Ο κ. Ι. ΚΑΡΔΑΣΗΣ
ΑΘΩΩΝΕΙ
ΤΟΝ ΛΑΤΙΝΟΦΡΟΝΑ
ΒΕΚΚΟ
ΕΠΙΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ ΤΟΝ
ΑΓΙΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ
ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΛΕΠΟΝΤΑΣ
ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Γιατί ἄραγε; Γιὰ νὰ ἀθωώσει καὶ τὸν Πατριάρχη Βαρθολομαῖο, ὁ ὁποῖος χρησιμοποιεῖ γιὰ τοὺς Παπικοὺς τὸν ὅρο «ἀδελφὴ Ἐκκλησία», δικαιολογούμενος ὅτι αὐτὸν τὸν ὅρο τὸν χρησιμοποίησε πρῶτος ὁ Βέκκος;
Μερικοί, ἀγνοοῦντες (στήν πράξη) τό consensus patrum (Συμφωνία τῶν Πατέρων) ἀνακαλύπτουν κάθε τόσο κάποια θέση
ἁγίου Πατρός ἤ κάποιο γεγονός στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, τά ὁποῖα κατά τήν
γνώμην τους, ἤ καί πράγματι, δέν συνταιριάζει μὲ τὸ ὅλο πνεῦμα τῆς Ἐκκλησίας
καὶ τὸ κραδαίνουν ὡς ὅπλο, γιὰ νὰ ὑποστηρίξουν Οἰκουμενιστικὲς πρακτικὲς
Πατριαρχῶν καὶ Ἐπισκόπων.
Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι καὶ ὁ κ. Ἰωάννης Καρδάσης, ὁ ὁποῖος γιὰ πολλοστὴ φορὰ κατέθεσε σχόλια στὸ ἱστολόγιο
«Ἀποτείχιση», διὰ τῶν ὁποίων ὑποστηρίζει τήν θέση
ὅτι ὁ
Βέκκος δὲν ἦταν λατινόφρων. Αὐτὴν τὴν θέση,
βέβαια, τὴν ἀποδίδει στὸν ἅγιο Νεκτάριο, παραπέμποντας σὲ κείμενα τοῦ Ἁγίου.
Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπο σπέρνει τὴν ἀμφιβολία σὲ ψυχὲς τῶν πιστῶν, ἀντὶ νὰ οἰκοδομήσει.
Σὲ πολλοὺς δὲ ἀπὸ αὐτούς, ποὺ δὲν ἔχουν τὴν δυνατότητα νὰ ἐρευνήσουν, προκαλεῖ
σύγχυση καὶ κρημνίζει μέσα τους τὴν βεβαιότητα ὅτι, οἱ Ἅγιοί μας, μᾶς
διδάσκουν τὴν ἀλήθεια· κλονίζει τὴν βεβαιότητα ὅτι ἔχουν πάρει σωστὲς ἀποφάσεις
π.χ. γιὰ τὸν αἱρετικὸ Βέκκο.
Καὶ ἀντὶ νὰ προσπαθήσει, ὅπως τοῦ εἶχε ὑποδείξει παλαιότερα
ὁ π. Εὐθύμιος Τρικαμηνᾶς, νὰ ἐξηγήσει ποῦ ὀφείλεται μιὰ ἀντίφαση ποὺ τυχὸν παρατηρεῖται
μεταξὺ τῶν Ἁγίων (ὅπως ἔκαναν οἱ Ἅγιοι Πατέρες), συνεχίζει νὰ ἐπισημαίνει αὐτὲς
τὶς πραγματικὲς ἢ φαινομενικὲς ἀντιφάσεις, συνεχίζει δηλαδὴ τὸ διαλυτικὸ ἔργο
τοῦ σκανδαλισμοῦ τῶν πιστῶν.
Ἡ θέση αὐτή, ὅμως, τὴν ὁποία διετύπωσε ὁ ἅγιος Νεκτάριος, εἶναι
θέση ποὺ διετύπωσε ἐπηρεασθεὶς ἀπὸ ἱστορικὲς πηγές (ὅσες εἶχε πρόσφορες στὴν
ἐποχή του), οἱ ὁποῖες πιθανὸν δὲν ἦσαν ἀκριβεῖς. Μήπως, γι’ αὐτές, πρέπει νὰ ἀφαιρεθεῖ
και ὁ τίτλος τοῦ Ἁγίου ἀπὸ τὸν Ἅγιο Νεκτάριο Αἰγίνης; Θὰ χαρεῖ, ‘/αραγε, ὁ κ. καρδάσης,
ἂν -ὅπως ζητᾶ- τοῦ ἀποδείξουμε ὅτι ὁ Ἅγιος ἔσφαλε; Αὐτὸ εἶναι τὸ ζητοιύμενο;
Ὁ ἴδιος εἶναι ἐρευνητής, καὶ ὅπως εἴδαμε στὸ διαδίκτυο (παρότι
ἐπιστήμων χημικός) ἔχει γράψει πολλὰ καὶ καλὰ θεολογικὰ δοκίμια ἢ ἄρθρα. Γιατί
δὲν μελετᾶ καὶ τὸ θέμα αὐτὸ περισότυερο, ἀλλὰ μένει στὴν πρώτη ἐπισήμανση, παρότι
τοῦ ἔγραψαν ὅτι προσεγγίζει τὸ θέμα μὲ λάθος τρόπο; Καὶ χρόνο ἔχει γι’ αὐτό, ἀλλὰ
καὶ ἱκανότητες. Δύσκολο τοῦ ἦταν, νὰ ἐρευνήσει καὶ νὰ βρεῖ τί γράφουν οἱ Ἅγιοι
ποὺ ἔζησαν πλησιέστερα στὴν ἐποχὴ τοῦ Βέκκου, ὅπως ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς;
Δύσκολο τοῦ εἶναι νὰ δεῖ τί ἀποφάσισαν οἱ Σύνοδοι τῆς ἐποχῆς τοῦ Βέκκου; Δὲν
γνωρίζει ὅτι μία ἀναγνωρισμένη ἀπὸ τὴν συνείδηση τῆς Ἐκκλησίας Σύνοδος,
ὑπέρκειται τῆς γνώμης ἑνὸς Ἁγίου; Ὅτι ἡ Ἐκκλησία ὡς σῶμα Χριστοῦ εἶναι ἀλάθητος
κι ὄχι ἕνας Ἅγιος, τοῦ ὁποίου κάποια θέση-ἐκτίμηση (ἱστορικῆς μάλιστα ὑφῆς)
μπορεῖ νὰ εἶναι λανθασμένη;
Ἡ τοποθέτησή του δέ, ποὺ τὴν περιφέρει ὡς δικαιολογία (ἐπισημαίνοντας
ὅτι αὐτὰ ποὺ γράφει δὲν εἶναι δική του θέση, ἀλλὰ τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου), εἶναι
ἡμαρτηρμένη καὶ ἀπαράδεκτη, διότι ὄφειλε (ἐφ’ ὅσον οἱ συγγραφές του δείχνουν
ὅτι γνωρίζει πολλὰ πράγματα ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία) νὰ ἐρευνήσει ὡς
ἐξοικειωμένος μὲ αὐτή, καὶ νὰ μᾶς παρουσιάσει τὴν θέση τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὸν
Βέκκο, κι ὄχι ἑνὸς μεμονωμένου Ἁγίου. Καὶ ὄφειλε νὰ τὸ κάνει, γιατὶ ἀπὸ τότε
ποὺ πρωτόγραψε γιὰ τὸ θέμα καὶ προκάλεσε σκανδαλισμό, πέρασαν πολλοὶ μῆνες·
εἶχε λοιπόν τὸν καιρὸ (ἂν ἤθελε) νὰ ἐρευνήσει.
Παρακάτω παραθέτουμε κάποια στοιχεῖα περὶ τοῦ θέματος, ποὺ
ἀποδεικνύουν ὅτι ὁ π. Νικόλαος Μανώλης καὶ ἡ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας θέλει τὸν
Βέκκο αἱρετικό, καὶ πιστεύουμε (ἂν ἐνδιαφέρεται γιὰ τὴν ἀλήθεια ὁ κ. Καρδάσης)
ὅτι θὰ ἐρευνήσει πλέον ἐνδελεχῶς τὸ θέμα, γιὰ νὰ μᾶς διαφωτίσει θεοφιλῶς κι
ἐμᾶς, ποὺ δὲν ἔχουμε τὸ δικό του ἐλεύθερο χρόνο, ὥστε νὰ ἄρει ἔτσι τὴν σύγχυση
ποὺ ὁ ἴδιος προκάλεσε μὲ τὴν ἐπιμονή του νὰ ἐπανέρχεται στὸ θέμα μὲ αὐτὴν τὴν
ἀντιπατερικὴ νοοτροπία, διὰ τῆς ὁποίας προκλητικὰ σπρώχνει τοὺς ἀγνοοῦντες
πιστοὺς στὸ δίλλημμα: ἢ ὁ ἅγιος Νεκτάριος κάνει λάθος ἡ Ἐκκλησία ποὺ καταδίκασε
τὸν Βέκκο.
Πρῶτα δημοσιεύουμε ἕνα
τμῆμα ἀπὸ τὸ τελευταῖο σχόλιο τοῦ κ. Καρδάση.
Γιὰ
νὰ δεῖτε ὁλόκληρο τὸ σχόλιό του, ἀλλὰ καὶ ἄλλα παλαιότερα σχόλιά του γιὰ τὸ
ἴδιο θέμα μπορεῖτε νὰ ἀνατρέξετε στὶς διευθύνσεις:
Διαβάζουμε στὸ σχόλιο τοῦ κ. Καρδάση:
«Καταγράφει ο π. Νικόλαος
Μανώλης: "Μα το πνεύμα του πατριάρχου Ιωάννου του Βέκκου το δαιμονικό
είναι αυτό το οποίον κατευθύνει τα βήματά μας;".
Δεν γνωρίζουμε
αν τα έλεγε ξεκάθαρα ο π. Νικόλαος, πάντως βρίσκεται να είναι σε πλήρη αντίθεση
με τον άγιο Νεκτάριο, ο οποίος όχι μόνον δεν αναφέρει τον Βέκκο ως αιρετικό,
αλλά τουναντίον τον επαινεί, ως ορθοδοξότατο!
Γράφει ο άγιος Νεκτάριος, στο βιβλίο του: Τα αίτια του Σχίσματος, τ. Β:
Γράφει ο άγιος Νεκτάριος, στο βιβλίο του: Τα αίτια του Σχίσματος, τ. Β:
«Λέγουσι περί
του Βέκκου ότι «ώσπερ κύων επί τον ίδιον επέστρεψεν έμετον» οι λέγοντες
αδικούσι τε μεγάλως τον άξιον ανωτέρας φήμης Βέκκον, και ανιστόρητα λέγουσιν. Ο
Βέκκος ουχί παλινωδήσας αύθις επάπισεν, αλλά γενναιόφρων ων ανήρ δεν ηνείχετο
να διαπράττωνται υπό των άκρως ζηλωτών δήθεν του δόγματος αδικίαι, να
εξορίζωνται και διώκωνται αρχιερείς και ιερείς (οι ομόφρονες του Βέκκου)...
Καλόν είναι να
μεταδίδουμε κάθε βράδυ παρακλητικούς κανόνες για τον άγιο Νεκτάριο, αλλά ακόμη
καλύτερα είναι να μελετούμε τα έργα του (πράγμα σπάνιο) και εάν βρίσκουμε
παράδοξα πράγματα να τα σχολιάζουμε.
Επομένως είτε
ο π. Νικόλαος έχει δίκιο και ο Βέκκος έχει δαιμονικό πνεύμα και είναι
αιρετικός, είτε ο άγιος Νεκτάριος έχει δίκιο και ο Βέκκος είναι ορθοδοξότατος
και ευσεβέστατος. Πάντως και οι δυο αποκλείεται να έχουν δίκιο. Απομένει λοιπόν
να διαλέξουμε».
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ κ. Ι. ΚΑΡΔΑΣΗ
Τοῦ κ. Οἰκονόμου Χρήστου Σεϊταρίδη
«H εκπόρευση του Αγ. Πνεύματος
κατά τους συγγραφείς του ΙΓ΄ αιώνα»
Τα
αποτελέσματα της συνόδου επιβεβαιώνουν για μία ακόμη φορά την εμμονή των
δυτικών στο filioque. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της συνόδου η εκπόρευση
του Αγίου Πνεύματος και εκ του Υιού δεν εισάγει δύο αίτια, αλλά ο Πατήρ είναι
το πρώτο και το αρχικό αίτιο. Οι αποφάσεις της συνόδου σχετικά με το filioque
είναι όσα μέχρι τότε είχε αναπτύξει ο Αυγουστίνος, τα οποία αποτέλεσαν και την
επίσημη διδασκαλία της Δυτικής Εκκλησίας. Αυτήν άλλωστε αποδέχθηκαν και οι Λατινόφρονες
του ΙΓ΄ αι. με πρώτο τον Πατριάρχη Κων/πόλεως Ιωάννη Βέκκο.
Τα μετά τη Β΄
σύνοδο της Λυώνος γεγονότα κρίνονται ιδιαίτερα θερμά και κρίσιμα. Ο πατριάρχης
Ιωσήφ αντέδρασε έντονα στις ενωτικές προσπάθειες και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα
την έκπτωσή του από τον Πατριαρχικό θρόνο και την άνοδο του λατινόφρονα Ιωάννη
Βέκκου.
Με διάφορες
κινήσεις του ο Βέκκος δαβεβαίωνε τον Πάπα Γρηγόριο Ι΄ ότι οι αποφάσεις της
Λυώνος έγιναν αποδεκτές από την Ανατολή. Είχε μάλιστα την κάλυψη και υποστήριξη
του αυτοκράτορα Μιχαήλ του Η΄. Η στάση του αυτή είχε ως αποτέλεσμα τις πιο
έντονες αντιδράσεις των ορθοδόξων και τον κίνδυνο σχίσματος. Μπροστά σε αυτήν
την κατάσταση ο Βέκκος προέβη σε παραίτηση χωρίς ωστόσο να γίνει αποδεκτή από
τον αυτοκράτορα.
Η άνοδος ωστόσο
του ανθενωτικού αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β΄ άλλαξε άρδην το σκηνικό και τις μέχρι
τότε ενωτικές κινήσεις. Ο Ανδρόνικος απομάκρυνε τον Βέκκο και επανέφερε τον
Πατριάρχη Ιωσήφ στο θρόνο. Συγκάλεσε μάλιστα και δύο συνόδους στις Βλαχερνές
προς επιβεβαίωση αυτών των ενεργειών του.
Η Α΄ Σύνοδος των
Βλαχερνών συνεκλήθη το 1283. Οι αποφάσεις ήταν κυρίως εκκλησιαστικές
και αφορούσαν την αντιμετώπιση λατινοφρόνων και κυρίως του Ιωάννη Βέκκου.
Της συνόδου προήδρευσε ο Αθανάσιος Αλεξανδρείας λόγω ασθενείας του Πατριάρχου
Ιωσήφ. Ο Βέκκος
κλήθηκε σε απολογία για αλλοίωση των δογμάτων και αποδοχή της
ενώσεως. Στις κατηγορίες αυτές ο Βέκκος κατέθεσε, σύμφωνα με τον Γρηγόριο
Κύπριο, λίβελλο. Η σύνοδος πλέον αποφάσισε την καθαίρεση του όπως και άλλων
λατινοφρόνων κληρικών. Προχώρησε μάλιστα και σε αφορισμό λαϊκών σκληρύνοντας
τρόπον τινά τη στάση των Ορθοδόξων.
Η εμμονή του
Ιωάννη Βέκκου στις λατινόφρονες απόψεις στις λατινόφρονες απόψεις
περί εκπορεύσεως του Αγ. Πνέυματοςκαι εκ του Υιού προκάλεσε τη σύγκληση της Β΄
συνόδου των Βλαχερνών το 1285. Με την παρουσία του αυτοκράτορα Ανδρονίκου του
Β΄, του Πατριάρχου Γρηγορίου του Κυπρίου και του Πατριάρχου Αλεξανδρείας
Αθανασίου ξεκίνησε η σύνοδος, στις πρώτες συνεδρίες της οποίας ανέπτυξαν τις
θέσεις τους οι λατινόφρονες Ιωάννης Βέκκος, Κωνσταντίνος Μελιτηνιώτης και
Γεώργιος Μετοχίτης. Οι σύνεδροι βλέποντας ότι οι λατινόφρονες εμμένουν στις θέσεις των
προχώρησε σε αφορισμό και αποκλεισμό τους στη μονή του Κοσμιδίου. Με
εντολή της συνόδου ο Γρηγόριος Κύπριος συνέθεσε “Τόμον Πίστεως” ο οποίος
αποτέλεσε την επίσημη διδασκαλία της συνόδου.
Ἄλλη ἀπάντηση ἀπὸ τὸ Ἰντερνετ:






μενεις με την παελθοντολογια η ζωη της εκκλησιας ανανεουται π. χρυσοστομος καρυαι αγιου ορους
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο είναι και το υπάρχειν
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά λέγονται και γράφονται γι΄ αυτήν την περίφημη "συμφωνία πατέρων" (consensus patrum) και δεν γνωρίζω κατά πόσον η συμφωνία αυτή αφορά στα μεταξύ των πατέρων γραφόμενα, ή αν αυτά, που έχουν γράψει, ερείδονται επί της συμφωνίας της Αγίας Γραφής προς τεκμηρίωση. Με άλλες λέξεις, θέλω να πω ότι η "συμφωνία πατέρων" βάση έχει την Αγία Γραφή και όχι όλα όσα μεταξύ τους γράφουν. Στα οποία, όπως είναι αναπόφευκτο, παρεισφρύουν και οι προσωπικές τους απόψεις.
Είναι αναπόφευκτο διότι σε θέματα μείζονος θεολογικής σημασίας, όπως είναι η εκπόρευση του αγίου Πνεύματος, εισέρχονται και ήσσονος σημασίας - σχολαστικής φύσεως θα τα χαρακτήριζα - ζητήματα. Ένα από αυτά είναι και ο "τρόπος υπάρξεως" του αγίου Πνεύματος. Αλλά ο τρόπος αυτός δεν μπορεί να διαφέρει του τρόπου της θείας Ενανθρωπήσεως, ούτε βεβαίως και του τρόπου του άναρχου και αγέννητου Θεού Πατρός.
Ανθρωπίνως, μόνο κατά θείαν Οικονομία μπορούν αυτά να γίνουν κατανοητά, πάσα δε άλλη ενασχόληση και σε βάθος ανάλυση είναι επικίνδυνη και όχι άμοιρη αιρετικής απόκλισης από το ορθό Δόγμα. Η πονηρά πρόταση των Λατίνων για την εκπόρευση του αγίου Πνεύματος, η οποία σημειωτέον τους οδήγησε σε πλήθος άλλες πλάνες, ήταν και η διόρθωση του Συμβόλου Πίστεως με την προσθήκη "δια του Υιού". Πρότειναν να λέμε : " ... το εκ του πατρός και διά του υιού εκπορευόμενο". Δεν έγινε όμως ποτέ δεκτό και τούτο δεν επιτυγχάνεται.
"25 Ταῦτα λελάληκα ὑμῖν παρ' ὑμῖν μένων· 26 ὁ δὲ παράκλητος, τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ὃ πέμψει ὁ πατὴρ ἐν τῷ ὀνόματί μου, ἐκεῖνος ὑμᾶς διδάξει πάντα καὶ ὑπομνήσει ὑμᾶς πάντα ἃ εἶπον ὑμῖν." (Ιν. ιδ΄)
Τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ὃ πέμψει ὁ πατὴρ ἐν τῷ ὀνόματί μου δεν έχει ουδεμία σχέση με το "εκ του πατρός και δια του υιού εκπορευόμενο" άγιο πνεύμα των Λατίνων. Και τούτο, διότι το άναρχο και αγέννητο του Θεού Πατρός, το γεννητόν του Υιού, το εκπορευτόν του αγίου Πνεύματος, αφορούν στον τρόπο - καταχρηστικά η λέξη "τρόπος" - του είναι και όχι στον τρόπο του υπάρχειν.
Ως άνθρωποι υπάρχουμε, άλλωστε, υπάρχουν οι πίθηκοι και το big bang, με αυτές όμως τις δοξασίες "ως άνθρωποι είναι" δεν γινόμαστε.
3 καὶ εἶπε πρός με· υἱὲ ἀνθρώπου, ἐξαποστέλλω ἐγώ σε πρὸς τὸν οἶκον τοῦ ᾿Ισραήλ (Ιζ. β')
Είναι η κλήση μας κατά Χάριν υιοί ανθρώπου να γίνουμε εν τω ονόματι Ιησού Χριστώ και τούτο δεν επιτυγχάνεται δια σκολιών λογισμών των στοχαζόμενων "τρόπους υπάρξεως" της θεότητος.
Ηταν αιρετικος ο Βεκκος,ναι η οχι;Εχει δικιο ο Αγιος Νεκταριος η η Συνοδος;Γιατι δεν απανταει κανεις καθαρα;Η Μαγδαλο της Κοζανης(η δικια σας) διαβολο τον λεει στα εργα της.Ας πει καποιος οτι ο Αγιος Νεκταριος εκανε λαθος!
ΔιαγραφήΙκανοποιητικές απαντήσεις εδώ για όποιον ενδιαφέρεται για την αλήθεια: http://www.scribd.com/doc/58025155/%CE%91%CE%A0%CE%9F%CE%9A%CE%91%CE%9B%CE%A5%CE%A0%CE%A4%CE%97%CE%A1%CE%99%CE%91-%CE%9C%CE%99%CE%91%CE%A3-%CE%91%CE%93%CE%99%CE%9F%CE%9C%CE%91%CE%A7%CE%9F%CE%A5-%CE%9C%CE%9F%CE%9D%CE%91%CE%A7%CE%97%CE%A3
Διαγραφή(σελ. 57-64)
Συμφωνώ απόλυτα με την εισαγωγική τοποθέτηση του Κ.Χ. και με την συνέχιστη του νοήματος ότι "Θεός καταλαμβανόμενος ουκ έστι Θεός".
ΔιαγραφήΕν συντομία, και να μην υπήρχετο "φιλιόκβε" (το οποίο σαφώς είναι σημαντικό θέμα) θα εφευρίσκετο κάτι άλλο, ως προκάλυμμα για να υπάρχει η διαφοροποίηση, "πρωτείο", το "αλάθητο" το "κοσμικό Κράτος" και η "κοσμική εξουσία". Ποιος είναι ο Βέκκος και τι σημασία έχει αν τον επικαλείται κάποιος. Εκατοντάδες και χιλιάδες "Βέκκοι"¨υπάρχουν, αν τους επικαλείται ο καθένας πρέπει να αναλώνουμε τις έρευνές μας για να τους αντιμετωπίσουμε όταν μάλιστα τους έχουν ως προμετωπίδα σε πρωτεία και αλάθητα; Αν αναλώνουμε με αυτά και με εκείνα τις μέρες μας χάσαμε την ουσία. Όπως τη χάνουμε διά σκολιών λογισμών, αναλωνόμενοι, και στοχαζόμενοι τρόπους υπάρξεως της θεότητος,
Αγαπητέ Οδυσσέα, εσείς δίνετε το παράδειγμα στον κ. Καρδάση, να επιλέγη 1 - 2 Πατέρες και να βγάζη συμπεράσματα. Εσείς συνεχώς επικαλείστε τον Αγιο Θεόδωρο Στουδίτη, για να δικαιολογήσετε το φανατισμό σας, και κανέναν άλλον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρα λοιπόν, να μην σου κακοφαίνεται !
Πολυ σωστος ο Ανωνυμος 15 Φεβρουαριπυ 2014 - 10:26 π.μ
ΔιαγραφήΠλαστοπροσωπε π.Χρυσοστομε Καρυες, ερευνησαμε και δεν βρηκαμε να υπαρχη κανενας Χρυσοστομος. Δεν ντρεπεσαι να γραφης ψευδη στοιχεια; Δωσε μας λοιπον το τηλεφωνο σου. Στειλτο στο εμειλ μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσον αφορα εσενα ανωνυμε 10,26 κανεις μεγαλο λαθος. Οχι μονο τον Αγιο Θεοδωρο επικαλουμαστε αλλα πληθωρα Αγιων.
Μεχρι Ιγνατιου του Θεοφορου, μεχρι και Μεγαλου Βασιλειου, Πατερες των Πρωτων αιωνων και πολλων αλλων μετεπειτα..
Δεν μου λες εδω μπαινεις για να προκαλεσης;
Αν διαβαζες τα κειμενα μας αυτο θα τοξερες.
Και ποιον φανατισμο δικαιολογουμαστε;
Εισαι καλα στο μυαλο σου;
Οσα πραττουν οι Αποτειχισμενοι Οικουμενιστα προβλεπονται απο τους Ιερους Κανονες της Ορθοδοξιας.
Αλλα εσυ που ανηκεις στους ΜΑΓΑΡΙΣΜΕΝΟΥΣ Οικουμενιστες ειναι φυσικο να μην γνωριζεις τι πρεσβευει και τι απαιτει απο ολους μας η Ορθοδοξια.
Ειναι φυσικο οτι δεν ανηκεις στην Ορθοδοξια.
ο ΙΚ συχνά γράφει εκ του πονηρού πράγματα
ΑπάντησηΔιαγραφήφταίει το μπλογκ που τον ανεχεται
εαν ελθεις στις καρυες τοτε ρωτησε στην ιερακοινοτητα δι εμε ανακριτης εισαιναδελφε
ΑπάντησηΔιαγραφήσυνελθε δια να θποδεχθεις τον νεον κιτρους,,,,,,,,,,,,,
Ειναι αληθεια Χρυσοστομε απο Καρυες οτι οι Καρυες το τελευταιο διαστημα βριθουν απο ομοφυλοφιλους; Γι αυτο και σιωπα το Αγιον Ορος στα αισχη του Αρχιαιρεσιαρχου επισκοπου τους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι σε ποιο κελι ασκητευεις Χρυσοστομε με το κομπιουτερ και τα πολλα κουτσομπολια για να ρθουμε να σε επισκεφθουμε; Μεχρι και για την Αυστραλια εχεις λογο. Μηπως εισαι καποιος απο εκεινους τους περιεργους που εσταλησαν απο γερονταδες για ιεραποστολη και εγιναν θιασωτες των αιρεσεων του Στυλιανου και φερεφωνα του, οπως καταγγελθηκαν ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρεμεις να μας πεις που μενεις, γιατι;Φως κοσμικων νμοναχοι, λετε. ΄Η το πηρατε πισω και μας το δωσατε σε μας και αντιστραφηκαν οι οροι και ειμαστε πλεον εμεις το φως των μοναχων;
μενεις με την παελθοντολογια η ζωη της εκκλησιας ανανεουται π. χρυσοστομος καρυαι αγιου ορους
ΑπάντησηΔιαγραφή=============
Τι θες να πης Χρυσοστομε απο τις Καρυες; Ποιον κατηγορεις και σε τι αναφερεσαι, τι αναννεουται στην εκκλησια; Μηπως στον σαπιο σπουδαρχιδη της Κατερινης; Τον ξερεις καλα;Πριν απο αυτον ηταν υποψηφιος καποιος αλλος ....αδελφος του ομοιου φυραματος, που οταν βλεπει νεαρους τρεχουν τα σαλια του και γυριζει στα μπουρ....ασε ασε Χρυσοστομε απο τις Καρυες, θα εχετε και εκει τετοια κελεπουρια...
Θάλασσα και βουνο οδηγούν στον Ουρανό, όπως λέγει σοφός Γέροντας της Ιεράς Μονής Πεντέλης.
ΑπάντησηΔιαγραφήεννοείς των Θερμοπύλων Ιωάννη;
ΔιαγραφήΤον Τιμόθεο Κιλίφη φυσικά!
ΔιαγραφήΗγούμενος της μονης πεντελης είναι ο Θερμοπυλων
ΔιαγραφήΔιόρθωση
ΑπάντησηΔιαγραφή"Πρότειναν να λέμε : " ... το εκ του πατρός και διά του υιού εκπορευόμενο". Δεν έγινε όμως ποτέ δεκτό και τούτο δεν επιτυγχάνεται."
Να διαγραφεί το "και τούτο δεν επιτυγχάνεται".
Τι εστι "Βέκκος"! Ποιος τον γνωρίζει... Αν καταντήσαμε να στηρίζουμε την πίστη και τις πεποιθήσεις μας σε ρήσεις "Βέκκων" κι όχι Λόγου Θεού, τότε καλά να πάθουμε, κι εκείνοι που τον εφηύραν ή τον ανακάλεσαν στην επιφάνεια αλλά περισσότερο εμείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τον Ιωάννη Καρδάση, είτε έχει δίκιο είτε δεν έχει, άνθρωπος είναι και το σφάλλειν ανθρώπινον, νομίζω ότι ουδέποτε ο ίδιος διεκδίκησε το "αλάθητο" για τον εαυτόν του. Έχει δώσει δείγματα λαμπρών εκλάμψεων ορθής τοποθέτησης, έχει και σημεία με τα οποία δεν θα συμφωνούσα, αλλά κανείς μας ας μη διεκδικεί το "αλάθητο". Ούτε και το "πρωτείο" το οποίο ατύπως δεχόμαστε, άπαντες, ακόμα και οι "αποτετοιχισμένοι" αφού συνεχώς και ακαταπαύστως αναφέρονται στον θεωρούμενο ημέτερον "οικουμενικόν "Πρώτον".
Όχι, στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει πρώτος άλλος πλην του Κυρίου Ιησού Χριστού και της Τριαδικής Θεότητος. Και συνεπώς δεν υπάρχει και "αλάνθαστος".
Όχι, στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει πρώτος άλλος πλην του Κυρίου Ιησού Χριστού και της Τριαδικής Θεότητος. Και συνεπώς δεν υπάρχει και "αλάνθαστος".
Διαγραφήκυπρινός χ
Αλάθητος, άρα και αναμάρτητος, άνθρωπος δεν υπάρχει. Υπάρχει όμως αλάθητη, άρα μη σφάλλουσα - περί τα θεολογικά ο λόγος - δόξα. Δόξα, δηλαδή γνώμη, ορθή όθεν και Ορθοδοξία λέγεται την αλήθειαν εμφαίνουσα.
Παράδειγμα έστω το του Μεγάλου Αθανασίου, όστις μόνος το Ομοούσιον ομολόγησε και πάντες εδέξαντο.
Ο ΙΚ έχει γράψει και άρθρο που, εμμέσως πλην σαφώς, δέχεται την περί αποκαταστάσεως των πάντων θεωρία, με τρόπο που απολυτοποιεί μία θέση του αγίου Γρηγορίου Νύσσης και, επιπλέον, επειδή άλλοι Πατέρες δεν καταδίκασαν σαφώς την συγκεκριμένη αμφιλεγόμενη πρόταση του Νύσσης, θεωρεί ότι και αυτοί την δέχονται. Και παραλείπει όλη την τεράστια ερμηνευτική πατερική ορθόδοξη παράδοση, που φτάνει μέχρι τους αγίους γέροντες των ημερών μας, και η οποία αναφέρεται ρητώς στην αιωνιότητα της κόλασης. Έχω διαπιστώσει ότι του ΙΚ του αρέσουν οι σοφιστείες, βασιζόμενος στην ευφυϊα του και σε μία γνώση των πηγών, που ασφαλώς έχει, αλλά τις χρησιμοποιεί επιλεκτικά, για να προκαλέσει, εκμεταλλευόμενος την άγνοια των πολλών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο συνοδικό της ορθοδοξίας υπάρχει ανάθεμα σε οποιον λεει οτι η κόλαση δεν είναι αιώνια . Ο Αγιος Γρηγορίου Νύσσης δεν καταδικάστηκε για την " συγκεκριμένη αμφιλεγόμενη πρόταση" για τον ιδιο λόγο που ο Αγιος Αυγουστίνος δεν καταδικάζεται για τον "απόλυτο προορισμό " Αλλό "ανοχή " πριν την σύνοδο και ελευθερία του τι λέγεις και ΑΛΛΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ που το ζήτημα δεν είναι πλέον "θεολογούμενο" αλλά ξεκαθαρισμένο και το ανάθεμα είναι σαφή καταδίκη οσων απο τότε και μετά λένε οτι η κόλαση δεν είναι αιώνια Ποιο σαφής δεν γίνεται ! .
ΔιαγραφήΚατ’ αρχήν δεν έχω καμία διάθεση να απολογηθώ σε όσα μου καταμαρτυρούν και τούτο, διότι δεν παραθέτω δικές μου απόψεις, αλλά τις θέσεις ενός αγίου, του αγίου Νεκταρίου, πάνω στο θέμα του Πατριάρχη Ιωάννη ΙΑ΄ Βέκκου (1275-1282). Ο τίτλος του άρθρου όμως ούτε ορθός είναι, αλλά ούτε και ηθικός: «Ο Ι. Καρδάσης αθωώνει τον λατινόφρονα Βέκκο επικαλούμενος τον άγιο Νεκτάριο και παραβλέποντας την απόφαση της Εκκλησίας». Θα περίμενε κανείς τουλάχιστον στον τίτλο να γράψει την αλήθεια, δηλ. «Ο άγιος Νεκτάριος αθωώνει τον λατινόφρονα Βέκκο, και παραβλέπει την απόφαση της Εκκλησίας». Αλλά αυτός ο τίτλος θέλει ρωμαλεότητα, πλην όμως που να βρεθεί; Παραβλέπουμε τον άγιο Νεκτάριο και κρυβόμαστε πίσω από τον Καρδάση. Θέλει όμως αρετή και τόλμη η αλήθεια. Το μοναδικό μου ίσως φταίξιμο είναι ότι ανακαλύπτω τα γραπτά του αγίου Νεκταρίου και τα φέρω στο φως, τα οποία σκανδαλίζουν και δεν θα έπρεπε να τα παρουσιάζω, καταχωνιάζοντάς τα, όπως αυτό γίνεται στην Ι. Μονή της Αίγινας, όπου και το σκήνωμα του αγίου και όπου δεν υπάρχει κανένα βιβλίο του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι παρακάτω: «Γιατί άραγε; Για να αθωώσει και τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο……….;». Κατ’ αρχήν δεν είμαι πνευματικός να συγχωρώ αμαρτίες. Κατά δεύτερον ο Πατριάρχης δεν είναι ο προκαθήμενος της Εκκλησίας μου. Εγώ ανήκω στην Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία έχει προκαθημένη την Ι. Σύνοδο, η οποία μνημονεύει Βαρθολομαίο. Κατά τρίτον, βλέπω ότι ο Βαρθολομαίος κάπου πατάει για να είναι υπέρ του Βέκκου. Πατάει στον άγιο Νεκτάριο, πατάει στον άγιο Μάρκο Ευγενικό, πατάει στον άγιο Γερμανό Β΄, πατάει κάπου αλλού; Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω.
Σκοπός της κατάθεσης περί Βέκκου δεν είναι η σπορά αμφιβολιών, αλλά η παρουσίαση και μιας άλλης γνώμης ενός άλλου αγίου. Αν πάλι μας διαβάζουν ασθενείς στην Πίστη, τι να κάνουμε; Να καταχωνιάζουμε γραπτά τους μήπως και σκανδαλισθούν; Βέβαια στην περίπτωση του αγίου οι αντιφάσεις δεν είναι φαινομενικές, αλλά πραγματικές και είναι κατηγορηματικός, ότι η Σύνοδος δέχτηκε την παραίτηση του Βέκκου, χαρακτηρίζοντάς τον «ορθοδοξότατο και ευσεβέστατο».
Η άγνοια των παρατιθέμενων ιστορικών στοιχείων του αγίου είναι προφανής. Πιστεύω, ότι ο άγιος Νεκτάριος θα είχε γνώσει των απόψεων του αγίου Γρηγορίου Παλαμά και προφανώς θα τις περιέλαβε όταν ασχολήθηκε με το θέμα Βέκκου. Τώρα, το αν σφάλλει ιστορικά ή όχι είναι άλλοι αρμοδιότεροι να το κρίνουν.
Ο άγιος Νεκτάριος αναφέρει, ότι ο Βέκκος για την εκπόρευση του αγίου Πνεύματος από τον Πατέρα και τον Υιό στηρίχθηκε στις θέσεις των Πατέρων Αθανασίου, Κυρίλλου και Μαξίμου. Γνωρίζω τις θέσεις αυτές και ειδικά του αγίου Κυρίλλου, όπου καταφανώς λέγει ότι η εκπόρευση είναι και από τα δυο πρόσωπα. Αντιγράφω (δεν το λέω εγώ) από το βιβλίο του μακαριστού Στ. Παπαδόπουλου: «ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας». Το άγιον Πνεύμα εκπορεύεται και εκ του Υιού: «Και μολονότι βρίσκει τρόπους να εξηγεί ότι το Πνεύμα υπάρχει «ιδιαζόντως» (PG 74, 33B) και «εν υποστάσει ιδική», δηλαδή ιδιαίτερη (PG 77, 117C), αναφέρει την προέλευση του Πνεύματος στην κοινή θεία ουσία και την εξειδικεύει περισσότερο. Υποστηρίζει ότι το Πνεύμα όχι μόνο είναι της ουσίας του Πατέρα, αλλά αυτό «πρόεισι», προέρχεται, εκπορεύεται και από τον Πατέρα και από τον Υιό: Το Πνεύμα «.....πρόεισι δε και εκ του Πατρός και Υιού, πρόδηλον ότι της θείας εστίν ουσίας, ουσιωδώς εν αυτή και εξ αυτής προϊόν» (Βίβλος των θησαυρών ΛΔ΄: PG 75, 585A). Ο τρόπος προέλευσης-εκπόρευσης («πρόεισι»)του Πνεύματος από τον Πατέρα είναι ο ίδιος («ίσος») με αυτόν, με το οποίο το Πνεύμα προέρχεται από τον Υιό: «Ώσπερ γαρ πρόεισιν εκ του Πατρός το Πνεύμα το άγιον αυτού κατά φύσιν υπάρχον και κατά τον ίσον τούτω τρόπον και δι' αυτού του Υιού φυσικώς αυτού και ομοούσιον αυτώ» (Κατά Νεστορίου Δ΄3: PG 76, 148D).. Και με λίγο διαφορετική ορολογία δηλώνεται η ίδια άποψη: «..... Πρόεισι δε δι' αμφοίν (=από τα δυο, τον Πατέρα και τον Υιό) και το Πνεύμα το ζωοποιούν (Προς τας Βασιλίσσας περί ορθής πίστεως ΝΑ΄: PG 76, 1408B). «.....είπερ εστί του Θεού και Πατρός και μην και του Υιού, το ουσιωδώς εξ αμφοίν, ήγουν εκ του Πατρός και δι' Υιού, προερχόμενον Πνεύμα» (Περί της αληθούς λατρείας Α΄, PG 68, 148A) (ως ανωτέρω σελ. 113-114).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παρατιθέμενη ιστορία περί Βέκκου από τον κ. ΣεΙταρίδη δεν αναφέρει πηγές παρά την Ι.Μ. Κίτρους. Η δεύτερη αναφορά επιλαμβάνεται στις θέσεις του Βέκκου πάνω στο Τριαδολογικό δόγμα, που όπως ειπώθηκε προέρχεται από τους ανωτέρω τρεις Πατέρες της Εκκλησίας.
Τελικά, δεν γνωρίζω, αν ο άγιος Νεκτάριος παραπλανήθηκε και επομένως παραπλανά και εμάς. Βέβαια ουδείς άγιος είναι αλάνθαστος ή αναμάρτητος. Εγώ τον χρησιμοποιώ σαν ιστορικό και διαπιστώνω στα γραπτά του κάποιες ρηξικέλευθες απόψεις, που λίγο πολύ αντιστρατεύονται τις επίσημες θέσεις της Εκκλησίας. Παράδειγμα:
Ο ιστολόγος χρησιμοποιεί στην προμετωπίδα κάποιες ρήσεις του αγίου Γερμανού Β΄ προς το πλήρωμα της Εκκλησίας. Δεν αναγράφει όμως και την φρασεολογία του ιδίου προς τον Πάπα της Ρώμης Γρηγόριο Θ΄ (1232), πάλι από τον άγιο Νεκτάριο (τα αίτια του Σχίσματος, τ. Β΄, σελ. 110-117). Εκεί βλέπουμε τα εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφή«ήδη δε και προς σε τον αγιώτατον Πάπαν τον του υψηλοτάτου θρόνου την προεδρίαν λαχόντα, το του λόγου μετατρέπομεν πρόσωπον»
«ούτοι τοίνυν οι κατά Θεόν ευτελείς αδελφοί, ούτως ηνωμένοι ομοφροσύνη και ομονοία και αναπληρούντες τον πενταδικόν αριθμόν, εις αγαθόν σημείον ημίν ανεφάνησαν, και εις ελπίδας χρηστάς παρεβάλλοντο, της των πέντε πατριαρχείων συν Θεώ φάναι φιλοχρήστου ενώσεως και ομονοίας».
«Καλά γε ταύτα, αγιώτατε και του αποστόλου Πέτρου διάδοχε».
«Αλλά σύγνωθι, άγιε δέσποτα και των προτέρων της πρεσβυτέρας Ρώμης αρχιερέων συμπαθέστατε και πραότατε, και ανάσχου ρημάτων δριμύτητος μετεχόντων».
«Ουκ αγνοούμεν, ω θειότατε δέσποτα, ότι καθάπερ ημείς οι Γραικοί διισχυριζόμεθα κατά πάντα ορθοδοξείν του και ευσεβείν, και εις μηδέν παρασφάλλεσθαι των αποστολικών δογμάτων και πατρικών. Τον αυτόν δη τρόπον και η της πρεσβυτέρας Ρώμης Εκκλησία περί εαυτής διενίσταται, ως δια το μη οίεσθαι κατά τι σφάλλειν ουδέ θεραπείας χρήζειν λέγειν και διορθώσεως τούτο και παρά της Γραικών Εκκλησίας, και παρά της των Λατίνων λεγόμενον οίδαμεν».
«και εν αγίω φιλήματι αλλήλους ασπάσασθαι».
Παρατηρούμε, ότι ο άγιος Γερμανός ομιλεί για την Εκκλησία της πρεσβυτέρας Ρώμης, για την ανάγκη ενώσεως των Εκκλησιών (και όχι επιστροφής της Ρώμης εις την Εκκλησίαν) και οι προσφωνήσεις του προς τον Πάπα, ως «αγιώτατο Πάπα», «διάδοχο του αποστόλου Πέτρου», «άγιο δέσποτα, συμπαθέστατο και πραότατο», «θειότατο δέσποτα», δεν συνάδουν προς τον αντιπρόσωπον του αρχαικάκου όφεως. Άλλη λοιπόν η γλώσσα του αγίου στο εσωτερικόν και άλλη στο εξωτερικόν. Θα ισχυρισθεί κάποιος, ότι οι περιστάσεις επέβαλαν την χρήση της διπλωματίας στις σχέσεις των «αδελφών Εκκλησιών». Μήπως όμως οι ίδιες ή άλλες περιστάσεις επιβάλουν και σήμερα τη χρήση της διπλωματικής γλώσσας;
Για να μη μακρυγορώ, θα παραθέσω και άλλες θέσεις του σφόδρα αντιπαπικού αγίου Νεκταρίου (χωρίςε περαιτέρω σχολιασμούς), οι οποίες ενδέχεται να έρχονται σε σύγκρουση με τις θέσεις της Εκκλησίας:
1/ ομιλεί για την προσβλητική αποβολή του Διόσκορου από την Δ΄ Σύνοδο, η οποία υπήρξε ο πρόξενος του Σχίσματος των Μονοφυσιτών.
2/ Μέμφεται τη στάση των αγίων Παπών Κελεστίνου και Λέοντα, οι οποίοι γέμισαν τις Συνόδους με ψέματα, τα οποία δυστυχώς ανέχθηκαν οι Πατέρες για να μη δημιουργηθεί σχίσμα και λέγει, να φυλάει ο Θεός την Εκκλησία του (από τέτοιους αγίους).
3/ Ομιλεί για την Εικονομαχία την οποίαν αποκαλεί Μεταρρύθμιση και την δικαιολογεί καθότι υπήρχαν πάμπολλες καταχρήσεις, οι δε εικονομάχοι εμφορούντο από αγαθές προθέσεις.
4/ Αιτιάται τον Κηρουλάριο, για το Σχίσμα του 1054 και επαινεί τον Αντιοχείας Πέτρο, που λέγει στον Κηρουλάριο, ότι δεν κοιτάμε τη δική μας καμπούρα, αλλά κοιτάμε των άλλων.
5/ Αναφέρεται στους αγίους Πλάτωνα και Θεόδωρο Στουδίτες με πολύ απαξιωτικά λόγια και τους καταγγέλει ως διαστροφείς του Ευαγγελίου, εγκάθετους του Πάπα, προδίδουν τα εθνικά συμφέροντα και ενεργούν με ιεροκρύφιες ενέργειες και εξασκούν βία στους αντιπάλους τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν κατακλείδα, θεωρώ, ότι ο άγιος Νεκτάριος είναι ένας μεγάλος άγιος και ένας μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας και έχει το θάρρος και την παρρησία να καταγγείλει τα κακώς κείμενα στην ιστορία της Εκκλησίας. Δεν είναι οπαδός του «όλα καλώς καμωμένα» και πιστεύω, ότι αυτή την παρρησία του την πλήρωσε ακριβά και οι εχθροί του δεν εξέλειπαν ακόμη και σήμερα. Προσωπικά, όταν διερεύνησα το θέμα της χειροτονίας τη Μαγδαληνής Μουστάκα, ως Διακόνισσας, εισέπραξα λοιδορίες για τον άγιο, ότι «τα είχε χαμένα τα τελευταία χρόνια της ζωής του».
ΙΚ
Το θέμα στην ουσία είναι επανάληψη συζήτησης . Ενημερωτικά αναφέρω οτι στον κ Ι . Καρδαση είναι πολλοστή φορά που απαντώ επι του ιδίου θέματος .Απάντησα Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου 2013 στο http://apotixisi.blogspot.gr/2013/12/blog-post_2703.html με πολλαπλές δημοσιεύσεις και μετα απάντησα ξανά επι του θεματος http://www.apotixisi.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2379.html#comment-form .... και στο http://paterikiparadosi.blogspot.gr/2014/02/blog-post_14.html#comment-form
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κύριος Καρδάσης παρερμηνεύει και κάνει κοπτοραπτική στα γραπτά του Κυρίλλου, αποσιωπώντας δε ότι ο ίδιος πατέρας λέει ρητώς πως το Πνεύμα εκπορεύεται εκ μόνου του Πατρός. Δε θα του απαντήσω εκτεταμένα και ούτε για τα υπόλοιπα γιατί είναι αδιόρθωτος και ο χρόνος δεν περισσεύει. Όφειλε δε, από τη στιγμή που μπαίνει σε τέτοιες συζητήσεις, να γνωρίζει τις ορθόδοξες ερμηνείες των χωρίων που παραθέτει που δόθηκαν από τους Ορθόδοξους Πατέρες που πολέμησαν την αίρεση του φιλιόκβε. Αν έψαχνε πράγματι για απαντήσεις στα θέματα που θετει θα τις είχε βρει.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Οι λατινικώς φρονούντες πολλά των του μεγάλου Αθανασίου και των του θείου Κυρίλλου παρενόησαν και περιέτρεψαν κακώς" Γρηγόριος Παλαμάς.
Δεν μας ειπες ομως αν ο Αγιος Νεκταριος κανει λαθος για τον Βεκκο!Δεν θελει χρονο για ενα ναι η οχι.Αντε λοιπον!
ΔιαγραφήΔεν έχω διαβάσει από πρώτο χέρι τι γράφει ο Άγιος Νεκτάριος για τον Βέκκο και, για λόγους αρχής, δεν εμπιστεύομαι παραθέσεις και αναφορές, πόσο μάλλον όταν γνωρίζω πως προέρχονται από αναξιόπιστους συνομιλητές.
ΔιαγραφήΩστόσο δεν έχω κανένα πρόβλημα να πω για τον οποιοδήποτε άνθρωπο ότι κάνει λάθος εάν έτσι κρίνω. Πιστεύω αντιθέτως πως θα είχα πρόβλημα εάν απέδιδα αλάθητο σε κάποιους ανθρώπους γινόμενος έτσι χειρότερος από τους παπικούς που τουλάχιστον το αλάθητο το αποδίδουν σε έναν και μόνο άνθρωπο και μάλιστα υπό συνθήκες. Τα λάθη είναι ανθρώπινα και πολλές φορές ευεξήγητα. Θα ήταν ενδιαφέρον π.χ. να γνωρίζαμε τι πηγές και συγγράμματα είχε στη διάθεσή του ο Αγιος Νεκτάριος όταν έγραφε το εν λόγω κείμενο.
Θα σου απαντήσω εγώ γιατί πολλοί έχουν γνώμη και απαιτούν απαντήσεις χωρίς να τους ενδιαφέρει να ανοίξουν ένα βιβλίο να ξεστραβωθούν, πολύ περισσότερο να αναζητήσουν την αλήθεια με καλή προαίρεση. Ο Άγιος Νεκτάριος ως ιστορικός έχει σφάλλει, όπως και ένας φυσικός άγιος μπορεί να έχει κάνει λάθος στα πειράματά του, ένας ζωγράφος άγιος να έχει ζωγραφήσει κάτι στραβά ή ένας ψάλτης άγιος να έχει ψάλλει φάλτσα. Απλά πράγματα. Δεν μειώνει το γεγονός αυτό σε καμία περίπτωση την αγιότητά του όπως προσπάθησε να αποδείξει η αγιομάχος Μαγδαληνή.
ΔιαγραφήΣτο συγκεκριμένο ζήτημα ο Άγιος Νεκτάριος αντιγράφει τον ιστορικό Παχυμέρη και επομένως ούτε ο Καρδάσης, ούτε ο Άγιος Νεκτάριος δικαιώνουν τον Βέκκο, αλλά αποδέχονται ο μεν πρώτος τα γραφόμενα υπό του δευτέρου, ο δε Άγιος τα γραφόμενα υπό του Παχυμέρη. Το μόνο που αναρωτιέται κανείς είναι πως ενώ ο Άγιος τα έγραψε γιατί έτσι νόμιζε ότι είναι η ιστορική αλήθεια, ο Καρδάσης ποιο λόγο έχει να τα γράψει και μάλιστα να βασιστεί πάνω στην αγιότητα του Αγίου Νεκταρίου για να υπερασπίσει τις άστοχες αυτές (όχι βεβαίως κατά πάντα) ιστορικές απόψεις; Τι υπηρετεί δηλαδή ο κ. Καρδάσης και που ακριβώς ωφελούν αυτά του τα γραφτά;
Σωτήρης Ζουρλίδης (ο γνήσιος)
Ιωάννης
ΔιαγραφήΘα ήταν ενδιαφέρον π.χ. να γνωρίζαμε τι πηγές και συγγράμματα είχε στη διάθεσή του ο Αγιος Νεκτάριος όταν έγραφε το εν λόγω κείμενο.
κυπριανός χ
Δεν είναι μόνο ποιες πηγές είχε, είναι παράλληλα και η περιρέουσα της εποχής ατμόσφαιρα, όπου κόχλαζε η Κοινωνία των Εθνών και δεν ήταν γνωστή - μη το ξεχνάμε - η πατριαρχική Εγκύκλιος "προς της απανταχού αδελφές εκκλησίες του Χριστού". Ο οικουμενισμός έκανε τα πρώτα του βήματα τότε και ίσως, αν ζούσαμε την εποχή που έζησε ο άγιος Νεκτάριος, να είμαστε διαλλακτικότεροι, απ΄ ότι σήμερα, προς τους αιρετικούς και την, τότε, πρότασή τους (παρένθεση, σιωνιστικής έμπνευσης) για "κοινωνία εθνών". Πάντως, η πρόθεση που είχαν διαφαίνεται από το "κοινωνία". Αν είχαν αγαθούς σκοπούς όφειλαν να λένε και να γράφουν για "κοινωνίες εθνών". Λεπτομέρεια ίσως, αλλά κατά τη γνώμη μου σημαντική.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ απρόσεκτε αδελφέ
Η διαστροφή της αλήθειας είναι πρωτοφανής, αλλά όταν γίνεται από Ορθόδοξους Χριστιανούς είναι και ασυγχώρητη.
Ο κύριος Καρδάσης δεν παρερμηνεύει τιποτε. Μεταφέρει αυτούσια τα γραπτά του "λατινόφρονα" και οσιακής τελευτής μακαριστού μοναχού Γρηγόριου (καθηγητή Πατρολογίας Στυλιανού Παπαδόπουλου) από το βιβλίο του: "άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας" και τα μεταφέρω αυτολεξεί.
Όσον αφορά το ρητό του αγίου Γρηγορίου Παλαμά, αυτό μάλλον θα πρέπει να απευθυνθεί στον ανωτέρω συγγραφέα, που "παρενόησε και περιέτρεψεν κακώς" τα του θείου Κυρίλλου λεχθέντα και δεν αφορά εμένα, που απλώς είμαι ο μεταφορέας, αλλά δυστυχώς εμένα παίρνουν τα σκάγια και ο οποίος καλούμαι να απολογηθώ, δεδομένου ότι ο "αποθανών δεδικαίωται της αμαρτίας" και εξ αντικειμένου δεν μπορεί να απαντήσει.
ΙΚ
Αυτό το email είναι απαλλαγμένο από
Αφού τις μεταφέρεις άκριτα πάει να πει ότι ενστερνίζεσαι τις παρερμηνείες. Απλά καλύπτεσαι πίσω από ονόματα άλλων, πανεπιστημιακών και μη, γιατί δεν τολμάς να πεις ότι τις αναγνωρίζεις ως σωστές. Παίζεις κρυφτούλι όπως έπαιζαν οι Ιουδαίοι με τον Χριστό. Ρωτάς να σου πουν εάν κάνει λάθος ο Αγιος Νεκτάριος ή η Σύνοδος. Γιατί δεν απαντάς εσύ λοιπόν που έχεις διαβάσει και το βιβλίο του Αγίου Νεκταρίου και τις αποφάσεις των Συνόδων και τόσα και τόσα άλλα. Ποιός είναι πιθανότερο να κάνει λάθος, πού ακριβώς και γιατί. Απάντα εσύ πρώτος και πάψε να κάνεις τον ουδέτερο και δήθεν αντικειμενικό.
ΔιαγραφήΚάποιες παρατηρήσεις και πληροφορίες:
ΑπάντησηΔιαγραφή1/ Ο άγιος Νεκτάριος, στα περί Βέκκου, εκτός από τον Παχυμέρη (σφοδρό αντίπαλο του Βέκκου) χρησιμοποιεί τους Ι. Βρυένιο, Α. Δημητρακόπουλο και Ν. Γρηγορά.
2/ Ο άγιος Νεκτάριος μαζί με τον άγιο Νικόδημο είναι οι πολυγραφότεροι Πατέρες της Εκκλησίας.
3/ Ο άγιος Νεκτάριος έχεις πλήθος έργων: Λόγοι εκκλησιαστικοί, Αι Οικουμενικαί Σύνοδοι, Ιερών και Φιλοσοφικών λογίων θησαύρισμα, Τα αίτια του Σχίσματος, Χριστιανική Ηθική, Ποιμαντική, Ορθόδοξος Ι. Κατήχησις, Χριστολογία, Περί αθανασίας της ψυχής και Ι. μνημοσύνων, Ευαγγελική ιστορία, Περί υπεραγίας Θεοτόκου, Περί μυστηρίων και θ. ευχαριστίας, Περί των αγίων του Θεού, Θεοτοκάριο, Περί όρκου, Ιερατικό εγκόλπιον, Ψαλτήριον, Τριαδικό, Περί Ι. Παραδόσεως, Περί του Τ. Σταυρού, Περί Εκκλησίας και πάμπολλων άλλων βιβλίων, μελετών και άρθρων.
Για τα έργα τα Ερμηνευτικά, Ιστορικά, Συστηματικά και Πρακτικά έλαβε υποτροφία από τη Θεολογική Αθηνών από το 2ο έτος μέχρι τέλους των σπουδών. Στην υποτροφία περιλαμβάνονται και τα ιστορικά έργα: Τα αίτια του Σχίσματος και Αι Οικουμενικαί Σύνοδοι.
Δεν είμαστε κριτικοί αναλυτές των έργων του αγίου και δη των ιστορικών, πλην όμως θα πρέπει να υπήρξε κριτική των έργων του από τους καθηγητές και τη Σχολή, που χορήγησαν την υποτροφία.
4/ Στον άγιο Νεκτάριο υπάρχουν 2 απολυτίκια, ένα του 1926 και το άλλο του 1955, από τον ίδιο υμνογράφο: τον Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη, τα οποία διαφέρουν:
Στο πρώτο ονομάζεται "στύλος της Ορθοδοξίας" και τον παρουσιάζει προς νέκταρ, το οποίον "ανέβλυσεν ημίν εκ πηγών του σωτηρίου αρτιφανώς" αρδεύον τους πιστούς, δηλ. αναγνωρίζεται, ως μεγάλος πατέρας της Εκκλησίας. Στο δεύτερο, παραλείπονται τα ανωτέρω και εγκωμιάζει τα θαύματα: "αναβλύζει γαρ ιάσεις παντοδαπάς", όπου αναγνωρίζεται πλέον μόνον, ως θαυματουργός. Γιατί, άραγε αυτός ο διαχωρισμός; Γιατί διαπιστώθηκαν πλήθος λαθών στα έργα του, για τα οποία έλαβε την υποτροφία ή γιατί περνάει στο λαό περισσότερο η θαυματουργία, παρά η διδασκαλία;
ΙΚ
Όπως η συγγραφή της Ιστορίας πέρασε στα χέρια των ακαδημαϊκών, κατά τον ίδιο τρόπο και η Θεολογία έγινε αρμοδιότητα των πανεπιστημιακών κύκλων. Οι κύκλοι αυτοί είναι της άποψης του "πρέπει να επικρατεί ουδετερότητα" στα θέματα της Ιστορίας, οπωσδήποτε και της Θεολογίας και μπράβο μας !
ΔιαγραφήΕίναι, επομένως, αδιανόητο να υπάρχει σύγκριση μεταξύ των εκκλησιαστικών πατέρων - σημειωτέον, όσοι πέρασαν τς πύλες της ακαδημαϊκότητας, μετά έριξαν μαύρη πέτρα πίσω τους - της πρώτης χιλιετίας μΧ. και όσων (νεοτέρων) τους ακολούθησαν.
Αν ο άγιος Νεκτάριος αγιοποιήθηκε δια λόγους θαυματουργίας ή ορθόδοξης διδασκαλίας, αυτό κατά τη γνώμη μου δύναται να απαντηθεί εκ του γεγονότος ότι χρειάστηκαν 40 χρόνια προκειμένου να αλλοιωθεί το αναλλοίωτο σκήνωμά του. Η ακαδημαϊκότητα (επιστήμη) έβαλε κι εδώ το (βρόμικο) χεράκι της, ώστε να επέλθει η πλήρης αποσύνθεση του αγίου λειψάνου.
Μας μοστράρεις τις υποτροφίες, τα διδακτορικά, τους ακαδημαϊκούς τίτλους και τα πανεπιστημιακά ονόματα όπως μόστραραν τις χάντρες κάποτε στους ιθαγενείς. Κράτα τα για τον εαυτό σου.
ΔιαγραφήΤην ξέρουμε την πίστη μας Καρδάση. Δεν περιμένουμε να τη μάθουμε από κοσμικούς καριερίστες. Ατύχησες.