
ΖΩΗ
ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ
Μη κλαίτε τους νεκρούς!
του αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη
Τις δυσκολώτερες εξετάσεις ο χριστιανός τις δίνει μπροστά στο φέρετρο.
Πώς αντιμετωπίζει το θάνατο; Όπως τον αντιμετωπίζουν οι άθεοι; Ή όπως αρμόζει σε πιστούς, που πιστεύουν, ότι η ζωή συνεχίζεται;
Πριν από μερικά χρόνια συναντήθηκαν δυο ισχυροί άντρες μεγάλων κρατών, ο ένας θεωρητικά άπιστος, ο άλλος θεωρητικά πιστός, αλλά στην πράξι υλιστής.
Ο πρώτος είπε κάπως ειρωνικά στο δεύτερο:
- Δεν νομίζω, ότι διαφέρουμε ιδεολογικά. Και σεις βλέπω να τρέμετε μπροστά στο θάνατο, όπως κι εμείς. Ποια, λοιπόν, η διαφορά μας;
Κι όμως υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους πιστούς και τους απίστους.
● Για τους πρώτους ο θάνατος δεν είναι το τέρμα της ζωής, αλλ’ είναι αρχή μιας νέας ζωής. Για τους άλλους ο θάνατος είναι το φρικτό τέρμα της ζωής.
● Για τους πρώτους η στιγμή του θανάτου δεν είναι για κλάματα. Για τους άλλους είναι αφορμή θρήνων και κοπετών και οδυρμών.
Κάποτε αυτοί οι θρήνοι γίνονται συνήθεια και σε χριστιανούς ακόμα!
Άλλη είναι η στάσις των πιστών μπροστά στο θάνατο, άλλη των απίστων. Διαφορετική η ψυχολογία εκείνου, που σταματά στο χειμώνα, και διαφορετική εκείνου, που πιστεύει, ότι μετά το χειμώνα θα έρθη οπωσδήποτε η άνοιξις. Τα λόγια του Παύλου, που τα ακούμε σε κάθε εξόδιο ακολουθία δείχνουν το διαχωρισμό έναντι του θανάτου: «Ου θέλομεν δε υμάς αγνοείν, αδελφοί, περί των κεκοιμημένων, ίνα μη λυπήσθε καθώς και οι λοιποί οι μη έχοντες ελπίδα» (Α΄Θεσ.δ΄13).
● «Μη έχοντες ελπίδα». Απελπισμένοι νοιώθουν οι κοσμικοί και άπιστοι για το θάνατο κάποιου προσώπου.
- Πάει, χάθηκε ο άνθρωπος! Δεν θα τον ξαναδούμε. Κι ήταν τόσο καλός!
Όποιος δεν πιστεύει στην ανάστασι και στη μετά θάνατον ζωή θρηνεί, όπως θα θρηνούσε, αν ένα πολύτιμο πετράδι έπεφτε στη θάλασσα και το έχανε.
● Λέει σχετικά ο ιερός Χρυσόστομος: «Το κατακόπτεσθαι επί τοις απελθούσι των ουκ εχόντων εστίν ελπίδα, εικότως… Συ δε ο προσδοκών ανάστασιν, τίνος ένεκεν οδύρῃ; Άρα των μη εχόντων ελπίδα εστί το οδύρεσθαι» (Ε.Π.Ε. 22,472). Μετάφρασις: Το να οδύρεται κανείς για τους τεθνεώτες είναι γνώρισμα εκείνων, που δεν έχουν ελπίδα για την άλλη ζωή… Συ όμως, που περιμένεις ανάστασι, για ποιο λόγο οδύρεσαι; Άρα το να οδύρεται κανείς είναι ίδιον εκείνων, που δεν έχουν ελπίδα.
● Οι χριστιανοί έχουν ελπίδα. Και είναι αυτή βεβαία και ασφαλής (Εβρ. στ΄19). Όσο είναι σίγουρο, ότι μετά τη δύσι του ήλιου έρχεται η ανατολή, ότι μετά τη νύχτα έρχεται η μέρα, ότι μετά τη σπορά έρχεται η βλάστησις και ο θερισμός, ότι αυτός που κοιμάται ξυπνάει, τόσο, και πολύ περισσότερο, είναι σίγουρο, ότι μετά το θάνατο έρχεται η ζωή. Τόσο είναι σίγουρο, ότι τη στιγμή του θανάτου «μεταβαίνομεν εκ του θανάτου εις την ζωήν» (Ιωάν.ε΄24).
● Για τους χριστιανούς, όσοι αφήνουν την τελευταία τους στη γη αναπνοή, δεν αποκαλούνται νεκροί αλλά κεκοιμημένοι (Α΄Θεσ. δ΄14-15).
Ο θάνατος είναι κοίμησις.
● Κοίμησις φυσικά του σώματος, όχι της ψυχής. Η ψυχή, και όταν το σώμα σε τούτη τη ζωή κοιμάται, αυτή δεν κοιμάται. Έτσι και όταν το σώμα νεκρώνεται τη στιγμή του θανάτου, η ψυχή δεν πεθαίνει. Ζή ελεύθερη από τα δεσμά του σώματος∙ η ψυχή του χριστιανού φτερουγίζει στην πατρίδα της, στον ουρανό. Η ψυχή ζη την αιωνιότητα από την ώρα του θανάτου.
Το σώμα κοιμάται, για ν’ αναστηθή. Λέει ο ιερός Χρυσόστομος: «Τίνος ένεκεν θρηνείς, ει πιστεύεις ότι αναστήσεται, ότι ύπνος και κοίμησις το πράγμά εστι;» (Ε.Π.Ε. 22,474). Μετάφρασις: Για ποιο λόγο θρηνείς, αν πιστεύης, ότι θ’αναστηθή ο άνθρωπός σου, ότι ύπνος και κοίμησις είναι ο θάνατος;
Στ’ αλήθεια, πώς κάνουμε έτσι μπροστά στο φέρετρο δικού μας ανθρώπου; Είμαστε χριστιανοί; Ποια δικαιολογία μπορούμε να βρούμε;
● Για το χωρισμό; Βέβαια, ο χωρισμός προκαλεί κάποια θλίψι. Μα είναι προσωρινός, αφού σύντομα θα ξανασυναντηθούμε με το πρόσωπό μας.
● Για το ότι χάσαμε το στήριγμά μας; Μα, διερωτάται ο Χρυσόστομος, ο άντρας σου ή το παιδί σου μπορούν να σου ασφαλίσουν τη ζωή, ενώ ο Θεός δεν μπορεί;
● Για το ότι αγαπούσαμε αυτόν, που έφυγε; Βέβαια η αγάπη προξενεί κάποιο πόνο, αλλ’ όχι απαρηγόρητο θρήνο και μοιρολόγια και κατάρες προς το Θεό, που πήρε τον άνθρωπό σου. Μήπως αυτό φανερώνει, ότι λίγο αγαπάς το δικό σου άνθρωπο, και ακόμη λιγώτερο ή και καθόλου το Θεό;
Όποιος αγαπά το Θεό, δεν απελπίζεται. Όποιος αγαπά σωστά τον άλλον, χαίρεται, γιατί πήγε γρηγορώτερα στη μακαριότητα της αιωνιότητας.
● Για το ότι η συνήθεια επιβάλλει να μαυροντυθούμε και να φανούμε τεθλιμμένοι συγγενείς; Δηλαδή, η κοσμική συνήθεια είναι πάνω από την πίστι; Λέει ο Χρυσόστομος: «Οράς, ότι ουκ από συνηθείας, αλλ’ από απιστίας ημίν ο θρήνος γίνεται;» (Ε.Π.Ε. 22,480).
Η Ανάστασις του Χριστού εγγύησις
Οι νεκροί θ’ αναστηθούν. Δεν μπορεί να γίνη διαφορετικά. Αφού αναστήθηκε ο Χριστός, αφού αναστήθηκε η Κεφαλή, θ’ αναστηθή και το σώμα.
● Η Ανάστασις του Χριστού άνοιξε το δρόμο της αναστάσεως όλων των ανθρώπων.
● Η Ανάστασις είναι πολύτεκνη. Από τότε, που γέννησε τον πρώτο της Υιό, τον Ιησού Χριστό, είναι επόμενο να μας γεννήση όλους. Θα μας γεννήση, αφού ο Χριστός είναι «πρωτότοκος εκ των νεκρών» (Κολοσ. α΄18). «Ει πιστεύομεν, ότι Ιησούς απέθανε και ανέστη, ούτω και ο Θεός τους κοιμηθέντας δια του Ιησού άξει συν αυτώ» (Α΄Θεσ. δ΄14).
Εντύπωσι κάνει, ότι μιλώντας ο απ. Παύλος για τον Ιησού Χριστό, χρησιμοποιεί το ρήμα «απέθανε», ενώ για τους ανθρώπους χρησιμοποιεί το ρήμα «εκοιμήθησαν». Γιατί;
● Το υπερβατικό για το Χριστό είναι ο θάνατος. Ο Θεός δεν πεθαίνει ποτέ. Έγινε άνθρωπος ο Θεός και ως άνθρωπος υπέστη αυτό, που δεν μπορούσε ως Θεός να υποστή. Ο θάνατος του Ιησού είναι η υπέρβασις της αγάπης του Θεού για τη σωτηρία του κόσμου.
● Το υπερβατικό για τους ανθρώπους είναι η κοίμησις, η ανάστασις. Ο άνθρωπος ήταν φυσικό να πεθαίνη. Για να ζήση ο άνθρωπος υπέστη το σταυρικό θάνατο ο Θεάνθρωπος. Ο θάνατός Του η ζωή μας!
Χρησιμοποιεί ακόμη το ρήμα «απέθανε» για τον Ιησού, για να φανή, ότι όντως σωματικώς πέθανε, νεκρώθηκε. Δεν ήταν φαινομενικός ο θάνατός Του, αλλά πραγματικός.
Και για να τονιστή περισσότερο το «ανέστη». Ό,τι πεθαίνει, αυτό ανασταίνεται. Στην περίπτωσι του Κυρίου, η ανάστασίς Του δεν ήταν μόνο δική Του ανάστασις. Ήταν καρποφόρος ανάστασις. «Πάντας συνανέστησε».
Μιλώντας ο Ίδιος για την ανάγκη να πεθάνη, προκειμένου ν’ αναστηθή και να συναναστηθούμε όλοι μαζί Του, λέει: «Αμήν αμήν λέγω υμίν, εάν μή ο κόκκος του σίτου πεσών εις την γην αποθάνη, αυτός μόνος μένει∙ εάν δε αποθάνη, πολύν καρπόν φέρει» (Ιωάν. ιβ΄24).
Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι αν πιστεύουμε στο θάνατο και στην ανάστασι του Ιησού. Και στο περίφημο κεφάλαιο της αναστάσεως, στο 15ο της Α΄προς Κορινθίους Επιστολής, αυτή την πίστι στην ανάστασι του Ιησού παρουσιάζει στα ζωηρά επιχειρήματά του ως προϋπόθεσι, αλλά και ως απόδειξι της δικής μας αναστάσεως. Όποιος δεν πιστεύει, ότι θ’ αναστηθούν από τα μνήματα οι νεκροί, αυτός δεν πιστεύει και στην Ανάστασι του Χριστού, αφού ο Χριστός «απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο» (Α΄Κορ. ιε΄20).
Εφ’ όσον λοιπόν, πιστεύουμε, ότι αναστήθηκε ο Χριστός, πιστεύουμε, ότι και οι άνθρωποί μας, που κοιμήθηκαν, θα ξυπνήσουν. Η δύναμις που ενήργησε την ανάστασι του Κυρίου, η ίδια θα ενεργήση και την ανάστασι όλων των κεκοιμημένων. «Ούτω και ο Θεός τους κοιμηθέντας δια του Ιησού άξει συν αυτῷ».
Τι σημαίνει αυτό το «διά του Ιησού;» Δυο πράγματα σημαίνει:
● Το ένα: Οι Χριστιανοί κοιμούνται, πεθαίνουν, «δια του Ιησού», δηλαδή, με την πίστι στον Ιησού. Πιστεύουν ακράδαντα, ότι δεν σβήνουν με το θάνατο, αλλ’ ότι θα ζουν τη ζωή την αθάνατη.
● Το άλλο: Ο Θεός θα τους οδηγήση, μαζί με τον Ιησού, στην ένδοξη και αιώνια ζωή. Εν ονόματι της αναστάσεως και της δόξας του Ιησού, θ’ αναστηθούν και θα δοξασθούν και οι κοιμηθέντες.
Ζώντες και κεκοιμημένοι
Η ένδοξη ζωή είναι για όλους. Και για όσους, κατά τη μέρα της δευτέρας παρουσίας, θα έχουν κοιμηθή, και για όσους θα βρίσκωνται ζωντανοί. Οπωσδήποτε η δευτέρα παρουσία θα βρη ορισμένους χριστιανούς ζώντες.
Η προσδοκία των πρώτων χριστιανών έλεγε, ότι κοντινός θα ήταν ο χρόνος της ελεύσεως του Κυρίου. Μπορεί κι εμείς, έλεγαν, να είμαστε ακόμα ζωντανοί και να υποδεχτούμε τον Κύριο, «ερχόμενον κρίναι ζώντας και νεκρούς».
Μιλάει ο Παύλος και για τους κοιμηθέντες και για τους ζώντες, τους «περιλειπομένους»: «Ημείς οι ζώντες οι περιλειπόμενοι, εις την παρουσίαν του Κυρίου ου μη φθάσωμεν τους κοιμηθέντας» (Α΄Θεσ.δ΄15).
● Πού θ’ ανήκουμε εμείς; Στους ζώντες ή στους κοιμηθέντες; Μικρή σημασία έχει αυτό. Σημασία έχει, ότι είτε ζούμε, είτε πεθάνουμε, η δευτέρα παρουσία θα είναι και για μας. Και τα δικά μας πεπραγμένα, όλα «γυμνά και τετραχηλισμένα τοις οφθαλμοίς αυτού» (Εβρ.δ΄13).
● Το αν θα προηγηθούν άλλοι, το αν στη σειρά θα είμαστε πρώτοι ή τελευταίοι, αυτό ελάχιστη σημασία έχει.
● Είναι φυσικό βέβαια να προηγηθή η ανάστασις των νεκρών. Όταν πρόκηται να γίνη ένα ταξίδι, προηγείται η αφύπνισις εκείνων, που κοιμούνται. Να ξυπνήσουν. Οι ξύπνιοι τους περιμένουν να ξυπνήσουν.
● Έτσι θα προηγηθή η ανάστασις των κεκοιμημένων. Αλλά και για λόγους δικαιοσύνης. Τα σώματα των αγίων προηγούνται και στην ανάστασι και στη δόξα.
Άλλωστε από τη στιγμή, που θα γίνη η δευτέρα παρουσία του Κυρίου, δεν θα υπάρχη χρόνος. Όλα θα γίνουν «εν ατόμω, εν ριπή οφθαλμού, εν τη εσχάτη σάλπιγγι∙ σαλπίσει γαρ, και οι νεκροί εγερθήσονται άφθαρτοι» (Α΄Κορ.ιε΄52).
Οι ζώντες, όσο ζουν, φυσικά βρίσκονται μέσα στο χρόνο. Στα τέλη του χρόνου, λοιπόν, θα δουν να έρχεται ο Κύριος, ν’ ανασταίνωνται οι νεκροί. Από κει και πέρα όμως, χρόνος δεν θα υπάρχη. Θα περάσουν και αυτοί στην άχρονη αιωνιότητα. Όχι όπως είναι. Θα αλλάξουν όλοι. «Ιδού μυστήριον λέγω∙ Πάντες μεν ου κοιμηθησόμεθα, πάντες δε αλλαγησόμεθα» (Α΄Κορ.ιε΄51).
● Μη λησμονούμε, ότι πρόκειται για μυστήριο. Και ας μη πολυπραγμονούμε. Ας μη θέλουμε, με επικίνδυνη περιέργεια, να εισέλθουμε στο μυστήριο και να ερευνήσουμε τα πράγματα.
Ένα ενδιαφέρει: Να ετοιμαζώμαστε για την υπάντησι του Κυρίου. Να γρηγορούμε!
Η στιγμή της δευτέρας παρουσίας
Θα κατεβή ο Κύριος. Η πρώτη Του παρουσία αποτελεί την εγγύησι και για τη δεύτερη παρουσία Του.
● Η εκπλήρωσις της επαγγελίας για την πρώτη κατάβασι του Υιού του Θεού, αποτελεί εγγύησι, ότι θα εκπληρωθή και η άλλη επαγγελία για τη δεύτερη κατάβασί Του.
● Ποια επαγγελία (υπόσχεσι) έδωσε ο Θεός και δεν εκπληρώθηκε; Η επαγγελία της δευτέρας καταβάσεώς Του επανελήφθη και λίγο προτού αναληφθή στους ουρανούς. Οι δυο λευκοντυμένοι άγγελοι διαβεβαίωσαν τους μαθητές που παρακολουθούσαν εκστατικοί: «Τι εστήκατε εμβλέποντες εις τον ουρανόν; Ούτος ο Ιησούς ο αναληφθείς αφ’ υμών εις τον ουρανόν, ούτως ελεύσεται όν τρόπον εθεάσασθε αυτόν πορευόμενον εις τον ουρανόν» (Πράξ.α΄11).
● Θα κατεβή ο Κύριος. Μόνο, που τη φορά αυτή η κατάβασίς Του δεν θα είναι συγκατάβασις. Δεν θα είναι κένωσις της θεϊκής δόξης.
● Θα είναι φανέρωσις εν δόξῃ. Θα έρθη με όλο το θεϊκό μεγαλείο και κύρος Του. Θα έρθη όχι ως άφεσις, αλλ’ ως δικαιοσύνη.
● Θα κατεβή. Θα ηχήση αγγελική σάλπιγγα. Εγερτήριο! Νεκροί, εγέρθητε! Όλοι εγέρθητε! Και το παράγγελμα θα εκτελεστή αμέσως (Ιωάν. ε΄28).
Όσοι δεν ξέρουν η δεν θέλουν να ξέρουν και να πιστεύουν στην παντοδυναμία του Θεού, απορούν ή αμφιβάλλουν για την ανάστασι όλων των νεκρών.
● Εκείνος, που πραγματοποιεί το δύσκολο, δεν μπορεί να πραγματοποιήση το εύκολο;
● Το δύσκολο είναι η εκ του μη όντος δημιουργία. Το εύκολο είναι η ανάστασις υπαρχόντων σωμάτων, έστω και καέντων και εξαφανισθέντων. Το εύκολο είναι η ζωοποίησις προϋπαρχούσης ύλης. Λέει ο ιερός Χρυσόστομος: «Τι ευκολώτερον, εκ του μη όντος εις το είναι παραγαγείν, ή διαλυθέντα αναστήσαι πάλιν;» (Ε.Π.Ε, 22,490). Μετάφρασις: Τι είναι πιο εύκολο; Από το μηδέν να φέρη ο Θεός κάτι στην ύπαρξι, ή, αν αυτό διαλυθή, να το αναστήση πάλι;
● Για όσους είτε αμφισβητούν, είτε απορούν για την ανάστασι των νεκρών, στήριγμα στην πίστι είναι οι τόσες και ποικίλες αναστάσεις, που συμβαίνουν καθημερινά στη ζωή.
● Αναστάσεις στη φύση, με τα φυτά.
● Αναστάσεις στο στερέωμα με τον ήλιο, που πεθαίνει καθημερινά και ανασταίνεται.
● Αναστάσεις στο ανθρώπινο γένος, με τις γεννήσεις και ιάσεις.
● Αναστάσεις, προ παντός, στους αμαρτωλούς, που εγείρονται πνευματικά από το λάκκο της αμαρτίας και ζουν την αλλαγή της ζωής.
Αρπαγή των ζώντων
Θαυμαστή θα είναι η ανάστασις των νεκρών κατά την ημέρα της δευτέρας παρουσίας του Κυρίου. Θαυμαστή θα είναι και η αρπαγή των ζώντων. Από τη γη θα αρπαγούν σε μια άλλη κατάστασι.
● Όπως νεφέλη άρπαξε το Θεάνθρωπο Κύριο και Τον ανέβασε στον ουρανό, στα δεξιά του Πατρός, έτσι νεφέλες θ’ αρπάξουν τους ανθρώπους, που θα συμβή να ζουν κατά τη μέρα εκείνη, για να τους φέρουν μπροστά στο φοβερό βήμα του Κυρίου.
● Οι άγιοι, όσοι αγωνίζονται για τη ζωντανή τους ομολογία και για την έμπρακτη αγάπη, αυτοί θα βρίσκωνται πάντοτε με τον Κύριο στη βασιλεία Του την επουράνια. Οι άλλοι, όσοι μόνοι επέλεξαν την οδό της σκληρότητας και αμετανοησίας, αυτοί θα πορευτούν στον τόπο, που για το Σατανά υπάρχει, δηλαδή στην αιώνια κόλασι (Ματθ.κε΄41).
● Για την αλλαγή της καταστάσεως, του όλου σκηνικού της ζωής, λέει ο απ. Παύλος: «Έπειτα ημείς οι ζώντες οι περιλειπόμενοι άμα συν αυτοίς αρπαγησόμεθα εν νεφέλαις εις απάντησιν του Κυρίου εις αέρα, και ούτω πάντοτε συν Κυρίω εσόμεθα» (Α΄Θεσ.δ΄17).
Μεγάλη περιέργεια δείχνουν ωρισμένοι για το χρόνο και τον τρόπο της δευτέρας παρουσίας. Για το τι σημαίνει αρπαγή, νεφέλη, αλλαγή, συντέλεια του κόσμου, νέα γη και νέος ουρανός.
Αλλ’ η Γραφή πουθενά δεν ικανοποιεί την περιέργεια αυτή. Άλλωστε φανερώνει εγωισμό να θέλουμε να συλλάβουμε τα ασύλληπτα∙ να κατανοήσουμε όσα ο Κύριος απέκρυψε και δεν είναι αναγκαία να πληροφορηθούμε. Ας ακούσουμε τι σχετικά λέει ο ιερός Χρυσόστομος: «Παιδεύθητι, ώ άνθρωπε, εν τοις κάτω και τοις ενταύθα, και μη περιεργάζου μηδέ πολυπραγμόνει τον ουρανόν. Την γην ουκ οίδας, ειπέ μοι, αφ΄ής ετέχθης, εν ή ετράφης, ήν οικείς, ήν πατείς, ής άνευ ουδέ αναπνεύσαι δύνασαι, και τα τοσούτον αφεστηκότα πολυπραγμονείς;» (Ε.Π.Ε. 22,496-498). Μετάφρασις: Προσπάθησε, άνθρωπε, να μελετήσης τα ευρισκόμενα στη γη και να μη περιεργάζεσαι ούτε να καταπιάνεσαι με τον ουρανό. Τη γη δεν γνωρίζεις, όπου γεννήθηκες και όπου τράφηκες∙ τη γη, που κατοικείς, που πατείς, που χωρίς αυτήν δεν μπορείς ούτε ν’ αναπνεύσης, και καταπιάνεσαι να εξηγήσεις όσα απέχουν τόσο πολύ;
● Ένα ενδιαφέρει το χριστιανό: Να ζη έτσι στον παρόντα βίο, ώστε την ώρα της μεγάλης αλλαγής του σύμπαντος κόσμου, άγγελοι στα φτερά τους να τον «αρπάξουν» και να τον φέρουν στη δόξα του Κυρίου.
● Η σκέψις της δευτέρας παρουσίας, η πίστις στην έλευσι του Χριστού, η ελπίδα της βασιλείας των ουρανών είναι η «παράκλησις» των πιστών.
Ο ένας ενισχύει τον άλλον μ’ αυτή την ελπίδα. Και όλοι μαζί παρακαλούν τον Αγαπητό: «Ναι, έρχου, Κύριε Ιησού» (Αποκ.κβ΄20).
Αρχιμ. Δανιήλ Γ. Αεράκης
Περιοδικό «ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΑΠΤΙΣΤΗΣ» τ. 554-Ιούνιος 2011
Φίλε Οδυσσέα, ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός, θρηνούσε και οδυρόταν όταν εννούσε τον θάνατον, ο Κύριος έκλαιγε και με τα δάκρυα του έτρεχε αίμα. Όλοι οι Άγιοι ζητούσαν λίγο ακόμη χρόνο για να μετανοήσουν, γιατί φοβόντουσαν την κρίση. Εσύ που τον βρήκες αυτόν τον Αεράτο Χριστιανό; Τότε τί σημαίνει ο σταυρός του Κυρίου και ο θάνατος του Κυρίου τί σημαίνει το βάπτισμα; Τί θυσία έκανε ο Κύριος; Μήπως το είδαμε λίγο χαζοχαρούμενα το θέμα; Οδυσσέα άλλο δόγμα και άλλο ζωή της πίστεως, εμπειρία Χριστιανική.
ΑπάντησηΔιαγραφή- Γραφή δεν γνωρίζει; η απαξιοί;
ΑπάντησηΔιαγραφή- Χρυσόστομο δεν μελετά;
- Η "εμπειρία" του αρκεί;
Πάνω από τον κάθε άγιο και κυρίως της αυθαίρετης ερμηνείας των λεγομένων του, είναι ο Θεός και ο Λόγος Του.
«Ου θέλομεν δε υμάς αγνοείν, αδελφοί, περί των κεκοιμημένων, ΙΝΑ ΜΗ ΛΥΠΗΣΘΕ καθώς και οι λοιποί οι μη έχοντες ελπίδα» (Α΄Θεσ.δ΄13).
Το θρηνώ και οδύρομαι, δεν είναι δόγμα ούτε εκτός κριτικής, και αναφέρεται όχι στον θάνατον, αλλά στο "όταν εννοήσω τον θάνατον". Η μέθη της αλαζονείας και η άγνοια των Γραφών δεν μας επιτρέπει να το εννοήσουμε όμως, έστω και αν δηλώνουμε μη μεθυσμένοι, ενώ οι άγιοι είχαν και έχουν επιθυμία να συναντήσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τον Κύριο.
Τα προσβλητικά και ελαφρά τη καρδία "χαζοχαρούμενα" για την σοβαρότητα και την μέχρι κεραίας αφοσίωση στον Λόγο του Θεού, από τον αγαπητό μας π.Δανιήλ, τον ΓΝΩΣΤΟ ΜΑΣ της "Μαθητικής Αστραπής" των νιάτων μας, του ενός εκ των δέκα καλύτερων Ιεροκηρύκων της Ελλάδας, κατά τον Ν.Σωτηρόπουλο, χαρακτηρίζουν τον όχι μεθυσμένο, στο μπλόκ του οποίου δεν εισερχόμαστε γιατί πρoσφέρει παραδόσεις ανθρώπων, τυπολατρεία, θρησκευτικότητα και όχι Πίστη.
Ιωάννης Μ.
Aγαπητέ Ιωάννη έχει τέτοια αφοσίωση ο αεράτος δάσκαλός σου στήν παράδοση πού πουλάει όλη του τήν πίστη γιά να υπερασπιστεί τίς μεταφράσεις τού φίλου του Μελέτιου.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εάν αγαπάς φίλο περισσότερο από εμένα δέν είσαι δικός Μου"
Σέ παρακαλούμε μήν επισκεφθείς ποτέ τό μπλόγκ μας διότι αυτό τό Μ. μέ την τελεία δέν μάς εμπνέει καθόλου.
"Ποίει φίλους δια τον Ιησούν και εχθρούς δια τον Ιησούν".
ΑπάντησηΔιαγραφήΔάσκαλος είναι Ένας. Στα μπλόγκ. υφίστανται θετικά και υπερασπιστικά σχόλιά μου για εικοσάδα αγωνιστών λαϊκών και κληρικών.
Αφοσίωση στην Ορθόδοξη Ιερά Παράδοση σημαίνει Λατρεία συνειδητή με νοήματα κατανοητά, οι δε προβληματιζόμενοι αποδεικνύουν ότι παίρνουν σοβαρά το θέμα της Πίστεως και της Σωτηρίας. Η ύβρις εναντίον τους είναι έπαινος.
Αγαπητός ο Θανάσης επίσης.
Το κείμενο του π.Δανιήλ, είναι υπέροχο, αυτά διδάσκει η Εκκλησία, αυτά λέει η Αγία Γραφή και η Ιερά μας παράδοση, με τους λευκοντυμένους ιερείς, τα τραπέζια και τις προπόσεις στην μακαρία, και τα χαρμόσυνα μέλη και ζωηρούς και όχι καταθλιπτικούς ήχους για όσους έχουν μουσική άποψη (Μακαρία η οδός).
Ιωάννης Μ.
Έχεις δίκηο φιλαράκο, τώρα βλέπω ότι τό κάτωθι χωρίο είναι πραγματικά χριστιανικό :
ΑπάντησηΔιαγραφή"● Κοίμησις φυσικά του σώματος, όχι της ψυχής. Η ψυχή, και όταν το σώμα σε τούτη τη ζωή κοιμάται, αυτή δεν κοιμάται. Έτσι και όταν το σώμα νεκρώνεται τη στιγμή του θανάτου, η ψυχή δεν πεθαίνει. Ζή ελεύθερη από τα δεσμά του σώματος∙ η ψυχή του χριστιανού φτερουγίζει στην πατρίδα της, στον ουρανό. Η ψυχή ζη την αιωνιότητα από την ώρα του θανάτου. "
Ου παντός χωρείν, δεν σκέπτονται όλοι έτσι: Αλλά άς μην κατακρίνουμε και την άποψη που μας καταθέτει ο π.Δανιήλ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ουκ έχομεν ώδε μένουσα πόλιν αλλά την μέλλουσαν επιζητούμεν".
http://apotixisi.blogspot.com/2010/09/blog-post_08.html
Μέσα στο φθαρτό σώμα μας στενάζουμε και επιθυμούμε με πολύ πόθο να ενδυθούμε επάνω μας την μόνιμη ουράνια κατοικία μας...
Δεν φοβόμαστε! και επιθυμούμε πάρα πολύ να φύγουμε από το σώμα και να πάμε να μείνουμε μόνιμα κοντά στον Κύριο.
Απόστολος Παύλος
Τόσο τέλεια έγινε η αγάπη μας για εσάς που θα έχουμε παρρησία στην ημέρα της κρίσεως, ... φόβος δεν υπάρχει στην αγάπη διότι η αγάπη απομακρύνει τον φόβο.
Ιωάννης Ευαγγελιστής μαθητής της αγάπης
"Τον αγώνα τον καλόν ηγώνισμαι, τον δρόμον τετέλεκα, την πίστιν τετήρηκα. λοιπόν απόκειταί μοι ο της δικαιοσύνης στέφανος όν αποδώσοι μοι ο Κύριος εν εκεινη τη ημέρα, ο δίκαιος Κριτής, ού μόνον δε εμοί αλλά και πάσι τοις ηγαπηκόσι την επιφάνειαν αυτού".
Απ. Παύλος.
"τό κάτωθι χωρίο είναι πραγματικά χριστιανικό"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό ολόκληρο το άρθρο, με τις παραπομπές στην Αγία Γραφή, στον Απ.Παύλο, στον Απ.Ιωάννη και στον Ιερό Χρυσόστομο, με σπουδαίες έννοιες και συμπεράσματα, εμείς δεν θα απομονώσουμε ως χριστιανικό μόνο "το κάτωθι χωρίο" που αναφέρει ο αγαπητός σχολιαστής, που και αυτόν ακροθιγώς επαινέσαμε σε σχόλιο, υπέρ Ορθοδόξου κληρικού του οποίου το επώνυμο παραποιείται ειρωνικά.
Αφενός η αθανασία της ψυχής είναι αυτονόητη για όλους τους ανθρώπους κάθε θρησκείας και φυλής, όχι μόνο οι χριστιανοί αλλά και ανατολικές θρησκείες και φιλοσοφίες την δέχονται, αφετέρου το "κάτωθι χωρίο" σωστά ή λάθος διατυπωμένο, δεν είναι η ουσία μια που ο π.Δανιήλ προτρέπει να μην προσπαθούμε να εννοήσουμε τα υπεράνω των δυνατοτήτων και αρμοδιοτήτων μας γιατί θα κάνουμε λάθος. "Παιδεύθητι, ώ άνθρωπε, εν τοις κάτω και τοις ενταύθα, και μη περιεργάζου μηδέ πολυπραγμόνει τον ουρανόν"
Ορθόδοξες Χριστιανικές Έννοιες που αναδεικνύει το άρθρο:
«Τίνος ένεκεν θρηνείς, ει πιστεύεις ότι αναστήσεται, ότι ύπνος και κοίμησις το πράγμά εστι;»
«Το κατακόπτεσθαι επί τοις απελθούσι των ουκ εχόντων εστίν ελπίδα, εικότως… Συ δε ο προσδοκών ανάστασιν, τίνος ένεκεν οδύρῃ; Άρα των μη εχόντων ελπίδα εστί το οδύρεσθαι»
«Οράς, ότι ουκ από συνηθείας, αλλ’ από απιστίας ημίν ο θρήνος γίνεται;»
«Ου θέλομεν δε υμάς αγνοείν, αδελφοί, περί των κεκοιμημένων, ίνα μη λυπήσθε καθώς και οι λοιποί οι μη έχοντες ελπίδα»
«απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο»
"αρπαγησόμεθα εν νεφέλαις εις απάντησιν του Κυρίου εις αέρα, και ούτω πάντοτε συν Κυρίω εσόμεθα"
"Ιδού μυστήριον λέγω∙ Πάντες μεν ου κοιμηθησόμεθα, πάντες δε αλλαγησόμεθα".
Ι.Μ.
Είστε όλοι σας καλοί δικηγόροι. Κάνατε λάθος επιλογή επαγγέλματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν σέ μιά ομελέτα πέσει μιά ακαθαρσία, έλεγε ο π.Παΐσιος, πάει όλη η ομελέτα.
Γιά τίς μεταφράσεις δέν ακούσαμε κουβέντα. Γιά τό μεγάλο ποιητή Μελέτιο!
Είμαστε έτοιμοι νά ξεχάσουμε ακόμη καί τό παρελθόν τού Θεόκλητου προκειμένου νά συνεχίσουμε νά προσκυνάμε.
Ευτυχώς πού τό βιβλίο μας είναι η Καινή Διαθήκη!
Πού πήγε τό ιδού καίνά ποιώ πάντα;
Καμία θρησκεία δέν μίλησε ποτέ γιά αθανασία τής ψυχής, αλλά γιά μετενσάρκωση. Διότι η ψυχή ήταν ύλη καί τό Σύμπαν αθάνατο.
Κανένα απόσπασμα δέν μιλάει γιά αθανασία τής ψυχής, διότι οι Πατέρες πήραν τίς αποστάσεις τους από τήν Ελληνική φιλοσοφία, η οποία πρώτη καί μοναδική δίδαξε τήν αθανασία τής ψυχής καί τό σώμα μνήμα.
Γιά δικηγόροι τού εαυτού μας όλοι μας καλοί είμαστε
Δεν πάτησαν την ειρωνική πεπονόφλουδα οι σχολιαστές! Εύγε. Δυο πράγματα θεωρεί αυτονόητα και δεν προσπαθεί να αποδείξει η Αγ. Γραφή, Π.Δ. και Κ.Δ: Την ύπαρξη του Θεού και την αθανασία της ψυχής. Αν το θίγει ο Ιεροκήρυκας με δυο λέξεις, είναι διότι υπάρχουν και άφρονες που λένε στην καρδιά τους "ουκ έστι Θεός" και ισχυρίζονται "φάγωμεν πίωμεν αύριον γαρ αποθνήσκομεν".
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μετενσάρκωσις διδάσκει αθανασία ψυχής.
Τα περί ομελέτας, αφορούν όσους θεωρούν θεόπνευστο τον γέροντα που το είπε. Ακυρώνεται από το ότι όλοι, οι πιστοί, και οι άγιοι, έχουν ακαθαρσίες στην ομελέτα τους. Όλοι πλην του αναμάρτητου. Ο Κύριος με την μετάνοια και εξομολόγησι την καθαρίζει. Αλλά δεν θα δεχτούμε και από τον καθένα να ΔΟΓΜΑΤΙΖΕΙ τι είναι ακαθαρσία, διότι αυτό που για εσάς είναι ακαθαρσία, για άλλους είναι καθαρότητα: περί μεταφράσεων, σχολιάστηκαν τα περι συνειδητής και Λογικής Λατρείας, δεν επιτρέπεται να θεωρεί ΔΟΓΜΑ κάποιος την γλωσσική μορφή ή και τους λατρευτικούς τύπους, και να θέλει με φασιστικό τρόπο να την επιβάλει σε όλους. Επιτρέψτε μας να κατανοούμε τα κείμενα.
Θέσαμε πολλάκις ένα ερώτημα, αλλά δεν πήραμε απάντηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί ο άγιος Ιουστίνος Πόποβιτσις, εδώ και 80 χρόνια μετέτρεψε τη γλώσσα της θ. λατρείας από την αρχαία σερβική (σλαβονική) στη νέα σερβική;
Έκανε λάθος; Είναι αιρετικός νεοβαρλααμίτης; Τι τέλος πάντων έκανε και δεν μιλάει κανείς και τι κάνει ο π. Αεράκης και μιλάνε όλοι;
ΙΚ
Κατ'αρχάς αυτό πού είπε ο π.Παΐσιος ισχύει γιά όλους τούς ανθρώπους, δέν έχει καμία σχέση μέ τήν πίστη. Ισχύει καί γιά σένα. Εκτός κι άν τρώς ακαθαρσίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί αγαπητέ μου η μετενσάρκωση διδάσκει αθανασία; Έπειδή τό λές εσύ;
Τότε γιατί θέλουν όλοι νά απελευθερωθούν;
Θές νά δεχθούμε μόνον ΕΣΕΝΑ νά ΔΟΓΜΑΤΙΖΕΙΣ;
ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΚΑΤΙ Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ;
Πώς λέμε : άλλους έσωσες εαυτόν ού δύνασαι σώσαι;
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΟΛΗ ΤΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΜΑΣ. ΑΡΝΟΥΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΜΕΛΕΤΙΟ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΙ, ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΛΛΟΣ.
Ο Ιουστίνος Πόποβιτς άς μεταφράσει καί τή δική μας λατρεία , ΟΧΙ ο Μελέτιος.
Δηλαδή όλοι εσείς οι διαμαρτυρόμενοι ισχυρίζεστε ότι καταλαβαίνετε τί διαβάζετε;;;
Στον τρελλό Μελέτιο λοιπόν δήλωσα προσωπικά, ότι εγώ αναπαύομαι στην αρχαία γλώσσα της θ. λατρείας, την οποίαν κατανοώ πλήρως, ο δε τρελλός Μελέτιος μου δήλωσε, ότι κάθε ενορία της επαρχίας του είναι ελεύθερη να πράξει όπως νομίζει, πράγμα που διαπίστωσα. Έτσι, άλλες ενορίες λειτουργούν στην αρχαία γλώσσα και άλλες στη νέα. Επομένως δεν επιβάλλει, αλλά επιτρέπει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά στον άγιο Ιουστίνο, μάλλον αιρετικός νεοβααρλαμίτης πρέπει να είναι και αυτός, μιας και του συγχωρούμε τη μετάφραση, ακόμη και της δικής μας γλώσσας, κάτι που δεν συγχωρούμε στον π. Δανιήλ.
ΙΚ
Οι σχολιαστές οφείλουμε να σεβόμαστε το ότι ο Ιεροκήρυκας έχει οφελήσει πνευματικά κάποιους, και για τον ίδιο λόγο, κακώς το απαντητικό σχόλιο περιείχε επίσης απαράδεκτο λογοπαίγνιο επί του nickmame του σχολιαστή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π.Δανιήλ έχει διατυπώσει στα άρθρα, ότι είναι υπέρ της επίσημης αντιμετώπισης του προβλήματος από την Εκκλησία, με εγκεκριμένα κατανοητά κείμενα. Τον ίδιο προβληματισμό διατυπώνει και ο Ν.Σωτηρόπουλος. Δεν μιλάμε μόνο για την σχετικά κατανοητή (όχι απ' όλους) Θ.Λειτουργία του ι.Χρυσοστόμου αλλά και για τους Ομηρικούς τύπους. Και για την μη κατανόηση, αλλά και για το ότι, κατανοούμε άλλα αντ' άλλων. Στώμεν καλώς, δηλ. "να λέμε με το στόμα μας καλά πράγματα". Ο εκτείνων τους ουρανούς ωσεί δέριν "σε σίδερα στηρίζει τον ουρανό ο Θεός". Ου τηρεί το Σάββατον "όχι τυρί το Σάββατο". Σήμερα, Κυριακή, πόσοι θα σκύψουν το κεφάλι στο "τας κεφαλάς ημών τω Κυρίω κλίνωμεν";. Αλλά και αν γνωρίζουμε αρχαία, δεν είναι η γλώσσα μας, που μιλάμε και κατανοούμε.
Υπάρχει η πρόταση, να συνεχίσουν να γίνονται παντού οι Θ.Λειτουργίες στην αρχαία γλώσσα, και ας μη στερούνται το δικαίωμα όσοι επιθυμούν, να συμμετέχουν σε δεύτερες Θ.Λειτουργίες σε κατανοητή γλωσσική μορφή, σε κάποιους Ι.Ναούς. Όπως οι Ρώσοι ορθόδοξοι συμμετέχουν στα Ρώσικα, όπως οι Άγγλοι Ορθόδοξοι συμμετέχουν στα Αγγλικά, έτσι οι Νεοέλληνες να συμμετέχουν, αν θέλουν, στη γλώσσα τους, στα ΝεοΕλληνικά.
"Τρελλός" δεν μπορεί να είναι ένας επίσκοπος επειδή αντιμετωπίζει δημοκρατικά και δυναμικά το πρόβλημα. Και τον π.Αυγουστίνο "τρελλό" ήθελαν να τον χαρακτηρίζουν οι εχθροί του και του έστειλαν και επιτροπές ψυχιάτρων. Εκτός αν θεωρείται θεία τρέλλα, και σαλότης το ότι σε καιρούς αντιεκκλησιαστικού κλίματος και προπαγάνδας, ο π. Μελέτιος Καλαμαράς τόλμησε να ορθώση "επί σκοπόν" το Εκκλησιαστικό του ανάστημα, αρχιμανδρίτης ών, για να απαντήσει "Είναι οι ρασοφόροι συμφορά του Έθνους;" ένα βιβλίο που και σήμερα μετά από 30 και πλέον έτη είναι σημείο αναφοράς.
Δεν θα συμφωνήσουμε ότι το κομβοσχοίνι είναι απαραίτητο για την προσευχή του πιστού, ούτε στο ότι δεν έπιτρέπεται ο πιστός να μελετά την Καινή Διαθήκη παρά μόνο τους πατέρες, ούτε στο ότι ομελέτα είναι η ομελέτα.
Ιωάννης Μ.
Αν ζούσε σήμερα ο άγιος κύριλλος, ο φωτιστής των Σλάβων, τότε σίγουρα θα του κόλλαγαν τη ρετσινιά του αιρετικού νεοβααρλαμίτη. Υπενθυμίζουμε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ο Κωνσταντίνος (το αρχικό όνομα του Κυρίλλου) ήταν στην Βενετία, μαζεύτηκαν οι Λατίνοι επίσκοποι, ιερείς και μοναχοί και στράφηκαν εναντίον του, όπως οι κουρούνες ενάντια στο γεράκι και διατύπωσαν την αίρεση των τριών γλωσσών, λέγοντας: «Πώς συμβαίνει να έχεις επινοήσει για τους Σλάβους μια γραφή και να τους διδάσκεις κείμενα γραμμένα σ' αυτή, μια γραφή που δεν την βρήκε ποτέ κανένας ως σήμερα ούτε απόστολος ούτε πάπας ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ούτε κι ο Ιερώνυμος; Εμείς ξέρουμε μόνο τρεις γλώσσες, στις οποίες επιτρέπεται να δοξολογείται γραπτώς ο Θεός: την εβραϊκή, την λατινική και την ελληνική.
Ο Φιλόσοφος απάντησε: «Μήπως η βροχή δεν έρχεται από τον Θεό και δεν πέφτει για όλους τους ανθρώπους; μήπως ο ήλιος δεν λάμπει για όλους τους ανθρώπους και μήπως δεν αναπνέουμε όλοι τον ίδιο αέρα; [...] Πολλοί λαοί έχουν την δική τους γραφή και ο κάθε λαός τιμά τον Θεό στην δική του γλώσσα [...]» (Βιος Κωνσταντίνου, γερμ. μετάφραση jo Bujinoch (slavische geschichtschreiber 1) Γρατς-Βιέννη-Κολονία 1958, 71-72).
"ο κάθε λαός τιμά τον Θεό στην δική του γλώσσα". Δεν είπε: "ο κάθε λαός τιμά τον Θεό στη γλώσσα των προγόνων του" και εκεί ακριβώς στηρίχθηκε ο άγιος Ιουστίνος και άλλαξε τη γλώσσα της θ. λατρείας από την αρχαία σλαβική, δηλ. την σλαβονική που εισήγαγε ο άγιος Κύριλλος, στην νέα σερβική. Ασέβεια λοιπόν ενός αγίου (του Ιουστίνου) σ' έναν άλλον άγιο (τον Κύριλλο) ή ασέβεια στην παράδοση των 1000 ετών της σλαβονικής γλώσσας;
ΙΚ
Σέ ένα κείμενο πού αναρτήθηκε στήν Αποτείχιση υπέρ τής μεταφράσεως, τού Αεράκη, δέν είδαμε νά μιλάει γενικώς περί τού θέματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ άγιος Πρεβέζης όντως είναι μεγάλο ανάστημα καί λόγω τού αναστήματος κατέληξε στή σημερινή απόλυτη κενολογία.
Ο άγιος άλλα λέει προσωπικώς στούς ξένους καί άλλα στούς παπάδες του. Αρκεί νά θυμηθούμε τόν τρόπο μέ τόν οποίπο υπερασπίστηκε τόν φτηνό καί υβριστή Μπέη.
Στήν Μητρόπολη κουμάντο κάνει ένας γνωστός γυρολόγος, πνευματικοπαίδι τού Γιανναρά, πού χτυπάει θέση επισκόπου. Καλύτερα νά μήν μάθετε πώς διοικεί τούς παπάδες, οι οποίοι επειδή έχουν οικογένειες δέχονται καί διοικούνται.
Τό μοναστήρι τού αγίου είναι σφηκοφωλιά οικουμενιστική, όπου αντιπρόσωποι τού πάπα, πού πηγαινοέρχονται, γιά νά καταγράφουν τόν αριθμό τών εκκλησιαζομένων, έχουν δικό τους κελάκι, καί εκεί καί στή Λευκάδα, ψέλνουν, καί βεβαίως από αγάπη κοινωνούν τών αχράντων Μυστηρίων.
Εσύ Ι.Κ. τήν λογική τήν σπούδασες ή τήν έχεις έτσι, φυσικό χάρισμα;
- Ο Ιερός Χρυσόστομος στη εξορία, το πρώτο που φρόντισε ήταν οι μεταφράσεις των κειμένων στη γλώσσα των λαών που τον φιλοξενούσαν εξόριστο.
ΑπάντησηΔιαγραφή- Στις αρχές του 18ου αιώνα η Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία είχε απαγορεύσει αυστηρά μέσω πατριαρχικών και συνοδικών αποφάσεων με την ποινή του αφορισμού την αγορά, την κατοχή ή την ανάγνωση μεταφράσεων της Αγίας Γραφής στην καθoμιλουμένη και με την ποινή του αναθέματος την μετάφρασή της σε απλούστερη γλώσσα.
- 8-11-1901: Τα "Ευαγγελικά". Αντιδράσεις στην Αθήνα, από "ευσεβείς", για την μετάφραση στη νεοελληνική της Καινής Διαθήκης. "Ο τραγικός απολογισμός των επεισοδίων ήταν οκτώ έως έντεκα, νεκροί. Επίσης, υπήρξαν 70 τραυματίες και 22 συλληφθέντες, οι οποίοι παρέμειναν στα κρατητήρια των στάβλων της Χωροφυλακής τρία εικοσιτετράωρα".
- Οι καιροί άλλαξαν. Η Λογική (ως φυσικό χάρισμα ή σπουδασμένη) επικράτησε. Όλοι πλέον έχουν στο σπίτι τους μια ή περισσότερες μεταφράσεις, στη νεοελληνική, της Κ.Διαθήκης, κάτι το φυσιο-Λογικό και αναγκαίο για τους περισσότερους, για τη μελέτη της.
- 5-6-2011. Στην αποτείχιση δημοσιεύεται άρθρο του π.Αθ.Σιαμάκη με μετάφραση χωρίων της Κ.Δ. Όλοι επαινούν. Ουδείς διαμαρτύρεται.
- Το περίεργο είναι, ότι δεν υπήρχε και δεν υπάρχει αντίρρηση για τις μεταφράσεις από τα αρχαιοελληνικά στα Αγγλικά, Γαλλικά, Ρώσικα, Σλάβικα, για τους Αγγλόφωνους, Γαλλόφωνους, Ρωσόφωνους, Σλαβόφωνους, αλλά μόνο από τα αρχαιοελληνικά στα νεοελληνικά, για τους Ελληνόφωνους μη αρχαιομαθείς.
Όχι, δεν είναι έτσι, από έναν που είχε πολλές φορές επαφή με τον Νικοπόλεως (ούτε τρελλό, ούτε άγιο), που όντως είναι ανάστημα και δεν έδειξε κανένα σημείο κενοδοξίας. Και με τους παπάδες του ήρθαμε σε επαφή και διαπιστώσαμε, ότι είναι ελεύθεροι στη θ. λατρεία. Και στο μοναστήρι θητεύσαμε και ΡΚαθολικούς είδαμε και μιλήσαμε. Και όλα αυτά από προσωπική εμπειρία και όχι καθήμενοι στην πολυθρόνα μας ή διευθύνοντες κάποιο μπλοκ και εκ του μακρόθεν κατηγορούντες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην ξεχνάμε, ποιός εξωπέταξε το θηρίο της Αποκαλύψεως, τον Αττικής Παντελεήμονα (ο Μελέτιος) και με τη βοήθεια ποίου (του νομικού π. Κ. Μπέη).
Όσο για τη λογική, εκτός του ότι την έχουμε φυσικό χάρισμα, την σπουδάσαμε, όπως όλοι μας, στο Λύκειο. Πλην όμως την κρεμάμε στα κάγκελα, όταν εισερχόμεθα στο χώρο της Εκκλησίας και φοράμε το ένδυμα της Πίστης.
Τολμάει κανείς να κινηθεί εναντίον του Μελέτιου για το θέμα της γλώσσας, από τους άλλους Αρχιερείς, άσχετο αν εμείς δεν αναπαυόμεθα με τη μετάφραση. Του θίξαμε το ζήτημα και πήραμε απαντήσεις που μας αποστόμωσαν. Εξ άλλου η ενορία είναι ελεύθερη να διαλέξει. Παράδειγμα: η ενορία Ταξιαρχών στο Μύτικα. Το 2008 ο εφημέριος χρησιμοποιούσε την αρχαία, το 2009 που απεβίωσε εξυπηρετείτο κυρίως από το μοναστήρι, όπου οι ιερείς χρησιμοποιούσαν τη νέα. Το 2010 διορίστηκε ο π. Γεώργιος Στεργίου έγγαμος με παιδιά, που χρησιμοποιεί την αρχαία. Κανείς δεν επεμβαίνει.
Όσον αφορά την ενορία της Κορυφούλας με 50 κατοίκους, όπου λειτουργεί μια φορά το μήνα ο π. Μπέης, πως βρίσκονται 200-300 να εκκλησιάζονται; Προσωπικά, δεν μου αρέσει η αφαίρεση των λέξεων βασιλεία ("ευλογημένος ο Πατέρας, ο Υιός και το άγιο Πνεύμα"), η αφαίρεση της λέξης φόβος ("με πίστη και αγάπη στο Θεό προσέλθετε, χωρίς προϋπόθεση νηστείας ή εξομολόγησης") ή της λέξης δούλος ("ανάπαυσον την ψυχήν της κόρης σου") ή η ομηρικοδημοτική διάλεκτος ή η προσθήκη στα ειρηνικά υπέρ ναρκομανών κ.λπ. λες και ο Ι. Χρυσόστομος στη λειτουργία του (που δεν συνέταξε) δεόταν για το ευσεβές έθνος των Ρωμαίων και τον φιλόχριστο ρωμαϊκό στρατό!
Ποιός είπε, ότι η Ι. Μ. Προφήτη Ηλία είναι οικουμενιστική φωλεά; Από τις πολλές φορές που πήγαμε, μία φορά είδαμε στη θ. λειτουργία ΡΚαθολικό ιερέα από την Ιταλία να παρακολουθεί (όχι να συμμετέχει, ούτε πολλώ μάλλον να κοινωνεί!). Μιλήσαμε σ' αυτόν για την Ορθοδοξία και ο Μελέτιος και εγώ και αυτός τα δικά του βέβαια. Αυτό και τίποτε άλλο. Αν αυτό θεωρείται οικουμενισμός, τότε με τις υγείες μας. Δηλαδή στο άγιον Όρος δεν εκκλησιάζονται παπικοί και προτεστάντες και δεν διανυκτερεύουν, ούτε καταγράφουν τους εκκλησιαζόμενους;
Τώρα αν ο Πρωτοσύγκελλος και κάποιοι άλλοι κατασκοπεύουν τον Επίσκοπο ή πράττουν όσα πράττουν δι' ίδιον όφελος, ο Θεός και η ψυχή τους.
Αυτά από πολύχρονη ενασχόληση μετά του Νικοπόλεως και όχι από την πολυθρόνα. Εξ άλλου ο ίδιος δέχεται τους πάντες. Δεν είναι μπαμπούλας.
ΙΚ
Αγαπητέ ΙΚ έχεις άναντίρρητα πολλές προσωπικές επαφές καί έχεις καί αυτό τό φυσικό χάρισμα τής λογικής...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΡΕΒΕΖΗΣ.
ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΤΑ ΕΙΔΕΣ ΟΛΑ! ΜΠΡΑΒΟ !
ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΛΕΜΕ ΦΙΛΕ, ΛΕΜΕ ΨΕΜΜΑΤΑ!!!
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΛΑΝΕΜΕΝΟΙ!!!!
@ Ανώνυμος 5 Ιουνίου 2011 5:07 μ.μ. :
Οι πληροφορίες δέν είναι γνωση. Τά Ευαγγέλια δέν είναι γραμμένα στά αρχαία Ελληνικά.
Δέν ομιλεί κανείς τά Ελληνικά εάν δέν γνωρίζει τά αρχαία Ελληνικά.
Είναι αναπόφευκτο λοιπόν καί σ'αυτό έχεις δίκηο, νά ακολουθήσουμε τό παράδειγμα τού Αγίου Χρυσοστόμου, ο οποίος κήρυττε στήν Αττική, νά μεταφράσουμε τά Ευαγγέλια στήν βάραρη νεοελληνική.
Πρέπει νά παραδεχθούμε επιτέλους ότι είμαστε λαός βάρβαρος.
Η ειρωνεία τής ιστορίας είναι ότι από τή συνοδεία τού π.Παΐσιου αποκολλήθηκε ο Γοντικάκης πού διέλυσε τό Όρος, καί από τόν Άγιο Πόποβιτς προέκυψε η αγέλη η οποία καταστρέφει τήν Σερβική εκκλησία.
Στήν ίδια ειρωνία ανήκει καί τό γεγονός πώς αυτά τά παλληκάρια συναντήθηκαν καί συνεργάζονται.
ΔΩΘΗΚΕ ΜΙΑ ΜΑΧΗ ΚΑΙ ΧΑΘΗΚΕ.
Ο ΚΛΗΡΙΚΑΛΙΣΜΟΣ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΕ ΝΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΘΕΙ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΥ ΚΥΝΗΓΗΣΕ ΤΟΥΣ ΚΟΛΛΥΒΑΔΕΣ, ΠΙΣΤΕΘΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΙΩΝΙΟΣ ΚΑΙ ΑΘΑΝΑΤΟΣ.
Εάν διαβάσεις αγγλική μετάφραση μπορεί νά χάσεις καί τήν πίστη σου.
Μην βάζετε στο στόμα μου λόγια που δεν είπα. Δεν είπα ότι λέτε ψέμματα, δεν είπα ότι είστε πλανεμένοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά την αγγλική μετάφραση πράγματι υπάρχει πρόβλημα. Παράδειγμα, πως μπορείς να μεταφράσεις στα αγγλικά το: "Μεμημένοι τύνοιν της σωτηρίου ταύτης εντολής.......... της δευτέρας και ενδόξου πάλιν παρουσίας"; Πως να μεταφράσεις το "ενθυμούμενοι την δευτέρα παρουσία που ζήσαμε"; Μπορεί να θυμάσαι κάτι μελλοντικό που όμως έζησες;
ΙΚ
Και όμως στη θ.λατρεία γίνεται και αυτό. Θυμάσαι κάτι που έγινε..... στο μέλλον, διότι συμμετέχεις μέσα στη θ. λατρεία ακόμη και της β΄παρουσίας! Να γιατί δεν έχει θέση εδώ η ανθρώπινη λογική, όπως και σε πολλά άλλα χωρία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙΚ