Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν (Β)

 


 


Ο αυτοκράτορας Ιωάννης Η' Παλαιολόγος εισέρχεται έφιππος στη Φλωρεντία για τη σύνοδο του 1439, όπου υπογράφηκε η Ενωση των Εκκλησιών. 

------------------------------

ΜΕΡΟΣ Β

Τ Προκαταρκτικ γι τν Συνάντηση τς Φερράρα-Φλωρεντίας

Ο λόγοι γι τος ποίους δηγήθηκαν ο Ρωμαοι- Βυζαντινο στν Φερράρα-Φλωρεντία

π ατ λοιπν τ βασικ ατία, ο δύο κκλησίες ποσχίστηκαν μεταξύ τους κι τρεφαν μίσος κα κρα ντιπάθεια μία γι τν λλη, ς τς μέρες το ατοκρατορα ωάννη το Παλαιολόγου (1425-1448). Ατς θέλησε ν πετύχει τάχα τν νωσή τους, μ Οκουμενικ Σύνοδο. λίμονο μως ! Πς ν θρηνήσω τν τόση φροσύνη κα μωρία σ’ να τέτοιο γχειρημα; πειτα π τόσες κα τόσες νώφελες δοκιμασίες κα τόσο ξεκάθαρες κι λιου φαεινότερες ποδείξεις τς ωσφορικς πιμονς κα γνώμης τν Λατίνων, πώς δν εχαν πληροφορηθε ο νατολικοί, τι ατό το γχειρημα, δηλαδ διόρθωση τν Λατίνων, εναι κατόρθωτο; Τάχα δν τ ξεραν; Δν ταν βέβαιοι γι’ ατο, περισσότερο π καθετ λλο; Ναί, βέβαια κα τ ξεραν κα τ λεγαν λοι, πως διηγονται ο στορικοί.
λλ συνέβαινε σ’ ατούς, κενο πού διαβάζουμε στ θεία Γραφ γι τ γένος τν βραίων. Γι κείνους Θες ποφάσισε, ν δν μετανοήσουν, πως κήρυτταν ο θεοι Προφτες, ν στείλει τ στρατεύματα τν σσυριν κα τν Βαβυλωνίων κι λλους ν κατασφάξουν κι λλους ν τος πάρουν αχμάλωτους στ Βαβυλώνα, σν γυναιξ κα τέκνοις. Ατ ποφάσισε Θεός, δι στόματος τν γίων Προφητν. κενοι μως τί καναν; ’
ντ ν φοβηθον κα ν πιστέψουν στ λόγια τν Προφητν κα ν μετανοήσουν, φο μάθαιναν κα βεβαιώνονταν π τος Προφτες πώς ν φτασαν δη κι κούγονται τ χλιμιντρίσματα τν λόγων τος (τόσο καθαρά τους τ λεγαν ο Προφτες), ντ λοιπν ν τρομάζουν π’ ατς τς φοβερς πειλς κα ν προσπέσουν στ Θε το λέους κα τν οκτιρμων μ τν πρέπουσα μετάνοια κα συντριβή, ατο ο πειθες κι σύνετοι, πρατταν λο το ντίθετο. Σ ν νεργοσαν πεισματικ ντίθετά του Θεο, παίρνοντας τν πόφαση ν ξεφύγουν, χωρς μετάνοια, τς θείας ργς, στειλαν πρέσβεις στν Αγυπτο κα ζητοσαν βοήθεια π κεΐ, νάντια δηλαδ στ θεία πόφαση. Τ διο συνέβη κα στος δικούς μας κι ατ μελετοσαν κι ατο ν πράξουν, πραγματικ φρονες κι σύνετοι, λλ παρακαλ φιλαναγνστες, ν μ πομεινετε ν τ διηγηθ π τν ρχή, μ’ σο τ δυνατν περισσότερη συντομία.

Ατ τ θνος τν γαρηνν πού μς καταδυναστεύει σήμερα [15]. ταν μικρ στν ρχή, σν κενο τ μικρ σύννεφο βροχς το προφήτη λια. Κα κινήθηκε, πως εναι γνωστό, π τ βάθη τς ραβίας καί. δυστυχς, μόνο Κύριος ξέρει, μ πι τρόπο, ξαπλωθηκε σ’ λάχιστα χρόνια στν οκουμένη, φο κατακυρίευσε σχεδν λη τν σία, σπέρνοντας παντο λεθρο κι ἀφανισμος κα πέρασε μ’ νεση κα κατακτητικ διάθεση στ δική μας Ερώπη. Κι ποτάσσοντας τος τόπους κα τ κάστρα τν Ρωμαίων, στησε τ θρόνο του στν δριανουπολη (1366). π κε ποφθαλμιουσε κα τν δια τν καθέδρα τς Κωνσταντινούπολης. Γι’ ατ κα δν παυε ν τν νοχλε κατάπαυστα κα ν τν πολιορκε. λλ γιατί ν μακρηγορ; Πλησίασαν τ ρια τς ξουσίας του, ς τ προάστια τς πόλης το Βυζαντίου. Κι εναι φανερό, τι δν ργοσε vα στρέψει μία μέρα τ νικητήρια ρματά του κα σ’ ατ τν ξιοθρήνητη Βασιλίδα τν πόλεων κα ν τν περισφύξει μ τ καταφρόνητο δυνατ ξίφος του.

Σαστισμένος λοιπν π’ ατ τν νάγκη βασιλιάς, περικυκλωμένος στεν π παντο π’ σεβεΐς, μν λπίζοντας σ καμι βοήθεια, παντελς ρημος π στρατεύματα, κόμα πι ρημος π χρήματα, μ τ ποια συγκεντρώνονται τ στρατεύματα, ποφάσισε χωρς φρόνηση, ν μιμηθε τν προπάππο το τν Μιχαλ Παλαιολόγο (1259-1282). προπάππος του γι ν φυλαχτε π δύο μεγάλους χθρούς του, χρησιμοποίησε βία κατ τς κκλησίας κι χυσε πολ χριστιανικ αμα. Προσπάθησε ν διαφυλξει τν κακ νωση [16] πού κανε μ τος Λατίνους, μ τν λπίδα ν κρατήσει μακρι Πάπας κείνους πού ποφθαλμιουσαν τ βασιλεία του. μν νας π τ Γαλλία κι λλος π τ Σικελία. κενον λοιπν τν πονομαζόμενο λατινόφρονα Μιχαήλ, θέλησε ν μιμηθε κι ατς σύνετος κι γκαταλειποντάς το Θε πως παλαι ο βραοι, πρόστρεξε γι βοήθεια στν Πάπα γκαταλειποντας τν κκλησία.

Ο λόγοι γι τος ποίους Πάπας συγκάλεσε Σύνοδο στ Φερράρα-Φλωρεντία

ταν τότε Εγένιος Πάπας Θ΄(1431-1447) τελευταος μετ π τος τρες πάπες πού συγχρόνως, γι πολλ χρόνια κα σ διάφορα μέρη, παρουσιάζονταν κι ο τρες ς νόμιμοι κι ν νεργεια πάπες, χωρς ν παραχωρε νας στν λλο τ παπικ ξίωμα κα τν δθεν θρόνο το Πέτρου. Ν λοιπν σαφς κι ναμφισβήτητη ατία πού σπρωξε κενο τν συνετο βασιλι σ κενο τ βάραθρο. στειλε λοιπν μ δικούς του πρέσβεις σ κενον τν Πάπα, τι ν θελήσει ν συγκροτήσει στν ταλία Δυτικ σύνοδο, πόσχεται ν πάει κι ατς κε προσωπικά, μ τν νατολικ σύνοδο, γι ν λοκληρώσουν τν νωση τν κκλησιν. Πάπας, χι μόνο δωσε προσοχή, λλ μάλιστα νόμισε πώς ορανς το στειλε κείνη τν εκαιρία, γι ν δυναμώσει π τν δυναμία πού βρισκόταν κι κενος, χι λιγότερο π τν διο το βασιλι ωάννη. Ποι ταν δυναμία το Πάπα; Εχε συσταθε μεγάλη σύνοδος π πτακοσιους Λατίνους πισκόπους, μ τ συνδρομ λων των βασιλιάδων τς Ερώπης, σ μία πόλη τς Γερμανίας, τ Βασιλεία (1431-1449), γι ν περιορίσουν κα ν διορθώσουν τ παράλογά της ταλίας κα κυρίως τ σκάνδαλα πού τάραξαν τν κκλησία τς Δύσης π τος προαναφερόμενους τρες Πάπες. Ατ σύνοδος, εχε εδοποιήσει τν πάπα Εγένιο ν μν κάνει τ θέλημα τού, λλ ν πάει κι αὖτος κε προσωπικ στ Βασιλεία. ”Αν μως δν πάει διος το ζήτησαν ν σχείλει γγραφως τ γνώμη τού, δηλαδ ν μολογε πώς σύνοδος εναι νόμιμη κα κανονικ κα πώς εναι ἔτοιμος ν δεχτε τι ποφάσιζε, ποσχόμενος σ’ ατην σν ν ταν οκουμενικ (πως νόμιζαν κενοι στν πόλη τς Βασιλείας). Αὔτα γραφαν ο συνοδικοί, φοβερίζοντας τν πιπλέον, χι ν δν κάνει να π τ δύο, θ δοκιμάσει τ δίκαιη ργ τς συνόδου, μ τν ριστική του καθαίρεση
.
Εγένιος, μ θέλοντας ν ποταχθε στ σύνοδο τς Βασιλείας, ποία διατύπωνε κι ποφάσιζε τ ντίθετα μ τ μεγαλεα πού φανταζόταν διος γι τν αυτόν του, κι π τν λλη πλευρά, πειδ φοβόταν τν ργ μίας τόσο μεγάλης κα φοβερς συνόδου μ τν ποία συμπαρατάσσονταν λοι ο βασιλες τς Ερώπης κι ο περισσότεροι κα πι κλεκτοι π τος καρδινάλιους, βρέθηκε κι ατος, πως κι δικός μας βασιλιάς, στριμωγμένος. Γι’ ατο, πειδη σ’ ατ τ δύσκολη καταστάση ταν, ταν ρθε σ’ ατον πρεσβεία π τν Κωνσταντινούπολη, γέμισε λπίδες. ΄στειλε λοιπόν, πως φαίνεται, στν σύνοδο τς Βασιλείας τ γράμμα πού το ζητοσε, ποσχόμενος ν δεχχε θ ποφάσιζε κείνη. Κα στ δικό μας Βασιλι κα στν Πατριάρχη, στειλε παντητικς πιστολς κα πρέσβεις, παντώντας, τι ποδέχεται μετ χαρς ν κάνει μ’ ατος σύνοδο, στν ποία προκειτο ν ξεταστε διαφορ περ πίστης κα ν γίνει σ κείνη τ σύνοδο, ,τι θελε ν δώσει θεός. τσι, φαινόταν τι μιλοσαν θεάρεστα, αὖτος πού μ πονηρ διπλωματία κινονταν κα χωρς τ Θεό. Ζήτησε κόμα σύνοδος ν γίνει στν ταλία κε κοντά του, ποσχόμενος ν στείλει πολλ πλοα γι τ φύλαξη τς Πόλης σπου ν πιστρέφουν πίσω ο συνοδικοί. Υποσχέθηκε λλα πλοα γι ν φέρουν στν καθορισμένο τόπο, ατος πού προκειτο ν τοιμαστον κα ν ρθουν στν μέλλουσα ν γίνει σύνοδο.

διπλωματικ δολιότητα το Πάπα κα Φραγκικ Σύνοδος τς Βασιλείας

Κι΄πειδ ταν γνωστ πς εναι πάμφτωχοι ο Ρωμαοι (Βυζαντινο) ποσχόταν κόμα ν’ ναλάβει διος (πόση λήθεια πλουσιοπάροχη ποκριτικ γενναιότητα!) κι λα τους τ ξοδα, σπου ν πιστρέφουν στν Κωνσταντινούπολη, ετε πραγματοποιηθε νωση, ετε χι. Κι λο ατ φρόντισε ν τ κάνει πονηρότατος Εγένιος, γι ν συγκροτήσει, ατς πλήρη σύνοδο κα στ’ λήθεια ν ’χει κα τν σύνθεση οκουμενικς, χοντας τσι μ τ μέρος του κα τος νατολικος καί. μάλιστα τν Ατοκρατορα κα τν Πατριάρχη τς Κωνσταντινούπολης. Ατ πράγματι, σ μία ποχή, πού εν μποροσαν ν καυχηθον ο προηγούμενοι αἰῶνες, τι γινε, οτε τοπικ οτε Οκουμενικ Σύνοδο. Κι λο ατ τ σχέδιασε λέω, γι ν μπορέσει ν περσκελίσει τν προαναφερόμενη σύνοδο τς Βασιλείας, πράγμα πού τ κατάφερε. Βλέποντας δηλαδ τν αυτ του προστατευόμενο πως πιθυμοσε, μ τ δική του σύνοδο, ποκήρυξε ργότερα κείνη τς Βασιλείας ς ποστατικ κα παράνομη. λλ κι ταν ρθε χρόνος κενοι στν Βασιλεία ργισμένοι π τν πείθειά του, τν καθαίρεσε κα προβίβασε λλον ντ γι’ ατν στ παπικ ξίωμα, τν νομαζόμενο Φίληκα ’(1439-1451). ΄λα ατά, ς πομε μ τν εκαιρία ατή, χρησιμεύουν στν φιλαναγνώστη, γιατί κείνη ψευτοσύνοδος τς Φλωρεντίας, κτς π τ τι πρξε παράνομη γι τ’ σεβή της δόγματα, εχε πιπλέον κι ατ τ μειονέκτημα, τι Πάπας τς εχε καθαιρεθε π μία τόσο μεγάλη δική του σύνοδο. Ατ εναι λοιπν τόσο διαβόητη κα πολυθρύλητη σύνοδος, κακς κα παράλογα νομαζόμενη π τος Λατίνους ΄γδοη οκουμενικ΄[17], γι τν ποία διηγηθήκαμε λα τα παραπάνω, ξηγιοντας κα περιγράφοντας π τν ρχη λα τα ατια κα τ μέσα γι ν γίνει, ν δν πρεπε ν γίνει.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου