Κυριακή 12 Ιουνίου 2011



Αγίου Πνεύματος – 13 Ιουνίου


Φωτιά και νερό


Δώρο και ενέχυρο


του αρχιμ. Δανιηλ Αεράκη



Την παρουσία και τη δύναμι του Αγίου Πνεύματος ζούμε την ημέρα της Πεντηκοστής. Πηγαίνουμε από δώρο σε δώρο.


● Δώρο η Α ν ά σ τ α σ ι ς. Μας απάλλαξε από το φόβο του θανάτου.


● Δώρο η Α ν ά λ η ψ ι ς. Ανέβασε τον άνθρωπο στον ουρανό.


● Δώρο η Π ε ν τ η κ ο σ τ ή. Δώρο, που το έστειλε ο συγγενής μας, ο Ιησούς Χριστός, από τον ουρανό.


Όταν κάποιος φύγη για το εξωτερικό, φροντίζει να στείλη στους συγγενείς του κάποιο πολύτιμο δώρο. Έτσι και ο Χριστός. Μας στέλνει δώρο από τον ουρανό, όπου μετέβη. Άλλωστε μας το είχε υποσχεθή. «Και εγώ ερωτήσω τον πατέρα και άλλον Παράκλητον δώσει υμίν, ίνα μένη μεθ’ υμών εις τον αιώνα» (Ιωάν.ιδ΄16).


● Δεν πέρασαν πολλές μέρες, που ανέβηκε στον ουρανό με την Ανάληψί Του, και έστειλε στον κόσμο το μεγάλο δώρο, το Πανάγιο Πνεύμα.

Ο ιερός Χρυσόστομος, μιλώντας για την Ανάληψι και την Πεντηκοστή, έχει την εξής ωραία εικόνα: Όταν δυο αντίπαλοι σταματήσουν τον πόλεμο και συμφιλιωθούν και γίνη ειρήνη, ανταλλάσσουν μεταξύ τους δώρα, τα λεγόμενα ενέχυρα.

Έχθρα υπήρχε ανάμεσα στον άνθρωπο και στο Θεό. Η αμαρτία μας είχε κάνει εχθρούς του Θεού. Και έρχεται ο Χριστός, που είναι Θεός και άνθρωπος, ενώνει τον άνθρωπο με το Θεό, γκρεμίζει με το σταυρικό Του θάνατο το μεσότοιχο της έχθρας και μας συμφιλιώνει με το Θεό.

Η ειρήνη με το Θεό είναι πραγματικότητα. Και ποια είναι τα ενέχυρα, οι εγγυήσεις, ότι είμαστε φίλοι πλέον και οικείοι (Εφεσ.β΄19) του Θεού;


● Το ένα το στέλνει η γη στον ουρανό. Είναι το ανθρώπινο σώμα του Χριστού, που εκπροσωπεί όλο το ανθρώπινο γένος.


● Το άλλο το στέλνει ο ουρανός στη γη. Είναι το Άγιο Πνεύμα (Ε.Π.Ε.36,320).


Γιατί σαν φωτιά;


Πώς ήρθε το Πνεύμα το Άγιον; Ήρθε σαν θύελλα, ήρθε σαν φωτιά.

Κάποτε ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη είπε στον προφήτη Ηλία να ετοιμαστή να δη την παρουσία Του πάνω στο όρος Χωρήβ.

Την επόμενη μέρα φύσηξε άνεμος δυνατός, που ξερρίζωνε πέτρες!

-Παρουσία του Θεού, του δυνατού! Είπε ο Ηλίας.

-Όχι! άκουσε φωνή. «Ουκ εν τω πνεύματι (ανέμω) ο Θεός».

Ύστερα έγινε σεισμός δυνατός. Σείστηκε το βουνό.

-Παρουσία του Θεού! είπε ο Ηλίας.

-Όχι! άκουσε φωνή. «Ουκ εν τω σεισμώ Κύριος».

Ύστερα άναψε φωτιά. Λαμπάδιασε ο τόπος.

-Παρουσία του Θεού! είπε ο Ηλίας.

-Όχι! άκουσε φωνή. «Ουκ εν τω πυρί Κύριος».

Τελευταία ήρθε αύρα λεπτή, δροσερό αεράκι.

«Κακεί Κύριος» (Φ΄Βασ.11-13).


● Ο Ηλίας είχε πολύ ζήλο, πολλή φωτιά. Δεν χρειαζόταν άλλη φωτιά. Χρειαζόταν αύρα, ο λόγος του να γίνη πιο δροσερός, να μην είναι πάντοτε ελεγκτικός.


● Αλλ’ οι Απόστολοι είχαν ανάγκη από φωτιά.

Γι’ αυτό τότε μεν ο Θεός κατέβηκε σαν αύρα, τώρα δε σαν φωτιά. Δεν είναι φυσικά η φωτιά Θεός, αλλ’ ο Θεός εμφανίζεται «ωσεί πυρός γλώσσαι».


● Ο μαλακός πηλός, για να γίνη οστράκινο σκεύος, χρειάζεται φωτιά. Μαλακές οι ψυχές των μαθητών∙ και αδύνατες. Έρχεται η φωτιά του Αγίου Πνεύματος, τις «ψήνει», τις γιγαντώνει και τις κάνει γενναίες. «Σιδήρου στερροτέρας αυτάς απεργάζεται» (Χρυσόστομος).


● Όταν ένα χωράφι είναι γεμάτο αγκάθια, χρειάζεται φωτιά να περάση, να κάψη τα αγκάθια, να καθαρίση το χωράφι και να σπαρούν οι αγαθοί σπόροι. Η φωτιά του Αγίου Πνεύματος καίει τ’ αγκάθια στον αγρό της ψυχής.


● Η φωτιά θερμαίνει και φωτίζει. Παγωμένες οι καρδιές των μαθητών. Πυρακτώθηκαν με τη φωτιά του Αγίου Πνεύματος. Παγωμένες σήμερα οι καρδιές των ανθρώπων… Μόνο η φωτιά του Αγίου Πνεύματος μπορεί να τις ζεστάνη, να τις πυρπολήση, να τις γεμίση ιερό ζήλο.


● Όταν ένα δοχείο βράζη σε υψηλή θερμοκρασία, δεν μπορεί, παρά να ξεχειλίση. Πίστις, που βράζει μέσα στην καρδιά και κοχλάζει, δεν μπορεί, παρά να ξεχειλίση. Πυρακτωμένη καρδιά σημαίνει πυρακτωμένο στόμα. Το Πνεύμα το Άγιον δεν κατέβηκε σαν πύρινη ρομφαία, αλλά σαν πύρινες γλώσσες. Διότι το όπλο της Εκκλησίας είναι ένα και μόνο: ο λόγος, η γλώσσα. Αλλά ποια γλώσσα; Η πυρφόρος γλώσσα, η γλώσσα της ζωντανής ομολογίας.


Γιατί σαν βιαία πνοή;


Το Πνεύμα το Άγιον δεν ήρθε μόνο σαν φωτιά. Ήρθε και «ώσπερ φερομένης βιαίας πνοής». Γιατί σαν άνεμος;


● Όταν φυσήξη δυνατός άνεμος, ξερριζώνει δέντρα και παράγκες.Το Πνεύμα το Άγιον ήρθε να ξερριζώση όλα τα δέντρα της πλάνης και της κακίας, να γκρεμίση όλες τις παράγκες, όλα τα είδωλα. Προηγείται το «εκριζούν», και έπεται το «καταφυτεύειν».

Ριζωμένες μέσα μας είναι πολλές δεισιδαιμονίες και προλήψεις. Ριζωμένα είναι πολλά πάθη. Χρειάζεται ξερρίζωμα. Και το ξερρίζωμα απαιτεί δύναμι. Και τέτοια δύναμι έχει μόνο το Άγιον Πνεύμα.


● Πολύς λόγος γίνεται στην εποχή μας για το νέφος. Η ρύπανσις του περιβάλλοντος μας πνίγει, ειδικά στις μεγαλουπόλεις. Το μολυσμένο νέφος προκαλεί ασφυξία. Πολλά μέτρα προτείνονται. Αλλά το αποτελεσματικώτερο είναι ένα: Να φυσήξη δυνατός άνεμος. Αμέσως το νέφος διαλύεται∙ η ατμόσφαιρα καθαρίζει.


Το Πνεύμα το Άγιον ήρθε σαν βίαιος άνεμος, για να διαλύση το νέφος της αμαρτίας, που αφαιρεί το οξυγόνο της πνευματικής ζωής∙ να διαλύση τα νέφη της μελαγχολίας, που αφαιρούν τη χαρά∙ να διαλύση τα νέφη των παθών, που κρύβουν τον ήλιο της Θεότητας.

Η ρύπανσις του πνευματικού περιβάλλοντος έχει φτάσει στο απροχώρητο. Με ημίμετρα δεν λύνεται το πρόβλημα. Χρειάζεται πολύ δυναμική λύσις: Να πνεύση άνεμος δυνατός, να πνεύση η πνοή του Αγίου Πνεύματος.


● Τα παλαιά πλοία, που ήσαν με πανιά, έπαιρναν ώθησι από την πνοή του ανέμου. Με άπνοια έμεναν στάσιμα.

Και η Εκκλησία ένα πλοίο είναι. Δεν καταποντίζεται. Είναι φτιαγμένο στα ναυπηγεία του Ουρανού.

Αλλά με άπνοια το πλοίο της Εκκλησίας δεν ήταν δυνατόν να κινηθή. Υπήρχε σχετική άπνοια πριν την Πεντηκοστή. Στάσιμοι οι μαθητές. Έρχεται λοιπόν η πνοή του Αγίου Πνεύματος, και δίνει κίνηση στο σκάφος της Εκκλησίας.

Ανοίγει η Εκκλησία τα πανιά της και ξανοίγεται στη θάλασσα της οικουμένης.

14 σχόλια:

  1. "Αλλά ποιά γλώσσα;"

    "ότι ήκουον εις έκαστος τη ιδία διαλέκτω λαλούντων αυτών" (Πράξ. 2. 6).

    Δηλαδή, άκουγαν ο καθένας, για τα μεγαλεία του Θεού, στη δική του διάλεκτο και ασφαλώς όχι στην διάλεκτο των προγόνων του.

    Αν παρ' ελπίδα, γινόταν εδώ και σήμερα αυτό το μέγα γεγονός, άραγε σε ποιά γλώσσα θα ακούγαμε, για τα μεγαλεία του Θεού, στη δημοτική ή στην αρχαία γλώσσα των προγόνων μας;

    Αδυνατούμε να απαντήσουμε, αν και ο άγιος Κύριλλος, ο φωτιστής των Σλάβων, θα απαντούσε: "στη δημοτική".

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπάρχουν κάποιοι Ορθόδοξοι Έλληνες που σαν "ιδία διάλεκτο" θεωρούν την αρχαιοελληνική, την οποία από την ομηρική μέχρι την κοινή των Αλεξανδρινών χρόνων, θεωρούν και "ιερή" γλώσσα. Οι αδελφοί αυτοί, απαιτούν να συμμετέχουν στις ακολουθίες με την "ιερή" κατ' αυτούς, γλώσσα.

    Υπάρχουν κάποιοι άλλοι Ορθόδοξοι Έλληνες που σαν "ιδία διάλεκτο" θεωρούν την καθομιλουμένη, τη δημοτική και ξέρουν ότι δεν υπάρχει "ιερή" γλώσσα. Οι αδελφοί αυτοί, επιθυμούν, να υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής της γλώσσας επικοινωνίας με τον Θεό, στις ακολουθίες και οι ίδιοι θα ήθελαν να συμμετέχουν σ' αυτές, στην καθομιλουμένη γλώσσα.

    Η εκκλησιαστική παράδοση της Ορθοδοξίας προβλέπει αποφάσεις με δημοκρατικό τρόπο.

    Όπως έχει το δικαίωμα ο Άγγλος να συμμετέχει στη θ.λατρεία στην Αγγλική, ο Αφρικανός στην τοπική Αφρικανική διάλεκτο, και οι Ιεραπόστολοι μεταφράζουν π.χ. στη γλώσσα Σουαχίλι τις ακολουθίες, γιατί ο νεοέλληνας, ιδίως ο νέος που δεν κατανοεί τίποτε από τα ομηρικά, να μην έχει τη δυνατότητα επιλογής; Με εγκεκριμένα κείμενα και αποφάσεις της Εκκλησίας και δυνατότητα ελεύθερης επιλογής.

    Τα επιχειρήματα ότι δεν υπάρχει λόγος να κατανοούμε τα κείμενα, διότι θεία λατρεία σημαίνει μέθεξη και ανάπαλση λόγω των βυζαντινών μελωδιών, του ημίφωτος των κανδηλών, των μεθυστικών αρωμάτων του θυμιάματος και του λιβανιού σε συνδυασμό με το CO - CO2 από τον καπνό των κάρβουνων και των κεριών (ιδίως αν είναι από παραφίνη και όχι κερί) ας μην απαντηθούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Διότι το όπλο της Εκκλησίας είναι ένα και μόνο: ο λόγος, η γλώσσα. Αλλά ποια γλώσσα; Η πυρφόρος γλώσσα, η γλώσσα της ζωντανής ομολογίας".

    Γλώσσα για την προσευχή, δοξολογία, αίνο, ευχαριστία, παράκληση και ικεσία, γλώσσα για την νουθεσία, το κήρυγμα, την επίπληξη, την συναλλαγή, τη συνδιαλλαγή, τη συγκατάβαση, τη συγκατάθεση, την επικοινωνία, την κοινωνία, τη λατρεία, την υμνολογία, την αγάπη, τη μελέτη, την εντολή, την υπακοή, την ομολογία, την απολογία... ο λόγος ου δέεται.

    Αλλά ποια γλώσσα; Την μή κατανητή, έστω και αν πρόκειται για γλώσσα των αγγέλων, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την παράκληση των αδελφών που ικετεύουν για κατανοητή θ.λατρεία και καταληπτά νοήματα στα ιερά κείμενα των Γραφών;

    Εάν ταις γλώσσαις ανθρώπων και αγγέλων λαλώ, αγάπην δε μη έχω... Λαλείστε την αρχαία αγγελική γλώσσα ΣΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε συμπλήρωση του προηγούμενου σχολίου μου, η αναφορά για επιθυμητή κατανοητή γλώσσα, δεν αναφέρεται κατ' αρχήν στη Θ.Λειτουργία, αλλά πρωτευόντως σε ακολουθίες δυσνόητες, όπως των Χριστουγέννων,σε κείμενα της Καινής (ιδίως Αποστόλων) και Παλαιάς Διαθήκης σε εσπερινούς, Σαββάτου και προ εορτών, της Μ.Εβδομάδος (όπου την Μ.Τρίτη πρέπει να διορθωθούν όσα κείμενα έχουν λάθος νοήματα). Η Θ.Λειτουργία του Ιερού Χρυσοστόμου είναι σε σχετικά απλή αρχαιοελληνική, με κατανοητές αρκετές λέξεις, αλλά και πάλι άλλα αντ' άλλων κατανοούμε, καθόμαστε όταν ακούμε Σοφία! ορθοί, Στώμεν καλώς, Δεν ξέρουμε τι σημαίνει τας κεφαλάς ημών τω Κυρίω κλίνωμεν, ή και να ξέρουμε δεν σκύβουμε, διότι έστω και αν είναι κατανοητό, δεν είναι η καθομιλουμένη γλώσσα μας, πρέπει να μεταφραστεί πρώτα εντός του εγκεφάλου, τα δε μακρόσυρτα τροπάρια όπου ένα "α" ψάλλεται επί 1,5 λεπτό σε εναλλαγή με τεριρέμ και νενα, προκαλούν χασμουρητά και διάσπαση του νοός σε αλλότριες σκέψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν έχω ακούσει κανέναν να πει δεν πάω στη Θ.Λειτουργία γιατί δεν καταλαβαίνω..Αλλες προφάσεις έχω ακούσει. Επι πλέον το βιβλιαράκι της Θ.Λειτουργίας του αγίου Ι.Χρυσοστόμου ,αριστερά έχει το κείμενο και δεξιά ,είναι το κείμενο μεταφρασμένο.Αν δείτε τη μετάφραση λέγει κάπου ''Κύριε βοήθησέ μας να κατανοήσουμε..''.Οι λέξεις -φράσεις μέσα στη Θεία Λειτουργία είναι καθαγιασμένες γιατί παίρνουν την ιερότητα.Δεν θα άντεχε κανείς αυτή την ξεραίλα της δημοτικής γλώσσας στα κείμενα τα λειτουργικά γιατί πιστεύω πως θα θύμιζαν προτεστατική εκκλησία η Ιεχοβίτικη θαρρώ.Η Εκκλησία μας ορίζει ''Τυπικόν''.Κάποιοι εάν θέλουν να τελούν λειτουργία δικής τους επινοήσεως.έχω να απαντήσω*και τι είναι η εκκλησία δηλαδή ''τσιφλίκι''του κάθε ιερέα ;Στο πηδάλιο [αν δεν απατώμαι κάπου δεν λέγει ''απαγορεύεται η εισαγωγή νεοπαγών ευχών στις ακολουθίες της Εκκλησίας πλην των παραδεδομένων;''.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι Ιερές γλώσσες είναι άλλη μια παπική πλάνη, η λεγόμενη περί των τριών «ιερών γλωσσών», δηλ. ότι για την Εκκλησία τρεις είναι οι ιερές γλώσσες στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται ο Θεός, οι γλώσσες του Σταυρού: η εβραϊκή, η ελληνική και η λατινική.

    Σχετικά με αυτό καταγράφεται η επίθεση που δέχτηκε ο φωτιστής των Σλάβων Κύριλλος στη Βενετία, περί του οποίου γράψαμε παραπάνω:

    Όταν ο Κωνσταντίνος (το αρχικό όνομα του Κυρίλλου) ήταν στην Βενετία, μαζεύτηκαν οι Λατίνοι επίσκοποι, ιερείς και μοναχοί και στράφηκαν εναντίον του, όπως οι κουρούνες ενάντια στο γεράκι και διατύπωσαν την αίρεση των τριών γλωσσών, λέγοντας: "Πώς συμβαίνει να έχεις επινοήσει για τους Σλάβους μια γραφή και να τους διδάσκεις κείμενα γραμμένα σ' αυτή, μια γραφή που δεν την βρήκε ποτέ κανένας ως σήμερα ούτε απόστολος ούτε πάπας ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ούτε κι ο Ιερώνυμος; Εμείς ξέρουμε μόνο τρεις γλώσσες, στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται γραπτώς ο Θεός: την εβραϊκή, την λατινική και την ελληνική".

    Ο Φιλόσοφος απάντησε: «Μήπως η βροχή δεν έρχεται από τον Θεό και δεν πέφτει για όλους τους ανθρώπους; μήπως ο ήλιος δεν λάμπει για όλους τους ανθρώπους και μήπως δεν αναπνέουμε όλοι τον ίδιο αέρα; [...] Πολλοί λαοί έχουν την δική τους γραφή και ο κάθε λαός τιμά τον Θεό στην δική του γλώσσα [...]» (Βιος Κωνσταντίνου, γερμ. μετάφραση jo Bujinoch (slavische geschichtschreiber 1) Γρατς-Βιέννη-Κολονία 1958, 71-72).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αι απόψεις άπασαι αξιόλογοι εισίν, έκαστος το εαυτού αξιόμαχον διεκδικείτω, πλην όμως, είς το του ετέρου δοκούν απεκδεχέτω.

    Ελευθέρως ψηφισάτω έκαστος. Μειράκια πλείστα, ημετέρας πατρίδος τέκνα εστι (αττ.συντ), άτινα αρχαϊζουσαν γλώττην εδιδάχθησαν ού, μηδέ πτώσεως της δοτικής εξαιρουμένης, Ιεροαδαμάντιος δε ή ΜακροΙωάννης ακατάληπτοι, φησίν, εισίν τη γλώττη, δίκην Σιναϊτικής θεωρουμένης διαλέκτού τινος. Εν τη ημετέρα δε πατρίδι έτεροι, πάροικοι εξ αλλοδαπής εισιόντες, γένους ταυτού με ημάς αυτούς η αλλοτρίου, μύριοι δις, ετέραν διάλεκτον ου γιγνώσκουσιν πλην της εκείνων μητρικής και της νυν φθεγγομένης ημετέρας, μυξοβαρβάρου αποκαλουμένης, τουτέστιν νεοελληνικής. Εισιόντων δε αυτών, νεανιών και νεανίδων, ομοεθνών παλλινοστούντων και αλλοδαπών, εν τη εκκλησία προσκαλουμένων, συνιέναι και κατανοήσαι εφικτόν ουκ εστί ουδέν των λεγομένων, την νεοελληνικήν γαρ γιγνώσκοντες γλώτταν μόνην, ουχί δε την εξ Ομήρου χρόνων ορμουμένην, της τε Αλεξάνδρου του Κρατίστου, μηδ' εξαιρουμένης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αν απαγορευόταν η εισαγωγή "νεοπαγών ευχών" θα έπρεπε να αφορίσουμε τον Ιωάννη Δαμασκηνό, τον Ιερό Χρυσόστομο για την "αυθαιρεσία του", να συντάξει νέα θεία λειτουργία στην γλώσσα της εποχής του, και να τον επιπλήξουμε και για την "κακοδοξία" που έκανε, να μεταφράσει τη θεία λειτουργία και τις Γραφές στη γλώσσα του λαού όπου εξορίστηκε.

    Ας αφήσουμε και το ότι εισήγαγε κάτι πιο "νεοπαγές", τον άμβωνα, για να ακούνε καθαρά και κατανοητά τα λόγια των Γραφών οι πιστοί. Τι τον ήθελε, όταν εμείς λέμε ότι δεν χρειάζεται κατανόηση;

    Δεν αφορίσαμε ούτε και τον άγιο Νεκτάριο για το "νύμφη ανύμφευτε", ούτε τον πολυγραφότατο υμνογράφο μοναχό Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη. Είχαν το "ελαφρυντικό" ότι, χρησιμοποίησαν την αρχαία γλώσσα.

    Κυκλοφορεί ευχολόγιο, της Αποστολικής Διακονίας, μικρό και κανονικό, που περιέχει και νέες ευχές. Μέχρι και ευχή "επί αλλαγή φύλου" περιείχε, αλλά με παρέμβαση του π.Αυγουστίνου Καντιώτη στις νεότερες εκδόσεις δεν περιέχεται.

    Σημειωτέον, ότι όταν συνέγραψε ο ιερός Χρυσόστομος την Θεία λειτουργία του, θεωρούσε αυτονόητο ότι οι πιστοί που συμμετείχαν στη Θεία Λειτουργία, συμμετείχαν και στην καθημερινή (βραδυνή) ακρόαση των ομιλιών του (αναγνώσεων και ερμηνειών) σε κατανοητή γλώσσα, των κειμένων της Αγίας Γραφής. Έτσι γινόταν οι συνάξεις τότε, έτσι τις βλέπουμε στις πράξεις, και στους πρώτους αιώνες της Εκκλησίας.

    Εμείς, σήμερα, τελούμε τη Θεία Λειτουργία μια φορά τη βδομάδα, κάθε Κυριακή, αλλά το καθημερινό κήρυγμα, ανάγνωση και ερμηνεία Γραφών σε γλώσσα κατανοητή, το πετάξαμε στα σκουπίδια!!! Οι προτεστάντες, ή μάλλον κάποιοι από αυτούς, μας ελέγχουν, γιατί αν και δεν έχουν το ορθό δόγμα, καθημερινά συναθροίζονται και μελετούν σε γλώσσα κατανοητή το κείμενο και την ερμηνεία της Γραφής, με ύμνους, προσευχές, ενδιαφέρον και αγάπη για τους αδελφούς. Εμείς οι ορθόδοξοι, στις μεγάλες πόλεις εκκλησιαζόμαστε στους ναούς και δεν μιλάμε μεταξύ μας, ούτε καλημέρα λέμε, δεν ενδιαφερόμαστε για τις ανάγκες του άγνωστου διπλανού μας συνεκκλησιαζόμενου, που όμως είναι εν Χριστώ αδελφός μας, σαν να είναι ο ίδιος ο Χριστός (εμοί εποιήσατε).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτοί που φωνάζουν να διορθωθούν τα κείμενα ,αυτοί οι ίδιοι δεν πάνε στην εκκλησία νομίζω.Δεν δυσκολεύτηκε ποτέ κανείς χριστιανός να κατανοήσει τα κείμενα τα λειτουργικά.Τα κείμενα είναι αντιληπτά
    από όλους.Εδώ η γιαγιά μου ήξερε απέξω όλο το ψαλτήρι και τις ακολουθίες και τα κατανοούσε που ούτε δημοτικό δεν είχε βγάλει.Αυτή η εμμονή για τη μετάφραση
    στα λειτουργικά κείμενα ρίχνουν και το πνευματικό επίπεδο.Η Λειτουργική γλώσσα
    δεν είναι η γλώσσα της καθομιλουμένης.Ο
    πατήρ Σοφρώνιος του Εσσεξ,είχε πει πως η αρχαία ελληνική γλώσσα ειναι η τελειοτέρα μορφή του ανθρωπίνου λόγου και γιαυτό δεν πρέπει να μεταφραστεί.Βεβαίως υπάρχουν κάποιες λέξεις που δεν ακούγονται και καλά όπως ''κλάσας''..''γαμήσας''[συνχωρείστε με],και κάποιοι ιερείς είδα τις αντικατέστησαν,αλλά αντε τωρα να αντικαταστήσει κανείς τις λέξεις ''παναχραντον''..η ''σοφία ορθή''..η δεν καταλαβαίνει κανείς το ''Δευτε προσκυνήσομεν και προσπέσομεν''..Αυτά τα θέλουν κάποιοι προτεστατίζοντες κληρικοί η θεολόγοι και όχι ο λαός.Κάποιοι δε άρχισαν να διαμαρτύρονται και για τα άμφεια να γίνουν πιό ελαφρά [για όνομα!].΄Μετά θα ζητήσουν να ταβγάλουν και τελείως όπως οι μορμώνοι τελετουργοί.Ποιοι είμαστε εμείς που θα αλλάξουμε όσα οι άγιοι Πατέρες συνέγραψαν;Άκουσα πως κάποιος λειτουργός αντικατέστησε την λέξη''ιλάσθητί μοι'' με την λέξη από την αρχαία ελληνική ''ελέαρε,άναξ''..Είμαστε σοβαροί;Η λέξη ''άναξ ''θα πει άρχοντας.Μπορεί να αντικατασταθεί με τη λέξη ''ΘΕΟΣ!!!!!!!''..
    Θα τρελαθούμε τελείως;Μπορεί ο καθένας να τελεί λειτουργία δικής του επινοήσεως;και τέλος πάντων τι κάνει η Ιερά Σύνοδος;Εχω μάθει ότι υπάρχει τμήμα εγκρίσεως των λειτουργικών κειμένων.Αλλά κάποιοι θεωρούν οπισθοδρόμηση την εμμονή μας στην Ίερά Παράδοση.Εμείς στην εκκλησία δεν ομιλούμε για οπισθοδρόμηση αλλά για περιφρούρηση και διάσωση της ιεράς παρακαταθήκης.Αυτές είναι νομίζω αυθαίρετες προσθήκες στη Θεία Λειτουργία και πιστεύω πως είναι ασέβεια.Είναι μεγάλος ο λειτουργικός πλούτος!!!Η Θεία Λειτουργία του ιερού Χρυσοστόμου και του Μ.Βασιλείου είναι θεόπνευστος.Μήπως και το ψαλτηρι θεόπνευστο δεν είναι ;Μήπως να το αλλάζαμε και αυτό;;;
    Το Αγιον Πνεύμα, ας μας φωτίσει!
    ........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ακόμη και οι αιρετικοί παπικοί μετά την Β΄ Βατικανή σύνοδο, εξωπέταξαν την αιρετική δοξασία περί των τριών ιερών γλωσσών και άλλαξαν τη γλώσσα της λειτουργίας από την λατινική στη νέα ελληνική (όχι την αρχαία), εδώ στη χώρα μας (άγιος Διονύσιος αρεοπαγίτης).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μπορεί οι παλιές γιαγιάδες να ήξεραν απέξω τη θ. λειτουργία και να την κατανοούσαν (αν και αμφιβάλουμε), μιας και η δική μου γιαγιά έψαχνε να βρει "τα παιδιά του Ζεβεδαίου ποιόν είχαν πατέρα", αλλά πολύ αμφιβάλουμε αν οι σύγχρονες γιαγιάδες κατανούν:

    - "υπέρ ευκρασίας"
    - "υπέρ του ρυσθήναι"
    - "ου το κράτος ανείκαστον..... και η φιλανθρωπία άφατος"
    - "Σοφία", ότι είναι μια προσηγορία του Υιού.
    - "και επίσκεψαι ημάς εν τη χρηστότητί σου"
    - "το της σης θεογνωσίας ακήρατον φως"
    - "όπως υπό του κράτους σου πάντοτε φυλαττόμενοι"
    - "δια την άφατον και αμέτρητόν σου φιαλανθρωπίαν"
    - "Σε τοίνυν δυσωπώ"
    - "Συ γαρ ει ο προσφέρων", χωρίς να κατανοείται ότι ο Χριστός με το πλήρωμα της Εκκλησίας προσφέρει τη θ. λατρεία στον Πατέρα.
    - "δια των οικτιρμών του μονογενούς σου Υιού"
    - "και ρύστης μου"
    - "Στώμεν καλώς"
    - "Συ γαρ ει Θεός ανέκφραστος, απερινόητος, αόρατος, ακατάληπτος, αεί ων, ωσαύτως ων"
    - "υπέρ πάντων ων ίσμεν και ων ουκ ίσμεν"
    - "πολυόμματα, μετάρσια, πτερωτά"
    - "Ωσαννά, ο εν τοις υψίστοις"
    - "οικονομίαν πληρώσας"
    - "αμωμήτοις χερσίν"
    - "κλώμενον"
    - "τα σα εκ των σων"
    - "εις νήψιν ψυχής"
    - "εις βασιλείας ουρανών πλήρωμα"
    - "εν πίστει τετελειωμένου"
    - "εξαιρέτως της Παναγίας"
    - "καμνόντων, αιχμαλώτων"
    - "ουρανόθεν έπιδε"
    - "αοράτως συνών"
    - "ασφάλισαι ημών τα διαβήματα"
    - "Εν ειρήνη προέλθωμεν"

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αδελφέ των 1:53
    Η Πίστη είναι γνώρισμα ανθρώπων που έχουν καλή πρόθεση και διάθεση ,μας λέγει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας.Όπως και ο αββάς [συγκεκριμένα ]Χαιρήμωνας είπε πως η Σωτηρία δεν εξαρτάται από τη θέληση του ανθρώπου αλλά από το έλεος Του Θεού..αλλά και το έλεος Του Θεού εξαρτάται από την δύναμη της πίστης.Και αυτό το πιστοποιούμε απο τα Γραφικά Χωρία''Ας γίνει σύμφωνα με την πίστη σου[Ματθ.9,29π...''Πήγαινε!Ας γίνει όπως θέλεις[Ματθ 15,28]..Αλλά και στη φιλοκαλία βρίσκουμε το καταπληκτικό ''κτισώμεθα πίστιν,ίνα έλθωμεν εις αγάπην εξ ης τίκτεται ο της γνώσεως φωτισμός...Οπώτε αδελφέ καταλαβαίνουμε ότι η κατανόησις οιονδήποτε κειμένων λειτουργικών..ρήσεων αγιοπατερικών..καθώς ΚΑΙ Γραφικών χωρίων είναι θέμα Πίστης και μόνον.Εμείς πρέπει να θέλουμε αυτό που θέλει Ο Θεός .Ανευ της πίστεως ουδείς δύναται ευαρεστήσαι Τον Θεόν..
    Συνεπώς εμείς οι χριστιανοί δεν πρέπει ούτε να αλλοιώνουμε,ούτε να προσθέτουμε ούτε να αφαιρούμε τίποτε από αυτά που μα ς παρέδωσαν οι αυτόπτες ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ..
    Π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ωραία και καλά όλα αυτά τα περί της Πίστης, αλλά έλα που τι γίνεται όταν πιστεύω στραβά;

    Προσωπική εμπειρία:

    Παρατήρησα μια κυρία, ότι σηκωνόταν και σταυροκοπιόταν όταν άκουγε το "Παναγία Τριάς ελέησον ημάς" και κάτι με παραξένεψε. Μετά την θ. λειτουργία την πλησίασα και την ρώτησα, το γιατί σηκώνεται και σταυροκοπιέται στο άκουσμα αυτό. Και ιδού η απάντηση: "Μα λέει για την Παναγία μας". Εγώ: "Μα λέει Τριάς, μιλάει για τρεις, ποιοί είναι αυτοί οι τρεις;". Απάντηση: "Είναι ο Θεός, η Παναγία και ο άγιος της ημέρας"!

    Τώρα, τι πρέπει να κάνει κανείς; Να πει την αλήθεια ή όχι; Και εάν πει την αλήθεια και δεν την ακούσει, το κρίμα στο λαιμό της; Αν δεν την πει και την αφήσει στην πίστη της, το κρίμα στο λαιμό του; Τί προτίνεται;

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Eπανήλθα και πάλι αδελφέ.Διάβασα αυτά που είπατε και κατάλαβα τι ακριβώς θέλετε να πείτε.
    Κατά την ατελή μου γνώμη θα πρέπει να πει κανείς την αλήθεια αλλά με αγάπη και όχι με έπαρση αφού η γνώση Του Θεού δεν έχει τέλος.Αλλά το ζήτημα είναι αν αυτό που θα πει κανείς,είναι η αλήθεια.Δεν πιστεύω που αν πει κανείς την αλήθεια με αγάπη στον άλλον ,ο άλλος δεν θα καταλάβει το πνεύμα με το οποίο μιλάει κανείς.Αλλά πριν μιλήσει κανείς πιστεύω που πρέπει μυστικά από μέσα του να επικαλεστεί την βοήθεια Του Κυρίου ώστε να τον βοηθήσει τι θα πει.Αλλά εξαρτάται και από ποιόν έχει κανείς απέναντί του πιστεύω.Διότι όταν ο πλησίον δεν έχει την πρόθεση η την διάθεση να κατανοήσει αυτά τα οποία από αγάπη και φιλαδέλφεια θέλετε να του πείτε,τότε και το Νήλο να του φέρετε εμπρός του δεν πρόκειται να πιστέψει.Κάποιοι ,έχω καταλάβει εχουν καρδιές σκληρές σαν την πέτρα ενώ άλλοι έχουν ψυχή σαν βαμβάκι.Και κάποιοι άλλοι χρειάζονται ένα χέρι να τους δώσει κανείς,να τους τραβήξει προς Τον Χριστό και αυτό ήταν .Οι άλλοι που έχουν καρδιές σαν την πέτρα σκληρέςέχω δει δυστυχώς, πως πιο κάτω τους βρίσκει Ο Κύριος μέσα από την τραγωδία της προσωπικής τους ζωής...
    Δυστυχώς είμαστε ακατήχητοι οι περισσότεροι *Πιστευουμε με λάθος τρόπο.Αλλά και αυτοί που γνωρίζουν από θεολογία ,θαρρώ πως θα ήταν περιττή η θεολογία τους, αν δεν την εφάρμοζαν στη ζωή τους..αν δεν ζούσαν δηλαδή το μήνυμα.
    Καλό βράδυ!π

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου