότασις τν τριν Πατριαρχν τν πρεσβυγενν Πατριαρχείων (λεξανδρείας, ντιοχείας, εροσολύμων) καθς κα τς κκλησίας τς Κύπρου. Καίτοι εναι πολλ ποσχομένη μία Πανορθόδοξος, τ Φανάρι ντιστέκεται σθεναρς. κδίκησις πρς τν Μόσχαν πο δν προσλθεν, ες τ πατηλν Κολυμβάριον, δν πιτρέπει δι λόγους γωισμο ν συμμετάσχουν ν ποδεχθον οανδήποτε Πανορθόδοξον.
     Μετ
λύπης παρατηρομεν τι μία κακς, κάκιστα θεολογία περ «πρωτείου» ες τν ρθοδοξίαν χει μποτίσει τος πισκόπους λων τν κκλησιν, μ ποτέλεσμα ν μ ναλαμβάνη κανες τν πρωτοβουλίαν συγκλήσεως Πανορθοδόξου, θεωροντες τι ατ εναι κάποιο δθεν «προνόμιον» το Κωνσταντινουπόλεως!
     
σα κα ν γράφησαν, πο ποδεικνύουν τι ατ δν σχύει, θεμελιώδης φαντασίωσις περ τς Κωνσταντινουπόλεως στοιχειώνει τς συνειδήσεις τν εραρχν κα «μπλοκάρει» ατος π κάθε πρωτοβουλίαν.

    σο κα ν δν τ μολογον θεωρον τν Κων/πόλεως νώτερον π κάθε λλον πίσκοπον στω Προκαθήμενον, διοικητν τς καθ’ λου κκλησίας κα προϊστάμενόν τους!

    φόσον δν συγκαλεται Πανορθόδοξος θ δύνατο τ Πατριαρχεον τς Μόσχας ν προχωρήση ες μονομερ νέργειαν, ποία θ διδε λύσιν ατομάτως. Τ μόνον πο παιτεται ν πράξη εναι ν παραχωρήση Ατοκεφαλίαν ες τν κανονικν κκλησίαν τς Οκρανίας π τν Μητροπολίτην νούφριον. χουσα τν συντριπτικν πλειονότητα τν Οκρανν ες τ πλευρν ατς κα μ δεδομένην τν ναγνώρισιν τς κανονικότητος ατς π τς πολοίπους ρθοδόξους κκλησίας, θ το ζήτημα μηνν ν ξαλειφθον ο ψευδοαυτοκέφαλοι τς Οκρανίας κα ν προσχωρήσουν λοι ες τν μόνην κανονικν κκλησίαν. δ γκειται κα φοβερ εθύνη το Πατριαρχείου τς Μόσχας πο συμπεριφέρεται ξίσου γεμονικ ες τν κκλησίαν τς Οκρανίας, μ πιτρέπουσα ες ατν δι τς βίας ν ποκτήση κενο, τ ποον δικαιωματικ τς νήκει, δηλ. πλήρης ατοδιοίκησις.
      στάσις της ατ εναι πο δημιουργε ες μερικούς, λαχίστους τν σκέψιν τι πρέπει σως δι ν λυθ τ ζήτημα, ν ναγνωρίσουν α Ατοκέφαλοι κκλησίαι τ ψευδοαυτοκέφαλον. Ατ εναι κα μέθοδος πο μετέρχεται τ Φανάρι, σκώντας πιέσεις κυρίως πρς τν κκλησίαν τς λλάδος, λπίζουσα τι ναγνωρίζουσα ατ τος ψευδοαυτοκεφάλους θ κολουθήσουν κα α λοιπαί κκλησίαι. τακτικ ατ θ εναι λεθρία κα θ δηγήση μ βεβαιότητα ες σχίσμα μεταξ λληνοφώνων κα σλαβοφώνων κκλησιν. Μήπως μως ατ εναι πιδίωξις τελικς; Μήπως μετ π να νέον μέγα σχίσμα καταστ ναπόφευκτη καταφυγ ες να Πάπαν τς νατολς, στε ν παύσουν α διαιρέσεις, φο α ατοκεφαλίαι θ κριθον ς τελέσφοροι; Κεντρικ διακυβέρνησις ντ σοτίμων διοικήσεων, δηλ. να σχέδιον παράλληλον πρς ατ τς παγκοσμιοποιήσεως.
    φόσον, οτε Φανάρι οτε Μόσχα οτε λλος τις δν ποπειρται ν θέση ναχώματα ες τν φρενήρη κατήφορον τς νέας κκλησιολογίας το «πρωτείου», δν θ το παράξενον ἐὰν ες τν κυκενα ατν Πατριάρχης λεξανδρείας πικαλούμενος τν στορικν τίτλον το «Κριτς τς Οκουμένης», προεπορεύετο κα πήτει ν προσέλθουν ο δύο Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως κα Μόσχας ες τν λεξάνδρειαν δι μίαν διαμεσολάβησιν. σως ν το μία κάποια λύσις, ν δν προσέκρουε τόσον ες τς φιλοδοξίας τν Πατριαρχν σον κα ες τς δυναμίας το Πατριάρχου κ. Θεοδώρου.
      Μήπως μία νέα «νωτικ» Σύνοδος ες Οκρανίαν ν πέφερεν ριστικν πίλυσιν; Οτε ς πιθανότης δν δύναται κανες ν ξετάση μίαν τοιαύτην πρότασιν, ποία εναι νεπιθύμητος π κάθε κκλησιαστικν παράταξιν λλ κα ντικανονική, καθς δν δύνανται ν νωθον κανονικο εράρχαι μ ατοχειροτονήτους! Διακυβεύεται ποστολικ διαδοχή, δηλ. ερωσύνη, μ πωτέραν συνέπειαν τν κλονισμν τς κκλησίας κα τν βεβαιότητα τς διασφαλίσεως τς ρθς πίστεως.
     Εμεθα ες διέξοδον;
    Πρ
ς στιγμν μόνη φικτ λύσις, γδόη κατά σειράν, προβάλλει λλαγ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως. παραίτησις, καθαίρεσις κατόπιν συνοδικς ποφάσεως στω ποχώρησις το Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου δύναται ν δώση διέξοδον. νέος Πατριάρχης θ χη τν εχέρειαν ν διαπραγματευθ ξ ρχς τ ζήτημα. κτς κα ν φιλοτιμηθ γκαίρως τ Πατριαρχεον Μόσχας κα δώση ατοκεφαλίαν ες τος Οκρανούς.
     Τ ζήτημα το ξ ρχς πλον: ἐὰν τήρουν τος . Κανόνας κα δν προέβαινον ες ντικανονικς νεργείας δν θ πρχε πρόβλημα. Παραμένει μως κα τώρα πλον πλούστατον: ν τηρηθον τώρα ο . Κανόνες, πο διερμηνεύεται ς ξς: κενος ποος εσεπήδησεν ες ξένην δικαιοδοσίαν κα δέχθη κοινωνίαν μ κοινωνήτους εναι πόδικος ες Σύνοδον, δηλ. Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. φόσον καταδικασθ, κάθε πρξις του εναι κυρος κα πωσδήποτε πόδοσις Ατοκεφαλίας, δι τν ποίαν χι μόνον δν λαβε τν γνώμην τν κκλησιν λλ οτε κν τς δικς του εραρχίας!
    Κάθε στορία πο φθασε ποτ ες διέξοδον χρειάσθη ποδιοπομπαον τράγον, πόσον τώρα πο που πάρχουν συγκεκριμένα πρόσωπα, τ ποα δν εναι καθόλου μοιρα εθυνν, τουναντίον πολύτως πεύθυνα. Συμφέρει πρ τν κατομμυρίων Οκρανν κα πανταχο ρθοδόξων να πωλέσαι!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου