
Α΄ Ματθαίου, 10,32-33· 37-38· 19,27-30
Πάνω απ’ όλα
ο Χριστός
του αρχιμ. Αθανασιου Σιαμακη
Ο Χριστός δέχεται τους ανθρώπους να μαθητεύσουν κοντά του, για ν’ αποκτήσουν την αξιοσύνη να λέγονται μαθηταί του, οπαδοί του, Χριστιανοί, και ν’ απολαύσουν την αληθινή ζωή, υπό προϋποθέσεις.
Μια βασική προϋπόθεση είναι η ομολογία πίστεως στο πρόσωπό του. «Ο Καθένας που θα με ομολογήσει μπροστά στους ανθρώπους, λέει, θα ομολογηθεί κι αυτός από μένα μπροστά στον ουράνιο Πατέρα μου. Όποιος θα με αρνηθεί, θα τον αρνηθώ κι εγώ». Η ομολογία που ζητάει ο Κύριος μπροστά στους ανθρώπους, οι οποίοι θα είναι διώκτες της πίστεως ή αλλόθρησκοι ή είρωνες ή αδιάφοροι, καθιστά τον άνθρωπο ομολογητή και μάρτυρα. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Το Χριστό ή το διάβολο; την εκκλησία ή τον κόσμο; το φως ή το σκοτάδι; την αλήθεια ή το ψέμα; την πίστη ή τα είδωλα; την αγιότητα ή την αμαρτία; τη ζωή ή το θάνατο; τον παράδεισο ή την κόλαση; Πάντως ο Χριστιανός δεν μπορεί να είναι και με το ένα και με το άλλο. Δεν υπάρχει καμμιά σχέση των μεν προς τα δε (Β΄ Κο 6,15).
Ο Χριστιανός λοιπόν δεν μπορεί να είναι και της ξηράς και της θάλασσας· δεν μπορεί να βλέπει με το ένα μάτι δεξιά και με το άλλο αριστερά. Αν θελήσει να συμβιβάσει και τα δυο, θα πέσει ή σε δειλία ή σε υπόκριση. Αν, ομολογώντας το Χριστό, εισπράξει ειρωνείες, απειλές, διωγμούς, φυλακίσεις, μαρτύριο, θάνατο, πρέπει να το θεωρήσει τιμή του. Πρέπει σταθερός και ακλόνητος να υπομείνει τα πάντα με προθυμία υπέρ του Χριστού. Η ομολογία του από το Χριστό μπροστά στον ουράνιο Πατέρα, θα τον υπεραποζημιώσει με τα άφθαρτα και αιώνια και άγια. Θα τον εντάξει μαζί με το Θεό. Ζωή χωρίς Θεό είναι κόλαση, κάτω από τις καλύτερες κοσμικές προϋποθέσεις. Αυτή την πρόκριση έκαναν προπάτορες, πατέρες, προφήτες, απόστολοι, κήρυκες, ευαγγελισταί, μάρτυρες, ομολογηταί, διδάσκαλοι, κλπ. Εδώ έγκειται και η σχέση της ευαγγελικής περικοπής με το εορταζόμενο γεγονός (τη μνήμη των αγίων Πάντων).
Δεύτερη βασική προϋπόθεση είναι οι Χριστιανοί ν’ αγαπούν το Χριστό πάνω από τους στενούς συγγενείς, πατέρα μητέρα γιό θυγατέρα, παρόλο που ο φυσικός δεσμός με τα πρόσωπα αυτά είναι πιο ισχυρός κι από ατσάλι. Όποιος δεν το κάνει, λέει ο Κύριος, δεν μου είναι άξιος μαθητής. Όποιος το κάνει είναι. Θέτει αυτή την προϋπόθεση ο Χριστός, διότι τί είναι οι γονείς μπροστά στο Θεό; τί μας έδωσαν οι γονείς και τί ο Θεός; Ο Θεός μας δίνει τα πάντα, κι αυτούς ακόμη τους γονείς και τ’ αδέρφια. «Πάσα δόσις αγαθή και παν δώρημα τέλειον άνωθεν εστί καταβαίνον από του πατρός των φώτων», λέει ο αδελφόθεος Ιάκωβος. Τί έχασαν οι απόστολοι που άφησαν τους γονείς και ακολούθησαν το Χριστό; Τί στερήθηκαν οι άγιοι Πάντες που προτίμησαν από τους συγγενείς τους το Θεό; Όχι μόνο δεν στερήθηκαν, αλλά έλαβαν πολλά και μεγάλα και ασύγκριτα, που δεν θα μπορούσαν να τα λάβουν ποτέ από τους συγγενείς.
Τρίτη προϋπόθεση μαθητείας είναι η άρση του σταυρού και η ακολουθία του Χριστού. Άρση του σταυρού είναι η θυσία της σωματικής μας υπάρξεως, το μαρτύριό μας, η σταύρωσή μας, κατ’ απομίμησιν του Χριστού. Παρ’ όλο που φαίνεται υπερβολικό, αν το καλοσκεφτούμε, είναι λίγο σε σχέση με αυτό που έκανε για μας ο Χριστός. Και εξ άλλου δεν ζητάει οπωσδήποτε να θυσιάσουμε τη ζωή μας, αλλ’ αν έρθουν καιροί διωγμού των Χριστιανών, τότε θα πρέπει με χαρά ο Χριστιανός να διαλέξει το μαρτύριο, παρά την πρόσκαιρη απόλαυση. Και ας μην ξεχνούμε ότι όλες οι αγάπες και οι πιο ευτελισμένες απαιτούν θυσίες (φιλαργυρία, φιλοδοξία, σαρκικός έρωτας, καριέρα, επιστήμη, κλπ). Όλ’ αυτά έχουν δικαίωμα να ζητούν θυσίες από τον άνθρωπο, κι ο Χριστός δεν έχει;
Τέλος, στην αυθόρμητη ερώτηση του αποστόλου Πέτρου προς τον Κύριο, τί έχουν να προσδοκούν οι δώδεκα που τα άφησαν όλα και τον ακολούθησαν, ο Κύριος υπόσχεται ότι θα τους καθίσει δίπλα στον Κριτή, για να κρίνουν τις δώδεκα φυλές του Ισραήλ. Και γνωστοποιεί επίσης ο Κύριος ότι και όλοι όσοι πάνω από την αγάπη προς αδερφούς αδερφές πατέρα μητέρα σύζυγο παιδιά και άλλα υλικά πράγματα έθεσαν την αγάπη τη δική του, θα λάβουν πολύ περισσότερα εδώ και θα κληρονομήσουν και την αιωνιότητα εκεί. Τότε εκείνη την ημέρα πολλοί που φαίνονται πρώτοι θα μείνουν τελευταίοι, και πολλοί τελευταίοι θα γίνουν πρώτοι. Θ’ ανατραπεί το άδικο και βάρβαρο καθεστώς του κόσμου και θα εγκαθιδρυθεί δικαιοσύνη προς όλους.
Ας επιλέξουμε λοιπόν χωρίς πολλές σκέψεις και διαλογισμούς το Χριστό. Έχουμε το Χριστό; τα έχουμε όλα. Δεν έχουμε το Χριστό; Τα χάσαμε όλα.
Αιρετικό σχόλιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά τα λέει ο π.Αθανάσιος ως προς την ομολογία. Το δίδαξε ο Ιησούς, "όποιος με ομολογήσει ενώπιον των ανθρώπων, θα τον ομολογήσω ενώπιον του Πατέρα μου". Κάθε περίσταση όμως και κάθε στιγμή έχει ιδιαιτερότητα, σκοπός είναι να μην συμβεί κακό αντί καλού.
Ένας Πέτρος δείλιασε μπροστά σε μια παιδίσκη. Δεν είχε Πνεύμα άγιον. Το έχουμε όλοι, πάντα;
Ή, "δύο άνθρωποι" παλαιύουν μέσα μας;
Η Εκκλησία των μαρτύρων, δεν επέτρεπε στους χριστιανούς να ομολογούν στους διώκτες εθελοντικά την πίστη τους, διότι θα επακολουθούσαν τα μαρτύρια. Οι εισπηδούντες στα μαρτύρια δεν θεωρήθηκαν μάρτυρες. Μόνο όταν προκαλούντο, όφειλαν να ομολογήσουν Χριστόν.
Και στην εποχή μας, ομολογούμε "παντί τω αιτούντι" "φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως αι περιστεραί".
Είναι η ζωή μας και τα έργα μας άξια της πίστεως και ομολογίας μας; Διότι, αν με το στόμα ομολογήσουμε, αλλά σε ποικίλες εκφάνσεις του βίου μας η διαγωγή μας δεν συνάδει με του χριστιανού, τι γνώμη θα σχηματίσουν οι συνομιλητές, για τον χριστιανισμό; Ας μετανούμε. Και επειδή στη σημερινή αντιεκκλησιαστική, υλιστική κοινωνία, παρατηρούνται πολλές "αποδεκτές" παρεκτροπές ως προς το Χριστιανικό βίο, (εκτρώσεις, ολιγοτεκνία, εκμετάλλευση συνανθρώπων, φοροδιαφυγή,τροχαίες παραβάσεις, πολυτελής βίος, μεγάλη ακίνητη περιουσία, έλλειψη αγάπης για τους πάσχοντες, όρκος, κ.λ.π.) μια λύση είναι να ομολογούμε τον Χριστό και το ευαγγέλιο, ως ιδανικό, αλλά να επισημαίνουμε πως εμείς προσωπικά σαν άνθρωποι δεν κατορθώνουμε πάντοτε να έχουμε ζωή αντάξια της πίστης μας.
'Αλλο πρόβλημα: Αν μιλήσεις σε κάποιον για Χριστό και Πίστη, οφείλεις και να του προτείνεις να έρθει στην εκκλησία, "έρχου και ίδε". Και αν τύχει να πέσει σε κανέναν απαράδεκτο εκπρόσωπό της και κατασκανδαλιστεί; (υπάρχουν απτά παραδείγματα). Πού να τον οδηγήσεις, όταν σε μερικές περιπτώσεις η σύγχρονη μορφή, εκκλησιασμού και ζωής των Χριστιανών, με την πολυτέλεια, τα χρυσά, τους βυζαντινισμούς, τη θρησκοληψία, την αδιαφορία, τη θρησκευτική εμπάθεια, την αντιχριστολογία, απέχει παρασάγγας από την γνήσια διδασκαλία του Χριστού;