Η ΑΚΙΝΗΤΗ
Παράδειγμα:
ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΛΑΝΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΤΗΝ ΑΚΙΝΗΣΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ
ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ
--------------------------------------
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, τουλάχιστον μέχρι την εποχή της καταδίκης του Γαλιλαίου από την Ι. Εξέταση (1633), δεχότανε την άποψη, ότι ο ουράνιος θόλος περιστρέφεται, ενώ η Γη ως το κέντρο του σύμπαντος μένει ακίνητη. Τούτο μαρτυρούν έξη (6) τουλάχιστον Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας.
Μ. Αθανάσιος (4ος αιώνας)
«γη δε ουκ αφ εαυτής ερήρεισται, αλλ’ επί μεν την των υδάτων ουσίαν συνέστηκεν, εμπεριέχεται δε και αύτη κατά το μέσον συνδεθείσα του παντός»
(Λόγος κατά ειδώλων)
Μ. Βασίλειος (4ος αιώνας)
«Κυκλόσε περιτρέχει τα κατ’ ουρανόν κινούμενα»
(Β.Ε.Π. τ. 51, σελ. 187)
Αγ. Γρηγόριος Νύσσης (4ος αιώνας)
«..... Της τε κυκλοφορουμένης ουσίας δια της οξείας κινήσεως το νάστον της γης εν κύκλω περισφιγγούσης, του τε στερρού και ανενδότου δια της αμεταθέτου παγιότητος αδιαλείπτως επιτείνοντος των περί αυτήν κυκλουμένων την δίνησιν, ίση δε καθ’ εκάτερον των ταις ενεργείαις διεστηκότων η υπερβολή εναπειργάσθη, τη τε στασίμω φύσει και τη αστάτω περιφορά. Ούτε γαρ η γη της βάσεως μετατίθεται, ούτε ο ουρανός ποτε το σφοδρόν ενδίδωσι και υποχαλά της κινήσεως».
(Περί κατασκευής ανθρώπου. Κεφ. α΄, παρ. 1).
Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός (8ος αιώνας)
«Ημέρα εστίν ηλίου υπέρ γης φορά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπέρ γης φέρεται. νυξ εστί σώματος της γης σκιά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπό γην φέρεται. Νυχθήμερόν εστι κόσμου περιστροφή»
(Διαλεκτικά, κεφ. 68. Όροι διάφοροι).
Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς (14ος αιώνας)
«Και τη μεν ακινήτω γη καθάπερ τινί κέντρω περιτιθείς ανωτάτω κύκλω, και συνδών πανσόφως δια των μέσων του αεικινήτου ουρανού, ίνα ο αυτός διαμένη κόσμος εστώς ομού και κινούμενος».
(P. G. 151, 80)
Αγ. Συμεών Θεσσαλονίκης (15ος αιώνας)
«Ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων. Με αυτή τη φράση – η Εκκλησία – αποβάλλει κάθε επινόηση της αθεΐας. Καταργεί τη θρασύτητα εκείνων που πρεσβεύουν ότι ο ουρανός είναι προαιώνιος και ακόμη, ότι η ύλη είναι χωρίς αρχή, και ότι υπάρχουν στο Θεό κάποιες ιδέες, όπως έλεγε ο Πλάτωνας. Καταργεί δε και την πλάνη εκείνων που θεοποιούν τα άστρα και όσα βρίσκονται γύρω από τη γη, οι οποίοι αυτή τη γη και τα άλλα στοιχεία τα θεωρούν θεούς καταντώντας έτσι στην πολυθεΐα και πλανώντας και γύρω από τα υπόλοιπα κτίσματα»
(Ερμηνεία εις το Σύμβολον της Πίστεως, P.G. 155, 757B).
Έτσι, η Επιστήμη της εποχής πίστευε, ότι η ΓΗ ήταν ένας δίσκος (όπως στην εικόνα), που στηριζόταν σε 4 κολώνες πάνω στην άβυσσο και πάνω στη ΓΗ στηριζόταν πάλι σε 4 κολώνες το στερέωμα, όπου υπήρχαν τα ύδατα του ουρανού και όπου υπήρχαν πόρτες που ανοιγόκλεινε ο Θεός για τη βροχή, το χιόνι κ.λπ. (ΓΕΝΕΣΗ).
Η Γη ήταν ακίνητη και στο κέντρο του Σύμπαντος και γύρω από αυτήν περιστρεφόταν ο ΗΛΙΟΣ και όλα τα αστέρια.
Αυτό αποδείχθηκε ότι ήταν λάθος.
Εμείς πρέπει να το υποστηρίζουμε, επειδή το υποστήριζαν 6 μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας;
Ασφαλώς ΟΧΙ.
Επομένως, στα επιστημονικά θέματα, το πρώτο λόγο έχει η Επιστήμη και ακολουθεί η Εκκλησία.
Αυτά ακριβώς ισχύουν και για το ημερολόγιο.
Φιλικά
ΙΚ
Κύριε ΙΚ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν νομίζετε ότι με τα εδάφια αυτά των πατέρων που μας καταθέσατε ο αναγνώστης σας θα ενστερνισθεί την άποψη ότι :
"Η Ορθόδοξη Εκκλησία, τουλάχιστον μέχρι την εποχή της καταδίκης του Γαλιλαίου από την Ι. Εξέταση (1633), δεχότανε την άποψη, ότι ο ουράνιος θόλος περιστρέφεται, ενώ η Γη ως το κέντρο του σύμπαντος μένει ακίνητη",
κάνετε λάθος. Μεγάλο και μέγιστο. Αυτό γράφω μόνο και χωρίς γράμματα bold, χονδρά και μαύρα. Αρκούμαι μόνο να σε τούτα τα λίγα, εν είδει συνθήματος, όπως κάνετε κι εσείς το ίδιο.
Πού κολλάει το ημερολογιο, άνθρωπε μου; Εσύ το βλέπεις σαν επιστήμη εμείς ως παράδοση, που δεν πρέπει να διασαλεύεται στην Εκκλησία. Και όντως η επάρατη αλλαγή του από το Μασώνο Μεταξάκη,ως η πρώτη γέφυρα του έμπρακτου Οικουμενισμού,(βλέπε Εκγύκλιο του 1920), το 1924 προκάλεσε επώδυνο σχίσμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν τα βλέπουμε όλα όπως θέλει η επιστήμη που καταριπτονται τα επιχειρήματα της πολλές φορές κατά καιρούς, αλλά όπως θέλει η Εκκλησία, ο Άγιος Θεός.
Δηλαδή τι θέλει να πεί ο ποιητής;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του για τις προθέσεις του συγγράψαντος τα παραπάνω;
Aκουσε κάτι κύριε Καρδάση μου:
Oι άγιοι θεοφόροι Πατέρες πάντοτε γνώριζαν ότι το Ιουλιανό ημερολόγιο που ανέκαθεν εχρησιμοποιείτο για τον υπολογισμό του Πάσχα έσφαλε (επιβεβαιωμένο και από τους Μελέτιο Πηγά, Δοσίθεο Ιεροσολύμων, Νικόδημο Αγιορείτη).
Δεν ήθελαν όμως να το αλλάξουν για λόγους καθαρά ποιμαντικούς , ως γνήσιοι ποιμένες που ήταν και νοιάζονταν για τον πιστό λαό.
Έβαζαν δηλαδή σε δεύτερη μοίρα το επιστημονικό σκέλος της υπόθεσης αφού κάλλιστα μπορεί η Εκκλησία να ακολουθεί ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΌ ημερολόγιο από το πολιτεία. Αυτό έχει αποδειχτεί τόσες δεκαετίες ήδη στις σλαβικές χώρες χωρίς καμία απολύτως δυσλειτουργία. Αντίθετα υπάρχει σεβασμός εξίσου και στα δύο αν κρίνουμε μάλιστα και από την εξαιρετικά ευοίωνη στροφή της πολιτείας προς την Εκκλησία στη Ρωσία ειδικά.
Να μην επεκταθούμε και σε άλλες θρησκείες (Ιουδαισμό, μουσουλμανισμό, βουδισμό, ιδουισμό κλπ.) όπου το θρησκευτικό τους ημερολόγιο παραμένει ως τις μέρες το ίδιο αιώνες τώρα με ντελώς διαφορετικές ημερομηνίες.
Π.χ. η ιστοσελίδα http://www.islamicity.com αναφέρει πεντακάθαρα ότι " οι Μουσουλμανικές χώρες χρησιμοποιούν το γρηγοριανό ημερολόγιο για πολιτικούς σκοπούς και το ισλαμικό ημερολόγιο για θρησκευτικούς σκοπούς " το οποίο ισλαμικό ημερολόγιο είναι ένα σεληνιακό ημερολόγιο.
Ετσι σήμερα για παράδειγμα 20 Δεκεμβρίου 2010 οι θρησκευόμενοι Μουσουλμάνοι έχουν 14 του μήνα Muharram έτος 1432...
Οταν λοιπόν στα καθ' ημάς , είναι αποδεδειγμένο ότι η ημερολογιακή αλλαγή του 1924 όχι μόνο δεν υπήρξε καρπός πνευματικής μερίμνης για το ποίμνιο , αλλά αντίθετα σπορά Οικουμενιστικής προπαγάνδας, είναι καλό να αποφεύγουμε περαιτέρω επιδείνωση του προβλήματος με την προώθηση σχεδίου για τροποποίηση και της ημερομηνιας του Ορθόδοξου Πάσχα.
Αν μη τι άλλο οι ασεβείς μουσουλμάνοι αποδεικνύονται πιο "ευσεβείς" στα της πίστης τους από μερικούς δικούς μας μοντερνιστές άνευ ουσιαστικού λόγου και αιτίας.
Αυτοί οι μοντερνιστές όπως φαίνεται ζήλεψαν τη "δόξα" Μεταξάκη και Παπαδόπουλου που όπως τότε κατα τα χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής έφεραν εκείνη την πρώτη μεταρρύθμιση και το διχασμό στην Εκκλησία, έτσι και σήμερα στην νέα οικονομική εξαθλίωση του Έλληνα ευελπιστούν να του περάσουν μια νέα και μεταρρύθμιση αφορμή για νέες διαιρέσεις.
Γιάννης (Χίος)
Προφανώς ορθότατα τα αναφερόμενα υπό του κ. ΙΚ. Αν καταλαβαίνω καλά επίσης ορθή και η απο αστρονομικής και γενικώς επιστημονικής απόψεως θεώρηση του ημερολογιακού ζητήματος. Από εκκλησιαστικής όμως απόψεως η επιβολή του νέου ημερολογίου στον χώρο της ορθοδόξου Ανατολής ήταν και είναι προμελετημένο πρώτο βήμα στήν λεωφόρο του Οικουμενισμού. Σχετική απόδειξη αποτελεί η περισπούδαστη εργασία μετά τεκμηρίων του μοναχού Παύλου του Κυπρίου "Νεοημερολογιτισμός-Οικουμενισμός". Στην διάθεση κάθε ενδιαφερομένου. Δημήτριος Κάτσουρας, εκ Κορίνθου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με το άρθρο, άλλωστε όλη η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη βρίθουν "ανθρωποπαθών εκφράσεων" αλλά και χρησιμοποιούν τα επιστημονικά δεδομένα όπως τα ήξεραν οι άνθρωποι στην κάθε εποχή, και όχι όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, δεν κάνει επιστημονική ανάλυση η αγ.Γραφή αλλά αναφέρει κάτι, μόνο και μόνο για να συνεννοηθεί ο Θεός με τους ανθρώπους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι η επιστήμη αλλάζει τις "αλήθειες" της, κάποτε το ά-τομο ήταν ένα σωματίδιο, τώρα μάθαμε ότι αποτεελείται από πρωτόνια και νετρόνια και ηλεκτρόνια και ποζιτρόνια και ... και ... πιθανώς να αλλάξει η γνώση μας αύριο αλλά και στην εποχή μας και εμείς, παρότι γνωρίζουμε την επιστημονική αλήθεια λέμε μαζί με τον ψαλμωδό, τους όρους "στερέωμα", "ουρανός", "υφήλιος" (ενώ η γή δεν είναι κάτω=υπό τον ήλιο αλλά περιστρέφεται), λέμε "ο ήλιος ανατέλλει και δύει" (ενώ ο γή είναι που γυρίζει πέριξ του ήλιου)κ.λπ.
Ως προς δε το "ζουμί", θα συνεισφέρω με το "Μη ουν τις υμάς κρινέτω εν βρώσει ή εν πόσει ή εν μέρει εορτής ή νουμηνίας ή σαββάτων, ά εστί σκιά των μελλόντων, το δε σώμα Χριστού". Κολ. 2,16.
Φίλος.
Ντροπή Οδυσσέα να δημοσιεύεις τέτοια κείμενα κακοδόξων ανθρώπων που βάλλουν έμμεσα κατα της Θεοπνευστίας της Γραφής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτοί ως φιλοεξελικτικοί θέλουν να μας πουν ότι κατάγονται απο τον πίθηκο και ότι λάθος έχει η Γραφή, που μόνο για θεολογικά θέματα είναι αλάθητη. Ποιός τους το είπε αυτό;
Και γιατί διαστρέφουν τους Πατέρες για να τους βγάλουν λάθος; Και μετα να διδάσκουν ό,τι τους κατέβει απο την (κουφιο)κεφάλα τους;
Γ.Λ.
Ο κ. Ι.Κ. δεν γνωρίζει προφανώς ότι οἱ ἀστρονόμοι (παραδοσιακότεροι ἀπό τούς θεολόγους) εφαρμόζουν το Ιουλιανό Ημερολόγιο. Βλ. λ.χ. Nicholas C.Eliopoulos, The Gregorian Calendar is a Scientific Hoax, 1998
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτο που συμβαινει με τον Οδυσσεα, τον ΙΚ και αλλους ειναι οτι δεν μπορουν να ξεχωρισουν μεσα του τον ημερολογιακο (χρονικο) κυκλο απο τον εορτολογικο. Ειναι δυσκολο, το ξερω. Δεν εχουμε κατηχηθει να σκεπτομαστε με το πνευμα των Αποστολων και των Πατερων. Οποιος το πει αυτο, θα αποδειξει αυτη την ελλειψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνατολιος
Λογικό και φυσικό είναι η ακίνητη γη να έχει ακινητοποιήσει και τα μυαλά και φυσικό είναι, όποιοι δεν γνωρίζουν εκκλησιαστική ιστορία και θεολογία να ξεσηκώνονται. Θα προσπαθήσουμε να τα κινήσουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή1η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
1/ Η απόφαση της ημερομηνίας εορτής του Πάσχα δεν αναφέρεται σε Όρο πίστεως, ούτε σε Κανόνα από τους 20 που εξέδωσε η Σύνοδος: «Παυσαμένη τε της περί τα δογματικά συζητήσως, έδοξε τη Συνόδω και την Πασχάλιον εορτήν…..» (Σωζομενού, Εκκλ. Ιστορία Α΄). (Ο Σωζομενός είναι εκκλησιαστικός ιστορικός, 400-450, συνέγραψε εκκλησιαστική ιστορία, ειδικά της περιόδου από την Α΄ Σύνοδο και μετά, η αξιοπιστία του είναι αναμφισβήτητη, το δε έργο του, Εκκλησιαστική Ιστορία, από εννέα βιβλία ευρίσκεται στην Ελληνική Πατρολογία). Επισημαίνεται, ότι στην απόφαση αυτή αναφέρεται, ότι η εορτή εορτάζεται μετά την εαρινή ισημερία. Ουδαμού αναφέρεται η λέξη: Δύστρου κα΄ (21 Μαρτίου) στην απόφαση των Πατέρων. Όλες οι καταγραφές αναφέρουν, ότι στην εποχή της Α΄ Συνόδου η εαρινή ισημερία ήταν 21 Μαρτίου, αλλά χωρίς να υπάρχει τέτοιος όρος στην απόφαση. Και φαίνεται λογικό το ότι οι Πατέρες δεν έθεσαν συγκεκριμένη ημερομηνία για την ισημερία. Αν έθεταν, θα έθεταν την ημερομηνία της εαρινής ισημερίας του μεγάλου γεγονότος της Αναστάσεως το 33, δηλ. την 24η Μαρτίου. Αντίθετα διόρθωσαν την ανωτέρω ημερομηνία κατά 3 ημέρες, επιπλέον δε, δεν απαγόρευσαν μελλοντική διόρθωση. Οι μεταγενέστεροι Πατέρες φοβούμενοι σύγχυση και σκανδαλισμό περισσότερο των «ασθενών τη πίστει αδελφών» δεν προχώρησαν σε διόρθωση, παρά τις πάμπολλες προσπάθειες ανά τους αιώνες (δια την "αγροικίαν" των "ασθενών τη πίστει", όπως αναφέρεται σε μεταγενέστερες δηλώσεις του 14ου αι.).
ΙΚ
2η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΛεπτομερείς πληροφορίες για τη διεξαχθείσα συζήτηση δεν υπάρχουν, το μόνο γνωστό ότι διεξήχθη με ηρεμία και ομοφωνία: «Περί του Πάσχα ομοφωνήσαντες» (Σωκράτους Εκκλ. Ιστορία Ε΄). (Ο Σωκράτης ο Σχολαστικός είναι εκκλησιαστικός ιστορικός, 380-450, έγραψε αξιόλογη Εκκλησιαστική Ιστορία σε 7 βιβλία, από το 305-439. Το έργο του είναι πολύτιμη πηγή πληροφοριών για την Ιστορία της Εκκλησίας του 4-5ου αιώνα, ευρίσκεται δε στην Ελληνική Πατρολογία). Πληροφορίες για την απόφαση έχουμε από την εγκύκλια επιστολή της Συνόδου, που κοινοποιήθηκε στην Εκκλησία της Αλεξάνδρειας και σε όλες τις λοιπές Εκκλησίες με ειδικούς Συνοδικούς Έξαρχους, αλλά και από την επιστολή του βασιλέως Κωνσταντίνου προς τους Επισκόπους και τους λαούς (Σωκράτους. Εκκλ. Ιστ. Ε΄). Επίσης και ο Κύπρου Επιφάνιος το αναφέρει στο βιβλίο του: Περί αιρέσεων, 7).
ΙΚ
3η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αλεξανδρείας Κύριλλος στον Πασχάλιο Πρόλογό του, προσθέτει: «Η Οικουμενική Σύνοδος ομοφώνως εψηφίσατο ότι η Εκκλησία της Αλεξανδρείας ένθα ήσαν έμπειροι περί τας γνώσεις ταύτης θα ήγγελε τη Ρωμαίων Εκκλησία ετησίως την ημέραν του Πάσχα, ήτις θα ανεκοινούτο τούτο» (Σωκράτους, Εκκλ. Ιστ. Ε΄). Επίσης, ο Μεδιολάνων Αμβρόσιος μας πληροφορεί, ότι η εν Νικαία Σύνοδος επί τη βάσει γνωμοδοτήσεως πολλών μαθηματικών απεδέξατο τον Αλεξανδρινόν κύκλον των 19 ετών Μέτωνος, του Ηλίου (Αμβροσίου, Επιστολή προς τους Επισκόπους Εμιλίας).
ΙΚ
4η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Α΄ Οικουμενική Σύνοδος άρχισε στις 19 Ιουνίου 325 και έληξε στις 25 Αυγούστου: «Εν υπατεία Παυλίνου και Ιουλιανού των λαμπροτάτων, έτους από Αλεξάνδρου χλς΄, εν μηνί Δεσίω ιθ΄ τη προ ιγ΄ καλανδών Ιουλίων εν Νικαία τη Μητροπόλει Βιθυνίας» (Μήλια Σπ. Πρακτικά Οικουμενικών Συνόδων, Β’ πράξη της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου) έληξε δε «Εν μηνί Λώω, προ ζ΄ καλανδών Γορπιαίω». Άραγε, με ποια απόφαση, ποιάς Οικουμενικής ή άλλης Τοπικής Συνόδου, τα ονόματα των μηνών του μακεδονικού ημερολογίου άλλαξαν με εκείνα του λατινικού ημερολογίου, τα έτη από Αλεξάνδρου, σε κτίσεως κόσμου και από το 1628 επί Πατριάρχου Κύριλλου Λούκαρι σε έτη από Χριστού γεννήσεως, ενώ η Δύση το χρησιμοποιούσε ήδη από το 525;
ΙΚ
5η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Επίσκοπος Αλεξανδρείας κατ’ επιταγήν της Συνόδου, ανακοίνωνε την απόφαση περί εορτασμού του Πάσχα από άμβωνος την ημέρα των Θεοφανείων. Στη Ρωμαϊκή Αφρική, η Τοπική Σύνοδος, που συνερχόταν κάθε χρόνο τον Αύγουστο, ανακοίνωνε την ημέρα εορτασμού (ΝΑ΄ κανόνας Συνόδου Καρθαγένης).
ΙΚ
6η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνώ η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος ανέθετε στον Επίσκοπο Αλεξανδρείας να αναγγέλλει την ημερομηνία της εορτής του Πάσχα στις Εκκλησίες της Ανατολής και την Εκκλησία της Ρώμης, για τις Εκκλησίες της Δύσης, η Τοπική Σύνοδος της Σαρδικής του 347 ανέτρεψε την απόφαση αυτή. Έτσι, η απόφαση της Συνόδου αυτής δεν ευρίσκεται στους 21 κανόνες που εξέδωσε, αλλά σε μια από τις πέντε αποφάσεις της: α/ αποκηρύχθηκαν οι παρανόμως τοποθετηθέντες Επίσκοποι Αλεξανδρείας, Αγκύρας και Γάζας, β/ καταδικάστηκαν οι προβιβασμοί αρειανών Επισκόπων, γ/αποκαταστάθηκαν οι διωχθέντες από αρειανούς, δ/ καθαιρέθηκαν οι εκβιαστές αρειανοί και ε/ ενέκρινε περί του Πάσχα: «όπως επί 50 έτη οι Επίσκοποι Ρώμης και Αλεξανδρείας αγγέλωσιν απανταχού ως έθος την ημέραν της εορτής του Πάσχα» (εόρτιος επιστολή Αλεξανδρείας Αθανασίου. Προοίμιον) ο μεν Ρώμης εις τας Εκκλησίας της Δύσεως, ο δε Αλεξανδρείας εις τας της Ανατολής. Με την απόφαση αυτή ανατρέπεται η προηγούμενη της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου και εξ αυτού, αλλά και εκ του λόγου του διαφορετικού υπολογισμού της εαρινής ισημερίας στις 18 Μαρτίου, αντί της 21ης.
ΙΚ
7η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη Ρώμη, ο Επίσκοπος Ωστίας και μετέπειτα Ρώμης Ιππόλυτος, μαθηματικός, είχε καθορίσει πολύ πριν από την Α΄ Σύνοδο Πασχάλιο κανόνα, με ισημερία στις 18 Μαρτίου. Η Ρώμη ουδέποτε αναγνώρισε τον αλεξανδρινό κανόνα, μέχρις ότου της επεβλήθη τελικά από τον Καρλομάγνο. Η ανυπακοή αυτή διήρκεσε επί 5 αιώνες με ένα ελάχιστο διάλυμα 17 ετών, καθότι ο πάπας Λέων Α΄ το 444 ήλθε σε συνεννόηση με τον Αλεξανδρείας Κύριλλο και αποδέχτηκε τον αλεξανδρινό κανόνα, αλλά αυτό μέχρι το 461, οπότε ο νέος πάπας Ιλάριος και οι μετά αυτόν πάπες επανήλθαν στον κανόνα του Ιππόλυτου. Έκτοτε υπήρξαν προσπάθειες από τον Σεβίλλης Ισίδωρο, τον Διονύσιο το Μικρό, ηγούμενο μονής της Ρώμης, τον άγγλο μοναχό Βέδα το Σεβαστό (675-735) και τελικά τον Καρλομάγνο (742-814), ο οποίος και επέβαλε τον Αλεξανδρινό κανόνα στη Δύση και έτσι επιτεύχθηκε ενότητα στην Εκκλησία στο θέμα αυτό μέχρι το 1582 (Δελικάνη Κ. Η πρώτη εν Νικαία Οικουμενική Σύνοδος).
Το ερώτημα παραμένει: Στις Οικουμενικές Συνόδους Α΄, Β΄, Γ΄, Ε΄, ΣΤ΄, Ζ΄ (δηλ. σε όλες πλην της Δ΄), οι Πατέρες Ανατολής και Δύσης παρακάθονταν και συναποφάσιζαν, ενώ εόρταζαν τη μεγάλη εορτή του Πάσχα σε διαφορετικές ημερομηνίες. Άραγε, το Άγιο Πνεύμα επευλογούσε αυτή τη διαφοροποίηση; Πως οι Πατέρες δεν αλληλοκατηγορήθηκαν λόγω αυτής της διαφοροποίησης και γιατί συμβαίνει σήμερα αυτό μεταξύ παλαιο- και νεο- ημερολογητών και εκ του ζητήματος γενικά του ημερολογίου;
ΙΚ
8η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ΙΚ δεν γνωρίζει προφανώς, ότι οι αστρονόμοι εφαρμόζουν το Ιουλιανό, γνωρίζει όμως, ότι οι αστρονόμοι παραδέχονται, ότι η εμμονή σ' αυτό καταστρατηγεί την απόφαση της Α΄ Συνόδου:
Εισήγηση καθηγητή της Αστρονομίας Γ. Κοντόπουλου στο Πανορθόδοξο Συνέδριο της Γενεύης (1977): μεταξύ των άλλων αναφέρει: «………. Ο υιοθετηθείς κανόνας από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο ήταν ο ακόλουθος: «Το Πάσχα θα πρέπει να εορτάζεται την 1η Κυριακή μετά την 1η πανσέληνο της εαρινής ισημερίας»….. «την εποχή της Συνόδου της Νικαίας το χρησιμοποιούμενο ημερολόγιο ήτανε το Ιουλιανό. Το Ιουλιανό ημερολόγιο, όμως, υποθέτει την κατά μέσο όρο διάρκεια του έτους ίση με 365.25 ημέρες. Γνωρίζουμε όμως ότι αυτό δεν είναι σωστό….. Η διαφορά αυτή Ιουλιανού – Τροπικού συμποσούται σε μια ολόκληρη ημέρα κάθε 128 έτη………. Μια άλλη διαφορά οφείλεται στον κανόνα που εφαρμόζεται για τον υπολογισμό της πανσελήνου. Ο σωστός τρόπος θα ήταν να υπολογισθεί η πανσέληνος από ακριβείς αστρονομικές παρατηρήσεις………. Κάθε 307 έτη το σφάλμα (της πανσελήνου) συμποσούται σε μια ημέρα. Έτσι έχουμε σήμερα ένα λάθος 5 ημερών στον υπολογισμό της πανσελήνου………. Γι’ αυτούς τους λόγους, ο σημερινός υπολογισμός του Πάσχα των Ορθοδόξων περιέχει δυο σφάλματα: 1. Η υπολογισθείσα ημερομηνία της ισημερίας συμβαίνει 13 ημέρες αργότερα από την πραγματική και 2. Η υπολογισθείσα ημερομηνία της πανσελήνου συμβαίνει 5 ημέρες περίπου αργότερα από την αντίστοιχη πραγματική………. Αυτή η διαφορά θα αυξάνει στο μέλλον. Ας δώσουμε ένα ακραίο παράδειγμα: Μετά κάποιες χιλιάδες χρόνια το Ορθόδοξο Πάσχα, εάν ακόμα υπολογίζεται με την ίδια μέθοδο, θα συμβαίνει το καλοκαίρι και αργότερα το φθινόπωρο, κ.λπ. Το συμπέρασμα είναι ότι ο παρών υπολογισμός της ημερομηνίας του Πάσχα από την Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι σε συμφωνία με το γράμμα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου. Δεν είναι ακόμη σε συμφωνία ούτε και με το πνεύμα της, το οποίον είναι όλοι οι Χριστιανοί να εορτάζουν το Πάσχα την ίδια ημέρα».
ΙΚ
9η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσφαλμένη η ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα: «Επομένως, ο υπολογισμός της ημερομηνίας του Πάσχα καθορίζεται σωστά από τους Καθολικούς και τους Διαμαρτυρόμενους και εσφαλμένα από τους Ορθόδοξους (το «σωστά» ή αντίστοιχα το «εσφαλμένα» αναφέρεται στην αστρονομική άποψη του θέματος), που στηρίζονται στον κύκλο του Μέτωνα και στην πανσέληνο που συμβαίνει μετά την εαρινή ισημερία και υπολογίζεται σύμφωνα με το Ιουλιανό……….Πράγματι, οι Ορθόδοξοι εορτάζουν το Πάσχα συνήθως την 1η Κυριακή μετά την 2η εαρινή πανσέληνο και αρκετές φορές τη 2η Κυριακή, αντί να γιορτάζουν την 1η Κυριακή μετά την 1η εαρινή πανσέληνο………. Το Πάσχα των Ορθοδόξων του 1992 γιορτάσθηκε την 2η Κυριακή μετά τη 2η εαρινή πανσέληνο………. Το Πάσχα των Ορθοδόξων το 1993 γιορτάσθηκε την 2η Κυριακή μετά την εαρινή πανσέληνο» (Στρ. Θεοδοσίου – Μάνος Δανέζης. Η Οδύσσεια των ημερολογίων. Αθήνα, 1995, τ. Β΄, σελ. 169).
ΙΚ
10η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθώς φαίνεται, τα μυαλά των αγίων Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής εκινούντο, παρ' όλον ότι η Επιστήμη έλεγε, ότι η Γη είναι ακίνητη και το Πνεύμα το Άγιον τους φώτισε και δεν καθόρισαν σταθερή ημερομηνία εορτής του Πάσχα, ούτε ακινητοποίησαν την εαρινή ισημερία, ούτε και την Πανσέληνο, αλλά τα άφησαν στην Επιστήμη να τα βρει και αυτή να τους ενημερώνει και όχι αυτοί να την ενημερώνουν.
Η σοφία των Πατέρων λοιπόν φαίνεται σε σύγκριση με τη δική μας ξύλινη σοφία, που σε πείσμα των αγίων αυτών, εμείς ανατρέπουμε τους φυσικούς νόμους του Θεού και έχουμε δημιουργήσει πλασματικές ισημερίες και πανσελήνους και πεισματικά θέλουμε να κάνουμε τον πλανήτη μας να περιστρέφεται αργότερα από ότι στην πραγματικότητα και τούτο προς δόξαν των "ασθενών τη πίστει" λες και οι κινήσεις των ουρανίων σωμάτων είναι δόγμα πίστεως!
ΙΚ
ΙΚ :
ΑπάντησηΔιαγραφή"Οι θέσεις των Πατέρων, που αποτελούν και θέσεις της Εκκλησίας είναι πάνω στα θεολογικά θέματα και όχι στα επιστημονικά. "
Κυπριανός Χ :
Ο κύριος ΙΚ εξακολουθεί συστηματικά να παραπλανά. Να διαστρέφει τους πατέρες (βλέπε όσα έγραψε για τον Ωριγένη) και τώρα να μας γράφει ότι "οι θέσεις τους" ήταν μόνο για τα θεολογικά. Τα επιστημονικά δεν τους απασχολούσαν.
Πλανά και πλανάται:
"Ιδού, η θεοσέβειά εστι σοφία, ΤΟ ΔΕ ΑΠΕΧΕΣΘΑΙ ΑΠΟ ΚΑΚΩΝ ΕΣΤΙΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ".
Ο άνθρωπος για να γίνει σοφός πρέπει να έχει αληθή θεοσέβεια. Τότε και μόνον τότε θα μπορεί να ερευνά το "επιστητό" και να μαθαίνει τα της φύσεως. Τα του Θεού προηγούνται.
Κατά τον κ. ΙΚ οι θεοφόροι πατέρες δεν είχαν ιδέα για το "τι εστίν" επιστήμη. Εκείνοι όμως δεν είχαν "μαύρα μεσάνυχτα" σαν τους σημερινούς. Που αν τους ρωτήσεις "τι σημαίνει επιστήμη", με ειρωνία και αυτοπεποίθηση θα σου απαντήσουν : "Η έρευνα του επιστητού"!
Με κάτι τέτοιες βλακείες έρχονται οι βλάκες νεοειδωλολάτρες και άλλοι (δεν αναφέρομαι στον κ. ΙΚ) να μας μιλήσουν για το μαύρο Μεσαίωνα που όλοι πίστευαν ότι η γη είναι επίπεδη και ακίνητη. Αυτά ίσχυαν για εκείνους που τότε ξύπναγαν στη Δύση. Εδώ στην Ανατολή είχαμε προ πολλού εγερθεί του ύπνου.
Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός (8ος αιώνας)
ΑπάντησηΔιαγραφή«Ημέρα εστίν ηλίου υπέρ γης φορά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπέρ γης φέρεται. νυξ εστί σώματος της γης σκιά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπό γην φέρεται. Νυχθήμερόν εστι κόσμου περιστροφή».
Αυτό το "ΝΥΧΘΗΜΕΡΩΝ ΕΣΤΙ ΚΟΣΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ" ξέχασε να μας το γράψει με γράμματα bold ο κύριος ΙΚ. Υπογράμμισε μόνο όλα όσα λένε για ακίνητη γη.
Απορω πώς τόσοι επιστήμονες (θύραθεν καί εκκλησιαστικοί)δέν μποροῦν νά διακρίνουν τόν εβραικόν δάκτυλον εἰς τό θέμα της δῆθεν πτώσεως τῆς ισημερίας εἰς τήν 21ην Μαρτίου Ἰουλιανοῦ ἡμερολογίου. Ὁ ἱερομόναχος π. Αμφιλόχιος Ταμπουράς, ο οποῖος εχει ἀσχοληθῆ επί ετη μέ τό αἰώνιον Πασχάλιον καί εχει ἐκδώσει καί σχετικόν Πίνακα, ἔχει ἀποδείξει οτι ἡ σημείωσις τοῦ Πηδαλίου, ἡ ὁποία ἀναφέρει τήν δῆθεν πτῶσιν τῆς εαρινῆς ἰσημερίας κατά τήν Α΄ Οἱκουμενικήν Σύνοδον,(ἐπί τῆς ὁποίας καί μόνον ἐστηρίχθη ἡ εἰσαγωγή τοῦ νέου ἡμερολογίου ὡς δῆθεν τελειοτέρου) ειναι εβραικης καί παπικῆς προελεύσεως, ἐμπνεύσεως καί σκοπιμότητος καί δέν ἀνταποκρίνεται εἰς τήν πραγματικότητα. Τό ἀληθές ειναι ὅτι ἡ ἰσημερία τῆς κοσμογονίας συνέπιπτε πάντοτε εἰς τάς 7-8 Μαρτίου Ἰουλιανοῦ ἡμερολογίου, (μέ ἀνεπαίσθητον 2-3 ἡμερῶν διαφοράσν λόγω τῶν ημερῶν τοῦ μηνός Φεβρουαρίου πού ἀφαιρέθησαν), ἐνῶ ἡ 21 Μαρτίου Ἰουλιανοῦ ἡμερολογίου ἦτο πάντοτε ἡ εαρινή πανσέληνος, κατά τήν ὁποίαν ἑώρταζον τό Πάσχα οἱ Ἑβραῖοι, (τό κατώτερον ὅριον τῆς ἑορτᾶς τοῦ Ἑβραϊκοῦ Πάσχα), τό ὁποῖον ἑωρτάζετο ἀπό τούς Ἑβραίους 14 ἡμερες μετά τήν ἐαρινήν ἰσημερίαν, ὅταν κατ' αὐτήν συνέπιπτε ἡ 1η τοῦ σεληνιακοῦ ἔτους (μηνός Νισάν). Επομένως τό θέμα τῆς διαφορᾶς τοῦ ἡμερολογίου, τήν ὁποίαν δῆθεν διώρθωσαν οἱ παπικοί (τόν ΙΣΤ αἰῶνα) καί οἱ νεοημερολογῖτες (τό 1924) διά τούς νοῦν ἔχοντας ἐν τελευταία ἀναλύσει δέν ειναι κἄν θέμα ἐπιστημονικόν - ἀστρονομικόν, ἀλλά οὔτε ἐκκλησιαστικόν, ἀλλά θέμα κοινῆς λογικῆς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος τι όλη αυτή η συζήτηση; Πως από μία αναφορά περί επιστήμης και μια νύξη περί ημερολογίου έφθασε πάλι η συζήτηση στα περί Πασχαλίου; Δεν πιστεύω κάποιος ή κάποιοι να έχουν όρεξη ή να θέλουν να τους θεωρήσουμε καλά στα μυαλά τους ή καλοπροαίρετους όταν ανοίγουν θέμα εορτασμού του Πάσχα, πότε; Καθ' ήν ώραν και στιγμήν η λεγομένη Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και βεβαίως το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έχουν κυριολεκτικά διαβρωθεί, μάλλον αλωθεί και διαλυθεί από τον Οικουμενισμό και τον κυναιδισμό, όπως έλεγε και ο μακαρίτης π. Ιω. Ρωμανίδης, ο ουσιαστικώς κυνηγηθείς αγρίως υπό του ουνίτου Βαρθολομαίου για την αντίστασή του στον πλήρη εξουνιτισμό της ορθοδοξίας και την υποδούλωση της στον άθεο Παπισμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔια τους υποστηρίζοντες την ακινησία της γης (και έχοντες φυσικά ακινησία μυαλού):
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εμοί δε δώη ο Θεός ειπείν κατά γνώμην και ενθυμηθήναι αξίως των δεδομένων, ότι αυτός και της σοφίας οδηγός εστίν και των σοφών διορθωτής.
εν γαρ χειρί αυτού και ημείς και οι λόγοι ημών πάσα τε φρόνησις και εργατειών επιστήμη.
αυτός γαρ μοι έδωκεν των όντων γνώσιν αψευδή ειδέναι σύστασιν κόσμου και ενέργειαν στοιχείων, αρχήν και τέλος και μεσότητα χρόνων, τροπών αλλαγάς και μεταβολάς καιρών, ενιαυτού κύκλους
και άστρων θέσεις, φύσεις ζώων και θυμούς θηρίων, πνευμάτων βίας και διαλογισμούς ανθρώπων, διαφοράς φυτών και δυνάμεις
ριζών, όσα τε εστίν κρυπτά και εμφανή έγνων.
η γαρ πάντων τεχνίτις εδίδαξέν με σοφία".
(Σοφία Σολομώντος 7. 15-21).
Ποιός είπε, ότι ο Θεός διορθώνει τους σοφούς όταν πλανώνται; Οι σοφοί διορθώνουν τον Θεό, όταν πλανάται.
Ποιός είπε, ότι ο Θεός μας έδωσε τις αλλαγές του ηλιοστασίου και τις μεταβολές των εποχών; Εμείς τις καθορίζουμε σύμφωνα με τα ακίνητα μυαλά μας.
Ποιός είπε, ότι ο Θεός μας έδωσε τις θέσεις των άστρων; Αφού εμείς τις κανονίζουμε 13 ημέρες αργότερα απ' ότι ο Θεός μας τις δίνει (για τον Ήλιο) και 5 ημέρες αργότερα (για τη Σελήνη), μιας και εμείς γνωρίζουμε καλύτερα από Αυτόν και θέλουμε να κινούμαστε σ' έναν κόσμο πλασματικό, σ' ένα κόσμο της φαντασίας και όχι σ' ένα κόσμο πραγματικό και όλα αυτά όχι προς δόξαν Θεού, αλλά προς δόξαν των "ασθενών τη πίστει".
ΙΚ
"Νυχθημερόν εστι κόσμου περιστροφή"
ΑπάντησηΔιαγραφήαγ. Ιωάννης Δαμασκηνός
"ΝΥΧΘΗΜΕΡΟΝ ΕΣΤΙ ΚΟΣΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ" και ο κύριος ΙΚ απευθύνει λόγους "Δια τους υποστηρίζοντας την ακινησία της γης και έχοντας ακινησία μυαλού".
Τώρα θυμήθηκε τη Σοφία Σολομώντος για να βάλει σε κίνηση τα ακίνητα μυαλά κάποιων ανθρώπων.
"Εμοί δε δώη ο Θεός ειπείν ... " και "ποιός είπε, ότι ο Θεός διορθώνει τους σοφούς όταν πλανώνται; Οι σοφοί διορθώνουν τον Θεό, όταν πλανάται". Ο κύριος ΙΚ είναι ένας εξ αυτών και οι αστρολογικές διορθώσεις του είναι συνέχεια άλλων διορθώσεων.
Ο Θεός έφτιαξε τον άνθρωπο από το χώμα, οι σοφοί τον διορθώνουν : Λάθος, έκανε μόνο το μπιγκ μπανκ, έγινε ο πίθηκας και σε "κάποιο κρίκο της αλυσιδωτής εξέλιξης" (Γιανναράς), που είχε αρχίσει και θα τον έκανε στο τέλος τον άνθρωπο, τότε ξαφνικά ο θεός "ενεθυμήθη"!
Αν αφήσω τα πράγματα να εξελιχθούν μόνα τους, είπε, ο πίθηκας δεν θα ξέρει τίποτα για μένα. Κάτι πρέπει να κάνω.
Και είπε : Ας φυσήξω τώρα τον πίθηκα για να του δώσω "αυτοσυνειδησία" (Γιανναράς και ο πάπας, που δέχθεται τώρα την εξέλιξη). Και ω του θαύματος, ο πίθηκας "αυτοσυνειδητοποιήθηκε" και ανακάλυψε τότε το Θεό και την πονηρή σοφία του ανθρώπου. Δηλαδή του πίθηκα, δηλαδή τη βλακεία του πιθηκανθρώπου.
Αν δεν γινόταν αυτό το "φύσημα", που δεν είχε ανάγκη να γίνει αφού όλα τα ξεκίνησε το μπιγκ μπανκ, ο πίθηκας δεν θα έπερνε ποτέ "χαμπάρι" το θεό. Γι΄ αυτό σκέφθηκε την "αυτοσυνειδησία" ο εκ των πιθήκων άνθρωπος και έβαλε το θεό στη θέση του : Σε μια φάση του κρίκου της αλυσιδωτής εξέλιξης (Γιανναράς και παπικοί) ή στην τύχη της μεγάλης έκρηξης του τίποτα και του μη όντος.
(Σημ. Μετά ακολούθησαν οι αστρολογικές και πολλές άλλες διορθώσεις. Το σωματίδιο του θεού θα μας βοηθήσει να κάνουμε και άλλες.)
Εκεί προορίζονται οι εκ των πιθήκων άνθρωποι.
Επειδή όμως έγιναν άνθρωποι για λίγο διάστημα, θα βασανίζονται νύχτα και μέρα εις τους αιώνας των αιώνων σαν άνθρωποι χωρίς την υπόσταση του Ανθρώπου.
Τα υπόλοιπα τα αστρολογικά ας τα σκεφθεί ο κύριος ΙΚ και ο συνάδελφός του, ο θεολόγος Μουστάκης. Τα μυαλά τους γυρίζουν, τα δικά μας παραμένουν εν στάσει κινούμενα .
Γιατι δεν βλεπετε οτι η υιοθετηση του Γρηγοριανου ημερολογιου επεφερε την ζημιωγονο προσεγγιση μεταξυ Ορθοδοξιας και Παπισμου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλιως πως θα συλλειτουργουσαν;
Αυτο που πρεπει να βλεπουμε στην εξεταση του εν λογω θεματος ειναι αν ζημιωνει-φθειρει την πιστη μας ή οχι;
Το αν εγινε αυτο απο το 1924 και μετα (ιδιαιτερως μετα το 1965) νομιζω οτι δεν χρειαζεται αναλυση, τουλαχιστον για αυτους που γνωριζουν πραγματα κ καταστασεις.
Ανατολιος
Ράβδος εν γωνία, άρα βρέχει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙΚ
Αυτό που γνωρίζουμε και το γνωρίζουμε καλά, από τους Ορθόδοξους αστρονόμους μας είναι το εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο έτος 2800 θα έχουμε την ίδια μέρα με το:
Ιουλιανό ημερολόγιο: 10 Φεβρουαρίου
Γρηγοριανό ημερολόγιο: 29 Φεβρουαρίου
Διορθ. Ιουλιανό ημερολόγιο: 1 Μαρτίου
Ερωτούμε:
Βλέπει κανείς κάποιο από τα τρία αυτά ημερολόγια να συμφωνεί με ένα από τα άλλα;
ΙΚ
Ράβδος εν γωνία, άρα βρέχει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙΚ
ΚΧ :
Δεν ξέρω αν αυτό απευθύνεται προς εμένα. Αν είναι έτσι κι εγώ έχω τη λογική του "ράβδος εν γωνία", πείτε μας σεις πώς συνδυάζεται αυτό : "Νυχθημερόν εστι κόσμου περιστροφή", με τα "ακίνητα μυαλά" που μας καταλογίζεται.
Αναφέρθηκα σε ό,τι μας θυμήσατε από τον Ιωάννη το Δαμασκηνό, για να μας δείξετε ότι η γη είναι ακίνητη κατά τους Πατέρες και για τα στάσιμα μυαλά μας. Επ΄ αυτού δεν μας λέτε τίποτα, παρά μόνο το "ράβδος εν γωνία".
Η λογική σας είναι η λογική των εξελικτικών και μέσα σε όλα αυτά "πάνε πακέτο" και όλα τα άλλα.
Αν αυτό το καταλάβετε κάτι μπορεί να γίνει. Διαφορετικά, προβλέπω να σας χρειαστεί η ομπρέλλα για το λουτρό σας.
"Ήλιος υπέρ γης φέρεται.....".
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ήλιος υπό γην φέρεται.....".
".....κόσμου περιστροφή".
(Ι. Δαμασκηνός, 8ος αι.).
"τη μεν ακινήτω γη....."
(Γρ. Παλαμάς, 14ος αι.).
Δηλαδή, για τα ακίνητα μυαλά,
ο πρώτος λέει ότι η γη κινείται
και ο δεύτερος, ότι είναι ακίνητη (και δεν είχε πάρει χαμπάρι τι είχε πει ο πρώτος).
Ποιός (με ακίνητο μυαλό) κοροϊδεύει ποιόν (με κινούμενο μαυαλό).
ΙΚ