Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010
















Ο Νόμιμος και Κανονικός

μητροπολίτης Αττικής

και Μεγαρίδος

κ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ


απαντάει σε όλα:


Συνέντευξη στον Νίκο Παπαχρήστου

Ο Μητροπολίτης Νικόδημος, ο Αττικής και Μεγαρίδος, ανοίγει την καρδιά του και τα «χαρτιά» του στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Αmen.gr και τον Νίκο Παπαχρήστου. Είναι η πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια που ο Μητροπολίτης δέχεται να μιλήσει για όλους και για όλα. Για τους Αρχιεπισκόπους Ιερώνυμο Α’, Σεραφείμ και Χριστόδουλο καθώς και για τον σημερινό Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο Β’. Γυρνάει το ρολόι του χρόνου και θυμάται γεγονότα και στιγμές που επηρέασαν τις εκκλησιαστικές εξελίξεις αλλά και την προσωπική του πορεία. Αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές του εκκλησιαστικού βίου και επαναλαμβάνει πάγιες θέσεις του. Λίγο μετά την απόφαση της Ιεραρχίας για την υπό όρους άρση του επιτιμίου της ακοινωνησίας ο κ.Νικόδημος δηλώνει ότι ακόμα δεν τον επισκέφθηκε η τριμελής επιτροπή εκ Αρχιρέων που όρισε η Σύνοδος για να του ανακοινώσει επισήμως την απόφαση. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μητροπολίτης Νικόδημος δεν δέχεται το επιτίμιο και δηλώνει μέσω του Αmen.gr ότι δεν πρόκειται να πάρει μαζί του αλλά ούτε και θα μείνει στη ζωή της Εκκλησίας ο στιγματισμός που του έκαναν.

Ακολουθεί το πρώτο μέρος της αποκλειστικής και άκρως ενδιαφέρουσας συνέντευξης που παραχώρησε στο Αmen.gr και τον Νίκο Παπαχρήστου ο Μητροπολίτης πρώην Αττικής και Μεγαρίδος Νίκοδημος.

Νίκος Παπαχρήστου: Σεβασμιώτατε, σας ευχαριστώ θερμά που με δεχθήκατε στο ταπεινό κατάλυμα σας, εδώ στον Αυλώνα, σε αυτόν τον πανέμορφο και καταπράσινο χώρο της άλλης πλευράς της Πάρνηθας. Σε όλη τη διαδρομή, καθώς ερχόμουν, προβληματιζόμουν πως θα ξεκινήσουμε την συζήτηση μας. Αλήθεια, πόσο καιρό έχετε να παραχωρήσετε συνέντευξη;

Μητροπολίτης Νικόδημος: Πέρασαν χρόνια, αρκετά χρόνια. Απλά ό,τι απόψεις έχω να διατυπώσω, τις διατυπώνω σε αυτό το μικρό έντυπο που κυκλοφορεί…

Ν.Π.: Ύστερα από τόσα χρόνια που δεν μιλήσατε σε κάποιο δημοσιογράφο, τι θα θέλατε τώρα να ακουστεί;

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, από την εμπειρία που έχω όλα αυτά τα χρόνια δεν θα ήθελα ποτέ να δώσω μια συνέντευξη σε προβλήματα που εγγίζουν το πρόσωπο μου. Εκείνα που με ενδιαφέρουν είναι τα γενικότερα προβλήματα της Εκκλησίας της Ελλάδος, τα οποία τα ζούμε όλοι μας, και ίσως και με τις εξελίξεις που υπάρχουν επηρεάζουν ή και προβληματίζουν και ένα μεγάλο μέρος του λαού. Λοιπόν γιατί να μείνει κανείς σε λεπτομέρειες, σε συγκεκριμένα πρόσωπα, και να μην αντιμετωπίσει τα γενικότερα προβλήματα που είναι απαραίτητο να μελετηθούν, να αντιμετωπιστούν, να δρομολογηθούν σε μια άλλη βάση.

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, θα επιτρέψετε να παρακούσω την επιθυμία σας και να ξεκινήσω την συζήτησή μας από την εκκλησιαστική επικαιρότητα. Και να σας ρωτήσω εάν δεχθήκατε την επίσκεψη της τριμελούς επιτροπής εξ Αρχιερέων που όρισε η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος προκειμένου να σας ενημερώσει επισήμως για την απόφασή-πρότασή της σχετικά με την υπόθεσή σας…

Μητρ.Νικόδημος: Δεν τους είδα μέχρι σήμερα…

Ν.Π.: Δεν έχουν έρθει;

Μητρ.Νικόδημος: Όχι, όχι.

Ν.Π.: Σας ειδοποίησαν από την Ιερά Σύνοδο για το πότε θα έρθουν;

Μητρ.Νικόδημος: Όχι.

Ν.Π.: Τους περιμένετε;

Μητρ.Νικόδημος: …(γελάει)… Πώς να το ξέρω αυτό;

Ν.Π.: Φαντάζομαι έχετε πληροφορηθεί ότι η Σύνοδος όρισε τρεις Ιεράρχες για να σας ανακοινώσουν την απόφασή της…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, αυτό πάλι γυρίζει στη σχέση τη δική μου με τους μητροπολίτες αυτούς, αν θα έρθουν ή δεν θα έρθουν…

Ν.Π.: Αφορά την Σύνοδο…

Μητρ.Νικόδημος: Αφορά την Σύνοδο… Εκείνο που με ενδιαφέρει, ανεξάρτητα από το δικό μου πρόσωπο, είναι να λειτουργεί σωστά η Σύνοδος. Και εγώ θα σας θέσω ένα πρόβλημα, σχετικό. Έχει περίπου τρία χρόνια ο νέος Αρχιεπίσκοπος. Πολύ καλά. Απ'αρχής έθεσε ένα πρόβλημα και είπε ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εκλογής των Μητροπολιτών. Ακούγοντας αυτή την άποψη ευθυγραμμίστηκα απολύτως, ότι πρέπει να γίνει. Μέχρι τώρα δεν είδα καμία αλλαγή. Και θα ρωτήσω εσάς και οποιονδήποτε άλλο, και αν ήταν όχι τρεις αλλά και δεκατρείς μητροπολίτες μπροστά μου, θα ρωτούσα, τι γίνεται με το σύστημα αυτό, γιατί δεν αλλάζει; Ποια είναι η αλλαγή της σημερινής εκλογής από οποιαδήποτε άλλη έγινε πριν από δέκα, δεκαπέντε, είκοσι, πριν από τριάντα χρόνια.

Ν.Π.: Ο Αρχιεπίσκοπος επιμένει στην αλλαγή του συστήματος. Το έχουν συζητήσει και στην Σύνοδο…

Μητρ.Νικόδημος: Ωραία… Εσείς ως μέλος της Εκκλησίας, δεν θα πω ως δημοσιογράφος, έχετε δει κάποια βήματα, έστω κάποια αρχικά βήματα προς αυτή την αλλαγή;

Ν.Π.: Εδώ όμως είμαι ως δημοσιογράφος, οπότε παρακαλώ να μου απαντήσετε εσείς…

Μητρ.Νικόδημος: Ναι… Εγώ τουλάχιστον δεν έχω δει. Και ο τρόπος επιλογής δεν είναι φυσικά ο καλύτερος. Την τελευταία στιγμή επιβάλλεται κάποιο πρόσωπο. Το πώς επιβάλλεται είναι γνωστό, το πώς γίνονται αυτές οι επιλογές… Αλλαγή συστήματος θα ήταν και αλλαγή προοπτικών, οράματος. Πως θέλουμε έναν επίσκοπο σε αυτή την εποχή. Όπως είπατε και προηγουμένως ( σ.σ. πριν ξεκινήσει η συνέντευξη) για την εποχή μας και τις δυσκολίες… Πως θα έπρεπε να είναι αυτό το πρόσωπο που θα αντιμετωπίσει αυτά τα σύγχρονα προβλήματα, την σύγχρονη κατάσταση. Μας απασχόλησε αυτό;

Ν.Π.: Θα μπορούσε ν’ αντιτείνει κάποιος ότι η ανάγκη πλήρωσης κενών Μητροπολιτικών εδρών ήταν επείγουσα με αποτέλεσμα να μην υπάρξει ο χρόνος για μια σε βάθος συζήτηση για την αλλαγή του τρόπου εκλογής Μητροπολιτών…

Μητρ.Νικόδημος: Σε αυτό θα σας απαντήσω από την προσωπική μου άποψη. Κοιτάξτε δεν είναι πολύ εύκολο να επιλέγει κανείς κεντρικά πρόσωπα στη διοίκηση. Χρειάζεται πολύ μελέτη και υψηλά κριτήρια. Αλλά, εγώ θα πω ότι στην Εκκλησία της Ελλάδος έχουμε κάποιους καλούς κληρικούς και ικανούς και μορφωμένου και εργατικούς… Τους αφήνουμε απ’ έξω. Δεν είναι τόσοι πολλοί ώστε να πει κανείς ότι θα πλημυρίσει ο χώρος της Εκκλησίας αλλά είναι άνθρωποι οι οποίοι έχουν προσόντα. Υπάρχει ένα παλιό παράπονο εάν φυλλομετρήσετε ιστορίες ή κριτικές της δεκαετίας του ’50 ή του ’60, θα δείτε ότι υπάρχει αυτό το παράπονο ότι καλοί κληρικοί δεν προωθούνται. Υπήρξε μια εποχή που γινόταν πολύς λόγος για τον Αρχιμανδρίτη Ιωήλ Γιαννακόπουλο, έναν εξαίρετο κληρικό, και κανένας δεν κοίταξε προς τα εκεί. Υπήρξαν και άλλοι τέτοιοι κληρικοί. Πολύ καλοί οι οποίοι δούλευαν και τους οποίους άφησαν στην άκρη.

Ν.Π.: Το θέμα της εκλογής Επισκόπων το θίγετε πολλές φορές στα κείμενα σας. Οι επιλογές είναι της τελευταίας στιγμής ή τα πρόσωπα έχουν προεπιλεγεί σε συσκέψεις μακριά από την αίθουσα συνεδριάσεων της Ιεραρχίας;

Μητρ.Νικόδημος: Τελευταία στιγμή εμφανίζεται στο προσκήνιο. Το ότι γίνεται μια προεργασία… Δυστυχώς έχουμε υποταχθεί στην τακτική της κολακείας, των μετανοιών των πολλών και σε όλα αυτά και αυτό μας επηρεάζει. Ένας κληρικός που μπαίνει σε αυτόν το ρυθμό από τα νιάτα του με σκοπό να γίνει επίσκοπος, κάνει το παν για να το πετύχει. Δεν θα σας πω όνομα, θα αναφερθώ απλά σε μια συγκεκριμένη περίπτωση, της εποχής του Σεραφείμ. Κάποιος κληρικός που υπηρετούσε στο προσωπικό της Αποστολικής Διακονίας, πήγαινε πρωί, πρωί, έπαιρνε μια καρέκλα και καθόταν πίσω από την πόρτα από την οποία μπαίνουν οι Μητροπολίτες. Κάθε φορά που έμπαινε ένας Μητροπολίτης πηδούσε από την καρέκλα του και έκανε βαθιές μετάνοιες. Μια, δυο, τρεις, πέντε, δέκα φορές, έγινε γνωστός. Και έγινε Μητροπολίτης. Αυτός είναι τρόπος προβολής μιας προσωπικότητας; Και δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Μια άλλη παλαιά συνήθεια είναι ο εντοπισμός ενός μητροπολίτη με περισσότερες σχέσεις με την Ιερά Σύνοδο…

Ν.Π.: Με καλύτερες δημόσιες σχέσεις…

Μητρ.Νικόδημος: Ναι… και πήγαιναν σε αυτόν. Έτσι μετά ταύτα σχηματίζονταν και οι ομάδες Μητροπολιτών και αυτοί επηρέαζαν εκλογές…

Ν.Π.: Αν αυτή είναι η πραγματικότητα, ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος εκλογής ενός Αρχιερέα; Γιατί πολλές φορές, όταν οι δημοσιογράφοι λέμε για προειλημμένες αποφάσεις, μας χαρακτηρίζουν υπερβολικούς και μας απαντούν ότι με κάποιο τρόπο πρέπει να γίνει μια συζήτηση, να γίνουν ζυμώσεις, να καταλήξουν σε κάποιο πρόσωπο…

Μητρ.Νικόδημος: Αυτό που λέτε είναι σωστό. Αλλά να καθίσουμε να κουβεντιάσουμε με ποια κριτήρια. Παλαιότερα είχα δεχθεί την παράκληση από κάποιους μητροπολίτες να προωθηθούν κάποιοι από την περιοχή τους. Είτε ο πρωτοσύγκελλος είτε ο ιεροκήρυκας. Δεν είχα πληροφορίες τόσο θετικές ότι είχαν προσόντα και από πλευράς μόρφωσης, και ήθους και από πλευράς ικανότητος διακονίας. Τελικά είδα ότι κάποιοι από αυτούς γίνανε και μέχρι σήμερα δεν είδα τη δράση τους να επηρεάζει και την επαρχία τους και γενικότερα. Επομένως πως τους επιλέγουν; Να ψάξουμε να βρούμε ανθρώπους, να τους ανακαλύψουμε εκεί που είναι, που οι ίδιοι δεν εμφανίζονται, να τους ανακαλύψουμε και να τους στρατεύσουμε.

Ν.Π.: Πως μπορεί να γίνει αυτό σεβασμιώτατε; Το να τους ανακαλύψουμε και να τους στρατεύσουμε είναι κάτι σχετικό. Ποιος θα το κάνει αυτό; Θα σχηματιστεί κάποια ομάδα ειδικών στην αναζήτηση υποψηφίων επισκόπων;

Μητρ.Νικόδημος: Απλούστατα είναι θέμα αλλαγής των δικών μας κριτηρίων.

Ν.Π.: Πως όμως;

Μητρ. Νικόδημος: Τα δικά μου κριτήρια να αλλάξουν…

Ν.Π.: Πως το εννοείται αυτό;

Μητρ.Νικόδημος: Ψάχνω να βρω και δεν επιλέγω αυτόν που έρχεται και με κολακεύει…

Ν.Π.: Μα Σεβασμιώτατε, όταν ένας Μητροπολίτης έχει εκλεγεί με τις τακτικές που περιγράψατε πως είναι δυνατόν ξαφνικά να αλλάξει κριτήρια και να εκλέξει έναν άλλο με διαφορετικό τρόπο;

Μητρ.Νικόδημος: Επομένως το πρόβλημα ανάγεται προς τα πάνω. Δεν έχουμε τις δυνατότητες, τα κριτήρια, τα οράματα, τα οποία θα μας βοηθήσουν να επιλέξουμε κάποιους καλύτερους. Δεν σας λέω ότι θα μπουν οι άριστοι αλλά εν πάση περιπτώσει καλύτεροι…

Ν.Π.: Υπήρξε μια τέτοια περίοδος στη ζωή της Εκκλησίας που οι επιλογές γινόντουσαν με τέτοια κριτήρια ή είναι μια ιδεατή κατάσταση;

Μητρ.Νικόδημος: Θα σας πω, μπορεί να διαφωνήσετε με αυτό, αλλά ο μακαρίτης Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και το είχε εκφράσει και το είχε διατυπώσει επισήμως ότι πρέπει να ψάξουμε εκείνους που δεν έρχονται να μας παρακαλέσουν. Να τους βρούμε…

Ν.Π.: Όμως ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ξεκίνησε την αρχιεπισκοπία του με μια αριστίνδην Σύνοδο…

Μητρ.Νικόδημος: Με μια αριστίνδην Σύνοδο… δεν ήταν η πρώτη φορά που υπήρξε αριστίδην Σύνοδος αλλά εν πάση περιπτώσει το κριτήριο του δεν ήταν εκείνος που πήγαινε να τον κολακέψει και να κάνει μετάνοιες αλλά εκείνος που κάπου δούλευε μακριά… Ξέρετε ότι ο μακαρίτης ο Σιδηροκάστρου Ιωάννης όταν εξελέγη εξομολογούσε κάποια χωριά στη Σάμο και τον πήραν τηλέφωνο και του είπαν ότι εξελέγη Μητροπολίτης και εξεπλάγη… Και δεν ξέρω αν έχετε ακούσει για τον μακαρίτη Ιωάννη ο οποίος ήταν σε μια μικρή μεν Μητρόπολη αλλά είχε κάνει ένα τεράστιο έργο. Και ήταν μια προσωπικότητα σεβαστή και ικανή.

Ν.Π.: Όμως σεβασμιώτατε, σύμφωνα με τους επικριτές εκείνης της περιόδου που την χαρακτηρίζουν ως εκκλησιαστική εκτροπή, πολλές άλλες επιλογές έγιναν με πολιτικά κριτήρια και όχι με αυτά που αναφέρατε…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε τα πολιτικά κριτήρια μπορεί να υπάρχουν…

Ν.Π.: Και μιλάμε για μια περίοδο που η χώρα βίωνε μια συνταγματική εκτροπή, κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος…

Μητρ.Νικόδημος: Εγώ προσωπικά εάν θα έρθει ένας πολιτικός και μου πει, δεν θα του πω σήκω φύγε. Θα ελέγξω την πρότασή του. Μπορεί να είναι άστοχη, μπορεί να είναι απλώς φιλική αλλά μπορεί να έχει και κάποια ουσία, να αναφέρεται σε κάποια προσωπικότητα. Αυτό δεν μπορεί να το αποκλείσει κανείς… Το ότι μερικοί πήγαιναν από τον δρόμο των πολιτικών προσώπων, είναι γεγονός. Κάπου πρέπει να τους κόψει τον δρόμο αυτό…

Ν.Π.: Ήταν όμως πρόσωπα που επελέγησαν από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο…

Μητρ.Νικόδημος: Ήτανε πρόσωπα που επελέγησαν από τον τότε Αρχιεπίσκοπο διότι…

Ν.Π.: Επελέγησαν και συγκρότησαν την αριστίνδην Σύνοδο…

Μητρ.Νικόδημος: Εκτιμούσε τα πρόσωπα περισσότερο και όχι τις εισηγήσεις… Λέτε εσείς αυτό... Ήρθε μετά ο μακαρίτης ο Σεραφείμ και επειδή ήθελε να έχει μια σύμφωνη γνώμη διαφόρων πολιτικών παραγόντων εάν χήρευε μια μητρόπολη φώναζε τον βουλευτή ή τον υπουργό που προερχόταν από την περιοχή εκείνη και ρώταγε, ποιον θέλεις να κάνουμε δεσπότη; Είναι άλλο πράγμα να έρθει να σας ενοχλήσει κάποιος, καλώς ή κακώς, και αυτό είναι ερευνητέο. Και είναι άλλο πράγμα να φωνάξει κανείς τον πολιτικό και να του πει, ποιον θέλεις…

Ν.Π.: Εσείς θεωρείτε ότι η περίοδος του Ιερωνύμου Α’ υπήρξε εκκλησιαστική εκτροπή; Ήταν μια τέτοια κατάσταση;

Μητρ.Νικόδημος: Από ποιας πλευράς ήταν εκτροπή; Κοιτάξτε έγινε μια αριστίνδην Σύνοδος…

Ν.Π.: Ήταν μια ορθή διαδικασία γιατί κάποιοι αδελφοί σας και ένας Αρχιεπίσκοπος απομακρύνθηκαν…

Μητρ.Νικόδημος: Θα σας πω. Στην Ιεραρχία σηκώθηκε επανειλημμένα ο μακαρίτης ο Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος και είπε, πράγμα το οποίον αποδέχθηκαν οι πολλοί, ότι εάν τίθεται θέμα αριστίνδην Συνόδου, όλοι μας είμαστε αντικανονικοί, για πέταμα. Ο μόνος που είναι εκτός αριστίνδην Συνόδου είναι ο Νικαίας ο Γεώργιος ο οποίος είχε γίνει επίσκοπος στην Κύπρο. Γιατί όλοι οι άλλοι προήρχοντο από αριστίνδην Συνόδους. Είχε γίνει αριστίνδην Σύνοδος το 1923, τότε που εξελέγη Αρχιεπίσκοπος ο μακαρίτης Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο οποίος εξελέγη από μια πενταμελή Σύνοδο μόνο, με τρεις ψήφους, και όλοι οι επίσκοποι, που έγιναν από εκεί και πέρα, είχανε ας το πω, το ίδιο στίγμα που μπορεί να καταλογίσει κανείς και σε εμένα. Γιατί εκείνους δεν τους επηρέασε αυτό το στίγμα και επηρέασε εμένα; Επομένως το ότι έγιναν αριστίνδην Σύνοδοι, έγιναν. Οι Κανόνες δεν απαγορεύουν αυτό. Απαγορεύουν το να γίνει επίσκοπος εκτός Συνόδου. Δηλαδή τον κάνουν δυο, τρεις χωρίς Σύνοδο και τον χειροτονούν επίσκοπο. Αυτό δεν επιτρέπεται.

Ν.Π.: Η απόφαση να συγκροτηθεί αριστίνδην Σύνοδος ανήκε στην Εκκλησία ή επιβλήθηκε από τη δικτατορία;

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, σε τέτοιες εποχές κρίσεως πρέπει κανένας να εξετάσει το που βρισκόμαστε. Εσείς είστε νέος άνθρωπος. Βλέπετε ότι και στην Εκκλησία και στην Πολιτεία κάποτε φτάνουμε σε περιοχές εξαιρέτου, ας το πούμε, διαστροφής. Και δεν ξέρει κανείς την άλλη μέρα τι ανατέλλει…

Ν.Π.: Ναι αλλά η κατάπτωση, η διαστροφή ή όπως αλλιώς θέλετε να το ονομάσουμε μπορεί να δικαιολογεί μια εκτροπή;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν δικαιολογεί τίποτα αλλά μερικές φορές αιτιολογεί. Μερικές φορές αιτιολογεί. Και επειδή εσείς είστε ένας νέος Έλληνας με οράματα, θα σας έλεγα κάποτε να ψάξετε, γιατί μιλάμε συχνά για την αρχαία Ελληνική Δημοκρατία. Υπάρχει ένα ερώτημα, γιατί έχουμε την εναλλαγή της Δημοκρατίας με την Τυραννία. Γιατί αυτό; Πως δημιουργείται; Ενδεχομένως κάποιοι παράγοντες και κάποιες κινήσεις, κάποια ανθρώπινα, δημιουργούν εμπλοκές. Αυτές οι εμπλοκές δημιουργούνται και στην Εκκλησία και στην Πολιτεία. Έχουμε περιπτώσεις από την εποχή του Μ.Κωνσταντίνου. Για εμένα από εκείνη την εποχή ξεκινάει το πρόβλημα. Αν και έχουμε το τέλος των διωγμών, που πανηγυρίζει μέχρι σήμερα η Εκκλησία, έχουμε και το άνοιγμα της πίσω πόρτας των ανακτόρων, από την οποία μπήκαν πολλοί και έγιναν επίσκοποι. Είχανε πρόσβαση στο Παλάτι.

Ν.Π.: Στη σύγχρονη όμως εποχή και ο Ιερώνυμος Α’ είχε σχέσεις με το Παλάτι.

Μητρ.Νικόδημος: Όλοι είχανε σχέση με τ’ ανάκτορα. Υπήρχε κάποιος που να μην είχε; Όταν είχαμε «Ανάκτορα» εδώ, υπήρχε κανένας που να μην είχε σχέση μαζί τους; Διακόνησε ως πρωθιερέας των Ανακτόρων και βοηθούσε να δημιουργηθεί ένα κλίμα εκκλησιαστικό. Τι κακό είναι αυτό;

Ν.Π.: Εσείς σεβασμιώτατε αισθάνεστε εκ των τελευταίων «Ιερωνυμικών» μητροπολιτών;

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε αυτό το Ιερωνυμικός και μη, ουδέποτε το σκέφτηκα. Τι θα πει «Ιερωνυμικός»; Έγινα επίσκοπος την εποχή εκείνη, απλούστατα. Το ότι υπήρξε αυτό το καθεστώς την εποχή εκείνη, εγώ τι να κάνω; Όταν έγινα διάκονος ήταν ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος. Και όταν έγινα πρεσβύτερος πάλι εκείνος ήταν. E, μετά… τι να κάνω…

Ν.Π.: Έγιναν λάθη εκείνη την εποχή;

Μητρ.Νικόδημος: Λάθη κάνουμε όλοι μας… Και εγώ μπορώ να σας πω έχω κάνει λάθη. Το λέω, δεν το κρύβω. Άλλο το λάθος και άλλο το σύστημα. Το να κάνω λάθος και να επιλέξω έναν κληρικό που δεν θα έπρεπε να γίνει κληρικός είναι λάθος δικό μου. Να το έχω όμως ως αρχή να επιλέγω τους κόλακες ή τους διαβεβλημένους γενικά, να το έχω ως αρχή, είναι άλλο πράγμα.

Ν.Π.: Ρωτήσατε ποτέ τον μακαριστό Ιερώνυμο ποιοι λόγοι τον οδήγησαν στην παραίτηση;

Μητρ.Νικόδημος: Τον είχα ρωτήσει μετά την παραίτηση του. Μακαριώτατε γιατί παραιτηθήκατε, τον είχα ρωτήσει. Μου απάντησε ως εξής. Άκουσε παιδί μου, να καθίσω σε αυτή την καρέκλα και να μπορώ να δουλέψω, να καθίσω. Αλλά απλά για τις τιμές δεν το θέλω. Εσείς είσαστε νέος και δεν ζήσατε τις διαβουλεύσεις που έγιναν στο σκοτάδι… Πως κάλεσαν τον Σεραφείμ να κάνει την ορκωμοσία… Και πως ο Ιερώνυμος ήταν χουντικός και ο Σεραφείμ δεν ήταν;… Μερικά πράγματα δεν μπορώ να τα εξηγήσω… Τι ήταν;

Ν.Π.: Να γυρίσουμε στο σήμερα και στην υπόθεσή σας. Η Ιεραρχία πήρε μια απόφαση για τη διευθέτηση της υποθέσεως σας και την άρση του επιτιμίου της ακοινωνησίας…

Μητρ.Νικόδημος: Δεν την ξέρω καθόλου…

Ν.Π.: Φαντάζομαι «εξωδίκως» την πληροφορηθήκατε…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, το «εξωδίκως» δεν είναι και επίσημο και δεν μπορεί κανείς να εκφραστεί. Σε τέτοια θέματα δεν μπορείς να τοποθετηθείς με το ανεπίσημο…

Ν.Π.: Όμως υπάρχει ένα επιτίμιο ακοινωνησίας…

Μητρ.Νικόδημος: Δεν ξέρω…

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, φαίνεται να υπάρχει μια διάθεση στο εσωτερικό της Ιεραρχίας για διευθέτηση του ζητήματος με την άρση του επιτιμίου…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, θέλετε να σας πω, πως από φήμες μπορεί να σχηματίσει κανείς γνώμη…

Ν.Π.: Άρα εσείς από φήμες έχετε ακούσει για τη διάθεση της Συνόδου

Μητρ.Νικόδημος: Από φήμες… Κοιτάξτε, εγώ μέχρι σήμερα, είναι δεκαεφτά χρόνια με αυτό το λεγόμενο επιτίμιο… Μέχρι σήμερα δεν έχω μάθει ούτε τι είναι το επιτίμιο αυτό, ούτε τι είναι η άρση του. Από πού να το μάθω;

Ν.Π.: Καλά, δεν σας ανακοίνωσαν επισήμως την επιβολή του επιτιμίου ακοινωνησίας από την Σύνοδο;

Μητρ.Νικόδημος: Έχω ακόμα το δελτίο τύπου που εδόθη και σε εμάς δεν κοινοποιήθηκε τότε, στην πρώτη φάση, το οποίο αναφέρει ότι ο Νικόδημος και οι άλλοι έκαναν σωρεία αντικανονικών πράξεων και επιβάλλεται το επιτίμιο της ακοινωνησίας βάσει των τάδε κανόνων. Ξέρετε τι συνέβη; Αυτό το δελτίο το είχε δει κάποιος πριν πολυγραφηθεί και τράβηξε μια γραμμή στους τρεις κανόνες. Και δεν είχαν την πρόνοια να το ξαναγράψουν αυτό. Και το έστειλαν στους δημοσιογράφους έτσι. Με τους Κανόνες να έχουν διαγραφεί. Και εγώ άνοιξα το Πηδάλιο να ψάξω τους Κανόνες, οι οποίοι λένε εντελώς άλλα πράγματα… Και στην ανακοίνωση δεν μνημονεύονταν άλλοι Κανόνες που να εξηγούν την ποινή και πότε αυτή επιβάλλεται. Μέχρι τώρα δεν έχω μάθει. Βέβαια στους Ιερούς Κανόνες υπάρχουν περιπτώσεις ότι για το τάδε παράπτωμα προβλέπεται η ποινή της καθαιρέσεως ή της αργίας. Αλλά συγκεκριμένες. Υπάρχει και στο νόμο περί εκκλησιαστικών δικαστηρίων, υπάρχει ένα ολόκληρο άρθρο που αναφέρει ποιες είναι οι ποινές που επιβάλλονται στους επισκόπους. Επιτίμιο Ακοινωνησίας δεν υπάρχει πουθενά. Αυτό είναι γεγονός. Δεν θα πρέπει λοιπόν να έχω μια ερμηνεία; Και αφού δεν υπάρχει, η άρση τι σημαίνει;

Ν.Π.: Μα δεν σας ανακοίνωσαν ποτέ επισήμως την απόφασή της Συνόδου;

Μητρ.Νικόδημος: Όχι… Μου κοινοποίησαν, αν θυμάμαι, επί Χριστοδούλου κάτι αντίστοιχο. Κοιτάξτε στην πρώτη φάση στη μικρά Σύνοδο όπου ελήφθη η απόφαση περί επιτιμίου, γιατί δεν έγιναν ποτέ ανακρίσεις και δικαστήριο, συμμετείχε και ο Χριστόδουλος και αντέδρασε. Το περίεργο είναι ότι στη δεύτερη φάση που ήταν Αρχιεπίσκοπος πλέον ο Χριστόδουλος παρέμεινε η απόφαση. Και λίγα χρόνια μετά όταν επιβλήθηκε από τον Πατριάρχη το επιτίμιο στον Αρχιεπίσκοπο, ο Χριστόδουλος δεν έχασε την θέση του…

Ν.Π.: Όλα αυτά τα χρόνια από τότε που χάσατε τον θρόνο σας ποια ήταν η επικοινωνία που είχατε με τον Σεραφείμ και αργότερα με τον Χριστόδουλο;

Μητρ.Νικόδημος: Προ του ’89-’90 δεν είχα ιδιαίτερες σχέσεις με τον Σεραφείμ. Είχα πάει και τον είχα δει όταν έγινε αλλά μετά, με τα γεγονότα που ακολούθησαν δεν είχα λόγο… Από εκεί και πέρα, όταν πλέον πέθανε ο Αττικής Δωρόθεος, είχε έρθει ο εδώ ο Θηβών Ιερώνυμος και μου είπε ότι ο Σεραφείμ θέλει…

Ν.Π.: Ο νυν Αρχιεπίσκοπος…

Μητρ.Νικόδημος: Ναι, ο νυν Αρχιεπίσκοπος… Κουβεντιάσαμε και μου είπε ότι ο Σεραφείμ ήθελε να επικοινωνήσουμε. Νομίζω ότι Πέμπτη πέθανε ο Δωρόθεος και την επομένη, την Παρασκευή, ο Ιερώνυμος ήρθε εδώ. Του είπα δεν έχω αντίρρηση να επικοινωνήσουμε. Μετά τον πήρα στο τηλέφωνο και του είπα ότι εάν πράγματι ο Σεραφείμ έχει αυτή την πρόθεση η συνάντηση μας μπορούσε να γίνει νωρίτερα, πριν την κηδεία του Δωροθέου, ώστε αν καταλήξουμε σε μια συμφωνία να πάω και εγώ στην Κηδεία, και από πλευράς εντυπώσεων στον κόσμο να δείξουμε ότι το θέμα κλείνει και ειρηνεύει η Εκκλησία. Ο Ιερώνυμος μου απάντησε ότι θα το μεταφέρει. Με πήρε ξανά τηλέφωνο και μου είπε ότι δεν ευκαιρεί. Τελικά πήγα στον Σεραφείμ την επομένη της κηδείας και διαπίστωσα ότι απλά ήθελε να κερδίσει χρόνο για να μπορέσει να βάλει τοποτηρητή… έτσι έγιναν και έτσι σταματήσαμε.

Ν.Π.: Δεν μιλήσατε ξανά με τον Θηβών;

Μητρ.Νίκοδημος: Εγώ όχι. Μίλησαν άλλοι. Αλλά είχε παίξει ένα παιχνίδι τότε ο Θηβών… Ας μην τα πούμε αυτά τα πράγματα, γιατί δεν τα κρατώ μέσα μου. Είδατε ποτέ να γράψω τέτοιες λεπτομέρειες;

Ν.Π.: Με τον Χριστόδουλο; Προεκλογικά σας είχε προσεγγίσει;

Μητρ.Νικόδημος: Και εδώ είχε έρθει μια φορά… αλλά δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε λεπτομέρειες. Τώρα οι συμπεριφορές του ενός ή του άλλου έχουν κάποιο ενδιαφέρον;

Ν.Π.: Έχει ενδιαφέρον αν πριν τις αρχιεπισκοπικές εκλογές σας προσέγγισαν υποψήφιοι και σας υποσχέθηκαν πως αν εκλεγούν θα διευθετήσουν το ζήτημα σας και θα σας αποκαταστήσουν…

Μητρ.Νικόδημος: Σε αυτό δεν δυσκολεύομαι να σας πω, να σας αποκαλύψω ότι πριν εκλεγεί ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος, μου τηλεφώνησε πρώτα ο Αθηναγόρας ότι επείγονταν ο Θηβών να έχει από εμένα ένα σημείωμα για το πώς νομίζω ότι μπορεί να λυθεί το θέμα. Και ήρθε εδώ και πράγματι του έδωσα ένα σημείωμα με τις απόψεις μου, δηλαδή με τις νομοκανονικές απόψεις.

Ν.Π.: Ο Αθηναγόρας ήρθε εδώ…

Μητρ.Νικόδημος: Ναι, ο Αθηναγόρας και δεν είχα καμία απάντηση. Αυτό έγινε προ της εκλογής του. Μετά την εκλογή του εγώ τον συνεχάρην. Δεν ήξερα τι θα κάνει ο άνθρωπος. Η υπόσχεσή του βέβαια ήταν ότι τα δύο πρώτα θέματα που θα επιλύσει θα ήταν αυτό και το δεύτερο, εγώ δεν ήξερα ότι υπάρχει τέτοιο θέμα, θα είναι η απάλειψη του «πάσης Ελλάδος» από την φήμη του, για να πλησιάσει περισσότερο τον Πατριάρχη.

Ν.Π.: Αυτό σας το είχε πει…

Μητρ.Νικόδημος: Μου το παρήγγειλε μέσω του Αθηναγόρα…

Ν.Π.: Και σας είπε ότι το πρώτο θέμα που θα διευθετούσε ως Αρχιεπίσκοπος θα ήταν το δικό σας… και το δεύτερο…

Μητρ.Νικόδημος: …η απάλειψη του «πάσης Ελλάδος» από την φήμη του. Ούτε το ένα έγινε, ούτε το άλλο. Μετά από αυτό ξαναήρθε ο Αθηναγόρας…

Ν.Π.: Μετά την εκλογή του Αθηνών;

Μητρ.Νικόδημος: Μετά την εκλογή. Μάλιστα, τον μήνα Μάιο βρεθήκαμε σε μια κηδεία και μου είπε ο Αρχιεπίσκοπος ότι ήθελε να κουβεντιάσουμε. Του είπα αν ήθελε να βρισκόμασταν εκείνο το βράδυ. Όχι, μου απάντησε, θα σας ενημερώσω μέσω του Αθηναγόρα. Ακόμα περιμένω να με ειδοποιήσει μέχρι τώρα…

Ν.Π.: Δεν έγινε η συνάντηση…

Μητρ.Νικόδημος: Περιμένω την ειδοποίηση… Όταν σου λέει ένας άνθρωπος ότι θέλω να σε δω και θα σε ειδοποιήσω, τι ισχύει;

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, αισθάνεστε ότι υπάρχει ειλικρινής διάθεση για τη διευθέτηση της υποθέσεως σας;

Μητρ.Νικόδημος: Εγώ σας λέω τα περιστατικά. Την εκτίμηση αν είναι ειλικρινές ή όχι το ενδιαφέρον την αφήνω σε εσάς…

Ν.Π.: Αν αύριο ερχόντουσαν οι τρεις Μητροπολίτες, οι εκπρόσωποι της Συνόδου, θα τους δεχόσασταν;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν έχω λόγο να μην υποδεχθώ κανένα. Αρνήθηκα σε κανένα την καλημέρα; Δεν την αρνήθηκα σε κανένα. Απολύτως σε κανένα.

Ν.Π.: Να ανοίξουμε μια παρένθεση. Θυμίστε μου Σεβασμιώτατε στην εξόδιο ακολουθία του μακαριστού Κωνσταντίνου, του πρώην Θεσσαλιώτιδος, που το επιτίμιο ήρθη μερικές ημέρες πριν το θάνατό του…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, και το έγγραφο ακόμα είναι εντελώς απαράδεκτο. Το Συνοδικό έγγραφο γράφει, «επειδή είναι στο τέλος του βίου του»… δεν λέγεται αυτό για έναν άνθρωπο ο οποίος πηγαίνει προς την άλλη ζωή…

Ν.Π.: Στην εξόδιο ακολουθία ποιος προεξήρχε;

Μητρ.Νικόδημος: O Iερώνυμος ως Θηβών και συμμετείχα και εγώ.

Ν.Π.: Καίτοι υπήρχε η απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος για το επιτίμιο της ακοινωνησίας…

Μητρ.Νικόδημος: Φυσικά. Συμμετείχαν και άλλοι πέντε μητροπολίτες. Ο Φθιώτιδος, ο Κυθήρων και άλλοι…

Ν.Π.: Μα δεν υπήρχε πρόβλημα;

Μητρ.Νικόδημος: Aν θυμάστε του είχε κάνει (σ.σ. του τότε Θηβών) ένα έγγραφο ο Χριστόδουλος επιτιμητικό και τον καλούσε να δώσει εξηγήσεις. Στον Θηβών γιατί ήταν στην Μητρόπολή του… Και εκείνος του απήντησε ότι το έκανε «πρώτα για το καλό, για το συμφέρον της Εκκλησίας και για το δικό σου προσωπικά». Ε, πέρασε ο καιρός, μετά αρρώστησε ο Χριστόδουλος…

Ν.Π.: Ρωτώ για να δούμε και πόσο αυστηρό είναι αυτό το επιτίμιο…

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, να μην ξεγελιόμαστε. Αυτό το επιτίμιο είναι ανύπαρκτο. Ανύπαρκτο. Αυτό που υπάρχει μόνο είναι το εξής. Προσωρινά εάν ένας επίσκοπος έχει πρόβλημα με έναν άλλο επίσκοπο μπορεί να διακόψει την εκκλησιαστική του κοινωνία. Ο άλλος δεν χάνει καμία αρμοδιότητα του. Όπως έγινε και στην περίπτωση του Χριστόδουλου. Ο Πατριάρχης διέκοψε την κοινωνία μαζί του αλλά ο Χριστόδουλος προήδρευσε και μάλιστα Ιεραρχίας. Το ίδιο είχε συμβεί με τον μακαρίτη Ιεροσολύμων Διόδωρο. Και εγώ σας ρωτώ. Στην περίπτωση μου το επιτίμιο της ακοινωνησίας σημαδεύτηκε με την απομάκρυνσή μου. Η άρση του επιτιμίου αυτού με τι σημαδεύεται; Δικαιούμαι να έχω μερικές εξηγήσεις.

Ν.Π.: Τι σημαίνει για εσάς αποκατάσταση;

Μητρ.Νικόδημος: Τι σημαίνει για εμένα; Δεν ξέρω, θέλω να μάθω…

Ν.Π.: Αποκατάσταση σημαίνει και επιστροφή στον Μητροπολιτικό Θρόνο;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν ξέρω. Θέλω το όργανο που διατυπώνει τούτο να διατυπώσει και εκείνο. Ναι ή όχι; Δεν είμαι κλητήρας της Αρχιεπισκοπής ή της Συνόδου να μου λένε σήμερα κάτσε σε αυτή την πόρτα και αύριο κάτσε σε εκείνη την πόρτα. Έχω μια θέση μέσα στην Εκκλησία και αυτή καλύπτεται και από Κανόνες και από νόμους… Και αν τίθεται θέμα αγάπης, τότε και η αγάπη στηρίζεται σε αυτά τα θεμέλια. Είναι δυνατόν να σας αδικήσω και μετά να σας πω έλα να φιληθούμε για να δείξουμε την αγάπη; Γίνεται; Πως γίνεται αυτό το πράγμα;

Ν.Π.: Η αποκατάσταση για εσάς περιλαμβάνει και την συγνώμη όσων σας αδίκησαν;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν θέλω να πω ότι κανένας με αδίκησε ή δεν με αδίκησε. Στο κάτω, κάτω το Σώμα της Ιεραρχίας έχει προχωρήσει από την εποχή εκείνη, έχουν μπει άλλοι μητροπολίτες, έχει αλλάξει η σύνθεσή του. Δεν μπορώ να πω στον σημερινό τον Θηβών… να του πω τι; Φταίει σε τι; Ούτε στον Χαλκίδος, ούτε στον Νέας Σμύρνης, τον Γλυφάδας, τον Πειραιώς…

Ν.Π.: Υπάρχει όμως η διαδοχή…

Μητρ.Νικόδημος: Yπάρχει η διαδοχή… Τα θέματα κάθεται κανείς και τα ψάχνει. Το θέμα δεν είναι αν αδίκησαν εμένα και αν θα με αποκαταστήσουν. Το θέμα είναι αν θα βάλουν την Εκκλησία σε μια σειρά…

Ν.Π.: Όμως σεβασμιώτατε αν αισθάνεστε ότι στο πρόσωπο σας έχει αδικηθεί ένας επίσκοπος της Εκκλησίας, τότε η θεραπεία δεν θα πρέπει να γίνει και πάλι στο πρόσωπο σας;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν ξέρω, δεν ξέρω στο πρόσωπο ποιου θα αποκαταστήσουν την αδικία…

Ν.Π.: Tι περιμένετε; Μια συγνώμη; Σας αρκεί; Γιατί ακούγεται ότι εσείς θέλετε να επανέλθετε. Κάποιοι λέγουν ότι θα σύρετε στα δικαστήρια τους νεοεκλεγέντες μητροπολίτες Κηφισίας και Ιλίου αμφισβητώντας το νόμιμο της εκλογής τους; Άλλοι λέγουν ότι δεν ζητάτε τίποτα. Ότι σας αρκεί η ηθική αποκατάσταση… Ρωτώ λοιπόν τον Μητροπολίτη Νικόδημο, τι επιθυμεί ο ίδιος;

Μητρ.Νικόδημος: Τίποτα δεν θέλω. Απλούστατα δεν θέλω τίποτα, γιατί δεν ελπίζω σε τίποτα. Το χρέος δεν είναι από μένα, δεν έχει να κάνει με το τι θέλω εγώ. Από εκεί τι κάνουν. (Χτυπάει το χέρι στο τραπέζι) Το να αφήσουνε μέσα στην ιστορία αυτό ως τετελεσμένο γεγονός και να ξαναγίνει αύριο, είναι απαράδεκτο. Το έχω πει και το έχω φωνάξει ότι δεν πρέπει να μείνει μέσα στην ιστορία. (Χτυπάει το χέρι στο τραπέζι) Ξέρετε πολύ καλά ότι κατά κάποιο τρόπο δημιουργείται μια νομολογία και μπορεί αύριο να πει κάποιος ότι όπως έγινε τότε να το ξανακάνουμε. Αυτό είναι το απαράδεκτο. Και μέσα στην ιστορία της Εκκλησίας υπήρξαν ανωμαλίες. Σοβαρές ανωμαλίες. Και η Εκκλησία απέρριψε όλο αυτό το κομμάτι... Διαβάστε την ιστορία του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, και άλλων, να δείτε τι έγινε… Και πως εξελίχθηκε και πως έκλεισε αυτή η πληγή. Κάποτε φρόντισαν να την κλείσουν. Για να μην μείνει, για να μην επαναληφθεί.

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, ο μέχρι πρότινος τοποτηρητής της αλλοτινής Μητροπόλεως Αττικής, Μεσογαίας Νικόλαος, έχει προσφερθεί μέσα από συνεντεύξεις του, πρόσφατα και μέσα από το Amen.gr, να παραιτηθεί, προσφέροντάς σας την Μητρόπολή του, εάν αυτό συμβάλει στη διευθέτηση της υποθέσεως σας.

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, αυτό το είδα και εγώ. Είδα όμως και κάτι άλλο. Ότι ταυτοχρόνως έγραψε μια επιστολή σε όλους τους Μητροπολίτες να εκλέξουν άλλον. Έναν ευνοούμενο του, τον οποίο παρουσίασε ως το άνθος της εποχής. Πως αυτά τα δύο δένουν; Δεν το καταλαβαίνω… Και είδα και το άλλο. Είπε, «είμαι έτοιμος να παραιτηθώ, αλλά ο Νικόδημος δεν θα δεχθεί». Είναι άλλο τώρα το τι σκέπτομαι εγώ. Αυτό όμως που είπε πως το κρίνετε; Και κάτι άλλο που δεν το διάβασα αλλά μου το μετέφεραν. Όταν στην Ιεραρχία έθεσαν το θέμα του επιτιμίου, ξέρετε οι ψηφοφορίες αρχίζουν από τους νεότερους, όταν λοιπόν ήρθε η σειρά του ψήφισε να μην αρθεί το επιτίμιο. Μετά, προχωρώντας η ψηφοφορία και όταν κάποιος μητροπολίτης είπε «να αρθεί το επιτίμιο αλλά να κάνει και κάποια υποχώρηση ο Νικόδημος», τότε είπε και αυτός πως με τις προϋποθέσεις αυτές ψηφίζει την άρση του επιτιμίου. Εξηγείστε μου αυτά οπότε όταν έρθει εδώ να του πω ότι έλαβα τις εξηγήσεις και είμαι ικανοποιημένος!

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, για εσάς θα αλλάξει κάτι μια απόφαση της Ιεραρχίας που θα λέει ότι αίρεται το επιτίμιο της ακοινωνησίας;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν ξέρω. Αδελφέ μου δεν έχω χάρισμα προφητικό για να ξέρω τι θα αλλάξει. Και δεν ξέρω τι θα είναι αυτό. Εκείνο που ξέρω…. Δεν ξέρω… Έρχεται ένας Μητροπολίτης και λέει «παραιτούμαι για να λυθεί το θέμα». Και μετά λέει «να εκλεγεί κάποιος άλλος που είναι ικανός». Και μετά άλλα…

Ν.Π.: Και γιατί κάποιος να προσφέρει το δικό του Μητροπολιτικό Θρόνο, όταν υπάρχουν δύο κενοί μητροπολιτικοί θρόνοι…

Μητρ.Νικόδημος: Είδατε… μου ζητάτε εξηγήσεις… Εγώ πως μπορώ να σας δώσω αυτές τις εξηγήσεις.

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, επανέρχομαι στο βασικό ερώτημα μου. Ο Μητροπολίτης Νικόδημος Γκατζιρούλης θα ήθελε να γίνει ξανά επαρχιούχος Μητροπολίτης;

Μητρ.Νικόδημος: Κοιτάξτε, το τι θα ήθελα να γίνω δεν θα το πω αυτή την στιγμή. Όχι για άλλο λόγο αλλά γιατί υπάρχει αυτή η εμπλοκή των εξελίξεων. Δεν θα πάρουν την άποψή μου. Το τι θα πω εγώ κατ΄ ενώπιων Θεού, θα το πώ όταν θα έρθει εκείνη η ώρα και θα δω τον Θεό.

Ν.Π.: Δεν το αρνείστε όμως…

Μητρ.Νικόδημος: Δεν αρνούμαι τίποτα. Με ίντριγκες όμως δεν ασχολούμαι… Εάν έχω αδελφική επικοινωνία, θα μιλήσω ως αδελφός. Αν αντιμετωπίσω ίντριγκες και η πρόθεση είναι να καθορίσουν την στάση τους βάσει των σκέψεων μου, αυτό δεν θα το κάνω.

Ν.Π.: Αδικεί την υπόθεσή σας η άποψη μερίδας της Ιεραρχίας πως όλα τα κάνετε για να επιστρέψετε στον θρόνο; Πιστεύετε λειτουργεί αποπροσανατολιστικά σε σχέση με τη δική σας άποψη περί τηρήσεως και εφαρμογής των Κανόνων;

Μητρ.Νικόδημος: Η εμπειρία μου, εμπειρία τριάντα έξι χρόνων και όχι τριάντα έξι ωρών, ημερών ή μηνών, δείχνει μια προσπάθεια να εξοντώσουν τον Νικόδημο. Ε, ας με εξοντώσουν. Παραπάνω τι θέλετε να κάνω;

Ν.Π.: Θεωρείτε ότι όλα αυτά που συζητήσαμε, περί αναβλητικότητας, καθυστερήσεων, δείχνουν ότι κάποιοι δεν θέλουν τον Νικόδημο στην Ιεραρχία; Μιλήσατε για εξόντωση…

Μητρ.Νικόδημος: Τι άλλο είναι. Πέστε μου πως αλλιώς μπορεί κάποιος να το εκτιμήσει. Τριάντα έξι χρόνια ένα πράγμα ζητάω. Δικάστε με. Αυτό έχουν το δικαίωμα, το αναγνωρίζω. Μπορούν να με δικάσουν. Να με καλέσουν να απολογηθώ για τα σφάλματα που έχω κάνει και να μου επιβάλλουν όχι μόνο τριάντα έξι χρόνια αλλά εβδομήντα δύο χρόνια αργία. Ώστε να μπορέσουν μετά να κάνουν και κάποια οικονομία και να τα κάνουν εξήντα… Και να εμφανιστούν και μεγαλόψυχοι. Δικάστε με. Λέτε ότι έχω κάνει αυτό ή το άλλο. Δικάστε με. Και έχετε όλο το δικαίωμα, όχι μόνο αργία αλλά οποιαδήποτε ποινή θέλετε να μου επιβάλλετε. Αλλά έτσι, χωρίς δίκη, ποια τιμωρία να βάλουμε στο Νικόδημο… Γίνεται αυτό; Γιατί επί τριάντα έξι χρόνια δεν με έχουν καλέσει ποτέ σε απολογία για οποιοδήποτε θέμα;

Ν.Π.: Είστε 83 ετών…

Μητρ.Νικόδημος: Σας είπα και πριν. Δεν θα μείνει πίσω μου ότι το αποδέχομαι (χτυπάει το χέρι στο τραπέζι). Για την επόμενη γενιά, την μεθεπόμενη. Από εκεί και πέρα τα άλλα δεν τα σκέπτομαι. Αυτό δεν θα μείνει πίσω μου (χτυπάει το χέρι στο τραπέζι).

Ν.Π.: Είστε σε μια ηλικία που μπορεί αύριο να μην ζείτε...

Μητρ.Νικόδημος: Το περιμένω. Αλλά εσείς ως πιστό μέλος της Εκκλησίας δεν θα πείτε ότι μπορεί να ξαναγίνει ότι έγινε επί Νικοδήμου. Θα μείνει ότι δεν έγινε δεκτό. (χτυπάει το χέρι στο τραπέζι). Ούτε ο πρώτος, ούτε ο δεύτερος, ούτε ο εκατοστός είμαι που αδίκησε το Σώμα της Εκκλησίας. Ο Άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος, μεταξύ άλλων λέει: ««Οι συνθύται μου δυσμενείς εχθρών πέρα͵ Ουδέ τράπεζαν μυστικήν δεδοικότες…». Δηλαδή, λέει, ότι περισσότερο από τους εχθρούς δυσμενείς είναι απέναντί μου οι συνθύται μου, οι συλλειτουργοί μου, χωρίς να φοβούνται ούτε την Αγία Τράπεζα. Αδελφέ μου, μερικές φορές το επαναλαμβάνω και εγώ. Δεν ξέρω αν έχω το δικαίωμα να το επαναλάβω.

Ν.Π.: Είπατε για στίγμα. Φοβάστε ότι μπορεί να φύγετε από την ζωή «στιγματισμένος» ;

Μητρ.Νικόδημος: Δεν θέλω να μείνει πίσω αυτή η πρακτική. Από εκεί και πέρα δεν ξέρω αν ο καλός Θεός ή ο Άγιος Πέτρος μου ζητήσουν χαρτί από την Σύνοδο… Αν μου ζητηθεί θα πω στον Άγιο Πέτρο ότι δεν έχω… Δεν ξέρω… Αν δώσουν ένα χαρτί που θα απευθύνεται στον Άγιο Πέτρο, και όχι σε μένα, που θα λέει, «Άγιε Πέτρο έχουμε άρει το επιτίμιο της ακοινωνησίας στο Νικόδημο, έχετο υπόψη σου», τότε να το έχω να το βάλω στο φέρετρο να το παρουσιάσω. Δεν ξέρω αν διαφωνείτε…

Θα ακολουθήση το Β΄μέρος

4 σχόλια:

  1. Τώρα το πήρες εσύ χαμπάρι; Καλά ξυπνητούρια. Εδώ ο Βόθρος των Πατρών έγραψε ότι παραξενεύεται διότι οι αντιοικουμενιστες φιλοι του Νικόδημου την έθαψαν την συνεντευξη επίτηδες. Άφησε να εννοηθεί ότι δεν σας συνέφερε και την θάψατε.

    ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φιλε μου ημουνα εκτος, σας το εγραψα δεν ειχα δει την συνεντευξι του Νικοδημου που απανταει σε ολα ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΣΙΑ.
    Ποιος μπορει να βαλθη με τον Νικοδημο;
    Ποιος τολμαει;
    Ποιο νανακι και αλητακι με ρασα μπορει να βγη μαζι του;
    Αυτα τα σημερινα ανθρωπακια της δεκαρας, οι σεβασμιωτατοι, και μακαριωτατοι και παναγιωτατοι;
    Αυτα τα ασημαντα, τιποτενια ντενεκεδακια;
    Αυτοι που θειω δικαιω μας εκπροσωπουν;
    Ποιους εκπροσωπουν;
    Ουτε τους εαυτους τους, οι ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΙ.

    Ποιος την εθαψε;
    Η Πατρα μονο βοθρους εχει, εχει και τιποτα αλλο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχουν και άλλα ιστολόγια στην Πάτρα που είναι αξιόλογα και πνευματικά. Ο «Αναστάσιος» των Πατρών είναι θιασώτης του Νικοδήμου και την έχει προβάλει την συνέντευξη
    http://anastasiosk.blogspot.com/2010/07/amen.html
    http://anastasiosk.blogspot.com/2010/06/mengr.html
    και εκτός από αυτή και το παρακάτω πρόσφατα.
    http://anastasiosk.blogspot.com/2010/06/blog-post_2243.html
    Υπάρχουν και στην Πάτρα οι έντιμοι. Δεν είναι όλοι στο ίδιο τσουβάλι.
    Είναι και ο Αναστάσιος των Πατρών φιλοπατριαρχικός και κρυφοοικουμενιστής αλλά προβάλει και τα άρθρα του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου.
    http://anastasiosk.blogspot.com/2010/05/blog-post_1142.html
    http://anastasiosk.blogspot.com/2010/05/blog-post_9577.html
    και πολλά άλλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλός άνθρωπος φαίνεται ο Νικόδημος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου