Πατριαρχική Πράξη καθαιρέσεως ἀπὸ τὴν Ἀρχιερωσύνη
τοῦ Μητροπολίτου Περγάμου κ. Ἰωάννου Ζηζιούλα
Apr 9, 2012
Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἁγίας καὶ Ἱερᾶς Συνόδου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου μὲ τὴν ὁποία καθαιρεῖται ἀπὸ τὴν Ἀρχιερωσύνη καὶ ἐπαναφέρεται στὶς τάξεις τῶν μοναχῶν ὁ Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ἰωάννης Ζηζιούλας, κοινοποιήθηκε σήμερα 29/4/2012 καὶ ἐπισήμως, ὑπὸ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου καὶ τῆς περὶ Αὐτὸν Ἁγίας καὶ Ἱερὰς Συνόδου εἰς τὴν ὁποίαν ὑπήγετο ὁ ὡς ἄνω Μητροπολίτης.
Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἁγίας καὶ Ἱερὰς Συνόδου δημοσιεύεται στην ἐπίσημη ἱστοσελίδα τοῦ Πατριαρχείου:
«Ἐπειδὴ τοίνυν καὶ ὁ ἐκ τῶν κληρικῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ἰωάννης Ζηζιούλας, τοιοῦτος καταφρονητὴς μὲν τῶν Ἱερῶν Κανόνων καὶ Δογματικῶν Ὁρῶν τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, λυμεὼν τῆς Ὀρθοδόξου κανονικῆς τάξεως κατεδείχθη, ἀνυπακούσας πρὸς τάς διατάξεις καὶ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνας τῆς καθ’ ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας καὶ εἰσηγητὴς γενόμενος τῆς κακοδόξου «βαπτισματικῆς –λεγομένης- θεολογίας» ἀφαιρέσας δὲ καίρια καὶ οὐσιαστικὰ στοιχεῖα τῆς σωτηριώδους Πίστεως τῆς ἡμετέρας Ἐκκλησίας καὶ παραδοὺς ταῦτα εἰς ἑτέραν «ἐκκλησίαν» καὶ τὸν ἀρχηγὸν αὐτῆς Πάπαν..., περὶ ὧν ἁπάντων ὑπέβαλε τῇ Ἐκκλησίᾳ πλειὰς ἐπισκόπων ἱερέων, μοναχῶν καὶ λαϊκῶν, ἡ Μετριότης ἡμῶν μετὰ τῶν περὶ ἡμᾶς Ἱερωτάτων Μητροπολιτῶν καὶ ὑπερτίμων, τῶν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀγαπητῶν ἀδελφῶν καὶ συλλειτουργῶν, περὶ τοῦ τοιαύτην ἀντιπειθαρχικὴν καὶ τοῦτ' αὐτὸ ἀνταρτικὴν κατὰ τῆς ἰδίας αὐτοῦ Ἐκκλησίας συμπεριφορὰν καὶ ψυχώλεθρον διὰ τὸ Ὀρθόδοξον πλήρωμα καὶ γενικῶς διαγωγὴν καὶ πολιτείαν ἐπιδειξαμένου ἀναξίου τούτου Ἀρχιερέως κρίναντες καὶ Συνοδικῶς διασκεψάμενοι, ἔγνωμεν, συμφώνως τοῖς θείοις καὶ ἱεροὶς κανόσι ... καθυποβαλεῖν αὐτὸν τῇ ἐσχάτῃ ποινῇ τῆς ἀπὸ τοῦ ἀρχιερατικοῦ βαθμοῦ καθαιρέσεως, καὶ εἰς τὴν τάξιν τῶν μοναχῶν τοῦτον καταβιβάσαι καὶ ἐπαναγαγεῖν (...)».
Τὸ περιεχόμενο τοῦ παραπάνω κειμένου εἶναι ἀνύπαρκτο. Αὐτό, ὅμως, ἔπρεπε να ἐκδοθεῖ, ἀντὶ τοῦ ἐν συνεχείᾳ παρατιθεμένου πραγματικοῦ κειμένου, ποὺ δημοσίευσε τὸ ἐκκλησιαστικὸ ἱστολόγιο Amen.gr.
Τὸ παραπάνω, λοιπόν, κείμενο εἶναι μὲν ἐλαφρῶς παραποιημένον, ἀλλ’ ἀποτυπώνει τὴν ἀλήθεια. Πρὶν τὴν καθαίρεση τοῦ κληρικοὺ Νείλου Βατοπαιδινοῦ, τοῦ ὁποίου τὰ παραπτώματα εἶναι δευτερευούσης σημασίας καὶ ἀποτελοῦν παρωνυχίδα ἐν σχέσει μὲ ἐκεῖνα τοῦ Μητροπολίτου Περγάμου κ. Ζηζιούλα, ἀλλὰ καὶ τοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, ἔπρεπε νὰ ἐξετασθοῦν οἱ κατηγορίες πιστῶν ἐναντίον του καὶ νὰ καθαιρεθεῖ ὁ μητροπολίτης Περγάμου κ. Ζηζιούλας. Διότι ὁ κ. Ζηζιούλας (καὶ ὁ πατριάρχης Βαρθολομαῖος) πταίουν εἰς καίρια καὶ οὐσιώδη θέματα Πίστεως καὶ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο βρῆκε τὴν Μ. Ἑβδομάδα νὰ ἀνακοινώσει τὴν καθαίρεση αὐτή.
Στὴ συνέχεια δημοσιεύουμε τὴν πραγματικὴ εἴδηση, ἀφοῦ ὁ σκοπὸς τῆς δημοσιεύσεως αὐτῆς δὲν εἶναι ἡ παραπλάνηση, ἀλλὰ –ἔστω μὲ αὐτὸν τὸν ἀδόκιμο τρόπο– ἡ συνειδητοποίηση τοῦ προβλήματος πώς: ἐκεῖνοι ποὺ θὰ ἔπρεπε να τιμωρηθοῦν, ὡς ἀλλοιώνοντες τὴν Ὀρθόδοξη Πίστη καὶ αἱρετίζοντες, ἔχουν στὰ χέρια τους τὴν ἐξουσία καὶ κάνουν χρήση τῶν Ἱερῶν Κανόνων μονομερῶς κατὰ τῶν ἄλλων.
ΦΙΛΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΝΩΣΙΣ “ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ”
«Πράξη καθαιρεσέως από την Ιερωσύνη κληρικού της Ι.Μ.Ιταλίας
Apr 9, 2012, Γραφείο Ειδήσεων http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=9011
Η απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου με την οποία καθαιρείται από την Ιεροσύνη και επαναφέρεται στις τάξεις των μοναχών ο π. Νείλος Βατοπαιδινός κοινοποιήθηκε σήμερα και επισήμως στην Ιερά Μητρόπολη Ιταλίας και Μελίτης, στην οποία εκκλησιαστικώς υπάγεται ο παραπάνω μοναχός.
Η απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου δημοσιεύεται στην επίσημη ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Ιταλίας και Μελίτης...
«Επειδή τοίνυν καί ο εκ των κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Ιταλίας και Μελίτης Αρχιμανδρίτης Νείλος Βατοπαιδινός, τοιούτος καταφρονητής μεν του ιδίου Επισκόπου, λυμεών δε της Ορθοδόξου κανονικής τάξεως κατεδείχθη, αποστάς εκ της κανονικής αυτού εκκλησιαστικής αρχής, ανυπακούσας προς τόν κανονικόν Επίσκοπον, αφαιρέσας δε εκκλησιαστικήν περιουσίαν και παραδούς ταύτην εις ετέρους, περί ων απάντων υπέβαλε τη Εκκλησία ο οικείος Μητροπολίτης Ιταλίας και Μελίτης κύριος Γεννάδιος, η Μετριότης ημών μετά των περί ημάς Ιερωτάτων Μητροπολιτών καί υπερτίμων, των εν Αγίω Πνεύματι αγαπητών αδελφών και συλλειτουργών, περί του τοιαύτην αντιπειθαρχικήν καί τουτ' αυτό ανταρτικήν κατά του ιδίου Επισκόπου συμπεριφοράν και ψυχώλεθρον διά τό Ορθόδοξον πλήρωμα και γενικώς διαγωγήν και πολιτείαν επιδειξαμένου αναξίου τούτου κληρικού κρίναντες καί Συνοδικώς διασκεψάμενοι, έγνωμεν, συμφώνως τοίς θείοις καί ιεροίς κανόσι ... καθυποβαλείν αυτόν τη εσχάτη ποινή της από του ιερατικού βαθμού καθαιρέσεως, και εις την τάξιν των μοναχών τούτον καταβιβάσαι και επαναγαγείν (...)», σημειώνεται στην απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου».
Το "αφαιρέσας δε εκκλησιαστικήν περιουσίαν" είναι σημαντικότερο από τα ορθά δόγματα για τον κύριο Βαρθολομαίο. Ποιος να καθαιρέσει τον Ζηζιούλα και τον Βαρθολομαίο; Οι ίδιοι οι παραβάτες να γίνουν δικαστές των εαυτών τους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι όμως. Έχουμε αφορισμούς, για αφαίρεση εκκλησιαστικών περιουσιών ή οικειοποίηση εκκλησιαστικών περιουσιών και σε άλλες εποχές, όπως ο περίφημος αφορισμός του ΚΠόλεως αγίου Γρηγορίου Ε΄, σε επτά χωριά της επαρχίας Κυνουρίας. Συγκεκριμένα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΛίγο πριν την επανάσταση του 1821, εξαθλιωμένοι χωρικοί της Κυνουρίας οικειοποιήθηκαν κτηματική περιουσία της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου. Το γεγονός αυτό διαβίβασε στον Οικουμενικό Πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄, ο Επίσκοπος Άργους και Ναυπλίου Ιερόθεος. Συνέπεια αυτού ήταν να εκδοθεί αφορισμός, κατά των κατοίκων 7 χωριών της Κυνουρίας: αγίου Νικολάου, Ελάτου, Καράτουλας, Μεσορράχης, Νέας Χώρας, Περδικόβρυσης και Ωριάς.
Οι απόγονοι των κατοίκων των χωριών αυτών φέροντες βαρέως τον αφορισμό αυτό, παρακάλεσαν τον Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας Αλέξανδρο να προβεί σε διάβημα προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο για άρση του αφορισμού των προγόνων τους. Πράγματι, ο Πατριάρχης με έγγραφό του, τον Ιούλιο του 2001, ήρε τον αφορισμό, που είχε επιβληθεί από τον προκάτοχό του Γρηγόριο Ε΄, στα χωριά αυτά της Κυνουρίας (Περιοδικό "Αλιεύς", Ι.Μ. Μαντινείας και Κυνουρίας, αρ. 250).
Η ιστορία λοιπόν επαναλαμβάνεται και αφορισμοί υπήρξαν και υπάρχουν και για κτηματικές διαφορές.
ΙΚ
Όλα κρίνονται με βάση το ιστορικό τους πλαίσιο.Ο αφορισμός προφανώς δεν επιβλήθηκε για απλές κτηματικές διαφορές αλλά για οικειοποίηση ιερής περιουσίας όσο και να σοκάρει κάποιους αυτό.Δυστυχώς εν Ελλάδι η χρησικτησία δημιούργησε εθιμικό δίκαιο πράγμα που οδήγησε στην αφαίρεση σημαντικού μέρους της εκκλησιαστικής και μοναστηριακής περιουσίας.Αν προστεθεί και η διάλυση απ την αντιβασιλεία και η δήμευση των περιουσιών 412 μονών καταλαβαίνει κανείς αμυδρά το μέγεθος του προβλήματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μόνο η λέξεις "ιερή περιουσία", όταν δεν αξιοποιείται για τις ανάγκες όλων των αδελφών, των μελών της Εκκλησίας, είναι πρόκληση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦυσικά και είναι ιερή η περιουσία της Εκκλησίας και πρέπει να αξιοποιείται κατά τρόπο ιερό και για ιερούς σκοπούς.Δηλαδή να μη τη νοσφίζονται οι εκκλησιαστικοί αξιωματούχοι για ίδιον όφελος αλλά να αξιοποιείται για τις ανάγκες του ποιμνίου.Κι όταν μιλάμε για αξιοποίηση φυσικά δεν εννοούμε την εκχώρησή της στο κράτος όπως έχει συμβεί μέχρι τώρα με τις κατά καιρούς ληστρικές επιδρομές εναντίον της απ το εν λόγω κράτος.Πού θα καταφύγει ο άπορος συμπατριώτης μας που δεν έχει να πληρώσει το νοίκι,το ηλεκτρικό,τους λογαριασμούς;Πού θα καταφύγει η άγαμη μητέρα;Πόσα ιδρύματα συντηρεί η Εκκλησία;
ΑπάντησηΔιαγραφή