Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν(Γ)









 ΜΕΡΟΣ -Γ

στορικς προυποθέσεις Συνόδου-Φερράρας

ς στοχαστομε τώρα κα τ σχετικ μ τν παροσα σύνοδο. Σ’ ατ τ Σύνοδο συνέβαιναν λα τ’ ντίθετα:
Ά) Θ
ξεκινήσω π τ χρόνο. Τ σχίσμα τν κκλησιν ταν τόσο πολύχρονο, στε εχαν περάσει σχεδν 500 χρόνια, σως κα περισσότερο, π τότε πού ποσχίστηκαν ο δύο κκλησίες.
Β) Ο
Λατίνοι, πού ταν ο κρινόμενοι, φο μ τν καινοτομία τος καναν τ τόσο φοβερ σχίσμα, ποτελονταν π τόσα ναρίθμητα θνη, στε ν θελαν, μποροσαν ν συγκεντρωθον κα χίλιοι πίσκοποι. νω ο δικοί μας ρχιερες, μόλις φταναν τος εκοσι κα μαζ μ τος κληρικούς, τος ερομόναχους κα τος γούμενους, σως φταναν κα τος πενήντα.
Γ)
Σύνοδος γινε στ δικό τους χρο, στν καρδι τς ταλίας, δηλαδ στν δρα το παπισμο, που κι ο πέτρες κόμα ταν χθροί.
Δ)
δικός μας Βασιλις δν εχε τν παραμικρ ξουσία, παρ μόνο πάνω στος δικούς του.
Ε)
ζω χι μόνο των λλων, λλ κα το Πατριάρχη κα το διου του Βασιλιά, κρεμόταν π τ χέρι το Πάπα, τν ποιον πγαι νν (πως νόμιζαν) ν διορθώσουν.

ρχικ τοποθέτηση το Πατριάρχη ωσφ

κοστε τώρα τί λεγε Πατριάρχης ωσφ στ ρχ πο σχεδιαζόταν ατ σύνοδος
Λένε
τι θ γίνει σύνοδος στν ταλία κι ταν πνε κε ο δικοί μας κι σο παραμένουν στ σύνοδο κε, θ χουν καλυμμένα τ ξοδα το ταξιδιο κα τς τροφς τους π κείνους. ”Αν λοιπν πνε κε τσι κι ποδεχτον κα τν μερήσια τροφ π κείνους, θ γίνουν δολοι κα μισθωτο ο δικοί μας κι κενοι ξουσιαστες. Κι πως κάθε δολος φείλει ν πακούει τ θέλημα το ξουσιαστή του κα κάθε μισθωτς ν κάνει τν ργασία ατου πού τν μισθώνει, τσι κι ατος πού μισθώνει κάποιον, το παρέχει τ μισθό, γι ν κάνει μισθωμένος δ,τι τν διατάξει ατος πού τν μισθώνει. Διαφορετικ δν θ το παρεχε ατν τ μισθό. ν λοιπν κενοι δν τος παρέχουν τν τροφή, τί θ κάνουν ο δικοί μας; Κι ν δν θελήσουν ν στείλουν πίσω τους δικούς μας μ τ δικά τους ξοδα κα ναλα, ραγε τί θ μπορέσουν ατοι ν κάνουν; Σ τί λοιπν συμφέρει ατος τος λίγους τους φτωχος ν ξενιτευθον ν πνε στος πολλούς, τος πλούσιους, στος περήφανους, στν τόπο τους κα κε ν ποδουλωθον σ’ ατούς; Τάχα γι ν συζητον κα ν τος διδάσκουν γι τν πίστη κα τν εσεβεια; Δν εναι καλ ατό, δν εναι καλό, πως νομίζω γω. Γιατί δν μς συμφέρει καθόλου΄.
νω λοιπν Πατριάρχης μαζ μ πολλος λλους, διατύπωνε τέτοια σοφ κι ξιοθαύμαστη ποφη γι τ γεγονότα. πειτα, παραδόξως, λλαξε γνώμη κι γινε τόσο πρόθυμος ν δεχτε τ γνώμη το βασιλι (πως θ δομε μετά), κι λοι ο πόλοιποι σιωπώντας τν κολούθησαν. Δν εναι φανερ λοιπόν, πώς Θες τος γκατελειψε κα στ’ λήθεια, κατ τ γραμμένο τ βιβλίο τν Βασιλειν, τος κυρίεψε πνεμα πλάνης, στε ν φτάσουν σ τόση μωρία, πού ξεκίνησαν λήθεια πιτηδες, ν πνε ν προδώσουν τν πίστη τους; Ναί, βέβαια, τσι εναι, κι ατ εναι κα δικός μου στοχασμός.

ποψη ερομνήμονα γι Φερράρα-Φλωρεντία

Καυτό το ξηγε κα τ βεβαιώνει κόμα περισσότερο κι προαναφερομενος δάσκαλος, ερομνήμων, στν δικό του διάλογο, λέγοντας ατολεξεί:
ρχηγός του θνους μς (δηλαδ βασιλις ωάννης), κι ο προστάτες τς καθ’ μς κκλησίας, δν εδαν τν προσωπική τους δυναμία, οτε ντιλαμβάνονταν σ πόση σχατη δυστυχία κατάντησαν, οτε τι στερονταν δλν γενικά των τόπων, τν πόλεων, τν λαν κα τν νησιν νατολς κα Δύσης. Κι κόμα τι εχαν λλειτρη π χρήματα, κτήματα, στρατεύματα σ στερι κα θάλασσα, λλειψη δύναμης, πλούτου, αγλης, γι ν μν π κα τν διων των σωμάτων τους. Κι δλ ατ λόγω σως τν μαρτιν μας, π τς ποιες ταν δυνατν σ μς, ν’ ντιλη-φθομε τν πομάκρυνση το Θεο. τσι γι λα ατ ν’ φεθουμε στ Θεό, ν ζητμε πρτα τν συγχώρεση τν πταισμάτων μ τος ρμοδιους τρόπους, πειτα τν διόρθωση τν οκείων πολιτικν πραγμάτων κι στερα τν λύση τν ξένων. Ατο μως, φουσκωμένοι π’ λαζονεια κα συλλογιζόμενοι τι μποροσαν ν κάνουν πράγματα πού περεβαιναν τς δυνάμεις τους κα κομπάζοντας γι τ τι μποροσαν ν πιτύχουν περισσότερα π’ ατος τος διους τους γίους τους γγέλους τν δια τν θεία δύναμη, σκέφτηκαν ν’ ποπλεύσουν γι τν ταλία, πιστεύοντας πώς θ διορθώσουν τν πίστη κείνων, μεταφερόμενοι κε. Ποιοί; Ατο πού δν εχαν τ δύναμη ν κατασκευάσουν οτε δίσελμο πλοο. Φέρνοντας ποιος θεολόγους; λλ σπλαχνίσου μ Κύριε κα μ μ’ δηγήσεις ν διηγηθ μ λ-πτομέρια. Ποις ρετές τους; κτς π τν γιο φέσου, πού ταν στολισμένος κα μ’ γιο βίο κα μ σοφία λόγου κα μερικν λλων πολ λιγάριθμων, λοι ο λλοι πού σκουσαν δθεν σεμν βίο, μως φρονες, ταν καταλληλοι γι’ ατ κα δν εχαν καμι πείρα.

λλαγ γνώμης το Πατριάρχη

Μς περιέγραφε κανοποητικα μ ατ συνετς δάσκαλος, τν σχατη φροσύνη κείνου το γχειρήματος. Γιατί ν λεγε πρν κενα τ καλ λόγια Πατριάρχης ωσήφ, μόλις βασιλις κι ο πεσταλμένοι το Πάπα συνομίλησαν μ’ ατόν, κατ’ δίαν κα μυστικ κα σχυρίστηκαν τι θ λάβει λα κενα πού μπορον ν εχαριστήσουν μία φιλόδοξη ψυχή, ξαφνικ μεταβαλλόμενος κι διος, ρχισε ν τοιμαξεται. Κι σους δν θελαν ν τν κολουθήσουν, τος παρακινοσε ντονα κα τος ναγκαζε μ κάθε τρόπο κι λεγε κ τν στέρων τ’ ντίθετα μ τ προηγούμενα λόγια του, σ κείνους πού σκέφτονταν σωστ κα θεωροσαν τ συνέλευση κα τ συζήτηση μ τος Λατίνους δειν κι σύμφορη.
γω, τος λεγε, χω πολ μπιστοσύνη κα πληροφόρηση κι π’ πιστολς κι π λόγια κείνων πού ρχονται π κεΐ, τι ν μες πμε κε μ τ βοήθεια το Θεο, θ μς ποδεχτον λους μ μεγάλες τιμς κι γαπη κα θ μς πηρετήσουν στ πακρο. Κα θ χουμε κάθε δεια κι λευθερι λόγου, μ τν ποια ν θέλουμε, θ ποδείξουμε τν πίστη μας μ τν καθαρότατη κα λαμπρότατη χάρη το Χρίστου. Κι σον φορ τ σχετικ μ τ διαφωνία στ δόγμα, ο δικοί μας θ γίνουν δάσκαλοι, κείνων κι ατο θ’ ποδεχτον τ δική μας γνώμη κι τσι θ νωθομε κα θ πιστρέφουμε νικητς κα τροπαιοχοι.
ς ντιπαραβαλλει τώρα καθένας ατ τ δεύτερα λόγια το Πατριάρχη, μ κενα πού λεγε πρωτύτερα, γι ν δε φανερ πως επα, τν σχατο παραλογισμ κείνων τν νθρώπων, στν ποιοτους γκρέμισαν ο νθρώπινοι σκοποί. λη ατ διήγηση κι ο συλλογισμο πού κάναμε δ θ δείξει πειτα τν περθαύμαστη ρετ το θείου Μάρκου κα τν εστάθειά του στν
λήθεια.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου