Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν (Α)

 


ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

Την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025 είναι η εορτή του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού.

Γι΄αυτό τον λόγο διακόπτουμε την σειρά των άρθρων για την ΈΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΣΜΟΥ και τα συναφή θέματα και μέχρι την Κυριακή 19/1/2025  θα δημοσιεύουμε άρθρα που θα αναφέρονται στον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό. (Η συνέχεια των δημοσιεύσεων για τον μολυσμό θα συνεχιστεί την επόμενη εβδομάδα).

Αρχίζουμε την δημοσίευση αποσπασμάτων από το έργο του Αγίου Αθανασίου του Παρίου. Ο Αντίπαπας Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός.

---------------------------------------------------------------------------------------

Λόγος γίου θανασίου το Πάριου ες τν γιον Μάρκον τν Εγενικν

ΜΕΡΟΣ Α-

Τ περφυσικ κα παράδοξα ποτελέσματα τς θείας πίστης εναι βέβαια π μόνα τους νώτερα π κάθε νο κα διάνοια. Γι’ ατ κα μπορον ναντίρρητα ν δείχνουν κα στος σεβες τν ληθιν Θε κα μόνο δημιουργό τς πλάσης, πως στς μέρες τν θείων ποστόλων κα τν γίων Μαρτύρων. Τότε πέστρεφαν σ ποτάμι τ θνη, λκυόμενα π τ παράδοξα ργα τς πίστης μ τ βοήθεια το Κυρίου κα τν πιβεβαίωση το λόγου Του π τ πακόλουθα θαυματουργικ σημάδια. Κι ατ τ δια μπορον ν δηγήσουν στν ρθόδοξη πίστη κι κείνους τος χριστιανούς, πού κακς κα χωρς φρόνηση, μ τς αρετικές τους πλάνες, ξεμακραίνουν π τ μία κι ληθιν πίστη, τν ποία κοινς νομάζουμε ρθοδοξία κα εσέβεια.
να π τ περφυσικ ργα τς θείας πίστης, γι ν’ φησω πρς τ παρν τ’ λλα, δελφοί μου ρθόδοξοι χριστιανοί, εναι γιότητα τν νθρώπινων λειψάνων γι ν τ π πλά, γιότητα τν νθρώπων. Ατό, ταν δοθε κι μολογηθε φανερά, πώς τάδε νθρωπος γίασε, πώς τ λείψανά του κπέμπουν νείπωτη κι συγκριτη εωδιά, πώς κάνει παράδοξα κι ξαίσια θαύματα, ατ λέω, εναι να θαμα κα πηγ μύριων λλων θαυμάτων. Ατ δν μπορε ν τ καυχηθε καμι λλη π κενες τς ψεύτικες θρησκεΐες, ατ πού πωσδήποτε δν εναι τίποτα λλο, παρ μία κρίση το δέκαστου ορανο. Ατ λέω, δν εναι τίποτα λλο, παρ μία λαμπρ κι ναντίρρητη πόδειξη, ποία ψηλότερα κα πι μεγαλόφωνα π κάθε σάλπιγγα, φωνάζει κα κηρύττει σ’ λα τα πλανεμένα γένη κα τ συστήματα τν αρετικν, πώς μία εναι καθαρ κι για πίστη, θεία κι εάρεστη στ Θεό, δηλαδ ατ τς νατολικης ρθοδόξου κκλησίας. πειδ γνωρίζουμε τι κατ τν για Γραφή, ΄ Θες πέχει π τος μαρτοολους, ρα πώς εναι δυνατν ν κάνει ντίθετα, δηλαδ ν ποδείξει γι γιους νθρώπους αρετικος βλάσφημους κι σεβες; Ποις δν τ ξέρει πώς γι ν ποδείξει τ ΄γιο Πνεμα ναν νθρωπο γιο, ναγκαστικα πρέπει ν’ ναπαύεται σ’ ατν τν κκλησία πού λ’κει κα σ’ ατν τν νθρωπο τ ΄γιο Πνεμα, ποις λήθεια δν τ ξέρει; Γιατί ατ πρέπει ν εναι μία κα μόνη κκλησία, κείνη στν ποία Θεάνθρωπος ησος ποσχέθηκε ν στείλει τ Πνεμα του κα ν μένει μ’ ατν αώνια.
σες λοιπν αρετικο κα κακοφρονες νθρωποι, σοι χωρς φρόνηση, ετε μιλτε δικα γι τ ψος τς περούσιας κι κατάληπτης Θεότητας, ετε γι τν ρρητη οκονομία το Μονογενος κα χρησιμοποιετε βέβηλη κα μιαρ γλώσσα, σες ο πύλες κα τ στόματα το ΄δη, πως σς νόμασε βλασφημούμενος π σς Δεσπότης κα Κύριος, κοστε λοι κα μάθετε: Μία εναι, μία κα μόνη κκλησία. ληθιν κκλησία, νύμφη καλ κι κλεκτή, πως τν νομάζει Νυμφίος της. Μία εναι λέω, κείνη στν ποία ναπαυεταί το ΄γιο Πνεμα Του κα στν ποία χει ποταμιεύσει τος θησαυρος τν θείων Το χαρισμάτων. Ποι εναι ατή; Ατη δική μας γία μητέρα, ατ εναι νατολικ ρθόδοξη κκλησία. π πού εναι ατ φανερό; π τν γιότητα τν τέκνων της, γία ρίζα, γιοι κι ο καρποί. πειδ σάπιο δέντρο δν μπορε ν κάνει καλος καρπούς. Δν τ πιστεύετε; Θ τος πα-ριθμήσω κα εναι πλθος περισσότερο κι π τν μμο.

λλ γ χριστιανο ρθόδοξοι, φήνοντας κείνους ν πλανιόνται θλια μέσα στ σκοτάδια τν αρεσεών τους, σοι μ κακ θέληση κλείνουν τ μάτια τς ψυχς τους κα ΄βλέποντας δν βλέπουν τ φς τς λήθειας΄ κατ τ γραμμένο, σ σς δη πευθύνω τ λόγο κα σς ρωτ: Δν κηρύττουμε κάθε γιό της κκλησίας μς φέροντας τν ς πόδειξη τς γιάς μας πίστης νάντια των πολλν κα διαφόρων αρέσεων πού κατ καιρος μφανίζονται;  Τότε δν πρέπει περισσότερο ν’ νακηρυττουμέ τους νέους γιούς μας, ναντίον ατν τν αρέσεων πού εναι κοντά μας κα μς πολεμον καταπαυστα σήμερα; Τέτοιου εδους εναι μάλιστα ο σεβέστατοι ατίνοι, ο ποιοι τόσο μαίνονται κα λυσσον ναντίον μας, στε γι ν μς παρουσιάσουν σν ντελς χαμένους, αθαδιαζουν ο ναίσχυντοι κα κηρύττουν, πώς π τν καιρ πού χωρίστηκαν ο νατολικο π μς κκλησία τους δν βγαλε πλέον κανένα γιο. Ατ εναι τόσο φανερ συκοφαντία κι να τόσο μεγάλο ψέμα, φο κανες δν μπορε στ’ λήθεια ν’ παριθμήσει τος γιους, τους σιους τους εράρχες λλ κα τος μάρτυρες, ο ποιοι μετ τ παπικ σχίσμα, λλ κα τν καιρ το σχίσματος, λαμψαν στν κκλησία μας. Γι ν φράξουν λοιπν τ’ πύλωτα στόματά τους κα ν μν ξαπατον τος πλος νθρώπους μ τέτοιες συκοφαντίες, πρέπει σο εναι δυνατν ατος τος γιούς μας, τος μετ τ σχίσμα, ν τος προβάλλουμε κα ν τος πικροτομε περισσότερο, γι δόξα κα τιμ τς γιάς μας κκλησίας.
λλ κα πόσο περισσότερο πρόκειται ν κλείσουν κενα τ βλάσφημα στόματα κα πόσο περισσότερο πρόκειται ν ντροπιαστον ο περβολικ τολμηρο κα δικοι παπικοί, βλέποντας τι ατο ο δικοί μας γιοι δν εναι π κείνους πού φευγαν στν ρημο, μακρι π τς πόλεις κα τος νθρώπους, γι ν ζήσουν κε μ τν μέριμνη κα μ τν τάραχη ζω τς συχίας, μόνοι τους συνομιλώντας πρόσωπο μ πρόσωπο μ τ Θε κα μέσω τς ερς συχιας ν κυβερνον τν καρδι τος ο καλς ναβάσεις τν θείων μφανίσεων κι λλαμψεων, σοτου ν φτάσουν κα στν τελείωση τς θέωσης; ταν, λέω, ατο ο νέοι μας γιοι δν εναι θρέμματα τς ρήμου, λλ μάλιστα εναι κενοι ο διοι, πού μ λόγους, διαλέξεις κα συγγράμματα κα μ διάφορους γνες κα τρόπους ντισταθηκαν, πολέμησαν κα στηλίτευσαν παντο στν οκουμένη τς δικές τους κακοδοξίες κα τς θεοτατες αρέσεις; Πόσο λέω, περισσότερο πρόκειται ν ντροπιαστον ο παπικοί, ταν τος διους κείνους, γι ν τ π μ μία λέξη, τος δικούς τους χθρούς, Θες τος δόξασε κα τος τίμησε τόσο, οστε τος νεδειξε γιους στν κόσμο, φανερώνοντας μ’ ατό, πώς δέχτηκε σν σμ εωδίας λους κείνους τος γνες πού διεξγαν ναντίον ατν τν σεβν Λατίνων.

Παρουσίαση το γίου Μάρκου
ναν τέτοιο λοιπν παρουαιάζω γ σήμερα ρθόδοξοι χριστιανοί, νάμεσά σε πολλος λλους , γι ν τ π καλύτερα, νάμεσά σε πάμπολλους λλους τέτοιους γιους, παρουσιάζω σ’ λες τς κοινότητες τν ρθοδόξων πιστν, τν Μάρκο τς φέσου. κενον τν Μάρκο τν ποο νετειλε νατολ λλ φοβήθηκε Δύση. κενον τν Μάρκο, τ καύχημα τς σίας κα μάστιγα τς Ερώπης’. κενον τν Μάρκο, τν φωστήρα τς νατολικς κκλησίας κα κεραυν τς Δυτικς περοψίας. κενον τν Μάρκο, τ στόμα τν θεολόγων, τ δόξα τν ρθοδόξων, τν περθαύμαστο θλητη, τν μόνο ηττητο κι δαμάντινο νθρωπο. κενον τν Μάρκο, τ θαμα τν αώνων, τν ποιοπολλοι κα πάμπολλοι κηρύττουν κα ια-λαλον, μ δν τν γνωρίζουν λοι πως πρέπει. Ατν γ παρουσιάζω σήμερα, νώπιον λης της οκουμένης. λλ μλλον χι γώ, πειδ πι ξουσία χω, γ τιποτένιος, γι ν παρουσιάσω να τέτοιου εδους ργο; χι γώ, λλ κκλησία το Χριστο, δηλαδ σ ν λέμε ορανς νωθεν, το ποίου τν πόφαση κολουθώντας πάντοτε, μαθε κείνους μόνο ν κάνει γιους, σους εδε πώς δόξασε γι τ περφυσικ θαύματα φοβερ δεξι τούΥψιστου.

γιότητα το Μάρκου

Επα πώς δν τν γνωρίζουν λοι πως πρέπει. Δν μφιβάλλω πώς εναι πολλο κα πάμπολλοι, γι ν μν π σχεδν λοι, πού δν ξέρουν πώς ατς εναι βεβαιότατα νας μεγάλος γιος κα στ’ λήθεια θεοφόρος Πατέρας κι πλανς δάσκαλος τς κκλησίας μας. Κι ατία εναι, τι δν βρίσκεται ερ μνήμη τς μέρας του στ Μηνολόγια κα στ ρολόγια. Πράγμα τ ποίο εναι δύνατον, πρώτον γιατί εναι πολ πρόσφατος γιος κα δεύτερον, γιατί ατ τ βιβλία τυπώνονται στ Βενετία, κάτω δηλαδ π τ βλέμμα τν ρκισμένων χθρν ατο του γιου 
Λοιπ
ν ς ξέρει κι ς εναι βέβαιος κάθε νατολικς χριστιανός, πώς π τν ρχ γία μας κκλησία, ατν τν ερ Μάρκο, τν ναγνώριζε ς γιο κα τιμοσε τ μνήμη του στν Κωνσταντινούπολη μ’ τήσια γιορτή, πρν δηλαδ ν πέσει στ χέρια τν σεβν μ τν λωση. Κι ατ τ μαρτυρον κι λλοι πολλοί. Τ μαρτυρε μάλιστα κι ερς Νεκτάριος εροσολύμων, ποίος λέει τι τ κοσε π κάποιον νθρωπο, πού ταν ταν νέος κα εχε προφτάσει γι ν δε ατ τ λαμπρ γιορτή, πού τελονταν στν Γαλατ τς Πόλης. Κι ατς πού φτασε στ γιορτή, νομαζόταν ρσένιος Κύπριος. πειδ μως μετ συνέβη καταστροφικ λωση σ κείνη τ Βασιλεύουσα, μερικ χρόνια ργότερα, βαλε τέλος κα στ γιορτ ατ καθς κα σ πμπολλα λλα καλά, κτς π τν εσέβεια. ξαιτίας ατο το γεγονότος πού συνέβη κατάντησε ν μν εναι κα τος πάντες γνωστ γιότητά του, φο φανίστηκαν π τν πανωλεθρία τς αχμαλωσίας κα βίος κα τ γκώμια κι κολουθία τς ερς του μνήμης, προτο διαδοθον σ περιοχς ξω π τν Πόλη.

Συνοδικ πόφαση το 1734

λλ κενο πο μπορε ν ρει κάθε μφιβολία κα ν δώσει στν καθένα κα σ λους τν τελειότατη πληροφορία, εναι δίχως λλο αθεντία τς Συνοδικς πόφασης, ποία κδόθηκε το 1734 γι’ ατν τν Μάρκο, χι τάχα γι ν τν θεσπίσει τότε γι πρώτη φορ ς γιο, πειδ φαίνεται ν χει κδοθε πρν π λίγο, δηλαδ τώρα, στν δικό μας αώνα, λλ γιατί δόθηκε φορμή, τν ποία φείλουμε ν τν φανερώσουμε στος πλος νθρώπους, πως τ βρίσκουμε μέσα σ’ ατ τ συνοδικ θέσπισμα. Κι χει ς ξς:
Στ
νησ τς περιβόητης Κεφαλονις [Βενετοκρατούμενης τότε], κάποιος Συμεών, πονομαζόμενος Βυζάντιος, λόγω τς ελάβειας πού εχε πρς ατν τν γιο, θέλησε ν το κάνει γιορτ πεπεισμένος γι τν γιότητά του. Κάποιοι μως π τος κε χριστιανούς, πού δν εχαν ατ τν πληροφορία γι τν θεο Πατέρα, τόσο κληρικο σο κα λακοί, ντιστάθηκαν σχυρά, λέγοντας τι τ γχείρημά του δν ταν νόμιμο, πειδ ατς Μάρκος, λεγαν, ετε δν εναι ντελς γιος, κι ν εναι, στόσο δν εναι ναγνωρισμένος π τν κκλησία. Κι σο γι’ ατό, ατο μν ξέροντας, μιλοσαν ρθά. πειδ σωστ ο χριστιανο τς νατολικς κκλησίας, περιμένουν πάντοτε σ’ ατ τ θέματα τ θεία πόφαση τς κκλησίας τους. Γι’ ατ κι κενοι, γνωρίζοντας καλά τα θιμα τς νατολικς κκλησίας, δν παραδέχονταν κείνη τ γιορτή, ς δθεν μ ναγνωρισμένη. Κι φο λοιπν δημιουργήθηκε κε μεγάλη φιλονικία γι τν γιότητα το φέσου, ταν τ πληροφορήθηκε ατ γία κκλησία, κρινε τοπο ν μένει γνοημένος μέγας φωστήρας κα δάσκαλος τς κκλησίας. ξέδωσε λοιπν Συνοδικ γκύκλιο πού ρίζει τι κα ΄ταν κι εναι γιος δοξασμένος π τ Θεό, ερς ατς Μάρκος, ξιαγάπητος ποιμένας τς φέσου κι ποιος θέλει, ς τν γιορτάζει νεμποδιστα΄, λέγοντας πολλ κα μεγάλα γκώμια γι’ ατον κα τέλος προσθέτοντας κα φρικτότατα πιτίμια κι ναθέματα ναντίον ατν πού ντιστέκονταν κα πολεμοσαν τν φειλομενη σ’ ατον δόξα κα τιμή.
φο λοιπόν, καθένας μπορε ν βεβαιωθε γι τν γιοτητά του, μένει τώρα σ μένα ν παρουσιάσω, σο μπορ, τν ρχ καί. τ μέση κα τ τέλος τς πανόσιας ζως του. Δείχνω λοιπν σ μορφ διήγησης, ποις πρξε, τί πραξε κα ποι ταν κοίμησή του, γι ν χει καθένας τν πρέπουσα τιμ κι ελαβεια, σ’ ναν τέτοιο τρισμακάριστο κα θειότατο εράρχη, πού στάθηκε, γι ν τ π τσι, τ μόνο παραβίαστο θυσαυροφυλάκιο τς ρθόδοξης πίστης μας.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου