Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου
Ο Λούθηρος ήταν μια μεγάλη διαστροφική προσωπικότητα του ευαγγελικού λόγου, που δημιούργησε μια
χριστιανική ειδωλολατρική θρησκεία, οι οπαδοί της οποίας δημιούργησαν το
Λουθηρανισμό. Ο Λουθηρανισμός είναι μια
τερατώδη μορφή του ορθού λόγου, μακριά από τη Θεολογία και τα μυστήρια της
Εκκλησίας, ξένο εντελώς προς την Πατερική Σκέψη, προσκολλημένο στο ξερό γράμμα
του Νόμου της Π. Διαθήκης και το γράμμα της Κ. Διαθήκης και με την οποία
θρησκεία οι σημερινοί Οικουμενιστές συναγγελλάζονται, συμπροσεύχονται και
συνομιλούν για ένωση και κάθε είδους σύμπλευση με το τερατώδες αυτό ανθρώπινο
δημιούργημα.
Είναι ο ιερομόναχος, που αποφάσισε να κτυπήσει τον Παπισμό
και κατέληξε να γίνει παπικότερος του Πάπα. Απέρριψε τη σωτηρία και δια των
έργων, δέχτηκε τον απόλυτο προορισμό, καταφρόνησε τα προσκυνήματα και τα άγια
λείψανα, απέρριψε την ειδική ιεροσύνη, ανέδειξε την αγία Γραφή σε αυθεντία της
Πίστης και απέρριψε τα μυστήρια. Μεγάλος φαγάς και πότης απέρριψε τη νηστεία
και τις εικόνες, απέδωσε στο Θεό τη μομφή του καταστροφέα και του
τιμωρού, πρωτοστάτησε στη καύση των μαγισσών, καταδίκασε την παρθενία, δήλωσε
ότι είναι ανίκανος να προσευχηθεί, χωρίς συγχρόνως να καταριέται, επέτρεψε τη
χαρτοπαιξία, δικαιολόγησε τη δουλεία, δίδαξε το θεολογικό μίσος, ανακήρυξε
εαυτόν ως συμβολαιογράφο του Θεού και μάρτυρα του Ευαγγελίου και η αποθέωση του
εγωισμού του ήταν, το ότι η θεωρία του δεν μπορεί να κριθεί ούτε από τους
αγγέλους και ότι όποιος δεν την δέχεται δεν μπορεί να ελπίζει στη
σωτηρία!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε το Νοέμβριο του 1483 στο Αϊσλέμπεν της Σαξονίας από φτωχή οικογένεια. Μετά τη γέννηση του, οι γονείς του εγκαταστάθηκαν στην πόλη Μάνσφελντ, όπου ο πατέρας του εργαζόταν στα εκεί μεταλλεία. Ο Λούθηρος ανατράφηκε μέσα σε ένα ευσεβές και αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον. Η ίδια αυστηρότητα επικρατούσε και στο λατινικό σχολείο, στο οποίο φοιτούσε. Τις βασικές του σπουδές τις έκανε στο Μαγδεβούργο και στο Άιζεναχ όπου μια πλούσια αστική οικογένεια, του Κουντς Κόττα, τον πήρε στο σπίτι της. Εκεί, βρήκε δασκάλους, οι οποίοι τον δίδαξαν ανώτερα λατινικά, φιλολογία και ρητορική, ενώ ταυτόχρονα δούλευε ως πλανόδιος τραγουδιστής. Το 1501, με την οικονομική συμπαράσταση μιας πλούσιας χήρας, γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο της Ερφούρτης και σπούδασε φιλοσοφία. Κατά επιθυμία του πατέρα του άρχισε, το Μάιο του 1505, να σπουδάζει νομικά. Αλλά δυο μήνες αργότερα, απαρνήθηκε τον κόσμο κι έγινε μοναχός στο μοναστήρι των Αυγουστίνων ερημιτών, στην Έρφουρτ. Στο μοναστήρι ο Λούθηρος παρακολούθησε θεολογικά μαθήματα και, το 1507, χειροτονήθηκε ιερέας. Κατόπι, συνέχισε τις θεολογικές σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Βιττεμβέργης.
Το 1512, ονομάστηκε Διδάκτορας της φιλολογίας και ανέλαβε στο ίδιο Πανεπιστήμιο την έδρα της Βιβλικής φιλολογίας.
Σπούδασε για δυο χρόνια Θεολογία στο Πανεπιστήμιο της Ερφούρτης. Ένα χρόνο
αργότερα έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βιτεμβέργης, από
όπου το 1512 πήρε και το διδακτορικό του
δίπλωμα στη Θεολογία. Μια επίσκεψή
του στη Ρώμη τον ανάγκασε να
αναθεωρήσει τις απόψεις του σχετικά με την Παπική εκκλησία,
βλέποντας τη διαφθορά που επικρατούσε εκεί σχετικά με τα συγχωροχάρτια και την
«ειδική» για ιερωμένους πορνεία.
Ύστερα από μελέτη της Προς Ρωμαίους Επιστολής, πείστηκε πως η σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου ήταν αποτέλεσμα μόνο της Θείας Χάρης και της πίστης, κι όχι των αγαθών ή μη έργων. Για το λόγο αυτό ήρθε σε σύγκρουση με το θεσμό του συγχωροχαρτιού, που έδινε τότε η ΡΚαθολική εκκλησία και με τον τρόπο αυτό δινόταν άφεση των αμαρτιών.
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Στις 31 Οκτωβρίου 1517,
και ενώ είχε ήδη εκφράσει την αντίθεσή του σε σχέση με τις πρακτικές της
Ρκαθολικής εκκλησίας στους φοιτητές του, θυροκόλλησε στην εξώπορτα του
Μητροπολιτικού Ναού της Βιτεμβέργης τις 95 Θέσεις του,
που αποτελούσαν μια ανοιχτή επίθεση εναντίον του Παπισμού. Οι 95
Θέσεις, μεταφράστηκαν στα γερμανικά και
διαδόθηκαν από τους φίλους του. Σύντομα ο Λούθηρος κλήθηκε σε απολογία
στην Αυγούστα, ενώπιον
του επιτετραμένου του Πάπα στη Γερμανία. Εκεί αρνήθηκε να ανακαλέσει και
φυγαδεύτηκε νύχτα από φίλους του. Οι αντι-Θέσεις που
κυκλοφόρησε ο Γιόχαν Τέτζελ δεν
είχαν καμιά απήχηση, και μάλιστα οι φοιτητές τις έκαιγαν δημόσια. Με τα επόμενα
έργα του ο Λούθηρος μεγάλωσε το χάσμα που τον χώριζε από την Καθολική Εκκλησία,
ενώ βρήκε ιδιαίτερη απήχηση στη Γερμανία, αλλά και σε
άλλες χώρες της βόρειας, κυρίως, Ευρώπης.
Το 1520 ο πάπας Λέων Ι΄ εξέδωσε
τη βούλα Exsurge
Domine, καταδικάζοντας ως αιρετικές 41 από τις 95 Θέσεις του Λούθηρου, τον
οποίο κάλεσε να αποκηρύξει δημόσια τις Θέσεις του μέσα σε 60 μέρες, ενώ οι
απανταχού πιστοί διατάχθηκαν να κάψουν όλα τα βιβλία του, ώστε να μην
αφορισθούν, συλληφθούν, και τιμωρηθούν ως αμετανόητοι αιρετικοί. Αντιδρώντας
στην είδηση, πως στα πανεπιστήμια του Παρισιού και
της Κολωνίας κάηκαν τα
βιβλία του, ο Λούθηρος έκαψε δημόσια την Παπική Βούλα, και απάντησε γράφοντας
το βιβλίο Ενάντια στα Βλάσφημη Βούλα του Αντίχριστου. Στις 3 Ιανουαρίου 1521,
ο Λέων Ι’ εκδίδει δεύτερη Βούλα, με την οποία ο Λούθηρος αφορίζεται.
Τελικά, ο Λούθηρος κλήθηκε σε απολογία ενώπιον της Δίαιτας
(=συνέλευση) της Βορμς, τον Απρίλιο του 1521.
Εκεί, αρνήθηκε να ανακαλέσει τις θέσεις του. Η απολογία του τελείωσε με τα εξής
λόγια:
Εάν δε με πείσουν, με επιχειρήματα από την Αγία Γραφή ή με
αδιάσειστη λογική, δεν μπορώ να αναιρέσω τις θέσεις μου, γιατί δεν πιστεύω στο
αλάθητο του πάπα, ούτε στο αλάθητο των συνόδων, γιατί όλοι γνωρίζουν ότι πολλές
φορές και οι πάπες και οι σύνοδοι έχουν σφάλει και έχουν πέσει σε αντιφάσεις.
Εγώ έχω πειστεί από τα βιβλικά επιχειρήματα που έχω ήδη αναφέρει, και είμαι
απόλυτα ενωμένος με το λόγο του Θεού. Δεν μπορώ και δε θέλω να ανακαλέσω
τίποτα, γιατί δεν είναι ορθό, και αντίθετα είναι επικίνδυνο να πράττει κανείς
αντίθετα με τη φωνή της συνείδησής του. Ο Θεός ας με βοηθήσει. Αμήν
Τελικά, ο Λούθηρος φυγαδεύτηκε με την βοήθεια του Εκλέκτορα
της Σαξονίας, και μεταφέρθηκε σε έναν πύργο κοντά στο Άιζεναχ,
όπου παρέμεινε ως Πρίγκιπας Γεώργιος. Εκεί έγραψε αρκετά κείμενα,
και μετέφρασε στα γερμανικά την Αγία Γραφή.
Πλέον, η διδασκαλία του Λούθηρου κηρύττεται από αρκετές
Γερμανικές εκκλησίες. Πολλοί μοναχοί εγκαταλείπουν τις μονές τους προκειμένου
να κηρύξουν τις αρχές της Μεταρρύθμισης, ενώ το φοιτητές, αλλά και μεγάλος
αριθμός Πανεπιστημιακών της Γερμανίας τάσσεται, σχεδόν στο σύνολό του, υπέρ της
Μεταρρύθμισης. Όμως, κάποιοι από τους μεταρρυθμιστές με ηγέτη τον Αντρέα
Κάρλσταντ, ριζοσπαστικοποίησαν τις ιδέες του Λούθηρου, με αποτέλεσμα
να σημειωθούν επεισόδια σε εκκλησίες. Ο Λούθηρος πληροφορήθηκε για τις
εξελίξεις, και στις 6 Μαρτίου 1522 επέστρεψε
στην Βιττεμβέργη όπου
συντέλεσε στην εξομάλυνση της κατάστασης.
Τον Ιούνιο του 1524 ξέσπασε
ο λεγόμενος Πόλεμος
των Χωρικών, ο οποίος εξαπλώθηκε ταχύτατα από την νότια Γερμανία
μέχρι την Θουριγγία, και είχε
ως βασικά αιτήματα την κατάργηση της δουλοπαροικίας, την ελάφρυνση των
φορολογικών μέτρων και γενικά την αποτίναξη της άρχουσας τάξης και της Παπικής
εκκλησίας. Ο Λούθηρος στις 6 Μαΐου 1525 γράφει
την Προτροπή προς Ειρήνευση, στην οποία υποστηρίζει την ειρηνική
διευθέτηση, ενώ κατηγορεί την άρχουσα τάξη ως υπεύθυνη για την καταπίεση που
ασκούσε στους χωρικούς, και συμβουλεύει τους τελευταίους να αποφύγουν τις
εκδικητικές πράξεις. Όμως η βιαιότητα των εξεγερμένων, κάνει τον Λούθηρο να
γράψει το τετρασέλιδο φυλλάδιο Κατά των ληστρικών και δολοφονικών ορδών
των χωρικών, με την οποία ζητά από τους ευγενείς να καταστείλουν το κίνημα
των χωρικών. Οι βιαιοπραγίες τελειώνουν το Μάιο του 1525,
με την καταστολή και την εκτέλεση των ηγετών του κινήματος.
Στις 13 Ιουνίου 1525,
ο Λούθηρος παντρεύεται την πρώην μοναχή Καταρίνα
φον Μπόρα, με την οποία αποκτά έξι παιδιά.
Στις 20 Ιουνίου 1530,
ο Κάρολος Ε’ συγκαλεί
νέα Δίαιτα στην Αυγούστα, ζητώντας να
κατατεθούν Ομολογίες Πίστεως από τους Ρκαθολικούς και τους εκπροσώπους της
Μεταρρύθμισης. Ο Λούθηρος δεν συμμετέχει λόγω της ισχύος της Εδίκτου της Βόρμς,
αλλά στην Δίαιτα παραδίδεται η Ομολογία της
Αυγούστας που είχε γραφτεί από αυτόν. Η Μεταρρύθμιση
καταδικάζεται για ακόμα μία φορά, με αποτέλεσμα οι πρίγκηπες και οι εκπρόσωποι
των ελεύθερων πόλεων που ανήκαν στις γραμμές της Μεταρρύθμισης, να συγκροτήσουν
την Ένωση του
Σμαλκάλντεν.
Ο Λούθηρος πέθανε στις 17 Φεβρουαρίου του 1546 στην
πατρίδα του, το Άισλεμπεν. Εννιά χρόνια αργότερα δόθηκε σχετική ελευθερία για
την άσκηση της Αναμορφωμένης πίστης.
(Πηγή Βιογραφικού: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ)
ΚΥΡΙΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΛΟΥΘΗΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΥ
ΠΑΠΑ
1/ Ο Χριστός είπε την αλήθεια και ο Πάπας λέγει ψέματα.
2/ Ο Χριστός υπήρξε πτωχός και ο Πάπας πλούσιος
3/ Ο Χριστός υπήρξε ταπεινός και ο Πάπας εγωιστής.
4/ Ο Χριστός απαγόρευσε κάθε προσθήκη στη διδασκαλία του,
ενώ ο Πάπας προσθέτει συνεχώς νέους φοβερούς νόμους.
5/ Ο Χριστός διέταξε τους μαθητές του να περιοδεύουν και
να διδάσκουν, ενώ ο Πάπας κάθεται στο παλάτι του και διατάζει.
6/ Ο Χριστός δεν είχε σχέση με τους εξουσιαστές του
κόσμου, ενώ ο Πάπας τους συναναστρέφεται και τους μιμείται.
7/ Ο Χριστός υποτασσόταν στην κοσμική εξουσία, ενώ ο
Πάπας βάζει τον εαυτό του υπεράνω του κράτους.
8/ Ο Χριστός είχε 12 απλοϊκούς ανθρώπους συνεργάτες του,
ενώ ο Πάπας έχει 12 φιλόδοξους πρίγκηπες-καρδινάλιους.
9/ Ο Χριστός απαγόρευσε τη χρήση του ξίφους, ενώ ο Πάπας
έχει στρατό και διενεργεί πολέμους.
Τι πιστεύουν οι
Λουθηρανοί
Οι Λουθηρανοί είναι Χριστιανοί που αποδέχονται τις
διδασκαλίες του Μαρτίνου Λούθηρου (1483-1546).
Τα ιδιαίτερα στοιχεία
της χριστιανικής διδασκαλίας που περιλαμβάνουν την ίδια την
ουσία της Λουθηρανισμού και χαρακτηρίζουν την εκκλησία μας
ως Λουθηρανική, μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
- Μόνο
η Χάρη. Η πρωτοβουλία στην αποκατάσταση των διαταραγμένων σχέσεων
του ανθρώπου με το Θεό ελήφθη από Εκείνον.
- Μόνο
η Πίστη. Η οικειοποίηση της σωτηρίας και της σχέσης με το Θεό δεν
στηρίζεται πάνω σε ανθρώπινες προσπάθειες. Δεν είναι επιβράβευση των
ανθρώπινων επιτευγμάτων. Είναι η πίστη, δηλαδή η εμπιστοσύνη του ανθρώπου
στο έργο του Χριστού, που αποτελεί το δρόμο και το μέσο της σωτηρίας.
- Μόνο
η Αγία Γραφή. Η Αγία Γραφή, είναι η μόνη θεόπνευστη
αποκάλυψη του Θεού και για αυτό η ύψιστη και τελική αυθεντία σε
θέματα πίστης και ζωής.
Στην Λουθηρανική Εκκλησία της Ελλάδας:
- Πιστεύουν
στον Ένα και Τριαδικό Θεό, Πατέρα,
του Υιό και Άγιο Πνεύμα.
- Πιστεύουν
και δέχονται τον Ιησού Χριστό ως
Κύριο και Σωτήρα μας, και το Ευαγγέλιο, ως τη δύναμη του Θεού για την
σωτηρία όλων όσων πιστεύουν.
- Πιστεύουν
πως η Αγία Γραφή είναι ο
θεόπνευστος Λόγος του Θεού και αποτελεί την αυθεντία σε θέματα πίστης και
ζωής.
- Πιστεύουν
και αποδέχονται το Σύμβολο της Πίστεως
Νίκαιας/Κωνσταντινουπόλεως.
- Πιστεύουμε
και αποδεχόμαστε την Ομολογία της Αυγούστας ως μια αληθινή μαρτυρία για το
Ευαγγέλιο.
·
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου