ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ
Την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025 είναι η εορτή του
Αγίου Μάρκου του Ευγενικού.
Γι΄αυτό τον λόγο διακόπτουμε την σειρά των άρθρων
για την ΈΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΣΜΟΥ και τα συναφή θέματα και μέχρι την Κυριακή
19/1/2025 θα δημοσιεύουμε άρθρα που θα
αναφέρονται στον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό. (Η συνέχεια των δημοσιεύσεων για τον
μολυσμό θα συνεχιστεί την επόμενη εβδομάδα).
Αρχίζουμε την δημοσίευση αποσπασμάτων από το έργο
του Αγίου Αθανασίου του Παρίου. Ο Αντίπαπας Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός.
---------------------------------------------------------------------------------------
Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν
ΜΕΡΟΣ
Α-
Τὰ
ὑπερφυσικὰ καὶ
παράδοξα ἀποτελέσματα
τῆς θείας πίστης εἶναι βέβαια ἀπὸ
μόνα τους ἀνώτερα
ἀπὸ
κάθε νοῦ καὶ
διάνοια. Γι’ αὐτὸ καὶ
μποροῦν ἀναντίρρητα
νὰ δείχνουν καὶ στοὺς
ἀσεβεῖς
τὸν ἀληθινὸ Θεὸ
καὶ μόνο δημιουργό τῆς πλάσης, ὅπως στὶς μέρες τῶν θείων Ἀποστόλων καὶ τῶν
ἁγίων Μαρτύρων. Τότε ἐπέστρεφαν σὰ ποτάμι τὰ ἔθνη,
ἑλκυόμενα ἀπὸ
τὰ παράδοξα ἔργα τῆς
πίστης μὲ τὴ
βοήθεια τοῦ
Κυρίου καὶ
τὴν ἐπιβεβαίωση
τοῦ λόγου Του ἀπὸ
τὰ ἐπακόλουθα
θαυματουργικὰ
σημάδια. Κι αὐτὰ τὰ
ἴδια μποροῦν νὰ
ὁδηγήσουν στὴν ὀρθόδοξη
πίστη κι ἐκείνους
τοὺς χριστιανούς, πού κακῶς καὶ
χωρὶς φρόνηση, μὲ τὶς
αἱρετικές τους πλάνες, ξεμακραίνουν ἀπὸ
τὴ μία κι ἀληθινὴ
πίστη, τὴν ὁποία
κοινῶς ὀνομάζουμε
Ὀρθοδοξία ἡ καὶ
εὐσέβεια.
Ἕνα ἀπὸ τὰ
ὑπερφυσικὰ ἔργα
τῆς θείας πίστης, γιὰ ν’ ἄφησω
πρὸς τὸ
παρὸν τ’ ἄλλα,
ἀδελφοί μου Ὀρθόδοξοι χριστιανοί, εἶναι ἡ
ἁγιότητα τῶν ἀνθρώπινων
λειψάνων ἡ
γιὰ νὰ
τὸ πῶ
ἁπλά, ἡ
ἁγιότητα τῶν ἀνθρώπων.
Αὐτό, ὅταν
δοθεῖ κι ὁμολογηθεῖ φανερά, πώς ὁ τάδε ἄνθρωπος ἁγίασε, πώς τὰ λείψανά του ἐκπέμπουν ἀνείπωτη κι ἄσυγκριτη εὐωδιά, πώς κάνει παράδοξα κι ἐξαίσια θαύματα, αὐτὸ
λέω, εἶναι ἕνα
θαῦμα καὶ
πηγὴ μύριων ἄλλων θαυμάτων. Αὐτὸ
δὲν μπορεῖ νὰ
τὸ καυχηθεῖ καμιὰ
ἄλλη ἀπὸ κεῖνες
τὶς ψεύτικες θρησκεΐες, αὐτὸ
πού ὁπωσδήποτε δὲν εἶναι
τίποτα ἄλλο, παρὰ μία κρίση τοῦ ἀδέκαστου
οὐρανοῦ.
Αὐτὸ
λέω, δὲν εἶναι
τίποτα ἄλλο, παρὰ μία λαμπρὴ κι ἀναντίρρητη
ἀπόδειξη, ἡ ὁποία
ψηλότερα καὶ
πιὸ μεγαλόφωνα ἀπὸ
κάθε σάλπιγγα, φωνάζει καὶ
κηρύττει σ’ ὅλα
τα πλανεμένα γένη καὶ
τὰ συστήματα τῶν αἱρετικῶν, πώς μία εἶναι ἡ
καθαρὴ κι ἅγια
πίστη, ἡ θεία κι εὐάρεστη στὸ Θεό, δηλαδὴ αὐτὴ τῆς
ἄνατολικης Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἐπειδὴ
γνωρίζουμε ὅτι
κατὰ τὴν
ἅγια Γραφή, ΄ὃ Θεὸς
ἀπέχει ἀπὸ
τοὺς ἅμαρτοολους,
ἄρα πώς εἶναι δυνατὸν νὰ
κάνει ἀντίθετα, δηλαδὴ νὰ
ὑποδείξει γιὰ ἅγιους
ἀνθρώπους αἱρετικοὺς βλάσφημους κι ἀσεβεῖς;
Ποιὸς δὲν
τὸ ξέρει πώς γιὰ νὰ
ὑποδείξει τὸ ΄Ἅγιο
Πνεῦμα ἕναν
ἄνθρωπο ἅγιο, ἄναγκαστικα
πρέπει ν’ ἀναπαύεται
σ’ αὐτὴν
τὴν Ἐκκλησία
πού ἂλ’ἤκει
καὶ σ’ αὐτὸν τὸν
ἄνθρωπο τὸ ΄Ἅγιο
Πνεῦμα, ποιὸς ἀλήθεια
δὲν τὸ
ξέρει; Γιατί αὐτὴ πρέπει νὰ εἶναι
ἡ μία καὶ μόνη Ἐκκλησία, ἐκείνη στὴν ὁποία
ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς
ὑποσχέθηκε νὰ στείλει τὸ Πνεῦμα
του καὶ νὰ
μένει μ’ αὐτὴν αἰώνια.
Ἐσεῖς
λοιπὸν αἱρετικοὶ καὶ
κακοφρονες ἄνθρωποι,
ὅσοι χωρὶς φρόνηση, εἴτε μιλᾶτε ἄδικα
γιὰ τὸ
ὕψος τῆς
ὑπερούσιας κι ἀκατάληπτης Θεότητας, εἴτε γιὰ
τὴν ἄρρητη
οἰκονομία τοῦ Μονογενοῦς καὶ
χρησιμοποιεῖτε
βέβηλη καὶ
μιαρὴ γλώσσα, ἐσεῖς
οἱ πύλες καὶ τὰ
στόματα τοῦ
΄Ἅδη, ὅπως
σᾶς ὀνόμασε
ὁ βλασφημούμενος ἀπὸ
σᾶς Δεσπότης καὶ Κύριος, ἀκοῦστε
ὅλοι καὶ μάθετε: Μία εἶναι, μία καὶ μόνη ἡ Ἐκκλησία.
Ἡ ἀληθινὴ Ἐκκλησία,
ἡ νύμφη ἡ καλὴ
κι ἐκλεκτή, ὅπως τὴν
ὀνομάζει ὁ Νυμφίος της. Μία εἶναι λέω, ἐκείνη στὴν ὁποία
ἄναπαυεταί το ΄Ἅγιο Πνεῦμα Του καὶ στὴν
ὁποία ἔχει
ἀποταμιεύσει τοὺς θησαυροὺς τῶν
θείων Τοῦ χαρισμάτων. Ποιὰ εἶναι
αὐτή; Αὕτη
ἡ δική μας ἁγία μητέρα, αὐτὴ
εἶναι ἡ
Ἀνατολικὴ Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία. Ἀπὸ
πού εἶναι αὐτὸ φανερό; Ἀπὸ
τὴν ἁγιότητα
τῶν τέκνων της, ἁγία ἡ
ρίζα, ἅγιοι κι οἱ καρποί. Ἐπειδὴ
σάπιο δέντρο δὲν
μπορεῖ νὰ
κάνει καλοὺς
καρπούς. Δὲν
τὸ πιστεύετε; Θὰ τοὺς
ἀπα-ριθμήσω καὶ εἶναι
πλῆθος περισσότερο κι ἀπὸ
τὴν ἄμμο.
Ἀλλὰ ἐγὼ χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι,
ἀφήνοντας ἐκείνους νὰ πλανιόνται ἄθλια μέσα στὰ σκοτάδια τῶν αἵρεσεών
τους, ὅσοι μὲ
κακὴ θέληση κλείνουν τὰ μάτια τῆς ψυχῆς
τους καὶ ΄βλέποντας δὲν βλέπουν τὸ φῶς
τῆς ἀλήθειας΄
κατὰ τὸ
γραμμένο, σὲ
σᾶς ἤδη
ἀπευθύνω τὸ λόγο καὶ σᾶς
ρωτῶ: Δὲν
κηρύττουμε κάθε ἅγιό
της Ἐκκλησίας μᾶς φέροντας τὸν ὡς
ἀπόδειξη τῆς ἅγιάς
μας πίστης ἐνάντια
των πολλῶν καὶ
διαφόρων αἱρέσεων
πού κατὰ καιροὺς ἐμφανίζονται; Τότε δὲν
πρέπει περισσότερο ν’ ἄνακηρυττουμέ
τους νέους ἅγιούς
μας, ἐναντίον αὐτῶν
τῶν αἱρέσεων
πού εἶναι κοντά μας καὶ μᾶς
πολεμοῦν ἄκαταπαυστα
σήμερα; Τέτοιου εἴδους
εἶναι μάλιστα οἱ ἀσεβέστατοι
Ἀατίνοι, οἱ ὅποιοι
τόσο μαίνονται καὶ
λυσσοῦν ἐναντίον
μας, ὥστε γιὰ νὰ
μᾶς παρουσιάσουν σὰν ἐντελῶς χαμένους, αὔθαδιαζουν οἱ ἀναίσχυντοι
καὶ κηρύττουν, πώς ἀπὸ
τὸν καιρὸ πού χωρίστηκαν οἱ Ἀνατολικοὶ ἀπὸ μᾶς
ἡ Ἐκκλησία
τους δὲν ἔβγαλε
πλέον κανένα ἅγιο.
Αὐτὴ
εἶναι τόσο φανερὴ συκοφαντία κι ἕνα τόσο μεγάλο ψέμα, ἀφοῦ
κανεὶς δὲν
μπορεῖ στ’ ἀλήθεια
ν’ ἀπαριθμήσει τοὺς ἅγιους,
ἥ τους ὅσιους ἥ τους ἱεράρχες ἀλλὰ
καὶ τοὺς
μάρτυρες, οἱ
ὅποιοι μετὰ τὸ
παπικὸ σχίσμα, ἀλλὰ
καὶ τὸν
καιρὸ τοῦ
σχίσματος, ἔλαμψαν
στὴν Ἐκκλησία
μας. Γιὰ νὰ
φράξουν λοιπὸν
τ’ ἀπύλωτα στόματά τους καὶ νὰ
μὴν ἐξαπατοῦν τοὺς
ἁπλοὺς
ἀνθρώπους μὲ τέτοιες συκοφαντίες, πρέπει ὅσο εἶναι
δυνατὸν αὐτοὺς τοὺς
ἅγιούς μας, τοὺς μετὰ
τὸ σχίσμα, νὰ τοὺς
προβάλλουμε καὶ
νὰ τοὺς
ἐπικροτοῦμε περισσότερο, γιὰ δόξα καὶ τιμὴ
τῆς ἅγιάς
μας Ἐκκλησίας.
Ἀλλὰ
καὶ πόσο περισσότερο πρόκειται νὰ κλείσουν ἐκεῖνα
τὰ βλάσφημα στόματα καὶ πόσο περισσότερο πρόκειται νὰ ντροπιαστοὺν οἱ
ὑπερβολικὰ τολμηροὶ καὶ
ἄδικοι παπικοί, βλέποντας ὅτι αὐτοὶ οἱ
δικοί μας ἅγιοι
δὲν εἶναι
ἀπὸ
κείνους πού ἔφευγαν
στὴν ἔρημο,
μακριὰ ἀπὸ τὶς
πόλεις καὶ
τοὺς ἀνθρώπους,
γιὰ νὰ
ζήσουν ἔκεῖ
μὲ τὴν
ἀμέριμνη καὶ μὲ
τὴν ἀτάραχη
ζωὴ τῆς
ἡσυχίας, μόνοι τους συνομιλώντας
πρόσωπο μὲ
πρόσωπο μὲ
τὸ Θεὸ
καὶ μέσω τῆς ἱερῆς ἥσυχιας
νὰ κυβερνοῦν τὴν
καρδιὰ τοὺς
οἱ καλὲς
ἀναβάσεις τῶν θείων ἐμφανίσεων κι ἔλλαμψεων, ὥσοτου νὰ φτάσουν καὶ στὴν
τελείωση τῆς
θέωσης; Ὅταν, λέω, αὐτοὶ
οἱ νέοι μας ἅγιοι δὲν εἶναι
θρέμματα τῆς
ἐρήμου, ἀλλὰ
μάλιστα εἶναι
ἐκεῖνοι
οἱ ἴδιοι,
πού μὲ λόγους, διαλέξεις καὶ συγγράμματα καὶ μὲ
διάφορους ἀγῶνες καὶ τρόπους ἄντισταθηκαν, πολέμησαν καὶ στηλίτευσαν παντοῦ στὴν
οἰκουμένη τὶς δικές τους κακοδοξίες καὶ τὶς
ἄθεοτατες αἱρέσεις; Πόσο λέω, περισσότερο
πρόκειται νὰ
ντροπιαστοὺν
οἱ παπικοί, ὅταν τοὺς ἴδιους
ἐκείνους, γιὰ νὰ
τὸ πῶ
μὲ μία λέξη, τοὺς δικούς τους ἐχθρούς, ὁ Θεὸς
τοὺς δόξασε καὶ τοὺς
τίμησε τόσο, ἴοστε
τοὺς ἄνεδειξε
ἅγιους στὸν κόσμο, φανερώνοντας μ’ αὐτό, πώς δέχτηκε σὰν ὀσμὴ εὐωδίας
ὅλους ἐκείνους
τοὺς ἀγῶνες πού διεξῆγαν ἐναντίον
αὐτῶν
τῶν ἀσεβῶν Λατίνων.
Παρουσίαση τοῦ Ἁγίου Μάρκου
Ἕναν τέτοιο λοιπὸν παρουαιάζω ἐγὼ
σήμερα Ὀρθόδοξοι χριστιανοί, ἀνάμεσά σε πολλοὺς ἄλλους
ἤ, γιὰ
νὰ τὸ
πῶ καλύτερα, ἀνάμεσά σε πάμπολλους ἄλλους τέτοιους ἅγιους, παρουσιάζω σ’ ἄλες τῆς
κοινότητες τῶν
Ὀρθοδόξων πιστῶν, τὸν
Μάρκο τῆς Ἐφέσου.
Ἐκεῖνον
τὸν Μάρκο τὸν ὁποῖο ἄνετειλε
ἡ Ἀνατολὴ ἀλλὰ φοβήθηκε ἡ Δύση. Ἐκεῖνον
τὸν Μάρκο, τὸ καύχημα τῆς Ἀσίας
καὶ μάστιγα τῆς Εὐρώπης’.
Ἐκεῖνον
τὸν Μάρκο, τὸν φωστήρα τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας
καὶ κεραυνὸ τῆς
Δυτικῆς ὑπεροψίας.
Ἐκεῖνον
τὸν Μάρκο, τὸ στόμα τῶν θεολόγων, τὴ δόξα τῶν Ὀρθοδόξων,
τὸν ὑπερθαύμαστο
ἄθλητη, τὸν μόνο ἄηττητο κι ἀδαμάντινο ἄνθρωπο. Ἐκεῖνον
τὸν Μάρκο, τὸ θαῦμα
τῶν αἰώνων,
τὸν ὅποιοπολλοι
καὶ πάμπολλοι κηρύττουν καὶ ὄια-λαλοῦν, μὰ
δὲν τὸν
γνωρίζουν ὅλοι
ὅπως πρέπει. Αὐτὸν
ἐγὼ
παρουσιάζω σήμερα, ἐνώπιον
ὅλης της οἰκουμένης. Ἀλλὰ
μᾶλλον ὄχι
ἐγώ, ἐπειδὴ πιὰ
ἐξουσία ἔχω, ἐγὼ ὁ
τιποτένιος, γιὰ
νὰ παρουσιάσω ἕνα τέτοιου εἴδους ἔργο;
Ὄχι ἐγώ,
ἀλλὰ
ἡ Ἐκκλησία
τοῦ Χριστοῦ, δηλαδὴ σᾶ
νὰ λέμε ὁ οὐρανὸς ἄνωθεν,
τοῦ ὁποίου
τὴν ἀπόφαση
Ἀκολουθώντας πάντοτε, ἔμαθε ἐκείνους
μόνο νὰ κάνει ἅγιους, ὅσους εἶδε πώς δόξασε γιὰ τὰ
ὑπερφυσικὰ θαύματα ἡ φοβερὴ δεξιὰ
τούΥψιστου.
Ἡ
ἁγιότητα τοῦ Μάρκου
Εἶπα
πώς δὲν τὸν
γνωρίζουν ὅλοι
ὅπως πρέπει. Δὲν ἀμφιβάλλω
πώς εἶναι πολλοὶ καὶ
πάμπολλοι, γιὰ
νὰ μὴν
πῶ σχεδὸν
ὅλοι, πού δὲν ξέρουν πώς αὐτὸς
εἶναι βεβαιότατα ἕνας μεγάλος ἅγιος καὶ στ’ ἀλήθεια
θεοφόρος Πατέρας κι ἀπλανὴς δάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας
μας. Κι ἡ αἰτία
εἶναι, ὅτι
δὲν βρίσκεται ἡ ἱερὴ μνήμη τῆς μέρας του στὰ Μηνολόγια καὶ στὰ
Ὡρολόγια. Πράγμα τὸ ὁποίο
εἶναι ἀδύνατον,
πρώτον γιατί εἶναι
πολὺ πρόσφατος ἅγιος καὶ δεύτερον, γιατί αὐτὰ
τὰ βιβλία τυπώνονται στὴ Βενετία, κάτω δηλαδὴ ἀπὸ τὸ
βλέμμα τῶν ὁρκισμένων
ἐχθρῶν
αὐτοῦ
του ἅγιου
Λοιπὸν ἄς
ξέρει κι ἄς
εἶναι βέβαιος κάθε Ἀνατολικὸς χριστιανός, πώς ἀπὸ
τὴν ἀρχὴ ἡ
ἁγία μας Ἐκκλησία, αὐτὸν
τὸν ἱερὸ Μάρκο, τὸν ἀναγνώριζε
ὡς ἅγιο
καὶ τιμοῦσε
τὴ μνήμη του στὴν Κωνσταντινούπολη μ’ ἐτήσια γιορτή, πρὶν δηλαδὴ νὰ
πέσει στὰ χέρια τῶν ἀσεβῶν μὲ
τὴν ἅλωση.
Κι αὐτὸ
τὸ μαρτυροῦν κι ἄλλοι
πολλοί. Τὸ
μαρτυρεῖ μάλιστα κι ὁ ἱερὸς Νεκτάριος ὁ Ἱεροσολύμων,
ὁ ὁποίος
λέει ὅτι τὸ
ἀκοῦσε
ἀπὸ
κάποιον ἄνθρωπο, πού ὅταν ἦταν
νέος καὶ εἶχε
προφτάσει γιὰ
νὰ δεῖ
αὐτὴ
τὴ λαμπρὴ γιορτή, πού τελοῦνταν στὸν Γαλατὰ τῆς
Πόλης. Κι αὐτὸς πού ἔφτασε στὴ γιορτή, ὀνομαζόταν Ἀρσένιος Κύπριος. Ἐπειδὴ
ὅμως μετὰ συνέβη ἡ καταστροφικὴ ἅλωση
σὲ κείνη τὴ Βασιλεύουσα, μερικὰ χρόνια ἀργότερα, ἔβαλε τέλος καὶ στὴ
γιορτὴ αὐτὴ καθὼς
καὶ σὲ
πὰμπολλα ἄλλα καλά, ἐκτὸς
ἀπὸ
τὴν εὐσέβεια.
Ἐξαιτίας αὐτοῦ
τοῦ γεγονότος πού συνέβη κατάντησε νὰ μὴν
εἶναι καὶ ἀτοὺς πάντες γνωστὴ ἡ
ἁγιότητά του, ἀφοῦ
ἀφανίστηκαν ἀπὸ
τὴν πανωλεθρία τῆς αἰχμαλωσίας
καὶ ὁ
βίος καὶ τὰ
ἐγκώμια κι ἡ ἀκολουθία
τῆς ἱερῆς του μνήμης, προτοῦ διαδοθοῦν σὲ
περιοχὲς ἔξω
ἀπὸ
τὴν Πόλη.
Ἡ
Συνοδικὴ
ἀπόφαση τοῦ 1734
Ἀλλὰ ἐκεῖνο ποὺ
μπορεῖ νὰ
ἄρει κάθε ἀμφιβολία καὶ νὰ
δώσει στὸν καθένα καὶ σὲ
ὅλους τὴν τελειότατη πληροφορία, εἶναι δίχως ἄλλο ἡ
αὐθεντία τῆς Συνοδικῆς ἀπόφασης,
ἡ ὁποία
ἐκδόθηκε το 1734 γι’ αὐτὸν
τὸν Μάρκο, ὄχι τάχα γιὰ νὰ
τὸν θεσπίσει τότε γιὰ πρώτη φορὰ ὡς
ἅγιο, ἐπειδὴ φαίνεται νὰ ἔχει
ἐκδοθεῖ
πρὶν ἀπὸ λίγο, δηλαδὴ τώρα, στὸν δικό μας αἰώνα, ἀλλὰ γιατί δόθηκε ἀφορμή, τὴν ὁποία
ὀφείλουμε νὰ τὴν
φανερώσουμε στοὺς
ἁπλοὺς
ἀνθρώπους, ὅπως τὴ
βρίσκουμε μέσα σ’ αὐτὸ τὸ
συνοδικὸ θέσπισμα. Κι ἔχει ὡς
ἑξῆς:
Στὸ νησὶ
τῆς περιβόητης Κεφαλονιᾶς [Βενετοκρατούμενης τότε], κάποιος
Συμεών, ἐπονομαζόμενος Βυζάντιος, λόγω τῆς εὐλάβειας
πού εἶχε πρὸς
αὐτὸν
τὸν ἅγιο,
θέλησε νὰ τοῦ
κάνει γιορτὴ
πεπεισμένος γιὰ
τὴν ἁγιότητά
του. Κάποιοι ὅμως
ἀπὸ
τοὺς ἐκεῖ χριστιανούς, πού δὲν εἶχαν
αὐτὴ
τὴν πληροφορία γιὰ τὸν
θεῖο Πατέρα, τόσο κληρικοὶ ὅσο
καὶ λαῖκοί,
ἀντιστάθηκαν ἰσχυρά, λέγοντας ὅτι τὸ
ἐγχείρημά του δὲν ἦταν
νόμιμο, ἐπειδὴ
αὐτὸς
ὁ Μάρκος, ἔλεγαν, εἴτε δὲν
εἶναι ἐντελῶς ἅγιος,
ἡ κι ἂν
εἶναι, ὡστόσο
δὲν εἶναι
ἀναγνωρισμένος ἀπὸ
τὴν Ἐκκλησία.
Κι ὅσο γι’ αὐτό, αὐτοὶ μὴν
ξέροντας, μιλοῦσαν
ὀρθά. Ἐπειδὴ σωστὰ
οἱ χριστιανοὶ τῆς
Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας,
περιμένουν πάντοτε σ’ αὐτὰ τὰ
θέματα τὴ θεία ἀπόφαση τῆς Ἐκκλησίας
τους. Γι’ αὐτὸ κι ἐκεῖνοι, γνωρίζοντας καλά τα ἔθιμα τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας,
δὲν παραδέχονταν ἐκείνη τὴ γιορτή, ὡς δῆθεν
μὴ ἀναγνωρισμένη.
Κι ἀφοῦ
λοιπὸν δημιουργήθηκε ἐκεῖ
μεγάλη φιλονικία γιὰ
τὴν ἁγιότητα
τοῦ Ἐφέσου,
ὅταν τὰ
πληροφορήθηκε αὐτὰ ἡ
ἁγία Ἐκκλησία,
ἔκρινε ἄτοπο νὰ μένει ἀγνοημένος ὁ μέγας φωστήρας καὶ δάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας.
Ἐξέδωσε λοιπὸν Συνοδικὴ ἐγκύκλιο
πού ὁρίζει ὅτι καὶ
΄ἦταν κι εἶναι ἅγιος
δοξασμένος ἀπὸ τὸ
Θεό, ὁ ἱερὸς αὐτὸς Μάρκος, ὁ ἀξιαγάπητος
ποιμένας τῆς
Ἐφέσου κι ὅποιος θέλει, ἄς τὸν
γιορτάζει ἄνεμποδιστα΄,
λέγοντας πολλὰ
καὶ μεγάλα ἐγκώμια γι’ αὖτον καὶ τέλος προσθέτοντας καὶ φρικτότατα ἐπιτίμια κι ἀναθέματα ἐναντίον αὐτῶν
πού ἀντιστέκονταν καὶ πολεμοῦσαν τὴν
ὄφειλομενη σ’ αὖτον δόξα καὶ τιμή.
Ἀφοῦ
λοιπόν, ὁ καθένας μπορεῖ νὰ
βεβαιωθεῖ γιὰ
τὴν ἅγιοτητά
του, μένει τώρα σὲ
μένα νὰ παρουσιάσω, ὅσο μπορῶ, τὴν
ἀρχὴ
καί. τὴ μέση καὶ τὸ
τέλος τῆς πανόσιας ζωῆς του. Δείχνω λοιπὸν σὲ
μορφὴ διήγησης, ποιὸς ὑπῆρξε, τί ἔπραξε καὶ ποιὰ
ἦταν ἡ
κοίμησή του, γιὰ
νὰ ἔχει
ὁ καθένας τὴν πρέπουσα τιμὴ κι εὔλαβεια,
σ’ ἕναν τέτοιο τρισμακάριστο καὶ θειότατο ἱεράρχη, πού στάθηκε, γιὰ νὰ
τὸ πῶ
ἔτσι, τὸ μόνο ἀπαραβίαστο θυσαυροφυλάκιο τῆς Ὀρθόδοξης
πίστης μας.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου