Κυριακή 15 Μαΐου 2011


Ο Ιησούς καταργεί


το νομικό Σάββατο



του αρχιμ. Αθανασίου Σιαμάκη



Το μεγάλο κραχ του σαββάτου των Ιουδαίων ως αργίας και τελικώς η αντικατάστασή του με την ημέρα του Κυρίου (την κυριακή), έγινε με την ανάσταση του Κυρίου. Αλλ’ ο Χριστός, πριν απ΄ αυτό το κραχ, είχε προβεί και σε κάποιες άλλες προσεισμικές ενέργειες, ώστε η αργία του σαββάτου να καταλυθεί κι ο λαός να δεχτεί την αλλαγή.


Οι ενέργειες όμως αυτές συνάντησαν την πείσμονα αντίδραση του ισραηλιτικού ιερατείου και τη συσσώρευση αισθημάτων εκδικήσεως εναντίον του. Μια τέτοια ενέργεια, που προκάλεσε την πρώτη σοβαρή απόπειρα των Ιουδαίων κατά τον Ιησού, φθάνοντας, ει δυνατόν, μέχρι και το φόνο του, χωρίς και να το καταφέρουν, θα δούμε τώρα αμέσως.


Ο Χριστός βρίσκεται στα Ιεροσόλυμα για τη γιορτή της ιουδαϊκής πεντηκοστής (39 μέρες μετά το πάσχα τους, γύρω στις 27 Μαΐου). Γιόρταζαν κατ’ αυτήν οι Ιουδαίοι την έναρξη της συγκομιδής και το κούρεμα των γιδοπροβάτων. Δίπλα στην προβατική πύλη των τειχών, από την οποία περνούσαν τα κοπάδια, υπήρχε τότε μία κολυμβήθρα, που είχε γύρω της πέντε θολωτά υπόστεγα, και πολλοί άρρωστοι στεγάζονταν σ’ αυτά, περιμένοντας να ταραχθεί το νερό της. Όποιος έμπαινε πρώτος μετά την ταραχή του νερού γινόταν καλά, όποια αρρώστια κι αν τον ταλαιπωρούσε. Την ταραχή του νερού την προκαλούσε ένας άγγελος, που ερχόταν σε απρόβλεπτες ώρες.


Ανάμεσα στους πολλούς περίμενε και ένας 38 χρόνια άρρωστος. Τον ρωτάει ο Ιησούς· Θέλεις να γίνεις υγιής; Θέλω, αλλά δεν έχω κάποιον να με ρίξει πρώτον στο νερό. Πάντα προλαβαίνουν άλλοι και πέφτουν νωρίτερα από μένα, λέει ταπεινά και αγόγγυστα εκείνος. Δεν φανταζόταν ότι ο συνομιλητής του έχει κι άλλον τρόπο να του δώσει την υγεία. Του λέει τότε ο Ιησούς· Πάρε το κρεββάτι σου και περπάτα. Ο άρρωστος, χωρίς να ξέρει ποιος τον προστάζει, συμμορφώνεται. Σηκώνεται και περπατάει.


Ευτυχώς για όλους που ο άρρωστος έγινε καλά, δυστυχώς όμως για τους Ιουδαίους, διότι ήταν σάββατο. Σάββατο είναι· δεν σου επιτρέπεται να σηκώνεις το κρεββάτι σου, του λένε στενοκέφαλα. Εκείνος τους απαντά έξυπνα· Αυτός που με έκανε καλά, αυτός μου είπε να σηκώσω το κρεββάτι μου. Σα να τους έλεγε· εσείς τι είστε μπροστά του; Τον ρωτούν εκείνοι· Ποιος είναι αυτός που σου έδωσε τέτοια εντολή; Ο άνθρωπος όμως δεν ήξερε ποιος είναι, διότι ο Ιησούς είχε ήδη απομακρυνθεί.


Μετά από λίγες μέρες ο Ιησούς συναντά τον θεραπευθέντα και του λέει· Τώρα πια να μην αμαρτάνεις, για να μην σου συμβεί τίποτε χειρότερο, αφήνοντας να νοηθεί ότι αιτία της αρρώστιας του ήταν κάποια συγκεκριμένη αμαρτία ή γενικά η αμαρτωλή ζωή του. Να λοιπόν ποιος είναι ο ευεργέτης του, είπε μέσα του ο πρώην ασθενής, ο Ιησούς. Έλεγε τώρα σ’ όλους με χαρά και καύχημα το όνομα του ευεργέτου του. Το είπε και στους Ιουδαίους, για να τους πικάρει. Κι εκείνοι, που το υποψιάζονταν, κινήθηκαν ζηλότυπα και μοχθηρά να φονεύσουν τον Ιησού, χωρίς τελικά να το επιτύχουν.


Ο Ιησούς με την ίαση του αρρώστου έδωσε να καταλάβουν όλοι ότι είναι Γιος του Θεού, που έχει απόλυτη εξουσία όχι μόνο πάνω στο Σάββατο, όχι μόνο πάνω στα σώματα των αρρώστων, αλλά πάνω στη ζωή και στο θάνατο γενικά. Και θα πρέπει να σκεφθούν οι κατ’ αυτού ότι, βάζοντάς τα εναντίον του, τα βάζουν εναντίον του ίδιου του Θεού.


Μακάρι να είχε καθησυχάσει το μένος των Ιουδαίων, αλλά δυστυχώς μέχρι και σήμερα το έθνος αυτό φέρει βαρέως την κατάργηση του σαββάτου και την καθιέρωση της κυριακής. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας με την ανοχή των κατακτητών οι Εβραίοι της διασποράς επανέφεραν στην υπόδουλη χώρα μας την αργία του σαββάτου, κάνοντας τα λαϊκά παζάρια την Κυριακή. Τους χάλασε τη δουλειά όμως ο πατροκοσμάς ο Αιτωλός, κι εκείνοι πλήρωσαν Τούρκους και τον πέρασαν από την αγχόνη.


Και σήμερα οι εν διασπορά κλειδούχοι του εμπορίου και του χρήματος, κατά το πλείστον Ιουδαίοι, συνεχίζοντας την αδιάλλακτη και επίμονη τακτική τους, απαιτούν σιωπηρώς την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, και την επαναφορά της αργίας του σαββάτου. Προς το παρόν συναντούν την αντίσταση των χριστιανικών λαών, αλλ’ οι Εβραίοι δεν παραιτούνται εύκολα από το σκοπό τους.

3 σχόλια:

  1. Οι Χριστιανοί οι ίδιοι είτε ως έμποροι και υπάλληλοι είτε ως πελάτες δεν τηρούν σε πλείστες περιπτώσεις, την Κυριακή αργία, αφού αναγκάζονται να πραγματοποιήσουν κάποιες εργασίες και δραστηριότητες. Η επίσημη αργία της Κυριακής, ήδη έχει καταργηθεί για τα εμπορικά καταστήματα τουριστικών κ.ά. ειδών και εστιατόρια στην τουριστική Ελλάδα, νησιωτική και παραλιακή, χωρίς να μας το επιβάλλουν άλλοι, εθελοντικά ανοίγουμε τις επιχειρήσεις και εξυπηρετούμε τις ανάγκες των τουριστών, Ελλήνων και ξένων. Στην ηπειρωτική χώρα βέβαια όπου δεν υπάρχει τουρισμός, η αργία τηρείται, πλην κέντρων τουρισμού, και θρησκευτικού, χιονοδρομικών κ.λπ. αλλά στις τουριστικές παραλιακές, νησιωτικές περιοχές όχι. Δεν γνωρίζω αν σε μοναστικά κέντρα π.χ.Μετέωρα τα εμπορικά καταστήματα τουριστικών και θρησκευτικών ειδών και εστίασης της Καλαμπάκας είναι ανοικτά, ή και σε λουτροπόλεις. Οι ψαράδες και οι αγρότες αν έχουν επείγουσες εργασίες, αν το τρακτέρ δεν προλαβαίνει να οργώσει όλους τους αγρούς ή η θεριζοαλωνιστική να αλωνίζει, αν επείγει το μάζεμα των ελαιών, το πότισμα του αγρού όταν η διανομή ύδατος είναι εκ περιτροπής, ο τρύγος, η βόσκηση του ποιμνίου, το τάϊσμα και το πότισμα των ζώων, το άρμεγμά τους, μετά τον εκκλησιασμό είναι εργασίες που στην πράξη γίονονται. Και άλλοι την Κυριακή θα βάλουν βενζίνη στο ΙΧ, θα αγοράσουν μια εφημερίδα, ένα γάλα, θα ταξιδέψουν.

    Το θέμα είναι αν η Κυβέρνηση θελήσει να καταργήσει την Κυριακή αργία και να λειτουργήσουν όλες οι δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, όλοι οι υπάλληλοι, την Κυριακή. Λίγο δύσκολο, διότι εκτός των θρησκευτικών λόγων υπάρχει και η ανάγκη ξεκούρασης των εργαζόμενων.
    Όμως, σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη και Σάββατο και Κυριακή πρωϊ είναι ανοικτά τα κεντρικά ταχυδρομεία. Πολλές άλλες δημόσιες Υπηρεσίες, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ, Αεροδρόμια, ΚΤΕΛ, Λιμάνια, Νοσοκομεία, Δήμοι, ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Στρατός, Λιμενικό, Συνοριοφύλακες, εργάζονται.Αν προσέξετε, όλα τα επιστημονικά συνέδρια, όλων των κλάδων Ελλήνων επιστημόνων, γίνονται Κυριακή -και πρωϊ. Οι εκλογές γίνονται Κυριακή. Η απογραφή Κυριακή. Οι ποδοσφαιρικοί Αγώνες Κυριακή. Και οι καρναβαλικές παρελάσεις Κυριακή.
    Σκέψεις - ερωτήματα:
    1-Οι πρώτοι Χριστιανοί είχαν επίσημη Κυριακή αργία από το Κράτος; Και αν όχι, αυτό σε τι επηρέασε την Εκκλησία και τους Χριστιανούς;
    2-Ο άνθρωπος έγινε για την Κυριακή ή η Κυριακή για τον άνθρωπο; Το "'εξ ημέρας εργά ...τη δε ημέρα τη εβδόμη..." μήπως είναι εντολή της Π.Δ. που ισχύει μεν και στην Κ.Δ. όπου όμως το πνεύμα υπερισχύει του γράμματος του νόμου;
    3-Φυσικά είναι ανόητο για την Ευρώπη και την Ελλάδα να είναι επίσημη αργία το Σάββατο και εργάσιμη η Κυριακή, εκτός αν σε κάποιες δεκαετίες αλλάξει η εθνολογική και θρησκευτική σύνθεση του πληθυσμού. Ήδη στην Ελλάδα έχουμε τα πρώτα δείγματα. Αλλά, είτε έτσι είτε διαφορετικά, πάντα ο Θεός το σχέδιό του εκτελεί, ουαί σε εμάς όταν του πάμε κόντρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και το "εξ ημέρας εργά....." και αυτό έχει καταργηθεί. Έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια το πενθήμερο. Εμείς τι κάνουμε; Πάμε στο Διευθυντή μας και λέμε εγώ πρέπει να δουλεύω εξ ημέρες και ανοίχτε την Υπηρεσία και το Σάββατο, γιατί είμαι παραβάτης του χριστιανικού νόμου ή κάνω μια άλλη δουλειά το Σάββατο, για να τηρήσω την εντολή;

    Βέβαια, ο Χριστιανός δεν χρησιμοποιεί τεχνάσματα για να δουλέψει ή να μην δουλέψει το Σάββατο, όπως π.χ. οι Εβραίοι, που καταστρατηγούν την αργία του Σαββάτου, που δεν ισχύει όταν ο πιστός ταξιδεύει πάνω από νερό. Βάζουν μια λεκάνη με νερό κάτω από τη θέση του οδηγού και έτσι οδηγούν το Σάββατο, γιατί βρίσκονται πάνω από νερό!

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το να "εργάζεσαι έξ ημέρες" ήταν μεταπτωτικό, μετά την εκδίωξη εκ του Παραδείσου, ως αποτέλεσμα του προπατορικού αμαρτήματος αφού πριν από αυτό η εργασία δεν ήταν απαραίτητη ως παιδευτική διαδικασία, για τον άρτον τον επιούσιον.

    Η ερώτηση δεν είναι αν μετά την εξάλειψη του προπ. αμαρτήματος με την βάπτιση, η εργασία είναι απαραίτητη! Είναι, αφού "εί τις ου θέλει εργάζεσθαι μηδέ εσθιέτω". Εξάλλου "αργία μήτηρ πάσης κακίας". Το ερώτημα είναι αν ισχύει "κατά λέξη" το "έξ ημέρας" διότι μάλλον στην ΚΔ υπερισχύει το πνεύμα του νόμου και όχι το γράμμα οπότε και το "επτά ημέρες" και το "πέντε ημέρες" και το "καμμία ημέρα" κατά διαστήματα, μπορεί ανάλογα με τις προθέσεις και τις περιστάσεις (πλοίαρχος σε ποντοπόρο πλοίο εργάζεται επί 10 μήνες 7 ημέρες και 2 μήνες ούτε μία!) να είναι ευλογημένα από τον πνευματικό και από τον Κύριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου