Πέμπτη 3 Απριλίου 2014





    
        

        Ἀγώνας κατά το παλαιο νθρώπου








ρση το σταυρο κ µέρους το νθρώπου, ποος θέλει νά πελευθερωθε πό τήν µαρτία, συµπίπτει µέ τόν πνευµατικό γνα ναντίον το κακο.



πνευµατικός γνας, ποος ποδεσµεύει τήν ψυχή πό τήν µαρτία, παρουσιάζει τρία µέτωπα. Καί κατά πρτο καί κύριο λόγο γνας ατός διεξάγεται ναντίον τν δυναµιν καί παθν, τν µφύτων πονηρν καταβολν, τίς ποες µέ τή γέννησή του φέρει νθρωπος. Πολύ παραστατικά καί µέ πιγραµµατική βραχυλογία, τόν περιγράφει Κύριος:



«πό µέσα πό τήν καρδιά τν νθρώπων ξέρχονται ο κακές σκέψεις καί ποφάσεις, µοιχεες, πορνεες, φόνοι, κλοπές, κάθε εδους δικίες, πού προέρχονται πό τήν πλεονεξία, µοχθηρίες καί κακίες, πάτη, θική παραλυσία καί κράτεια, φθαλµός φθονερός καί κακός, βλασφηµία, περηφάνεια, τρέλλα καί µυαλωσύνη, πού τήν γενν σκοτισµός τς µαρτίας. λα ατά τά κακά ξέρχονται πό µέσα, διότι στήν καρδιά ρχικά φυτρώνουν ς λογισµοί καί πιθυµίες καί ποφάσεις, καί ατά κάνουν κάθαρτο τόν νθρωπο».1



άν νθρωπος ποχωρήσει στίς παρορµήσεις ατές, ο ποες κπορεύονται πό τόν σωτερικό του κόσµο, τότε διατρέχει τόν κίνδυνο νά τίς µεταβάλει σέ κυρίαρχα πάθη. Συνεχής δέ καί µακροχρόνια ποχώρηση δηµιουργε κατάσταση δουλείας.



Καί Μ. Βασίλειος ναγνωρίζοντας τή δυσκολία τς πάλης, ατόν τόν πνευµατικό γνα ναντίον το παλαιο νθρώπου περιγράφει, ταν σηµειώνει: «Νά µάθεις, νά διδαχθες τήν εαγγελική πολιτεία, τήν εθύτητα τν µατιν, τήν γκράτεια τς γλώσσας, τή δουλαγώγηση το σώµατος, τήν ταπεινοφροσύνη, τήν καθαρότητα το νο, τήν ξαφάνιση τς ργς.ταν γγαρεύεσαι, νά προσθέτεις (Ματθ. ε΄ 41).ταν σέ δικον, νά µή πς σέ δικαστήρια (Ματθ. ε΄ 25). ταν µισεσαι, νά γαπς (Ματθ. ε΄ 44). ταν διώκεσαι, νά ποµένεις (Ματθ. ε΄ 44).  ταν βλασφηµεσαι, νά παρακαλες (Α΄ Κορ. δ΄ 12-13). Νά νεκρωθες γιά τήν µαρτία (Ρωµ. Στ΄ 2), νά σταυρωθες µέ τόν Χριστό. λόκληρη τήν γάπη δσε την στόν Κύριο. λλά ατά εναι δύσκολα».2




Εθύς µέσως Φωστήρ τς Καισαρείας µς πείθει γιά τό δίκαιο τς δυσκολίας το πνευµατικο γώνα, ταν ποστηρίζει: «Καί ποιό πό τά καλά εναι εκολο; Ποιός στησε τρόπαιο νίκης µέ τό νά κοιµται; Ποιός στεφανώθηκε µέ τά στεφάνια τς καρτερίας, ζντας πολυτελ ζωή καί διασκεδάζοντας; Κανένας δέν πρε βραβεο χωρίς νά τρέξει. Ο κόποι γεννον δόξα, ο µόχθοι φέρνουν τά στεφάνια. Πρέπει, λέω καί γώ, µες διά µέσου πολλν θλίψεων θά εσέλθουµε στήν οράνιο βασιλεία» (Πράξ. Ιδ΄ 22)! λλά τίς θλίψεις ατές, τίς διαδέχεται µακαριότητα στήν οράνιο βασιλεία”.3




γώνας κατά το διαβόλου




λλά δέν εναι ατό τό µοναδικό µέτωπο, τό ποο χει νά ντιµετωπίσει νασφαλής ψυχικά νθρωπος. χει νά διεξαγάγει γνα καί «πρός χθρούς πνευµατικούς, ο ποοι χουν ργάνωση στρατιωτική. Βαδίζουν µέ σχέδιο, τό ποο εναι καλά µελετηµένο. Τά πονηρά ατά τάγµατα χουν ξουσία πάνω στό πλθος τν νθρώπων, ο ποοι µέ τήν µέλειά τους γίνονται δολοι καί πήκοοί τους. Καί πειδή τό πλθος τν δυστυχισµένων παδν τους εναι µεγάλο, ο δαίµονες φαίνονται σάν νά εναι κοσµοκράτορες».4



Καί ερός Χρυσόστοµος, ναφερόµενος σ’ ατό τό µέτωπο το πνευµατικο γνα, ς µπειρος πολεµιστής διακρίνει τά πανοργα τεχνάσµατα καί τίς παραπλανητικές µεθοδεες το χθρο, µέ τίς ποες προσπαθε νά ποσκελίσει πουλα τόν πιστό καί καθοδηγε γράφοντας: «πειδή λοιπόν παρήγγειλε πολλά πού πρεπε νά γίνουν, µή φοβεσθε, λέει, στηρίξατε τήν λπίδα σας στόν Κύριο καί λα θά τά νακουφίσει. «Καί ντυθετε λόκληρο τόν πλισµό, µέ τόν ποο Θεός πλίζει τούς στρατιτες Του, γιά νά µπορετε νά ντιστέκεσθε στά πανοργα τεχνάσµατα το διαβόλου». Δέν επε, στίς µάχες, οτε στούς πολέµους, λλα «στά τεχνάσµατα». Διότι χθρός δέν πολεµάει οτε πλ, οτε φανερά, λλα µέ τεχνάσµατα. Τί σηµαίνει µεθοδεία; Μεταχειρίζοµαι τέχνασµα, σηµαίνει παραπλαν καί µέ τίς πινοήσεις καταβάλλω κάποιον, πργµα πού γίνεται καί στήν περίπτωση τν τεχνασµάτων, καί µέ λόγια, καί µέ ργα, καί µέ παλαιστικά τεχνάσµατα, σ’ κείνους ο ποοι µς παραπλανον! πεξηγ τί ννο: ποτέ ( διάβολος) δέν παρουσιάζει φανερά τά µαρτήµατα, τήν εδωλολατρεία δέν τήν λέει, λλά διαφορετικά παριστάνει τοτο µεταχειριζόµενος τεχνάσµατα, δηλαδή, παριστάνει πιθανόν τόν λόγο καί χρησιµοποιε πικαλύµµατα”.5



Στή συνέχεια ερός Χρυσόστοµος καθιστ προσεκτικούς τούς χριστιανούς, ταν πογραµµίζει τό νισο το γνα, φ’ σον ο σαρκικοί νθρωποι ντιµετωπίζουν χι µόνο τήν νθρωποκτόνο πονηρία τν δαιµόνων, λλά καί ντιπαλαίουν µέ σχυρότερά τους –ς πρός τήν φύση– ντα· καί τοτο, διότι ο δαίµονες εναι σώµατοι (...). «Διότι δέν χοµε νά παλαίψουµε, λέει, πρός ντιπάλους µοίους µέ µς, µέ αµα καί σάρκα, σάν τή δική µας. λλά πρός τίς ρχές, πρός τίς ξουσίες, πρός τά διαβολικά ατά τάγµατα, πρός τούς κοσµοκράτορες, πού ρχουν πάνω στό πλθος τν νθρώπων, πού εναι βυθισµένοι στό θικό σκοτάδι, τό ποο πικρατε στόν αἰῶνα ατόν. Καλούµαστε νά παλαίψουµε πρός τά πνευµατικά ντα, τά ποα εναι γεµτα πονηρία καί τά ποα κατοικον στούς ρίζοντες, πού εναι πάνω πό τόν έρα».6



     

                 ρχιµ. Καλλίστρατος Ν. Λυράκης

             
             εροκήρυκας . ρχιεπισκοπς θηνν



«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Αρ. Τεύχους 140

                  πρίλιος 2014




ποσηµειώσεις:




1. «σωθεν κ τς καρδίας τν νθρώπων ο διαλογισµοί ο κακοί κπορεύονται, µοιχεαι, πορνεαι, φόνοι, κλοπαί, πλεονεξίαι, πονηρίαι, δόλος, σέλγεια, φθαλµός πονηρός, βλασφηµίαι, περηφάνεια, φροσύνη· πάντα τατα τά πονηρά σωθεν κπορεύεται καί κοινο τόν νθρωπον” (Μάρκ. Ζ΄ 21-13).



2. «Μάθε, διδάχθητι εαγγελικήν πολιτείαν, φθαλµν κρίβειαν, γλώσσης γκράτειαν, σώµατος δουλαγωγίαν, φρόνηµα ταπεινόν, ννοίας καθαρότητα, ργς φανισµόν. γγαρευόµενος προστίθει, ποστερούµενος µή δικάζου, µισούµενος γάπα, διωκόµενος νέχου, βλασφηµούµενος παρακάλει. Νεκρώθητι τ µαρτί, συσταυρώθητι τ Χριστ, λην τήν γάπην µετάθες πί τόν Κύριον. λλά χαλεπά ατά”.



3. «Τί δέ τν γαθν εκολον; Τίς καθεύδων τρόπαιον στησε; Τίς τρυφν καί καταυλούµενος, τος τς καρτερίας στεφάνοις κατεκοσµήθη; Οδείς µή δραµών νείλετο τό βραβεον. Πόνοι γεννσι δόξαν, κάµατοι προξενοσι στεφάνους. “Διά πολλν θλίψεων δε µς εσελθεν ες τήν βασιλείαν τν ορανν” φησί κγώ· λλά ταύτας µέν τάς θλίψεις ν τ βασιλεί τν ορανν µακαριότης κδέχεται” (P.G. 31,440β).



4. «Πρός τάς ρχάς, πρός τάς ξουσίας, πρός τούς κοσµοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου, πρός τά πνευµατικά τς πονηρίας ν τος πουρανίοις» (φεσ. ΣΤ’ 12).



5. «πειδή γάρ πολλά πέταξεν περ δει γενέσθαι, µή δείσητε, φησίν, πιρρίψατε τήν λπίδα πί τόν Κύριον, καί πάντα ξευµαρίσει. “Καί νδύσασθε τήν πανοπλίαν το Θεο, πρός τό δύνασθαι µες στναι πρός τάς µεθοδείας το διαβόλου” (φεσ. ΣΤ’ 11). Οκ επε, πρός τάς µάχας, οδέ πρός τούς πολέµους, λλά “πρός τάς µεθοδείας”. Οδέ γάρ πλς, οδέ φανερς µν χθρός πολεµε, λλά µεθοδεί. Τί στι µεθοδεία; Μεθοδεσαι στι τό πατσαι, καί διά µηχανς λεν, περ καί πί τν τεχνν γίνεται, καί ν λόγοις, καί ν ργοις, καί ν παλαίσµασιν, πί τν παραγόντων µς. Οον τι λέγω· οδέποτε φανερά προτίθησι τά µαρτήµατα, εδωλατρείαν ο λέγει, λλ’ τέρως ποκατασκευάζει µεθοδεύων, τοτέστιν, πιθανόν κατασκευάζων τόν λόγον, πικαλύµµασι κεχρηµένος» (Ε.Π.Ε. 21, 282-286).



6. «τι οκ στι µν, φησίν, πάλη πρός αµα καί σάρκα, λλά πρός τάς ρχάς, πρός τάς ξουσίας, πρός τούς κοσµοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου, πρός τά πνευµατικά τς πονηρίας ν τος πουρανίοις» (φεσ. ΣΤ’ 12) (Ε.Π.Ε. 21,282-286).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου