Τετάρτη 25 Μαρτίου 2009





ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ

ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ 1821

ορτασμός τών θνικών πετείων αποκτά μεγαλύτερη σημασία καί μεταδίδει πιό ούσιαστικά μηνύματα όταν αναζητούμε όχι μόνο τούς πρωταγωνιστές τών πεδίων τών μαχών, αλλά κυρίως όταν ανιχνεύουμε τούς πνευματικούς προδρόμους, αυτούς πού άνοιξαν τόν δρόμο.

Τιμώντας, λοιπόν, τήν 25η Μαρτίου, διπλή πανήγυρη, χριστιανική καί εθνική, καί αναλογιζόμενοι πόσοι ήρωες αγωνίσθηκαν καί θυσιάσθηκαν κατά τήν λληνική πανάσταση, καλόν εναι νά τιμούμε καί τούς πνευματικούς πρωτοπόρους, τούς καθοδηγητές, τούς εμπνευστές.

νας από αυτούς εναι γιος Νικόδημος γιορείτης, ο οποος εκοιμήθη πρίν από 200 ακριβώς χρόνια, στίς 14 ουλίου 1809. φέτος, λοιπόν, πού η κκλησία μας τιμά διαιτέρως τά 200 χρόνια από τήν οσιακή κοίμηση του γίου, άς γράψουμε δυό λόγια γιά τήν συνεισφορά του στήν προετοιμασία τού γώνος.

χι. γιος Νικόδημος δέν οργάνωσε κλέφτες καί αρματολούς, ούτε μετεχε στήν ξέγερση τού παπά -Ευθύμη Βλαχάβα, τήν τελευταία μεγάλη θνική ένοπλη κίνηση πρίν από τό 1821.

Δέν επιασε ποτέ όπλο στά χέρια του.

Ούτε γραψε παναστατικά ή πολιτικά κείμενα όπως Ρήγας Φεραος.

Βοήθησε μέ τόν τρόπο του, τόν Φιλοκαλικό, τόν πνευματικό, τόν συχαστικό, τόν συγγραφικό. ¨

Ο Μοναχός από τή Νάξο μέ τήν εντυπωσιακή θεολογική καί φιλολογική κατάρτιση, ο άνθρωπος πού συνέδεσε τό όνομά του μέ τό γιον ρος, ο σπουδαος αυτός νεοπατερικός συγγραφεύς του 18ου καί των αρχων του 19ου αιώνος δωσε χωρίς τυμπανοκρουσίες τόν δικό του αγώνα.


Μέ τό κομποσχοίνι, μέ τή νοερά προσευχή, μέ τήν πέννα, μέ τά βιβλία, μέ τόν γνήσιο πατριωτισμό του , τόν οποίο διακρίνουμε στά γραπτά του όσο κι άν προσπαθε νά τόν παρουσιάσει μέ ήπιο τρόπο.


γιος Νικόδημος ο γιορείτης βοήθησε τήν προετοιμασία τού γώνος στηρίζοντας τήν Χριστιανική Πίστη καί τό ελληνορθόδοξο φρόνημα τού υποδούλου λαού μας.


Διδάσκοντας τήν ορθή Θεολογία, καταγράφοντας τούς Κανόνες τής κκλησίας μας (Πηδάλιον), συμβουλεύοντας κληρικούς καί λαϊκούς (Συμβουλευτικόν γχειρίδιον), καλλιεργώντας τόν πνευματικό αγώνα κατά τών παθών ( όρατος Πόλεμος), ανθολογώντας τά σπουδαιότερα νηπτικά-ησυχαστικά κείμενα (Φιλοκαλία τν ερών Νηπτικών) , υπομνηματίζοντας τόν πόστολο Παύλο καί υμνώντας τήν Παναγία μας θύμιζε στούς σκλαβωμένους Ρωμηούς ότι μόνο διά τής εμμονής στήν ρθοδοξία θά σωθούν καί ατομικά καί εθνικά.


Μέ τήν διδασκαλία καί μέ τά συγγράμματά του στερέωσε τήν ορθή Πίστη, τήν ρθοδοξία καί απέτρεψε τούς εξισλαμισμούς συνεχίζοντας έτσι τό έργο του γίου Κσμά τού Αιτωλού.

λλωστε γιος Νικόδημος έμαθε τά πρώτα γράμματα στή Νάξο από τόν Χρύσανθο τόν Αιτωλό, κατά σάρκα αδελφό του μαρτυρικού Πατροκοσμά.


εμμονή στήν ρθοδοξία βοηθούσε τόν Χριστιανό νά μή χάσει τήν μοναδική οδό γιά τήν σωτηρία τής ψυχής του, αλλά επιπροσθέτως βοηθούσε τόν λληνισμό νά μή χάνει τά παιδιά του.

πί Τουρκοκραρτίας όποιος χανόταν γιά τήν ρθοδοξία χανόταν καί γιά τόν λληνισμό.

ποιος εξισλαμιζόταν ετε βιαίως ετε εκουσίως ελεγαν οτι «τούρκεψε».

χασε, δηλαδή, καί τήν θρησκευτική καί τήν θνική του ταυτότητα.


Οι εξισλαμισμένοι μετετρέποντο σέ φανατικούς γενιτσάρους καί αρνητές των πατρώων παραδόσεων καί εχρησιμοποιούντο ως οι σκληρότεροι διώκτες τών ρθοδόξων.

Πολλά δεινά υπέστη τό Γένος μας από τό μένος των νεοφωτίστων πού εξισλαμίζοντο καί ήθελαν νά αποδείξουν τήν αφοσίωσή τους στή νέα θρησκεία καί στήν θωμανική εξουσία.


κόμη καί στά νεώτερα χρόνια καταγράφονται εγκλήματα κατά λλήνων στή Μικρά σία από Τουρκοκρητικούς, δηλαδή εξισλαμισμένους πρώην ρθοδόξους Ρωμηούς της Κρήτης.


Πολλοί Τουρκοκύπριοι από αυτούς πού οργάνωσαν παραστρατιωτικές ομάδες κατά των λληνοκυπρίων τό 1964-1974 προέρχονται από εξισλαμισμό ρθοδόξων.


Τό ιδιο βλέπουμε καί στά Βαλκάνια. Ο σημερινοί Βοσνιομουσουλμάνοι προέρχονται από εξισλαμισμένους Σέρβους ρθοδόξους, μέ τούς όποιος συγκρούσθηκαν πολλάκις καί ενόπλως.


ντιθέτως όσοι παρέμεναν στήν ρθοδοξία διατηρούσαν τήν εθνική τους ταυτότητα ακόμη καί αν εχαν αναγκασθεί νά μιλούν τουρκικά.


Κλασσικό παράδειγμα οι τουρκόφωνοι λληνες της Καππαδοκίας, τούς οποίους διακόνησε ο γιος ρσένιος από τά Φάρασα.


ρα τό έργο του γίου Νικοδήμου, όπως καί του γίου Κοσμά, του γίου Μακαρίου Κορίνθου καί άλλων κληρικών τού 18ου αιώνος αφ’ ενός μέν βοήθησε τήν κκλησία νά μή χάσει και άλλα παιδιά της , αφ' ετέρου δέ βοήθησε τήν Πονεμένη Ρωμηοσύνη νά περιορίσει τίς εθνικές απώλειες, νά μή βλέπει τά παιδιά της νά εξισλαμίζονται.


κορυφαία εθνική προσφορά του γίου Νικοδήμου πιστεύω ότι είναι η συγγραφή του Νέου Μαρτυρολογίου. Πρόκειται γιά ένα βιβλίο, τό οποίο περιλαμβάνει τό συναξάρι (βίο και μαρτύριο) 87 αγωνιστικών μορφών πού προτίμησαν νά θυσιασθούν παρά νά αλλαξοπιστήσουν.

Αυτοί είναι οι Νεομάρτυρες, οι πρώτοι αντιστασιακοί της δουλείας.


Παράλληλα μέ τό Κρυφό Σχολειό καί τούς κλεφταρματολούς, οι ταπεινοί αυτοί αγωνιστές της Πίστεως καί του Γένους μέ τήν προσευχή τους καί τήν μολογία τους «ειμαι Χριστιανός, δέν τουρκεύω» άνοιξαν τόν δρόμο γιά τήν λευτεριά, στερέωσαν τήν ελληνορθόδοξη συνείδηση, έδωσαν μαρτυρία Χριστού καί λλάδος, τόνωσαν τό φρόνημα των αδελφών τους, μείωσαν καί περιόρισαν τούς εξισλαμισμούς.


Μέ τό βιβλίο του αυτό, τό οποίο φέρει ημερομηνία 1794, αλλά ετυπώθη στήν Βενετία τό 1799, ο γιος Νικόδημος τολμά κάτω από τή μύτη του κατακτητή νά δώσει μήνυμα αντιστάσεως, νά καλλιεργήσει ελπίδα ναστάσεως ψυχικής καί εθνικής, νά προτείνει καί σέ άλλους νά μιμηθούν τούς Νεομάρτυρες.


Στό προοίμιό του γράφει τά εξής λόγια πού θά μπορούσαν νά τού στοιχίσουν βάσανα καί φυλακίσεις δεδομένου οτι τό σύγγραμμα εκυκλοφορήθη ευρέως στόν χώρο του τουρκοκρατουμένου λληνισμού:


«Κατ’ αλήθειαν τούτο εναι θαύμα παρόμοιον ωσάν νά βλέπη τινάς μέσα ες τήν καρδίαν του χειμώνος εαρινά άνθη καί τριαντάφυλλα..... ν τω καιρώ της αχμαλωσίας νά βλέπη λευθερίαν»!


ταν ο γιος εκοιμήθη σέ ηλικία 60 ετών στό κελλί των Σκουρταίων -εξω από τίς Καρυές τού γίου ρους- τό μήνυμά του είχε διαδοθεί πανελληνίως:


ξίζει νά ζής καί νά πεθαίνεις ώς ρθόδοξος λλην!


Μετά από μόλις 12 χρόνια η σημαία του Σταυρού κυμάτιζε υπερήφανα στούς προμαχώνες των επαναστατημένων καί ο αέρας έφερνε παντού τό σύνθημα:


λευθερία ή Θάνατος!


Τό αίμα τών Νεομαρτύρων καί η διδασκαλία του γίου Νικοδήμου δέν πήγαν χαμένα.

σπορά απέδωσε καρπούς.


Κ.Χολέβας


ΙΔΟΥ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ (κατά τον Αγιον Νικόδημον)


Στον τόπο της εκτελέσεως ήρθε ο κριτής και άλλοι Τούρκοι άρχοντες.

Ο κριτής πρόσταξε τον άγιο να γονατίσει. Και γονάτισε.

Έρχεται μπροστά του ο δήμιος, ένας άγριος μισόγυμνος, Χασάν λεγόμενος, από τα μέρη της Προύσσας, που δούλευε στο Σαλαχανά (σφαγείο).

Στάθηκε μπροστά στον άγιο απειλητικά, έχοντας στα δόντια του τεράστιο μαχαίρι και στα χέρια του τουφέκι.

Οι Αγαρηνοί φώναζαν επιτακτικά και απειλητικά στον άγιο να αρνηθεί την πίστη του Χριστού και εκείνος απαντούσε:

«Είμαι χριστιανός και θα πεθάνω χριστιανός».

Ο δήμιος πήγε πίσω απ' τον άγιο που ήταν γονατιστός και του έριξε μια τουφεκιά στην πλάτη και άρχισε να βγαίνει αίμα πολύ.

Αφήνοντας το τουφέκι, έπιασε το μαχαίρι και λέγει στον άγιο να σκύψει το κεφάλι του.

Έδωκε με ορμή το πρώτο χτύπημα και το μαχαίρι σφηνώθηκε στον τράχηλο.

Ο δήμιος το έβγαλε με κόπο και έδωκε δεύτερο χτύπημα και τρίτο.

Κατόπιν πήρε απ' το ζωνάρι του μικρότερο μαχαίρι και απέκοψε τελείως τον λαιμό.

Σήκωσε το κεφάλι του αγίου ψηλά όσο μπορούσε να το ιδούν οι άρχοντες και ο λαός χριστιανοί και μωαμεθανοί.

2 σχόλια:

  1. Ο ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ http://www.youtube.com/watch?v=TxnPCOMR

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. oi πλανες του λιακοπουλου http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=1832933168499089349

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου