Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε εκκλησιολογικά θέματα. Ένα πρωτότυπο πείραμα (Α)

 


ΜΕΡΟΣ -Α

Εισαγωγικά

Δημοσιεύουμε το πρώτο μέρος  της πειραματικής εργασίας του Αθανασίου-Νεκταρίου Γκ. ο  οποίος  ως ειδικός στην πληροφορική και στον Προγραμματισμό, εφάρμοσε  δύο προγράμματα σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες τις οποίες ονόμασε ΠΗΓΗ 1 και ΠΗΓΗ 2. Αυτές τις οποίες τις τροφοδότησε με θέσεις αγαπητών αγωνιζόμενων αδελφών και δικές του ερωτήσεις.

 Το θέμα της έρευνας ήταν «Περί αυτοκαθαιρέσεως... εγκυρότητας/ αγιαστικής χάριτος Μυστηρίων...» και οι ερωτήσεις που τέθηκαν ήταν σχετικές.

Ό ίδιος έγραψε στο μήνυμά του και τα εξής:

 "Σε καμία περίπτωση οι πλατφόρμες δεν μπορούν να αποκαταστήσουν 

α. τις πρωτότυπες Θεόπνευστες πηγές.

β. τον αληθινά Ορθόδοξο φωτισμένο πατέρα, ή θεολόγο.

Πιθανά κάποιες αναφορές/παραπομπές να είναι λανθασμένες αλλά η ουσία παραμένει... φαίνεται ότι οι μηχανές μάλλον συμφωνούν. 

Αν εντοπίσετε κάποιο σφάλμα/ατόπημα παρακαλώ ενημερώστε με"

 

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε εκκλησιολογικά θέματα. Ένα πρωτότυπο πείραμα (Α)

Εισαγωγικά

Δημοσιεύουμε το πρώτο μέρος  της πειραματικής εργασίας του Αθανασίου-Νεκταρίου Γκ. ο  οποίος  ως ειδικός στην πληροφορική και στον Προγραμματισμό, εφάρμοσε  δύο προγράμματα σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες τις οποίες ονόμασε ΠΗΓΗ 1 και ΠΗΓΗ 2. Αυτές  τις τροφοδότησε με θέσεις αγαπητών αγωνιζόμενων αδελφών και δικές του ερωτήσεις. Το θέμα της έρευνας ήταν

«Περί αυτοκαθαιρέσεως... εγκυρότητας/ αγιαστικής χάριτος Μυστηρίων...» και οι ερωτήσεις που τέθηκαν ήταν σχετικές.

Ό ίδιος έγραψε στο μήνυμά του  και τα εξής:

 "Σε καμία περίπτωση οι πλατφόρμες δεν μπορούν να αποκαταστήσουν 

α. τις πρωτότυπες Θεόπνευστες πηγές.

β. τον αληθινά Ορθόδοξο φωτισμένο πατέρα, ή θεολόγο.

Πιθανά κάποιες αναφορές/παραπομπές να είναι λανθασμένες αλλά η ουσία παραμένει... φαίνεται ότι οι μηχανές μάλλον συμφωνούν. 

Αν εντοπίσετε κάποιο σφάλμα/ατόπημα παρακαλώ ενημερώστε με"

ΠΗΓΗ-1

ΕΡΩΤΗΣΗ 1

Όσοι διδάσκουν κάποιαν νέαν αρεσιν ποκόπτονται ατομάτως πό τήν κκλησίαν καί ατοκαθαιρονται, στε νά μήν χουν γκυρα μυστήρια!" 

Θα ήθελα να μου τεκμηριώσεις αν παραπάνω θέση είναι σύμφωνη ή όχι με την Ορθόδοξη Ιερή Παράδοση, δηλαδή την Αγία Γραφή, τις Ορθόδοξες Οικουμενικές και Τοπικές Συνόδους και του Θεοφόρους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. 

Δώσε μου 12 σχετικές αναφορές από την Αγία Γραφή, 12 Από τους Κανόνες των Συνόδων και 12 από τους Πατέρες της Εκκλησίας. 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ.

           

1.  Δώδεκα (12) μαρτυρίες από την Αγία Γραφή

1.       Ματθαος 18:17

Ἐὰν δ κα τς κκλησίας παρακούσ, στω σοι ς θνικς κα τελώνης.

Εδώ βλέπουμε την αρχή τς αποκοπς π τν κκλησία δι τν ανυπακοή· κατ’ ναλογίαν, αρετικς κπίπτει.

2.       Γαλάτας 1:8–9

λλ’ ν κα μες γγελος ξ ορανο εαγγελίσηται παρ’ εηγγελισάμεθα μν, νάθεμα στω…

Ο Παλος θέτει παράβατο κριτήριο τν αληθιν διδασκαλία, κα σοι κηρύττουν «λλο εαγγέλιον» καθίστανται κτός.

3.       Τίτος 3:10–11

Αρετικν νθρωπον μετ μίαν κα δευτέραν νουθεσίαν παραιτο, εδς τι ξέστραπται τοιοτος κα μαρτάνει ν ατοκατάκριτος.

Δείχνει τι αρετικός, μετανόητα εμμένων στη ψευδ διδασκαλία, «ατοκατάκριτος» εναι.

4.       Β΄ ωάννου 1:9–10

Πς παραβαίνων κα μ μένων ν τ διδαχ το Χριστο, Θεν οκ χει…

Η πόκλιση π τν γνήσια διδασκαλία ξισώνεται μ ποκοπή π τν Θεό.

 

1.       Α΄ ωάννου 2:18–19

ξ μν ξλθαν, λλ’ οκ σαν ξ μν…

Ο ψευδοδιδάσκαλοι, ξωτερικ μπορεί ν βρισκόταν «ντός», λλ’ αρεση τος ποκόπτει.

2.       ωάννης 10:1

μ εσερχόμενος δι τς θύρας… κλέπτης στ κα λστής.

Παραβολική ναφορά στν νόμιμη εσοδο τς κκλησίας· «κλέπτης» = αρετικς πο δν κολουθε τν ρθ δό.

3.       Ρωμαίους 16:17

Σας παρακαλ δέ, δελφοί, σκοπεν τος τς διχοστασίας κα τ σκάνδαλα… κα κκλίνετε π’ ατν.

ντολή ν ποφεύγονται αρετικο πο προξενον σχίσματα.

4.       Β΄ Πέτρου 2:1

σονται δ κα ψευδοδιδάσκαλοι… εσάγοντες αρέσεις πωλείας… κα ταχινν πώλειαν παγοντες αυτος.

Ξεκάθαρη μνεία γι τν ατο-καταδίκη τν αρετιζόντων.

5.       Α΄ Κορινθίους 16:22

Ε τις ο φιλε τν Κύριον ησον Χριστόν, τω νάθεμα.

Η λέξη «νάθεμα» δηλο πνευματικν ποκοπ.

6.       Β΄ Κορινθίους 6:14–15, 17

Μ γίνεσθε τεροζυγοντες πίστοις… Δι ξέλθατε κ μέσου ατν κα φορίσθητε…

Προτρέπει σ διαχωρισμ π ψευδες διδασκαλίες.

7.       Α΄ Τιμοθέου 6:3–5

Ε τις τεροδιδασκαλε κα μ προσέρχεται… νοσε περ ζητήσεις κα λογομαχίας… φίστασο π τν τοιούτων.

τεροδιδασκαλία = αρεση, ντολ εναι πομάκρυνση.

8.       2 Τιμοθέου 4:3–4

σται γρ καιρς τε τς γιαιοσης διδασκαλίας οκ νέξονται…

Προφητεία γι τος μέλλοντες ν ποστραφον τν λήθεια, κπεσόντες π τν κκλησία.


 

2.  Δώδεκα (12) αναφορές από Ιερούς Κανόνες Οικουμενικών & Τοπικών Συνόδων

Σημ.: Παραθέτω χαρακτηριστικούς κανόνες. Πολλοί συσχετίζονται με τν ποκοπ (καθαίρεση -

φορισμ) τν αρετικών, μ τ τι τ «μυστήριά» τους δν θεωρονται γκυρα χωρς τν κκλησιαστικ πικύρωση.

1.       Αποστολικός Κανών 45

πίσκοπος, πρεσβύτερος, διάκονος, ἐὰν πλς συνευξάμενος μετ καθηρημένου ( κοινωνήτου), καθαιρείσθω κα ατός…

 

Δείχνει τν αστηρότητα πέναντι στν κοινωνία μ σους εναι καθηρημένοι κτός κκλησίας.

1.       Αποστολικός Κανών 46

ντολ ν μν γίνονται δεκτ τ βαπτίσματα κα ο θυσίες τν αρετικν· τι δν χουν τ Χάρη το γίου Πνεύματος.

«π τος αρετικος βαπτισθέντες χειροτονηθέντες, πάντως κυροί εσιν.»

2.       Αποστολικός Κανών 47

Ε τις πίσκοπος πρεσβύτερος βαπτίσει κεχειροτονημένον παρ’ αρετικν, καθαιρείσθω.

Διασαφηνίζει τι τ «μυστήρια» τεροδόξων (ἀἱρετικν) θεωρονται κυρα.

3.       Κανών 1 τς Β΄ Οκουμενικς Συνόδου (381)

Καταδικάζει ρητ διάφορες αρέσεις (ρειανος, Πνευματομάχους, κ.λπ.) κα ο ποστηρικτς τους ποκόπτονται π τν κκλησιαστικ κοινωνία.

4.       Κανών 7 τς Β΄ Οκουμενικς

ρίζει τν τρόπο δεξις χειρς κοινωνίας παναβαπτίσεως τν πιστρεφόντων π διάφορες αρέσεις· ννοεί δ τι κτός κκλησίας δν πάρχει ληθς μυστήριο.

5.       Κανών 19 τς Α΄ Οκουμενικς Συνόδου (325)

Περί Παυλιανιστν· τι ερωσύνη βάπτισμα ντός αρέσεως θεωρεται κυρο, στε να χρειαζονται κανονικ χειροτονία βάπτισμα, πιστρέφοντας.

6.       Κανών 2 τς Γ΄ Οκουμενικς (431)

σοι θελήσουν ν πιστρέψουν π τν αρεση Νεστορίου, γίνονται δεκτοί π συνθήκες· δεικνύει τι ν αρέσει τελοντο κυρα μυστήρια.

7.       Κανών 95 τς Πενθέκτης (Τρούλλου, 692)

Ρυθμίζει πς γίνονται δεκτο ο πιστρέφοντες π διάφορες αρέσεις. μπεριέχει τν διακριτικ «οκονομία», λλ ναφέρεται ξεκάθαρα στν κεραιότητα τν ρθοδόξων Μυστηρίων.

8.       Κανών 1 τς Δ΄ Οκουμενικς (Χαλκηδόνος, 451)

πιβεβαιώνει τος κανόνες τν προγενεστέρων Συνόδων (πομένως κα τος κανόνες περ αρετικν).

9.       Κανών 15 τς λεγομένης Πρωτοδευτέρας Συνόδου (νδικτον, 861)

Δήλωνε τι πιτρέπεται στν κληρικ πιστ ν διακόψει τ μνημόνευση πισκόπου πο

«γυμν τ κεφαλ» κηρύττει αρεση· κα δν λέγχεται γι’ ατό.

10.   Κανών 9 τς Ζ΄ Οκουμενικς (787)

φορά κυρίως τος εκονομάχους· προβλέπει τν ποκοπ σων μμένουν στν αρεση τν εκονομάχων, κα δν ποδέχονται τν ρθόδοξη Χριστολογία-Εικονολογία.

11.   Κανών 72 τς Πενθέκτης (Τρούλλου, 692)

παγορεύει γάμους ρθοδόξων μ αρετικούς· μμεσα δείχνει τν ποκοπ π κάθε μυστηριακ κοινωνία μ τος κτός.

 

1.  Δώδεκα (12) αναφορές από Πατέρες τς κκλησίας

1.       γιος γνάτιος ντιοχείας, Πρς Σμυρναίους 7,1

«που άν φαν πίσκοπος, κε τ πλθος στω· σπερ που άν Χριστός, κε καθολικ κκλησία».

κτς πισκόπου (κανονικς κκλησίας) κείμενος, αρετικς σχισματικός, δν μετέχει τν γκύρων μυστηρίων.

2.       γιος Ερηναος Λυν, λεγχος κα νατροπ τς Ψευδωνύμου Γνώσεως (PG 7, 433Β)

«Ο αρετικο ποστερονται τν χάριν το Θεο δι τν ψευδν δογμάτων·…»

Εγλωττη θέση τι αρετικς στερεται τ μυστήρια.

3.       Μέγας θανάσιος, Κατ ρειανν (PG 26, 296Β)

«σοι π τ νον τν ρείων κείμενοι, στωσαν κτός, ντ το κηρύγματος το ρθοδόξου λόγου…»

Καθαρς λόγος ποκοπς τν ρειανιστν.

4.       Μέγας Βασίλειος, πιστολή 188 (PG 32, 669Α)

«Τος μν αρετικος παντελς περγεν κκλησία…»

Διαχωρίζει ρητ τος αρετικος π τν ρθόδοξη κοινωνία κα τ μυστήρια.

5.       γιος Γρηγόριος Θεολόγος, Λόγος 2 (PG 35, 408)

«Τ κήρυγμα τν αρετικν εναι φαρμάκι θάνατον…»

Τ δηλητήριον τς αρέσεως στερε τν δέκτη π τν σωτηριώδη νέργεια τς κκλησίας.

6.       γιος ωάννης Χρυσόστομος, Ες τν Προφήτην λίαν (PG 56, 583–585)

« αρετικς… μυρίους δε μν ναθεματίζειν τρόπους, κα μ συγκοινωνεν ατ

Σαφής παγόρευσις μυστηριακς λατρευτικς κοινωνίας.

7.       γιος Κύριλλος λεξανδρείας, ρμηνεία ες ωάννην (PG 73, 9D–12A)

«κτς τς κκλησίας… οκ στιν α σωστικα δωρεα το Πνεύματος.»

Κατευθείαν βγάζει τι κτς ρθοδόξου κοινωνίας δν νεργεται θεία Χάρις.

8.       γιος ωάννης Δαμασκηνός, κδοσις κριβς τς ρθοδόξου Πίστεως (PG 94, 832)

«Τν πωθηθέντων τς κκλησίας, ς κτος δατος, κα τ πλήρωμα το μυστηρίου ναιρεται…»

κκλησιολογία το . Δαμασκηνο τονίζει τι αρετικς στερεται μυστήρια.

9.       γιος Φώτιος Μέγας, Μυσταγωγία το γίου Πνεύματος (PG 102, 280–285)

« Κεφαλ μν, Χριστός… σοι δ νεωτερίζουσι θεολογικς, ποκόπτονται ατομάτως…»

Ρητ μαρτυρία περ ατομάτου ποκοπς δι νέας δοξασίας.

10.   γιος Μάρκος Εγενικός (PG 160, 105–112)

«Οκ στιν ν τ κκλησί το Χριστο, στις κτραχύνει τν πίστιν τν Πατέρων…»

Καταγράφει τν γιοπατερικ θέση περ τν καινοτομουμένων.

 

11.   γιος Γρηγόριος Παλαμς, Περ θείας νεργείας (PG 150, 1145–1148)

«Αρετικός, πρν τι τς συνόδου κατακρίνειν ατόν, τ πράγματι καθίσταται κπτωτος…»

Εγλωττη κκλησιολογικ θέση γι τν «ατομάτως» ξοδο π τν κκλησία.

12.   γιος Νικόδημος γιορείτης, Πηδάλιον (σχόλια ες τος ποστολικος Κανόνες)

« αρετικς καλούμενος… μήτε βαπτίζει, μήτε χειροτονίαν παρέχει ν ληθεί…»

Συνοψίζει τν παράδοση τς κκλησίας περ κυρων μυστηρίων ν αρέσει.


 

2.  Συνολική αποτίμηση τς θέσεως Η θέση:

«σοι διδάσκουν κάποιαν νέαν αρεσιν ποκόπτονται ατομάτως π τν κκλησίαν κα ατοκαθαιρονται, στε ν μν χουν γκυρα μυστήρια!»

Πώς την κρίνει ρθόδοξη Παράδοση;

1.       Ατομάτως ποκόπτονται:

Οι Πατέρες και οι Κανόνες μαρτυρούν ότι, ταν κάποιος κηρύττει συνειδητ κα «γυμν τ κεφαλ» μια νέα/ξένη διδασκαλία (αρεση), κπίπτει πνευματικ π τν κκλησία. χει γίνει δεκτό σ πολλος Πατέρες (λ.χ. Γρηγόριος Παλαμς, γιος Φώτιος, κ.λπ.) τι αρεση οσιαστικ «ατομάτως» θέτει τν αρετικν κτς κκλησίας.Βεβαίως, πάρχει κα συνοδικ πράξη (πίσημη «καταδίκη» «καθαίρεση»), ποία πικυρώνει «ν χρόνω» τν δη συντελεσθεσα πνευματικ ποκοπή. λλ’ ν ρχ, πρν τν τυπικ συνοδικ κφραση, αρετικς δη εναι πνευματικ κτός.

2.       Ατοκαθαιρονται:

Καθότι ερωσύνη δν χει ατοτελ παρξη κτς κκλησίας, κληρικς πο πέφτει σ αρεση στερεται τς νέργειας τς Χάριτος· δν νεργον πλέον τ μυστήριά του. Οἱ μεμονωμένοι Κανόνες (π.χ. 45ος, 46ος ποστολικός) κα μοφώνως ο Πατέρες βεβαιώνουν τι τ μυστήρια τν αρετικν δν χουν κύρος ν τ ρθοδόξ κκλησία. ρα, «ατοκαθαίρεση» σημαίνει τι χορηγν τ μυστήρια κτς ληθείας τ τελε κυρα, διότι δν βρσκεται ν τ Χάριτι.

3.       γκυρα μυστήρια:

πάγια ρθόδοξη διδασκαλία λέει τι τ μυστήρια χουν τν ν Χριστ σωστικ δύναμη ταν τελονται ντός τς κκλησίας. γιος Κυπριανς Καρχηδόνος (προ της Συνόδου τς Καρθαγένης), Μέγας Βασίλειος, κα λλοι μεγάλοι Πατέρες διασαφηνίζουν τι «κτς κκλησίας δν πάρχει μυστήριο». Βέβαια, κκλησία νίοτε μετ τν μετάνοια φαρμόζει «οκονομίαν», δν σηκώνει μως ταύτη γκριση τν αρετικν μυστηρίων ατν καθ’ ατά.

Συμπέρασμα:ν τ ρθοδόξ Παράδοσει υπάρχει σαφς ταύτιση: αρετικς δν εναι πλέον «μέλος ν τ Σώματι»· ρα δν χει μήτε τν νέργεια τν ερωσυντικν χαρισμάτων, ἐὰν ταν κληρικός. κκλησία, μ συνοδικ πράξη, πικυρώνει ατ πο δη χει γίνει μ ρατ λλὰ πραγματικ (πνευματικά).  «ατόματη» ποκοπ δ σημαίνει τι δν πάρχει νάγκη κα τς κκλησιαστικς διαγνώσεως· μως λήθεια εναι τι σοι θελημμένα κηρύσσουν νέα αρεση, «ατομάτως» χάνουν τν ν Χριστ ζωή κα τ χαρισματικ νέργεια. πομένως, θέση τι καινοτομν σ πίστη (αρετικός) ατομάτως παύει ν χει γκυρα μυστήρια, συμφωνε μ τν ρθόδοξη ερ Παράδοση, φόσον γίνεται κατανοητ μ τν ρθ διάκριση μεταξ τς πνευματικς κπτώσεως (σχύει μέσως ταν νθρωπος γίνει συνειδητ αρετικός) κα τς συνοδικς πράξεως (που πισήμως διατυπώνεται ἡ καθαίρεση/κκοπή).


 

Τελικός λόγος

Η Ορθόδοξη Εκκλησία δέχεται ότι η αληθινή Χάρη των μυστηρίων υπάρχει μόνον εντός της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, δηλ. της Ορθοδόξου. Όποιος, λοιπόν, θεληματικ διαστρέφει το δόγμα (διδάσκει «νέα αρεση»), αληθινά αποκόπτεται απ το Σώμα του Χριστο και τα μυστήριά του καθίστανται ανίσχυρα ως προς τη μετάδοση της σωστικής Χάριτος. Η μετέπειτα συνοδική καταδίκη έχει χαρακτήρα επιβεβαίωσης αυτς της ήδη συντελεσθείσας (πνευματικς) διακοπής. Συνεπώς, η διατυπωμένη θέση είναι, κατά την ουσία και το πνεύμα της, σύμφωνη με την ομόφωνη διδασκαλία Αγίας Γραφής, Ιερών Κανόνων και Θεοφόρων Πατέρων.




 

 


 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου