"Ο θόρυβος της πτώσης
του Σταυρού αντηχεί παντού
και κάνει όλη τη Δύση να ριγήσει".
Γράφει ο Παναγιώτης Αποστόλου.
Τότε, Τρίτη 29 Μαΐου 1453, σήμερα πάλι Τρίτη 29 Μαϊου 2012.
Εκεί, στα γλαυκά παράλια της Μικράς Ασίας άστραψε η χαραυγή του Ελληνικού πνεύματος και καταύγασε την αιωνιότητα.
Εκεί, το πρώτο φως της ποίησης το εκήβολο. Εκεί, των φιλοσόφων Ελλήνων ο λαμπρός αστερισμός που οι λαμπηδόνες του εξακολουθούνε να .....
λάμπουνε στη φωτοβόλο και άχρονη τροχιά του πνεύματος. Πανάρχαια, βαθύρριζη και αδιάφθορη η ρωμιοσύνη από την εποχή των προελλήνων μέχρι (βίντεο) ...
σήμερα.
Εκεί, στην κορυφή, στην αγκαλιά του Βοσπόρου στέκει περήφανη η Κωνσταντινούπολη, η Πόλη των πόλεων, η πόλη των δύο κόσμων. Η Πόλη του Βυζαντίου, η Πόλη μας, που ξυπνά και ικανοποιεί τις αισθήσεις μας, η Πόλη που πάντοτε μας σαγηνεύει.
Η Αυτοκρατόρισσα Κωνσταντινούπολη που γεννήθηκε επί Μεγάλου Κωνσταντίνου στο πλαίσιο των σχεδίων του για την ανανέωση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και έμελλε να γίνει η Βασιλεύουσα των Ελλήνων.
Η δικιά μας Πόλη, με τις γειτονιές του Πέρα, που ακόμα ακούς Ελληνικά, το Ζάππειο Παρθεναγωγείο, το Ζωγράφειο Γυμνάσιο, τους επτά λόφους, τις ακτές του Βοσπόρου, την Αγιά Σοφιά. Στην Πόλη, όπου και εάν σταθείς, νιώθεις ένα συναίσθημα, το ίδιο πάντα, να διαπερνά την ραχοκοκαλιά σου, το συναίσθημα της μεγαλοπρέπειας του Βυζαντίου. Εκεί όμως που σταματά ο νους σου, είναι όταν στέκεσαι μπροστά στην Αγιά Σοφιά και θαυμάζεις το μεγαλείο της.
Εκεί, τελειώνουν τα λόγια και πλημμυρίζεις όμορφα συναισθήματα.
Εκεί, η μηχανή του χρόνου σαν ανεμοστρόβιλος παίρνει το μυαλό σου και το γυρίζει πολύ πίσω, τότε στις 6 Ιανουαρίου του 1449. Αυτή την ημέρα, στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο κάστρο του Μιστρά, γίνεται η στέψη του τελευταίου Αυτοκράτορα της πόλεως, του Κωνσταντίνου ΙΑ Δραγάση.
Αυτός έμελλε να είναι ο Αυτοκράτορας που θα σήκωνε όλη την ευθύνη και το βάρος των περιστάσεων μιας ήδη κατακρεουργημένης Κωνσταντινούπολης, από τους Φράγκους κατά την πρώτη Άλωση του 1204.
Μετά τα ολέθρια αποτελέσματα λοιπόν της 4ης Σταυροφορίας, ο προκάτοχος του Κωνσταντίνου, Ιωάννης Παλαιολόγος, στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει κάποια ουσιαστική βοήθεια από την Δύση, με βάση την ένωση των εκκλησιών, δημιούργησε μεγάλο διχασμό στο λαό και οι άγριες διαμάχες αποδυνάμωσαν το φρόνημα και την αγωνιστική του ετοιμότητα, παραμελώντας την συντήρηση των τειχών.
Αυτά τα απομεινάρια μιας άλλοτε κραταιάς Αυτοκρατορίας θα παραλάμβανε ο Παλαιολόγος γνωρίζοντας πόσο δύσκολο έως αδύνατο ήταν να ξαναζωντανέψει τη Βασιλεύουσα και να σωθεί η Αυτοκρατορία.
Όμως, ο Παλαιολόγος είχε αξιοθαύμαστη αποφασιστικότητα, πίστη και συναίσθηση του χρέους του προς την πατρίδα και αποφάσισε να εκτελέσει το θέλημα του Θεού, όποιο και εάν ήταν αυτό.
Θέλημα που οδήγησε στη Δευτέρα 28 Μαΐου 1453.
Μέσα στην κατάμεστη Αγιά Σοφία ο Κωνσταντίνος περιμένει καρτερικά να αφουγκραστούν οι συμμαχητές του την δική του ακλόνητη απόφαση για τον υπέρ πάντων αγώνα. Προσεύχεται στη Μεγαλόχαρη Παναγιά, την Υπέρμαχο Στρατηγό για συναπόφαση «Αποθάνωμεν υπέρ Χριστού Πίστεως και της Πατρίδος ημών».
Και αφού η απόφαση επάρθη και αγαλλιάζει η καρδιά του, με αγέρωχο ύφος αγκαλιάζει έναν-έναν τους στρατιώτες του, ζητώντας ταυτόχρονα συγγνώμη και μεταλαμβάνει των Αχράντων Μυστηρίων. Είναι έτοιμος πλέον απέναντι Θεού και ανθρώπων για την τελειωτική μάχη.
Τρίτη 29 Μαΐου 1453.
Οι υπερασπιστές της Πόλεως είναι 9.000 Έλληνες Βυζαντινοί και μερικοί ξένοι μισθοφόροι, με 26 πλοία, ενώ οι άπιστοι απαριθμούν 258.000 με 400 πλοία. Η μάχη είναι άνιση και η πολύμηνη τιτανομαχία μιας πολιορκίας λαμβάνει τέλος.
Ο Κωνσταντίνος μάχεται γενναία, άλλοτε φροντίζοντας τους λαβωμένους συντρόφους του, άλλοτε επιβλέποντας την επιδιόρθωση των τειχών και άλλοτε κοιτώντας προς την θάλασσα, προσμένοντας την βοήθεια που του είχε υποσχεθεί ο Πάπας. Το τέλος πλησιάζει, αλλά ο Κωνσταντίνος μένει αγέρωχος και αναφωνεί προς τους συντρόφους του:
«Εάν η Πόλις μου απωλεσθεί, θα απωλεσθώ μαζί της».
Λίγες ώρες αργότερα, πριν την τελική επίθεση, όταν ο πολιορκητής Μεχμέτ του μηνύει να παραδώσει την Πόλη, με αντάλλαγμα να φύγει ελεύθερος με όλα του τα υπάρχοντα και να γίνει αφέντης του Μοριά, εκείνος ως μεγάλος Έλληνας σηκώνει το ανάστημά του, ανάστημα ιερό και θεϊκό και λέει:
«το δε την Πόλιν σοι δούναι, ουκ εμόν εστίν ούτ΄ άλλου των κατοικούντων εν ταύτη. Κοινή γαρ γνώμη, πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών».
Η κερκόπορτα ανοίγει. Η άμυνα καταρρέει και ο εχθρός ξεχύνεται ως πεινασμένο θηρίο και αρχίζει να καταστρέφει και να λεηλατεί. Ορμάει σε παλάτια και αρχοντικά, σε μοναστήρια και εκκλησιές. Σφαγιάζει και κακοποιεί άνδρες και γυναικόπαιδα. Αποκαθηλώνει κάθε σύμβολο της Χριστιανικής πίστεως μέχρι και τον Σταυρό που επί χίλια χρόνια δέσποζε στο ψηλότερο σημείο του κάστρου.
Ο θόρυβος της πτώσης του Σταυρού αντηχεί παντού και κάνει όλη τη Δύση να ριγήσει.
Μια Δύση που ποτέ δεν ανταποκρίθηκε στην υποσχεθείσα βοήθεια προς την Βασιλεύουσα.
Η κερκόπορτα άνοιξε και έκρινε την τύχη του κόσμου και την Ιστορία της Βασιλεύουσας.
29 Μαΐου 1453, μια αποφράδα ημέρα για την Ρωμιοσύνη.
Η άλωση της Κωνσταντινουπόλεως είναι ιστορικό γεγονός με κοσμοϊστορική σημασία. Είναι ίσως από τις δραματικότερες στιγμές της ανθρώπινης ιστορίας.
Είναι το τέλος μιας ιστορίας που οδήγησε την ανθρωπότητα, μέσα σε λίγες στιγμές από το φως στο σκοτάδι.
Αμέσως μετά την άλωση, ο σκλάβος δεν μπορεί να πιστέψει, ότι αυτός ο γίγαντας, ο πρωτοφανής στρατιώτης της ελευθερίας, σκοτώθηκε.
Δεν σκοτώθηκε, αλλά υπάρχει, λέει, μαρμαρωμένος και μια μέρα θα αναστηθεί.
Έτσι, γεμάτος θαυμασμό για τον αγώνα και την θυσία του Μεγάλου Αυτοκράτορα και προσπαθώντας να αναπτερώσει τις ελπίδες του πολύπαθου Έθνους μας, ο λαός συνθέτει το τραγούδι της Αγιά Σοφιάς.
Ένα τραγούδι που αποτελεί σύνθημα ψυχής, ένα τραγούδι που επέζησε σε όλη τη Βαλκανική Χερσόνησο και τη Μ. Ασία και θεωρήθηκε βάση και ξεκίνημα πολλών απελευθερωτικών αγώνων και επαναστάσεων εναντίον του κατακτητή σ' ολόκληρη αυτή την περιοχή. Αυτό το δημοτικό τραγούδι συγκινεί ακόμη και μέχρι σήμερα τις γενεές Ελλήνων.
«Σημαίνει ο Θιος, σημαίνει η γης, σημαίνουν τα επουράνια,
σημαίνει κι η Αγιά Σοφιά, το μέγα μοναστήρι,
με τετρακόσια σήμαντρα κι εξήντα δύο καμπάνες, κάθε καμπάνα
και παπάς, κάθε παπάς και διάκος.
Ψάλλει ζερβά ο βασιλιάς, δεξιά ο πατριάρχης
κι απ’ την πολλή την ψαλμουδιά εσειόντανε οι κολόνες.
Να μπούνε στο χερουβικό και να ‘βγει ο βασιλέας.
φωνή τους ήρθε εξ ουρανού κι απ’ αρχαγγέλου στόμα:
Πάψετε το χερουβικό κι ας χαμηλώσουν τα’ άγια,
παπάδες πάρτε τα γιερά και σεις κεριά σβηστείτε,
γιατί είναι θέλημα Θεού η Πόλη να τουρκέψει.
Μον’ στείλτε λόγο στη φραγκιά, να ‘ρωτούνε τρία καράβια
το να πάρει το σταυρό και τα’ άλλο το βαγγέλιο,
το τρίτο, το καλύτερο, την άγια τράπεζά μας,
μη μας την πάρουν τα σκυλιά και μας τη μαγαρίσουν.
Η Δέσποινα ταράχθηκε κι εδάκρυσαν οι εικόνες.
«Σώπασε, κυρά Δέσποινα, και μη πολύ δακρύζεις,
Πάλι με χρόνους με καιρούς, πάλι δικά μας είναι».
Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, που έχει πλέον, εξέχουσα θέση στο Πάνθεο των Αθανάτων, υπήρξε ο απόγονος του Λεωνίδα και ο πρόγονος του Αθανάσιου Διάκου, του Παπαφλέσσα και του Κολοκοτρώνη.
Του γέρου του Μωριά, που όταν «πατήθηκε» το Ναύπλιο και του ζητήθηκε από τον ναύαρχο Χάμιλτον, να ζητήσει από τους Τούρκους συμβιβασμό και η Αγγλία να μεσιτεύσει, απάντησε αγέρωχα και υπερήφανα, όπως πρέπει σε έναν Έλληνα:
«Αυτό δεν γίνεται ποτέ, Ελευθερία ή θάνατος.
Εμείς καπετάν Άμιλτον, ποτέ συμβιβασμόν δεν ακάμαμεν με τον Τούρκον. Άλλους έκοψε, άλλους σκλάβωσε με το σπαθί και άλλοι, καθώς εμείς, εζούσαμεν ελεύθεροι από γενεάς εις γενεά. Ο βασιλεύς μας εσκοτώθη, καμία συνθήκη δεν έκαμε».
Σήμερα, η πατρίδα μας βιώνει την Τρίτη Άλωση και έχουμε όλοι μερίδιο ευθύνης.
Γιατί, δώσαμε την ευκαιρία να μας κυβερνούν γυμνοσάλιαγκες και χαμαιλέοντες πολιτικοί, άθλια ερπετά της γης, οι οποίοι ξέρουν μόνο, με τον γείτονα, να κάνουν κουμπαριές και να χορεύουν ζεϊμπέκικο. Αυτοί οι χαμηλουψείς ηγέτες, που έχουν κάνει κανόνα της ζωής τους το «μια ζωή την έχουμε εάν δεν την γλεντήσουμε τι θα καταλάβουμε τι θα καζαντίσουμε», του Δημήτρη Χορν!
Όμως, ο Ελληνισμός είναι η κιβωτός της ψυχής μας με διαχρονικές και αδιαπραγμάτευτες αξίες την Ιστορία μας και την Εθνική μας ταυτότητα. Η υπεράσπιση της πατρίδας και της θρησκείας μας είναι το χρέος μας με τη θυσία μας.
Μένοντας λοιπόν, πιστοί στην θυσία του Μαρμαρωμένου Βασιλιά, βροντοφωνάζουμε με μια φωνή:
« ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΔΕΝ ΘΑ ΣΕ ΠΡΟΔΩΣΩ ΠΟΤΕ»!
Όλα ωραία και καλά και γλαφυρά μας τα περιγράφει ο θρύλος, για τον τελευταίο Κων/νο, αλλά ποιά είναι η πραγματικότητα; Ο Κων/νος έπεσε υπέρ Πατρίδος, αλλά όχι υπέρ Πίστεως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσεύχεται στη Μεγαλόχαρη Παναγιά "Αποθανώμεν υπέρ Χριστού Πίστεως και της Πατρίδος ημών". Αλλά ποιανού Χριστού και ποιάς Παναγιάς; Του Παπικού Χριστού και της Φραγκοπαναγιάς; Πως τόλμησε να προσευχηθεί στον περικαλή Ναό, που ο ίδιος είχε μολύνει 5 μήνες πριν; Ούτε και τη έσχατη αυτή στιγμή δεν ζήτησε συγγνώμη, για το ανοσιούργημά του. Αλλά, ας αφήσουμε τον άγιο Νεκτάριο να μας τα διηγηθεί:
Ο Κων/νος ΙΑ΄ είναι Ουνίτης και ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου (1449-1453). Ακολούθησε την πολιτική του αδελφού του Ιωάννη Η΄, τον οποίον διαδέχθηκε, ως προς την ένωση. Κατά τη βασιλεία του έγινε Σύνοδος στην Κων/πολη με συμμετοχή των Πατριαρχών Αλεξανδρείας Φιλόθεου, Αντιοχείας Ανανία, Ιεροσολύμων Θεοφάνη και αρκετών Ιεραρχών του θρόνου της Κων/πολης. Η Σύνοδος αυτή (1450) καθαίρεσε τον Πατριάρχη Κων/πόλεως Γρηγόριο Γ΄ Μάμμα, λόγω φιλενωτικής πολιτικής και ανέδειξε νέο Πατριάρχη τον Αθανάσιο Β΄. Ο Μάμμας απέδρασε στην Ιταλία, όπου και απεβίωσε. Ο αυτοκράτορας δεν αναγνώρισε την απόφαση της Συνόδου, αλλά αντίθετα επιζητούσε βοήθεια από τον πάπα Νικόλαο Ε΄ για την απόκρουση των Τούρκων και υποσχόταν: «να συντεθώσι τη ομονοία και ενώσει τη γεγονυία εν Φλωρεντία και λάβη το μνημόσυνον ο Πάπας εν τη Μεγάλη Εκκλησία και ο Πατριάρχης Γρηγόριος επιστρέψη εν τω θρόνω αυτού» (Δούκας, σελ. 252). Ο Πάπας απέστειλε τον καρδινάλιο Σαβίνων Ισίδωρο (πρώην Μητροπολίτη Κιέβου) προς τον αυτοκράτορα, χωρίς βοήθεια πριν ή επιτευχθεί η ένωση. Έτσι στις 12 Δεκεμβρίου 1452 ο καρδινάλιος Ισίδωρος χοροστάτησε πανηγυρικής θ. λειτουργίας εις την Αγία Σοφία παρόντων, του αυτοκράτορα, των συγκλητικών και τινών κληρικών. Το πλείστον των κληρικών και μοναχών απουσίαζε. Στη λειτουργία Ορθοδόξων και Παπικών μνημονεύθηκε ο Πάπας Νικόλαος Ε΄ και ο εξόριστος Πατριάρχης Γρηγόριος Γ΄ Μάμμας, εις αυτήν δε αναγνώσθηκε από τον καρδινάλιο, για πρώτη φορά, ο ενωτικός όρος της συνόδου της Φλωρεντίας (αγίου Νεκταρίου, τα αίτια του σχίσματος, τ. Β΄, σελ. 260-262). Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Γ΄ Μάμμας υπήρξεν ο μοναδικός Πατριάρχης των Ορθοδόξων και των Λατίνων, καθότι είχε ορισθεί από τον πάπα Ευγένιο Δ΄ και ως Λατίνος Πατριάρχης Κων/πόλεως! Σημειωτέον, ότι Λατίνοι Πατριάρχες Κων/πόλεως ορίζοντο από τον Πάπα ήδη από το 1204.
Γι' αυτό το λόγο, πριν να ξαναλειτουργήσει ποτέ η Αγία Σοφία θα πρέπει να τελεσθεί αγιασμός, για να "ξεμαγαριστεί" από την ουνίτικη λειτουργία της 12 Δεκεμβρίου 1452.
ΙΚ
1/3
ΔιαγραφήΓέγονεν. Το Γενάρη του 1919 λειτούργησε κάτω από τους χιλιόχρονους θόλους της Αγια-Σοφιάς ο παπα Νουφράκης αποσπώντας δημοσίως μεν επίπληξη, αλλά ιδιωτικώς συγχαρητήρια από τον Ελευθέριο Βενιζέλο.
Μια ομάδα Ελλήνων αξιωματικών με επικεφαλής το γενναίο κρητικό και μαζί του τον ταξίαρχο Φραντζή, τον Ταγματάρχη Λιαρομάτη, το Λοχαγό Σταματίου και τον Υπολοχαγό Νικολάου αγνάντευαν από το πλοίο την πόλη και την Αγια-Σοφιά, κρύβοντας βαθιά μέσα στην καρδιά τους το μεγάλο μυστικό τους, τη μεγάλη απόφαση που είχαν πάρει το περασμένο βράδυ, ύστερα από πρόταση και έντονη επιμονή του λιονταρόψυχου Κρητικού παπα-Λευτέρη Νουφράκη. Να βγουν δηλαδή στην πόλη και να λειτουργήσουν στην Αγια-Σοφιά.
Όλοι τους ήταν διστακτικοί, όταν άκουσαν τον παπα - Λευτέρη να τους προτείνει το μεγάλο εγχείρημα. Ήξεραν ότι τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα.
Η Αγια-Σοφιά, ήταν ακόμη τζαμί, σίγουρα κάποιοι φύλακες θα ήταν εκεί, κάποιοι άλλοι θα πήγαιναν για προσευχή, δεν ήταν δύσκολο από τη μια στιγμή στην άλλη να γεμίσει η εκκλησία. Ύστερα ήταν και οι ανώτεροί τους που δεν θα έβλεπαν με καλό μάτι αυτή την ενέργεια, η οποία σίγουρα θα προκαλούσε θύελλα αντιδράσεων από τους "συμμάχους" για την "Προκλητικότητα" της. Ίσως μάλιστα να δημιουργείτο και διπλωματικό επεισόδιο που θα έφερνε σε δύσκολη θέση την Ελληνική κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. Όμως ο παπα-Λευτέρης έχει πάρει την απόφασή του, ήταν αποφασιστικός και κατηγορηματικός.
- Αν δεν έρθετε εσείς, θα πάω μοναχός μου! Μόνο ένα ψάλτη θέλω. Εσύ, Κωνσταντίνε (Λιαρομάτη), θα μου κάνεις τον ψάλτη;
- Εντάξει, παππούλη, του απάντησε ο Ταγματάρχης, που πήρε και αυτός την ίδια απόφαση, κι όλα πια είχαν μπει στο δρόμο τους.
2/3
ΔιαγραφήΤελικά, μαζί τους πήγαν και οι άλλοι.
Το πλοίο που μετέφερε τη Μεραρχία είχε αγκυροβολήσει στ' ανοιχτά, γι αυτό επιβιβάστηκαν σε μια βάρκα στην οποία κωπηλατούσε ένας Ρωμιός της Πόλης και σε λίγο αποβιβάστηκαν στην προκυμαία. Ο Κοσμάς, ο ντόπιος βαρκάρης, έδεσε τη βάρκα και τους οδήγησε από το συντομότερο δρόμο στην Αγια-Σοφιά. Η πόρτα ήταν ανοιχτή λες και τους περίμενε. Ο Τούρκος φύλακας κάτι πήγε να πει στη γλώσσα του, όμως τον καθήλωσε στη θέση του και τον άφησε άφωνο ένα άγριο κι αποφασιστικό βλέμμα του Ταξίαρχου Φραντζή. Όλοι μπήκαν μέσα σε ευλάβεια και προχώρησαν κάνοντας το σταυρό τους. Ο παπα-Λευτέρης ψιθύρισε με μεγάλη συγκίνηση: "Εισελεύσομαι εις τον οίκον σου, προσκυνήσω προς Ναόν Αγίον σου εν φόβω...".
Προχωρεί γρήγορα, δεν χρονοτριβεί. Εντοπίζει το χώρο στον οποίο βρισκόταν το Ιερό και η Αγία Τράπεζα. Βρίσκει ένα τραπεζάκι, το τοποθετεί σ' αυτή τη θέση, ανοίγει την τσάντα του, βγάζει όλα τα απαραίτητα για τη Θεία λειτουργία, βάζει το πετραχήλι του και αρχίζει
- Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων.
- Αμήν, αποκρίνεται ο Ταγματάρχης Λιαρομάτης και η Θεία Λειτουργία στην Αγια-Σοφιά έχει αρχίσει. Μακάρι να μας αξιώσει ο Θεός να την ολοκληρώσουμε, σκέφτονται όλοι, και σταυροκοπιούνται με κατάνυξη. Οι αξιωματικοί μοιάζουν να τα 'χουν χαμένα, όλα έγιναν τόσο ξαφνικά και φαίνονται απίστευτα.
Η Θεία Λειτουργία προχωρεί κανονικά. Η Αγια-Σοφιά ύστερα από 466 ολόκληρα χρόνια ξαναλειτουργείται!! Ο παπα-Λευτέρης συνεχίζει. Όλα γίνονται ιεροπρεπώς, σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας. Ακούγονται τα "ειρηνικά", το "Κύριε ελέησον", "ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού...", που γράφτηκε από τον ίδιο τον Ιουστινιανό με την προσταγή και την φροντίδα του οποίου χτίστηκε και η Αγια - Σοφιά. Ακολουθεί η Μικρή Είσοδος, το "Τη Υπερμάχω Στρατηγώ...", ο Απόστολος από τον Ταξίαρχο Φραντζή και το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα από τον παπα-Λευτέρη. Χρέη νεωκόρου εκτελεί ο Υπολοχαγός Νικολάου.
Στο μεταξύ η Αγια-Σοφιά αρχίζει να γεμίζει με Τούρκους. Ο παπα-Νουφράκης δεν πτοείται και συνεχίζει. Οι άλλοι κοιτάζουν σαστισμένοι πότε τον ατρόμητο παπά και πότε τους Τούρκους που μέχρι εκείνη τη στιγμή παρακολουθούν σιωπηλοί μη μπορώντας ίσως να πιστέψουν στα μάτια τους, γιατί αυτό που γινόταν εκείνη την ώρα μέσα στην Αγια-Σοφιά, ήταν πραγματικά κάτι το απίστευτο.
Μετά το Ευαγγέλιο ακολουθεί το Χερουβικό από τον Ταγματάρχη Λιαρομάτη, ενώ ο παπα-Λευτέρης τοποθετεί το αντιμήνσιο πάνω στο τραπεζάκι, για να κάνει την Προσκομιδή. Οι Τούρκοι συνεχώς πληθαίνουν. Οι ώρες είναι δύσκολες, αλλά και ανεπανάληπτες, επικές. Ο παπα-Νουφράκης συνεχίζει. Βγάζει από την τσάντα ένα μικρό Αγιο Ποτήριο, ένα δισκάριο, ένα μαχαιράκι, ένα μικρό πρόσφορο κι ένα μικρό μπουκαλάκι με νάμα. Με ιερή συγκίνηση και κατάνυξη κάνει την προσκομιδή, ενώ ο Λιαρομάτης συνεχίζει να ψάλει το Χερουβικό. Όταν ολοκλήρωσε την Προσκομιδή, στρέφεται στον Υπολοχαγό Νικολάου, του λέει ν' ανάψει το κερί για να ακολουθήσει η Μεγάλη Είσοδος. Ο νεαρός Υπολοχαγός προχωρεί μπροστά με το αναμμένο κερί και ακολουθεί ο παπάς βροντοφωνάζοντας: "Πάααντων ημών μνησθείη Κύριος ο Θεός..."
Στη συνέχεια ακολουθούν οι "Αιτήσεις" και το "Πιστεύω", το οποίο είπε ο Φρατζής .
3/3
ΔιαγραφήΣτο μεταξύ η Αγια-Σοφιά, έχει γεμίσει με Τούρκους κι ανάμεσά τους υπάρχουν και πολλοί Έλληνες της Πόλης, που βρέθηκαν εκεί αυτή την ώρα και παρακολουθούν με συγκίνηση τη λειτουργία, χωρίς να τολμούν να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους "δια τον φόβον των Ιουδαίων" δηλαδή των Τούρκων. Μόνο κάποιες στιγμές δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα δάκρυα που τρέχουν από τους οφθαλμούς τους και για να μην προδοθούν φροντίζουν και τα σκουπίζουν πριν γίνουν "πύρινο" ποτάμι και τότε ποιός θα μπορούσε να τα συγκρατήσει.
Η Λειτουργία στο μεταξύ φτάνει στο ιερότερο σημείο της, την Αναφορά. Ο παπα-Λευτέρης με πάλλουσα από τη συγκίνηση φωνή λέει: "Τα σα εκ των Σω, Σοι προσφέρομεν κατά πάντα και δια πάντα". Όλοι οι αξιωματικοί γονατίζουν και η φωνή του Ταγματάρχη Λιαρομάτη ακούγεται να ψέλνει το "Σε υμνούμεν, Σε ευλογούμεν, Σοι ευχαριστούμεν Κύριε και δεόμεθά Σου ο Θεός ημών". Σε λίγη ώρα η αναίμακτη θυσία του κυρίου μας έχει τελειώσει στην Αγια-Σοφιά, ύστερα από 466 ολόκληρα χρόνια!! Ακολουθεί το "Αξιον Εστί", το "Πάτερ ημών"... το "Μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης προσέλθετε" και όλοι οι αξιωματικοί πλησιάζουν και κοινωνούν τα Αχραντα Μυστήρια. Ο παπα-Λευτέρης λέει γρήγορα τις ευχές και ενώ ο Λιαρομάτης ψέλνει το "Ειη το όνομα Κυρίου ευλογημένον..." καταλύει το υπόλοιπον της Θείας Κοινωνίας και απευθυνόμενος στον Υπολοχαγό Νικολάου του λέει: "Μάζεψέ τα γρήγορα όλα και βάλτα μέσα στην τσάντα". ‘Υστερα κάνει την Απόλυση!
Η Θεία Λειτουργία στην Αγια-Σοφιά, έχει ολοκληρωθεί. Ένα όνειρο δεκάδων γενεών Ελλήνων έχει γίνει πραγματικότητα. Ο παπα-Νουφράκης και οι τέσσερις αξιωματικοί είναι έτοιμοι να αποχωρήσουν και να επιστρέψουν στο πλοίο. Η Εκκλησία όμως είναι γεμάτη Τούρκους, οι οποίοι έχουν αρχίσει να γίνονται άγριοι, επιθετικοί συνειδητοποιώντας τι ακριβώς είχε συμβεί. Η ζωή τους κινδυνεύει άμεσα. Όμως δε διστάζουν, πλησιάζει ο ένας τον άλλο, γίνονται "ένα σώμα", μια γροθιά και προχωρούν προς την έξοδο.
Οι Τούρκοι είναι έτοιμοι να τους επιτεθούν, όταν ένας Τούρκος αξιωματούχος παρουσιάζεται με την ακολουθία του και τους λέει: "Ντουρούν χέμεν.. (Αφήστε τους να περάσουν). Το είπε με μίσος. Θα ήθελε να βάψει τα χέρια του στο αίμα τους, όμως εκείνη τη στιγμή έτσι έπρεπε να γίνει, αυτό επέβαλαν τα συμφέροντα της πατρίδας του, δεν ήταν χρήσιμο γι αυτούς να σκοτώσουν τώρα πέντε Ρωμιούς αξιωματικούς μέσα στην Αγια-Σοφιά.
Δεν ξεχνά ότι στ' ανοιχτά της Πόλης βρίσκονται δύο ετοιμοπόλεμες Ελληνικές Μεραρχίες κι ακόμη ότι η Κωνσταντινούπολη βρίσκεται ουσιαστικά υπό την επικυριαρχία των νικητών του Α' Παγκοσμίου Πολέμου στους οποίους βέβαια δεν συμπεριλαμβάνονται οι Τούρκοι.
Στο άκουσμα αυτών των λόγων οι Τούρκοι υποχωρούν. Ο παπα-Νουφράκης και οι άλλοι αξιωματικοί βγαίνουν από την Αγια-Σοφιά και κατευθυνόμενοι προς την προκυμαία, όπου τους περιμένει η βάρκα.
Ένας μεγαλόσωμος Τούρκος τους ακολουθεί, σηκώνει ένα ξύλο και ορμά για να χτυπήσει τον παπα-Νουφράκη. Διαισθάνεται, ξέρει ότι αυτός ο παπάς είναι ο εμπνευστής, ο δημιουργός αυτού του γεγονότος.
Ο ηρωικός παπάς σκύβει για να προφυλαχθεί, αλλά ο Τούρκος καταφέρνει και τον χτυπά στον ώμο. Λυγίζει το σώμα του από τον αβάσταχτο πόνο, όμως μαζεύει τις δυνάμεις του, ανασηκώνεται και συνεχίζει να προχωρεί. Στο μεταξύ ο Ταγματάρχης Λιαρομάτης και ο Λοχαγός Σταματίου αφοπλίζουν τον Τούρκο, που είναι έτοιμος για να δώσει το πιο δυνατό κι ίσως το τελειωτικό χτύπημα στον παπά.
Ήδη, πλησιάζουν στη βάρκα. Μπαίνουν όλοι μέσα. Ο Κοσμάς μαζεύει τα σχοινιά και αρχίζει γρήγορα να κωπηλατεί. Σε λίγο βρίσκονται πάνω στο ελληνικό πολεμικό πλοίο ασφαλείς και θριαμβευτές. Βέβαια ακολούθησε διπλωματικό επεισόδιο και οι "σύμμαχοι" διαμαρτυρήθηκαν έντονα στον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος αναγκάστηκε να επιπλήξει τον παπα-Λευτέρη Νουφράκη. Όμως κρυφά επικοινώνησε μαζί του και "τον επαίνεσε και συνεχάρη τον πατριώτη ιερέα, που έστω και για λίγη ώρα ζωντάνεψε μέσα στην Αγια-Σοφιά τα πιο ιερά όνειρα του Έθνους μας".
http://www.kairatos.com.gr/agiasofia.htm
Καλα ειναι ολα αυτα τα αφιερωματα καθε χρονο σαν σημερα 29 Μαιου, αλλα κανενας δεν λεει οτι ο τελευταιος αυτοκρατορας ηταν ουνιτης και μετειχε στην θ λειτουργια την ουνιτικη που τελεστηκε στη αγια Σοφια στις 12 Δεκεμβριου 1452
ΑπάντησηΔιαγραφήΨαξτε το θεμα λιγο και καντε και μια τετοια προσεγγιση μιας και το σαιτ ειναι ευαισθητο σε τετοια θεματα
Ας ψάξουμε και τη αποφράδα ημερομηνία της πραγματικής άλωσης της Πόλης, αφού την 29 Μαϊου 1453 ήταν μια σκιά του παρελθόντος, ο δε "τελευταίος αυτοκράτορας" άραγε πότε ανέλαβε τα καθήκοντά του, ερχόμενος στην Πόλη ως πρόβατον επί σφαγήν.
Διαγραφήη πραγματική αλωση της παραγματικής Πόλης
Διαγραφή(η Πόλη το 1453 ήταν "σκιά" της πραγματικής Πόλης. που αλώθηκε το 1204)
Τέτοια άλωση άραγε μας προετοιμάζουν ξανά οι δυτικοί;
================
Μια πρώτη επίθεση των Σταυροφόρων το πρωί της 9ης Απριλίου 1204 εναντίον του θαλάσσιου τείχους αποκρούστηκε. Στις 12 Απριλίου, όμως η επίθεση επαναλήφθηκε στο τείχος του Κεράτιου. Οι Βενετοί, που είχαν δέσει τις γαλέρες τους ανά δύο και τις είχαν υπερυψώσει με ξύλινες κατασκευές, τις οδήγησαν γεμάτες στρατό κατά των πύργων. Μετά από σκληρή μάχη, το απόγευμα κατόρθωσαν να καταλάβουν δύο πύργους και να δημιουργήσουν πρώτα ένα άνοιγμα στα τείχη και να ανοίξουν τρεις πύλες από όπου άρχιζαν να εισχωρούν στην πόλη. Όταν νύχτωσε, οι Σταυροφόροι είχαν καταλάβει ένα μικρό μέρος της περιοχής κοντά στον Κεράτιο κόλπο. Η βυζαντινή ηγεσία απέδειξε τότε πως δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει τις περιστάσεις. Ο Αλέξιος Ε' Μουρτζούφλος και πολλοί ευγενείς εγκατέλειψαν την πόλη από τις χερσαίες πύλες προς τη Θράκη. Έτσι την επόμενη μέρα οι επιτιθέμενοι άρχισαν να προελαύνουν χωρίς να συναντήσουν ουσιαστική αντίσταση. Η πρωτεύουσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας «έπεσε αφού υπέστη την επίθεση αυτής της εγκληματικής και πειρατικής εκστρατείας που λέγεται Δ' Σταυροφορία»[9].
Μετά την κατάληψη της πόλης, επί τρεις μέρες, οι Λατίνοι μεταχειρίστηκαν με φοβερή σκληρότητα, λεηλατώντας κάθε τι που είχε συγκεντρωθεί, δια μέσου των αιώνων, στην Κωνσταντινούπολη. Τίποτα δεν έμεινε σεβαστό: οι εκκλησίες, τα λείψανα, τα μνημεία τέχνης. Οι ιππότες της Δύσης και οι στρατιώτες τους, καθώς και οι Λατίνοι μοναχοί και ηγούμενοι, έλαβαν και αυτοί μέρος στη λεηλασία. Ο Νικήτας Χωνιάτης, αυτόπτης μάρτυρας της κατάληψης της πόλης, δίνει μια τρομακτική εικόνα της λεηλασίας, της βίας και της ερήμωσης που έφεραν οι Σταυροφόροι.
Κατά τη διάρκεια των τριών ημερών λεηλασίας, χάθηκαν πολλά πολύτιμα έργα τέχνης, πολλές βιβλιοθήκες λαφυραγωγήθηκαν και πολλά χειρόγραφα καταστράφηκαν, ενώ η Αγία Σοφία λεηλατήθηκε ανελέητα. Ο Βιλλεαρδουίνος παρατηρεί ότι «από την εποχή της δημιουργίας του κόσμου, ποτέ, σε καμία πόλη, δεν κατακτήθηκαν τόσα λάφυρα»[10]. Μετά από αυτή την Σταυροφορία, όλη η δυτική Ευρώπη κοσμήθηκε με τους θησαυρούς της Κωνσταντινούπολης, ενώ οι περισσότερες από τις εκκλησίες της Δυτικής Ευρώπης απέκτησαν μέρος από τα «ιερά λείψανα» της πόλης. Το μεγαλύτερο μέρος των λειψάνων, που βρίσκονταν σε μοναστήρια της Γαλλίας, καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης (1789). Τα τέσσερα ορειχάλκινα άλογα που αποτελούσαν ένα από τα καλύτερα στολίδια του Ιπποδρόμου της Κωνσταντινούπολης, μεταφέρθηκαν από τον Δάνδολο στην Βενετία, όπου και διακοσμούν σήμερα την εξώθυρα του καθεδρικού ναού του Αγίου Μάρκου.
Οταν εστειλα το σχολιο μου στις 10.19 δεν ειχε αναρτηθη το σχολιο του ΙΚ να λοιπον που υπαρχει και πιο επιστημονικη αποψη σε κατι που ειναι μεν ιστορικα αποδεδειγμενο και οχο τοσο γνωστο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς προσεξουν λοιπον οι ιερεις και οι αρχιερεις που σπευδουν να κανουν μνημοσυνα για τον μαρμαρομενο βασιληα....
Ηταν ουνιτης
Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την ανακατάληψη της ΚΠολης το 1261 με τον Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγο, μέχρι την πτώση της το 1453 επί Κων/νου ΙΑ΄ Παλαιολόγου, δηλ. επί σχεδόν 200 χρόνια, βασίλεψαν στην αυτοκρατορία 10 αυτοκράτορες του οίκου των Παλαιολόγων. Εξ αυτών οι 9 δεν υπήρξαν Ορθόδοξοι (Παπόδουλοι, Ουνίτες, ΡΚαθολικοί), ένας δε ίσως θεωρηθεί Ορθόδοξος. Έτσι:
Α/
1/ Αυτοκράτορας Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος (1261-1282)
Ο Μιχαήλ Η΄ σε επιστολή του προς τον Πάπα Ουρβανό Δ΄ μεταξύ άλλων αναφέρει: «….. ενώ είσθε ο πρώτος κατά τον βαθμόν μεταξύ των επισκόπων, προτιμάτε τον πόλεμον αντί της ειρήνης και της αγάπης μεταξύ των Χριστιανών….. Ανήκει ημίν, όστις εστέ ημέτερος πατήρ, να προλάβητε ημάς…..» και ταύτα 200 χρόνια μετά το Σχίσμα. Σε αυτό το ύφος είναι και η επιστολή του προς τον Πάπα Κλήμη Δ΄ (αγ. Νεκταρίου, Τα αίτια του Σχίσματος, τ. Β΄, σελ. 123 και 127). Προς επίτευξη της εύνοιας από τον Κλήμη, έστειλε χρήματα στους Καρδιναλίους. Υπέγραψε τον ενωτικό όρο της συνόδου της Λυών του 1274, δια του υιού του Ανδρόνικου και εξαπέλυσε διωγμό κατά των ανθενωτικών (ως ανωτέρω, σελ. 135). Λόγω της γενικής αγανάκτησης από την φιλοπαπική του πολιτική και τους διωγμούς που εξαπέλυσε δεν τάφηκε με βασιλικές τιμές, όταν απεβίωσε, αλλά αφέθηκε σε ερημικό μέρος, όπου τον έφαγαν τα όρνεα!.
2/ Αυτοκράτορας Ανδρόνικος Β΄ Παλαιολόγος (1282-1320)
Αποκήρυξε την ένωση της Λυών, αλλά κατόπιν διεξήγαγε συζητήσεις με τον Πάπα για την Ένωση. Νυμφεύθηκε το 1284 με την Ιολάνδη, κόρη του μαρκησίου Γουλιέλμου Ζ΄ Μομφερατικού. Η Ιολάνδη μετονομάσθηκε σε Ειρήνη και το 1303 εγκατεστάθη στη Θεσ/νίκη, όπου άσκησε δική της πολιτική (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. Θ΄, σελ. 138).
3/ Αυτοκράτορας Ανδρόνικος Γ΄ Παλαιολόγος (1328-1341)
Ο Ανδρόνικος Γ΄ κατά πάσαν πιθανότητα είχε προσχωρήσει στον Καθολικισμό (Πισιδίας Μεθόδιου, Έλληνες και Λατίνοι, σελ. 298).
4/ Αυτοκράτορας Ιωάννης Ε΄ Παλαιολόγος (1341-1391)
Ο Ιωάννης Ε΄, του οποίου η μητέρα ήταν καθολική, έστειλε στον πάπα Ιννοκέντιο ΣΤ΄ (1352-1362) επιστολή με την οποία ζητούσε στρατιωτική βοήθεια, με αντάλλαγμα την υπαγωγή της Εκκλησίας στη δικαιοδοσία του εντός έξη μηνών, αργότερα δε και αφού ασπάσθηκε τον καθολικισμό, ζήτησε τη βοήθεια του πάπα Ουρβανού Ε΄ μεταβαίνοντας στη Ρώμη το 1369 με σκοπό να ρυθμίσει τις θεολογικές διαφορές που κρατούσαν χωρισμένες τις δυο Εκκλησίες από το 1054. Κατά τη συνάντηση αυτή, ο αυτοκράτορας έσκυψε και φίλησε τον πόδα του Πάπα. Οι διαφορές ρυθμίστηκαν και έγιναν αποδεκτές από τον αυτοκράτορα, που δήλωσε την αφοσίωσή του στον Πάπα υπογράφοντας το σχετικό έγγραφο συμφωνίας, που φυλάσσεται στα αρχεία του Βατικανού. Σύμφωνα με αυτό, ο αυτοκράτορας ομολόγησε επίσημα το δυτικό δόγμα για την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος.
5/ Αυτοκράτορας Ιωάννης ΣΤ΄ Καντακουζηνός (1347-1354)
Αλλά και ο αντίπαλος του Ιωάννη Ε΄, Ιωάννης ΣΤ΄απέστειλε πρεσβεία στον πάπα Κλήμη ΣΤ΄ με δήλωση αφοσίωσης (φθάνοντας στο σημείο να φιλήσει ακόμη το πόδι του ή το πόδι του αλόγου του ή ακόμη τη σκόνη κάτω από αυτό!), χωρίς όμως να τον πείσει για τις ειλικρινείς του διαθέσεις. Στην αυλή του Καντακουζηνού επικρατούσαν οι φιλολατίνοι εκκλησιαστικοί παράγοντες και λόγω της βασιλομήτορας Άννας, που ήταν η ίδια καθολική, αλλά και διότι οι μεικτοί γάμοι δημιουργούσαν ένα παράξενο κλίμα.
ΙΚ
Β/
ΑπάντησηΔιαγραφή6/ Αυτοκράτορας Ανδρόνικος Δ΄ Παλαιολόγος (1376-1379)
Ο Ανδρόνικος Δ΄ ανήλθε στο θρόνο με τη βοήθεια των Γενοβέζων και των Τούρκων. Για τη βοήθεια αυτή έδωσε στον Μουράτ Α΄ την Καλλίπολη, στους δε Γενοβέζους την Τένεδο (Ιστορία, ως ανωτέρω, σελ. 189).
7/ Αυτοκράτορας Ιωάννης Ζ΄ Παλαιολόγος, ο σφετεριστής (1390)
Ανέβηκε στο θρόνο, για λίγους μήνες με την βοήθεια Γενοβέζων και Τούρκων (Ιστορία κ.λπ.). Σημειώνεται, ότι στα διάφορα κενά, που παρουσιάζονται στις χρονολογίες υπήρξαν διεκδικητές διάφοροι, λόγω των εμφυλίων πολέμων.
8/ Αυτοκράτορας Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγος (1391-1425)
Ο Μανουήλ Β΄ συνέχισε την παπόδουλη πολιτική των προκατόχων του και ζήτησε από τον πάπα Μαρτίνο Ε΄ το 1417 τη σύγκλιση Οικουμενικής Συνόδου στην Κων/πολη για την επίτευξη της ένωσης και άρση του Σχίσματος, συναινούντος και του Πατριάρχη Ιωσήφ Β΄. Ο Πάπας συγκατάνευσε και απέστειλε νούντσιο το 1422 με τις προτάσεις του, για να εξετασθούν από τον αυτοκράτορα. Πλην όμως ο Μανουήλ έπαθε ημιπληγία και παρέμεινε ανίκανος επί τρία έτη μέχρι του θανάτου του. Κατόπιν ανέλαβε ο υιός του Ιωάννης Η΄, οπότε σ’ αυτόν δόθηκαν προς εξέταση οι προτάσεις του Πάπα. Σ’ αυτές καλείται η Ανατολή να ακολουθήσει την πίστη που τηρεί η ρωμαϊκή Εκκλησία και να δηλώσει υποταγή προς τον πάπα της Ρώμης. Στην επιστολή του Πάπα αναφέρεται αυτός, ότι είναι «Θεός εν τη γη, διάδοχος του αγίου Πέτρου και Χριστού του Κυρίου και κύριος της οικουμένης». Ακολούθως ο Πάπας μετέβαλε στάση και ζήτησε η Σύνοδος να συγκληθεί στη Ρώμη, καθότι «η ρωμαϊκή Εκκλησία εστί μήτηρ, η δε Ανατολική θυγάτηρ και οφείλει η θυγάτηρ παραγενέσθαι προς την μητέρα». Ο αυτοκράτορας συγκατένευσε, ο Πατριάρχης όμως αρνιόταν. Παρ’ όλη όμως την άρνησή του, ο αυτοκράτορας έστειλε πρέσβεις προς τον Πάπα, ο οποίος εν τω μεταξύ απεβίωσε και τον διαδέχθηκε ο Ευγένιος Δ΄, ο οποίος τους δέχθηκε και απαίτησε πριν γίνει Σύνοδος να παραδοθεί η Πάτρα σε Λατίνο επίσκοπο. Για μια ακόμη φορά η προσπάθεια για ένωση απέτυχε (αγ. Νεκταρίου, ως ανωτέρω, σελ. 185-194).
9/ Αυτοκράτορας Ιωάννης Η΄ Παλαιολόγος (1425-1448)
Ο Ιωάννης Η΄ υπέγραψε τελικά τον ενωτικό όρο της συνόδου Φλωρεντίας που περιλάμβανε το πρωτείο του Πάπα, το Φιλιόκβε, το καθαρτήριο και τον άζυμο άρτο: «Έτι ορίζομεν την αγίαν αποστολική καθέδραν και ρωμαϊκόν αρχιερέα διάδοχον είναι του μακαρίου Πέτρου του κορυφαίου των αποστόλων και αληθή τοποτηρητήν του Χριστού και πάσης της Εκκλησίας κεφαλήν, και πάντων των Χριστιανών πατέρα τε και διδάσκαλον υπάρχειν και αυτώ εν τω μακαρίω Πέτρω του ποιμαίνειν και διευθύνειν και κυβερνάν την καθολικήν Εκκλησίαν υπό του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού πλήρη εξουσίαν παραδεδόσθαι, καθ' ον τρόπον και εν τοις πρακτικοίς των οικουμενικών Συνόδων και εν τοις ιεροίς κανόσι διαλαμβάνεται». Κατέστη επισήμως ο πρώτος Ουνίτης αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Απέθανε την 31η Οκτωβρίου του 1449 και ετάφη χωρίς εκκλησιαστικές τιμές, λόγω της εκτροπής του από το ορθόδοξο δόγμα.
10/ Αυτοκράτορας Κων/νος ΙΑ΄ Παλαιολόγος (1448-1453)
Ο Κων/νος ΙΑ΄ είναι επίσης Ουνίτης και ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου (1449-1453). Τα περί των φιλενωτικών ενεργειών του κατεγράφησαν στο α΄ σχόλιο. Συνοψίζοντας, κατατάσσουμε σε 3 τις φιλοπαπικές τους ενέργειες: α/ Αντέδρασε και δεν αναγνώρισε την απόφαση της Πανορθοδόξου Συνόδου του 1450, που καθαίρεσε τον Ορθόδοξο και ταυτόχρονα Λατίνο πατριάρχη Γρηγόριο Γ΄ Μάμμα. β/ Αναγνώρισε επίσημα της ένωση Φερράρας-Φλωρεντίας. γ/ Παρέστη στην ουνίτικη λειτουργία της 12.12.1252 στη Αγία Σοφία, προεξάρχοντος του καρδιναλίου Ισιδώρου, όπου διαβάστηκε ο ενωτικό όρος και μνημονεύθηκε ο Πάπας Νικόλαος Ε΄ και ο καθαιρεθείς Πατριάρχης Γρηγόριος Γ΄.
Ως εκ των ανωτέρω εκτεθέντων απορούμεν, πως τελούνται μνημόσυνα και τρισάγια σε Μητροπόλεις της χώρας μας, υπερ αναπαύσεως της ψυχής του. Εμείς πάντως, δεν θεωρούμε, ότι το ΥΠΕΡ Πατρίδος υπερισχύει του ΚΑΤΑ της Πίστεως.
ΙΚ
ΝΤΡΟΠΗ και μόνο ΝΤΡΟΠΗ στον τυμβωρύχο ΙΚ για τα όσα εξήμεσε κατά του αυτοκράτορα Κων/νου Παλαιολόγου!Οι Έλληνες της πόλης έπεσαν υπέρ Πίστεως και Πατρίδος!Το γεγονός ότι έσφαλλε με τη συμμετοχή του στην ουνίτικη λειτουργία δεν ακυρώνει την υπέρ πρωτίστως της Πίστεως και ακολούθως της Πατρίδος θυσία του!Αίσχος κε κριτά των πάντων!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, αίσχος για τον ΙΚ, που άντλησε τις πληροφορίες του κυρίως από το βιβλίο του αγίου Νεκταρίου: "Τα αίτια του Σχίσματος", στο οποίο αναγράφονται όλα αυτά τα προδοτικά του Κων/νου ΙΑ΄ κατά της Πίστεως.
ΔιαγραφήΙΚ
Εδώ έφθασε να μας παρουσιάσει τον άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο και το μέγα Βασίλειο σαν υποστηρικτές του παπικού πρωτείου,τι περιμένεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ αδελφέ, γιατί διαστρέφεις την αλήθεια;
ΔιαγραφήΔεν γράψαμε, ότι οι Βασίλειος και Χρυσόστομος υποστήριξαν το παπικό πρωτείο. Αυτά εσύ τα λες.
Εμείς αντίθετα, αν κατάλαβες βέβαια, γράψαμε, ότι τους λόγους των αγίων αυτών τους χρησιμοποιούν οι Παπικοί, για να στηρίξουν το παπικό πρωτείο. Εξ άλλου η Εκκλησία και φυσικά και εμείς είμαστε αντίθετοι του παπικού πρωτείου, που δεν τεκμηριώνεται στο κανονικό Δίκαιο της Εκκλησίας.
Φαίνεται, όμως ότι ευσεβείς (ή μάλλον ευσεβιστές) αδελφοί μας είναι ικανώτατοι στο άθλημα της διαστροφής, πλην όμως δικαιολογούνται, ως απεχθανόμενοι την αλήθεια και ως έχοντες το ακαταλόγιστο.
ΙΚ
Η αλήθεια είναι ότι προφανώς λόγοι διπλωματίας, ελπίδας βοήθειας από τη Δύση, και όχι ότι ήταν εκ πεποιθήσεως ενωτικός, ώθησαν τον Κων/νο Παλαιολόγο να παραστεί στην ενωτική "λειτουργία" στην Αγια Σοφιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντίθετα, ο Νοταράς, Δούκας του στόλου, φάνταζε σαν υπερπατριώτης, γιατί ήταν ανθενωτικός, και τη μέρα εκείνη κραύγασε "καλύτερα Τούρκικο Φακιόλι, παρά Παπική Τιάρα"!
Ορθόδοξος! Πατριώτης! φαντάζει στις διάνοιές μας ο Νοταράς! Και όμως: Είχε φροντίσει να έχει αμύθητους θησαυρούς, από εμπορικές δραστηριότητες, στο εξωτερικό (στη Βενετία), αν και είχε μέγιστο Κρατικό Αξίωμα στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και αυτός και οι λοιποί πλούσιοι και άρχοντες με τα χρήματα αυτά, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην άμυνα, να αγοράσουν κανόνια, να πληρώσουν μισθοφόρους, να εξαγοράσουν συμμάχους κ.λπ.
Αλώθηκε η Πόλη, μπήκε ο Σουλτάνος, και ο Νοταράς δουλοπρεπώς τον συνόδεψε, αλλά ... Γράφει στο χρονικό ο Φραντζής:
Ο Νοταράς παρουσιάστηκε στο σουλτάνο, προσκύνησε και του έδειξε τον τεράστιο θησαυρό, από πολύτιμους λίθους, πλούτη, μαργαριτάρια που είχε κρυμμένο εκτός από τη Βενετία και στην Πόλη!!!. Ο σουλτάνος θαύμασε, γιατί ο θησαυρός αντιστοιχούσε με θησαυρό βασιλέως. Ο Νοταράς, δουλοπρεπώς του είπε: Όλα αυτά, τα είχα φυλάξει για σένα, για να σου τα δώσω δώρο, και τώρα σου τα προσφέρω. Σε ικετεύω να δεχτείς τις παρακλήσεις του ταπεινού δούλου σου, είπε, και ήλπιζε να κερδίσει την ελευθερία του και της οικογένειάς του. Ο σουλτάνος απάντησε: Απάνθρωπο σκυλί και πονηρέ μηχανορράφε, είχες τόσα πλούτη και δεν βοήθησες τον Αυτοκράτορα και δεσποτη σου, την πόλη και την πατρίδα σου; Κα τώρα προσπαθείς να με ξεγελάσεις; Ποιος μου χάρισε την Πόλη και τους θησαυρούς της; Ο Θεός! απάντησε ο Νοταράς. -Αφού μου τα χάρισε ο Θεός, και σας παρέδωσε όλους αιχμάλωτους στα χέρια μου, τι ανοησίες μου λες, πονηρέ; Γιατί δεν μου τα έστειλες πριν να καταλάβω την πόλη; Τότε θα σου χρωστούσα χάρη και ανταμοιβή. Τώρα δε μου τα χαρίζεις εσύ, αλλά ο Θεός!...Τουλάχιστον ας έπειθες τον αφέντη σου να μου παραδώσει την Πόλη, κι εγώ να του παραχωρήσω ένα άλλο μέρος και να μην υπάρχουν τόσοι σκοτωμοί.
Η Άννα, κόρη του Νοταρά, αργότερα έδωσε χρήματα για να απελευθερωθεί ο Σφραντζής, και γι αυτό, αυτός δεν αναφέρει ένα άλλο ταπεινωτικό γεγονός αναφερόμενο από άλλους ιστορικούς. Ο σουλτάνος, ζήτησε από τον Νοταρά να του δώσει το μικρό γιο του για το χαρέμι του. Ο Νοταράς αρνήθηκε. την άλλη μέρα ο πορθητής έδωσε εντολή να σκοτώσουν τον Νοταρά και τους δυο γιους του.
Την προδοσία πολλοί αγάπησαν, τον προδότη ουδείς.
Αντίθετα, ο ιστορικός Φραντζής αφηγείται την ηρωϊκή αντίσταση σε θύλακες άμυνας, των Κρητών που είχαν έρθει με τα πλοία τους να βοηθήσουν. Η Πόλη είχε πέσει, βράδυαζε και κείνοι, δεν παραδινόταν. Δεν δίνουμε τα όπλα μας! Όταν το έμαθε ο πορθητής, με πολύ κόπο κατώρθωσε να τους πείσει ότι ήταν ανώφελο να πολεμούν. Τους έπεισε, μόνο όταν τους επέτρεψε να φύγουν ένοπλοι με πλοία. http://iansta.blogspot.com/2008/09/blog-post_1635.html
Τα φαινόμενα συνεπώς κάποτε απατούν. Ποιος είναι πατριώτης, ποιος είναι ορθόδοξος, ή φίλος των ορθοδόξων, ποιος είναι ενωτικός ή ανθενωτικός, ή συμφεροντολόγος, το κρίνει πάντοτε η ιστορία. Διαβάστε πηγές περί αλώσεως και βυζαντίου και θα εκπλαγήτε. Ένα λιτό παράδειγμα: Λίγοι ενετοί, που παρέστησαν στην υπεράσπιση, αγανάκτησαν όταν "πατριώτες" έλληνες, για να βοηθήσουν, ζητούσαν μισθό! Η Πόλη χανόταν! Και εμείς μαλώνουμε, όταν ένας παραθέτει τις όποιες πηγές του.
Η Πόλη στην πραγματικότητα είχε πέσει από το 1204, ολόκληρη η Βυζαντινή αυτοκρατορία επίσης είχε διαμελιστεί το 1453, ενετοί από δω, γενουάτες από κει, νομάδες μογγόλοι από πέρα, στην πραγματικότητα παρά τον βαρύγδουπο τίτλο, του Αυτοκράτορος, ο Κων/νος Παλαιολόγος δεν διοικούσε παρά το φάντασμα μιας πόλεως, της οποίας ο λαός και τα πλούτη είχαν φυγαδευτεί.
Η αυθαιρεσία και ο υποκειμενισμός στη συναγωγή συμπερασμάτων χαρακτηρίζουν τον ΙΚ.Δε φθάνει να παραθέτουμε χωρία πατερικά και αποσπάσματα από έργα διαφόρων συγγραφεων αλλά και να τα ερμηνεύουμε με βάση το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύχθηκαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράψαμε παραπάνω, ότι οι αυτοκράτορες της δυναστείας των Παλαιολόγων δεν ήταν Ορθόδοξοι. Άλλοι υπήρξαν Παπόδουλοι, άλλοι ΡΚαθολικοί καί άλλοι Ουνίτες όπως οι τελευταίοι δυο αδελφοί, Ιωάννης Η΄ και Κων/νος ΙΑ΄, γιοί του παπόδουλου αυτοκράτορα Μανουήλ Β΄, πολλοί δε από αυτούς είχαν νυμφευθεί ΡΚαθολικές ή είχαν μητέρα ΡΚαθολική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό τους δυο τελευταίους αυτοκράτορες, ο Ιωάννης Η΄ υπέγραψε την "ένωση" με τον Παπισμό και ο αδελφός του Κων/νος ΙΑ΄ την εφάρμοσε επίσημα και όλα αυτά βέβαια για τη λήψη βοήθειας από τον Πάπα, με αντάλλαγμα την Ορθόδοξη Πίστη.
Αλλά και άλλα μέλη της οικογένειας δεν πήγαν πίσω. Η τυμβωρυχία λοιπόν αποκάλυψε, ότι ο αδελφός του τελευταίου αυτοκράτορα, Θωμάς Παλαιολόγος, Δεσπότης του Μορέως, έφθασε στο σημείο να προσφέρει δώρο στον Πάπα λείψανα αγίων, σαν αντάλλλαγμα για τη λήψη βοήθειας! Έτσι:
Ο ιστορικός Γ. Φραντζής, Μέγας Λογοθέτης (δηλ. Πρωθυπουργός) επί Κων/νου ΙΑ΄ Παλαιολόγου, καταγράφει, ότι ο Δεσπότης του Μορέως και αδελφός του αυτοκράτορα, Θωμάς Παλαιολόγος, μετά την κατάληψη της Πελοποννήσου από τους Τούρκους, το 1460, απέσπασε από τον Ι. Ναό της Πάτρας, την κάρα του αγίου Ανδρέα και πήγε στη Ρώμη και την πρόσφερε στον Πάπα Πίο Β΄, σαν αντάλλαγμα βοήθειας, για απελευθέρωση της Πελοποννήσου. Η βοήθεια βέβαια δεν δόθηκε ποτέ, η δε αγία κάρα παρέμεινε στη Ρώμη επί 504 χρόνια, μέχρι την επιστροφή της το 1964 στην Πάτρα.
Έτσι, η δυναστεία των Παλαιολόγων, προκειμένου να σώσει την Πατρίδα, πούλησε τα όσια και τα ιερά της Ορθόδοξης Πίστης στον Παπισμό, είτε με λείψανα αγίων, είτε με την παραδοχή, ότι ο Πάπας έχει το πρωτείο και είναι κεφαλή όλης της Εκκλησίας: "Έτι ορίζομεν την αγίαν αποστολικήν καθέδραν και τον ρωμαϊκόν αρχιερέα εις πάσαν την οικουμένην το πρωτείον κατέχειν..... και αληθή τοποτηρητήν του Χριστού, και πάσης της Εκκληίας κεφαλήν.....". Αυτόν τον επαίσχυντο όρο υπέγραψε ο Ιωάννης Η΄ και αυτόν εφάρμοσε ο αδελφός του Κων/νος ΙΑ΄ με την επίσημη ανάγνωσή του από τον Καρδινάλιο Ισίδωρο, κατά την πανηγυρική "ενωτική" λειτουργία της 12.12.1452 εντός της Αγίας Σοφίας (κατά τον άγιο Νεκτάριο).
Μετά από όλα αυτά υπάρχουν Μητροπολίτες, που τελούν μνημόσυνα υπέρ αναπαύσεως της ψυχής ενός Ουνίτη (δηλ. ενός, που παραδέχεται τον Πάπα, ως αρχηγό της Εκκλησίας!), εκτός εάν η θυσία υπέρ Πατρίδος "ξεπλένει" την προδοσία κατά της Πίστης!
ΙΚ