Κυριακή 8 Μαρτίου 2009


Σπάνια και μοναδική εικόνα του αγίου Χρυσοστόμου
οδηγούμενον στον ερημότατον τόπον την Κουκουσόν.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΝΑΣ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ


«Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ ΕΠΟΧΩΝ» είναι ο τίτλος ομιλίας του πατρός Ευθυμίου Τρικαμηνά, η οποία πραγματοποιείται στο Κέντρο ¨Βερσαλίες¨ στη Λάρισα (απέναντι από τον Ι. Ν. Αγίου Στυλιανού, στην οδό Φαρσάλων) στις 6 το απόγευμα της Κυριακής της Ορθοδοξίας (8 Μαρτίου 2008). Η ομιλία διοργανώνεται από το βιβλιοπωλείο ¨Ορθοδοξία¨.

Από την εποχή των μεγάλων Πατέρων και Διδασκάλων, η «φιλτάτη Ορθοδοξία, το πατροπαράδοτον σέβας» έχει αλλοιωθεί επικίνδυνα.

Κι αυτές οι αλλοιώσεις βασικών στοιχείων της Πίστης μας παρουσιάζονται ταυτόχρονα με την άμβλυνση του εκκλησιαστικού κριτηρίου ενός «λαού του Θεού» ο οποίος, εδώ και δεκαετίες , μένει αγνοημένος και περιφρονημένος στο περιθώριο.

Το ιερατείο , και ιδιαίτερα οι αρχιερείς, μετατίθενται από τη θέση των ταπεινών διακόνων στο ύψος των ¨παντεποπτών¨ και των «κατόχων της γνώσης».

Εμφανίζεται επίσης η «μοντέρνα θεολογία» η οποία, σαν ιός, εξαπλώνεται και καταργεί την αυθεντία των Οικουμενικών Συνόδων και την ισχύ των Ιερών Κανόνων. Μ’ ένα συνεχή βόμβο θεολογουμένων προσπαθεί να καλύψει την αιώνια φωνή της Εκκλησίας.


Έτσι φτάνουμε σε μία εκκοσμίκευση του Εκκλησιαστικού χώρου, οι πνευματικοί ταγοί σύρονται από την Πολιτεία, οι τύποι χάνονται στο πνευματικό τους περιεχόμενο, καταντούν στείρα τυπολατρεία και ο εκκλησιασμός απομένει κοινωνική υποχρέωση.


Οι περισσότεροι μοιάζουμε ναρκωμένοι. Ιεροποίηση των ρασοφόρων, αγιοποιήσεις αυθαίρετες, «λειτουργικές ανανεώσεις», όλα με τη φοβέρα επιτιμίων και την λειτουργία ενός βυζαντινού παρασκηνίου, συντηρούν αυτήν την κατάσταση.


Ευτυχώς, ανάμεσά μας υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που αγωνίζονται εναντίον αυτού του θλιβερού κατεστημένου.


Ο π. Ευθύμιος Τρικαμηνάς είναι ένας από αυτούς. Γνήσιος αναχωρητής, ζει σε οπές της γης, όπως οι άγιοι της αρχαίας Εκκλησίας.

Διωγμένος από επισκόπους, καθαιρεμένος από Συνοδικά Δικαστήρια επειδή τόλμησε να υψώσει τη φωνή του στους επιχώριους πάπες, επειδή ήλεγξε την εκκλησιαστική εξουσία, όπως έκαναν παλαιότερα μεγάλοι ομολογητές, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Μέγας Αθανάσιος, ο Άγιος Θεόδωρος Στουδίτης, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός.


Πρέπει να σημειωθεί ότι για τις ομιλίες του π. Ευθυμίου όχι μόνο δεν παραχωρείται εκκλησιαστικός χώρος, αλλά κλείνουν και οι δημοτικοί και οι ιδιωτικοί ακόμη χώροι της Λάρισας –τη συνεργεία προφανώς του παρασκηνίου που αναφέρθηκε.

Οσοι βρίσκονται κοντά στην Λάρισα να μην ξεχάσουν να πάνε να παρακολουθήσουν την ομιλία του γέροντα ασκητού.

Η παρουσία μας αποτελεί τον ελαχιστότερο φόρο συμπαράστασης και προς το πρόσωπο του διωκομένου γιά την Ορθόδοξο Πίστι ερημίτου του Κίσσαβου.

7 σχόλια:

  1. Υπάρχουν θεολογούμενα στην Ορθοδοξία;Νομίζω, πως όχι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, υπάρχουν, όπως:
    - Η αποκατάσταση των πάντων (Ωριγένης, Γρηγόριος Νύσσης, Μάξιμος Ομολογητής)
    - Η πανταχού παρουσία του Χριστού σωματικώς, όπου η Εκκλησία μας και η Θεολογία της δεν έχουν ασχοληθεί. Ο Χριστός, είτε με το μη αναστημένο σώμα, είτε με το αναστημένο επί της γης δεν εμφανίζεται να έχει πανταχού παρουσία. Μήπως μετά την Ανάληψή Του όμως έχει; Είναι αλήθεια, ότι η θεώρηση της πανταχού παρουσίας του Χριστού, δεν βρίσκεται σε κανένα πατερικό κείμενο και υπάρχουν αντικρουόμενες θέσεις στο θέμα αυτό, οι οποίες κατατίθενται:
    α/ Ο καθηγητής του ΑΠΘ π. Ι. Ρωμανίδης καταγράφει τα εξής, στο βιβλίο του «Πατερική Θεολογία»: Ο Θεός δεν είναι περιορισμένος κατ’ ουδένα τρόπο. Γι’ αυτό τονίζουν οι Πατέρες, ότι ο Θεός Πατέρας είναι πανταχού παρών κατ’ ενέργεια. Λόγω δε της υποστατικής ένωσης με την ανθρώπινη φύση στο πρόσωπο του Χριστού είναι επίσης πανταχού παρών και ο Χριστός ως Λόγος κατ’ ενέργειαν, όχι κατ’ ουσίαν. Η ανθρώπινη φύση του Χριστού είναι όμως πανταχού παρούσα κατ’ ουσίαν. Ο Θεός, δηλ. η Αγία Τριάδα, είναι απών κατ’ ουσίαν στο κόσμο. Διότι ο Θεός δεν έχει κατ’ ουσίαν σχέσεις με τον κόσμο, επειδή οι σχέσεις του Θεού με τον κόσμο είναι μόνο κατά βούληση και κατ' ενέργεια. Κατ’ ουσία σχέσεις με τον κόσμο έχει μόνον η ανθρώπινη φύση του Χριστού, που είναι πανταχού παρούσα. Όχι η θεία φύση του Χριστού (παρ. 43, σελ. 164-165).
    β/ Ο καθηγητής του ΑΠΘ Ν. Ματσούκας στη «Δογματική και Συμβολική Θεολογία Β΄» καταγράφει τα εξής: Η Ορθόδοξη Θεολογία δεν έχει ασχοληθεί με το θέμα της πανταχού παρουσίας του Χριστού σωματικώς. Η πανταχού παρουσία είναι ιδιότητα της Θεότητας κατά τη φυσική της κατάσταση. Ο σαρκωμένος Λόγος είναι πανταχού παρών, αλλά φυσικά όχι κατά τη σάρκα. Το σωστό είναι να λέμε κατά τη θεότητα, ενώ πάσχει κατά τη σάρκα. Ο Λούθηρος, προφανώς για ν’ απορρίψει τη διδασκαλία για τη μετουσίωση του άρτου και του οίνου της Θείας Ευχαριστίας, όπως τη δέχεται η Παπική θεολογία, ασπάστηκε την πανταχού παρουσία του Χριστού σωματικώς. Προφανώς, κάνοντας καταχρηστική εφαρμογή του δόγματος της Χαλκηδόνας, υποστήριξε πως «τω Λόγω» η ανθρώπινη φύση του Χριστού είναι απανταχού παρούσα ή καλύτερα, ο Χριστός είναι απανταχού παρών σωματικώς (ubiquities). Πάντως, ο Χριστός, κατά το δόγμα της Χαλκηδόνας, δεν είναι πανταχού παρών σωματικώς, αλλά περιορίζεται σωματικώς κατά την ανθρωπότητα. Το αντίθετο, που λέει ο Λούθηρος, λυμαίνεται το δόγμα της Χαλκηδόνας, γιατί δεν ερμηνεύει σωστά την αντίδοση των ιδιωμάτων ή την αναφορά όλων των ιδιοτήτων της θεότητας και της ανθρωπότητας στο ένα πρόσωπο του Χριστού, του σαρκωμένου Λόγου (κεφ. Β7, σελ. 280-281).
    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Kανένας άλλος, ορθόδοξος όμως έχει να ειπή το σχόλιό του, γιά το τι πιστεύει η Ορθοδοξία, γιατί δεν συνηθίζω να διαβάζω απόψεις αιρετικών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ξαναγράψαμε: Αιρετικός και όχι "αιρετικός", δια τους έχοντας "νουν Χριστού".
    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ημουν στην ομιλια. ταξιδεψα 150 χλμ για να δω εναν γνησιο αγωνιστη.και πιστεψτε με ηταν ανθρωποι που εκανα πολυ περισσοτερα χλμ. ΑΞΙΖΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπαβο σου, φιλε μου, που πηγες τοσα χιλιομετρα για να παρακολουθησης την ομιλία.
    Ο Θεος να σε ευλογη.
    Γιατι δεν μας γραφεις και αλλα;
    Λεπτομερειες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στην ορθόδοξη Εκκλησία ελάχιστα είναι τα θεολογούμενα και αυτά αφορούν ασήμαντες λεπτομέρειες.

    Ο Αιρετικός στο μηνυμά του 8 Μάρτιος 2009 12:22 μμ , γράφει αιρετικά πράγματα όταν θεωρεί ως θεολογούμενο την αποκατάσταση των πάντων, για την οποία έχει αποφανθεί η Εκκλησία απορρίπτοντάς την.
    βνβ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου