Δευτέρα 24 Ιουνίου 2024

Περὶ τῆς Ἁγιοκατάταξης τοῦ Γέροντος Σωφρονίου τοῦ Ἔσσεξ.(3)



ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΕΩΝ (Γ)

συνέχεια απο το προηγούμενο.Περὶ τῆς Ἁγιοκατάταξης τοῦ Γέροντος Σωφρονίου τοῦ Ἔσσεξ (2)

 

To Βασίλειου Εσταθίου, Δρ. Φυσικο, πτ. Θεολογίας (Τμ.Κοιν.Θ.ΕΚΠΑ)

επιμέλεια κειμένου: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου

--------------------------------------------------------------------------------

4) Τ πόμενο ζήτημα πο χει τεθε  φορ τ μέλη τς ECOF, τ ποία γιναν ποδεκτο ν κοινωνον στν ερ Μον στ σσεξ, χωρς ν εναι σ κοινωνία μ τν ρθόδοξη κκλησία - μόνο ν κοινωνον κα χι ν συλλειτουργον. Στ μελέτη μας «ρθοδοξία λ Λατινικά ( Δυτικο Τυπικοναφέρουμε γι τν ECOF («l'Église Orthodox Catholique de France» - «κκλησία ρθόδοξη Καθολικ τς Γαλλίας») τι σ ατν δήγησαν ο προσπάθειες γι τν δρυση μις δυτικο τυπικο ρθόδοξης κκλησίας δη π τν 19ο αἰῶνα. Στν Γαλλία τ ργο ρχισε ν παίρνει «σάρκα κα στ» μ τν Winnaert κα τος διαδόχους του Eugraph Kovalevsky κα τν Lucien Chambault, π τν σκέπη τς Ρωσικς κκλησίας. Kovalevsky τοίμασε γι τ δυτικ τυπικ τν θεία λειτουργία του Αγίου Γερμανού το Παρισιο, μέχρι πο τ 1953 διακόπηκε κοινωνία μ τν Ρωσικ κκλησία, καθς ατ ζήτησε τν υοθέτηση το νατολικο τυπικο. κοινωνία πανήλθε μ τν Ρωσικ ρθόδοξη κκλησία κτς Ρωσίας (ROCOR) π τ 1959 ως τ 1966 χάρη στ Μητροπολίτη Anastasy Gribanovsky κα εχε ποιμενάρχη της τν κπρόσωπο τς ROCOR στ Δυτικ Ερώπη ρχιεπίσκοπο John Maximovich κα τότε δυτικο τυπικο ρθόδοξη κκλησία τς Γαλλίας μετονομάστηκε π ρθόδοξη κκλησία τς Γαλλίας σ ECOF. Τ 1964 Κοβαλέβσκι χειροτονήθηκε π τν ρχιεπ. ωάννη Μαξίμοβιτς, πο χει πλέον γιοκαταταχθε π τν ερ Σύνοδο τς Ρωσικς κκλησίας, σ πίσκοπο, λαμβάνοντας τ νέο νομα ωάννης – Νεκτάριος. Μετά τν θάνατο το Μαξίμοβιτς τ 1966, Κοβαλέβσκι μεινε κτς κανονικν ρίων μέχρι τ θάνατό του τ 1970.

Τ 1972, ECOF ξαναβρήκε τν κανονικότητά της π τν σκέπη τς ρθόδοξης κκλησίας τς Ρουμανίας. Τότε, Gilles Bertrand-Hardy χειροτονήθηκε ς πίσκοπός της μ τ νομα Γερμανς το Saint-Denis. Τ 1993, μετ π μακρόχρονη σύγκρουση μ τν Σύνοδο τς ρθόδοξης κκλησίας τς Ρουμανίας σχετικά μ θεωρούμενες κανονικς παρατυπίες ντός τς ECOF, πρώτη πέσυρε τν ελογία της π τν δεύτερη κα τσι διεκόπει μεταξύ τους κοινωνία. ν κα ρθόδοξη κκλησία τς Ρουμανίας παυσε τν Bertrand-Hardy π λα τ ερατικά του καθήκοντα, πόφαση πο δν γινε ποτ ποδεκτ π τν ECOF, στόσο δημιούργησε μι εραρχικ θέση π τν δελφ το Bertrand-Hardy, ρχιεπίσκοπο Γρηγόριο, γι ν πηρετήσει κενες τς νορίες, πο πέλεξαν ν παραμείνουν σ κοινωνία μ τν ρθόδοξη κκλησία τς Ρουμανίας. πίσης κάποιες νορίες το ECOF χωρίστηκαν π ατό κα ρθαν σ κοινωνία μ τν  γαλλικ πισκοπ τς Σερβικς ρθόδοξης κκλησίας. 

Μετ π λα τ παραπάνω γίνεται σαφ πολυκύμαντη πορεία τν μελν τς ECOF, μέσα π να γώνα ν ρθουν σ παφ μ τν ρθοδοξία, πο σ λλες χρονικς στιγμς φαίνεται ν τος ενοον ο σχετικς συνθήκες κα τ ρμόδια πρόσωπα κα κάπως ν τ πετυχαίνουν, ν σ λλες χρονικς στιγμς μέσα π πι δυσχερες καταστάσεις παρουσιάζονται πάλι ν πομακρύνονται π τν κκλησία μας. Τ γχείρημά τους γι μι δική τους ατόνομη ρθόδοξη κκλησία στν Γαλλία, που θ μπορον ν χουν τ δικό τους τυπικό, εναι πωσδήποτε κάτι πολ δύσκολο, κα γι’ ατό, ν ναμφίβολα πάρχουν νάμεσά τους πολλο καλοπροαίρετοι ν δεχθον τν ρθοδοξία, στόσο καθς πάνε ν προχωρήσουν χουν σημαντικς στοχίες κα δν μπορον ν κάνουν σημαντικ βήματα στν πνευματική τους πρόοδο.

π λα τ παραπάνω μπορε καθένας ν κατανοήσει τν στάση το γιου γέροντα Σωφρόνιου πέναντι στ μέλη τς ECOF, πο πολλς φορς πισκέπτονταν τ μοναστήρι του, ποος θελε ν τος βοηθήσει στν δραματικ πορεία τους πρς στν ρθοδοξία κα μέσα στν συνεχ παλινδρόμησή τους ν τος βοηθήσει ν νιώθουν οκείοι στν ρθοδοξία κα χι ξένοι, στε ν δραιωθον σ ατή, πως μπράκτως δείχνουν τν καλ διάθεση τι θέλουν ν κάνουν. τσι νεργοσαν ο γιοι Πατέρες σ τέτοιες περιπτώσεις μέσα σ λη τν κκλησιαστική μας παράδοση. λλωστε τρόπος πο γιος Γέροντας τος δέχθηκε ταν μ ελογία π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο κα σ συμφωνία μ τν Διορθόδοξο πισκοπικ πιτροπ στν Γαλλία, λλ κα μ τν ρχιεπίσκοπο Θυατείρων, πως διος χει ξηγήσει: «μες πάντοτε κα ν παντ δράσαμεν συμφώνως τν δηγιν τς πευθύνου Μητρς κκλησίας, οδέποτε κα ν οδεν κκλησιαστικ ζητήματι λαβόντες δίαν πρωτοβουλίαν. Α σχέσεις μν μετ τν μελν κείνων τς καλουμένης ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ ποία κατ καιρος πισκέπτονται τ ερν μν Κοινόβιον, διέπονται π τν κατευθυντηρίων γραμμν, τινας χάραξεν Διορθόδοξος ν Γαλλία πισκοπικ πιτροπ σχάτως δ’ παναδιετύπωσεν Θεοφιλέστατος πίσκοπος Ναζιανζο κ. Στέφανος, Βοηθς το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γαλλίας κ. Ιερεμίου (βλ. SOP, Nο 133, Δεκ. 1988, σ. 2-3). π το θέματος τούτου συνεννοήθημεν κατ’ ούνιον το 1975 δη μετ το τότε Μητροπολίτου Γαλλίας κ. Μελετίου, νακύψαντος δ πρ διετίας προβλήματός τινός, ζητήσαμεν κα αθις, δι’ πιστολς μν π 24ης  ουλίου 1987, δηγίας παρ το μέσου προκατόχου μν ν τ Θρόνω Θυατείρων, Σεβασμιωτάτου κ. Μεθοδίου πράξαντες ετα κατ τν κείνου γνώμην».

 

5) Τ πέμπτο σημεο μφισβητήσεως πρόκειται γι τ τι γιος γέροντας Σωφρόνιος παρευρέθηκε στν Πατριαρχικ Θεία Λειτουργία στις 12 Νοεμβρίου 1967, που ταν παρν κα γγλικανς ρχιεπίσκοπος κα πέτρεψε ατο τότε Οκουμενικς Πατριάρχης θηναγόρας ν συνευλογήσει μαζί του τ ποίμνιο.

 

Κατ΄ ρχν δν μπορομε ν εμαστε βέβαιοι τι Γέροντας γνώριζε κ τν προτέρων τν παρουσία γγλικανο «ρχιεπισκόπου» στν Θεία Λειτουργία πολ περισσότερο τι θ το πέτρεπε Οκουμενικς Πατριάρχης ν συμμετέχει νεργ μ ατ τν τρόπο στν Θεία Λατρεία.

 

Κα πωσδήποτε ατό, πως ποδεικνύεται π λη τν ζωή το Γέροντα πρ κα μετ το γεγονότος ατο, πο δν πανέλαβε κάτι τέτοιο, συνέβη παρ τν θέληση του, χωρς ν τν βρίσκει σύμφωνο. Κα εναι προφανς τ χρέος του πο εχε ν παραβρεθε στν τότε Θεία Λειτουργία κα ν συλλειτουργήσει μ τν Οκουμενικ Πατριάρχη, ποος μόλις πρ δύο τν εχε λάβει π τν σκέπη κα τν ελογία του τν ερ Μον Τιμίου Προδρόμου στ σσεξ. φο γινόταν Θεία  Λειτουργία π το Οκουμενικο Πατριάρχη μέσα στν δικό μας λληνορθόδοξο ερ Καθεδρικ Να τς Θεο Σοφίας στ Λονδίνο, πς λοιπν θ ρνοταν ν παρευρεθε σ ατή, πειδ θ ταν παρν γγλικανς «ρχιεπίσκοπος», που ν κανε κάτι τέτοιο σ μι τέτοια κρίσιμη περίοδο γι τν δραίωση τς παρουσίας το μοναστηριο στν γγλία, τότε δν θ παρουσιαζόταν χι μόνο ς γνώμων στν Οκουμενικ Πατριάρχη, λλ θ πρόσβαλλε κα τος γγλικανος πο τν δέχθηκαν στν τόπο τους, μ συμμετέχοντας στν Θεία Λειτουργία λόγω τς παρουσίας το «ρχιεπισκόπου» τους. Πάντως, ν κα βρίσκεται τ μοναστήρι σ τέτοιο περιβάλλον, ατ εναι να μεμονωμένο γεγονός πο μαρτυρεται, ξ νάγκης τς συγκεκριμένης κατάστασης στν ποία γινε, κα πέρα π ατ τ γεγονς γέροντας πεχε π τέτοιες τακτικές, σ συμφωνία μ τν λη στάση ζως πο εχε πέναντι στν σύγχρονη οκουμενικ κίνηση, μ τν τρόπο πο ατ πραγματοποιεται, δηλαδ στάση ποχς.

 

π τ τρίτομο βιβλίο το Γέροντα «Οκοδομντας τόν Ναό το Θεο μέσα μας καί στούς δελφούς μας» μπορομε ν γνωρίσουμε τν στάση του πέναντι α. στν τερόδοξο χριστιανικό κόσμο (πως κα στν μ χριστιανικό), β. στ ΠΣΕ κα γ. στν οκουμενικ κίνηση:

 

α. – «Στή Δύση δέν δόθηκε νά συλλάβει τό πλήρωμα τς ποκαλύψεως σχετικά μέ τήν ρχή το προσώπου-ποστάσεως στό θεο Εναι καί στό νθρώπινο εναι, πως τό χουμε μες στήν ρθοδοξία».

- « γγλικανική κκλησία προτείνει τόν δικό της τύπο νότητος, πως δηλαδή παρουσιάζεται νότητα τς γγλικανικς κκλησίας σέ λο τόν κόσμο. Μερικοί τήν νόμασαν κκλησία-γέφυρα γιά τήν νότητα. Ο ρωμαιοκαθολικοί σκέφτονται τήν νότητα μόνο ς ποταγή λων στόν πίσκοπο Ρώμης».

- « δική μας κκλησία διδάσκει τήν κπόρευση το γίου Πνεύματος μόνο πό τόν Πατέρα, ν στή Δύση λένε  ̎καί κ το Υο̎ (Filioque), καί γιά αἰῶνες μένουμε χωρισμένοι. Προσωπικά, σπάζομαι τή διδασκαλία τς κκλησίας μας καί φήνω τούς λλους νά σκέφτονται πως θέλουν. σκέψη μας, μως, προχωρε πέρα πό τά ρια το κοσμικο εναι καί μιλάει γιά τό πς ταν Θεός πρίν πό τή δημιουργία το κόσμου˙ τι τό Πνεμα τό γιο κπορεύεται πό τόν Πατέρα, καί τι Πατέρας εναι μόνη ρχή καί το Υο καί το γίου Πνεύματος»

- «Πς γίνεται, λοιπόν, νά πάρχουν μολογίες, πού νά μισον καί νά καταδιώκουν  τίς λλες; Τώρα παρατηρεται διωγμός τν ρθοδόξων σέ λο τόν κόσμο. Καί πς προκαλομε τό μσος ατό; μες φοβόμαστε «καί μύγα νά προσβάλλουμε». Μς μισον, μως, περισσότερο πό ,τι τούς γκληματίες. Καί ατό δέν εναι καθόλου φαντασία, πως γνωρίζουμε πό τήν περα μας. λλά, ς μή ταράσσεται καρδιά σας˙ πιστεύετε στόν Θεό, πιστεύετε στόν Χριστό̎  καί συνεχίστε τή ζωή ατή. Ατός επε : ̎πως μίσησαν μένα δικα, τσι θά μισήσουν καί σς γιά τό νομά μου̎ . Συνεπς, μή χάνετε τή βασική θεωρία : τς ζως χωρίς μαρτία»!

 

β. – «Γνωρίζετε τι στό Παγκόσμιο Συμβούλιο κκλησιν πάρχουν δεκάδες θεολόγοι, διδάκτορες τς θεολογίας, καί λοι σκέφτονται διαφορετικά, λοι μιλον διαφορετικά. Μπερντιάγιεφ λεγε τι ζωή εναι πολύ νδιαφέρουσα πό τόν πλοτο το περιεχομένου της˙ ταν συναντομε να λλο πρόσωπο, νακαλύπτουμε λλες πόψεις, λλες προσεγγίσεις, λλες δέες, λλες πορεες, καί ατή διαφορά τν προσεγγίσεων, τν δεν, τν θεωριν συνιστ τόν πλοτο τς ζως μας. Στήν γία Τριάδα, μως, δέν σχύει ατό. Γιά τά Τρία Πρόσωπα δέν πάρχει παρά μόνο μία θέληση, μία βασιλεία, μία δόξα. Στή Μονή, πίσης, δέν εχόμαστε καθένας νά χει δικές του προσωπικές σκέψεις. Ατό δέν εναι πόδειξη πλούτου. πλοτος συνίσταται στήν ληθινή γνώση το Θεο Δημιουργο μας. ν Τόν γνωρίζουμε μέ τήν δια τή ζωή μας καί μέσα στή σάρκα μας, τότε, μετά τόν θάνατο, θά εμαστε κόμη πιό πολύ νωμένοι μαζί Του. γιος ρσένιος Μέγας πέφερε πάνω στή γ, διότι καθένας εχε τή δική του θέληση, τίς δικές του δέες. λεγε τι στόν Ορανό τό πλθος τν σεσωσμένων χει τήν δια σκέψη, τήν δια στάση».

 

- «Τί σημαίνει «ρθοδοξία»; ρθοδοξία εναι μία νδιάθετη ντίληψη-γνώση πς νά συναντήσει κανείς τόν Χριστό, τόν ληθινό Χριστό. Τώρα, στό Παγκόσμιο Συμβούλιο κκλησιν πάρχουν περισσότερες πό διακόσιες διαφορετικές μολογίες. Ατό εναι δυνατόν, διότι λόγος το Χριστο εναι λόγος το Θεο, το πολύτου Εναι, λλά μες δέν εμαστε στό πίπεδο ατό».

 

- «Γιατί κκλησία διαχωρίστηκε σέ τόσο μεγάλο ριθμό διαφορετικν μολογιν; Στή Γενεύη, στό Παγκόσμιο Συμβούλιο κκλησιν, συμμετέχουν περίπου 200 μολογίες. Στό οκουμενικό ατό κίνημα πάρχει μιά σφαλμένη ντίληψη, σύμφωνα μέ τήν ποία κάθε μολογία φέρει να μέρος τς ληθείας, λλά καμιά δέν χει τήν ληθινή γνώση το πολύτου. σοι μιλον μέ τόν τρόπο ατό μπορε νά φαίνεται πώς χουν δίκαιο. λλά, τό λάθος τους εναι τι, βλέποντας τούς ντιπροσώπους τν διαφόρων μολογιν, παρατηρον τήν παρουσία το σκότους τς πτώσεως σέ λους τούς ντιπροσώπους τς κκλησίας, καί καταλήγουν στό συμπέρασμα τι κανένας δέν γνωρίζει τήν λήθεια, λλά τι καθένας κατέχει να κομμάτι».

 

γ. - «Δέν λαμβάνω μέρος στήν οκουμενική κίνηση. δέα μου, μως, ταν ξς : νά συγκεντρώνεσθε καί νά ξετάζετε πς εναι δυνατόν νά ζήσουμε χωρίς μαρτία. ρχονται διακόσιοι διδάκτορες θεολογίας καί καθένας λέει τίς θεωρίες του, φανερώνοντας τσι τήν γνοια καί τήν μάθειά του. ς παραθέσουμε να πό τά λάθη : Μερικοί μελετον λες τίς θρησκεες καί στή θεωρητική ατή γνώση τς στορίας λων τν θρησκειν καί το περιεχομένου τν διδασκαλιν βλέπουν τήν παγκοσμιότητά τους. Κύριος, μως, λέει : ̎Ες μν στιν Πατήρ καί ες διδάσκαλος, Χριστός̎. Καί ατός Διδάσκαλος Χριστός φέρει μέσα Του λόκληρη τήν κτίση».

 

- « διδαχή το Γέροντα σέ κάθε κείμενό του φθάνει ς τά σχατα ρια. Γιά τή μετάνοια, λοιπόν, λέει τι μετανοομε, δέν εμαστε μεμπτοι, φόσον δέν ποκτήσαμε τέτοια κατάσταση, στε νά ζομε λη τήν νθρωπότητα ς περιεχόμενο τς διας τς ζως μας. Ατό εναι παγκοσμιότητα το Χριστο. Εναι δύνατον νά τήν ννοήσουμε ς «παγκοσμιότητα γνώσεως», πως τείνουν νά φρονον μερικοί πολυμαθες, τι δηλαδή κατορθώνεται, ταν νθρωπος γνωρίζει καί τόν Χριστιανισμό καί τόν Βουδισμό καί τόν σλαμισμό καί τόν Κομφουκιανισμό καί τόν Μαρξισμό καί λα τά λλα. παγκοσμιότητα δέν εναι γνώση τν ποικίλων πόψεων το νθρωπίνου εναι πί τς γς, λλά εναι γάπη το Χριστο, πού γκαλιάζει τά πάντα˙ εναι γάπη, ποία μο φαινόταν στήν ρχή ς κάτι τό νάξιο καί ψυχολογικό, λλά στερα ποκαλύφθηκε στή συνείδησή μου ς δύναμη ντολογική, πού νοποιε».

πίσης στ βιβλίο το γιου Γέροντα «γώνας Θεογνωσίας - λληλογραφία το Γέροντος Σωφρονίου μ τν Δ. Μπάλφουρ» γράφει γι τ α. κα τ γ.:

α. - «Πιστέψτε με, γαπητέ, τι, ν κάποτε πιτρέπω στόν αυτό μου νά χρησιμοποιε τούς ρους ʺΚαθολικοίʺ καί ʺΚαθολικισμόςʺ ποδεικνύοντας τίς νεπάρκειες καί τά λάθη τους, τό κάνω χι μέ σκοπό νά τούς διασύρω (νά μέ φυλάξει Κύριος πό κάτι τέτοιο). Τό κάνω μως, γιά νά δηλώσω πλά καί περίφραστα, που ατό πιβάλλεται κατ’ νάγκη, τι δέν πάρχει σέ ατούς λήθεια. Στή δεδομένη μάλιστα περίπτωση μπορ νά σς βεβαιώσω τι δέν θά πρεπε νά ταράζεται ψυχή σας βλέποντας τή σημαντική, ς πρός τήν ξωτερική ργάνωση καί πειθαρχία, περοχή το Καθολικισμο σέ σύγκριση μέ τήν ρθόδοξη κκλησία, γιατί ατό εναι ʺγῆʺ».

 

- «ταν στερεωθετε στήν πίστη, θά νακαλύψετε στή συνέχεια μέτρητο ριθμό ποδείξεων σχετικά μέ τήν λήθεια τς ρθοδόξου κκλησίας καί πίστεως: α) θεολογικο, β) θικο, σκητικο καί γ) στορικο χαρακτήρα. Τότε θά σς καταστε ναμφίβολα σαφές τι ρθόδοξη κκλησία διακρίνεται πό λες τίς λλες κκλησίες σέ τρία πίπεδα, γιατί:

i) μόνη ατή ληθεύει πλήρως στή θεολογία της,

ii) μόνη ατή γνωρίζει τό μυστήριο τς χάριτος, τς γίας ζως, καί διαφυλάσσει στήν πληρότητα τή θεία χάρη, καί

iii) εναι ρχαιότερη, θεμελιώδης, βασική, πό τήν ποία ποσχίσθηκαν κατά καιρούς μεγαλύτερα μικρότερα τμήματα».

 

γ. «...μιά σημαντική μερίδα το χριστιανικο κόσμου κλίνει σήμερα νά ποδεχθε μιά πό τίς πιό πικίνδυνες αρέσεις. Ατή ξεκιν πό τήν διαπίστωση τι δθεν στίς μέρες μας δέν πάρχει οτε μιά κκλησία πού νά χει διαφυλάξει πλήρως τήν λήθεια τς διδαχς το Χριστο· τι καμμιά δέν κατέχει σέ πόλυτο βαθμό τή γνώση το μυστηρίου τς γίας, χαρισματικς ζως σέ θικό καί σκητικό πίπεδο· ... πιθυμ μόνο κλείνοντας τό θέμα ατό νά π παρενθετικά τι πολύ θά θελα (καί γι’ ατό προσεύχομαι στόν Θεό) σες νά μή πλανηθετε μέ λα ατά, λλά νά πιστεύετε κράδαντα μέ τήν καρδιά καί μέ τό νο τι πάρχει πάνω στή γ κείνη Μία, Μοναδική καί ληθινή κκλησία πού δρυσε Χριστός».

κόμα γι τν οκουμενικ κίνηση κα τν «νωση τν κκλησιν» Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. ερόθεος χει ναφέρει τι γιος γέροντας Σωφρόνιος το λεγε τι:

«ποιος κάνει λόγο γι ʺἔνωση τν κκλησινʺ χωρς ν τηρονται ο βασικς ρθόδοξες κα κκλησιολογικς προϋποθέσεις, δηλαδ τήρηση τν δογμάτων, ατς δν γνωρίζει οτε τ ψος τς ρθοδόξου θεολογίας, πο εναι θέωση, οτε τ βάθος στ ποο φθασαν Παπισμός κα ο Προτεστάντες μ τν πομάκρυνσή τους π τν θεολογία τν Προφητν, τν ποστόλων κα τν Πατέρων, π τν ποκάλυψη ατο το διου το Χριστο, το σάρκου κα σεσαρκωμένου Λόγου.

τσι, ν δν ντιμετωπισθ θεολογικ αρεση το actus purus,

δηλαδ αρετικ ποψη τι στν Θε ταυτίζεται κτιστη οσία μ τν κτιστη νέργεια, πότε Θες ρχεται σ πικοινωνία μ τν κτίση κα τν νθρωπο μ κτιστς νέργειες, δν μπορε ν γίνη λόγος γι τν λεγομένη ʺἔνωση τν κκλησινʺ. π τν αρεση ατ προέρχονται λες ο λλες αρέσεις, μεταξ τν ποίων τ filioque, τ λάθητο κα τ πρωτείο το Πάπα κ.α.».

6) Μετ π λα τ παραπάνω, χουν τεθε ρωτήματα κα περ τς θεολογίας το γιου Γέροντα. πήρξε μι παρερμηνεία τν λόγων του κα κακοποίηση τν διδασκαλιών του π νθρώπους πο μειναν στ γράμμα κα δν μπόρεσαν ν προσεγγίσουν τ πνεμα το Γέροντα, χωρς ν ντιληφθον τν ταπείνωση κα τν ρχοντιά του, κα τι ταν κα ατς π κείνους πο μ τ πνευματικ βίωμά τους φθασαν σ θέση ν μπορον ν πον «ψόμεθα τ Θε καθς στι». Πέρα π τος λόγους πο λογική τους δν τος πέτρεψε ν δον παραπέρα τ βαθύτερα νοήματα τς θεολογίας του κα «κώλυσαν» στ τι Γέροντας χρησιμοποίησε τούτη τν λλη λέξη κφραση, τν ποία πομόνωσαν π τν συνάφεια το λου κειμένου του κα νέπτυξαν σν ν τς εχε δώσει τ περιεχόμενο πως ατο ξέλαβαν, γίνεται σαφς τι ετε μεταχειρίστηκαν τος θεολογικος ρους μ μαθηματικ συλλογιστική, φθάνοντας στ πιδιωκόμενο ποτέλεσμα μέσω τς προκρούστειας μεθόδου, ετε παραμερίζοντας τν νάγκη οσιαστικς πιχειρηματολογίας παραδόθηκαν σ μι τυφλ προκατειλημμένη κα στείρα νομικιστικ κριτική. στόσο κατανόηση τν βαθυστόχαστων κειμένων το γιου Σωφρονίου, στν ποία δυσκολία πιβαρύνεται κα λόγω το γεγονότος τς ρωσικς καταγωγς το Γέροντα, πο συνεπάγεται κάποια διαφορ νοοτροπίας κα προσέγγισης τν π μέρους ζητημάτων, προϋποθέτει τν κ μέρους μας ταπείνωση, καλ θέληση κα προσευχητικ διάθεση ν μς δώσει Θες καθαρότητα κα φώτιση ν ννοήσουμε τ νώτερα. Τότε μόνο θ μπορέσουμε σ κάποια σημεα πο γιος χρησιμοποιε ρους πο δν συναντώνται στος γίους Πατέρες ν ντιληφθομε τν σκοπό πο τ κάνει ατό, διακρίνοντας τι τος δίνει νόημα ρθόδοξο κα χι τ νόημα πο τος χουν δώσει μ ρθόδοξοι, κφραζόμενος τσι κριβς στε ν μιλήσει στν σύγχρονο νθρωπο κα ν γίνει ντιληπτς στν ποχή του, κα πετυχαίνοντας τσι ν ναιρέσει τ αρετικ  κα ξένα στν εαγγελικ πίστη τν γίων Πατέρων μας νοήματα.

 

τσι, στν θεολογία το γιου Γέροντος συναντάμε τος ρους «καθαρ πράξη» κα «καθαρ γεγονς»:  « κκλησία μας λέγει τι Θες εναι μία παρξη αθύπαρκτη, πο δν χει κτς αυτο της οδεμία λλη ατοτελ παρξη, παράλληλη πρς Ατόν. Μς λέγει περί το παντέλειου, ζντος κα κατέχοντος τν πόλυτη πληρότητα τς πραγματωθείσης πάρξεως Θεο, δηλαδ μις πάρξεως, ποία ποτελε καθαρ πράξη. Κα ταν διάνοιά μας σταματ σκεπτόμενη ατ τν παρξη, κείνη, ξαιτίας τς ρχικς της πληρότητας, τς παρουσιάζεται ς καθαρό γεγονός. πορε κα σιωπ διάνοιά μας νώπιον ατς τς διδασκαλίας τς κκλησίας, διότι δν χωρά ατ στ πλαίσια κατηγοριν τς σκέψεώς μας» (στ « νότητα τς κκλησίας κατ τ πρότυπο τς νότητας τς γίας Τριάδος»). πίσης συναντάμε τος ρους «καθαρ δυνατότητα» κα «καθαρ νέργεια»: «Στν παρούσα δεδομένη πραγματικότητα δν εμαστε κόμη πραγματοποιημένα πρόσωπα. Γινόμαστε πρόσωπα μόνο μετ τν πραγμάτωση τς δυνατότητας κείνης πο ς «καθαρ δυνατότητα» δημιουργεται ξαρχς π τν Θεό. Στν τελικ πραγμάτωσή του τ νθρώπινο πρόσωπο φείλει ν «νεργοποιηθε» ς τ τέλος «ν Χριστ», συνεπς ν καταστε «καθαρ νέργεια»...» (στ «Το μυστήριο της πνευματικής ζωής»).

Εδικ ρος «καθαρή νέργεια» εναι ατς πο χρησιμοποιεται κα στν παπισμ π τν Θωμ κινάτη («actus purus»). Βέβαια δν εναι δυνατν ν ννοε δ γιος Γέροντας τι κτιστη οσία ταυτίζεται μ τν κτιστη νέργεια, κα συνεπς χάρη εναι κτιστή, τν στιγμ πο διος λλο, πως ναφέραμε παραπάνω, ξηγε τι ατ τ δόγμα το παπισμο εναι πηγ λων τν αρετικν του διδασκαλιν. λλωστε διος ξηγε: «Παρότι χρησιμοποιονται δ ο ροι το Θωμ το κινάτη, ναγνώστης μπορε μέσως νά διακρίνει πς σειρά τς σκέψεως καί ο ντιλήψεις μας διαφέρουν πό κενες, πού συναντομε στήν θωμιστική θεολογία...». πίσης χρήση ατο το ρου π τ Γέροντα ντιτίθεται στ φηρημένο «καθαρό εναι» το περπροσωπικο πόλυτου το Βουδισμο. 

γιος χρησιμοποιε τν παραπάνω ρο ναφερόμενος στν ννοια τς αεικινησίας το Θεο, που γι’ ατ γι παράδειγμα γράφει: «Τό θεο ν, πόλυτα νεργοποιημένο, ποκλείει τήν παρουσία σέ Ατό μή νεργοποιημένων δυνάμεων καί μέ τήν ννοια ατή μπορε νά ρισθε ς καθαρά νέργεια». διάκριση κτίστης οσίας κα κτίστης νέργειας τηρεται κα συνέπεια εναι δυνατότητα το νθρώπου ν ρθει σ πραγματικ κοινωνία μ τ Θε μέσω τς κτίστου χάρης Του, πότε μπορε τσι κα ν πετύχει τν πραγμάτωσή του ς πρόσωπο «ν Χριστ», πο εναι κα σκοπς τς ζως του.   

νας λλος παρεξηγημένος κα πικρινόμενος π κάποιους βασικς ρος στν θεολογία το Γέροντα εναι ατς τς «Θεοεγκατάλειψης». μως διος γιος παρατηρε: «σοι δέν πιστεύουν στόν Θεό, δέν γνωρίζουν τή Θεοεγκατάλειψη. Τή θλίψη ατή περνον μόνο κενοι πού γνώρισαν δη τήν γαθότητα το Θεο καί γωνίζονται μέ λες τίς δυνάμεις τους νά παραμείνουν ν Ατ. σο ντονότερα γεύθηκε νθρωπος τή χαρά τς νώσεώς του μέ τόν Θεό, τόσο βαθύτερα πάσχει πό τόν ποχωρισμό του πό Ατόν». Γι τν γιο Θεοεγκατάλειψη ρση τς Χάριτος δν σημαίνει πουσία το Θεο πό τήν ζωή πιστο, λλά παιδαγωγία πού τόν βοηθ νά προσλάβει πι πλούσια τ λεος κα τν Χάρη το Θεο. γέροντας Σωφρόνιος, ατ τήν μπειρία τν ρμηνεύει μέσα π τν προσευχ το Χριστο στ Γεθσημαν κα τν Σταυρό Του. γιος δν χωρίζει τίς ποστατικά νωμένες φύσεις το Χριστο, οτε τς θεωρε ς μία, πως το καταλόγισαν μερικοί, λλ σ συμφωνία μ τος γίους Πατέρες ξηγε τι Κύριος μ τν νσάρκωσή Του «κένωσεν αυτόν μορφήν δούλου λαβών» κα κένωσή Του κορυφώθηκε μ τν «το πάθους συγχώρησις», πως γράφει κα γιος Κύριλλος, πο εναι να πραγματικ κα αματηρ γεγονς, κατ τ ποο «ν αυτ τυπο τό μέτερον», πως γράφει κα γιος Γρηγόριος Θεολόγος. Γράφει γιος Γέροντας: «πως γνωρίζουμε πό τό Εαγγέλιο, διος Κύριος ζησε τήν κρα γκατάλειψη. Μέ τόν αματηρό δρτα κατά τήν προσευχή στή Γεθσημαν, στήν ποία παρέδωκε τά πάντα στόν Πατέρα Του, πάνω στόν σταυρό «νεφώνησε φων μεγάλ... Θεέ μου, Θεέ μου, νατί με γκατέλιπες; ...(και) πάλιν κράξας φων μεγάλ φκε τό πνεμα» (Μτ. 27, 46-50)». Χριστός κουσίως πόμεινε στόν Σταυρό κατά τήν νθρώπινη φύση Του, πού στό πρόσωπό Του ταν νωμένη μέ τήν Θεότητα συγχύτως, τρέπτως, διαιρέτως καί χωρίστως, τόν βαρύτερο πόνο το γκαταλελειμμένου νθρώπου, στε ν σώσει ποιον γκαταλελειμμένον τ θελήσει.

λλο πάλι (στ «ψόμεθα τ Θε καθς στι») γιος Σωφρόνιος γράφει: « Κριος ησος ρτησε τν Πατρα: «να τ μ γκατλιπες»; Φρονομεν τι π το πιπδου τς Θετητος δν το δυνατν ν πλθη τοτο ντολογικς, τουτστι ν χωρισθ Πατρ π το συναϊδου κα μοουσου Υο Ατο. Πς λοιπν ν ννοσωμεν κριβς κενο, περ γνετο ες τν «νθρωπον Χριστν ησον»;...Τ γεγονς, ες τ ποον νν ναφρομαι, εναι «κνωσις» τς Θεας γπης. Χριστς ησος, « εκν το Θεο», Θες ν κατ’ οσαν, ς ξφρασε τοτο πστολος Παλος,«ν μορφ Θεο πρχων», ταπενωσεν διος αυτν ξ πακος πρς τν Πατρα μχρι πλρους παρνσεως τς νθρωπνης Ατο θελσεως, «μχρι θαντου θαντου δ σταυρο».

σον φορ τ βιβλίο το παπικο ωάννη το Σταυρο πο ναλύει τν κατάσταση τς θεοεγκατάλειψης, τ ποο μελέτησε γέροντας Σωφρόνιος, δν ποδέχθηκε λα σα ναφέρει, λλ μόνο κάποια φέλημα σημεα, πο κρινε τι συμφωνον μ σα διδάσκουν ο γίοι Πατέρες. στόσο σημειώνει τι στ σύνολό του μπορε ν βλάψει κα χρειάζεται προσοχή. Γράφει στν Δαυίδ Μπάλφουρ (στν «γώνα Θεογνωσίας»): «νδέχεται στόσο ν χουν γεννηθε μέσα σας λες ατς ο μφιβολίες, γιατ ωάννης το Σταυρο διδάσκει τ ντίθετο» κα «Παρακαλ, γράψτε μου πωσδήποτε γι τ θέμα ατό (περ μετοχς στ θεία ζωή). ν κα γ χω ν σς κάνω προειδοποιητικ τν ξς παρατήρηση: ν τ καταλάβατε μόνο διανοητικά, στηριχθήκατε στ βιβλίο το ωάννου το Σταυρο".

Τν μπειρικ γνώση περ τς θεοεγκαταλείψεως μετέδωσε στν Γέροντα Σωφρόνιο πνευματικός δηγός του, γιος Σιλουανός, πο τν εχε βιώσει πί σειρ τν. πρτος σταθμς σ ατ τ πολυετς βίωμά του ταν μφάνιση το ζντος Χριστο μπροστά του, ταν το κραύγασε μέσα στν πελπιστική του κατάσταση «Εσαι δυσώπητος». δεύτερος σταθμς ταν, ταν μέσα στν ρση τς χάριτος Κύριος το επε: «Κράτα τν νο σου στν δη κα μν πελπίζου». Γενικς μως θεοεγκατάλειψη εναι να συνηθισμένο γεγονς πο συναντάμε στς ζως γίων προσώπων, τόσο στος χρόνους τς Καινς, σο κα τς Παλαις Διαθήκης.

σον φορ τν πίσης παρεξηγημένη θεολογικ προσέγγιση το Γέροντα περ τς νδοτριαδικς ζως: «Τ τρία πρόσωπα τς Τριάδος ποκτον τν πόστασή τους κενώνοντας τ καθένα τν αυτό του γι ν δώσει "χρο" στ λλο. λληλοπεριχώρηση τν Τριαδικν προσώπων εναι μία ανναη κένωση, νας αώνιος Σταυρός», που κάποιοι θεωρήσαν τι δ μεταφέρεται «πατροπασχίτικα» σταυρικ κένωση στν προαιώνιον παρξη καθενς κ τν Τριν Προσώπων τς γίας Τριάδος, προφανς Γέροντας δ δν μεταφέρει τ αματηρ πάθος το Υο ς νθρωπος μέσα στν γία Τριάδα κα κένωση κα αώνιος Σταυρς πο περιγράφει εναι οσιωδς διακριτ π τν σταύρωση ς νθρωπος το Κυρίου κα φορ ποκλειστικ τν θεία ζω τν Προσώπων τς γίας Τριάδας, τν ποία εναι πολ φτωχ κα λλειπ τ λόγια μας ν προσεγγίσουν κα ν περιγράψουν. στόσο ο θεόπτες γιοι νηπτικο Πατέρες μπορον μέσα π τν σκητικ συχαστικ ζωή τους ν συλλάβουν μέσα σ κάποιες κλάμψεις θείου φωτς κάποιες ρρητες περιγραφές της, τς ποες στν συνέχεια μπορον ν προσπαθήσουν ν μς τς μεταφέρουν κα ν τς κφράσουν μ κτιστ ρήματα, πως πραξε κα Γέροντας Σωφρόνιος.

ν μως δν πάρξει καλ θέληση, ταπείνωση κα προσευχή, πως ναφέραμε κα στν ρχ, δν μπορομε ν διακρίνουμε τος μαργαρίτες, π τ χρηστα, τν λήθεια π τν πλάνη, πως διάσημος Ρσος Καθηγητς τς Θεολογικς καδημίας τς Μόσχας Α.Ι. σίπωφ, πο γραφε γι τν γιο τι «ατός νθρωπος βρίσκεται σ κατάσταση βαθις κα συνάμα πολ λεπτς πνευματιστικς μαγείας… Σήμερα παρατηρεται μία τάση ν γιοποιονται νθρωποι πο μφισβητονταν. λόκληρο τ γιον ρος τιμ τν Σαχάρωφ ς γιο. Τ πνεμα μαγείας πιχειρεται ν πικυρωθε, πως κριβς καναν κα ο Ρωμαιοκαθολικοί…» (Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου, «Γέροντας Σωφρόνιος Θεολόγος το κτίστου φωτός: Πρακτικ διορθοδόξου πιστημονικο συνεδρίου»). λο τ γιο ρος λάθος λοιπόν, κα καθηγητς μ τ μυαλό του σωστός, χωρς βέβαια καθόλου πιχειρήματα τς προκοπς. Γι περιπτώσεις σν ατ γιος εχε γράψει: «Καί κενο πού σς διηγήθηκα δέν εναι κίνδυνο νά λέγεται σέ νθρώπους πού δέν γνώρισαν τήν πνευματική ζωή καί δέν εναι κανοί νά διακρίνουν τή χάρη πό τήν πλάνη, λλά θέλουν νά τά ξηγον λα μέ πιστημονικό τρόπο. Νά διηγεται, δηλαδή, κάποιος στούς νθρώπους τι Κύριος συγχώρησε μαρτίες κάτι λλο παρόμοιο, σημαίνει νά δίνει “τό γιον τος κυσί”. γνοώντας ντελς τή θεωρία το φωτός (το νοερο, το ΰλου) καί τά λλα φαινόμενα τς πνευματικς ζως, πως γιά παράδειγμα τό πένθος, ο νθρωποι τόν δυσφημον καί τόν διασύρουν» (στ «Αγώνας Θεογνωσίας»).

1 σχόλιο:

  1. ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΣ24 Ιουνίου 2024 στις 2:51 μ.μ.

    Ο θεολόγος κ. Βασιλείος Ευσταθίου παραδέχεται την αγιότητα του Γέροντα Σωφρονίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου