Παρασκευή 18 Μαΐου 2012



ρθόδοξο κκλησιαστικ Φρόνημα*



+ πισκόπου Γαρδικίου Κλήμεντος



Θεοφιλέστατοι,
Σεβαστο Πατέρες κα Μητέρες,
γαπητο ν Χριστ δελφο κα δελφές· Χριστς νέστη!

           
ΟΤΑΝ λέγουμε ρθόδοξο κκλησιαστικ Φρόνημα, δν ννοομε πλς τν πόκτησι κα κατοχ θεωρητικά, γνωσιολογικ κα δεολογικ τν ρχν τς Πίστεως κα τς Ζως τς ρθοδόξου κκλησίας μας π τν κάθε να π μς. λλά, ννοομε κάτι βαθύτερο, μία διαρκ στάσι κα πορεία ζως, ποία εναι μποτισμένη π τ θος τς κκλησίας. Κα ατ τ θος, φορέας του τ κφράζει κα τ κδηλώνει σ κάθε λεπτομέρεια τς ζως του.
          
 φ’ σον, θεία Χάριτι, εμαστε κα νήκουμε στν γία ρθόδοξη κκλησία μας, ποτελομε «μέλη»1 το Σώματος το Χριστο κα «κλήματα»2 τς Ζωοποιο Θείας μπέλου. ναγεννηθήκαμε στν δια Κο-λυμβήθρα, δεχθήκαμε τν ατ Σφραγδα τς δωρες το γίου Πνεύματος κα κοινωνομε τ ατ Θεα κα χραντα Μυστήρια το Σώματος κα το Αματος το Χριστο μας. διος θεος Εαγγελικς λόγος τρέφει τς κοές μας κα ζωογονε τς ψυχές μας, ο διες γιες ρετς μς διαπερνον, τ ατ ψηλ δανικ μς λκύουν, τν ατ θεία δ πρς ορανν ναβαίνομε.
        

  πορεία μας εναι κοινή, λλ κάθε νας π μς τν βαδίζει κα τν βιώνει μ τρόπο προσωπικό, σύμφωνα μ τ διαίτερα χαρίσματα κα τς κλήσεις του, μέσα στν νορία τν Μονή του, π τν καθοδήγησι το πνευματικο Πατρός του· κα λα ατ λαμβάνουν χώρα ντς το Μυστηριακο κκλησιαστικο πλαισίου τς ερς Μητροπόλεώς μας τς μολογητικς ερς Συνόδου μας τν ρθοδόξων νισταμένων κατ τς Αρέσεως το Οκουμενισμο. Τ πλαίσιο ατ ξασφαλίζεται κα λειτουργε πρόσκοπτα χάρις στν γρυπνη μέριμνα κα τν νύστακτη φροντίδα τν ρχιερέων μας. Γι τν λόγο τοτο, νευ πισκόπων κα Πρεσβυτέρων, πως διδάσκει πιγραμματικ γιος γνάτιος Θεοφόρος, «κκλησία ο καλεται»3.
           

ννοεται βεβαίως, τι μες ο, λέει Θεο, Ποιμένες τς κκλησίας διακρατομε πρτοι, ργοις κα λόγοις, τν ρθόδοξη Πίστι κα τ ρθόδοξο θος, στε ν ποτελομε γις κα φωτειν παράδειγμα.
           

Μέσα στν γία κκλησία  συγκροτομε, πως ντιλαμβανό-μαστε, μία «γία Οκογένεια», τν Οκογένεια τν τέκνων το Θεο, τ ποα πολαμβάνουν τν Πατρικ Θεϊκ γκάλη.
           

Κα ατ πο πρέπει ν πιτευχθ π τν κάθε ναν π μς, Κληρικό, Μοναχ κα Λαϊκό, εναι ν ναρμονίσουμε τν προσωπικ βίωσι τς ν Χριστ πολυτρώσεως, μ τ κκλησιαστικ γεγονς τς ν γί Πνεύματι Κοινωνίας, στε ν διακρινώμαστε πράγματι π γνήσιο κκλησιαστικ Φρόνημα.
           

Ατ εναι πιδίωξι ζως κα κατορθώνεται μ κόπο κα γνα, διότι προσπάθεια γι πόκτησι κα δραίωσι κκλησιαστικο Φρονήματος, εναι διαρκς γώνας γι γάπη, πακο κα νότητα.
         

 Μέσα στν γία Οκογένεια τς κκλησίας, τ πρτο κα κύριο γνώρισμά μας θ πρέπει ν εναι γάπη: «ν τούτ γνώσονται πάντες τι μο μαθηταί στε, ἐὰν γάπην χητε ν λλήλοις»4. Κα θ χουμε γάπη, ταν φρονομε τ ατ στν Πίστι κα τν ρετή, σύμφωνα μ τν Κύριό μας: «Τοτο γρ φρονείσθω ν μν κα ν Χριστ ησο»5. Κα θ διασφαλίσουμε τν γάπη κα τν μοφροσύνη μας, κα ρα κα τν νότητά μας, ταν χουμε «νον Χριστο»6 κα πειθώμεθα κα πακούωμε στος κατ Θεν Ποιμένες μας, στε ν κατανικήσουμε τν γωϊσμό μας, ν καθαρθομε π τ πάθη μας κα ν κκλησιοποιηθομε. Τί σημαίνει κκλησιοποίησις; Ζω Χάριτος, ελογίας κα γιασμο· ζω πελευθερωμένη π τν πλάνη το δίου θελήματος κα χαρακτηριζομένη π τν μεταμόρφωσι το τομικο «γώ», σ κκλησιαστικ «μες»!    
         

 ραία συνοψίζει τ πράγματα Μέγας Βασίλειος, ταν γράφει πιγραμματικά: «Ο γρ κατ γάπην περιπατοντος οδ πληροντός στι τν νόμον το Χριστο τς πρς τος δελφος συναφείας αυτν ποτέμνειν»7.
         

 Διότι, δυστυχς, εναι δυνατόν, κόμη κα μέσα στν γία τμόσφαιρα τς κκλησίας, μες ν φρονομε «τ πίγεια»8, ν περισχύη μέσα μας «τ φρόνημα τς σαρκός»9 κα ν παραμένουμε δέσμιοι το γωϊσμο μας, κα τσι ν δυνατομε ν λλοιωθομε τν καλν λλοίωσιν τς κκλησιαστικς ζως τς Χάριτος, κα μοιραίως ν προξενομε προβλήματα, διαιρέσεις, σκάνδαλα κα ταραχές...
          

 Τ τί κριβς συμβαίνει μέσα μας κα γύρω μας, στ περιβάλλον μας, δύναται ν πιστοποιηθ εκολα: περισχύει μέσα μας γάπη γι τν Θε κα τν Πλησίον; χουμε ελικριν σεβασμ κα πακο στν πνευματικό μας Πατέρα; Εμαστε τοιμοι ν θυσιάσουμε τν δική μας τακτοποίησι χάριν το κοινο καλο κα τς ερύτερης φέλειας τς κκλησίας; Δεικνύουμε μαρτυρικ γκαρτέρησι στς θλίψεις κα στς ναπάντεχες δυσκολίες μ πομον κα λπίδα;  
         

 ν χι σ λα ατά, στω σ κάποια π ατά, τότε ς μ αταπατώμεθα τι βαδίζουμε θεάρεστα κα τι χουμε ρθόδοξο κκλησιαστικ Φρόνημα. ν μάλιστα εμεθα τοιμοι προκειμένου ν στήσωμε τ διον θέλημά μας -τ ποον θεωρομε ς τ καλύτερο κα τελειώτερο- ν συγκρουσθομε μ τος δελφούς μας, κόμη κα μ τος Ποιμένες μας, τότε ς γνωρίζουμε τι πάσχουμε δεινς, ργαζόμεθα ντι-εκκλησιαστικς κα καταστροφικς κα χρήζουμε πειγόντως μεγάλης κα βαθείας μετανοίας!
           

Δν εναι βεβαίως ποχρεωτικ κα ναμενόμενο ν συμφωνομε πωσδήποτε σ λα τ π μέρους θέματα, βιωτικ κόμη κα κκλησιαστικά, πρακτικς μάλιστα φύσεως κα δράσεως, λλ τοτο δν σημαίνει τι πρέπει ν πλήττεται ερς δεσμς τς Πίστεως κα τς γάπης μεταξύ μας.
           

Κα στν περίπτωσι ατή, ς θυμηθομε κα πάλι τν εστοχη παρατήρησι το Μεγάλου Βασιλείου: «οδν γρ οτως διόν στι Χριστιανο, ς τ ερηνοποιεν»10!...
           

Γι τν λόγο τοτο κα ο γαθο κα γλαο καρπο το πνευματικο πλέον φρονήματος εναι «ζω κα ερήνη»9. μφορούμενος π το γίου Πνεύματος στρέφεται συνεχς στν Θε κα κζητε τ λεός Του, τηρε τς θεες ντολές, πιτελε ργα γαθά, μετανοε ελικρινά, σέβεται κα κτιμ τν πνευματικό του Πατέρα κα τν πίσκοπό του, εναι τοιμος ν ποχωρήση π τν γνώμη κα τν πιθυμία του, ταν ναγνωρίση, στω ταν το τ βεβαιώσουν ο λλοι, τι τ γενικώτερο καλ τς κκλησίας παιτε ποχώρησι.



γαπητο Πατέρες κα δελφοί·


          Εναι καιρς ν καλλιεργήσουμε κα ν μβαθύνουμε στ λησμονημένο π πολλος π μς γνήσιο κκλησιαστικ Φρόνημα. ν πράγματι πιθυμομε μία νακαίνισι τς πνευματικς μας ζως, μία νανέωσι -κόμη κα το μψυχου λικο- το χώρου διαμονς κα διακονίας μας, κα μία νδυνάμωσι τς κατ Θεν μαρτυρίας μας, πρέπει πωσδήποτε ν καταπολεμήσουμε τς κτροπς π τ γνήσιο κκλησιαστικ Φρόνημα!
           

δο μερικς π ατές:
          ν παύση γωπαθς ατόνομη δρσις, ν κα που ατ ντοπίζεται, ξεκομμένη π τ κκλησιαστικό μας πλαίσιο, διότι ατ συνιστ νοσηρ κκλησιαστικ φρόνημα·
          ν ποφεύγεται πάσ θυσί φατριασμός, ς κα ποδοχ λλοτρίων πιδράσεων π τν κοσμικ τρόπο σκέψεως κα δράσεως, δημιουργία ντιπαλοτήτων, ντάσεων κα χθροτήτων, κατάκρισις, εροκατηγορία, τ διαρκς παράπονο, ψιθυρισμς κα γογγυσμός, διότι λα ατ συνιστον νόθο κκλησιαστικ φρόνημα·
          ν πάρχη ριμότητα κα διάκρισις οσιωδν κα πουσιωδν στν κκλησιαστικ πρξι κα ζω κα χι κριτη προσκόλλησις σ τύπους κα ντολς δθεν πατροπαράδοτες, νευ μως οσίας κα σημασίας, μόνον κα μόνον γι τν πεισματικ μμον σ κάτι στατικ κα λανθασμένο, κα τν νακοπ τς πνευματικς προόδου κα ζωντάνιας το κκλησιαστικο Σώματος, διότι τοτο ποτελε λλοιωμένο κκλησιαστικ φρόνημα·
            ν παύση μφανς λλειψις σ μερικος πνεύματος μαθητείας κα πακος, πως κα δράνεια κα δικαιολόγησις, ν νόματι τς ξυπηρετήσεως το κόσμου, τς κκοσμικεύσεως τς κκλησιαστικς ζως κα δίως μάλιστα τν ερν Μυστηρίων, μ τς συνακόλουθες πτώσεις σ σφάλματα κα αθαιρεσίες, διότι λα ατ συνιστον σαφς λλειψι γνησίου κα αθεντικο κκλησιαστικο φρονήματος.
         

 Τ πράγματα εναι σοβαρά. Ο πισημάνσεις ατές, λως νδεικτικές, δν εναι θεωρητικς κα μικρς σημασίας. Καταγράφονται μ πόνο ψυχς, λλ κα μ ασθησι εθύνης γι πίγνωσι κα διόρθωσι σων τόπων συμβαίνουν κ συστήματος κα περιστασιακά.
           

ερ Παρακαταθήκη μν τν ρθοδόξων νισταμένων το Πατρίου μερολογίου, τν ποίαν παρελάβαμε π τν φωτισμένο κα διακριτικ Ποιμενάρχη μας, εναι Παρακαταθήκη σορροπημένης καὶ θεαρέστου διακρίσεως: μμον στν λη λήθεια τς Πίστεως, στν Καθολικότητα τς κκλησίας, λλ κα στ λο ρθόδοξο θος, τ Χριστοπαράδοτο, ποστολοπαράδοτο, Πατροπαράδοτο.
          

 ς διαφυλάξουμε ατ ν ταπεινώσει, κα ς τ καλλιεργήσουμε μ σεβασμ κα πακο στος κατ Θεν Ποιμένες μας κα μ ρμονικ σύμπνοια κα γάπη μ τος δελφούς μας. Μόνον τσι θ χουμε τν βεβαία λπίδα μεταδόσεώς τους στος πιγενομένους, στε διακονία μας ν τύχη τς εμενος θείας κρίσεως κα δικαιώσεως. μήν!


 (*)  Εσήγησις στν πρώτη τακτικ Κληρικολαϊκ Σύναξι τς ερς Μητροπόλεως ρωπο κα Φυλς, στν ερ Μον γίας Παρασκευς χαρνν ττικς, τν Πέμπτη, 27.4/10.5.2012.
1) Α΄ Κορ. ιβ΄ 27. / 2) ωάν. ιε΄ 5. / 3) Τραλλιανος, ΙΙΙ, 1. / 4) ωάν. ιγ΄ 35. / 5) Φιλιπ. β΄ 5. / 6) Α΄ Κορ. β΄ 16. / 7) πιστολ 65: «ταρβί». / 8) Φιλιπ. γ΄ 19. / 9) Ρωμ. η΄ 6. / 10) πιστολ 114: «Τος ν Ταρσ περ Κυριακόν».

2 σχόλια:

  1. παλαιοημερολογιτης οικουμενιστης...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παλαιοημερολογίτης, ΝΑΙ.

      Οικουμενιστής, ΠΟΘΕΝ;

      ΙΚ

      Διαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου